Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 419
Offentligt
2546584_0001.png
Europaudvalget 2018-19
EUU Alm.del Bilag 63
Offentligt
Den 24. oktober 2018
MFVM 681
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om standardmandat for forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til
markedsføring af nye fødevarer (novel food) i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 2015/2283 (komitésag - standardmandat)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse eller afvisning af markedsføring af nye
fødevarer (novel foods) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2015/2283.
Hvert år fremlægger Kommissionen således et forholdsvis stort antal sager af samme karakter.
Samtidig har Folketingets Europaudvalg i sin beretning af 5. juli 2013, der trådte i kraft den 1. sep-
tember 2013, åbnet for øget brug af standardmandater i komitésager. Regeringen støtter udeluk-
kende godkendelse af nye fødevarer, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder,
og som opfylder kravene i forordningen, herunder kravene til mærkningen af produktet. Regeringen
stemmer imod forslag, hvor der ifølge den videnskabelige rådgivning kan blive tale om et forringet
beskyttelsesniveau.
Regeringen agter at lægge nærværende notat til grund ved afstemninger om
komitéforslag fra og med den 5. november 2018.
Baggrund
Kommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse eller afvisning af markedsføring af nye fø-
devarer i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2015/2283 (no-
vel food-forordningen).
Forslagene fremsættes med hjemmel i artikel 12 i novel food-forordningen. I henhold til denne artikel
skal der træffes beslutning om tilladelse til markedsføring i komitéprocedure, når der er ansøgt om
godkendelse som ny fødevare, og hvor godkendelsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betæn-
keligheder.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder (SCoPAFF). Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommis-
sionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen ikke forslaget, idet Kommissionen indenfor to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag
eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for appelkomitéen. Afgives der ikke nogen udtalelse
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 419: Samling af standardmandater i komitésager
med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag
eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appelud-
valget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appelud-
valget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Formål og indhold
Forslagene vedrører godkendelse af nye fødevarer. Godkendelser af nye fødevarer sker ved, at en virk-
somhed sender en ansøgning om tilladelse til markedsføring af den konkrete fødevare til Kommissio-
nen. Kommissionen videresender ansøgningen til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA), som foretager en risikovurdering af produktet og dets anvendelse. På baggrund af vurderingen fra
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) forelægger Kommissionen et forslag om god-
kendelse eller afvisning af godkendelse af den nye fødevare for Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Cirka 10-20 gange årligt sættes forslag om nye fødevarer til afstem-
ning på møder i SCoPAFF. Kommissionen fremlægger således hvert år et forholdsvis stort antal sager
af samme karakter. I de seneste år har Danmark stort set støttet alle forslag, som Kommissionen har
fremsat.
Såfremt ansøger har opfyldt kravene til godkendelse i henhold til forordning (EF) 2015/2283 om nye
fødevarer, fremsætter Kommissionen et forslag om godkendelse. En godkendelse medfører, at alle
virksomheder kan markedsføre den nye fødevare, såfremt betingelserne i godkendelsen, herunder
mærkningen til den endelige forbruger, overholdes. I visse tilfælde, hvor der er givet godkendelse med
databeskyttelse, begrænses godkendelsen dog i de første fem år til den virksomhed, der har ansøgt.
Efter udløbet af de 5 år gælder godkendelsen generelt for alle virksomheder.
Ifølge novel food-forordningen må nye fødevarer ikke udgøre en fare for forbrugerne, ikke vildlede
forbrugerne og ikke afvige så meget fra de fødevarer, som de skal erstatte, at normal indtagelse af dem
vil være ernæringsmæssigt uheldigt for forbrugerne. Nye fødevarer kan være nye innovative produkter,
som for eksempel en ny ikke-klæbende tyggegummibase, eller importerede landbrugsprodukter fra
tredjelande, som f.eks. chia-frø eller baobab-frugt, der ikke har været konsumeret i nævneværdigt om-
fang i EU før 15. maj 1997.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer hver ansøgning med henblik på at sik-
re, at produktet både toksikologisk og indtagsmæssigt er sundhedsmæssigt acceptabelt.
Forslaget og risikovurderingen fra EFSA vurderes desuden af Fødevarestyrelsen i forbindelse med
behandling af sagen. Hvis det skønnes nødvendigt, inddrages DTU Fødevareinstituttet i vurderingen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
Nærhedsprincippet
Forslag om godkendelse af en ny fødevare er gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget
retsakt, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2015/2283 af 25. november 2015 om nye fødeva-
rer er umiddelbart gældende i Danmark og de øvrige medlemsstater.
Konsekvenser
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 419: Samling af standardmandater i komitésager
Forslag, der vurderes at have væsentlige konsekvenser lovgivningsmæssigt, statsfinansielt, administra-
tivt eller samfundsøkonomisk, og forslag der medfører nævneværdige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, er ikke omfattet af dette standardmandat.
Høring
De konkrete forslag om nye fødevarer vil fortsat blive sendt i høring på høringsportalen forud for af-
stemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udelukkende godkendelse af nye fødevarer, som ikke giver anledning til sundheds-
mæssige betænkeligheder, og som opfylder kravene i forordningen, herunder kravene til mærkningen
af produktet. Regeringen stemmer imod forslag, hvor der ifølge den videnskabelige rådgivning kan
blive tale om et forringet beskyttelsesniveau. Regeringen kan derfor støtte godkendelse, når følgende
forudsætninger er opfyldt:
Produktets anvendelse, som beskrevet i forslaget, vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt.
Den foreslåede mærkning af produktet er forståelig og vurderes ikke at være vildledende for for-
brugeren.
Produktet afviger ikke så meget fra de fødevarer, som det skal erstatte, at normal indtagelse af det
vil være ernæringsmæssigt uheldigt for forbrugerne.
Forslaget tager tilstrækkeligt højde for eventuelle bemærkninger, som Den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA) eller danske eksperter måtte have, herunder eventuelle forslag om
begrænsninger i anvendelsen eller særlig mærkning.
Forslaget kan ikke støttes, såfremt disse kriterier ikke er opfyldt.
Herudover vil man fra regeringens side afstå fra at stemme, når der konstateres formelle fejl i proce-
duren vedrørende fremsættelse af forslag til afstemning, som fører til, at forslagets konsekvenser ikke
umiddelbart kan vurderes på fyldestgørende vis.
Hvis der afviges fra ovenstående tilgang, vil forslagene blive forelagt efter normal EU-procedure.
Miljø- og Fødevareministeriet vil én gang årligt ved påbegyndelsen af det næstfølgende kalenderår
orientere Folketingets Europaudvalg om, hvilke nye fødevarer, der i det forgangne år er blevet be-
handlet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), med anførelse af
dansk holdning til den enkelte nye fødevare og afstemningens resultat.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3