Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 383
Offentligt
2540592_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. marts 2022
MIM 37-22
Sagsnummer: 2021-1298
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelses-
retsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag).
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 2. februar 2021 og efterfølgende sat til
afstemning i skriftlig procedure med frist den 15. marts 2022.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 383: Grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelses-retsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag), fra miljøministeren
2540592_0002.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-832
Ref. MBJOE
Den 8. marts 2022
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til forkromning af plastikdele i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse
til den tyske virksomhed C. Hübner GmbH. Tilladelsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag
XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil udgangen af 2028. Ansøger er med i to fælles
ansøgninger fra konsortier om godkendelse til samme anvendelser, som der endnu ikke er truffet
afgørelse om. Ansøger begrunder sin individuelle ansøgning med behovet for en længere
overgangsperiode for implementeringen af alternativ teknologi, end der forventes givet under de to
konsortiers ansøgninger. Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 2. februar
2022 og efterfølgende sat til afstemning i skriftlig procedure med frist den 15. marts 2022. Forslaget
forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om blandt andet dekorative anvendelser af
stoffet, hvor der allerede er egnede alternativer tilgængelige i EU. Det vurderes, at der er behov for
skærpede krav i forhold til beskyttelsesforanstaltningerne og anvendelsesforholdene. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på vedtagelse af skærpede
krav til beskyttelsesforanstaltninger af arbejdstagere, som mindst svarer til de danske
arbejdsmiljøkrav. Der lægges endvidere afgørende vægt på, at der ikke gives godkendelse til
dekorative anvendelser. Regeringen vil ikke kunne støtte forslaget, medmindre disse krav
imødekommes.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til forkromning af plastikdele.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 383: Grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelses-retsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag), fra miljøministeren
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 2. februar 2022 og efterfølgende sat til
afstemning i skriftlig procedure med frist den 15. marts 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden C. Hübner GmbH fra Tyskland om fortsat
anvendelse af op til 30 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til ætsning af enkelt-komponent plastikdele.
2.
Til ætsning af multi-komponent plastikdele.
3.
Til anvendelse til forkromning af enkelt-komponent og multi-komponent plastikdele med det
formål at opnå en overflade af chrom med høj slidstyrke og kemikalieresistens mens
plastikdelens lette vægt bevares.
C. Hübner GmbH fremsendte den 11. november 2019 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelser. Ansøger er en del af to konsortier bag ansøgninger om anvendelse til
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 383: Grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelses-retsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag), fra miljøministeren
forkromning af plast i bilindustrien (anført af Gerhardi Kunststofftechnik) og forkromning af dekorativ
karakter (anført af Chemservice GmbH (tidl. Lanxess)), hvor der endnu ikke er truffet afgørelse.
Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som den 12. december 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede desuden måleprogrammer for udsættelsen af arbejdstagere
og udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærkede, at
alternative teknologier vil blive teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøger, såfremt der
tillades tilstrækkelig tid til implementering, samt at ansøger ikke finder de forventede
godkendelsesperioder for de to konsortier, som de deltager i, tilstrækkelige til implementering af
alternativ teknologi. Udvalget bemærkede desuden, at ansøger bekræftede, at der findes
kommercielt tilgængelige alternativer i EU. SEAC har konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til udgangen af
2028.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering ved udgangen af 2028 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
Kommissionen har i sit forslag ikke præciseret det ansøgte anvendelsesområde for at udelukke
dekorative anvendelser og har ikke taget højde for SEACs vurderinger af de to ansøgninger fra de to
konsortier, som Hübner er en del af, og som udgør det juridiske grundlag for Hübners fortsatte
produktion, indtil der træffes afgørelse om Hübner individuelle ansøgning.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte retsvirkning i
Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 383: Grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelses-retsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag), fra miljøministeren
2540592_0005.png
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Rådet for Grøn Omstilling, der mener, at fristen for fornyet godkendelse bør forkortes
til 2025 i lyset af, at der er alternativer samt at der mangler en analyse af, hvor forkromning er
nødvendig.
Det bemærkes hertil, at regeringen lægger afgørende vægt på, at der ikke gives godkendelse til
dekorative anvendelser, hvor der er egnede alternativer til ansøgers forkromning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Det vurderes, at der er behov for skærpede krav i forhold til beskyttelsesforanstaltningerne og
anvendelsesforholdene for flere arbejdsprocesser, hvor der bør stilles yderligere krav om brug af
personligt beskyttelsesudstyr i form af brug af åndedrætsværn. Regeringen vil derfor lægge afgørende
vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Det
vurderes, at forslagets anvendelser bør indsnævres, idet der bør tages højde for konklusionen om, at
der er kommercielt tilgængelige alternativer for visse anvendelser i EU, og at der ikke gives
godkendelse til dekorative anvendelser, hvor den primære funktion er at opnå en blank overflade, som
f.eks. pyntelister, emblemer, rammer til spejle og ben til møbler. Regeringen vil derfor lægge afgørende
vægt på, at der ikke gives godkendelse til dekorative anvendelser.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på vedtagelse af
skærpede krav til beskyttelsesforanstaltninger af arbejdstagere. Der lægges endvidere afgørende vægt
på, at der ikke gives godkendelse til dekorative anvendelser. Regeringen vil ikke kunne støtte forslaget,
medmindre disse krav imødekommes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4