Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 402
Offentligt
2545202_0001.png
Jørn Rasmussen Pilealle 5, 4760 Vordingborg
tlf. 22797113, e-mail:[email protected]
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf.: +45 38 14 21 42
Kun fremsendt til emailen:
[email protected]
Masnedø, den 14. marts 2022
Klage over Miljøministeriet grundet utilstrækkelig implementering af EU-direktiver
og manglende hensyntagen til Miljøbeskyttelseslovens formålsparagraf og
anmodning om dispensation til at fravælge kommunens affaldsspande (§ 45)
Indholdsfortegnelse
Manglende implementering af EU-direktiver .................................................................................. 2
Klip fra direktiverne med kommentarer .......................................................................................... 2
Vi har ikke affald, men ressourcer ................................................................................................... 4
Miljøbeskyttelseslovens formål overses ...................................................................................... 5
Cirkulær økonomi............................................................................................................................. 5
Lidt historie og lad civilsamfundet om detaljerne. ...................................................................... 5
Hemmeligheden for succes .......................................................................................................... 6
Konklusion – opstramning af bekendtgørelser og dispensation ..................................................... 6
Denne henvendelse tager udgangspunkt i:
Direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 og direktiv 2018/851 af 30. maj 2018
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Ny organisering af affaldssektoren) 28. maj 2009
Aftale mellem S, V, RV, V, SF, Ø, C, I og Å om ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi” af 16. juni 2020.
Igennem en 30-årig periode har undertegnede efterlevet intentionerne i Miljøbeskyttelseslovens
formålsparagraf ved effektivt at
kildesortere mit husholdningsaffald
1
.
Jeg er bosat i Vordingborg Kommune og har forsøgt at få den med på mine tanker om fremme af
den cirkulære økonomi/grønne løsninger.
Men det har desværre mere afstedkommet konflikter til gældende regler end frugtbare
alternativer til at løse opgaven.
Når jeg ser, hvad der faktisk står i Miljøbeskyttelsesloven og i supplementet dertil i ”Ny
organisering af affaldssektoren” af 28. maj 2009 med bemærkninger, så kan jeg godt blive lidt
harm. Her har Miljøministeriet svigtet ved ikke at leve op til, hvad Folketinget har præciseret, da
de ønskede at opdatere Miljøbeskyttelsesloven.
1
http://uretten.dk/wp-content/uploads/2015/10/2015-uge-11-Mindre-affald-mere-ansvar.pdf
Side 1 af 6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 402: Kopi af henvendelse fra Jørn Rasmussen, Vordingborg til miljøministeren om affaldsbekendtgørelser til revision
2545202_0002.png
Jørn Rasmussen Pilealle 5, 4760 Vordingborg
tlf. 22797113, e-mail:[email protected]
Manglende implementering af EU-direktiver
Under bemærkninger til ”Ny organisering af affaldssektoren”:
side 29: Ændringerne som følger af lovforslaget skal overordnet set ske indenfor rammerne af den omfattende
EU-retlige regulering på området. Lovforslagets direkte bestemmelser samt bemyndigelsesbestemmelsernes
udmøntning i en bekendtgørelse gennemfører dele af direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald.
Fristen for implementering af direktivet er den 12. december 2010.
side 32: Formålet med lovforslaget er at gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/98/EF af 19. november 2008 om affald.
Klip fra direktiverne med kommentarer
Fra direktiv 2008/98/EF:
Artikel 31
Inddragelse af offentligheden
Medlemsstaterne sikrer, at relevante interesserede parter og myndigheder samt offentligheden har lejlighed til
at deltage i udarbejdelsen af affaldshåndteringsplanerne og affaldsforebyggelsesprogrammerne
I Affaldsbekendtgørelsens § 17 står:
”For at give offentligheden mulighed for tidligt og på en effektiv måde at udtale sig, inden
affaldshåndteringsplanen vedtages, skal kommunalbestyrelsen foretage offentlig annoncering af forslag til
affaldshåndteringsplan eller revision af affaldshåndteringsplanen. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt
på kommunens hjemmeside.”
Lidt omskrevet står der, at offentligheden
ikke kan deltage,
men blot udtale sig til det færdige
forslag (som forvaltningen i kommunerne har udarbejdet).
Når offentligheden ikke har været inddraget i selve udarbejdelsen af planerne, opstår der ikke det
ønskelige ejerskab, som kunne være med til at fremme implementeringen. Værdifuld viden
ignoreres og forbindelsen mellem
indsigt - ansvar - konsekvens
2
udnyttes ikke.
Uddybelse af problemet når offentligheden inddrages for sent i processen
Hvis man skal leve op til kravet om borgerinddragelse, skal denne inddragelse ske meget
tidligere i processen. Ved først at rette henvendelse til offentligheden, når der foreligger en
endelig plan, er der ikke tale om inddragelse, men blot en orientering. Hvis inddragelsen på
dette sene tidspunkt skulle give anledning til væsentlige ændringer, vil det møde kraftig
modstand.
Fordi alt for meget planarbejde skal så kasseres og man skal begynde forfra, hvis man skal
give indrømmelser, ligegyldigt hvor gode og vægtige indsigelser offentligheden bidrager
med.
Der er i øjeblikket etableret en situation, hvor jorden er gødet for unødige konflikter borgere
og myndigheder imellem med ringere affaldsplaner og - regulativer til følge.
Se video
3
6 min.
Inhabilitetsproblem
Der er samtidig et Inhabilitetsproblem. Når forvaltningerne i kommunerne alene står for
udarbejdelsen af planer/regulativer, er de inhabile, når det er samme instans, der skal
kommentere høringssvarene.
2
https://youtu.be/2bpXGWNeg9U
Video af Lars Tvede og Martin Aagerup om decentralisering
3
Klip fra byrådsmøde år 2019: https://youtu.be/tNFy9AqlmR4
Side 2 af 6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 402: Kopi af henvendelse fra Jørn Rasmussen, Vordingborg til miljøministeren om affaldsbekendtgørelser til revision
2545202_0003.png
Jørn Rasmussen Pilealle 5, 4760 Vordingborg
tlf. 22797113, e-mail:[email protected]
Miljøministeriet har med den implementering af et EU-direktiv i dansk lovgivning på forhånd
ødelagt muligheden for reel borgerinddragelse.
Yderligere fra direktiv 2008/98/EF:
(1) forureneren betaler-princippet om, at omkostningerne ved bortskaffelse af affald skal betales af
indehaveren af affaldet
(42)
Økonomiske instrumenter kan spille en afgørende rolle for at nå målene for affaldsforebyggelsen og -
håndteringen. Affald har ofte værdi som ressource, og en mere vidtgående anvendelse af økonomiske
instrumenter vil muligvis kunne maksimere miljøfordelene. Anvendelsen af sådanne instrumenter på et
hensigtsmæssigt niveau bør derfor fremmes, idet det understreges, at de enkelte medlemsstater kan træffe
afgørelse om brugen af sådanne instrumenter.
Artikel 11
Genbrug og genanvendelse
1. Medlemsstaterne iværksætter relevante foranstaltninger til fremme af genbrug af produkter og forberedelse
med henblik på genbrug, navnlig ved at tilskynde til etablering og støtte af genbrugs- og reparationsnetværk,
anvendelse af økonomiske instrumenter, indkøbskriterier, kvantitative målsætninger og andre foranstaltninger
Fra direktiv 2018/851 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2008/98/EF om affald
(15)
For at bidrage til at nå målsætningerne fastlagt i direktiv 2008/98/EF bør medlemsstaterne gøre brug af
økonomiske instrumenter og andre foranstaltninger for at skabe incitamenter til anvendelse af
affaldshierarkiet
såsom dem, der er angivet i bilag IVa, heriblandt deponerings- og forbrændingsgebyrer, ordninger med
mængdebaseret afregning, ordninger for udvidet producentansvar, lettelse af fødevaredonationer og
incitamenter for lokale myndigheder, eller andre relevante instrumenter og foranstaltninger.
4) I artikel 4 tilføjes følgende stykke:
»3. Medlemsstaterne gør brug af økonomiske instrumenter og andre foranstaltninger for at skabe incitamenter
til
anvendelse af affaldshierarkiet, såsom dem i bilag IVa eller andre hensigtsmæssige instrumenter og
foranstaltninger.«
BILAG
Følgende bilag indsættes:
»BILAG Iva
2.. »Pay as you throw«-ordninger, hvor affaldsproducenter betaler efter den faktiske mængde produceret
affald, og som giver incitament til kildesortering af genanvendeligt affald og til reduktion af blandet affald
12. Økonomiske incitamenter for regionale og lokale myndigheder, navnlig for at fremme affaldsforebyggelse
og intensivere ordninger for særskilt indsamling, samtidig med at støtte til deponering og forbrænding undgås
Som det ses, vægtes økonomiske incitamenter meget højt i EU´s affaldsdirektiver.
Yderligere fra bemærkninger til ”Ny organisering af affaldssektoren” fra 2009
Med forslaget til § 48, stk. 3, […] Øget gennemsigtighed skal hindre krydssubsidiering, så forskellige
brugergrupper ikke betaler for hinanden. Formålet er at styrke princippet om, at »forureneren betaler« og
synliggøre, at de enkelte kommunale ordninger »hviler i sig selv«.
Bemærkninger til § 48 stk. 4 […] mulighed for kommunalbestyrelserne at differentiere gebyrstørrelsen ved
f.eks. dagrenovation efter containerstørrelse, tømningsfrekvens og vægt. Det skal også være muligt for
kommunalbestyrelserne at fastsætte forskrifter om den nærmere fordeling af omkostninger mellem forskellige
typer af ejendomme, så f.eks. sommerhusejere betaler et mindre gebyr end øvrige boligejere til
kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelserne skal beregne særskilte gebyrer for alle de ordninger, som har særskilte konti i det
kommunale budget- og regnskabssystem. Det kommunale budget og regnskabssystem opererer på
affaldsområdet med følgende konti: – fælles formål (administration),
– dagrenovation,
– papir, pap og glas,
– storskrald og haveaffald,
– farligt affald,
– genbrugspladser samt
– øvrige ordninger og anlæg.
Side 3 af 6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 402: Kopi af henvendelse fra Jørn Rasmussen, Vordingborg til miljøministeren om affaldsbekendtgørelser til revision
2545202_0004.png
Jørn Rasmussen Pilealle 5, 4760 Vordingborg
tlf. 22797113, e-mail:[email protected]
Det er muligt, at der er i dag er tilføjet et par konti yderligere. Men denne opdeling tilfredsstiller
kun en horisontal opdeling af ”forureneren betaler princippet”. Den vertikale del mangler helt
eller er yderst mangelfuld.
Alle husstande skal passe ned i den samme firkantede kasse, hvad enten det er en familie med
flere hjemmeboende børn eller husstande med kun én beboer.
Derudover kan sammenlignelige beboelser indbyrdes have vidt forskellige affaldsmængder
afhængig af adfærdsmønster.
Yderligere er de fysiske rammer meget forskellige, så der er ikke ens muligheder for kildesortering
og efterlevelse af cirkulær økonomi. F.eks. boligblokke, parcelhuse, det åbne land og sommerhuse.
Det konflikter i den grad med ”forurener betaler-princippet” og krydssubstituering.
Den lille prisforskel, der er på volumen og tømmehyppigheden, ændre ikke på ovenstående. I
hvert fald ikke tilstrækkeligt til, at folk nævneværdigt ændrer adfærd.
Derfor er det økonomiske incitament for den enkelte for at fremme en bæredygtig
affaldshåndtering, svær at få øje på. Og hvad med dem, der kildesorterer så effektivt, at
skraldespanden står ubenyttet hen!?
Vi ved fra pantordninger på flaske- og dåsepant, at økonomiske incitamenter er ret effektive. Over
90 pct. returneres.
Konklusion: Hverken ”forureneren betaler princippet” eller økonomiske incitamenter vægtes
tilstrækkelig i danske affaldsbekendtgørelser, som EU-direktiver foreskriver og som lovgivere i
Folketinget har tilkendegivet.
Vi har ikke affald, men ressourcer
I ca. 30 år har undertegnede komposteret og kildesorteret så effektivt, at kommunale
affaldsspande har været overflødige. Har faktisk efterlyst en mere præcis kildesortering for over
10 år siden. Se mail til Vordingborg Kommune den 14. juli 2011 på side 3 nederst
4
:
Hvor er innovationen henne fra kommunens side (som den private sektor bliver kritiseret for at mangle).
Man kunne f.eks. havde foreslået: At ved næste besøg på genbrugspladsen kunne en pose endevendes, og så
kunne man sammen gennemgå hvad der ville være relevant at sortere yderligere, for bedre at leve op til
genbrugsintensionerne i bekendtgørelser og direktiver.
Jeg vil gerne sortere mit affald således, at det kan afsættes til en genbrugsvirksomhed.
Det åbner aftalen
5
op for, men det fremgår ikke af bekendtgørelserne.
Det fremgår, af udkast til ny affaldsplan i Vordingborg Kommune, at ¾ af omkostningerne går
alene til transport af affaldet, måske pga. affaldshåndteringen er centraliseret i AffaldPlus med 6
andre kommuner. Men transport – centraliseringens svøbe - udleder som bekendt CO
2
, som
politisk ønskes reduceret.
4
5
Erfa-udveksling blev til tilsyn
”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”
Det gøres muligt for danskerne at aflevere mere affald direkte til virksomheder, som kan bruge det i deres produktion af nye
produkter eller forberede det til genbrug eller genanvendelse
Side 4 af 6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 402: Kopi af henvendelse fra Jørn Rasmussen, Vordingborg til miljøministeren om affaldsbekendtgørelser til revision
2545202_0005.png
Jørn Rasmussen Pilealle 5, 4760 Vordingborg
tlf. 22797113, e-mail:[email protected]
Miljøbeskyttelseslovens formål overses
Måden jeg håndterer mit affald på medfører mindre behov for transport. Jeg handler altså
således, som et flertal i Folketinget efterlyser. Endnu en konflikt med gældende bekendtgørelser.
Specielt kommer MBL´s § 45 her på tværs
6
. Det er faktisk en meget vidtgående paragraf, hvor
civilsamfundet fratages muligheden for at tage hånd om deres eget affald.
Men der står trods alt også i bemærkningerne til loven om § 45 (daværende § 44) i spalte 1562
... kommunalbestyrelsen ... kan vedtage etablering af de affaldsordninger ... som vurderes
nødvendige … i overensstemmelse med lovens formålsbestemmelser.
I formålsparagraf 3 stk. 2 pind 2 står
.. hele det kredsløb, som stoffer og materialer gennemløber, med henblik på at begrænse
spild af ressourcer mest muligt.
Altså § 45 overdrager et meget stort ansvar og magt til en kommunalbestyrelse, men dog ikke
mere magt end de skal tage hensyn til formålsbestemmelserne.
Det skal man vel altid, men her er det præcist påtalt i bemærkningerne til § 45.
Cirkulær økonomi
prioriteres meget højt i ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”.
Ved at fravælge skraldespanden, fremmes ønsket om cirkulær økonomi helt af sig selv.
Al vegetabilsk køkkenaffald komposteres sammen med haveaffaldet, der først kommer igennem
en kompostkværn. Udledning af CO
2
ved transport til og fra genbrugsplads undgås helt.
Ved en smule omtanke er mængden af madaffald minimal. Vi skal i øvrigt også undgå madspild.
Det kunne vores bedste – og oldemødre finde ud af, så det kan vi vel lære igen.
Om sommeren, når kogte rejer ender på et stykke franskbrød, får naboens høns rejeskallerne. De
ser heller ikke ud at være tilhængere af skraldespande, når man iagttager deres store interesse for
rejeaffaldet.
Når det kommer til cirkulær økonomi lever min affaldshåndtering meget mere op til Folketingets
ønsker, end hvis jeg tvinges til at bruge kommunens skraldespande.
Kommer der ønsker til opdeling i flere affaldskategorier, kan jeg også nemt indrette mig derefter.
Lidt historie og lad civilsamfundet om detaljerne.
For årtier siden fik skrothandleren gammelt jern, spejderne fik aviserne og hønsene køkkenaffald,
da var en skraldespand et ukendt begreb. Dengang var der en spontan form for cirkulær økonomi.
Myndigheder skal være varsom med den nuværende rigide detailstyring, som der lægges op til.
Man irriterer borgerne med mere kildesortering, der samtidig bliver dyrere. Trods og modvilje kan
forudses, når der ikke er indbygget økonomiske incitamenter for ulejligheden.
Civilsamfundet kan selv godt løse opgaverne, hvis det får lov. Myndigheder fremover skal blot tage
sig af de overordene rammer og i stedet indtage en kontrollerende/vejledende rolle, mener jeg.
6
stk. 3.
Når en kommunal indsamlingsordning er etableret, må indsamling af det af ordningen omfattede
affald kun finde sted ved kommunalbestyrelsens foranstaltning eller bemyndigelse.
Side 5 af 6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 402: Kopi af henvendelse fra Jørn Rasmussen, Vordingborg til miljøministeren om affaldsbekendtgørelser til revision
2545202_0006.png
Jørn Rasmussen Pilealle 5, 4760 Vordingborg
tlf. 22797113, e-mail:[email protected]
Hemmeligheden for succes
Derved kan affaldshåndteringsvirksomheder og affaldsproducenter/borgere knyttes tættere til
hinanden. Jeg henviser igen til ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”
7
Det åbner op for, at affaldshåndteringsvirksomheder direkte kan stille krav til, at affaldet skal
sorteres på en måde og så præcist, at det direkte kan indgå i produktionen og dermed udgøre en
værdi, som kan afregnes. Altså, vi har ikke længere affald, men ressourcer!
Det er her hemmeligheden ligger begravet, hvis vi virkelig skal rykke på området.
Og det kan ikke siges for tit. Bare
Indsigt - ansvar - konsekvens
8
bliver genetableret, kan det ikke gå
helt galt!
Konklusion – opstramning af bekendtgørelser og dispensation
Med henvisning til ovenstående anbefaler jeg
at Miljøministeriet strammer op på
affaldsbekendtgørelserne, så de mere er i overensstemmelse med lovgivningen og de
overordnede EU-direktiver
og det kan kun gå for langsomt. Mange affaldsplaner er i øjeblikket i
støbeskeen.
Den affaldshåndtering, som Vordingborg Kommune i dag tvinger mig til at benytte, bringer mig i
voldsom konflikt med MBL´s § 3. Derfor
anmoder jeg Miljøministeren om dispensation,
indenfor
rammerne af MBL´s § 45, om ikke at være tvangsindlagt til at benytte hele den pakke, som
kommunen ”tilbyder”.
Det vil give mig mulighed for legalt at kildesortere og håndtere mit affald på en for mig mere
tilfredsstillende måde, som jeg nu i øvrigt har gjort i flere årtier.
sign. Jørn Rasmussen
7
Side 9, 5. afsnit: ”
Det gøres muligt for danskerne at aflevere mere affald direkte til virksomheder, som kan bruge det i deres
produktion af nye produkter eller forberede det til genbrug eller genanvendelse”
8
https://youtu.be/2bpXGWNeg9U
Side 6 af 6