Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 426
Offentligt
2548595_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål Ø
Vil ministeren redegøre for, om ministeren er enig i
Statsrevisorernes kritik af, at Miljøministeriets
opfølgning på beretning nr. 7/2019 om sikring af
grundvandet mod pesticider og den tidligere
beretning nr. 4/2011 om statens sikring af
grundvandet mod pesticider har trukket i
usædvanligt langdrag, jf. MOF alm. del – bilag 250?
Samrådsspørgsmål Å
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer
ministeren vil tage som opfølgning på den skarpe
kritik Statsrevisorerne udtaler af, at Miljøstyrelsen
mere end 2 år efter, at beretning nr. 7/2019 om
sikring af grundvandet mod pesticider er afgivet,
kun har screenet grundvandet for 3 ud af de 9
pesticider, som fremgik af Rigsrevisionens
beretning, og at der blev konstateret 2 pesticider i
screeningen? Vil ministeren redegøre for, hvornår
screeningen af grundvandet for de resterende 6
pesticider og nedbrydningsstoffer forventes
afsluttet?
Svar
Tak for samrådsspørgsmålene, som jeg vil besvare
samlet.
Beskyttelse af grundvandet har en meget høj
prioritet for regeringen. Vi skal også fremover kunne
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 426: Talepapir fra samråd Ø og Å den 23/3-22 om Statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets opfølgning på beretninger fra 2011 og 2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
2548595_0002.png
TALEPAPIR
drikke vandet fra hanen uden at bekymre os om
rester af sprøjtemidler eller andre stoffer. Derfor har
det været rigtig vigtigt for mig, at mit ministerium
har fulgt grundigt op på Rigsrevisionens beretninger
om emnet.
Beretningen fra 2011 beskæftigede sig med
forvaltningen før 2010, og den så på initiativer til at
reducere forbruget af sprøjtemidler, forebyggelse af
nedsivning over kravværdien og kommunernes og
vandværkernes kontrol med vandet i
vandværksboringerne for forekomst af
sprøjtemidler. Der blev i 2014 og 2016 rettet op på
forvaltningen på de konkrete områder nævnt i
beretningen, men desværre viste den nye beretning
fra 2019, at der på andre områder fortsat var grund
til kritik af forvaltningen.
I forhold til beretningen fra 2019, så har jeg igangsat
en række initiativer for at styrke forvaltningen på
området og rette op på de forholdene, som blev
kritiseret:
1. En grundig gennemgang af forvaltningen på
området, som Kammeradvokaten har stået for.
2. Et internationalt gennemsyn af vores
overvågnings- og godkendelsessystem for
sprøjtemidler.
3. Et midlertidigt eksternt tjek af Miljøstyrelsens
dispensationspraksis i forhold til sprøjtemidler.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 426: Talepapir fra samråd Ø og Å den 23/3-22 om Statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets opfølgning på beretninger fra 2011 og 2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
2548595_0003.png
TALEPAPIR
Mit ministerium har på baggrund af vurderingen fra
Kammeradvokaten og anbefalingerne i det
internationale gennemsyn forbedret forvaltnings-og
administrationsgrundlaget i forhold til
grundvandsovervågningen og dispensationer til
sprøjtemidler. Blandt andet har Miljøstyrelsen
udarbejdet nye retningslinjer for dispensationer til
sprøjtemidler, så det nu er helt klart, at der skal
vises sikker anvendelse før en dispensation kan
komme på tale.
Der er også udarbejdet detaljerede
procedurebeskrivelser for behandling af
henvendelser om nye fund af sprøjtemidler, så det
sikres, at der reageres hurtigt og stringent ved nye
fund i drikkevand. Hvis nødvendigt foretages en
sundhedsvurdering og monitering af vandværkerne
for stoffet sættes i gang hurtigst muligt.
Rigsrevisionen konkluderede i januar 2022, at
initiativerne var tilfredsstillende og vurderede, at
disse dele af beretningen kunne lukkes.
Rigsrevisionen havde i deres notat desuden
bemærket, at der endnu ikke var indgået en aftale
mellem Miljøstyrelsen og Landbrugsstyrelsen om at
kunne tilgå Landbrugsstyrelsens registre for at
styrke grundlaget for den risikobaserede kontrol. Til
dette punkt kan jeg oplyse, at en sådan aftale blev
indgået i slutningen af december 2021.
Rigsrevisionen er blevet underrettet og har oplyst, at
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 426: Talepapir fra samråd Ø og Å den 23/3-22 om Statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets opfølgning på beretninger fra 2011 og 2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
2548595_0004.png
TALEPAPIR
de vil tage denne oplysning med i deres næste
opfølgning.
Det tilbageværende udestående fra 2019-
beretningen er, at der endnu kun var testet for tre
ud af de ni sprøjtemidler og
nedbrydningsprodukter, som fremgik af
Rigsrevisionens beretning, og der manglede derfor
at blive testet for seks stoffer. De ni stoffer er enten
stoffer, som GEUS tidligere har påpeget kunne være
relevante, eller stoffer, som der tidligere er givet
dispensation til. Det drejer sig alene om
dispensationer fra før 2019.
Jeg kan oplyse, at der er screenet for to af de
resterende stoffer i massescreeningen 2021. Disse to
stoffer er begge nedbrydningsprodukter af
ukrudtsmidlet terbuthylazin, som ikke har været
solgt i Danmark siden 2008. Desværre er der i
grundvand gjort fund af de to
nedbrydningsprodukter over kravværdien, og et af
stofferne er fundet over det sundhedsmæssige
acceptable niveau. Det er bekymrende og
understreger vigtigheden af at teste for så mange
relevante stoffer som muligt for at håndtere både
konsekvenserne af fortidens synder og ulovlig brug
af forbudte sprøjtemidler.
Jeg har på baggrund af fundene i grundvand
besluttet, at de to stoffer bliver tilføjet til
vandværkernes obligatoriske kontrolprogram, da
overskridelse af det sundhedsmæssige acceptable
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 426: Talepapir fra samråd Ø og Å den 23/3-22 om Statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets opfølgning på beretninger fra 2011 og 2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
2548595_0005.png
TALEPAPIR
niveau ikke på forhånd kan udelukkes også at kunne
findes i drikkevandsboringer. Berørte kommuner,
hvor der er fund af et eller flere af stofferne i
grundvandsboringer, er blevet bedt om hurtigst
muligt at sikre at drikkevand og
indvindingsboringer undersøges for stofferne og de
lignende nedbrydningsprodukter.
Som sagt så viser fundene vigtigheden af at vi
hurtigst muligt får testet for så mange relevante
stoffer som muligt, og derfor vil jeg gerne fortælle
mere om indsatsen for at få screenet for de
resterende fire stoffer. Mit ministerium har ad flere
omgange forsøgt at få screenet for stofferne, men
det er til dato desværre ikke lykkedes. Der er fulgt
den fagligt fastsatte procedure, hvor analyser for
stofferne er sendt i udbud på markedet og
laboratorier har budt på opgaven.
Stofferne som sendes i udbud til test udvælges ud
fra en lang liste af mulige kandidater på baggrund af
faglige hensyn. Som vi har set igennem
massescreeningerne, så er der gjort flere fund, og
derfor er det vigtigt at vi kaster så bredt et net som
muligt. Tre af de resterende stoffer fra
Rigsrevisionens beretning er blevet prioriteret og
har derfor været udbudt til massescreening i alle de
tre år, der har været massescreening, det sidste stof
var ikke med i udbuddene i 2019 og 2020, men har
været med i det seneste udbud på bagrund af
Rigsrevisionens kritik. Desværre er der enten slet
ikke givet tilbud på stofferne fra nogen laboratorier,
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 426: Talepapir fra samråd Ø og Å den 23/3-22 om Statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets opfølgning på beretninger fra 2011 og 2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
2548595_0006.png
TALEPAPIR
eller det har ikke været muligt at måle for stoffet i
tilstrækkeligt lave koncentrationer.
Da det trods gentagne udbud ikke er lykkedes at
finde et laboratorie, som har budt ind på opgaven
med at analysere for de sidste fire stoffer, har
Miljøstyrelsen nu valgt at gå en anden vej for at få
analyseret for stofferne. Miljøstyrelsen vil via sit
udbud om massescreeningen 2022 sikre udvikling af
nye optimerede analysemetoder, der kan håndtere
de resterende 4 stoffer. Det kan komme til at koste
mere, end hvis metoderne allerede fandtes på
markedet, men det har vist sig nødvendigt, eftersom
markedet ikke har kunnet levere.
Helt konkret har Miljøstyrelsen nu indhentet
oplysninger fra laboratorierne om muligheden for at
videreudvikle analysemetoder til formålet. Der
foreligger på den baggrund nu en konkret plan for
hvilke metoder, der kan videreudvikles og anvendes,
og et laboratorie har igangsat de praktiske
forberedelser frem mod at kunne analysere for
stofferne. Derfor tyder det nu på, at det bliver
praktisk muligt at analysere for stofferne, selv i de
fornødne helt lave koncentrationer.
Miljøstyrelsen vil på den baggrund fastsætte det som
et krav i sit kommende udbud for massescreeningen
i 2022, at der skal analyseres for de resterende fire
stoffer.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 426: Talepapir fra samråd Ø og Å den 23/3-22 om Statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets opfølgning på beretninger fra 2011 og 2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
2548595_0007.png
TALEPAPIR
Det er derfor min forventning, at der i år vil blive
analyseret for stofferne, og at vi i starten af 2023 vil
have resultaterne af analyserne, så der er fulgt op på
det sidste udestående i Rigsrevisionens beretning
fra 2019.
Som de nye fund i massescreeningen og
Rigsrevisionens beretninger viser, så er vi ikke i mål
med beskyttelsen af grundvandet. Det kræver en
koordineret og langsynet politisk indsats som går på
tværs af det politiske spektrum og forskellige
regeringsperioder. Jeg mener samtidig, at der en
indsats, som vi i regeringen med støtte fra mange
partier i Folketinget er i gang med at levere:
I
februar indgik vi en historisk bred
sprøjtemiddelstrategi, som skal mindske
belastningen fra sprøjtemidler til det laveste
niveau siden opgørelserne begyndte.
Der
er et forbud på vej mod sprøjtning på visse
offentlige og private arealer.
Vi
er i fuld gang med processen med at
beskytte de boringsnære områder.
Der
er en kortlægning af udfordringer for
grundvandet klar inden for den nærmeste
fremtid.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 426: Talepapir fra samråd Ø og Å den 23/3-22 om Statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets opfølgning på beretninger fra 2011 og 2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
2548595_0008.png
TALEPAPIR
Der
er på Finansloven 2022 afsat midler til
drikkevandsbeskyttelse under
drikkevandsfonden, her vil der blive givet
tilskud til medfinansiering af indsatsen.
Alle disse indsatser vil være med til at sikre, at der
også er rent drikkevand fremadrettet.
Tak for ordet.
8