Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 448
Offentligt
2552961_0001.png
NOTAT
J.nr. 2022-2051
Ref. MOMWE
Den 31. marts 2022
Orientering af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Resultat af FN’s 5. Miljøforsamling (UNEA), den
28. februar - 2. marts 2022, og særlig session af FN’s
Miljøforsamling (UNEP@50) til fejring af 50-året for
etablering af FN’s Miljøprogram, 3.-4. marts 2022
Resumè
FN’s 5. Miljøforsamling, anden session (UNEA 5.2), og en efterfølgende særlig session af UNEA for
fejring af 50-året for etablering af FN’s Miljøprogram (UNEP@50), fandt sted i forlængelse af
hinanden på UNEP’s hovedkvarter i Nairobi den 28. februar - 4. marts 2022. Møderne blev afholdt
som hybridmøder, med både fysisk og virtuel deltagelse, på grund af restriktioner relateret til covid-
19. Møderne var meget succesfulde, og UNEA mere end levede op til forventningerne om resultater.
Der blev vedtaget en ministerdeklaration på UNEA 5.2. og en Politisk Deklaration på UNEP@50. Det
vigtigste UNEA-resultat blev beslutningen om at igangsætte forhandlinger om en bindende
international aftale om plastikforurening. Resolutionen vedrørende en bindende, international aftale
om Plastikforurening er en af i alt 14 resolutioner som blev vedtaget. Herunder bør nævnes
resolutionen om etableringen af et nyt globalt videnskabeligt panel om kemikalier, affald og
forurening samt vedtagelsen af en fælles definition af ”naturbaserede løsninger” for alle FN’s
medlemslande. Miljøministeren deltog både i Miljøforsamlingen og den efterfølgende UNEP@50
session. UNEP’s danske direktør Inger Andersen betegnede enighed om en global plastik aftale som
det vigtigste initiativ på miljøområdet siden Parisaftalen.
Resultater af UNEA 5.2.
Temaet for UNEA 5.2. var behovet for at styrke handlinger for naturen for at opnå verdensmålene -
“Strengthening
Actions for Nature to Achieve the Sustainable Development Goals”.
Der blev vedtaget
en ministerdeklaration og 14 resolutioner og beslutninger. Ministerdeklarationen afspejlede temaet for
UNEA 5.2. og de resolutioner og beslutninger, som blev vedtaget, og den vil vil være et indspil til
Stockholm+50 mødet den 2.-3. juni, hvor man vil fejre 50-året for det første FN Topmøde med fokus
på miljø,
United Nations Conference on the Human Environment
(UNCHE) i 1972.
Centrale elementer i ministerdeklarationen er, at ministrene tilkendegiver, at de vil handle for at ende
plastikforurening, fremhæver betydningen af covid-19 pandemiens ødelæggende effekter, og
vigtigheden af en holistisk ”One Health” tilgang i indsatsen for at undgå nye sundhedstrusler.
De anerkender samtidig vigtigheden af et rent, sundt og bæredygtigt miljø for at kunne nyde godt af
menneskerettighederne og at vores velfærd og eksistens afhænger af naturens økosystemer.
Ministrene udtaler dyb bekymring over ny viden fra biodiversitetspanelet (IPBES) om presset på
biodiversitet fra menneskelig aktivitet, og centrale drivkræfter bag, herunder fragmentering af
habitater, manglende bæredygtighed af forbrug og produktion, klimaforandringer og forurening.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 448: Orientering om UNEA 5.2
Endelig tilkendegives, at de vil fremme en
inklusiv og bæredygtig genopretning
og en grøn og
retfærdig transition for at revitaliserer økonomier, forbedre levevilkår og ende fattigdom, gennem at
integrere biodiversitet, klimaforandring og forureningsaspekter i alle politikker og værktøjer.
Vedtagne resolutioner
Danmark prioriterede i forhandlingerne særligt vedtagelse af resolutioner på fire områder: Plastik,
naturbaserede løsninger, kemikalier og affald, samt det fremtidige format og tilgang for UNEP’s
arbejde ift. vurdering af verdens miljøtilstand og fremme af sammenhængen mellem viden og politik.:
1) Først og fremmest blev der vedtaget en resolution om plastikforurening, ”End
plastic
pollution: Towards an international legally binding instrument”,
der som ønsket
af bl.a. Danmark, Norden og EU nedsætter en forhandlingskomité for en global bindende
aftale om plastikforurening, der omfatter hele livscyklussen af plastik. Komiteen skal starte sit
arbejde i løbet af 2022 og slutte inden udgangen af 2024. Der tegner sig et forløb, hvor
forhandlingerne vil ske via en møderække der afvikles i forskellige lande, herunder forventes
Senegal at blive vært for et forberedende møde for forhandlingskomiteen allerede før
sommerferien i 2022. Det udkast til global aftale der udarbejdes og siden forhandles med
henblik på landenes vedtagelse, skal have til hensigt at der vil blive produceret mindre plastik
og at meget mere af den plastik der produceres skal kunne genanvendes, og at det rent faktisk
bliver genanvendt. Enigheden om at iværksætte forhandlinger af en global aftale vedr.
plastikforurening er af UNEP blevet set som den vigtigste miljøpolitiske beslutning på globalt
plan siden Paris-aftalen i 2015.
2) En resolution om naturbaserede løsninger,
Nature-based Solutions for supporting
sustainable development.
Hovedresultatet er en globalt anerkendt definition af begrebet
”natur baserede løsninger”, som skal sikre tilstrækkelig fokus på, at naturbaserede løsninger
reelt skal være til gavn for natur og klima, herunder bl.a. klimatilpasning. Forslaget var
fremsat af EU. Definitionen afspejler den definition, som tidligere er formuleret af den
internationale naturorganisation IUCN, men er mere detaljeret, og omfatter bl.a. specifikt
konservering, økosystem-tjenester og modstandsdygtighed. Formålet for EU har navnlig været
at sikre en naturfagligt baseret definition, som samtidig omfatter beskyttelse af oprindelige
folks og lokalsamfunds rettigheder, og som kan gælde som guide for de voksende investeringer
der i disse år er i naturbaserede løsninger. Der har været stigende bekymring for at sådanne
investeringer i stedet gik til projekter, som viser sig reelt kun at fremmer natur og klima
ganske begrænset (såkaldt green-washing). Samtidig har der været et behov for, at netop
UNEA, som global miljøforsamling, vedtog en almengyldig definition, som efterfølgende kan
danne grundlag for arbejdet i en række specialiserede sammenhænge, navnlig
Biodiversitetskonventionen og Klimakonventionen, hvor begrebet hidtil har været anvendt
uden en fælles forståelse af hvordan det afgrænses.
3) To resolutioner om sikker håndtering af kemikalier og affald: Dels
Sound Management of
Chemicals and Waste,
om at styrke indsatsen i relation til eksisterende internationale fora,
herunder globale konventioner på området, og at videreføre et program, der støtter
institutionel styrkelse i udviklingslande. Dels
Science-Policy Panel to contribute
further to the sound management of chemicals and waste and to prevent
pollution,
som etablerer et globalt videnspanel for kemikalier, affald og forurening, der har
til formål at øge områdets synlighed og indsats på områderne, og dermed supplerer de to
eksisterende paneler på henholdsvis klima- og biodiversitetsområderne, IPCC og IPBES.
4) Resolutionen
Future of Global Environment Outlook
om en ny og mere fast struktur,
format og proces i forhold til UNEP’s arbejde med vurdering af den globale miljøtilstand og de
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 448: Orientering om UNEA 5.2
2552961_0003.png
overordnede og tværgående miljøtilstandsrapporter
Global Environment Outlook (GEO)
med
henblik på at effektivisere og styrke UNEP’s arbejde i forhold til data, formidling af viden samt
opbygning af kapacitet, og for af øge gennemslagskraft i forhold til fremme af viden-baseret
politik generelt.
Derudover blev der vedtaget en resolution om dyrevelfærd,
Animal welfare-environment-
sustainable development nexus,
som er en beslutning om, at UNEP i en rapport kortlægger
relationen mellem dyrevelfærd, miljø og bæredygtig udvikling. Da UNEP ikke selv har mandat i
forhold til dyrevelfærd, er det i resolutionen specificeret, at rapporten skal udarbejdes i tæt samarbejde
med organisationerne FAO, WHO, OIE (the World Organization for Animal Health) og et ekspertpanel
på området, så de centrale internationale organisationer med kompetence inden for dyrevelfærd og
sundhed er involveret.
Dato for UNEA-6
Det blev besluttet, at næste møde i FN’s Miljøforsamling, UNEA-6, skal finde sted i februar 2024.
Yderligere information om resultaterne af UNEA 5.2 kan findes via følgende link:
https://www.unep.org/environmentassembly/proceedings-report-ministerial-declaration-
resolutions-and-decisions-unea-5.2
UNEP@50 - Fejring af 50-året for etablering af FN’s Miljøforsamling
UNEP@50 mødet, som formelt var en særlig session af FN’s Miljøforsamling, UNEA, var en fejring af
50-året for etablering af FN’s Miljøprogram (UNEP) på FN-topmødet i 1972 og en refleksion over
UNEP’s historiske virke, samt et møde for udveksling af ønsker for UNEP’s fremtid og virke. Der var
taler og højniveau-dialoger for ministre, højtstående embedsmænd og andre interessenter. Kenya, var
med-vært for mødet, sammen med UNEP direktør Inger Andersen. Temaet for UNEP@50 var
styrkelse af UNEP for implementering af den miljømæssige dimension af 2030 dagsordenen for
bæredygtig udvikling
-"Strengthening
UNEP for the implementation of the environmental
dimension of the 2030 Agenda for Sustainable Development.”
Der blev vedtaget en politisk deklaration -
Political declaration of the special session of the
United Nations Environment Assembly to commemorate the fiftieth anniversary of the
establishment of the United Nations Environment Programme
- om styrkelse af
international miljølovgivning og miljøforvaltning, med udgangspunkt i resolution 73/333 vedtaget af
FN’s Generalforsamling. Deklaration er det endelige resultat af den franske præsident Macrons
initiativ til en global miljøpagt, som oprindelig havde fokus på juridisk kodificering og retlig
anvendelse af miljøprincipper, men idet dette formål ikke kunne vinde opbakning bredt blandt FN’s
medlemslande, udviklede det sig til at handle om fremme af international miljølovgivning herunder ny
lovgivning inden for miljøområder som ikke er lovdækket i dag. Desuden har deklarationen fokus på
effektiv miljøforvaltning både internationalt, på tværs af FN’s agenturer, og nationalt. Herunder bedes
UNEP om efter anmodning at undersøge mulighederne for at støtte medlemsstater til at implementere
egne miljømål, international miljølovgivning, og den miljømæssige dimension af 2030 Dagsordenen.
FN’s relevante agenturer anmodes om at facilitere adgang til finansiering til implementering af
international miljølovgivning og for genopbygning efter covid-19. Også denne deklaration er tiltænkt
en rolle ift. input til Stockholm+50 mødet.
Yderligere oplysninger om UNEP@50 deklarationen kan findes via følgende link:
https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/38469/UNEP%4050%20Agreed%20Politic
al%20Declaration%2028%20February%202022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
og generel information om UNEP@50 via:
https://www.unep.org/50-years/
3