Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 33
Offentligt
2462682_0001.png
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del - Bilag 33
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kemikalier
(Begrænsning i eller forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
på befæstede eller stærkt permeable arealer)
§1
I lov om kemikalier, jf. lovbekendtgørelse nr. x af x. x 20xx, som ændret
ved lov nr. x af x. x 20xx og § 1 i lov nr. x af x. x 20xx, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 38 a
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Miljøministeren kan med henblik på at beskytte vandmiljøet,
herunder grundvand, fastsætte regler om begrænsning i eller forbud mod
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable
arealer.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om begrænsning i eller forbud
mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
2.1.2. Den EU-retlige indsats for en bæredygtig anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler
3. Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Konsekvenser for
opfyldelse af FN’s verdensmål
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klimamæssige konsekvenser
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0003.png
UDKAST
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget er et led i udmøntningen af regeringens aftale af den 14.
september 2021 med Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Enhedslisten om miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling.
Ifølge aftalen skal der bl.a. sikres hjemmel til indførelse af et forbud mod
sprøjtning med visse midler på en række offentlige og private arealer,
herunder veje, grus, stier, fortove, indkørsler, parkeringsarealer og terrasser.
Denne del af aftalen udmøntes med dette lovforslag, som indfører en
bemyndigelse til miljøministeren til at fastsætte regler om begrænsning i
eller forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller
stærkt permeable arealer med henblik på at beskytte vandmiljøet, herunder
grundvand.
Den foreslåede bemyndigelse påtænkes indført ved at ændre i lov om
kemikalier, jf. lovbekendtgørelse nr. 115 af 26. januar 2017 (herefter
kemikalieloven) og vil implementere dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/128/EF af 21. oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets
indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider (herefter
pesticidrammedirektivet) i dansk ret.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i første omgang vil blive
udnyttet til at fastsætte regler om et forbud mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer på
befæstede og stærkt permeable arealer. Dette skal sikre at risikoen
reduceres for, at der sker udvaskning af rester af plantebeskyttelsesmidler
med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer til vandmiljøet, herunder nedsivning
til grundvand.
Den foreslåede bemyndigelse rummer imidlertid mulighed for, at
miljøministeren på et senere tidspunkt kan beslutte, at anvendelsen af flere
plantebeskyttelsesmidler end midler med ikke let-nedbrydelige skal
begrænses på befæstede og stærkt permeable arealer. Miljøministeren kan
dog kun udnytte bemyndigelsen på denne måde, hvis der skulle fremkomme
ny viden om risikoen ved plantebeskyttelsesmidler med let-nedbrydelige
aktivstoffer i forhold til vandmiljø, herunder grundvand.
Den foreslåede bemyndigelse rummer ligeledes mulighed for, at
miljøministeren på et senere tidspunkt kan beslutte, at
undtagelsesmulighederne til anvendelsesbegrænsningerne skal ændres i
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0004.png
UDKAST
forhold til det, der er foreslået med dette lovforslag. Miljøministeren kan
dog kun udnytte bemyndigelsen på denne måde, hvor der eksisterer et
hensyn til sikkerhed og operationel drift af et anlæg, til beskyttelse af
fortidsminder eller kulturarvsarealer og til bekæmpelse af planterarter, som
fremgår på den nationale liste over invasive arter og EU-listen over invasive
arter, når disse plantearter vokser på befæstede eller stærkt permeable
arealer.
Det er hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft 1. juli 2022, og at
anvendelsesforbuddet skal gælde fra den 1. januar 2024.
Det vil være en konsekvens af indførelsen af det påtænkte
anvendelsesforbud med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse, at
offentlige myndigheder, private virksomheder og borgere ikke må anvende
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer på private
og offentlige arealer, der er befæstede eller stærkt permeable arealer såsom
veje, fliser, gårdspladser, indkørsler, pladser, fortove eller
parkeringspladser.
En anden konsekvens ved det påtænkte anvendelsesforbud vil være, at
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer, der er
godkendt til salg til brug på befæstede eller stærkt permeable områder i dag,
ikke må sælges til denne brug efter den 1. januar 2023. En tredje konsekvens
af det påtænkte anvendelsesforbud vil være, at plantebeskyttelsesmidler
med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer, der er godkendt til salg til brug på
befæstede eller stærkt permeable områder i dag, ikke må anvendes på disse
arealer fra den 1. januar 2024. Herved sikres der mulighed for en passende
afviklingsperiode for salg og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med
ikke let-nedbrydelige aktivstoffer til brug på befæstede eller stærkt
permeable arealer, som følger fast praksis for afvikling af godkendte
plantebeskyttelsesmidler.
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse vil ske ved en ændring af
den gældende bekendtgørelse nr. 1278 af 9. juni 2021 om
bekæmpelsesmidler (bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1.Gældende ret
2.1.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om begrænsning i eller forbud
mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0005.png
UDKAST
Kemikalieloven danner grundlaget for de danske myndigheders
administration af bekæmpelsesmidler, herunder plantebeskyttelsesmidler.
Kemikalielovens kapital 7 regulerer den nationale godkendelse af
bekæmpelsesmidler.
Med
bekæmpelsesmidler
forstås
både
plantebeskyttelsesmidler, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af Rådets direktiv 79/117/EØF
og 91/414/EØF (plantebeskyttelsesmiddelforordningen), biocidmidler, der
er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012
af 22. maj 2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af
biocidholdige produkter (biocidforordningen), og biocidmidler omfatter af
regler udstedt i medfør af kemikalielovens § 35.
§ 38 a i kemikalielovens kapitel 7 bemyndiger miljøministeren til at
fastsætte regler om begrænsning i eller forbud mod anvendelse af
bekæmpelsesmidler, altså både plantebeskyttelsesmidler og biocider, på
bestemte arealer, dog ikke arealer til jordbrugsmæssige formål, såfremt
dette sker med henblik på at nedsætte den samlede belastning af
bekæmpelsesmidler, herunder belastningen af sundhed, miljø og natur.
Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 2010-11,
tillæg A, L 115 som fremsat, side 23, at miljøministeren har hjemmel til at
fastsætte regler om begrænsning i eller forbud mod anvendelse af
bekæmpelsesmidler på bestemte arealer med det formål at beskytte
mennesker og specielt særligt udsatte grupper, såsom gravide og ammende
kvinder, ufødte børn, børn samt ældre, arbejdstagere og personer, der i
øvrigt er særligt udsatte for en eksponering af bekæmpelsesmidler, idet disse
personer vurderes som særligt påvirkelige af de skadelige effekter
bekæmpelsesmidler har på sundheden. Disse områder er i
plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 12, litra a, nærmere
eksemplificeret som offentlige parker og haver, sportspladser, rekreative
områder, skolegårde og legepladser, samt i umiddelbar nærhed af
sundhedsfaciliteter. Opremsningen er ikke udtømmende. Bestemmelsen kan
efter forarbejderne alene anvendes på marginaljord, hvilket er jord med en
ringe jordbrugsmæssig værdi.
Bestemmelsen gennemfører pesticidrammedirektivets artikel 12, stk. 1, litra
a, og blev indsat ved lov nr. 294 af 11. april 2011. Bemyndigelsen er
udmøntet i bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen.
Bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsens § 39, stk. 1, fastsætter med hjemmel
i kemikalielovens § 38 a, at på rekreative græsarealer med offentlig adgang
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0006.png
UDKAST
må der, for at sikre særligt børn mod uacceptabel eksponering, kun anvendes
plantebeskyttelsesmidler, der ifølge etiketteteksten er godkendt til
anvendelse på arealer med offentlig adgang. I bekendtgørelsens § 39, stk. 2,
er det endvidere fastsat, at på golfbaner må der kun anvendes midler, der er
godkendt til rekreative græsarealer med offentlig adgang, eller specifikt til
brug på golfbaner.
Med hjemmel i kemikalielovens § 38 a, er der yderligere i
bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsens § 36, stk. 1, fastsat, at meget giftige
og giftige bekæmpelsesmidler samt bekæmpelsesmidler med alvorlige
langtidseffekter ikke må anvendes i private haver, på udendørsarealer, som
er offentligt tilgængelige, eller til behandling af beplantninger i skel mod
offentlige veje eller private haver. Undtaget fra bestemmelsen i § 36, stk. 1,
er anvendelsen af meget giftige og giftige bekæmpelsesmidler samt
bekæmpelsesmidler med alvorlige langtidseffekter til bekæmpelse af rotter,
mosegrise og muldvarpe under forudsætning af, at bekæmpelsen udføres af
en person, der har en autorisation, jf. bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsens
§ 32, stk. 1, eller er autoriseret efter reglerne om autorisation i
bekendtgørelse nr. 1686 af 18. december 2018 om forebyggelse og
bekæmpelse af rotter.
Kemikalielovens § 45, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at miljøministeren kan
henlægge sine opgaver efter loven til Miljøstyrelsen eller andre statslige
myndigheder og institutioner. Kemikalielovens § 45, stk. 1, 2. pkt.
fastsætter, at miljøministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter 1. pkt., herunder at
afgørelserne ikke skal kunne påklages, og regler om, hvem der er
klageberettigede, frister for klage og opsættende virkning af klage.
Kemikalielovens § 59, stk. 4, fastsætter, at i regler og forskrifter, der
udstedes i medfør af blandet andet § 38 a, kan der fastsættes straf af bøde.
Det kan endvidere fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i 2 år under
omstændigheder som beskrevet i stk. 2. Lovens § 59, stk. 2, bestemmer at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er voldt
skade på menneskers eller husdyrs liv eller sundhed eller fremkaldt fare
derfor, hvis der er voldt skade på miljøet, eller hvis der er fremkaldt fare
derfor eller opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel, herunder ved
besparelser, for den pågældende selv eller andre.
Der er i dag ikke hjemmel i kemikalieloven til, at miljøministeren henblik
på at beskytte vandmiljøet, herunder grundvand, kan fastsætte regler om
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0007.png
UDKAST
begrænsning i eller forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler på
befæstede eller stærkt permeable arealer.
2.1.2. Den EU-retlige indsats for en bæredygtig anvendelsen af
plantebeskyttelsesmidler
Pesticidrammedirektivet blev færdigforhandlet og vedtaget samtidig med
plantebeskyttelsesmiddelforordningen og angiver en ramme, der skal sikre
bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, som er godkendt efter
plantebeskyttelsesmiddelforordningens godkendelsesordning, ved at
mindske risici og virkninger for menneskers sundhed og miljøet.
Dette sker ved hjælp af at fremme anvendelse af integreret bekæmpelse af
skadegørere og alternative metoder eller teknikker så som ikke kemiske
alternativer til plantebeskyttelsesmidler.
Pesticidrammedirektivet angiver en række tiltag, der skal bidrage til en
bæredygtig anvendelse ved at reducere risikoen og påvirkningen fra
plantebeskyttelsesmidler for mennesker og miljøet.
Et af disse tiltag fremgår af pesticidrammedirektivets artikel 11, der
muliggør, at medlemsstaterne kan vedtage særlige foranstaltninger til
beskyttelse af vandmiljø og drikkevand. I medfør af artikel 11 sørger
medlemsstaterne for at vedtage ekstra beskyttelsesforanstaltninger for
særlige arealtyper uafhængigt af plantebeskyttelsesmiddelforordningens
godkendelsesordning. Det følger yderligere af artikel 11, stk. 1, at
medlemsstaterne sørger for, at der vedtages passende foranstaltninger til
beskyttelse af vandmiljø og drikkevandsforsyningerne mod pesticidernes
virkninger.
Disse særlige foranstaltninger skal støtte og være forenelige med de
relevante bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets
vandpolitiske
foranstaltninger
og
plantebeskyttelsesmiddelforordningen.
Det fremgår af artikel 11, stk. 2, litra a-d, at de passende foranstaltninger
omfatter prioritering af pesticider, der ikke er klassificeret som farlige for
vandmiljøet, prioritering af de mest effektive udbringningsteknikker såsom
anvendelse af lavdriftspesticidsprøjteudstyr, især ved højtvoksende afgrøder
som humle og sådanne afgrøder i frugtplantager og på vinmarker,
anvendelse af begrænsende foranstaltninger, der mindsker risikoen for
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0008.png
UDKAST
forurening uden for det sprøjtede område som følge af aerosolspredning,
afdræning og afstrømning, og størst mulig begrænsning eller afskaffelse af
pesticidudbringning på og langs veje og jernbanelinjer, på stærkt permeable
arealer eller anden infrastruktur i nærheden af overfladevand og grundvand,
og på befæstede arealer med stor risiko for afstrømning til overfladevand
eller kloaksystemer.
Pesticidrammedirektivets artikel 12 fastlægger endvidere, at
medlemsstaterne sikrer under behørigt hensyn til de nødvendige krav til
hygiejne og offentlig sundhed samt biodiversitet eller resultaterne af
relevante risikovurderinger, at brugen af plantebeskyttelsesmidler
nedbringes til minimum eller forbydes i specifikke områder. Det fremgår
yderligere af artikel 12, at der træffes passende foranstaltninger for
risikohåndtering, og der skal i første omgang overvejes anvendelse af
lavrisikoplantebeskyttelsesmidler
som
defineret
i
plantebeskyttelsesmiddelforordningen.
3. Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Miljøministeriets vurdering, at den frivillige aftale mellem
Miljøministeren, KL (Kommunernes Landsforening) og Danske Regioner,
som har været virksom siden 1998 og senest er ændret i 2007 med »Aftale
om fortsat afvikling af brugen af plantebeskyttelsesmidler på offentlige
arealer«,
over
årene
har
medvirket
til
at
reducere
plantebeskyttelsesmiddelforbruget på offentlige arealer betragteligt,
ligesom flere kommuner har afviklet brugen af plantebeskyttelsesmidler.
Miljøministeriet kan samtidig konstatere, at den seneste opgørelse over
forbruget af plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer viser, at der
stadig er kommuner, som anvender plantebeskyttelsesmidler med ikke let-
nedbrydelige aktivstoffer til ukrudtsbekæmpelse. Den gældende aftale har
frivillig karakter og er dermed ikke retlig bindende. Der kan derfor hverken
føres kontrol med overholdelsen af aftalen eller foretages en efterfølgende
retligt håndhævelse ved overtrædelse af aftalen. Der er derfor behov for at
indføre bindende regler for at få afviklet anvendelsen af
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer på
befæstede og stærkt permeable arealer.
Miljøministeriet kan ligeledes konstatere, at den seneste opgørelse over
privates forbrug af plantebeskyttelsesmidler viser, at der fortsat er private,
som anvender plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer til ukrudtsbekæmpelse. Ud fra en proportionalitetsbetragtning
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0009.png
UDKAST
vurderes det nødvendigt at lade det påtænkte anvendelsesforbud omfatte
både offentlig og privat brug af plantebeskyttelsesmidler med ikke let-
nedbrydelige aktivstoffer på befæstede og stærkt permeable arealer, fordi
risikoen for udvaskning til vandmiljøet, herunder grundvand, kan komme
fra for eksempel indkørsler eller gårdspladser såvel som fra fortove og veje.
Der er i dag ikke hjemmel i kemikalieloven til, at miljøministeren kan
fastsætte regler om begrænsning i eller forbud mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer med
henblik på at beskytte vandmiljøet, herunder grundvand. Om gældende ret
henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at miljøministeren med henblik på at beskytte vandmiljøet,
herunder grundvand, bemyndiges til at fastsætte regler om begrænsning i
eller forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller
stærkt permeable arealer.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med ikke let-
nedbrydelige aktivstoffer på befæstede og stærkt permeable arealer. På
denne måde mindskes risikoen for, at der sker udvaskning til vandmiljøet,
herunder nedsivning til grundvand, med rester fra plantebeskyttelsesmidler
med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer.
Ved stærkt permeable arealer forstås arealer, hvor det øverste jord eller
muldlag er fjernet, og hvor der er anlagt overflader, som sikrer en
nedsivning af nedbør gennem arealet eller sikrer en overfladeafstrømning til
enten faskiner, overfladevand eller kloaksystemer. Dette kan eksempelvis
være brolagte områder, fliser, sporarealer og grusveje.
Ved befæstede arealer forstås arealer, hvor det øverste lag jord eller muldlag
også er fjernet og erstattet af asfalt, beton eller lignende. Befæstede arealer
sikrer, at nedbør ledes i en bestemt retning. Eksempler på befæstede arealer
er asfalterede arealer, bebyggelse og beton-forsegling med videre.
Overfladeafstrømning fra de befæstede arealer vil oftest ledes til kloakker
eller overfladevand. Overfladeafstrømning kan dog også ledes til et stærkt
permeabelt areal, som ligger op til det befæstede areal.
Når der anvendes plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt
permeable arealer sker det med henblik på at bekæmpe uønsket plantevækst,
herunder ukrudt.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0010.png
UDKAST
Uønsket plantevækst kan vokse direkte på stærkt permeable arealer, hvor
rødderne kan suge vand og næring. På befæstede arealer vokser uønsket
plantevækst i randen eller på kanten af arealerne, ligesom der kan vokse
uønsket plantevækst i sprækker og mellemrum i befæstede arealer, hvis den
faste overflade er skadet.
I praksis er der ofte tæt fysisk sammenhæng mellem befæstede arealer og
stærkt permeable arealer
f.eks. mellem asfalterede veje og brosten. Ved
sprøjtning mod uønsket plantevækst på befæstede arealer kan det ikke
udelukkes, at der vil ske en direkte påføring af plantebeskyttelsesmidler på
tilgrænsende stærkt permeable arealer og således en mulig påvirkning af
både overfladevand og grundvand
og vice versa for så vidt angår
sprøjtning på stærkt permeable arealer, hvor der ligeledes vil være risiko for,
at der sker direkte påføring af plantebeskyttelsesmidler på befæstede arealer.
Når der påføres plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt
permeable arealer, er der en særlig risiko for, at de påførte
plantebeskyttelsesmidler kan havne i vandmiljøet og grundvand. Det
skyldes, at det øverste jordlag under befæstede eller stærkt permeable
arealer er blevet fjernet og erstattet med f.eks. sand eller grus, som har en
lavere mikrobiologisk aktivitet. Det medfører at stoffer, der ikke er let-
nedbrydelige, ikke altid vil blive nedbrudt i samme grad som i naturlig jord,
men derimod kan risikere at blive udvasket til miljøet. Dette adskiller stærkt
permeable og befæstede arealer fra landbrugsjord, der nok er permeabel,
men hvor nedbrydning af plantebeskyttelsesmidler vil foregå anderledes på
grund af den mikrobiologiske aktivitet i det øverste jordlag.
En øget frekvens af ekstrem nedbør affødt af klimatiske forandringer
medfører, at anvendelse af plantebeskyttelsesmidler til bekæmpelse af
uønsket plantevækst på arealer, hvor der ikke sker en lige så hurtig
nedbrydning af plantebeskyttelsesmidler som i landbrugsjord, udgør en
yderligere risiko for nedsivning af ikke let-nedbrydelige aktivstoffer til
grundvand og udvaskning til overfladevand.
Den foreslåede bemyndigelse rummer imidlertid mulighed for, at
miljøministeren på et senere tidspunkt kan beslutte, at anvendelsen af flere
plantebeskyttelsesmidler end midler med ikke let-nedbrydelige skal
begrænses på befæstede og stærkt permeable arealer. Miljøministeren kan
dog kun udnytte bemyndigelsen på denne måde, hvis der skulle fremkomme
ny viden om risikoen ved plantebeskyttelsesmidler med let-nedbrydelige
aktivstoffer i forhold til vandmiljø, herunder grundvand.
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0011.png
UDKAST
Den foreslåede bemyndigelse rummer ligeledes mulighed for, at
miljøministeren på et senere tidspunkt kan beslutte, at
undtagelsesmulighederne til anvendelsesbegrænsningerne skal ændres i
forhold til det, der er foreslået med dette lovforslag. Miljøministeren kan
dog kun udnytte bemyndigelsen på denne måde, hvor der eksisterer et
hensyn til sikkerhed og operationel drift af et anlæg, til beskyttelse af
fortidsminder eller kulturarvsarealer og til bekæmpelse af planterarter, som
fremgår på den nationale liste over invasive arter og EU-listen over invasive
arter, når disse plantearter vokser på befæstede eller stærkt permeable
arealer.
Den
foreslåede
bemyndigelse
vil
implementere
dele
af
pesticidrammedirektivets artikel 11, stk. 2, litra d, i dansk ret. Der henvises
til afsnit 2.1.2. for en nærmere gennemgang af artikel 11, stk. 2, litra d.
Det er hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft 1. juli 2022.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal udmøntes til fastsættelse af et
forbud gældende fra den 1. januar 2024 mod at anvende
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer på
befæstede eller stærkt permeable arealer. Det er hensigten, at det påtænkte
forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidlerne skal omfatte enhver
form for anvendelse af planbeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer, medmindre anvendelsen er omfattet af specifikke undtagelser.
Det vil være en konsekvens af indførslen af det påtænkte anvendelsesforbud
med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse, at offentlige myndigheder,
private virksomheder og borgere fra 1. januar 2024 ikke må anvende
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer på private
og offentlige arealer, der er befæstede eller stærkt permeable arealer såsom
veje, fliser, gårdspladser, indkørsler, pladser, fortove eller
parkeringspladser.
En anden konsekvens ved det påtænkte anvendelsesforbud vil være, at
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer, der er
godkendt til salg til brug på befæstede eller stærkt permeable områder i dag,
ikke må sælges til denne brug efter den 1. januar 2023.
Herved sikres der mulighed for en passende afviklingsperiode for salg og
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer til brug på befæstede eller stærkt permeable arealer, som følger
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0012.png
UDKAST
fast praksis for afvikling af godkendte plantebeskyttelsesmidler. Hermed
sikres producenter en mulighed for at kunne indrette deres produktion efter,
at der vil komme et anvendelsesforbud på befæstede og stærkt permeable
arealer. Yderligere imødekommes erhvervets berettede forventninger til
muligheden for salg og distribution, bortskaffelse eller anvendelse af
eksisterende lagre af de pågældende plantebeskyttelsesmidler på befæstede
og stærkt permeable arealer. For indehavere af godkendelser til
plantebeskyttelsesmidler til brug på befæstede eller stærkt permeable
områder vil lovforslaget medføre, at visse plantebeskyttelsesmidler, der er
godkendt til salg til brug på befæstede eller stærkt permeable områder i dag,
ikke må sælges til denne brug fremover.
Plantebeskyttelsesmidler skal være godkendt af Miljøstyrelsen og forsynet
med en dansk etikette. Etiketten skal specificere, hvordan midlet må
anvendes
og giver
en række praktiske anvisninger, jf.
plantebeskyttelsesmiddelforordningen
art.
31
og
bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen § 3 og § 11, stk. 2. Producenten eller
importøren skal holde etiketten opdateret i forhold til godkendelsen.
Plantebeskyttelsesmidlet må følgelig ikke have andre anvendelser, end hvad
der er anført på etiketten.
En yderligere konsekvens ved det påtænkte anvendelsesforbud vil være, at
der på befæstede og stærkt permeable arealer kun må anvendes
plantebeskyttelsesmidler, der ifølge deres etikettetekst er godkendt til
anvendelse på befæstede og/eller stærkt permeable arealer.
I det omfang, at plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer kun er godkendt til jordbrugsformål, vil de ikke blive berørt af
anvendelsesforbuddet. Hvis plantebeskyttelsesmidlerne både er godkendt til
jordbrugsformål og til bekæmpelse på befæstede eller stærkt permeable
arealer,
vil
godkendelsesindehaverne alternativt kunne søge Miljøstyrelsen
om godkendelse af en ændret etikettetekst til deres godkendte
plantebeskyttelsesmiddel, hvor anvendelsen af midlet begrænses til ikke at
gælde befæstede eller stærkt permeable arealer.
Plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer fastsættes
ud fra stoffernes halveringstid i jord. Halveringstiden er den tid, det tager
for halvdelen af stoffet at blive nedbrudt. European Food Safety Authority
(EFSA) definerer stoffer med en halveringstid under 10 dage som stoffer
med lav eller meget lav persistens (modstand mod nedbrydning), hvilket
betyder, at de nedbrydes hurtigt i jord. Eksempler på ikke let-nedbrydelige
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0013.png
UDKAST
aktivstoffer, der i medfør af det påtænkte anvendelsesforbud ikke vil kunne
anvendes på befæstede og stærkt permeable arealer er glyphosat og
diflufenican.
Det påtænkte anvendelsesforbud vil ikke gælde plantebeskyttelsesmidler
med let-nedbrydelige aktivstoffer, da de nedbrydes før udvaskning.
Det
påtænkte
anvendelsesforbud
vil
heller
ikke
gælde
plantebeskyttelsesmidler med naturligt forekommende stoffer, da naturligt
forekommende stoffer ikke udgør en risiko for vandmiljøet eller grundvand.
Derfor vil mosmidler og sneglemidler med jernsulfat og jernfosfat ikke være
omfattet af det påtænkte anvendelsesforbud, ligesom der fortsat vil være
mulighed for at anvende plantebeskyttelsesmidler med let-nedbrydelige
aktivstoffer som for eksempel pelargonsyre og eddikesyre.
Det er Miljøministeriets vurdering, at der på visse befæstede og stærkt
permeable arealer af hensyn til sikkerhed, bevarelse og pleje af kulturarv og
bekæmpelse af forekomsten af invasive planter, fortsat vil være et behov for
at anvende plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer.
Det er derfor hensigten, at fastsætte undtagelsesbestemmelser til det
påtænkte anvendelsesforbud. Det er således hensigten at fastsætte regler om,
at plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer forsat vil
kunne anvendes på offentlige og private anlæg, hvor der eksisterer et hensyn
til sikkerhed og operationel drift af et anlæg, til beskyttelse af fortidsminder
eller kulturarvsarealer og bekæmpelse af planterarter, som fremgår på den
nationale liste over invasive arter og EU-listen over invasive arter, når disse
plantearter vokser på befæstede eller stærkt permeable arealer.
Det er endvidere hensigten, at der vil blive fastsat regler om, at
Miljøstyrelsen i særlige tilfælde vil kunne træffe afgørelse om dispensation
fra det påtænkte anvendelsesforbud.
Miljøstyrelsen vil blandt andet kunne få behov for at dispensere fra det
påtænkte anvendelsesforbud, hvis der for eksempel skulle opstå et behov for
bekæmpelse af en planteart, der ikke fremgår af den nationale liste over
invasive plantearter eller EU-listen over invasive arter, herunder bjergfyr,
contortafyr,
pastinak,
mangebladet
lupin,
haveguldnælde,
sommerfuglebusk, rød hestehov, armensk brombær og almindelig snebær,
eller af hensyn til beskyttelse af kulturhistoriske arealer, herunder
bygninger.
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0014.png
UDKAST
Det er hensigten at fastsætte regler om, at Miljøstyrelsen på salgssteder fører
tilsyn med overholdelsen af det påtænkte anvendelsesforbud ved at
kontrollere, om den korrekte anvendelse fremgår af etiketten, ligesom det er
hensigten, at fastsætte regler om, at adgangen til at påklage Miljøstyrelsens
afgørelser vedrørende det påtænkte anvendelsesforbud, herunder regler om,
at afgørelserne ikke skal kunne påklages, og regler om hvem der er
klageberettigede, frister for klage og opsættende virkning af klage.
Landbrugsstyrelsen bistår Miljøstyrelsen med at føre tilsyn hos
erhvervsmæssige brugere med overholdelse af det påtænkte
anvendelsesforbud.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at manglende overholdelse af det
påtænkte anvendelsesforbud eller overtrædelse af vilkår for en eventuel
dispensation kan straffes med bøde og at straffen under skærpende
omstændigheder kan stige til fængsel i indtil 2 år.
Det er endelig hensigten, at det påtænkte anvendelsesforbud og
bestemmelser om tilsyn, klage eller afskæring heraf og straf vil blive indsat
som ændringer i bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen, og at den ændrede
bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. juli 2022.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
4. Konsekvenser for opfyldelse
af FN’s verdensmål
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse medfører ikke i sig selv
konsekvenser for opfyldelse af FN’s verdensmål.
Det påtænkte
anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved bekendtgørelse i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, vil give en reduktion i den samlede
miljøbelastning fra plantebeskyttelsesmidler. Det vurderes, at det påtænkte
anvendelsesforbud vil kunne støtte delmål 6.3. om, at vandkvaliteten skal
forbedres ved at reducere forurening. Der henvises til afsnit 9 om de miljø-
og naturmæssige konsekvenser.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse medfører ikke i sig selv
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige. Det påtænkte anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved
bekendtgørelse i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, vil
få økonomiske konsekvenser for kommunerne. Forslaget vurderes at have
årlige statslige merudgifter til kommunerne på 0 til ca. 15 mio. kr. og for
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0015.png
UDKAST
lokalbanerne på 0 til ca. 0,4 mio. kr. En lang række kommuner har allerede
afviklet brugen af plantebeskyttelsesmidler. De op til 15 mio. kr. er beregnet
ud fra forbruget i 2019/2020, men da anvendelsesforbuddet vil finde
anvendelse fra den 1. januar 2024, og da der er øget fokus på at mindske
forbruget af plantebeskyttelsesmidler, forventes det, at flere kommuner i
tråd med den frivillige aftale, jf. afsnit 3, forinden vil fravælge
plantebeskyttelsesmidler, og at beløbet derfor vil blive mindre. Udgifterne
er kommunale merudgifter til alternativ og dyrere ukrudtsbekæmpelse.
Lokalbanerne ejes typisk helt eller delvist af regioner og kommuner samt
eventuelle private aktionærer. Forslaget forventes ikke at indebære ekstra
udgifter for regionerne, da den eneste tilbageværende region med et forbrug
af plantebeskyttelsesmidler har besluttet udfasning.
Det påtænkte anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved bekendtgørelse i
medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil medføre mindre
administrative omkostninger fra Miljøstyrelsen. Det skyldes, at
Miljøstyrelsen forventes at blive ansvarlig for administration, kontrol og
tilsyn med ordningen. Samlet set vurderes det ikke, at det påtænkte
anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved bekendtgørelse i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil medføre væsentlige økonomiske
konsekvenser,
administrative
konsekvenser
eller
implementeringskonsekvenser for staten.
15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0016.png
UDKAST
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Generelt har der været en stor udvikling i alternativer til
plantebeskyttelsesmidler og andre ikke let-nedbrydelige midler til
bekæmpelse af ukrudt på befæstede og stærkt permeable arealer.
Med det påtænkte anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved
bekendtgørelse i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, vil
der ved bekæmpelse af uønsket plantevækst på befæstede eller stærkt
permeable arealer ske et skifte fra anvendelsen af ikke let-nedbrydelige
plantebeskyttelsesmidler til andre bekæmpelsesmidler og metoder. Skiftet
vurderes at medføre en omkostning på ca. 3,3 mio. kr. årligt for
erhvervslivet.
For indehavere af godkendelser til plantebeskyttelsesmidler til brug på
befæstede eller stærkt permeable områder vil det påtænkte
anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved bekendtgørelse i medfør af den
foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse,
medføre,
at
visse
plantebeskyttelsesmidler, der er godkendt til brug på befæstede eller stærkt
permeable områder i dag, ikke må sælges til denne brug fremover. I det
omfang, at plantebeskyttelsesmidlerne kun er godkendt til jordbrugsformål,
vil de ikke blive berørt af det påtænkte anvendelsesforbud. Hvis
plantebeskyttelsesmidlerne både er godkendt til jordbrugsformål og til
bekæmpelse på befæstede eller stærkt permeable arealer, vil
godkendelsesindehaverne alternativt kunne søge Miljøstyrelsen om
godkendelse af en ændret etikettetekst til deres godkendte
plantebeskyttelsesmiddel, hvor anvendelsen af midlet begrænses til ikke at
gælde befæstede eller stærkt permeable arealer. Dette vil omfatte ca. 5
virksomheder og dreje sig om ca. ca. 10 plantebeskyttelsesmidler og
medføre en samlet omkostning for godkendelsesindehaverne på ca. 100.000
kr., såfremt disse godkendelsesindehavere beslutter at søge om ændret
etikette.
For salgsledet vil det påtænkte anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved
bekendtgørelse i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse,
medføre, at plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer
til brug på befæstede eller stærkt permeable arealer ikke længere kan sælges.
Der vil fortsat kunne sælges plantebeskyttelsesmidler med let-nedbrydelige
aktivstoffer til disse anvendelser, og det må derfor antages, at der sker en
substitution til disse midler, hvilket afbøder de økonomiske konsekvenser
for salgsledet.
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0017.png
UDKAST
Derudover gives der tid til en afvikling af salget af plantebeskyttelsesmidler,
der omfattes af det påtænkte anvendelsesforbud, således at der kan sælges
ud af eventuelle lagerbeholdninger. Derfor vurderes der ikke samlet set at
være betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser ved for
salgsleddet.
Miljøministeriet vurderer, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Miljøministeriet vurderer, at lovforslaget ikke vil have administrative
konsekvenser for borgerne. Miljøministeriet vurderer endvidere, at det
påtænkte anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved bekendtgørelse i
medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, ikke vil have
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Miljøministeriet vurderer, at lovforslaget ikke vil have klimamæssige
konsekvenser. Miljøministeriet vurderer endvidere, at det påtænkte
anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved bekendtgørelse i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, alene forventes at have meget
begrænsede klimamæssige konsekvenser, f.eks. hvis der vælges termisk
bekæmpelse som alternativ ukrudtsbehandling.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Miljøministeriet vurderer, at lovforslaget ikke vil bidrage til at miljø- og
naturmæssige konsekvenser. Miljøministeriet vurderer, at det påtænkte
anvendelsesforbud, der forventes fastsat ved bekendtgørelse i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, vil bidrage til at opretholde et højt
beskyttelsesniveau for vandmiljøet, herunder grundvand. Det påtænkte
anvendelsesforbud antages at give en reduktion i den samlede
miljøbelastning
fra
plantebeskyttelsesmidler.
Det
påtænkte
anvendelsesforbud forventes at have en positiv miljøeffekt i forhold til
minimering af risiko ved afløb af plantebeskyttelsesmidler til vandmiljøet,
herunder grundvand.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse for miljøministeren til at fastsætte
regler om begrænsning i eller forbud mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer.
Bemyndigelsesbestemmelser skal ikke notificeres over for EU-
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0018.png
UDKAST
Kommissionen i henhold Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsprocedure med hensyn
til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(informationsproceduredirektivet).
Lovforslaget
indeholder
regler,
der
gennemfører
dele
af
pesticidrammedirektivets artikel 11, stk. 2, litra d. Det er hensigten, at den
foreslåede bemyndigelse skal udmøntes ved at indføre et forbud med
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer på befæstede eller stærkt permeable arealer. Et sådan
anvendelsesforbud vil indebære, at nogle plantebeskyttelsesmidler ikke kan
markedsføres længere, hvilket vil være at betragte som en teknisk
handelsforhindring, og reglerne om det påtænkte anvendelsesforbud skal
følgelig notificeres efter informationsproceduredirektivet.
EU-Kommissionen har blandt andet tilkendegivet i forbindelse med de
såkaldte fact-finding-missions gennemført i flere udvalgte medlemslande
om landenes implementering af plantebeskyttelsesmiddeldirektivet, at
direktivet lægger op til, at medlemsstaterne gennemfører direktivets tiltag,
herunder tiltaget om at begrænse anvendelsen af aktivstoffer og
sprøjtemidler, der er godkendt efter plantebeskyttelsesmiddelforordningens
godkendelsesordning. Lovforslaget indeholder i øvrigt ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. oktober 2021 til den 17.
november 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
A Apoteket, Advokatsamfundet, Agri Nord, Akzo Nobel, Albertslund
Kommune, Aldi Denmark, Allerød Kommune, Allison A/S, Altox A/S,
Apotekernes A/S, Arbejdstilsynet, Asfaltindustrien, Assens Kommune,
Astma-Allergi Danmark, Australian Bodycare, AV Brancheforening,
BabySam A/S, Ballerup Kommune, Bang & Olufsen - miljø og kvalitet,
BASF A/S, Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, Bella Vista A/S,
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet,
Billund Kommune, Biogas Danmark,
Biologforbundet, Biosthetique A/S, Bornholms Landbrug, Bornholms
Regionskommune,
Branchearbejdsmiljørådet
Jord
til
Bord,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Genanvendelse af Organiske Restprodukter til Jordbrugsformål,
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0019.png
UDKAST
Brancheforeningen for kommunal Skadedyrsbekæmpelse, c/o Mortalin,
Brancheforeningen for skadedyrsfirmaer,
Brancheforeningen SPT,
Brancheudvalget for Frø, Brenntag Nordic, Bryggeriforeningen, Brøndby
Kommune, Brønderslev Kommune, Buddy Legetøj, Bureau Veritas HSE
Denmark,
Byggesocietetet, Bæredygtigt Landbrug, Børne- og
Undervisningsministeriet,
Børnerådet,
Cederroth
A/S,
Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (CO - Industri),
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Colgate-Palmolive A/S,
Coloplast A/S, Coolshop, COOP Danmark A/S, Coop Trading, Cosmobell
Danmark A/S, Coss ApS, Cutline I/S, Dagrofa, DAKOFA, DAKOFO,
DANAK, DanGødning,
Danish Seafood Association, Danmark
Biavlerforening,
Danmarks
Aktive
Forbrugere,
Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Cykle Union, Danmarks farve- og limindustri
(DI), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation, Danmarks Fritidssejler Union, Danmarks Idrætsforbund,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Landboungdom, Danmarks
Naturfredningsforening,
Danmarks
Psoriasisforening,
Danmarks
Skibsmæglerforening,
Danmarks
Sportsfiskerforbund,
Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug
(DAG), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri,
Dansk Cyklistforbund, Dansk Detail, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Gartneri, Dansk Golf Union, Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund,
Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk Kosmetologforening, Dansk Land-
og Strandjagt, Dansk Maskinhandlerforening (DM), Dansk Metal, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening,
Dansk Planteværn, Dansk Producentansvars System, Dansk Sejlunion,
Dansk Skovforening, Dansk Skytte Union, Dansk Solvarmeforening,
Dansk Sportsdykkerforbund, Dansk Supermarked, Dansk Textil &
Beklædning (DTB), Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk
Vandrelaug, Dansk Varefakta Nævn, Danske Advokater, Danske Biavleres
Landsforening, Danske Halmleverandører, Danske Havne (Privathavne er
associeret),
Danske Helsekostforeningers Brancheforening, Danske
Juletræer - træer & grønt, Danske Kartofler, Danske Maritime, Danske
Maskinstationer og Entreprenører, Danske mediedistributører, Danske
Mejeriers Fællesorganisation, Danske minkavlere, Danske Regioner,
Danske Revisorer
FSR, Danske Råstoffer (Dansk Byggeri), Danske
Sortsejere, Danske Svineproducenter, Danske Tursejlere, Danske Vandløb,
Danske Vandværker, DANVA, DASU (Dansk Automobil Sports Union),
Datalogisk, De Danske Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd i
19
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0020.png
UDKAST
Danmark /v. Claus Nielsen, De Økonomiske Råd, DELTA, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Derma Pharm A/S, deSign frisørerne a.m.b.a., Det
Danske Fjerkræråd, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Det
Natur- og Biovidenskabelige Fakultet (Københavns Universitet), Det
Økologiske Råd, DHI, Diafarm A/S, Digitaliseringsstyrelsen, Djursland
Landboforening,
Dragør
Kommune,
Drivkraft
Danmark,
Dronningavlerforeningen af 1921, DTU, DTU Aqua, DTU Elektro, Institut
for Elektro-teknologi, DTU Miljø, Dyrenes Beskyttelse, E. Sæther A/S,
Egedal Kommune, Elektronikpanelet, Elizabeth Arden A/S,
Emballageindustrien, Emineral, Energinet.dk, Energistyrelsen, EnJoy
Makeup, ErhvervsBiavlerne, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen Let Byrder, Esbjerg Kommune, Estée Lauder Cosmetics
A/S, Eurofins Danmark, Indenrigs- og Boligministeriet, Fagligt Fælles
Forbund 3F, Fanø Kommune, Favrskov Kommune, Faxe Kommune,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Finans Danmark, Finansministeriet, Fiskernes
Fiskeindustri AMBA Skagen, Flying Tiger, Forbrugerlaboratoriet,
Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerrådet TÆNK Kemi, Force Technology,
Foreningen af Byplanlæggere (FAB), Foreningen af Danske Biologer,
Foreningen af danske brøndborere, Foreningen af Danske Handelsmøller,
Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Belysningsarmaturer
(FABA), Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske
Husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Forlystelsesparker i
Danmark, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af miljø, plan og naturmedarbejdere
i det offentlige (Envina), Foreningen af speciallæger (ex.
Embedslægeforeningen), Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for Reduceret
jordbearbejdning i Danmark, Foreningen Muslingeervhvervet, Forsikring
og Pension, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Fortum, Fotobranchens
leverandørforening, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune,
Frederiksberg Kommune, Frederikshavn Kommune, Frederikssund
Kommune, Frie bønder
levende land, Friluftsrådet, Frøsektionen, FTLF /
Langturssejlerne / Danish Ocean Cruising Association, Furesø Kommune,
Fællesrådet for Formnings- og Hobbymaterialer, Færch Hudpleje & Klinik
Support A/S, Fødevaresikkerhed og bekæmpelse af skadedyr c/o Mortalin,
Fødevarestyrelsen, Faaborg -Midtfyn Kommune, G&G Danmark, Gentofte
Kommune, GEUS - Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelser,
Giftlinjen, Bispebjerg Hospital, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune,
GN Netcom A/S, GRAKOM - Grafisk kommunikation og medier, Green
Network, Greenpeace, Danmark, Greve Kommune, Gribskov Kommune,
20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0021.png
UDKAST
Grænseregion Syd, Grøn Hverdag, GTS (Godkendt Teknologisk Service),
Guldborgsund Kommune, Haderslev Kommune, Hairtech ApS, Haldor
Topsøe A/S, Halsnæs Kommune, Haveselskabet, HedeDanmark A/S,
Hedensted Kommune, Hedeselskabet, Helios DK, Helsam A/S, Helsingør
Kommune, Hempel A/S, Henkel Danmark A/S, Herlev Kommune, Herning
Kommune, Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, HK-Kommunal
Miljøudvalg, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horesta, Horsens
Kommune, HortiAdvice, Hvidovre Kommune, Hygade, Høje -Taastrup
Kommune, Hørsholm Kommune, Icrofs, Ikast -Brande Kommune, Institut
for Fødevare- og Ressourceøkonomi (Københavns Universitet),
International Transport Danmark (ITD), Ishøj Kommune, IT-Branchen,
Jammerbugt Kommune, Johnson & Johnson, Justitsministeriet, K.V.
Tjellesen, Kalk- & Teglværksforeningen af 1893, Kalundborg Kommune,
Kemi & Life Science , Kerteminde Kommune, Kimberley-Clark,
Kirkeministeriet, KL (kommunernes landsforening), Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet,
Kolding
Kommune,
Kolding-Herreds
Landbrugsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kosmetik &
Hygiejne branchen, Kosmetik & Hygiejne Branchen, Kosmolet A/S,
Kulturministeriet, Kyst, Land & Fjord, Kystdirektoratet, Kære Børn,
Københavns Havn, Københavns Kommune, Københavns Universitet -
Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Køge
Kommune, L’Oreal Danmark
A/S, Landbo Limfjord, LandboForeningen Midtjylland, LandboNord,
LandboSyd, LandboThy, Landbrug & Fødevarer, Landbrugsrådgivning
Syd, Landbrugsstyrelsen, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen af Landsbysamfund,
Landsforeningen for Dansk Fåreavl, Landsforeningen for Gylleramte,
Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller,
Landsforeningen
Praktisk
Økologi,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Langeland Kommune, Legekæden,
Legetøjsbranchen LEG, LEGO, Lejre Kommune, Lemvig Kommune,
Lemvigegnens Landboforening, LHN, Lolland Kommune, Lyngby -
Taarbæk Kommune, Lægemiddelindustriforeningen, Læsø Kommune,
Mariagerfjord Kommune, Marine Ingredients Denmark, MARTEC, Matas
A/S, Medex, Mellisa Naturkosmetik ApS, Middelfart Kommune, Miljø- og
Fødevareklagenævnet,
Miljømærkning
Danmark,
Miljøservice,
Miljøstyrelsen, Minihorn ApS, Morsø Kommune, Motto A/S ,
Mærkevareleverandørerne, Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug
(Aarhus Universitet), Nationalt Center for Miljø og Energi (Aarhus
Universitet), Natur og Ungdom, Naturstyrelsen, NF Plus, Nikostine ApS,
Niras, NOAH, Nomeco, Norddjurs Kommune, Nordfyns Kommune,
Nordisk konservatorforbund, Normal, Novo Nordisk, Nyborg Kommune,
21
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0022.png
UDKAST
Næstved Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune, Odsherred
Kommune, Odsherreds Landboforening, Orbicon, Oriflame International
ApS, Parcelhusejernes Landsorganisation, Patent- og Varemærkestyrelsen,
Patriotisk Selskab, Penol A/S, Persano Cosmetics A/S, Pharma Scandia,
Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Nordic A/S, Plantning og Landskab,
Landsforeningen, Plastic Change, Plastindustrien, PVC Informationsrådet,
Rambøll Danmark, Randers Kommune, Rebild Kommune ,
Rederiforeningen af 2010 og Danmarks Rederiforening, Reitan
Distribution, René Kordon A/S, Ringkøbing -Skjern Kommune, Ringsted
Kommune, Roskilde Kommune, RUC (Roskilde Universitetscenter),
Rudersdal Kommune, Rødovre Kommune, Rådet for Grøn Omstilling,
Rådet for større badesikkerhed, Rådgivningscenter Nord, SAGRO,
Salonsupport.dk A/S, Sammenslutningen af Danske Erhvervsbiavlere,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Samsø Kommune, Schytt Safety,
Science and Technology (Aarhus Universitet), SEGES, SEGES
Svineproduktion, Shangri-La Kosmetik A/S, Sikkerhedsstyrelsen,
Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune, Skatteministeriet, Skive
Kommune, Skov og Landskab (Københavns Universitet), Skovdyrkerne,
Slagelse Kommune, SMVDanmark, Småskovsforeningen Danmark, Solrød
Kommune, Sorø Kommune, Spildevandsteknisk forening, Statens og
Kommunernes Indkøbsservice, Statsministeriet, Stevns Kommune, Struer
Kommune, Styrelsen for Forskning og Uddannelse, Styrelsen for
Undervisning
og
Kvalitet,
Sundheds-
og
Ældreministeriet,
Sundhedsstyrelsen, Svendborg Kommune, SvineRådgivningen, Syddjurs
Kommune, Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere, Søfartsstyrelsen,
Sønderborg Kommune, Sønderjysk Landboforening, Sønderstrup
Sæbefabrik A/S, Søstrene Grene, Tekniq Arbejdsgiverne, Teknologirådet,
Terma A/S, Thisted Kommune, Tjellesen Max Jenne A/S, Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, Træinfo, TÜV Nord Danmark ApS, Tønder
Kommune, Tårnby Kommune, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Unilever
Danmark A/S, Uniscrap, Urtekram, Vallensbæk Kommune, Varde
Kommune, Vejen Kommune, Vejle Kommune, Velas (tidligere LMO),
Velas, Verdens Skove, Vesthimmerlands Kommune, Vestjysk
Landboforening, Vestre landsret, Viborg Kommune, Videncenter for
Allergi, VKH (Dansk Industri), VKST, Vordingborg Kommune, WISH,
WWF Verdensnaturfonden, Ærø Kommune, Økologisk Landsforening,
Ønskebørn, Ørsted, Østdansk Landboforening, Østre landsret, Aabenraa
Kommune, Aalborg Kommune, Aalborg Universitet, Aarhus Kommune,
Aarhus Universitet og Institut for Agroøkologi.
22
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0023.png
UDKAST
12. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for Ingen positive konsekvenser.
stat, kommuner og regioner
Negative
konsekvenser/merudgifter
Det
påtænkte
anvendelsesforbud,
der
forventes
fastsat
ved
bekendtgørelse i medfør af
den
foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse,
vurderes at have årlige
statslige
merudgifter
til
kommunerne i størrelsesorden
på 0 til ca. 15 mio. kr. og for
lokalbanerne i det omgang de
er ejet af kommunen på 0 til
ca. 0,4 mio. kr.
Der forventes ikke yderligere
væsentlige merudgifter i
relation til statens forbrug af
plantebeskyttelsesmidler, da
statens anvendelser forventes
omfattet af undtagelserne fra
det påtænkte forbuddet.
Implementeringskonsekvenser Ingen positive konsekvenser.
for stat, kommuner og regioner
Det
påtænkte
anvendelsesforbud,
der
forventes
fastsat
ved
bekendtgørelse i medfør af
den
foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse,
vurderes at have årlige
statslige
merudgifter
til
kommunerne på 0 til ca. 15
mio. kr. og for lokalbanerne på
0 til ca. 0,4 mio. kr.
Det
påtænkte
anvendelsesforbud,
der
forventes
fastsat
ved
23
Økonomiske konsekvenser for Ingen positive konsekvenser.
erhvervslivet
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0024.png
UDKAST
bekendtgørelse i medfør af
den
foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse,
kan medføre udgifter til
ansøgning om etiketteændring
på 10.000 kr. pr. etikette.
Administrative konsekvenser Ingen positive konsekvenser.
for erhvervslivet
Ingen negative konsekvenser.
Administrative konsekvenser Ingen positive konsekvenser. Ingen negative konsekvenser.
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser Den forventede udmøntning af Ingen negative konsekvenser.
den
foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil
sikre størst mulig begrænsning
af plantebeskyttelsesmidler på
disse arealer.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører dele af artikel 11, stk. 2, litra d, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/128/EF om en
ramme for Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse
af pesticider.
end
EU-
Går
videre
minimumskrav
i
regulering
Ja
Nej
x
24
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0025.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af kemikalielovens § 38 a, at miljøministeren kan fastsætte
regler om begrænsning i eller forbud mod anvendelse af bekæmpelsesmidler
på bestemte arealer, dog ikke arealer til jordbrugsmæssige formål med
henblik på at nedsætte den samlede belastning af bekæmpelsesmidler,
herunder belastningen af sundhed, miljø og natur.
Der er i dag ikke hjemmel i kemikalieloven til, at miljøministeren kan
fastsætte regler om begrænsning i eller forbud mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt permeable arealer med
henblik på at beskytte vandmiljøet, herunder grundvand. Om gældende ret
henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 38 a, indsættes som
stk. 2,
at miljøministeren med
henblik på at beskytte vandmiljøet, herunder grundvand, kan fastsætte regler
om begrænsning i eller forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
på befæstede eller stærkt permeable arealer.
Formålet med den foreslåede bemyndigelse er at tilvejebringe hjemmel for
miljøministeren til at beskytte vandmiljøet, herunder grundvand, ved at
regulere anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt
permeable arealer.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med ikke let-
nedbrydelige aktivstoffer på befæstede og stærkt permeable arealer. På
denne måde mindskes risikoen for, at der sker udvaskning til vandmiljøet,
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0026.png
UDKAST
herunder nedvisning til grundvand, med rester fra plantebeskyttelsesmidler
med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer.
Ved stærkt permeable arealer forstås arealer, hvor det øverste jord eller
muldlag er fjernet, og hvor der er anlagt overflader, som sikrer en
nedsivning af nedbør gennem arealet eller sikrer en overfladeafstrømning til
enten faskiner, overfladevand eller kloaksystemer. Dette kan eksempelvis
være brolagte områder, fliser, sporarealer og grusveje.
Ved befæstede arealer forstås arealer, hvor det øverste lag jord eller muldlag
også er fjernet, og erstattet af asfalt, beton eller lignende. Befæstede arealer
sikrer, at nedbør ledes i en bestemt retning. Eksempler på befæstede arealer
er asfalterede arealer, bebyggelse og beton-forsegling med videre.
Overfladeafstrømning fra de befæstede arealer vil oftest ledes til kloakker
eller overfladevand. Overfladeafstrømning kan dog også ledes til et stærkt
permeabelt areal, som ligger op til det befæstede areal.
Når der anvendes plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt
permeable arealer, sker det med henblik på at bekæmpe uønsket
plantevækst, herunder ukrudt.
Uønsket plantevækst kan vokse direkte på stærkt permeable arealer, hvor
rødderne kan suge vand og næring. På befæstede arealer vokser uønsket
plantevækst i randen eller på kanten af arealerne, ligesom der kan vokse
uønsket plantevækst i sprækker og mellemrum i befæstede arealer, hvis den
faste overflade er skadet.
I praksis er der ofte tæt fysisk sammenhæng mellem befæstede arealer og
stærkt permeable arealer
f.eks. mellem asfalterede veje og brosten. Ved
sprøjtning mod uønsket plantevækst på befæstede arealer kan det ikke
udelukkes, at der vil ske en direkte påføring af plantebeskyttelsesmidler på
tilgrænsende stærkt permeable arealer og således en mulig påvirkning af
både overfladevand og grundvand
og vice versa for så vidt angår
sprøjtning på stærkt permeable arealer, hvor der ligeledes vil være risiko for,
at der sker direkte påføring af plantebeskyttelsesmidler på befæstede arealer.
Når der påføres plantebeskyttelsesmidler på befæstede eller stærkt
permeable arealer, er der en særlig risiko for, at de påførte
plantebeskyttelsesmidler kan havne i vandmiljøet og grundvand. Det
skyldes, at det øverste jordlag under befæstede eller stærkt permeable
arealer er blevet fjernet og erstattet med f.eks. sand eller grus, som har en
lavere mikrobiologisk aktivitet. Det medfører at stoffer, der ikke er let-
26
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0027.png
UDKAST
nedbrydelige, ikke altid vil blive nedbrudt i samme grad som i naturlig jord,
men derimod kan risikere at blive udvasket til miljøet. Dette adskiller stærkt
permeable og befæstede arealer fra landbrugsjord, der nok er permeabel,
men hvor nedbrydning af plantebeskyttelsesmidler vil foregå anderledes på
grund af den mikrobiologiske aktivitet i det øverste jordlag.
En øget frekvens af ekstrem nedbør affødt af klimatiske forandringer
medfører, at anvendelse af plantebeskyttelsesmidler til bekæmpelse af
uønsket plantevækst på arealer, hvor der ikke sker en lige så hurtig
nedbrydning af plantebeskyttelsesmidler som i landbrugsjord, udgør en
yderligere risiko for nedsivning af ikke let-nedbrydelige aktivstoffer til
grundvand og udvaskning til overfladevand.
Den foreslåede bemyndigelse rummer imidlertid mulighed for, at
miljøministeren på et senere tidspunkt kan beslutte, at anvendelsen af flere
plantebeskyttelsesmidler end midler med ikke let-nedbrydelige skal
begrænses på befæstede og stærkt permeable arealer. Miljøministeren kan
dog kun udnytte bemyndigelsen på denne måde, hvis der skulle fremkomme
ny viden om risikoen ved plantebeskyttelsesmidler med let-nedbrydelige
aktivstoffer i forhold til vandmiljø, herunder grundvand.
Den foreslåede bemyndigelse rummer ligeledes mulighed for, at
miljøministeren på et senere tidspunkt kan beslutte, at
undtagelsesmulighederne til anvendelsesbegrænsningerne skal ændres i
forhold til det, der er foreslået med dette lovforslag. Miljøministeren kan
dog kun udnytte bemyndigelsen på denne måde, hvor der eksisterer et
hensyn til sikkerhed og operationel drift af et anlæg, til beskyttelse af
fortidsminder eller kulturarvsarealer og til bekæmpelse af planterarter, som
fremgår på den nationale liste over invasive arter og EU-listen over invasive
arter, når disse plantearter vokser på befæstede eller stærkt permeable
arealer.
Den
foreslåede
bemyndigelse
vil
implementere
dele
af
pesticidrammedirektivets artikel 11, stk. 2, litra d, i dansk ret. Om gældende
EU-ret henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det er hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal udmøntes til fastsættelse af et
forbud gældende fra den 1. januar 2024 mod at anvende
27
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0028.png
UDKAST
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer på
befæstede eller stærkt permeable arealer. Det er hensigten, at det påtænkte
forbud mod anvendelse af plantebeskyttelsesmidler skal omfatte enhver
form for anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer, medmindre anvendelsen er omfattet af specifikke undtagelser.
Det vil være en konsekvens af indførslen af det påtænkte anvendelsesforbud
med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse, at offentlige myndigheder,
private virksomheder og borgere fra 1. januar 2024 ikke må anvende
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer på private
og offentlige arealer, der er befæstede eller stærkt permeable arealer såsom
veje, fliser, gårdspladser, indkørsler, pladser, fortove eller
parkeringspladser.
En anden konsekvens ved det påtænkte anvendelsesforbud vil være, at
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer, der er
godkendt til salg til brug på befæstede og stærkt permeable arealer i dag,
ikke må sælges til denne brug efter den 1. januar 2023.
Herved sikres der mulighed for at en passende afviklingsperioden for salg
og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer til brug på befæstede og stærkt permeable arealer, hvilket følger
fast praksis for afvikling af godkendte plantebeskyttelsesmidler. Hermed
sikres producenter en mulighed for at kunne indrette deres produktion efter,
at der vil komme et anvendelsesforbud på befæstede og stærkt permeable
arealer. Yderligere imødekommes erhvervets berettede forventninger til
muligheden for salg og distribution, bortskaffelse eller anvendelse af
eksisterende lagre af de pågældende plantebeskyttelsesmidler på befæstede
og stærkt permeable arealer. For indehavere af godkendelser til
plantebeskyttelsesmidler til brug på befæstede eller stærkt permeable
områder vil lovforslaget medføre, at visse plantebeskyttelsesmidler, der er
godkendt til salg til brug på befæstede eller stærkt permeable arealer i dag,
ikke må sælges til denne brug fremover.
Plantebeskyttelsesmidler skal være godkendt af Miljøstyrelsen og forsynet
med en dansk etikette. Etiketten specificerer, hvordan midlet må anvendes
og
giver
en
række
praktiske
anvisninger,
jf.
plantemiddelgodkendelsesforordningens
art.
31
og
bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen § 3 og § 11, stk. 2. Producenten eller
importøren skal holde etiketten opdateret i forhold til godkendelsen.
28
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0029.png
UDKAST
Plantebeskyttelsesmidlet må følgelig ikke have andre anvendelser, end hvad
der er anført på etiketten.
En yderligere konsekvens ved det påtænkte anvendelsesforbud vil være, at
der på befæstede og stærkt permeable arealer kun må anvendes
plantebeskyttelsesmidler, der ifølge deres etikettetekst er godkendt til
anvendelse på befæstede eller stærkt permeable arealer.
I det omfang, at plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer kun er godkendt til jordbrugsformål, vil de ikke blive berørt af
anvendelsesforbuddet. Hvis plantebeskyttelsesmidlerne både er godkendt til
jordbrugsformål og til bekæmpelse på befæstede eller stærkt permeable
arealer, vil godkendelsesindehaverne alternativt kunne søge Miljøstyrelsen
om godkendelse af en ændret etikettetekst til deres godkendte
plantebeskyttelsesmiddel, hvor anvendelsen af midlet begrænses til ikke at
gælde befæstede eller stærkt permeable arealer.
Plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer fastsættes
ud fra stoffernes halveringstid i jord. Halveringstiden er den tid, det tager
for halvdelen af stoffet at blive nedbrudt. European Food Safety Authority
(EFSA) definerer stoffer med en halveringstid under 10 dage som stoffer
med lav eller meget lav persistens (modstand mod nedbrydning), hvilket
betyder, at de nedbrydes hurtigt i jord. Eksempler på ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer, der i medfør af det påtænkte anvendelsesforbud ikke vil kunne
anvendes på befæstede og stærkt permeable arealer er glyphosat og
diflufenican .
Det påtænkte anvendelsesforbud vil ikke gælde plantebeskyttelsesmidler
med let-nedbrydelige aktivstoffer, da de nedbrydes før udvaskning. Det
påtænkte anvendelsesforbud vil heller ikke gælde plantebeskyttelsesmidler
med naturligt forekommende stoffer, da naturligt forekommende stoffer
ikke udgør en risiko for vandmiljøet eller grundvand. Derfor vil mosmidler
og sneglemidler med jernsulfat og jernfosfat, ikke være omfattet af det
påtænkte anvendelsesforbud, ligesom der fortsat vil være mulighed for at
anvende plantebeskyttelsesmidler med let-nedbrydelige aktivstoffer som for
eksempel pelargonsyre og eddikesyre.
Det er imidlertid Miljøministeriets vurdering, at der på visse befæstede og
stærkt permeable arealer af hensyn til sikkerhed, bevarelse og pleje af
kulturarv og bekæmpelse af forekomsten af invasive planter fortsat vil være
et behov for at anvende plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
29
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0030.png
UDKAST
aktivstoffer. Det er derfor hensigten, at fastsætte undtagelsesbestemmelser
til det påtænkte anvendelsesforbud.
Det er således hensigten at fastsætte regler om, at plantebeskyttelsesmidler
med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer forsat vil kunne anvendes på
offentlige og private anlæg, hvor der eksisterer et hensyn til sikkerhed og
operationel drift af et anlæg. De offentlige og private anlæg, hvis sikkerhed
og operationelle drift, der i den forbindelse vil være tale om, vil være
flyvepladser, sporarealer eller motorvejstrækninger med New Jersey beton-
autoværn.
Det er hensigten, med hjemmel i den foreslåede bestemmelse, at fastsætte,
at plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer fortsat
kan anvendes på offentlige og private flyvepladser, såsom flyvestationer og
andre luftfartsanlæg. Baggrunden herfor er, at drift uden
plantebeskyttelsesmidler på flyvepladserne kan give flysikkerhedsmæssige
udfordringer. Det er ufravigeligt, at banelyset til en hver tid er fuldt synligt,
og at der ikke findes FOD (foreign object debris) på flyoperative områder.
Ukrudtsbekæmpelse uden brug af plantebeskyttelsesmidler vil være
vanskelig, blandt andet fordi fuger og asfalt ikke må beskadiges (f.eks. ved
termisk bekæmpelse), og al FOB skal opsamles. På grund af flyvninger i
dagtimerne, foregår ukrudtsbekæmpelsen ofte om natten, hvilket yderligere
vil besværliggøre oprydningsarbejdet og dermed kompromittere
sikkerheden. Der skønnes derfor at være et behov for på de nævnte
flyvepladser, fortsat at have en mulighed for at anvende
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer.
Det er hensigten ved udmøntning af den foreslåede bemyndigelse, at
fastsætte, at plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer
fortsat kan anvendes på offentlige og private sporarealer, herunder i og
omkring spor og skinner på by- og jernbane. Baggrunden herfor er, at
togsporerne skal være rene for plantevækst med henblik på at udføre de
laserteknologiske målinger af sporets beliggenhed, der skal dokumentere,
om det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at køre tog eller ej, jf. kravene til
sporbeliggenhed i de jernbanespecifikke europæiske lovkrav, som de er
angivet i TSI INF 1299/2014 samt følgende ændringer, afsnit 4.2.8
(herunder henvisning til relevante EN-standarder). Lovkravene er i
Danmark udmøntet i Banedanmarks banenorm BN1-38-6. Bekæmpelse af
vegetation er desuden nødvendig for at forebygge nedbrydningen af sporet
og ballasten, så driften kan sikres under sikkerhedsmæssigt og
arbejdsmiljømæssigt forsvarlige forhold. Hvis vegetationen ikke
bekæmpes, vil sporet gradvist gro til, ballasten vil blive nedbrudt og
30
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0031.png
UDKAST
afvandingsevnen vil blive forringet. Det vil føre til destabilisering af sporet
og ultimativt til sporlukninger. Vækster på skinnerne vil dertil forringe
bremseevnen for togene, og vegetation kan ligeledes forhindre synlighed til
signaler og markerboards langs banen. Vegetation i sporet og på øvrige
befæstede arealer udgør ligeledes en arbejdsmiljørisiko ved færdsel til fods
banelegemet
(f.eks.
ved
vedligehold
eller
rangering).
Ukrudtsbekæmpelse på spor og i skinner er derfor nødvendigt for at kunne
opretholde togdriften. Der skønnes således at være et behov for på de nævnte
sporarealer at fastsætte en mulighed for at anvende plantebeskyttelsesmidler
med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer.
Det er hensigten med hjemmel i den foreslåede bestemmelse at fastsætte, at
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer forsat kan
anvendes på motorvejsstrækninger med New Jersey beton-autoværn.
Baggrunden herfor er, at Vejdirektoratet forventer, at anvendelsen af
plantebeskyttelsesmidlet med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer næsten er
helt udfaset med udgangen af 2021. Vejdirektoratet har dog kendskab til, at
der på meget få lokaliteter, hvor der er New Jersey beton-autoværn i
midterrabatten, herunder på motorring 3, 11, og 14, fortsat vil være behov
for plantebeskyttelsesmidler med henblik på at bekæmpe vækster, som gror
ud mellem samlingerne i et omfang, så det kan skade konstruktionen eller
gro ind i frit-rummet i det hurtige spor, og hvor alternativ bekæmpelse vil
kræve gentagne dyr afspærring med trafikale gener, samtidig med at man
som medarbejder er særligt udsat ved bekæmpelse. Vejdirektoratet vurderer
på den baggrund, at der kan være et behov for på de nævnte
motorvejsstrækninger, fortsat at have en mulighed for at anvende
plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer.
Det er hensigten, med hjemmel i den foreslåede bestemmelse, at fastsætte,
at plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer fortsat
kan anvendes til beskyttelse af fortidsminder eller kulturarvsarealer.
Baggrunden herfor er, at der kan forekomme en pligt til eller et behov for at
pleje beskyttede og fredede fortidsminder, f.eks. ruiner, eller
kulturarvsarealer, hvor der er en formodning om bevarede sten eller
trækonstruktioner under jorden ved at foretage ukrudtsbekæmpelse med
metoder, som er skånsomme over for beskyttede fortidsminder eller
kulturarvsarealer.
Plantebeskyttelsesmidler
vil
være
en
ukrudtsbekæmpelsesmetode, som tilgodeser en nænsom behandling af
fortidsminder og kulturarvsarealer, hvor der ikke findes andre
bekæmpelsesmetoder. Dertil vil der være et behov for bekæmpelse af
uønsket plantevækst, herunder vedplanter på murværk eller
31
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0032.png
UDKAST
stenkonstruktioner, f.eks. ruiner, på arealer med beskyttede og fredede
fortidsminder, således at planten bekæmpes uden at murværket belastes
yderligere. Der skønnes således at være et behov for at fastsætte en mulighed
for at anvende plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige
aktivstoffer til fortidsminder og kulturarvsarealer.
Det er endelig hensigten med hjemmel i den foreslåede bestemmelse, at
fastsætte, at plantebeskyttelsesmidler med ikke let-nedbrydelige aktivstoffer
kan anvendes til bekæmpelse af planterarter, som fremgår på den nationale
liste over invasive arter og EU-listen over invasive arter, når disse
plantearter vokser på befæstede eller stærkt permeable arealer.
Det er endvidere hensigten, at der vil blive fastsat regler om, at
Miljøstyrelsen i særlige tilfælde vil kunne træffe afgørelse om dispensation
fra det påtænkte anvendelsesforbud.
Miljøstyrelsen vil blandt andet kunne få behov for at dispensere fra det
påtænkte anvendelsesforbud, såfremt der skulle opstå et behov for
bekæmpelse af en planteart, der ikke fremgår af den nationale liste over
invasive plantearter eller EU-listen over invasive arter, herunder bjergfyr,
contortafyr,
pastinak,
mangebladet
lupin,
haveguldnælde,
sommerfuglebusk, rød hestehov, armensk brombær og almindelig snebær,
eller af hensyn til beskyttelse af kulturhistoriske arealer, herunder
bygninger.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at Miljøstyrelsen på salgssteder fører
tilsyn med overholdelsen af det påtænkte anvendelsesforbud ved at
kontrollere, om den korrekte anvendelse fremgår af etiketten, ligesom det er
hensigten at fastsætte regler om, at adgangen til at påklage Miljøstyrelsens
afgørelser vedrørende det påtænkte anvendelsesforbud, herunder regler om,
at afgørelserne ikke skal kunne påklages, og regler om, hvem der er
klageberettigede, frister for klage og opsættende virkning af klage.
Landbrugsstyrelsen bistår Miljøstyrelsen med at føre tilsyn hos
erhvervsmæssige brugere med overholdelse af det påtænkte
anvendelsesforbud.
Sådanne tilsynsregler kan fastsættes med hjemmel i kemikalielovens § 45,
stk. 1, 1. pkt., der bestemmer, at miljøministeren kan henlægge sine opgaver
efter loven til Miljøstyrelsen eller andre statslige myndigheder og
institutioner.
Klageregler kan fastsættes med hjemmel i den gældende § 45, stk. 1, 2. pkt.,
der bestemmer at, miljøministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
32
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0033.png
UDKAST
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter 1. pkt.,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages, og regler om, hvem der
er klageberettigede, frister for klage og opsættende virkning af klage.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at manglende overholdelse af det
påtænkte anvendelsesforbud eller overtrædelse af vilkår for en eventuel
dispensation, kan straffes med bøde og at straffen under skærpende
omstændigheder kan stige til fængsel i indtil 2 år.
Sådanne strafbestemmelser kan fastsættes i medfør af kemikalielovens § 59,
stk. 4, jf. stk. 2. Lovens § 59, stk. 4, bestemmer, at regler og forskrifter, der
udstedes i medfør af blandet andet § 38 a, kan fastsættes straf af bøde. Det
kan endvidere fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i 2 år under
omstændigheder som beskrevet i stk. 2. Lovens § 59, stk. 2, bestemmer at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er voldt
skade på menneskers eller husdyrs liv eller sundhed eller fremkaldt fare
derfor, hvis der er voldt skade på miljøet, eller hvis der er fremkaldt fare
derfor eller opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel, herunder ved
besparelser, for den pågældende selv eller andre.
Det er endelige hensigten, at det påtænkte anvendelsesforbud og
bestemmelserne om tilsyn, klage eller afskæring heraf og straf vil blive
indsat som ændringer i bekæmpelsesmiddelbekendtgørelen, og at den
ændrede bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. juli 2022.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da lov om
kemikalier ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. lovens § 70.
33
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om kemikalier
2462682_0034.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kemikalier, jf.
lovbekendtgørelse nr. x af x. x
20xx, som ændret ved lov nr. x af
x. x 20xx og § 1 i lov nr. x af x. x
20xx, foretages følgende
ændringer:
§ 38 a.
Miljøministeren kan med
henblik på at nedsætte den samlede
belastning af bekæmpelsesmidler,
herunder belastningen af sundhed,
miljø og natur, fastsætte regler om
begrænsning i eller forbud mod
anvendelse af bekæmpelsesmidler
på bestemte arealer, dog ikke
arealer
til
jordbrugsmæssige
formål.
1.
§ 38 a, stk. 2
affattes således:
Ȥ 38 a, stk. 2.
Miljøministeren kan
med henblik på at beskytte
vandmiljøet, herunder grundvand,
fastsætte regler om begrænsning i
eller forbud mod anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler
befæstede eller stærkt permeable
arealer«.
34