Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 336
Offentligt
2530006_0001.png
Til Miljøministeren,
Miljøministeriet,
Slotsholmsgade 12,
1216 København K
Aabybro, den 11. februar 2022
Åbent brev om Naturnationalpark Tranum.
Kære Lea Wermelin
Vi henvender os i anledning af Naturnationalpark Tranum, som formelt er vedtaget ved
lov. Der skal nu træffes en lang række vigtige afgørelser, som vil bestemme indholdet af
projektet.
Det giver os derfor anledning til at vurdere Naturnationalparken og dens forhold til det
omgivende samfund i Jammerbugt kommune.
1. Projektets ophæng i lokalområdet.
Indledningsvis bemærkes, at uanset et godt samarbejde med Naturstyrelsens lokale
enhed, har processen indtil nu været meget topstyret og uden lokal inddragelse fra
Miljøministerens og Folketingets side. Der burde have været en lokal inddragelse inden
vedtagelsen i Folketinget.
Denne omstændighed betyder, at projektets ophæng i lokalsamfundet er meget spinkelt,
og der er en nærliggende risiko for, at projektet kan komme til at blive betragtet s om
fremmed og påtvunget Jammerbugt kommunes borgere.
Skal projektet lykkes, skal dette ændre sig, så Naturnationalparken anses som et aktiv af
lokalbefolkningen.
2. Behov for lokalinddragelse.
Vi finder det derfor nødvendigt, at den lokalinddragelse, der ikke har været indtil nu,
kommer i den næste fase, og inddragelsen skal ske, så alt kommer til debat forinden en
forvaltningsplan, sendes i endelig høring.
Vi skal holde os for øje, at inddragelsen nu skal binde nogle nødvendige bånd til
samfundet omkring Naturnationalpark Tranum. Dette er et afgørende tidspunkt for
projektet.
Der er hidtil truffet en stribe beslutninger, som gør, at projektet ikke har stor accept
blandt naboer og i lokalbefolkningen. I forhold til naboerne er det beslutninger om, at der
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 336: Henvendelse af 12/2-22 fra Agri Nord, LandboNord, NF og borgmester Mogens Gade, Jammerbugt kommune om Naturnationalpark Tranum
2530006_0002.png
ikke længere skal være nogen landbrugsmæssig udnyttelse af hele området, og et
jagtforbud er ligeledes på bekostning af lokalområdet, ligesom det skaber bekymring om,
hvordan vildtet vil blive reguleret fremover.
Det har udviklet sig til et helt afgørende problem i forhold til projektets accept, at parkens
område skal indhegnes.
3. Manglende accept af hegningen.
Hegnet omkring Naturnationalpark Tranum bliver 50 km langt. Naturstyrelsen Vendsyssel
oplyser, der bliver 5 ny hovedindgange, 40 klaplåger og 20 hestelåger, så der bliver rige
muligheder for at komme ind i hegnet (som omfatter 2800 ha skov og græsning).
Der er imidlertid en udbredt modvilje mod det udvendige hegn, som skal afgrænse hele
Naturnationalparken imod omgivelserne.
Hegnet opfattes som alvorligt forstyrrende og en hindring for den almindelige adgang,
som alle brugere af naturarealerne hidtil har haft. Selvom Naturstyrelsen har planlagt
mange låger og adgangsmuligheder, er der realitet i, at et udvendigt hegn vil hæmme
adgangsmulighederne, og det bør genovervejes, om der overhovedet skal sættes et ydre
hegn.
I loven om Naturnationalparker er der intet krav om hegning
I Naturstyrelsens planer indgår en indkøringsfase, hvor forholdet mellem dyreholdet og
græsningsarealerne skal findes, og hvor der stadig kan være behov for fodermarker i et
vist omfang.
Der er imidlertid ikke signaleret nogen indskrænkninger i hvor stort et hegn, der skal
sættes.
Man vil sætte 150 stude og heste til at pleje 2800 ha i et hegn.
Vi finder, at hegningen af hele området bør tages op til fornyet vurdering.
4. Fasevis evaluering af projektet.
Hegning omkring hele naturnationalparken er et voldsomt stort initiativ. Det var rimeligt
at lave en første fase, som omfattede de naturgræsningsarealer, som umiddelbart var til
rådighed, medens skovarealer og arealer, der hidtil har været brugt til landbrugsformål,
blev holdt udenfor hegning i første fase. Der bør ikke være automatik i yderligere hegning
end den her beskrevne.
Denne faseopdeling ville være en anerkendelse af, at projektet har karakter af et
eksperiment. Herudover også en anerkendelse af, at omlægningerne i skovene ikke sker
fra første dag, men over en lang periode.
Det er blevet understreget, at det drejer sig om et biodiversitetsprojekt (i modsætning til
f.eks. et klima projekt.) Man vil genskabe naturlig hydrologi i området og etablere
ekstensiv helårsgræsning. Over tid skal amerikanske nåletræsarter udskiftes med
hjemmehørende danske arter. Det er meget store ændringer, som skal ske med
landskabet i hele det store område.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 336: Henvendelse af 12/2-22 fra Agri Nord, LandboNord, NF og borgmester Mogens Gade, Jammerbugt kommune om Naturnationalpark Tranum
2530006_0003.png
På forhånd ved man ikke, om det græsningstryk, som indgår i planerne, er
hensigtsmæssigt. Med biodiversitet som succeskriterium går vi ud fra, at projektet må
iagttages i en årrække, inden det kan afgøres, om det har den ønskede virkning.
Det vil være hensigtsmæssigt, at ikke hele det 2800 ha store område skal evalueres
samtidig; for det vil være usandsynligt, man kan overskue hele dette område. Der vil også
være forskellige naturtyper med forskellige succeskriterier.
Dette mener vi helt klart taler for en faseopdeling af projektet.
5. Kun hegning af første fase til evaluering er sket.
Vi forventer så, at hegningen kun skal omfatte den første etape, medens de øvrige arealer
trinvis indfases. Vi forudsætter i den sammenhæng, at Fase 1 tilrettelægges, så man kan
undgå at sætte færiste i offentlige veje
for det medfører vidtrækkende ændringer også
uden for projektområdet.
Lokale landbrugere, som har brugt arealerne ved Tranum som græsningsarealer, er blevet
lukket ude af området. Det har givet indtrykket af, at al græsning fremover skal ske på
Naturstyrelsens foranledning og med Naturstyrelsens dyr.
Dette påvirker en del nabolandbrug meget, fordi de mister sommergræsning.
Faseopdelingen ville kunne muliggøre, at nabolandbrugene kunne få en omstillingsperiode,
så de bevarede græsning i et vist omfang, imedens en fase 1 blev implementeret og
vurderet.
6. Faseopdeling i forhold til miljøkonsekvensvurdering.
Vi forventer samtidig
eftersom det er et projekt, som angår i et Natura 2000-område
at der skal foretages en grundig miljøkonsekvensvurdering. Dette mener vi også taler for
faseopdeling af projektet; fordi det fremmer overskuelighed og giver mulighed for at
opstille klare succeskriterier for biodiversitetsdelen med udgangspunkt i græsning.
7. Nej til lempede regler for dyrevelfærd.
Lovændringen, som lemper Naturstyrelsens tilsynspligt i forhold til både heste og stude,
opleves som en konkurrenceforvridning, som underbygger indtrykket af, at Miljøministeren
ikke har blik for at projektet skal fungere i sammenhæng med samfundet omkring.
Naturstyrelsen Vendsyssel oplyser, at man ikke vil gøre brug af lempelsesbestemmelser i
forhold til dyrevelfærd, og det tror vi bestemt, er en både nødvendig og god beslutning.
Der er ingen accept af lempelsesreglerne. Borgerne i det omgivende samfund forventer, at
Naturstyrelsen har dagligt tilsyn med hestene, og at tilsynet bliver individuelt. Eftersom
Naturstyrelsen Vendsyssel oplyser, at det er målet at levere tilsyn af den hidtidige
kvalitet, er lovændringen unødvendig og bør ikke bruges i nogen Naturnationalpark.
Med venlig hilsen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 336: Henvendelse af 12/2-22 fra Agri Nord, LandboNord, NF og borgmester Mogens Gade, Jammerbugt kommune om Naturnationalpark Tranum
2530006_0004.png
Carl Christian Pedersen
Bestyrelsesformand
Agri Nord
Niels Vestergaard Salling
Bestyrelsesformand
LandboNord
Kurt Jørgensen
Formand nf plus
Mogens Gade
Borgmester i Jammerbugt kommune