Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 323
Offentligt
2528540_0001.png
TALEPAPIR
Den 3. februar 2022
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål AC:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 21. februar 2022 samt eventuelle sager,
hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
Jeg vil gennemgå dagsordenen til rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 21. februar.
Der er fire punkter på dagsordenen, som alle er til
orientering. Miljøministeren forelægger det sidste
punkt om afskovningsfri forsyningskæder.
Punkt 1 handler om
markedssituationen for
landbrugsvarer.
Markedssituationen er generelt
god for de fleste produkter. Svinekødssektoren er dog
en undtagelse med meget lave priser.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 323: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21. februar 2022
2528540_0002.png
TALEPAPIR
Det er blandt andet på grund af en lavere
efterspørgsel i Kina. Derudover er der også
eksportbegrænsninger for europæisk svinekød på en
række markeder på grund af udbrud af afrikansk
svinepest i Tyskland og senest i Italien.
Der er et pres fra mange medlemslande for at
igangsætte støtteordninger med en støtte pr. gris. Det
er efter vores opfattelse ikke en god ide med en støtte
pr. gris. Det vil ikke have den store effekt, og det vil
være dyrt at finansiere.
Der er ikke den store interesse for støtte til privat
oplagring. Altså støtte til at virksomhederne lægger
kødet på lager i en periode. Det er også et instrument,
som vi generelt er tilbageholdende med at støtte fra
dansk side.
Det er dog heller ikke optimalt, at flere medlemslande
bruger
national
statsstøtte
til
at
hjælpe
svinekødssektoren.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 323: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21. februar 2022
2528540_0003.png
TALEPAPIR
Grundlæggende er det en svær situation uden lette
løsninger. Der er dog tegn på, at svinekødsmarkedet
er
i
gang
med
at
tilpasse
sig
den
nye
markedssituation.
Punkt 2 handler om
sammenhængen mellem
den europæiske grønne pagt, den fælles
landbrugspolitik og handelspolitikken.
I forbindelse med landbrugsreformen ønskede
Europa-Parlamentet
fokus
EU’s
produktionsstandarder og importerede fødevarer.
Kommissionen skal derfor komme med en rapport
om problemstillingen i juni i år.
Det franske formandskab ønsker på den baggrund en
drøftelse af, hvordan man sikrer større sammenhæng
mellem de standarder, man sætter for europæiske
landmænd og EU’s handelspolitik.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 323: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21. februar 2022
2528540_0004.png
TALEPAPIR
Fra dansk side støtter vi en ambitiøs, fair og
bæredygtig europæisk handelspolitik, der er baseret
på åbne markeder, og som samtidig understøtter den
grønne omstilling.
Det er samtidig vigtigt, at konkrete tiltag er i
overensstemmelse med de internationale regler
fastlagt i Verdenshandelsorganisationen (WTO).
Samt at EU arbejder for indgåelse af ambitiøse
handelsaftaler med omverden.
Det er også vigtigt, at der tages højde for de mindst
udviklede lande.
Det er ikke en ny diskussion. Det er indlysende, at vi
skal fremme høje globale standarder fra EU’s side.
Men det må heller ikke udvikle sig til protektionisme.
Punkt 3 handler om
rådskonklusioner om Codex
Alimentarius.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 323: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21. februar 2022
2528540_0005.png
TALEPAPIR
Codex Alimentarius er et selvstændigt organ under
FN’s Fødevare og Landbrugsorganisation (FAO) og
Verdenssundhedsorganisationen (WHO).
Den udarbejder globale standarder og retningslinjer
for sikre og sunde fødevarer og global samhandel med
dem.
Fra dansk side kan vi støtte rådskonklusionerne, som
sætter en retning for den fremadrettede EU-indsats i
Codex Alimentarius.
Det gælder i forhold til de primære formål om at
fremme global fødevaresikkerhed og fair praksis i
handlen med fødevarer.
Men også for globalt at fremme aktuelle EU-
prioriteter særligt inden for bæredygtighed.
---o0o---
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogen sager.
5