Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 391
Offentligt
2541842_0001.png
Miljøminister Lea Wermelin
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Transportminister Trine Bramsen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Generel undtagelse til turistbusser for kørsel i nulemissionszoner
Kære Lea Wermelin og Trine Bramsen
Som bekendt har regeringen og støttepartier i aftale om ”Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i
udvikling” besluttet, at skabe hjemmel til at give kommuner mulighed for at ansøge om at oprette
nulemissionszoner.
Det fremgår i aftalen, at vejnettet i nulemissionszonerne som udgangspunkt kun må benyttes af
køretøjer uden forbrændingsmotorer. Lovgrundlaget skal ifølge aftalen fremsættes for Folketinget i
2022 (forventeligt OKT I) og zonerne kan blive en realitet allerede i ultimo 2024.
Dansk PersonTransport er blevet bekendt med at der i det lovforberedende arbejde lægges op til at give
lastbiler på over 12 ton generel dispensation fra nulemissionszonerne. Begrundelsen herfor er, at det vil
påføre lastbilvirksomhederne for store økonomiske transaktionsomkostninger at omfatte dem i zonerne
da teknologien for lastbiler med nulemission, og markedet herfor endnu ikke er modent. Dansk
PersonTransport vil gerne gøre opmærksom på, at teknologien og markedet for turistbusser med
nulemission er endog endnu mere umodent det for lastbiler jf. bilag.
Det vil derfor påføre turistbusvognmændene store omsætningstab og transaktionsomkostninger at
indføre et forceret forbud mod turistbusser i nulemissionszoner allerede fra 2024, i en situation hvor:
De få turistbusser med nul-emission der eksisterer, koster det dobbelte ift. diesel
Rækkevidden på de tilgængelige turistbusser med f.eks. el er på kun max 350 km
Den manglende udrulning af ladeinfrastruktur prioriteret til tunge erhvervskøretøjer umuliggør
længere ture med f.eks. danske turister og andre grupperejsende
Den reelle mulighed for at omlæsse større grupper af turister, konferencerejsende, pensionister,
børnehave- og skolebørn til den offentlige kollektive transport er ikke eksisterende
Hvis man skal give generelle dispensationer til bestemte køretøjstyper ud fra samme kriterier, og
dermed stille forskellige køretøjer, som f.eks. lastbiler og turistbusser lige, bør man derfor også give
turistbusserne en generel dispensation.
90 pct. af de ture som arrangeres til f.eks. Indre by i København, består af samlede grupper fra 40
personer og opefter. Det vil mærkbart forringe turisternes eller konference/event gæsternes oplevelse
og øge omkostningerne og miljøpåvirkningen forbundet med turistbusture hvis grupperne skal deles op
og sendes med mindre køretøjer eller med offentlig transport.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Henvendelse af 11/3-22 fra Teddy Becher, Dansk PersonTransport, vedrørende Generel undtagelse til turistbusser for kørsel i nulemissionszoner
2541842_0002.png
I en rundspørge blandt medlemmer af Dansk PersonTransport anslås det at 33 pct. af passagererne med
danske turistbusgrupper til Indre by i København i 2019
var pensionister og ældre. Det svarer til at DPT’s
medlemmer samlet set i 2019 befordrede ca. 140.000 danske ældre og pensionister til Indre by i
København.
Mange pensionister og ældre, men også handicappede er ofte mennesker med nedsat mobilitet. For
denne særlige gruppe af turister stilles der store krav til befordring frem til destinationerne, så
afstanden fra det sted de sættes af turistbussen til turistattraktionerne, skal være så kort som muligt.
Mange skift mellem transportmidler er både fysisk og mentalt belastende for mange ældre og
handicappede.
Andre transportformer som gang over længere afstande, cykling og andre former for kollektiv transport,
er i praksis heller ikke anvendelige for disse mennesker. Hvis befordringen ind til byerne, herunder til de
forskellige kulturelle tilbud bliver for udfordrende, risikerer man at udelukke de ældre turister og
handicappede fra at opleve store dele af Indre by i København og andre steder med nul-emissionszoner.
Derfor vil transport af turister via Metro-nettet ligeledes ikke være praktisk muligt, da det er tvivlsomt
om elevatorer og perroner har kapaciteten til at håndtere så store mængder turistgrupper, der hver har
en størrelse på ca. 40 personer pr. gruppe som også skal befordres samtidigt med de normale brugere.
Som det er anskueliggjort ovenfor, er der mindst tre grunde til at give turistbusser en generel
dispensation for nulemissionszonerne. For det første understøtter teknologien bag, og markedet for
turistbusser ikke et forbud mod Euro 6-turistbusser fra 2024. For det andet findes der i praksis ikke et
reelt alternativt transportmiddel til turistbussen når turister rejser i grupper á 40 personer ad gangen.
For det tredje vil nulemissionszoner ramme visse befolkningsgrupper skævt og især ældre og
handicappede personer med reduceret mobilitet, vil risikere at blive afskåret fra at opleve byerne.
Dansk PersonTransport står selvfølgelig til rådighed, såfremt ovenstående skulle give anledning til
spørgsmål.
Michael Nielsen
Adm. Direktør
Dansk PersonTransport
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Henvendelse af 11/3-22 fra Teddy Becher, Dansk PersonTransport, vedrørende Generel undtagelse til turistbusser for kørsel i nulemissionszoner
2541842_0003.png
Bilag
Markedet for turistbusser
Der er et meget langsomt begyndende marked for turistbusser med el, hvilket gør en omstilling
ekstremt dyr for nuværende. Et af de eneste eksempler der eksisterer, er en to-akslet kinesisk Yutong
T12E (figur 1) som har en oplyst rækkevidde på max 350 km. Denne type køretøj vil muligvis kunne
indsættes til nogle af de korte ture som f.eks. skole- og firmakørsel, men vil endnu ikke være egnet til de
lange nationale- og internationale ture på grund af den korte rækkevidde. Da en turistbus med nul-
emission koster ca. det dobbelte af en konventionel bus, vil det påføre vognmændene store økonomiske
transaktionsomkostninger at gennemføre et forceret forbud mod turistbusser i nul-emissionszonerne.
Figur 1. Illustration af meromkostningen for en turistbus med nul-emission
Rækkevidden og mangel på lade-infrastruktur umuliggør meget turistbuskørsel
Turistbusserne udfører en række forskellige former for kørsel for både private og offentlige bestillere.
Målt på kilometer er de vigtigste;
kørsler for kommuner med skolebørn, børnehavebørn og dagcenterbrugere (korte ture)
erstatningskørsel for tog (korte/mellemlange ture)
indenlandske en- og flerdagsture (korte/mellemlange/lange ture)
internationale turistture (lange ture)
Turistbusser med nulemission er på grund af deres rækkevidde på op til 350 km og på grund af mangel
på lade-infrastruktur til tunge køretøjer ikke egnede til de lange ture.
I en medlemsundersøgelse har Dansk PersonTransport opgjort, at vores medlemmer i 2019 arrangerede
i omegnen af 30.000 ture til Indre by i København, hvilket igen svarer til ca. 900.000 personer.
Hvorfor omlæsning af turistgrupper til offentlige transportmidler ikke er muligt
90 pct. af de ture som arrangeres til f.eks. Indre by i København, består af samlede grupper fra 40
personer og opefter. Det vil mærkbart forringe turisternes eller konference/event gæsternes oplevelse
og øge omkostningerne og miljøpåvirkningen forbundet med turistbusture hvis grupperne skal deles op
og sendes med mindre køretøjer eller med offentlig transport.
I en rundspørge blandt medlemmer af Dansk PersonTransport anslås det at 33 pct. af passagererne med
danske turistbusgrupper til Indre by i København i 2019
var pensionister og ældre. Det svarer til at DPT’s
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Henvendelse af 11/3-22 fra Teddy Becher, Dansk PersonTransport, vedrørende Generel undtagelse til turistbusser for kørsel i nulemissionszoner
2541842_0004.png
medlemmer samlet set i 2019 befordrede ca. 140.000 danske ældre og pensionister til Indre by i
København.
Mange af de ældre og handicappede er ofte mennesker med nedsat mobilitet. For denne særlige gruppe
af turister stilles der store krav til befordring frem til destinationerne, så afstanden fra det sted de
sættes af turistbussen til turistattraktionerne, skal være så kort som muligt. Mange skift mellem
transportmidler er både fysisk og mentalt belastende for mange ældre og handicappede.
Andre transportformer som gang over længere afstande, cykling og andre former for kollektiv transport,
er i praksis ikke anvendelige for disse mennesker. Hvis afstanden fra afsætningsplads til
turistattraktionen er for stor, risikerer man at udelukke de ældre turister fra at opleve store dele af
Indre by i København og andre steder med nul-emissionszoner.
Derfor vil transport af turister via Metro-nettet ligeledes ikke være praktisk muligt det er tvivlsomt om
elevatorer og perroner har kapaciteten til at håndtere så store mængder turistgrupper, der hver har en
størrelse på ca. 40 personer pr. gruppe som også skal befordres samtidigt med de normale brugere.
Nuværende flåde af moderne busser
Det er også væsentligt at påpege at en EURO6 turistbus i dag er det mest klimavenlige transportmiddel
at transportere sig i jf. figur 2.
Figur 2. CO2-udledning ved forskellige transportformer
Samtidigt har der været en meget stor udvikling i forhold til at fjerne partikelforurening i de moderne
turistbusser hvor en moderne EURO 6 turistbus i dag udleder meget få partikler (jf. figur 3).
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 391: Henvendelse af 11/3-22 fra Teddy Becher, Dansk PersonTransport, vedrørende Generel undtagelse til turistbusser for kørsel i nulemissionszoner
2541842_0005.png
Figur 3. Partikelforurening fra EURO 6 køretøjer
5