Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 443
Offentligt
2550725_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 29. marts 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 43-22-1
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grund og nærhedsnotat om forslag til Rådets afgørelse om
fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det 15. møde i
partskonferencen under Basel-konventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald
og bortskaffelse heraf for så vidt angår visse ændringer af artikel 6,
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Grund og nærhedsnotat om forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det 15. møde i partskonferencen under Basel-konventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf for så vidt angår visse ændringer af artikel 6, fra miljøministeren
2550725_0002.png
Sager til Rådet
Cirkulær økonomi
J.nr. 2022-3371
Ref. AMWNO
Den 24. marts 2022
M 43-22
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal
indtages på Den Europæiske Unions vegne på det 15. møde i partskonferencen
under Basel-konventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af
farligt affald og bortskaffelse heraf for så vidt angår visse ændringer af artikel 6,
stk. 2, i konventionen.
KOM (2022) 67
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til Rådets afgørelse med henblik på afklaring af Den
Europæiske Unions holdning til et ændringsforslag fra Rusland forud for den kommende
partskonference under Basel-konventionen (COP 15). Med Kommissionens forslag, lægges op til, at
Den Europæiske Union ikke støtter det russiske forslag. Derudover fastlægger Kommissionens
forslag en ramme for Den Europæiske Unions forhandlingsrum på COP 15, idet der lægges op til, at
Unionen under visse betingelser kan støtte ændringer med henblik på at forbedre den måde, hvorpå
proceduren for forudgående informeret samtykke fungerer. Der lægges samtidig op til, at der
etableres forhandlingsrum på COP 15 til at justere i holdningen til det russiske forslag. Danmark
agter på den baggrund at stemme imod forslaget. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
statsfinansielle, samfunds eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Baggrund
Kommissionen har den 24. februar 2022 fremlagt forslag til afgørelse om fastlæggelse af den holdning,
der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det 15. møde i partskonferencen under Basel-
konventionen med hensyn til et forslag om ændringer af konventionens artikel 6.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, særlig artikel 192, stk. 1, sammenholdt med artikel 218, stk.
9, og forslaget kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsendt forslag til afgørelse med henblik på det kommende COP 15 møde under
Basel-konventionen.
Forslagets artikel 1 beskriver Unions holdning til 2 punkter:
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Grund og nærhedsnotat om forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det 15. møde i partskonferencen under Basel-konventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf for så vidt angår visse ændringer af artikel 6, fra miljøministeren
2550725_0003.png
1.
Forslaget til afgørelse indeholder beslutning om, at Unionen ikke støtter op om forslag fra
Rusland om en revision af konventionens artikel 6, stk. 2. Det russiske forslag går på, at der
indføres regler for, hvor lang tid der må gå, før modtagerlandet reagerer på en anmeldelse om
overførsel af grænseoverskridende affald. Med forslaget foreslås således en frist på 30 dage.
Forslaget til afgørelse indeholder beslutning om, at ændringen ikke skal indskrives i
konventionen, da det vil kræve en fornyet ratificering, som er tidskrævende og byrdefuld, og fordi
forslaget til ændring ikke medfører en forbedring af konventionens effektivitet og kan skabe
juridisk usikkerhed, bl.a. fordi den nye regel kun vil gælde for de lande som på et givet tidspunkt
har ratificeret ændringen.
2.
Forslaget til afgørelse etablerer som punkt 2 endvidere mulighed for, at Unionen kan støtte øvrige
forslag rettet mod, hvordan reglerne for forudgående informeret samtykke kan forbedres inden
for konventionen. Herfor lægges til grund tre betingelser for eventuelle ændringer, som Unionen
vil kunne acceptere:
det bidrager til at forbedre procedurerne
det bidrager til en miljømæssig forsvarlig håndtering af affald
det støtter en korrekt gennemførsel af kontrolordningerne
Forslagets artikel 2 præsenterer en ramme for, at der i lyset af udviklingen på den 15. partskonference
konkret kan tages stilling til justeringer i den i artikel 1 fremførte holdning under hensyn til spørgsmål,
som måtte dukke op under COP 15 og i samråd med medlemsstaterne uden yderligere afgørelse truffet
af rådet.
I forbindelse med forberedelse af rådsbeslutningen ved arbejdsgruppemøder i Rådet har muligheden
for at forbedre konventionens procedure for forudgående informeret samtykke via artikel 11 i
konventionen været drøftet. Artikel 11 giver parter til konventionen mulighed for at indgå aftale om at
bruge en anden procedure, end den der er fastlagt i konventionen, forudsat at disse ikke giver en
ringere miljøbeskyttelse, end der er fastlagt i konventionen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Der foreligger ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Da forslaget vedrører fællesskabets internationale forpligtelser under Basel-konventionen om kontrol
med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf, vurderes forslaget at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet inden for det indre marked i EU.
Gældende dansk ret
Forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald (transportforordningen)
omfatter ændringer, som foretages i Basel-konventionen. Transportforordningen er direkte gældende i
dansk ret, og dele heraf er implementeret via bekendtgørelse nr. 1031 af 27. maj 2021 om overførsel af
affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (import-/eksportbekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget medfører ikke behov for tilpasning af hverken transportforordningen eller
import-/eksportbekendtgørelsen.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Grund og nærhedsnotat om forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det 15. møde i partskonferencen under Basel-konventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf for så vidt angår visse ændringer af artikel 6, fra miljøministeren
2550725_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Rådsafgørelsen har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Rådsafgørelsen forventes ikke at bibringe statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s
budget, da rådsafgørelsen lægger op til at fastlægge en forbedre procedure og ikke en revision af Basel-
konventionen.
Forslaget forventes ikke at få væsentlige administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,
da rådsafgørelsen lægger op til at fastlægge en forbedret procedure og ikke en revision af Basel-
konventionen.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget har ikke betydning for beskyttelsesniveauet i EU.
Konsekvenser for Grønland og Færøerne
Forslaget skønnes ikke at have nogen betydning for hverken Grønland eller Færøerne.
Derudover skal det beskrives, hvis forslag har konsekvenser for udviklingslandene, hvilket bør fremgå
af Kommissionens konsekvensanalyse.
Høring
Forslaget har været i høring Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at forslaget vil opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater, da forslaget
lægger op til at forbedre processen i forbindelse med anmeldelse om overførsel af
grænseoverskridende affald, som er et problem i flere medlemslande. Derudover lægger forslaget også
op til, at der kan komme en mulig løsning på problemet hurtigere og nemmere, end hvis der skulle
foretages en egentlig ændring af Basel-konventionen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker, at der som udgangspunkt ikke skal eksporteres affald ud af EU/OECD-lande. I de
tilfælde hvor der sker overførsel af affald fra EU/OECD-lande til tredjelande, er det afgørende punkt
ikke, at affaldet overføres hurtigst muligt, med derimod at sikre størst mulighed sikkerhed for at
affaldet bliver behandlet miljømæssigt forsvarligt i overensstemmelse med Basel-konventionen.
Regeringen vil sikre en miljømæssig forsvarlig håndtering af affald og støtter den korrekte
gennemførelse af kontrolordningerne som fastsat i konventionen.
Regeringen finder det vigtigt, at de øvrige forslag til forbedring af konventionens procedurer, som
Unionen kan støtte, ikke underminerer formålet med konventionens artikel 11, da dette vil kunne lede
til uønskede retstilstande.
Regeringen støtter op om Kommissionens forslag om ikke at støtte det russiske forslag om at revidere
Basel-konventionen, da processen for at implementere ændringen ikke er hensigtsmæssig og
proportional med den effekt ændringen vil have. I lyset af den igangværende konflikt er det endvidere
besluttet, at Danmark vil undlade at støtte russiske initiativer i internationale organisationer.
Regeringen finder det derfor afgørende, at man ikke i lyset af udviklingen på den 15. partskonference
kan blive enige om at støtte opbakning til det russiske forslag uden yderligere konsultation af Rådet.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 443: Grund og nærhedsnotat om forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det 15. møde i partskonferencen under Basel-konventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf for så vidt angår visse ændringer af artikel 6, fra miljøministeren
Regeringen kan på den baggrund ikke acceptere Kommissionens forslag til rådsbeslutning, som lægger
op til, at hele den i artikel 1 beskrevne holdning kan justeres under partskonferencen.
Regeringen støtter dog, at Kommissionens forslag til rådsafgørelsen giver rum for at arbejde mod en
strømlining af procedure ved anmeldelse af transport af grænseoverskridende affald samtidig med, at
det bidrager positivt til miljøet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4