Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 39
Offentligt
2464323_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål G
”Mener
ministeren, at de nuværende efterafgrø-
deregler giver mening i forhold til landmænde-
nes virkelighed, jf. artiklen ”Kæmpede for at
efterafgrøde-deadline: Såmaskinen lå lige i halen
på mejetærskeren” fra Landbrugsavisen den 2.
september 2021 (link
til landbrugsavisen)?
Og
vil ministeren tage initiativ til en ny og mere me-
ningsfuld model for såning af efterafgrøder?”
Svar
Tak for muligheden for at svare på spørgsmålet.
Også tak for en god drøftelse om efterafgrøderne på
samrådet den 30. september.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0002.png
TALEPAPIR
Som opfølgning på samrådet har jeg besvaret udval-
gets spørgsmål om reguleringen i andre lande og om
kvælstofeffekt af henholdsvis efterafgrøder og vinter-
afgrøder.
Jeg har endvidere besvaret spørgsmål fra udvalget
om efterafgrøder og muligheder for at udnytte halm.
Derudover vil jeg gerne kvittere for, at vi i mellemti-
den har indgået en god og meget bred landbrugsaf-
tale.
Artiklen i Landbrugsavisen
Men nu til sagen.
Artiklen i Landbrugsavisen er på flere måder fascine-
rende. Her tænker jeg først og fremmest på historien
om, at såmaskinen ligger lige i halen på mejetærske-
ren. Nærmest som en konvoj, der stormer frem.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0003.png
TALEPAPIR
At landbrugeren ligefrem vælger den løsning og
stempler rent ind for at få efterafgrøderne i jorden til
tiden, er uden tvivl det, der fascinerer mig mest.
Respekt for det!
Jeg er selvfølgelig også helt med på, at artiklen illu-
strerer den alvor, der ligger i, at landbrugere kan
være udfordret af at skulle nå at etablere efterafgrø-
der i år med kraftig nedbør.
Som jeg også sagde på det forrige samråd, har jeg stor
forståelse for, at den enkelte landmand kan stå i en
situation med store udfordringer.
De nye regler, der er gennemført efter lovændringen
i 2019, giver mere fleksibilitet. Men de efterlader også
landbrugerne med en nedsat kvælstofkvote året efter.
Regeringen har løbende gjort, hvad der er muligt for
at øge fleksibiliteten, uden at det koster på miljøet.
Og det vil vi fortsat gøre.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0004.png
TALEPAPIR
Men hensynet til mere fleksibilitet til den enkelte
landmand skal balanceres over for hensynet til vand-
miljøet. Og her er det altså en bunden opgave, at Dan-
mark skal leve op til EU’s vandrammedirektiv.
Og
nitratdirektivet for den sags skyld.
Muligheder for mere fleksibilitet
kort sigt
Som jeg også nævnte på sidste samråd, er Fødevare-
ministeriet parat til at se på, hvilke konkrete justerin-
ger, der eventuelt kan sættes ind med på kort sigt.
Først og fremmest tager vi nye virkemidler i brug så
hurtigt som det fagligt, miljømæssigt og administra-
tivt kan lade sig gøre.
Men jeg må også sige, at vi ved, at vi i forhold til at
justere efterafgrødeordningerne kommer til støde på
nogle udfordringer, der ikke lige kan løses.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0005.png
TALEPAPIR
Flere af mulighederne for at justere efterafgrødeord-
ningerne var oppe på det seneste samråd om efteraf-
grøder. Dem vil jeg gennemgå her:
Mulighed 1 er
udjævning af den såkaldte
trappemodel,
så ugemodellen eventuelt er-
stattes
af
en
dag-til-dag
model.
Umiddelbart virker det fornuftigt. Det er imid-
lertid ikke uden udfordringer. En af udfordrin-
gerne er, at det kan være svært at fastslå miljøef-
fekten af bare én dags tidligere eller senere så-
ning af efterafgrøderne. Samtidig er det udfor-
drende at kontrollere, hvorvidt en efterafgrøde
er etableret på én helt bestemt dato ud af mange
mulige i perioden. Dette kan muligvis overkom-
mes ved anvendelse af gps-registreringer, men
det undersøger vi nærmere.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0006.png
TALEPAPIR
Mulighed 2 er
træk på efterafgrødebanken,
hvor det, at landbrugeren etablerer efterafgrøder
senere end 20. august, kunne kompenseres ved
at nedskrive efterafgrødebanken tilsvarende.
Mulighed 3 er en
bonusordning, hvis land-
brugeren etablerer efterafgrøder inden
fristen
den 20. august. Her kunne fordelen for
landbrugeren være krav om et lidt mindre areal
med efterafgrøder.
Aarhus Universitet har dog endnu ikke kunnet
fastsætte en generelt gældende miljøeffekt af så-
ning tidligere end 20. august. Dertil mangler
flere forsøgsdata. I den nuværende vurdering
indgår, at nogle landbrugere allerede i dag etab-
lerer deres efterafgrøder inden fristen. Der vil
således ikke være en ekstra miljøeffekt. Så denne
løsning ser svær ud. Men vi kigger på det.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0007.png
TALEPAPIR
Endelig skal Mulighed 4 nævnes, som er forsla-
get om, at hvis efterafgrøderne etableres sent, så
kan
fristen for, hvornår landbrugeren kan
destruere efterafgrøderne udskydes
til-
svarende.
Her siger Aarhus Universitet, at der i beregning
af den miljøeffekt, efterafgrøder har, allerede er
indregnet en effekt af, at mange landbrugere la-
der efterafgrøderne stå længere end fristen for
destruktion den 20. oktober.
Fælles for de to sidstnævnte muligheder er altså, at vi
fortsat mangler et tilstrækkeligt stærkt fagligt grund-
lag til at underbygge en positiv effekt ved disse juste-
ringer af ordningen.
Der er således udfordringer ved alle de nævnte juste-
ringsmuligheder. Det gælder både i forhold til kon-
trol, øget kompleksitet og effekten på vandmiljøet.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0008.png
TALEPAPIR
Vi skal ikke gå på kompromis med vandmiljøet.
Mulighederne for at leve op til kravet om efterafgrø-
der varierer geografisk i Danmark. For eksempel er
det kendt, at klimatiske variationer ofte gør det van-
skeligere at nå etableringsfristen i Nordjylland end i
sydligere dele af landet.
Intuitivt virker det fornuftigt at forsøge at stille
landsdelene ens i mulighederne for at leve op til fri-
sterne ved at operere med forskellige datoer i forskel-
lige landsdele.
Her er udfordringen dog, at en senere etablering af
efterafgrøder i Nordjylland vil efterlade en miljø-
manko, fordi effekten som nævnt aftager i løbet af ef-
teråret.
For at sikre miljøeffekten vil landbrugere i Nordjyl-
land i givet fald skulle etablere et større areal med ef-
terafgrøder.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0009.png
TALEPAPIR
Man kunne også forestille sig en differentiering, hvor
efterafgrødekravet tilpasses de praktiske muligheder
i forskellige landsdele. Altså hvor man har et øget
krav visse steder og reduceret krav andre steder. Det
ville imidlertid kunne reducere effekten af efterafgrø-
der i netop de områder, hvor der et stort behov for
indsats i forhold til vandmiljøet. Så det er heller ikke
rigtig en løsning.
Jeg vil som sagt gerne se på, hvordan vi kan hjælpe
områder af landet, hvor der i besværlige år er særlige
udfordringer med efterafgrøderne.
Det der står tilbage i forbindelse med de geografiske
udfordringer, er at undersøge mulighederne for løs-
ninger uden for selve efterafgrøde-reguleringen. Det
kunne for eksempel være at understøtte præcisions-
landbrug yderligere. Det ser jeg meget gerne på.
Vi vil rigtig gerne finde løsninger. Fødevareministe-
riet undersøger, om vi kan finde brugbare løsninger
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0010.png
TALEPAPIR
på de udfordringer, vi ser. Og som I er med til at pege
på.
Men under den klare forudsætning, at vi skal levere
den nødvendige kvælstofreduktion og leve op til
vandrammedirektivet.
Hvad er processen nu?
Jeg vil gerne invitere hovedinteressenterne til at ar-
bejde videre med modeller, der kan sikre større fleks-
bilitet for landbrugeren
uden at det går ud over
hensynet til vandmiljøet.
Og jeg vil sørge for, at I får en tilbagemelding, når vi
har resultaterne.
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 13/10-21 om såning af efterafgrøder
2464323_0011.png
TALEPAPIR
Muligheder for mere fleksibilitet
lidt læn-
gere sigt
Vi vil også se på efterafgrødereglerne på den lidt læn-
gere bane.
Det indgår i aftalen om grøn omstilling af landbruget,
som vi jo netop har indgået mellem næsten alle Fol-
ketingets partier, at der i forbindelse med genbesøget
i 2023/24 gennemføres et tjek af de nuværende re-
gelsæt for etablering af efterafgrøder.
Hertil kommer, at der i arbejdet med en ny og mere
omkostningseffektiv reguleringsmodel helt naturligt
vil blive set på, hvordan vi kan skabe en mere fleksi-
bel model for landbrugerne.
Det er et omfattende arbejde, som løbende vil invol-
vere alle parter i landbrugsaftalen.
Og det er et arbejde, jeg ser meget frem til.
Tak for ordet!
11