Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 43
Offentligt
2465860_0001.png
Erhvervsudvalget 2019-20
MOF Alm.del - Bilag 43
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 306
Offentligt
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
27. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 306 alm. del stillet af udvalget den 20. maj
2020
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere materialet fra Torben Sønnichsen til brug ved
foretræde for udvalget den 28. maj 2020, jf. ERU alm. del - bilag 284?
Svar:
Henvendelsen fra Torben Sønnichsen vedr. både Justitsministeriets, Miljø-
og Fødevareministeriets og Erhvervsministeriets ressort, hvorfor jeg til
brug for besvarelsen har indhentet bidrag.
Sikkerhedsstyrelsen, som varetager administrationen af tilstandsrapporter,
oplyser følgende:
”Det
fremgår af Justitsministeriets Betænkning 1520 om Huseftersynsord-
ningen fra 2010, at et kloakeftersyn vil udgøre en ikke-ubetydelig udvidelse
af tilstandsrapporten, fordi udgifterne til et kloakeftersyn vil gøre tilstands-
rapporten væsentligt dyrere. Hertil kommer, at et kloakeftersyn ikke som
udgangspunkt vil kunne udføres af de beskikkede bygningssagkyndige un-
der de eksisterende beskikkelseskrav. En mere omfattende dokumentation
vil kræve en uddannelse af den bygningssagkyndige som kloakmester, eller
en yderligere besigtigelse af en kloakmester. Det vil i sidste instans kunne
kræve en ny rapport som eleftersynsrapporten eller energimærkningsrap-
porten, idet et kloakeftersyn hurtigt kan inddrage langt større forhold, som
fald, dimensioner, samlinger, afløb mv.
Huseftersynsordningen tager udgangspunkt i, at en bygningssagkyndig kan
bese og dokumentere umiddelbart synlige skader i tilstandsrapporten, og i
forbindelse med kloakeftersyn er der som udgangspunkt ikke tale om umid-
delbart synlige skader”.
Miljø- og Fødevareministeriet oplyser følgende:
”Husejere er iflg. rottebekendtgørelsens § 4 forpligtede til at sikre,
at rotters
levemuligheder begrænses mest muligt, hertil hører også ejendommens
brønde og stikledninger. Iflg. den gældende vejledning omfatter det, at hus-
ejere som led i den almindelige vedligeholdelse sikrer, at afløbssystemet er
i orden, og at evt. fejl og mangler repareres, så snart de konstateres. Private
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Henvendelse af 14/10-21 fra ERFA-gruppen for forebyggende giftfri indsats mod kloakrotter om skærpede regler for indsatsen mod kloakrotter i private kloakstikledninger
2/3
husejere er dog ikke forpligtede til at opsætte rottespærrer. Det er kommu-
nerne, der er ansvarlig myndighed for rottebekæmpelsen og for tilsynet
med de private ejendommes vedligeholdelses- og sikringsforanstaltninger.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at en forpligtelse til at
medtage kloaktilstand i tilstandsrapporter alt andet lige vil udgøre et posi-
tivt bidrag til den forebyggende indsats. Miljø- og Fødevareministeriet har
ikke
forholdt sig til de økonomiske konsekvenser af et sådant tiltag.”
Justitsministeriet oplyser følgende:
”Huseftersynsordningen følger af kapitel 1 (§§ 1-5)
i lov om forbrugerbe-
skyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
1123
af 22. september 2015 (herefter benævnt ”LFFE”).
Huseftersynsordningen angår aftaler om køb af fast ejendom, når ejendom-
men hovedsageligt anvendes til beboelse af sælgeren eller hovedsageligt er
bestemt til beboelse af køberen, jf. LFFE § 1, stk. 1.
Hovedformålet med huseftersynsordningen er gennem en frivillig ordning
at begrænse problemer med mangler ved fast ejendom på en måde, der er
til fordel for både køberen og sælgeren. Sælgeren kan således som udgangs-
punkt undgå at hæfte for fysiske mangler ved at sørge for, at køberen
inden aftalens indgåelse
får et fyldestgørende beslutningsgrundlag i form
af en tilstandsrapport, en elinstallationsrapport og oplysninger om tegning
af en ejerskifteforsikring, når sælgeren samtidig forpligter sig til at betale
et beløb til køberen, som svarer til mindst halvdelen af præmien i henhold
til det fremlagte forsikringstilbud. Som altovervejende hovedregel sikrer
ordningen samtidig køberen mulighed for at tegne den pågældende forsik-
ring mod skjulte mangler, dvs. mangler, som ikke er omtalt i tilstandsrap-
porten (en ejerskifteforsikring).
Det følger således af LFFE § 2, stk. 1 og 2, at køberen af en fast ejendom
ikke over for sælgeren kan påberåbe sig, at en bygnings fysiske tilstand er
mangelfuld, eller at en bygnings el-, varme-, ventilations- eller sanitetsin-
stallationer ikke er funktionsdygtige eller er ulovlige i henhold til offent-
ligretlige forskrifter, når køberen inden aftalens indgåelse fra sælger har
modtaget en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport samt oplysning
om ejerskifteforsikring, jf. LFFE § 5.
Uanset stk. 1 kan køberen dog påberåbe sig forhold vedrørende bygningens
stikledninger, herunder kloakker, medmindre forholdet på tidspunktet for
tilstandsrapportens udarbejdelse havde manifesteret sig i sådanne fejl ved
bygningen, at den bygnings-sagkyndige burde have omtalt forholdet i til-
standsrapporten, jf. LFFE § 2, stk. 6.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Henvendelse af 14/10-21 fra ERFA-gruppen for forebyggende giftfri indsats mod kloakrotter om skærpede regler for indsatsen mod kloakrotter i private kloakstikledninger
3/3
Henvendelsen fra Torben Sønnichsen drejer sig om at styrke indsatsen mod
bekæmpelse af rotter. Det er et andet formål, end hvad huseftersynsordnin-
gen sigter mod at varetage. Skridt til at styrke bekæmpelsen af skadedyr
bør således tages i regi af reglerne herom.”
Jeg kan på denne baggrund ikke tilslutte mig forslaget om ændring af reg-
lerne.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup