Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 394
Offentligt
2543009_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14. marts 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 41-22
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om frivillige EU-miljømærkekriterier (EU-
Blomsten) for vækstmedier og jordforbedringsmidler
(komitesag).
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning på møde i Miljømærkekomiteen den 22. marts 2022.
Forslaget vurderes generelt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, og regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olse
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Grundnotat om frivillige EU-miljømærkekriterier (EU-Blomsten) for vækstmedier og jordforbedringsmidler (komitesag)
2543009_0002.png
Den 14. marts 2022
MIM 41-22
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Grundnotat om frivillige EU-miljømærkekriterier (EU-Blomsten) for vækstmedier og jordforbedringsmidler (komitesag)
2543009_0003.png
Den 14. marts 2022
MIM 41-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om frivillige EU-miljømærkekriterier (EU-Blomsten) for vækstmedier og
jordforbedringsmidler (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 16. februar 2022 fremsat forslag om revision af de frivillige EU-
miljømærkekriterier for Vækstmedier og Jordforbedringsmidler. Forslaget vurderes generelt at øge
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet kravene er skærpet vedr. indholdet af tungmetaller,
særligt cadmium, kviksølv og bly, samt energiforbruget ved produktion af mineralske vækstmedier.
Forslaget forventes sat til afstemning i EU's miljømærkekomité den 22. marts 2022. Regeringen kan
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat ændringsforslag til de frivillige EU-miljømærkekriterier for vækstmedier
og jordforbedringsmidler. Forslaget er fremsat med hjemme i artikel 8, stk. 2 i EU-
miljømærkeforordningen nr. 66/2010. Kommissionens EU-miljømærkekomité træffer afgørelse i
sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol (artikel 5a i Rådets afgørelse
1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i
miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag, udsteder
Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden
for tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et
forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal
eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udsteder
beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder
fra Kommissionens forelæggelse. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning på møde i
Miljømærkekomiteen den 22. marts 2022.
Formål og indhold
Det foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til krav til EU-miljømærkede
jordforbedringsmidler og voksemedier.
Revisionen af de nuværende kriterier er den fjerde revision
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Grundnotat om frivillige EU-miljømærkekriterier (EU-Blomsten) for vækstmedier og jordforbedringsmidler (komitesag)
2543009_0004.png
(sidst revideret i 2015). På EU-plan er der 17 licenser med i alt 160 forskellige produkter, heraf er 3
licenser danske med i alt 8 produkter.
Definitioner og afgrænsning af materiale
Jordforbedringsmiddel: Materiale, der tilføres jorden, for at bevare eller forbedre dens fysiske
egenskaber, herunder kemiske og/eller biologiske egenskaber eller aktivitet. Et jordforbedringsmiddel
kan fx være fremstillet af rent komposteret haveaffald. Kriterierne omfatter dæklag, fx barkflis, der er
beskyttende lag, placeret rundt om planter i det øverste jordlag og som forhindrer tab af fugt,
kontrollerer ukrudt og mindsker jorderosion. Kalkningsmidler er ikke omfattet.
Vækstmedie: Materiale som planter dyrkes i og baseret på fx ekspanderet uorganiske materialer (fx
mineraluld) til brug som voksemedie i gartnerproduktion. Et mineralsk vækstmedie indeholder ikke
næringsstoffer, der skal tilsættes særskilt. Ren jord er ikke omfattet af kriterierne.
Et produkt omfattet af EU-miljømærkekriterierne må ikke indeholde tørv, materiale fra usorteret
husholdningsaffald, slam fra kommunalt spildevandsanlæg, papirindustri, eller kategori 1 materiale
omfattet af biproduktforordningen (1069/2009).
Organisk materiale: Genanvendt organisk materiale, der indgår i produktgruppen, skal være særskilt
indsamlet bioaffald jf. affaldsrammedirektivet (2008/98/EF). Kategori 2- eller kategori 3-materialer
eller afledte produkter heraf i overensstemmelse med betingelserne i artikel 32, stk. 1 og 2, og i
foranstaltningerne i artikel 32, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1069/ 2009, samt forudsat, at slutpunktet i
fremstillingskæden er blevet fastlagt i overensstemmelse med artikel 5, stk. 2, tredje afsnit, i nævnte
forordning og nået, før produktet blev bragt i omsætning.
Slam fra fødevareforarbejdende virksomheder er tilladt fra fødevareproduktion (fx fra forarbejdning af
frugt/grøntsager, mejeri/bageriproduktion og drikkevarer), og slammet må ikke være blandet med
slam uden for det specifikke produktionssted.
Uorganisk/mineralsk materiale: Såfremt der anvendes virgint mineralsk materiale, skal det stamme
fra områder, der er omfattet af følgende: en miljøkonsekvensvurdering ifht. Direktiv 2014/52/EF, en
gyldig udvidelses tilladelse fra en lokal myndighed, en reetableringsplan for området, samt
overensstemmelses erklæring ift. habitatdirektivet (92/43/EØF), fugledirektivet 2009/147/EF og
1146/2014 om forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive
ikkehjemmehørende arter.
For lande
uden
for EU, må uorganisk/mineralsk materiale ikke stamme fra områder, der falder ind
under de tilsvarende bestemmelser i De Forenede Nationers konvention om biologisk mangfoldighed
eller tilsvarende områder defineret i national lovgivning, medmindre der er foretaget en tilsvarende
miljøvurdering som beskrevet i direktiverne 92/43 EØF og 2009/147 EF.
Vigtigste krav
Vækstmedier skal indeholde mindst 30 % genanvendt eller fornybart organisk materiale, eller mindst
30 % genanvendt mineralsk materiale. Vækstmedier af mineralsk/uorganisk materiale kan kun
anvendes til erhvervsbrug, og producenten skal tilbyde en returordning med henblik på
genanvendelse. Mineralsk baserede vækstmedier skal overholde krav til energiforbrug og udledning af
CO2 i forbindelse med forarbejdning af uorganiske/mineralske materiale. Niveauet er fastsat således,
at op til 25 % af EU's produktionssteder af mineralsk materiale (fx mineraluld) kan overholde kravet
om maks. 0,7 ton CO2 pr. ton vækstmedie (niveauet er skærpet fra 0,8 ton CO2 pr. ton vækstmedie).
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Grundnotat om frivillige EU-miljømærkekriterier (EU-Blomsten) for vækstmedier og jordforbedringsmidler (komitesag)
2543009_0005.png
Miljøfremmede stoffer
Vækstmedie
mg/kg tørvægt
Summen af 16 PAH-
forbindelser
1
Cadmium
Krom (total),
Heraf krom (VI) *
Kobber
Kviksølv
Nikkel
Bly
Zink
Uorganisk arsen
Reviderede
kriterier
6
1,3
100
2
200
0,45
40
50
300
10
Nuværende
kriterier
6
3
150
-
100
1
90
150
300
-
Jordforbedringsmiddel
Reviderede
kriterier
6
1
100
-
200
0,45
40
50
300
10
Nuværende
kriterier
6
1
100
-
100
1
50
100
300
-
* Krom VI omdannes hurtigt til krom III i medier med et højt indhold af organisk materiale. Derfor stilles kravet kun til
vækstmedier, der er baseret på uorganisk materiale.
Kravene til miljøfremmede stoffer er tilpasset den nyligt vedtagne Gødningsforordning (1009/2019),
og særligt kravene til indhold af tungmetallerne cadmium, kviksølv og bly er skærpet i forhold til de
nuværende miljømærkekriterier og lavere end kravene i Gødningsforordningen, der træder i kraft 16.
juli 2022, for kategorierne vækstmedier og jordforbedringsmidler
.
Kvalitetskrav og forbrugerinformation. Der stilles kvalitetskrav til det færdige produkt på linje med
eller skærpet i forhold til Gødningsforordningen. Krav omfatter indhold af urenheder såsom glas,
metal og plast, og produktets indhold af tørstof og organisk materiale. Produktet må ikke påvirke
planters spiring og vækst negativt.
Salmonella
spp. ikke må kunne påvises i 25 gram af produktet og
E.
coli
ikke må overstige 1.000 CFU (celledannende enheder)/gram materiale (våd vægt).
Salmonella
spp. er en typisk indikator for patogene mikroorganismer fra affald omfattet af bi-
produktforordningen og
E. coli
er en generel indikator for fækale organismer. Der er grænseværdier
for indholdet af ukrudtsfrø og vegetativt reproducerbare dele af ukrudt. Der skal til produktet
medfølge information om indholdsstoffer, fysiske parametre for produktet og dets anvendelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger om miljømærkekriterier i medfør af EU’s
miljømærkeforordning er direkte gældende i EU-medlemslandene.
1
PAH
= naphthalen, acenaphtylen*, acenaphten*, fluoren*, phenanthren*, anthracen, fluoranthen*, pyren*, benzo[a]anthracen, chrysen,
benzo[b]fluoranthen*, benzo[k]fluoranthen*, benzo[a]pyren*, indeno[1,2,3-cd]pyren*, dibenzo[a,h]anthracen og benzo[ghi]perylen*. Alle PAH-forbindelserne
er reguleret i Gødningsforordningen. De
*
-markerede er reguleret i den danske slambekendtgørelse.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 394: Grundnotat om frivillige EU-miljømærkekriterier (EU-Blomsten) for vækstmedier og jordforbedringsmidler (komitesag)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget, ligesom forslaget
ikke skønnes at have væsentlige samfundsøkonomiske
eller nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet en række
miljøparametre er blevet skærpet. Miljømærkekriterierne er i høj grad tilpasset den nyligt vedtagne
Gødningsforordning (1009/2019), og krav til indhold af tungmetaller, særligt cadmium, kviksølv og
bly er skrappere end de hidtidige miljømærkekriterier og Gødningsforordningen. Der er som noget nyt
stillet krav til energiforbruget og CO2e udledningen ved produktionen af mineralske vækstmedier,
således at kun ca. 25 % af godt 70 identificerede produktionsanlæg i EU kan klare energikravet.
Høring
Danmarks Miljømærkenævn er blevet orienteret om forslaget. Forslaget har været i høring i EU-
Miljøspecialudvalget, hvor der ingen høringssvar indkom.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater, men på baggrund af tidligere afstemninger forventes forslaget at opnå støtte fra et
kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har i forhandlingerne lagt vægt på, at miljøbeskyttelsesniveauet ikke er blevet slækket, samt
at opnå skærpede krav til tungemetaller og CO2- og energikrav i produktionen af de energitunge
mineralske vækstmedier. Idet disse forhold er opnået, agter regeringen at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4