Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 392
Offentligt
2542034_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. marts 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførel-
sesforordning om privat oplagring af svinekød og forudfastsættelse af støtten (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Komitéen for den Fælles Markedsordning den 17. marts 2022.
Forslaget forventes ikke at få konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at stemme imod forslaget.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 392: Grundnotat om privat oplagring af svinekød og forudfastsættelse af støtten, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2542034_0002.png
Den 11. marts 2022
FVM 161
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om privat oplagring af
svinekød og forudfastsættelse af støtten (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om gennemførelsesforordning om privat oplagring af
svinekød og forudfastsættelse af støtten (komitesag). Kommissionen har den 7. marts 2022 oplyst, at
Kommissionen agter at fremsætte forslag om at indlede støtte til privat oplagring af svinekød. Årsa-
gen er, at der siden efteråret 2021 har været lave priser for svinekød. Kommissionen har endnu ikke
fremlagt forslaget. Forslaget vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser. Støtte til privat oplagring
forventes at medføre stabile eller højere afregningspriser for danske og europæiske svineproducenter.
Forslaget vil endvidere kunne øge efterspørgslen efter foder i en situation med stigende priser på korn,
hvilket særligt giver udfordringer for en række udviklingslande. Forslaget forventes ikke at få konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget forventes sat til afstemning i Komitéen for den
Fælles Markedsordning den 17. marts 2022. Regeringen agter på den baggrund at stemme imod for-
slaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om gennemførelsesforordning om privat oplagring af svi-
nekød og forudfastsættelse af støtten.
Forslaget ventes fremsat med hjemmel i artikel 18, stk. 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1308/2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 922/72, (EØF) nr. 234/79, (EF) nr. 1037/2001 og (EF) nr. 1234/2007
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for den Fælles Markedsordning. Afgiver
Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komi-
téen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommis-
sionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan
forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kom-
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 392: Grundnotat om privat oplagring af svinekød og forudfastsættelse af støtten, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
missionen vedtage forslaget eller indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden-
for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en
negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med
kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke no-
gen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Komitéen for den Fælles Markedsordning den 17. marts 2022.
Formål og indhold
Kommissionen har den 7. marts 2022 oplyst, at Kommissionen agter at fremsætte forslag om at indlede
støtte til privat oplagring af svinekød. Årsagen er, at der siden efteråret 2021 har været lave priser for
svinekød, som blandt andet skyldes mindre efterspørgsel fra det vigtige kinesiske marked. Kommissio-
nen har endnu ikke fremlagt forslaget.
Privat oplagring har til formål at trække varer tilbage fra markedet for at begrænse udbuddet af varer
med henblik at hindre eller begrænse et prisfald. Privat oplagring indebærer, at erhvervsdrivende mod-
tager støtte fra EU til at lægge en bestemt mængde varer på lager i en på forhånd fastsat periode.
Den afgørende forskel på denne støtteordning og intervention er, at ved privat oplagring er det pågæl-
dende produkt stadig den erhvervsdrivendes ejendom.
Støtte til privat oplagring har tidligere været anvendt, senest i 2016. Typisk vil de erhvervsdrivende som
slagterier, kunne indgive ansøgning om indlagring af svinekød i 90, 120 eller 150 dage. Støtten har nor-
malt bestået i et fast beløb for en af de angivne indlagringsperioder på 90, 120 eller 150 dage, samt et
dagligt tillæg i hele den valgte periode. Støttesatserne, som vil fremgå i et bilag til forordningen, er for-
skellige afhængig af om det er hele eller halve kroppe, eller om der er tale om udskæringer. Ydelse af
støtte til privat oplagring vil typisk være betinget af, at produkterne indlagres i fersk tilstand og oplagres
i frossen tilstand på et autoriseret frysehus. Der ydes kun støtte til privat oplagring af fersk kød, som
stammer fra dyr, der er slagtet i EU.
Ydelse af støtte til privat oplagring er betinget af, at der indgås en kontrakt mellem ansøger, og Land-
brugsstyrelsen. Samtidig med anmodning om indgåelse af kontrakt skal ansøgeren stille en sikkerhed.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Ved udmøntning af den forventede ordning, vil
hjemmelsgrundlag for administrationen være den kommende forordning.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 392: Grundnotat om privat oplagring af svinekød og forudfastsættelse af støtten, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2542034_0004.png
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget.
Kommissionen
har oplyst, at finansieringen vil blive fundet inden for landbrugsbudgettet for 2022. Ordningen vil for-
mentlig være åben for ansøgninger i en periode på højst to-tre måneder. Der vil i den periode være en
administrativ belastning af Landbrugsstyrelsen.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil have er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. Støtte til privat oplagring forventes at medføre stabile eller højere af-
regningspriser for danske og europæiske svineproducenter. Det er dog ikke muligt at angive nærmere
om en forventet prisudvikling, da andre faktorer i form af sæsonmæssige udsving og efterspørgsel på
eksportmarkederne også spiller ind. Forslaget vil endvidere kunne øge efterspørgslen efter foder i en
situation med stigende priser på korn, hvilket særligt giver udfordringer for en række udviklingslande.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer støtter, at der etableres støtte til privat oplagring for svinekød.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at en lang række medlemsstater vil støtte forslaget. Andre medlemslande vil være skepti-
ske også i lyset af den russiske invasion af Ukraine, hvor blandt andet oplagring af fødevarer med det
formål at øge priserne, harmonerer dårligt med en situation med forventninger til stigende efterspørgsel
i Europa, samt afledt øget behov for foder, som kan føre til øgede prisstigninger på foder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Privat oplagring kan være hensigtsmæssigt i perioder med lave priser på grund af ringe efterspørgsel.
Svinekødspriserne har siden medio 2021 været faldende til et lavt niveau, men er nu stigende over det
meste af Europa. Dertil kommer, at det i den nuværende situation med den russiske invasion af Ukraine
ikke forekommer hensigtsmæssigt at fjerne fødevarer fra markedet, også selvom det kun er midlertidigt.
Forslaget vil endvidere kunne øge efterspørgslen efter foder i en situation med stigende priser på korn,
hvilket særligt giver udfordringer for en række udviklingslande. Regeringen agter på den baggrund at
stemme imod forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3