Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 422
Offentligt
2546945_0001.png
Marts 2022
— 12/2021
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Landbrugsstyrelsens
forvaltning af tilskuds-
sager med kvalificeret
indikation på svig
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
12/2021
Beretning om
Landbrugsstyrelsens
forvaltning af tilskuds-
sager med kvalificeret
indikation på svig
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2022
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i august 2022.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2021, som afgives i februar 2023.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls Lager og Logistik
Vandtårnsvej 83A
2860 Søborg
Tlf.: 4322 7300
[email protected]
www.rosendahls.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-751-4
ISBN online 978-87-7434-752-1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af
tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Statsrevisorerne afgav i maj 2021 beretning nr. 15/2020 om forvaltning af
tilskud til landbrugere og kritiserede skarpt, at Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri i perioden 2014-2019 ikke havde sikret en korrekt og
tilstrækkelig kontrol af tilskud til landbrugere.
Denne beretning (nr. 12/2021) er udarbejdet på baggrund af, at Rigsrevi-
sionen i oktober 2021 fik en anonym henvendelse om, at Landbrugsstyrel-
sen bevidst havde tilbageholdt oplysninger for Rigsrevisionen, da Rigsre-
visionen udarbejdede beretningen om forvaltning af tilskud til landbruge-
re. Rigsrevisionen har efterfølgende fået bekræftet, at Landbrugsstyrel-
sen ikke udleverede alle de oplysninger, som Rigsrevisionen efterspurg-
te. Det har givet anledning til denne gennemgang af tilskudssager, som
Landbrugsstyrelsen har sendt til Kammeradvokaten i 2018 og 2019 til
vurdering af, om der foreligger svig og grundlag for politianmeldelse.
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Landbrugsstyrelsen i strid med
rigsrevisorloven ikke har udleveret alle de oplysninger, som Rigsrevi-
sionen efterspurgte, da beretningen om forvaltning af tilskud til land-
brugere blev udarbejdet.
Statsrevisorerne vurderer, at omfanget af mangler, fejl og uregelmæs-
sigheder i Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med mis-
tanke om svig har været så stort, at det er udtryk for en bekymrende
og usædvanlig forvaltningskultur.
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har forvaltet tilskudssager med mis-
tanke om svig på et mangelfuldt og juridisk uklart grundlag og ikke
har foretaget politianmeldelser i det omfang, som Kammeradvokaten
har tilrådet.
21. marts 2022
Henrik Thorup
Klaus Frandsen
Frank Aaen
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Troels Lund Poulsen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Gennemgangen viser, at Landbrugsstyrelsen kun har foretaget 30 af de
57 politianmeldelser, som Kammeradvokaten indstillede. Kammeradvo-
katens indstilling er delvist fulgt i 2 tilfælde. I 13 tilfælde har Landbrugs-
styrelsen fortsat sagsbehandlingen af tilskudsansøgninger, på trods af at
ansøger var mistænkt for svig i andre sager og Kammeradvokatens ind-
stilling. Sagsbehandlingen er desuden fortsat uden afklaring af, om det
var i strid med EU’s forordningsgrundlag.
Statsrevisorerne bemærker:
at Landbrugsstyrelsen fremover bør være opmærksom på ikke at sen-
de tilskudssager til Kammeradvokaten for at få en juridisk vurdering
af, om der foreligger svig og grundlag for politianmeldelse, hvis Land-
brugsstyrelsen alligevel vil fortsætte sagsbehandlingen, uden at der er
kommet nye oplysninger i sagen
at Landbrugsstyrelsen i 13 tilskudssager har udbetalt ca. 4,7 mio. kr.
til tilskudsansøgere, der var mistænkt for svig i andre sager
at Landbrugsstyrelsen i de 30 politianmeldelser har haft en lang sags-
behandlingstid på gennemsnitligt 1 år og 5 måneder, hvilket har med-
ført risiko for, at strafansvaret forældes
at der manglede oplysninger om 22 ud af 127 tilskudssager, der var
sendt til Kammeradvokaten, i det materiale, som Rigsrevisionen mod-
tog fra Landbrugsstyrelsen i august 2020.
Statsrevisorerne skal gentage henstillingen fra beretningen om for-
valtning af tilskud til landbrugere om, at Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri bør sikre kvaliteten af ministeriets tilskudsfor-
valtning og kontrolvirksomhed samt departementets tilsyn hermed.
Baggrunden for henstillingen er beretning nr. 22/2016 om kvotekoncen-
trationen i dansk fiskeri, beretning nr. 1/2018 om tilskud på fiskeriområ-
det, beretning nr. 10/2019 om kontrol med dyretransporter, beretning
nr. 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere og nu beretning nr.
12/2021 om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalifi-
ceret indikation på svig.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
4
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
...........................................................................
5
2. Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager
...................................................................
7
2.1. Forvaltning af 22 tilskudssager med mistanke om svig, som
Landbrugsstyrelsen ikke udleverede oplysninger om til Rigsrevisionen
.................
7
2.2. Sagsbehandling af 57 endelige indstillinger til politianmeldelse
..............................
10
Bilag 1. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
17
Bilag 2. Ordliste
...................................................................................................................................................
20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionen har revideret regnskaberne efter § 2, stk. 1, nr. 1,
jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 24. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Mogens Jensen: juni 2019 - november 2020
Rasmus Prehn: november 2020 -
Beretningen har i udkast været forelagt Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, hvis bemærkninger er afspejlet i beretningen.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2
|
Introduktion og konklusion.. Introduktion og konklusion
|
1.
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
Kammeradvokatens 57
endelige indstillinger til
politianmeldelse
1. Denne beretning er afledt af Rigsrevisionens tidligere beretning om forvaltning af til-
skud til landbrugere fra maj 2021, som blev udarbejdet af Rigsrevisionen i perioden
april 2020 - maj 2021.
2. Rigsrevisionen modtog i oktober 2021 en anonym henvendelse vedrørende Land-
brugsstyrelsens besvarelse af Rigsrevisionens materialeanmodninger til beretningen
om forvaltning af tilskud til landbrugere. Det fremgik af henvendelsen, at Landbrugs-
styrelsen bevidst havde tilbageholdt oplysninger for Rigsrevisionen. Den efterfølgende
gennemgang af de tilskudssager, som Rigsrevisionen ikke havde modtaget oplysnin-
ger om, gav anledning til, at Rigsrevisionen iværksatte nærværende undersøgelse om
styrelsens behandling af alle 127 sager, som Kammeradvokaten vurderede i 2018 og
2019 i forhold til svig, og som var omfattet af Rigsrevisionens materialeanmodninger
til beretningen fra maj 2021.
Nærværende undersøgelse tager udgangspunkt i de endelige indstillinger til politian-
meldelse i en række tilskudssager, som Kammeradvokaten udarbejdede til Landbrugs-
styrelsen i 2018 og 2019. Disse indstillinger omfatter derfor sager, som har kvalificere-
de indikationer på svig.
3. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri har forvaltet tilskudssager med kvalificeret indikation på svig tilfredsstil-
lende.
4. Rigsrevisionen tog selv initiativ til undersøgelsen i december 2021.
Kammeradvokaten udarbej-
dede i 2018 og 2019 57 endeli-
ge indstillinger til politianmel-
delse, som blev drøftet og god-
kendt af Landbrugsstyrelsen.
De 57 indstillinger omfatter
100 ud af 127 tilskudssager.
Landbrugsstyrelsen har fore-
taget 30 af de 57 politianmel-
delser, som Kammeradvoka-
ten har indstillet. De 30 politi-
anmeldelser omfatter 63 sa-
ger. For 25 af de 57 endelige
indstillinger til politianmeldel-
se har Landbrugsstyrelsen ik-
ke fulgt Kammeradvokatens
kvalificerede indstilling om at
foretage politianmeldelse. De
25 indstillinger omfatter 33
sager. Herudover har Land-
brugsstyrelsen i 2 af de 57
indstillinger til politianmeldel-
se kun delvist fulgt Kammer-
advokatens endelige indstilling
til politianmeldelse. De 2 ind-
stillinger omfatter 4 sager.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0009.png
2
| Introduktion og konklusion
Hovedkonklusion
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har haft en meget utilfreds-
stillende forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig.
Konsekvensen er, at der er risiko for, at strafansvaret forældes, og at sager
ikke i tilstrækkeligt omfang bliver politianmeldt.
Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på
svig er mangelfuld
Kammeradvokaten har udarbejdet 57 endelige indstillinger til politianmeldelse til Land-
brugsstyrelsen, men Landbrugsstyrelsen har kun foretaget 30 anmeldelser. I 2 tilfæl-
de fulgte Landbrugsstyrelsen delvist Kammeradvokatens indstilling, mens Landbrugs-
styrelsen ikke fulgte de resterende 25 endelige indstillinger om at foretage politian-
meldelse.
Landbrugsstyrelsen har i de 30 politianmeldelser haft en lang sagsbehandlingstid. Den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra Kammeradvokatens endelige indstillinger til
politianmeldelse har været 1 år og 5 måneder, selv om Landbrugsstyrelsen ikke har
modtaget nye oplysninger i 28 af de 30 politianmeldelser.
I de 25 tilfælde, hvor Landbrugsstyrelsen ikke har fulgt Kammeradvokatens endelige
indstillinger til politianmeldelse, har Landbrugsstyrelsen i 17 tilfælde truffet nye afgø-
relser om at fortsætte sagsbehandlingen, uden der er kommet nye oplysninger. I de
resterende 8 indstillinger er der kommet nye oplysninger. For 6 af de 8 indstillinger er
de nye oplysninger fremkommet ved at høre de implicerede parter, om de kan afkræf-
te mistanken om svig.
Landbrugsstyrelsen sender sager til Kammeradvokaten for at få en kvalificeret juri-
disk vurdering af, om der foreligger svig. Sager, som Landbrugsstyrelsen selv kan vur-
dere, skal ikke sendes til Kammeradvokaten, da dette fordyrende og forsinkende sags-
skridt i så fald er overflødigt. Landbrugsstyrelsen bør derfor for de fremsendte sager
følge Kammeradvokatens vurdering, medmindre der fremkommer nye oplysninger af
betydning for indstillingen. Hvis der fremkommer nye oplysninger, skal oplysningerne
dokumenteres på sagen.
Landbrugsstyrelsen har forvaltet uden klarhed om det juridiske grundlag i 13 af de
22 tilskudssager med mistanke om svig, som Rigsrevisionen ikke modtog oplysnin-
ger om. Der kan derfor være forvaltningsmangler
Landbrugsstyrelsen har i 13 tilskudssager fortsat sagsbehandlingen af ansøgninger,
hvor samme ansøger var mistænkt for svig i andre sager, selv om det var i modstrid
med Kammeradvokatens vurdering, og uden at Landbrugsstyrelsen fik afklaret, om
det var i overensstemmelse med forordningsgrundlaget. Rigsrevisionen kan konstate-
re, at Landbrugsstyrelsen har foretaget udbetalinger på ca. 4,7 mio. kr. i disse sager.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri anerkender, at der kan rejses tvivl om,
hvorvidt Landbrugsstyrelsen kan fortsætte sagsbehandlingen, når ansøger er mistænkt
for svig i andre sager. Landbrugsstyrelsen har rettet henvendelse til Europa-Kommissio-
nen for at få en afklaring herpå.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0010.png
Introduktion og konklusion |
3
Landbrugsstyrelsen har herudover forbrudt sig mod rigsrevisorloven ved ikke at
have sikret, at der blev udleveret de fuldstændige oplysninger, som Rigsrevisionen
efterspurgte. Det finder Rigsrevisionen stærkt kritisabelt
I forbindelse med Rigsrevisionens anmodning til beretningen om forvaltning af tilskud
til landbrugere fra maj 2021 leverede Landbrugsstyrelsen en oversigt, der ikke indeholdt
oplysninger om alle tilskudssager, som var sendt til Kammeradvokaten med henblik på
vurdering for svig. Der manglede i alt oplysninger om 22 ud af 127 sager i det materiale,
som Rigsrevisionen modtog. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst,
at der var tale om en beklagelig fejl, der skyldtes manglende kvalitetssikring i Land-
brugsstyrelsen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at ministeriet generelt er enig
i, at der har været en kritisabel håndtering af oplysninger, herunder udlevering af ma-
teriale til Rigsrevisionen, og en utilstrækkelig administration af svigsager.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2
|
Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager.. Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager
|
1.
4
| Introduktion og konklusion
1.2. Baggrund
5. Rigsrevisionen afgav i maj 2021 en beretning om forvaltning af tilskud til landbru-
gere. Beretningen handlede om, hvorvidt Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeri havde sikret en korrekt forvaltning af tilskud til landbrugere i perioden 2014-
2019.
Statsrevisorerne kritiserede i den forbindelse skarpt, at Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri i perioden 2014-2019 ikke havde sikret en korrekt og tilstrække-
lig kontrol af tilskud givet til landbrugere. Den utilstrækkelige kontrol medførte risiko
for, at nogle landbrugere uberettiget havde fået tilskud, og at Danmark skulle tilbage-
betale EU-tilskud som følge af underkendelser fra Europa-Kommissionen.
Statsrevisorerne fandt, at det i den forbindelse var en skærpende omstændighed, at
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ikke havde styrket kontrollen eller æn-
dret administrativ praksis, selv om Landbrugsstyrelsen siden 2005 havde vidst, at det
medførte, at nogle landbrugere havde kunnet opnå uretmæssige fordele. Det var lige-
ledes en skærpende faktor, at miljø- og fødevareministeren i 2018 godkendte et ad-
ministrationsgrundlag, som ikke sikrede en forvaltning i overensstemmelse med EU-
forordningen, idet Landbrugsstyrelsen fortsatte sin praksis med at administrere efter
CVR-numre.
6. Rigsrevisionen har fulgt op på ministerredegørelsen til beretning om forvaltning af
tilskud til landbrugere, som fremgår af Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne af
14. oktober 2021. Notatet er baseret på en redegørelse fra ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri og handler om de initiativer, som ministeren har iværksat som
følge af beretningen.
7. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har som led i opfølgningen på beret-
ning om forvaltning af tilskud til landbrugere fået udarbejdet en udredning af et kon-
kret sagsforløb, som var omtalt i beretningen. Udredningen konkluderer, at Landbrugs-
styrelsen i tilknytning til beretningen har afgivet urigtige og misvisende oplysninger til
Rigsrevisionen og har overtrådt den sandhedspligt, der gælder for offentlige myndig-
heder.
8. Nærværende beretning omfatter ikke de opfølgningspunkter, som fremgår af Rigs-
revisionens notat til Statsrevisorerne af 14. oktober 2021.
9. Rigsrevisionen anmodede i forbindelse med beretning om forvaltning af tilskud til
landbrugere om en oversigt over tilskudssager med mistanke om svig, hvor Kammer-
advokaten havde været involveret. Landbrugsstyrelsen besvarede Rigsrevisionens
anmodning i august 2020. Efterfølgende modtog Rigsrevisionen i oktober 2021 en ano-
nym henvendelse om, at Landbrugsstyrelsen bevidst havde tilbageholdt oplysninger
ved besvarelse af Rigsrevisionens materialeanmodning vedrørende den tidligere be-
retning. Da Rigsrevisionens gennemgang bekræftede, at besvarelsen af materialean-
modningen var mangelfuld, foretog Rigsrevisionen en gennemgang af de 22 sager, som
vi ikke havde modtaget oplysninger om. Efterfølgende udvidede Rigsrevisionen gen-
nemgangen til at omfatte alle sager, der havde været hos Kammeradvokaten til vur-
dering for svig.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Introduktion og konklusion |
5
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
Revisionskriterier
10. Undersøgelsens formål er at vurdere, om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har forvaltet tilskudssager med kvalificeret indikation på svig tilfredsstillende.
11. Undersøgelsens revisionskriterium tager udgangspunkt i, at Ministeriet for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeri skal administrere tilskud, så tilskuddene går til de rette
modtagere, og så det sikres, at forsøg på svig sanktioneres både tilskudsretligt og
strafferetligt.
12. Vi har undersøgt, hvordan Landbrugsstyrelsen har forvaltet tilskudssager med kva-
lificeret indikation på svig. Vi har taget udgangspunkt i de 57 endelige indstillinger til
politianmeldelse, som Kammeradvokaten udarbejdede til Landbrugsstyrelsen i 2018
og 2019. Vi har undersøgt, om Landbrugsstyrelsen har behandlet disse sager korrekt.
Vi lægger til grund, at Landbrugsstyrelsen har sikret, at sagerne er tilstrækkeligt oply-
ste, inden de sendes til Kammeradvokaten, og at Landbrugsstyrelsen kun fremsender
sager til vurdering for svig, hvis styrelsen ikke selv kan vurdere sagerne, da fremsen-
delse ellers udgør et fordyrende og forsinkende sagsskridt. Landbrugsstyrelsen bør
derfor følge Kammeradvokatens indstilling, medmindre der fremkommer nye oplys-
ninger i en sag. Landbrugsstyrelsen skal tydeligt dokumentere sådanne nye oplysnin-
ger og begrunde, hvorfor de fører til en anden vurdering. Sagerne skal endvidere frem-
mes hurtigst muligt, så det sikres, at eventuel svig straffes, og at der af hensyn til an-
søgernes retssikkerhed kommer en hurtig frikendelse i de tilfælde, hvor der ikke er ta-
le om svig.
Metode
13. Undersøgelsen er baseret på stedlig revision og dokument- og sagsgennemgang
af materiale indhentet fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, herunder
Landbrugsstyrelsen. Rigsrevisionen har i forbindelse med undersøgelsen anmodet
ministeriet om at underskrive en fuldstændighedserklæring om, at Rigsrevisionen har
modtaget samtlige relevante oplysninger om tilskudssager, som Landbrugsstyrelsen
har sendt til Kammeradvokaten, og som indgår i nærværende beretning om Ministe-
riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris forvaltning af tilskudssager med kvalificeret
indikation på svig, jf. rigsrevisorlovens § 12.
14. Vi har foretaget stedlig revision i Landbrugsstyrelsens afdelinger i København og
Augustenborg. Ved den stedlige revision har vi efterprøvet den anonyme henvendel-
se gennem uanmeldte besøg hos Landbrugsstyrelsen, hvor vi har fremsøgt materiale
fra Landbrugsstyrelsens journalsystemer og interne drev. Vi har desuden holdt møder
med Landbrugsstyrelsen og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om under-
søgelsen.
15. Ved dokumentgennemgang har vi sammenholdt anmodningen om materiale med
det udleverede materiale i den tidligere undersøgelse og med det fremsøgte materia-
le ved stedlig revision i nærværende undersøgelse.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
6
| Introduktion og konklusion
16. I afsnit 2.1 har vi gennemgået 22 tilskudssager med mistanke om svig, som Rigsre-
visionen ikke modtog oplysninger om. Vi har gennemgået materialet på sagerne for at
kunne identificere, om sagerne viste særlige forvaltningsmangler, som ikke optrådte i
de øvrige sager, som Rigsrevisionen modtog oplysninger om.
17. I afsnit 2.2 har vi gennemgået Kammeradvokatens 57 endelige indstillinger om at
foretage politianmeldelse. Vi har taget udgangspunkt i, at der foreligger en kvalifice-
ret indikation på svig, når Kammeradvokaten har udarbejdet en endelig indstilling til
politianmeldelse i én eller flere sager. De 57 endelige indstillinger er drøftet med og
godkendt af Landbrugsstyrelsen.
Vi har gennemgået relevante oplysninger i de 57 endelige indstillinger, for at vi kan vur-
dere, om Landbrugsstyrelsen har foretaget de politianmeldelser, som Kammeradvo-
katen har udarbejdet endelige indstillinger til, og for at kunne opgøre Landbrugssty-
relsens sagsbehandlingstid for Kammeradvokatens endelige indstillinger til politian-
meldelse.
18. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
Afgrænsning
19. Undersøgelsen omfatter 127 tilskudssager, som Kammeradvokaten vurderede for
svig i 2018 og 2019. De 127 sager var omfattet af Rigsrevisionens materialeanmodnin-
ger i forbindelse med beretning om forvaltning af tilskud til landbrugere fra maj 2021,
og som Rigsrevisionen har fundet anledning til at vurdere på baggrund af den anony-
me henvendelse.
20. I bilag 1 er undersøgelsens metodiske tilgang beskrevet. Bilag 2 indeholder en ord-
liste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager |
7
2. Landbrugsstyrelsens
forvaltning af svigsager
21. Dette kapitel handler om, hvorvidt Landbrugsstyrelsen har forvaltet tilskudssager
med kvalificeret indikation på svig tilfredsstillende. Vi har derfor undersøgt, hvordan
Landbrugsstyrelsen har forvaltet tilskudssager med kvalificeret indikation på svig. Vi
har taget udgangspunkt i de 57 endelige indstillinger til politianmeldelse, som Kam-
meradvokaten udarbejdede til Landbrugsstyrelsen i 2018 og 2019.
2.1. Forvaltning af 22 tilskudssager med mistanke om
svig, som Landbrugsstyrelsen ikke udleverede oplysnin-
ger om til Rigsrevisionen
22. Vi har undersøgt, om der er forvaltningsmangler i de 22 tilskudssager med mis-
tanke om svig, som Landbrugsstyrelsen ikke udleverede oplysninger om til Rigsrevi-
sionen.
23. Det fremgår af rigsrevisorlovens § 12, stk. 1, at Rigsrevisionen af enhver offentlig
myndighed kan forlange sig meddelt alle oplysninger og forelagt alle aktstykker, som
efter Rigsrevisionens skøn er af betydning for udførelsen af revisionen.
24. Rigsrevisionen anmodede den 8. juli 2020 Landbrugsstyrelsen og Miljø- og Føde-
vareministeriets departement om en oversigt over alle sager på projektstøtteområdet
på Landdistriktsprogrammet, hvor Kammeradvokaten havde været involveret. Land-
brugsstyrelsen leverede den 16. august 2020 en oversigt på baggrund af anmodningen.
Rigsrevisionen modtog i oktober 2021
efter beretningen om forvaltning af tilskud til
landbrugere var afgivet i maj 2021
en anonym henvendelse om, at Landbrugsstyrel-
sen bevidst havde tilbageholdt oplysninger for Rigsrevisionen. Rigsrevisionen fandt
ved stedlig revision materiale, der viste, at Rigsrevisionen ikke havde fået oplysninger
om 22 sager, da Landbrugsstyrelsen den 16. august 2020 leverede en oversigt.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at Landbrugsstyrelsen be-
klageligvis ikke udleverede oplysninger om alle sager, der havde været sendt til Kam-
meradvokaten. Ifølge ministeriet skyldtes fejlen manglende kvalitetssikring af det ma-
teriale, der blev udleveret til Rigsrevisionen.
Vi har gennemgået de 22 tilskudssager, som var sendt til vurdering for svig hos Kam-
meradvokaten, men som ikke fremgik af den liste, der blev sendt til Rigsrevisionen.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
8
| Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager
Vi har sammenholdt den liste, som Landbrugsstyrelsen sendte til Rigsrevisionen i au-
gust 2020, med oplysningerne om status på sagerne på Landbrugsstyrelsens interne
sagsbehandlingsoversigt i juli 2020. Dette har vi gjort for at efterprøve, om de identifi-
cerede forvaltningsmangler er særlige for de sager, som ikke fremgik af den udlevere-
de liste til Rigsrevisionen.
Rigsrevisionen konstaterer, at der er indikationer på forvaltningsmangler i de 22 til-
skudssager med mistanke om svig, som ikke fremgik af den liste, der blev udleveret
til Rigsrevisionen. Rigsrevisionen har konstateret 2 forhold:
Landbrugsstyrelsen har i 13 af de 22 sager haft en forvaltning, der kan være i mod-
strid med forordning nr. 640/2014, artikel 35.
Landbrugsstyrelsen har i én af de 22 sager udbetalt tilskud til en ansøger, som er
mistænkt for svig.
Landbrugsstyrelsens forvaltning kan være i modstrid med forordning
nr. 640/2014, artikel 35
25. Det fremgår af forordning nr. 640/2014, artikel 35, stk. 6, at Landbrugsstyrelsen
skal udelukke en ansøger fra at modtage tilskud, hvis ansøgeren har angivet forkerte
oplysninger med henblik på at opnå tilskud.
26. Rigsrevisionen kan konstatere, at 13 af de 22 tilskudssager, som Landbrugsstyrel-
sen ikke udleverede oplysninger om, er omfattet af forordning nr. 640/2014, artikel 35,
stk. 6. De 13 sager omfatter 4 ansøgere. Vi har gennemgået de øvrige sager, som var
sendt til Kammeradvokaten. Rigsrevisionen kan konstatere, at der ikke var lignende
sager på den udleverede liste, hvor Landbrugsstyrelsen fortsatte sagsbehandlingen.
27. Gennemgangen viser, at Kammeradvokaten vurderede, at Landbrugsstyrelsen ik-
ke burde fortsætte sagsbehandlingen af tilskudssager, hvor samme ansøger var mis-
tænkt for svig i en anden tilskudssag. Det fremgår af materialet, at Kammeradvokaten
vurderede, at det ville være i modstrid med EU-forordningsgrundlaget, hvis Landbrugs-
styrelsen udbetalte støttemidler i sager, hvor ansøger samtidig var mistænkt for svig i
en anden sag. Rigsrevisionen konstaterer, at Landbrugsstyrelsen ikke fik afklaret, om
styrelsen kunne fortsætte sagsbehandlingen, når ansøger samtidig var mistænkt for
svig i andre sager. Rigsrevisionen kan konstatere, at Landbrugsstyrelsen har foreta-
get udbetalinger på ca. 4,7 mio. kr. i disse sager.
28. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri anerkender, at der kan rejses tvivl
om, hvorvidt Landbrugsstyrelsen kan fortsætte sagsbehandlingen, når ansøger er mis-
tænkt for svig i andre tilskudssager. Landbrugsstyrelsen har rettet henvendelse til
Europa-Kommissionen for at få en afklaring herpå.
Landbrugsstyrelsen har foretaget udbetaling i en tilskudssag med mis-
tanke om svig
29. Det fremgår af forordning nr. 1306/2013 og af artikel 325 i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde (TEUF), at medlemslandene skal sikre en effektiv be-
kæmpelse af svig. Rigsrevisionen lægger derfor til grund, at Landbrugsstyrelsen ikke
udbetaler tilskud på baggrund af en ansøgning, hvor der er mistanke om svig.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager |
9
30. Kammeradvokaten bemærkede ved vurderingen af én af de 22 tilskudssager, at
det var bemærkelsesværdigt, at Landbrugsstyrelsen havde fortsat sagsbehandlingen
af sagen og afsluttet den med udbetaling, når sagen samtidig var sendt til vurdering
for svig.
31. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at det er i strid med forordning nr. 1306/2013 og
artikel 325 i EU-traktaten (TEUF), at Landbrugsstyrelsen udbetaler tilskud til en land-
bruger, der på baggrund af samme ansøgning er mistænkt for svig.
Rigsrevisionens manglende adgang til alle oplysninger under undersø-
gelsen af forvaltning af tilskud til landbrugere
32. Rigsrevisionen blev i forbindelse med nærværende undersøgelse gjort opmærk-
som på, at den brugeradgang, som Rigsrevisionen fik tildelt af Landbrugsstyrelsen
under undersøgelsen af forvaltning af tilskud til landbrugere, indebar, at Rigsrevisio-
nen ikke kunne tilgå alle oplysninger om sagerne i Landbrugsstyrelsens journalise-
ringssystem.
Konsekvensen er, at Rigsrevisionen ikke har haft adgang til alle oplysninger i Land-
brugsstyrelsens journaliseringssystem i forbindelse med udarbejdelse af beretningen
om forvaltning af tilskud til landbrugere fra maj 2021. Det er Rigsrevisionens opfattel-
se, at Landbrugsstyrelsen burde have informeret om, at Rigsrevisionen ikke kunne se
alt materiale i journaliseringssystemet.
Resultater
Undersøgelsen viser, at Landbrugsstyrelsen har forvaltet uden klarhed om det juridi-
ske grundlag i 13 af de 22 tilskudssager med mistanke om svig, som Rigsrevisionen ik-
ke modtog oplysninger om. Der kan derfor være forvaltningsmangler.
Undersøgelsen viser, at Landbrugsstyrelsen i 13 tilskudssager har fortsat sagsbehand-
lingen i tilfælde, hvor ansøger var mistænkt for svig i andre sager, selv om det var i mod-
strid med Kammeradvokatens vurdering, og uden at Landbrugsstyrelsen fik afklaret,
om det var i overensstemmelse med EU-forordningsgrundlaget. Rigsrevisionen kan
konstatere, at Landbrugsstyrelsen har foretaget udbetalinger på ca. 4,7 mio. kr. i dis-
se sager.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri anerkender, at der kan rejses tvivl om,
hvorvidt Landbrugsstyrelsen kan fortsætte sagsbehandlingen, når ansøger er mis-
tænkt for svig i andre tilskudssager. Landbrugsstyrelsen har rettet henvendelse til
Europa-Kommissionen for at få en afklaring herpå.
Undersøgelsen viser, at Landbrugsstyrelsen i én sag har udbetalt tilskud, mens sagen
var til vurdering for svig, hvilket er i modstrid med forordning nr. 1306/2013 og artikel
325 i EU-traktaten (TEUF).
Undersøgelsen viser, at Rigsrevisionen ikke har haft adgang til alle oplysninger på
Landbrugsstyrelsens journaliseringssystem i forbindelse med undersøgelsen, der lå
til grund for beretningen om forvaltning af tilskud til landbrugere fra maj 2021.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0017.png
10
| Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager
2.2. Sagsbehandling af 57 endelige indstillinger til politi-
anmeldelse
33. Vi har undersøgt, hvordan Landbrugsstyrelsen har forvaltet tilskudssager med kva-
lificeret indikation på svig. Vi har taget udgangspunkt i de 57 endelige indstillinger til
politianmeldelse, som Kammeradvokaten udarbejdede til Landbrugsstyrelsen i 2018
og 2019. Vi har endvidere undersøgt, om Landbrugsstyrelsen har foretaget de politi-
anmeldelser, som Kammeradvokaten havde udarbejdet endelige indstillinger til, samt
undersøgt Landbrugsstyrelsens sagsbehandlingstid for Kammeradvokatens endelige
indstillinger til politianmeldelse.
34. Det følger af EU-forordningsgrundlaget, at Landbrugsstyrelsen er forpligtet til at
bekæmpe svig i forbindelse med udbetalinger af EU-tilskud til landbrugere. Forpligtel-
sen til at beskytte Den Europæiske Unions finansielle interesser er fastsat i artikel 325
i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Dette fremgår af boks 1.
Boks 1
Artikel 325, stk. 1, i EU-traktaten (TEUF)
”Unionen
og medlemsstaterne bekæmper svig og enhver anden ulovlig aktivitet, der ska-
der Unionens finansielle interesser, ved hjælp af foranstaltninger, der træffes i overens-
stemmelse med denne artikel, som virker afskrækkende og er af en sådan art, at de yder
en effektiv beskyttelse i medlemsstaterne samt i Unionens institutioner, organer, konto-
rer og agenturer.”
Kilde:
Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
35. Rigsrevisionen kan konstatere, at praksis for samarbejdet med Kammeradvoka-
ten var, at Landbrugsstyrelsen godkendte Kammeradvokatens endelige indstillinger
til politianmeldelse, og at Landbrugsstyrelsen i den forbindelse også forholdt sig til
styrelsens egen sanktions- og afgørelsespraksis.
36. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at styrelsen sendte tilskudssager til Kammerad-
vokaten som led i at nedbringe sagsbehandlingstiden og for at få en kvalificeret juri-
disk vurdering af, om der foreligger svig.
37. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at udkast fra Kammeradvokaten blev drøftet på
statusmøder, hvor Kammeradvokaten præsenterede vurderingen af sagen. Efter drøf-
telse af sagerne fremsendte Kammeradvokaten sine endelige indstillinger samt ud-
kast til politianmeldelser, så Landbrugsstyrelsen kunne færdiggøre behandlingen af
sagerne. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at styrelsen som ansvarlig myndighed har an-
svaret for at sikre, at de indstillinger, som Kammeradvokaten har tilvejebragt, kvalitets-
sikres og vurderes i overensstemmelse med styrelsens øvrige sager og praksis for at
sikre en ensartethed i styrelsens samlede sagsbehandling. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri har oplyst, at ministeriet ikke er enig i, at Landbrugsstyrelsen uden
undtagelse bør følge Kammeradvokatens endelige indstillinger.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0018.png
Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager |
11
38. Rigsrevisionen er enig i, at Landbrugsstyrelsen altid har ansvaret for, at sagsbe-
handlingen er korrekt, og derfor også for, at eventuelle politianmeldelser sker på et
korrekt grundlag. Styrelsen skal imidlertid altid færdiggøre sin egen behandling af sa-
gerne inden en eventuel fremsendelse til Kammeradvokaten. Kun sager, som Land-
brugsstyrelsen ikke selv kan vurdere på baggrund af en fuldt oplyst sag, bør sendes
til Kammeradvokaten, da Kammeradvokatens behandling ellers udgør et fordyrende
og forsinkende sagsskridt. Det understøttes af den praksis for samarbejdet med Kam-
meradvokaten, hvoraf det fremgår, at de endelige indstillinger fra Kammeradvokaten
er drøftet og godkendt af Landbrugsstyrelsen. De endelige indstillinger bør derfor ik-
ke tages op til fornyet vurdering af Landbrugsstyrelsen, når de allerede er godkendt
af Landbrugsstyrelsen. Landbrugsstyrelsen bør derfor følge Kammeradvokatens en-
delige indstillinger, medmindre Landbrugsstyrelsen har modtaget nye oplysninger.
39. Gennemgangen viser, at Landbrugsstyrelsen har foretaget 30 politianmeldelser
ud af de 57 endelige indstillinger til politianmeldelse, som Kammeradvokaten har ud-
arbejdet til Landbrugsstyrelsen. For 25 af de 57 endelige indstillinger til politianmel-
delse har Landbrugsstyrelsen ikke fulgt Kammeradvokatens endelige indstilling om
at foretage politianmeldelse.
Herudover har Landbrugsstyrelsen i 2 af de 57 endelige indstillinger til politianmel-
delse kun delvist fulgt Kammeradvokatens endelige indstilling. Figur 1 viser Land-
brugsstyrelsens forvaltning af Kammeradvokatens endelige indstillinger til politian-
meldelse.
Figur 1
Landbrugsstyrelsens forvaltning af Kammeradvokatens 57 endelige
indstillinger til politianmeldelse
Fortsat
sagsbehandling
25
Delvist
politianmeldt
2
Politianmeldt
30
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Landbrugsstyrelsen.
Sagsbehandlingstid
40. Vi har undersøgt, hvor lang tid Landbrugsstyrelsen har været om at behandle sa-
gerne, efter Kammeradvokaten har afgivet sine endelige indstillinger om at foretage
politianmeldelse.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0019.png
12
| Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager
41. Gennemgangen viser, at sagsbehandlingstiden for de 30 politianmeldelser, der er
sendt til politiet, i gennemsnit er 1 år og 5 måneder. I boks 2 gennemgår vi 2 eksempler
på politianmeldelser med lang sagsbehandlingstid.
Boks 2
2 politianmeldelser, hvor Landbrugsstyrelsen har haft en lang
sagsbehandlingstid
Kammeradvokaten indstillede den 13. december 2019, at der skulle foretages en politi-
anmeldelse.
Landbrugsstyrelsen bemærkede i et notat inden oversendelsen til Kammeradvokaten,
at Landbrugsstyrelsens sagsbehandling ikke var optimal. Møder mellem ansøger og
Landbrugsstyrelsen var flere gange blevet aflyst, og sagen havde ligget stille i flere år.
Landbrugsstyrelsen var af den opfattelse, at ansøger forsøgte at få dækket udgifter til
løn, som ikke var tilskudsberettiget. Herudover kunne Landbrugsstyrelsen konstatere,
at ansøger havde indsendt dokumentation for udgifter, som forekom mindre relevante i
projektet, fx lakridser og middage på franske restauranter.
Kammeradvokaten bekræftede Landbrugsstyrelsen i, at der var mistanke om en række
strafbare forhold. Kammeradvokatens endelige indstilling til politianmeldelse var færdig
den 13. december 2019. Landbrugsstyrelsen foretog politianmeldelse i januar 2022.
Ved sagsbehandlingen af en anden indstilling til politianmeldelse politianmeldte Land-
brugsstyrelsen én landbruger for mistanke om svig 4 dage før, at der indtrådte foræl-
delse. Rigsrevisionen konstaterer, at Landbrugsstyrelsen ikke modtog nye oplysninger i
forbindelse med sagsbehandlingen af Kammeradvokatens indstilling til politianmeldel-
se. Politianmeldelsen var under sagsbehandling i Landbrugsstyrelsen i ca. 2 år og 6 må-
neder.
Kilde:
Landbrugsstyrelsen.
Strafferetlig forældelse
Landbrugsstyrelsen har op-
lyst, at der for tilskudssager
med strafbare lovovertrædel-
ser gælder de forældelsesfri-
ster, som er fastsat i straffelo-
vens § 92-94, idet der på til-
skudsområdet ikke er fastsat
særlige nationale regler om
forældelse af straf. Forældel-
sesfristerne efter straffelovens
§ 93 går fra 2 år og op til 15 år.
I henhold til § 94 regnes foræl-
delsesfristen fra den dag, den
strafbare virksomhed eller
undladelse er ophørt.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Landbrugsstyrelsen skal foretage politianmeldel-
ser hurtigst muligt, så styrelsen i samarbejde med politiet kan etablere en effektiv be-
kæmpelse af svig.
42. Ministerieriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at ministeriet erken-
der, at sagsbehandlingstiden har været for lang i sager med indikation på svig, og at
samarbejdet med Kammeradvokaten ikke har bidraget til den fornødne fremdrift og
effektivitet i behandlingen af sagerne, hvilket beklages.
43. Gennemgangen viser, at Landbrugsstyrelsen i 28 ud af 30 politianmeldelser ikke
modtog nye oplysninger, efter Kammeradvokaten havde udarbejdet sine endelige ind-
stillinger. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Landbrugsstyrelsen burde have frem-
sendt politianmeldelserne, umiddelbart efter at Kammeradvokaten havde udarbejdet
sine endelige indstillinger til politianmeldelse.
Herudover viser gennemgangen, at Landbrugsstyrelsen mindst 3 gange har sendt en
politianmeldelse til mistænktes orientering, uden at Landbrugsstyrelsen havde ret-
ningslinjer, der angav, hvornår styrelsen kunne gøre dette uden at skade politiets ef-
terforskningsmuligheder.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0020.png
Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager |
13
44. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at styrelsen vurderer, om det vil skade efterforsk-
ningen i de konkrete sager, hvis landbruger bliver orienteret om politianmeldelsen.
Landbrugsstyrelsen har oplyst, at det var indholdet i de 3 politianmeldelser, der for-
klarer styrelsens fremgangsmåde om at orientere tilskudsmodtager.
Rigsrevisionen har ikke set dokumentation for, at Landbrugsstyrelsen i forbindelse
med orienteringen om politianmeldelserne i de 3 sager har vurderet, om orienterin-
gen ville kunne hindre politiets efterforskningsmuligheder.
Indstillinger fra Kammeradvokaten, som Landbrugsstyrelsen ikke fulgte
45. Landbrugsstyrelsen har ikke fulgt 25 af Kammeradvokatens 57 endelige indstillin-
ger til politianmeldelse. Landbrugsstyrelsen har truffet 17 nye afgørelser om at fortsæt-
te sagsbehandlingen, uden at der var kommet nye oplysninger. Boks 3 viser en sag om
det såkaldte ”ukrudtsharvekompleks” som et eksempel på,
at Landbrugsstyrelsen har
truffet en ny afgørelse om at fortsætte sagsbehandlingen, efter Kammeradvokaten
havde udarbejdet sin endelige indstilling til politianmeldelse.
Boks 3
Sagsforløb vedrørende ukrudtsharvekomplekset
2018
17 landbrugere søger om tilskud til ukrudtsharver.
Oktober 2019
Sagsbehandlerne i Landbrugsstyrelsen vurderer, at de 17 landbrugere har forsøgt at få tilskud til ikke -støtteberettiget ud-
styr. Der er søgt om støtte til ukrudtsharver, og Landbrugsstyrelsen dokumenterer, at maskinen ikke fremgår som en ukrudts-
harve på producenternes hjemmesider.
Oktober - december 2019
Kammeradvokaten får 7 af sagerne oversendt til vurdering.
December 2019
Kammeradvokaten vurderer i én endelig indstilling, at landbrugerne skal politianmeldes, da det vurderes, at landbrugerne
har forsøgt at opnå tilskud til ikke-tilskudsberettiget udstyr ved at angive urigtige og vildledende oplysninger i forbindelse
med ansøgningen.
August 2020
Landbrugsstyrelsen tager den faglige vurdering, der ligger til grund for sagskomplekset, op til revurdering. Det fremgår ikke
af sagen hvorfor.
10-13. august - 7. september 2020
Landbrugsstyrelsen er enig i, at de ansøgte maskiner ikke er tilskudsberettigede. Herudover fremgår det, at maskinerne
ikke er ukrudtsharver, men andre former for ikke-tilskudsberettigede harver.
28. oktober 2020
Landbrugsstyrelsen indstiller efter en sproglig vurdering, at maskinerne godt kan betegnes som en form for ukrudtsharve.
Dermed vurderer Landbrugsstyrelsen, at der ikke er givet urigtige og vildledende oplysninger i forbindelse med indsendel-
sen af ansøgningen. Sagerne skal derfor ikke politianmeldes, og sagsbehandlingen af sagerne kan fort sætte.
23. december 2021
Landbrugsstyrelsen giver afslag på tilsagn om tilskud til den ansøgte teknologi med samme faglige begrundelse, som Land-
brugsstyrelsen lagde til grund i oktober 2019.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Landbrugsstyrelsen.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
14
| Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager
Landbrugsstyrelsen har oplyst, at de vurderer, at de ansøgte harver ikke kan anven-
des til nedbringelse af brug af pesticider, hvilket var formålet med tilskudsordningen.
Derfor er de ikke tilskudsberettigede. Samtidig vurderer Landbrugsstyrelsen, at der
ikke er afgivet urigtige oplysninger, da de ansøgte harver også sprogligt kunne have
været betegnet som ukrudtsharver. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at årsagen til, at
der ikke foretages politianmeldelse, men samtidig gives afslag på tilsagn om tilskud,
er, at der er forskel på den tilskudsretlige og den strafferetlige vurdering af sagerne.
Herudover oplyser Landbrugsstyrelsen, at Kammeradvokaten i den afsluttende svig-
rapport i 2019 bemærkede, at administrationsgrundlaget for ordningen var delvist
uklart.
Landbrugsstyrelsen har oplyst, at de beklager ordningens uklare administrations-
grundlag, hvilket har bidraget til lange sagsbehandlingstider, og at regler nu fremgår
af tilskudsordningernes bekendtgørelser.
Rigsrevisionen bemærker, at Landbrugsstyrelsen allerede havde udarbejdet en faglig
vurdering, bl.a. ved at undersøge, hvordan maskinerne blev betegnet på producenter-
nes hjemmesider. Heraf fremgår det, at der ikke er tale om ukrudtsharver, men om så-
bedsharver. Rigsrevisionen bemærker desuden, at Kammeradvokaten stadig indstil-
lede til politianmeldelse i ukrudtsharvekomplekset på trods af eventuelle uklarheder i
administrationsgrundlaget.
46. I de resterende 8 af de 25 endelige indstillinger til politianmeldelse, hvor Landbrugs-
styrelsen har fortsat sagsbehandlingen, er der kommet nye oplysninger. For 6 af de 8
indstillinger er de nye oplysninger fremkommet ved at høre de implicerede parter, om
de kan afkræfte mistanken om svig.
47. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at styrelsen ud fra saglige hensyn har foretaget en
høring af de øvrige parter, som ikke var direkte implicerede i politianmeldelserne, for
faktuelt at oplyse sagerne yderligere til brug for styrelsens vurdering af, om der er ta-
le om svig.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Landbrugsstyrelsen ikke bør træffe beslutning
om at fortsætte sagsbehandlingen ved at foretage høring af svigsagens implicerede
parter. Rigsvisionen bemærker i den forbindelse, at Kammeradvokaten ikke havde ind-
stillet, at Landbrugsstyrelsen skulle foretage yderligere høringer, før der kunne sendes
en politianmeldelse, og at parterne desuden fremgår som implicerede af Kammerad-
vokatens indstillinger til politianmeldelse. Landbrugsstyrelsen og Kammeradvokaten
har i forbindelse med udarbejdelsen af indstillingerne til eventuelle politianmeldelser
drøftet disse, inden de endelige indstillinger fra Kammeradvokaten forelå. Der var så-
ledes enighed om, at det næste sagsskridt var politianmeldelse.
Det er ligeledes Rigsrevisionen opfattelse, at når Landbrugsstyrelsen betaler for at få
Kammeradvokatens juridiske vurdering af, om der foreligger svig, så bør Landbrugs-
styrelsen følge vurderingen, medmindre der fremkommer nye oplysninger af betyd-
ning for Kammeradvokatens indstilling. Hvis der fremkommer nye oplysninger, skal
oplysningerne dokumenteres. Herudover bemærker Rigsrevisionen ud fra en spar-
sommelighedsbetragtning, at Landbrugsstyrelsen ikke burde have sendt sagerne til
Kammeradvokaten, hvis Landbrugsstyrelsen selv var i stand til at afgøre sagerne.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager |
15
48. I 13 af Kammeradvokatens 25 endelige indstillinger til politianmeldelse, hvor Land-
brugsstyrelsen har fortsat sagsbehandlingen, er der blevet udbetalt 3,8 mio. kr. i til-
skud til landbrugere.
49. Det fremgik af beretning om forvaltning af tilskud til landbrugere fra maj 2021, at
Kammeradvokaten i en rapport om Landbrugsstyrelsens sagsbehandling af tilskuds-
sager i 2019 og 2020 konkluderede, at der er grundlag for at strømline og effektivise-
re forvaltningen og administrationen, herunder at håndhæve retsgrundlaget mere kon-
sekvent i forhold til at identificere svig. Kammeradvokaten konkluderede desuden, at
Landbrugsstyrelsen med fordel kan opbygge en kultur, hvor overvejelse om anvendel-
se af politianmeldelse indgår i sagsbehandlingen.
50. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at Landbrugsstyrelsen
har gennemført en vurdering af alle 127 tilskudssager på nær én, og at Landbrugssty-
relsen i relevant omfang har foretaget politianmeldelse. Ministeriet oplyser desuden,
at Landbrugsstyrelsen vil foretage en ekstraordinær kontrol af de sager, hvor Land-
brugsstyrelsen ikke har fulgt Kammeradvokatens indstilling om at foretage politian-
meldelse, herunder om sagerne er blevet ensartet behandlet, fx som følge af nye op-
lysninger eller som følge af en anden retlig vurdering af sagens faktiske forhold.
Resultater
Undersøgelsen viser, at Landbrugsstyrelsen forvaltning af tilskudssager med kvalifi-
ceret indikation på svig er mangelfuld.
Undersøgelsen viser, at Landbrugsstyrelsen har foretaget 30 politianmeldelser ud af
de 57 endelige indstillinger til politianmeldelse, som Kammeradvokaten har udarbej-
det til Landbrugsstyrelsen. For 25 af de 57 endelige indstillinger til politianmeldelse har
Landbrugsstyrelsen ikke fulgt Kammeradvokatens endelige indstilling om at foretage
politianmeldelse. Herudover har Landbrugsstyrelsen i 2 af de 57 endelige indstillinger
til politianmeldelse kun delvist fulgt Kammeradvokatens indstilling om at foretage poli-
tianmeldelse. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Landbrugsstyrelsen bør følge Kam-
meradvokatens endelige indstillinger, medmindre Landbrugsstyrelsen har modtaget
nye oplysninger.
Undersøgelsen viser, at sagsbehandlingstiden for de 30 politianmeldelser, der er sendt
til politiet, i gennemsnit er 1 år og 5 måneder.
Undersøgelsen viser, at Landbrugsstyrelsen i 28 ud af 30 politianmeldelser ikke har
modtaget nye oplysninger, efter at Kammeradvokaten havde udarbejdet sine ende-
lige indstillinger om at foretage politianmeldelse.
Undersøgelsen viser, at Landbrugsstyrelsen mindst 3 gange har sendt en politianmel-
delse til mistænktes orientering, uden at Landbrugsstyrelsen havde retningslinjer, der
angav, hvornår Landbrugsstyrelsen kunne gøre dette uden at skade politiets efter-
forskningsmuligheder.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2
|
Metodisk tilgang.. Metodisk tilgang
|
1.
16
| Landbrugsstyrelsens forvaltning af svigsager
Undersøgelsen viser, at Landbrugsstyrelsen ikke har fulgt 25 af Kammeradvokatens
57 endelige indstillinger om at foretage politianmeldelse. Landbrugsstyrelsen har i 17
tilfælde truffet nye afgørelser om at fortsætte sagsbehandlingen, uden at der er kom-
met nye oplysninger. I de resterende 8 indstillinger er der kommet nye oplysninger. For
6 af de 8 indstillinger er de nye oplysninger fremkommet ved at høre de implicerede
parter, om de kan afkræfte mistanken om svig.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Landbrugsstyrelsen ikke bør træffe beslutning
om at fortsætte sagsbehandlingen ved at foretage høring af svigsagens implicerede
parter. Rigsvisionen bemærker i den forbindelse, at Kammeradvokaten ikke havde
indstillet, at Landbrugsstyrelsen skulle foretage yderligere høringer, før der kunne
sendes en politianmeldelse.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at Landbrugsstyrelsen vil fo-
retage en ekstraordinær kontrol af de sager, hvor Landbrugsstyrelsen ikke har fulgt
Kammeradvokatens indstilling om at foretage politianmeldelse.
Ministerieriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at ministeriet erkender, at
sagsbehandlingstiden har været for lang i tilskudssager med kvalificeret indikation på
svig, og at samarbejdet med Kammeradvokaten ikke har bidraget til den fornødne
fremdrift og effektivitet i behandlingen af sagerne, hvilket beklages.
Rigsrevisionen, den 10. marts 2022
Lone Strøm
/Claus Vejlø Thomsen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Metodisk tilgang |
17
Bilag 1. Metodisk tilgang
Rigsrevisionens undersøgelse har taget udgangspunkt i de endelige indstillinger til po-
litianmeldelse i en række tilskudssager, som Kammeradvokaten udarbejdede til Land-
brugsstyrelsen i 2018 og 2019. Disse indstillinger omfatter derfor sager, som har kva-
lificerede indikationer på svig.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri har forvaltet tilskudssager med kvalificeret indikation på svig tilfredsstillende.
For det første har vi undersøgt, om der er forvaltningsmangler i de tilskudssager, som
Landbrugsstyrelsen ikke udleverede oplysninger om til Rigsrevisionen.
For det andet har vi undersøgt, hvordan Landbrugsstyrelsen har administreret tilskuds-
sager med kvalificeret indikation på svig. Vi har taget udgangspunkt i de 57 endelige
indstillinger til politianmeldelse, som Kammeradvokaten udarbejdede til Landbrugs-
styrelsen i 2018 og 2019. Vi har undersøgt, om Landbrugsstyrelsen har foretaget de po-
litianmeldelser, som Kammeradvokaten udarbejdede endelige indstillinger til, samt un-
dersøgt Landbrugsstyrelsens sagsbehandlingstid for Kammeradvokatens endelige
indstillinger til politianmeldelse.
Vores metodiske udgangspunkt er, at indstillingerne til politianmeldelse fra Kammer-
advokaten var endelige indstillinger, der var godkendt af og drøftet med Landbrugs-
styrelsen. Kammeradvokaten udarbejdede 57 endelige indstillinger om at foretage
politianmeldelse. De 57 indstillinger omfattede i alt 100 af de 127 tilskudssager, som
blev sendt til Kammeradvokaten til vurdering for svig. I de resterende 27 sager ind-
stillede Kammeradvokaten, at der ikke skulle foretages en politianmeldelse. I figur A
nedenfor vises et samlet overblik over de 127 sager, der blev sendt til vurdering hos
Kammeradvokaten, og Landbrugsstyrelsens efterfølgende behandling af sagerne.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0025.png
18
| Metodisk tilgang
Figur A
127 tilskudssager, som var sendt til Kammeradvokaten til vurdering for svig
Landbrugsstyrelsen sender
127 sager til vurdering for svig
hos Kammeradvokaten
LANDBRUGS-
STYRELSEN
KAMMER-
ADVOKATEN
57 indstillinger til politianmeldelse
godkendt af Landbrugsstyrelsen
indstillinger
57
Kammeradvokaten udarbejder
57 endelige indstillinger til politianmeldelse,
der omfatter 100 af de 127 sager
indstillinger
30
indstillinger
2
indstillinger
25
Landbrugsstyrelsen
politianmelder 30 indstillinger,
der omfatter 63 sager
Landbrugsstyrelsen
politianmelder delvist 2 indstillinger,
der omfatter 4 sager,
ved at politianmelde den ene sag
og fortsætte sagsbehandling
af den anden sag
i begge indstillingerne
Landbrugsstyrelsen
fortsætter sagsbehandling
for 25 indstillinger,
der omfatter 33 sager
indstillinger
2
indstillinger
28
indstillinger
8
indstillinger
17
2 indstillinger
har nye oplysninger
efter indstillingen
28 indstillinger
har ikke nye oplysninger
efter indstillingen
8 indstillinger
har nye oplysninger
efter indstillingen
I 6 af de 8 indstillinger er de nye oplysninger
fremkommet, ved at Landbrugsstyrelsen
hører implicerede parter
17 indstillinger
har ikke nye oplysninger
efter indstillingen
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Landbrugsstyrelsen.
9 af de 57 endelige indstillinger til politianmeldelse omfatter flere tilskudssager (2-17
sager pr. indstilling), som er drøftet og godkendt af Landbrugsstyrelsen. Vi har derfor
taget udgangspunkt i de endelige indstillinger som den relevante enhed til at opgøre
Landbrugsstyrelsens sagsbehandlingstid efter. Derfor har vi ved opgørelsen af sags-
behandlingstider taget udgangspunkt i, hvor lang tid Landbrugsstyrelsen har været
om at overdrage Kammeradvokatens endelige indstillinger til politianmeldelse til poli-
tiet.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Metodisk tilgang |
19
Der er 3 ud af de 22 sager, vi ikke fik udleveret oplysninger om, som indgår i 3 af de
57 indstillinger om politianmeldelse fra Kammeradvokaten. De resterende 19 ud af 22
sager er ikke indeholdt i de 57 indstillinger, der omfatter 100 sager med kvalificeret
indikation på svig, og de indgår således ikke i beretningens analyse af sagsbehandlings-
tiden.
Undersøgelsen omhandler perioden 2018-2022. Perioden afgrænses af de sager, der
har været sendt til Kammeradvokaten til vurdering for svig i 2018 og 2019. I undersø-
gelsen indgår Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, herunder Landbrugssty-
relsen.
Undersøgelsen er baseret på stedlig revision og dokument- og sagsgennemgang. Vi
har foretaget stedlig revision i Landbrugsstyrelsens afdelinger i København og Augu-
stenborg. Ved den stedlige revision har vi efterprøvet den anonyme henvendelse gen-
nem uanmeldte besøg hos Landbrugsstyrelsen, hvor vi har fremsøgt materiale fra sty-
relsens journalsystemer og interne drev.
Ved dokumentgennemgang har vi sammenholdt materialeanmodningerne med det
udleverede materiale og det fremsøgte materiale ved stedlig revision.
Vi har desuden holdt møder med Landbrugsstyrelsen og Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, hvor vi bl.a. har drøftet metoden for opgørelsen af antal sager,
som Landbrugsstyrelsen har sendt til Kammeradvokaten.
Rigsrevisionen har i forbindelse med undersøgelsen anmodet Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri om at underskrive en fuldstændighedserklæring om, at Rigs-
revisionen har modtaget samtlige relevante oplysninger om sager, der er sendt til Kam-
meradvokaten fra Landbrugsstyrelsen, jf. rigsrevisorlovens § 12. Ministeriet har under-
skrevet fuldstændighedserklæringen.
Væsentlige dokumenter
Landbrugsstyrelsens sager, der var sendt til vurdering hos Kammeradvokaten i
2018 og 2019
Kammeradvokatens indstillinger
Landbrugsstyrelsens interne korrespondancer om sagerne.
Formålet med gennemgangen af dokumenterne er at besvare de fastsatte revisions-
kriterier.
Kvalitetssikring
Denne undersøgelse er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssik-
ring, som omfatter høring hos den reviderede samt ledelsesbehandling.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision.
Standarderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisio-
nen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grund-
læggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI
100-999).
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 422: Beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
2546945_0027.png
2
|
Ordliste.
20
| Ordliste
Bilag 2. Ordliste
Delegeret forordning nr.
640/2014
Europa-Kommissionens delegerede forordning nr. 640/2014 af 11. marts 2014 om supplerende
regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1306/2013 for så vidt angår det integre-
rede forvaltnings- og kontrolsystem, betingelserne for afslag eller tilbagetrækning af betalinger og
administrative sanktioner vedrørende direkte betalinger, støtte til udvikling af landdistrikterne og
krydsoverensstemmelse.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering,
forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning nr.
352/78, nr. 165/94, nr. 2799/98, nr. 814/2000, nr. 1290/2005 og nr. 485/2008.
Svig definerer et forhold, hvor en ansøger forsøger at opnå uretmæssigt tilskud ved at afgive vildle-
dende, urigtige eller misvisende oplysninger af betydning for tilskudssagens afgørelse.
Forordning nr. 1306/2013
Svig
Traktaten om Den Europæiske
EU’s målsætninger, kompetence, politiske og juridiske instrumenter m.m. er beskrevet i de traktater,
Unions funktionsmåde (TEUF)
der er indgået mellem EU’s medlemslande. Traktaternes bestemmelser udgør grundlaget for al an-
den EU-ret. Det betyder, at EU’s andre regler – forordninger, direktiver, beslutninger m.m. – både i
indhold og tilblivelse skal være i overensstemmelse med traktaterne.