Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 44
Offentligt
2466091_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. oktober 2021
Sagsnummer: 2021-606
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens delegerede forordning
(EU) om ændring af delegeret forordning (EU) 2019/2122 for så vidt angår visse kategorier af varer,
der udgør en lav risiko, varer, der indgår i passagerers personlige bagage, og selskabsdyr, der er undta-
get fra offentlig kontrol på grænsekontrolsteder, og om ændring af nævnte delegerede forordning og
delegeret forordning (EU) 2019/2074 for så vidt angår henvisninger til visse ophævede retsakter (dele-
geret retsakt).
Forslaget er oversendt af Kommissionen til Rådet den 21. september 2021 og forventes godkendt i Rå-
det i en efterfølgende procedure.
Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Dan-
mark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 •
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Grundnotat om lavrisiko-varekategorier og grænsekontrol, delegeret retsakt
2466091_0002.png
Den 19. oktober 2021
FVM 101
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede forordning (EU) om ændring af delegeret forord-
ning (EU) 2019/2122 for så vidt angår visse kategorier af varer, der udgør en lav
risiko, varer, der indgår i passagerers personlige bagage, og selskabsdyr, der er
undtaget fra offentlig kontrol på grænsekontrolsteder, og om ændring af nævnte
delegerede forordning og delegeret forordning (EU) 2019/2074 for så vidt angår
henvisninger til visse ophævede retsakter (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af delegeret forordning (EU) 2019/2122 med henblik
på (1) at sikre, at der i forhold til undtagelsen for selskabsdyr, der føres ind i EU under en ikke-kom-
merciel flytning fra tredjelande, er overensstemmelse med forordning (EU) nr. 576/2013 (kæledyrs-
forordningen) om ikke-kommerciel flytning af selskabsdyr og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 998/2003, og (2) at give virksomheder mulighed for indføre fødevareprøver af animalske produk-
ter og sammensatte produkter til produktanalyse og kvalitetstest fra lande uden for EU uden at disse
fødevareprøver som udgangspunkt skal til offentlig kontrol på et grænsekontrolsted. Den delegerede
retsakt vurderes generelt ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Rege-
ringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens delegerede forordning (EU)
2019/2122 af 10. oktober 2019 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2017/625, for så vidt angår visse kategorier af dyr og varer, der er undtaget fra offentlig kontrol
ved grænsekontrolsteder, særlig kontrol af passagerers personlige bagage og af små sendinger af varer
til fysiske personer, som ikke er bestemt til at blive markedsført, og om ændring af Kommissionens for-
ordning (EU) nr. 142/2011.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 48, litra b), c), d), e), f) og h), artikel 53 stk. 1, litra d), nr. ii)
og artikel 77, stk. 1, litra h) og k) i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts
2017 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare
og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttel-
sesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr.
396/2005, (EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU)
2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt Rådets
direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om ophævelse af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr. 882/2004, Rådets direktiv
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Grundnotat om lavrisiko-varekategorier og grænsekontrol, delegeret retsakt
2466091_0003.png
89/608/EØF, 89/662/EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og 97/78/EF og Rådets
afgørelse 92/438/EØF (forordningen om offentlig kontrol).
Forslaget skal vedtages af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2017/625 som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parla-
mentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan for-
længes med to måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamen-
tet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med
kvalificeret flertal.
Forslaget er oversendt af Kommissionen til Rådet den 21. september 2021 og forventes godkendt i Rådet
i en efterfølgende procedure.
Formål og indhold
1. Selskabsdyr, der føres ind i Unionen under en ikke-kommerciel flytning fra tredjelande
Forslaget skal skabe overensstemmelse mellem forordning (EU) 576/2013 (kæledyrsforordningen) og
forordning (EU) 2019/2122. Hensigten med forslaget er at konsekvensrette forordning (EU) 2019/2122.
Konkret ændres artikel 11 i forordning (EU) 2019/2122, der vedrører undtagelser for selskabsdyr (f.eks.
hunde, katte og fritter), der føres ind i Unionen under en ikke-kommerciel flytning fra tredjelande. Ikke-
kommercielle flytninger omfatter f.eks. private personer, der rejser på ferie med deres kæledyr. Ændrin-
gen omhandler de selskabsdyr, der kommer fra andre tredjelande end de lande, der er opført på en særlig
EU-liste. Selskabsdyr fra disse tredjelande skal underkastes identitets- og dokumentkontrol i overens-
stemmelse med kæledyrsforordningen. I henhold til artikel 11 undtages de fra anden offentlig kontrol
på EU’s grænsekontrolsteder
end den kontrol, der er specifikt angivet i bestemmelsen. Det betyder, at
hvis man rejser på ferie i Danmark fra eksempelvis Brasilien eller Indonesien og man har medbragt sin
hund, så skal man i udgangspunktet kun fremvise dyret og dennes identitetsdokumenter. Man er i ud-
gangspunktet ikke omfattet af anden offentlig kontrol på grænsekontrolstedet.
2. Fødevareprøver
Ved ikrafttrædelse af forordningen om offentlig kontrol (2017/625) bortfaldt muligheden for indførsel
af fødevareprøver. Dette forslag åbner for, at virksomheder på visse betingelser igen kan indføre prøver
af animalske produkter og sammensatte produkter (fødevareprøver) til produktanalyse og kvalitetstest-
ning, herunder lugt- og smagstest, fra lande uden for EU, uden at disse sendinger skal til offentlig kon-
trol på et grænsekontrolsted. Indføres prøven via et andet EU-land end bestemmelseslandet i EU, vil
prøven skulle til offentlig kontrol på et grænsekontrolsted i indførselslandet. Det vurderes, at sådanne
prøver udgør en lav risiko for folkesundheden.
Danmark har efter ikrafttrædelsen af forordningen om offentlig kontrol (2017/625) fastholdt tidligere
godkendte praksis i forhold til indførslen af fødevareprøver. Praksis er fastholdt, da der fra EU's side har
været lagt op til, at der ville blive indført regler for tilladelse til indførsel af fødevareprøver. Indførslen
af fødevareprøver har indtil nu været tilladt på baggrund af nationale betingelser, der som nævnt er
fastsat før ikrafttræden af forordningen om offentlig kontrol (2017/625), jf. Bekendtgørelse nr. 406 af
09. marts 2019 om veterinærkontrol ved indførsel af animalske fødevarer og om straffebestemmelser
for overtrædelse af relaterede EU-retsakter, kapitel 10. Herunder har det været en mulighed at få udstedt
en tidsbegrænset (1-årig) fødevareprøvetilladelse. Praksis er videreført, da der ellers ikke ville være mu-
lighed for at indføre fødevareprøver, uden at disse skulle indføres som almindelige kommercielle impor-
ter med offentlig kontrol på grænsekontrolstedet.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Grundnotat om lavrisiko-varekategorier og grænsekontrol, delegeret retsakt
2466091_0004.png
Betingelserne for at kunne få lov til at indføre en fødevareprøve er i forslaget til den delegerede retsakt
fastsat med baggrund i ønsket om at reducere trusler mod dyresundheden i EU samt at undgå, at pro-
dukterne misbruges til andre formål, herunder bringes i omsætning og kommer ud på markedet til risiko
for folkesundheden. I forslaget er fastsat følgende betingelser:
Den ansvarlige for prøven skal inden indførslen af prøven have ansøgt om og fået tilladelse hertil af
den kompetente myndighed, her Fødevarestyrelsen.
Fødevareprøverne skal ledsages af enten originalen eller en kopi af tilladelsen.
Fødevareprøverne skal ledsages af et certifikat fra oprindelseslandets myndigheder, som er i over-
ensstemmelse med gældende EU regler for import af pågældende produkt.
Fødevareprøverne skal oprinde fra et tredjeland eller fra regioner i et tredjeland, som er godkendt
dyresundhedsmæssigt.
Der skal angives en maksimal mængde af fødevareprøver, som må indføres.
Fødevareprøverne skal, hvor relevant, leve op til eventuelle supplerende dyresundhedsmæssige reg-
ler fastsat i EU lovgivningen.
Importøren skal føre fortegnelse over de modtagne prøver.
Importøren skal bortskaffe rester i overensstemmelse med EU-regler vedrørende dette.
I forhold til de nationale regler, som har fundet anvendelse indtil nu, vil betingelserne i ændringsforsla-
get blive skærpet i forhold til kravet om oprindelsesland og certifikat samt krav om fortegnelse over
prøver.
Brugen af nationale regler vil bortfalde, uanset om forslaget træder i kraft eller ej. Træder den foreslåede
ændring ikke i kraft, vil indførsel af fødevareprøver ikke længere vil være tilladt.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Selskabsdyr, der føres ind i Unionen under en ikke-kommerciel flytning fra tredjelande
Der findes ikke nationale regler om undtagelse af selskabsdyr fra offentlig kontrol på grænsekontrolste-
der.
Fødevareprøver
Bekendtgørelse nr. 406 af 09. marts 2019 om veterinærkontrol ved indførsel af animalske fødevarer og
om straffebestemmelser for overtrædelse af relaterede EU-retsakter, kapitel 10, giver tilladelse til ind-
førslen af fødevareprøver til danske virksomheder på nærmere fastsatte betingelser.
Konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser har for det
offentlige eller
for EU’s budget,
ligesom det ikke skønnes at have væsentlige samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
Forslaget vurderes i sig selv ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forsla-
get vil som nævnt besværliggøre processen i forbindelse med indførsel af fødevareprøver. Dog sikres det,
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Grundnotat om lavrisiko-varekategorier og grænsekontrol, delegeret retsakt
2466091_0005.png
at fødevareprøver fortsat kan indføres og dette uden, at prøverne skal til offentlig kontrol på et grænse-
kontrolsted. Dette er at foretrække i forhold til alternativet, hvorved muligheden helt vil bortfalde, og en
indførsel vil kræve både kontrol og certifikat. De administrative konsekvenser for erhvervet kan ikke
kvalificeres yderligere.
Forslagets eventuelle afledte konsekvenser på erhvervets muligheder for innovation og produktudvik-
ling på længere sigt har Fødevarestyrelser ikke mulighed for at vurdere på det foreliggende grundlag.
Det hænger især sammen med, at en vedtagelse af forslaget medfører, at danske virksomheder netop
fortsat vil kunne indføre fødevareprøver.
Da forslaget er direkte gældende, vil kapitel 10 i Bekendtgørelse nr. 406 af 09. marts 2019 om veteri-
nærkontrol ved indførsel af animalske fødevarer og om straffebestemmelser for overtrædelse af relate-
rede EU-retsakter, bortfalde. Hvis forslaget ikke vedtages, vil den nuværende nationale mulighed for
indførsel af fødevareprøver ligeledes bortfalde, da denne mulighed som nævnt ikke er i overensstem-
melse med gældende EU regler. Som konsekvens heraf vil det ikke fremadrettet være muligt at indføre
fødevareprøver.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen.
DI Fødevarer bemærker, at mange danske fødevare- og ingrediensvirksomheder får vareprøver hjem fra
tredjelande. Vareprøverne anvendes f.eks. til at evaluere nye råvarer, sikre råvarelevering og ved pro-
duktudvikling. Endvidere sender virksomheder med internationale produktions-sites vareprøver af pro-
dukter mellem produktions-sites, hvis produktionen grundet kapacitet skal flyttes. Der er derfor brug
for at kunne importere prøver, som ikke nødvendigvis overholder alle krav til et kommercielt produkt,
fordi de ikke er til videre distribution. Derfor ser DI Fødevarer et behov for at kunne opretholde det
eksisterende set-up med tidsbegrænsede godkendelser (1 år som nu) frem for at skulle ansøge ad-hoc
pr. vareprøve. Det vil minimere risiko for forsinkelser og være mindre administrativt tungt for både
virksomheder og myndigheder. DI Fødevarer gør opmærksom på, at man ofte ikke vil kunne fremskaffe
de relevante sundhedscertifikater og erklæringer, hvorfor man sætter spørgsmålstegn ved, hvordan man
som virksomhed skal forholde sig til de udfordringer fremadrettet.
DI Fødevarer anfører endvidere, at det administrative arbejde og kontrollen med vareprøver bør afspejle
risikoen. Vareprøver anvendes alene til test, må ikke markedsføres og indgår ikke i fødekæden. Endelig
anføres det, at det er vanskeligt at forudsige konsekvenserne af de nye regler.
Arla Foods bemærker, at problematikken som adresseres i forslaget tager udgangspunkt i behovet for at
beskytte mod indførsel af husdyrsygdomme. Arla Foods bakker fuldt ud op om initiativer, som beskytter
husdyrbestanden i EU mod indførte smitsomme sygdomme, men beklager, at forslaget forudsætter, at
der til enhver vareprøve skal udstedes en tilladelse til import i EU, såvel som et eksportcertifikat fra
afsenderlandet.
Kravet om eksportcertifikat til vareprøven medfører, at eksportlandet skal attestere forhold vedrørende
såvel husdyrsundhed som fødevaresikkerhed, uagtet at ordningen alene drejer sig om dyresundhed. Der
udtrykkes endvidere bekymring for, at eksportcertifikater ikke vil kunne underskrives i alle lande, som
er dyresundhedsmæssigt godkendt til import i EU, hvis krav vedrørende fødevaresikkerhed også skal
mødes, hvilket vil umuliggøre indførsel af vareprøver fra disse lande. Det er en reel frygt, at flere lande
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 44: Grundnotat om lavrisiko-varekategorier og grænsekontrol, delegeret retsakt
ikke vil kunne underskrive certifikatet, og import derfor vil blive umuliggjort. Denne situation kan af-
hjælpes ved at gøre det klart, at for vareprøver såvel som for transitvarer kan attestationerne vedr. føde-
varesikkerhed udelades i certifikatet. Til støtte for en justering af forslaget gives følgende yderligere
bemærkninger:
Vareprøver, som er indført til Danmark, har typisk været prøver til analyse på virksomhedens egne
applikationscentre og laboratorier. I nogle tilfælde vil der være tale om prøver fra et EU-produkt,
som returneres til EU fra tredjelandet til analyse og vurdering. Denne form for analyse muliggør
udviklings- og salgsprojekter. Der er dermed en risiko for, at muligheden for udviklingsarbejde vil
bortfalde.
Reklamationsprøver udgør et stort problem. Det er vigtigt, at der kan indføres vareprøver af det
produkt, som der reklameres over, med henblik på at kunne validere reklamationen. Der eksporte-
res til lande, som ikke er godkendt til eksport til EU. Kravet om et eksportcertifikat vil betyde, at
reklamationsprøver fra disse lande ikke kan modtages.
Arla Foods anfører endelig, at det er afgørende vigtigt at opretholde muligheden for nationale bestem-
melser, og mener, at Kommissionens udspil rummer mulighed for dette.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at forslaget lægger op til, at vareprøver kun skal kunne tillades ind-
ført fra lande, som er dyresundhedsmæssigt godkendt af EU. Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at
tredjelandet godt vil kunne afgive de folkesundhedsmæssige attestationer, hvis det oprindelige produkt
stammer fra et EU-land. Oprinder fødevareprøven fra et tredjeland, skal tredjelandsvirksomheden være
godkendt til eksport til EU. Ellers kan de folkesundhedsmæssige attestationer ikke gives, og indførsel af
fødevareprøven kan derved ikke tillades. Fødevarestyrelsen bemærker endvidere, at Kommissions ud-
spil kun rummer mulighed for fastsættelse af nationale regler, hvis der ikke i forvejen findes harmoni-
serede regler. Dette vil kun kunne anvendes i sjældne tilfælde. Muligheden for tidsbegrænsede tilladel-
ser ses ikke umiddelbart af Kommissionens forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at det sikres, at danske virksomheder, som led i deres virke og udvik-
ling, kan indføre fødevareprøver til produktanalyse og kvalitetstest. Forslaget sikrer dette. Vedtages for-
slaget ikke, vil det ikke være muligt at indføre fødevareprøver. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør
indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5