Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 372
Offentligt
2538161_0001.png
01. marts 2022
Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del - Bilag 372
Offentligt
Kære MOF
CC: Fiskeriministeren
Replik til svar på S nr. 537 (Alm
. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Handlingsplan til ophør af udsmid af fisk
Ministeren skriver i sit svar på mit forslag om ophør af udsmid, MOF Alm.del - Bilag 205, bl.a. at
kvoterne skal afspejle fangsterne i stedet for landingerne. Det betyder, at kvoterne efter CFP
reformen fastsættes, som om der ikke var udsmid. Men udsmidet er fortsat, og vi har dermed både et
overfiskeri og ulige konkurrence mellem de, der overholder reglerne og de, der snyder på vægten.
Ministeren har ret i, at flere medlemslande afviser kamera, selv om de stemte for CFP artikel 15:
Med henblik på at overvåge, om landingsforpligtelsen opfyldes, sikrer medlemsstaterne
detaljeret og nøjagtig dokumentation for alle fangstrejser samt tilstrækkelig kapacitet og
midler, f.eks. observatører, interne tv-overvågningskameraer
Det er derfor jeg fremlagde mulighed nr 2. Det er vel at mærke den mulighed, jeg mener er det
mindste krav, der kan sættes for at opfylde artikel 15. Vil ministeren ikke føre det i marken.
1. Medlemslande, der dokumenterer deres fiskeri får fuld adgang til reserven, for de fartøjer,
der har kamera
2. Medlemslande, der dokumenterer deres fiskeri statistisk – fx gennem last-haul eller
biologisk monitering, får adgang til reserven
3. Medlemslande, der ikke dokumenterer deres fiskeri får ikke adgang til reserven
Ministeren anfører, at Relativ Stabilitet kan komme i spil. Det er muligt, men det er det de lande, der
fisker ud over deres kvote, p.g.a. uafregnet udsmid, der er i strid med Relativ Stabilitet. I øvrigt har
Relativ Stabilitet været fraveget flere gange tidligere, herunder i forbindelse med de kvotepræmier,
der fra 2009-2015 blev tildelt fuldt dokumenterede fiskerier i TAC/kvoteforordningerne.
Ministeren har nok ret i, at udsigten til at Rådet vedtager mit forslag er ubetydelig. Nu, men man har
før set holdningsskift, og et initiativ fra ministeren kan jo skubbe udviklingen. Hvorfor stille sig på
de ”forkerte” landes side. Her hører Danmark ikke til, og der er ikke noget rationale, bortset fra
”passivitetens forventede gevinst”, det bør ministeren ikke satse sin politik på.
Når TAC kvoter for 2023 skal vedtages her til december vil ministeren så afholde sig fra at foreslå
en model, der sikrer fuld kvoteafregning. Alternativet til min model er, at man fratrækker den
forventede discard før TAC’erne fastsættes. Det gjorde man før reformen. Det vil betyde færre fisk
til alle medlemslande, ikke kun de, som ministeren nævner ikke vil dokumentere deres fiskeri.
1. marts 2022
Mogens Schou
[email protected]
Phone & WhatsApp: +45 22610575
@Mogens_Schou