Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 334
Offentligt
2529546_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 15. februar 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag om ændring af
bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksi-
malgrænseværdier for rester af pesticiderne fluoridion, oxyfluorfen, pyroxsulam, quinmerac og sul-
furylfluorid eller på specifikke produkter
(komitésag).
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) med forventet frist den 2. marts 2022.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden
for de retningslinjer, som den daværende regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af fluoridion mfl., komitésag
2529546_0002.png
Den 11. februar 2022
FVM 155
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier
for rester af pesticiderne fluoridion, oxyfluorfen, pyroxsulam, quinmerac og sul-
furylfluorid eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fem aktiv-
stoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører æn-
dringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne fluoridion, oxyfluor-
fen, pyroxsulam, quinmerac og sulfurylfluorid. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænsevær-
dier, der sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier, der etab-
leres, og maksimalgrænseværdier, der fastsættes til detektionsgrænsen. Der er gennemført risikovur-
deringer af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændrin-
gerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinsti-
tuttet har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Ko-
mité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) med forventet frist den 2. marts 2022. En ved-
tagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for
de retningslinjer, som den daværende regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (her-
efter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 49, stk. 2. i pesticidrammeforord-
ningen.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af fluoridion mfl., komitésag
2529546_0003.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med forventet frist den 2. marts 2022.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimalgræn-
seværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede med
hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurde-
ring af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgræn-
seværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til
andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af fluoridion mfl., komitésag
2529546_0004.png
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under
FN’s Fødevare-
og Landbrugs-
organisation
FAO og Verdenssundhedsorganisation
WHO).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III æn-
dres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne fluoridion, oxyfluorfen, pyroxsulam, quinme-
rac og sulfurylfluorid.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet
nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Fluoridion
Citrusfrugter, kernefrug-
ter, stenfrugter, bær og
små frugter, diverse frug-
ter med spiselig skræl, di-
verse frugter med ikke-
spiselig skræl (små og
store), grøntsager, bælg-
frugter, olieholdige frø og
frugter, korn, sukkerplan-
ter
padder og krybdyr, hvir-
velløse landdyr, vildtle-
vende landlevende hvir-
veldyr
Alle trænødder undtagen
kokosnødder, te (sort,
grøn og hvid)
Kokosnødder, kakaobøn-
ner, væv fra svin, kvæg,
får, geder, heste, fjerkræ
og andre opdrættede
landdyr
Lever, nyre og spiselige
slagtebiprodukter fra
kvæg, får, geder og heste
Spinat, bladbeder, kryd-
derurter, sukkerroer
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Fluoridion
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Fluoridion
3
Quinmerac
Quinmerac
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af fluoridion mfl., komitésag
2529546_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Sulfurylfluorid
Kakaobønner
Sulfurylfluorid
Oxyfluorfen
Kokosnødder, korn
Kernefrugter, abrikoser,
kirsebær, ferskner, vin-
druer, spiseoliven
Krydderurter, te, kaffe,
urteudtræk, kakao og jo-
hannesbrød
padder og krybdyr, hvir-
velløse landdyr, vildtle-
vende landlevende hvir-
veldyr
Honning
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet.
Baggrund
for æn-
dring
3
3
3
Pyroxsulam
3
Pyroxsulam
Maksimalgrænseværdien sættes til
detektionsgrænse, der er højere end
den tidligere grænseværdi.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af fluoridion mfl., komitésag
2529546_0006.png
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet
på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning
foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Dansk Planteværn kommenterer på Kommissionens brug af betegnelsen LOD (limit of determination)
og mener, at der burde stå LOQ (limit of quantification).
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at Kommissionen følger definitionerne i forordningen om pesticid-
rester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæs-
sigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld har-
monisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer
i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den davæ-
rende regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-
sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af fluoridion mfl., komitésag
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6