Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2021-2428
Ref. LMK
Den 8. marts 2022
Status for hele perioden 2018-21 på hovedoverskrifter
1. Oplyste forbrugere
Den politiske aftale forudsætter, at forbrugere skal være trygge, når de køber produkter og fødevarer.
Det stiller høje krav til oplysningernes troværdighed. Ærlig information om kort- og langtidseffekter af
kemiske stoffer i forbrugerkommunikation medvirker hertil. Særligt sårbare grupper i befolkningen
har krav på et ekstra fokus.
På den baggrund er der i perioden gennemført fem store kampagner; To kampagner til unge om
parfumeallergi (2018, 2019) og en om kemikalier i tøj (2021) samt to kampagner til småbørnsforældre
om henholdsvis fluorstoffer i udendørstøj (2018) og internethandel uden for EU (2019). De større
kampagner er suppleret med anden fokuseret information – eksempelvis om særligt farlige gør-det-
selv produkter, klimafarlige kølemidler til biler og alternativer til PVC. Herudover har der løbende
været formidlet information og gode råd om hverdagens kemi på både sociale medier og hjemmesider
fra Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen.
Styrket, enkel, sammenhængende og forebyggende information om kemi i produkter og fødevarer og
fødevarekontaktmaterialer skal hjælpe forbrugerne til at træffe et oplyst valg. For at understøtte
arbejdet med miljømærker, har Miljømærkning Danmark i perioden modtaget et ekstra tilskud til at
øge efterspørgslen af miljømærkede produkter ved øget forbrugerinformation, øge udbuddet af
miljømærkede varer ved målrettet markedsdialog med virksomheder, og til en tilskudsordning med
henblik på, at virksomheder kunne få en konsulent til at undersøge muligheden for at opnå
miljømærkning. Som ønsket i den politiske aftale, er der i perioden arbejdet for at sikre, at både
forbrugere og professionelle anvender biocider korrekt, herunder er forbrugerne særligt informeret ift.
desinfektions-, insekt-, alge- og træbeskyttelsesmidler.
I perioden har der været særligt fokus på allergi, idet der i 2018 blev lanceret en allergistrategi med en
række initiativer, som skal være med til at sikre, at færre danskere får hudallergi i fremtiden.
Strategien var inddelt i fem fokusområder: 1) Viden om effekt og eksponering, 2) Vurdering af
kemikaliers allergifremkaldende egenskaber, 3) Information og regulering, 4) Særligt problematiske
kemikalier og 5) Samarbejde med interessenter og andre myndigheder.
For yderligere oplysninger henvises til Status for hele perioden 2018-21 på hovedindsatser nedenfor.
2. Fair vilkår for virksomheder
Danske virksomheders styrkepositioner skal udnyttes. Skrappe EU-regler sikrer fair konkurrence, og
virksomheder, der går forrest, får gode vilkår for vækst ved tidligt at substituere til grønnere
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk