Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 319
Offentligt
2527253_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål V
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der er
lovgivningsmæssige forskelle på håndteringen af
forureningerne omkring Grindsted afhængig af, om
forureningerne er defineret som en
generationsforurening? Hvordan undgår man, at
ansvaret for oprydning af en forurening bliver
kastebold mellem region og stat?
Samrådsspørgsmål W
Vil ministeren tage initiativ til de nødvendige
lovgivningsændringer, så al dokumenteret
forurening i Grindsted – herunder også den på
lossepladsen – kategoriseres som
generationsforurening og dermed behandles og
håndteres som en helhed?
Svar
Indledning
Tak for samrådsspørgsmålene.
Vi har i Danmark ti generationsforureninger som er
omfattet af aftalen om generationsforureninger.
Forureningen fra fabriksgrunden i Grindsted er én
af dem. Det er en beklagelig regning, vi står med, og
som desværre er opstået i en tid med en langt mere
lempelig miljøregulering, end den vi har i dag.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 9/2-22 om håndteringen af forureningerne omkring Grindsted
2527253_0002.png
TALEPAPIR
Generelt om generationsforureninger
Generationsforureninger er kendetegnet ved at være
omkostningskrævende, og ved at oprensningen
tager mange år. Generationsforureninger er store og
komplekse, og der findes ikke et quick-fix til at
håndtere forureningerne.
Regionerne har selv fastlagt, hvornår der er tale om
en generationsforurening, og på den baggrund har
regionerne udpeget de 10 generationsforureninger.
Danske Regioner definerer
generationsforureninger
som de jordforureninger,
der vurderes at koste mere end 50 mio. kr. at
håndtere. Samtidigt anslår Danske Regioner, at
udgifterne til fuld oprensning af alle
generationsforureningerne vil koste mellem to og
fire milliarder kroner.
Danske Regioner har udarbejdet en samlet plan for
prioritering og oprensning af
generationsforureningerne, således at vi får risikoen
ved disse forureninger fjernet. Og denne plan er
regionerne i fuld gang med at handle på.
Regeringen har i bl.a. forståelsespapiret
"Retfærdig
retning for Danmark"
slået helt fast, at
generationsforureningerne skal prioriteres,
håndteres og oprenses. Der er i den sammenhæng
også ad flere omgange afsat ekstra midler til
oprensning af generationsforureningerne.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 9/2-22 om håndteringen af forureningerne omkring Grindsted
2527253_0003.png
TALEPAPIR
Under den tidligere regering blev der i 2019 og 2020
afsat en samlet bevilling på 100 mio. kr. netop til
forurening efter Grindstedværket og Cheminova.
Og med Finansloven for 2021 indgik Regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet en historisk aftale om
at gå i gang med oprensning af
generationsforureningerne.
Konkret betyder aftalen, at der tilføres 630 mio. kr.
som ekstra midler til generationsforureningerne
frem mod 2025. Det betyder, at der alene i år er
afsat 100 mio. kr., som er øremærket til
generationsforureningerne.
Aftalepartierne var enige om, at fem af
generationsforureningerne ved henholdsvis
Himmark Strand, Kærgård Klitplantage, det
tidligere Grindstedværket, Høfde 42 og Cheminovas
gamle fabriksgrund skal prioriteres – helt i
overensstemmelse med regionernes plan for
oprensning.
Derfor er Regionerne nu i fuld gang med at
gennemføre fase 1 i deres plan for oprensning af
generationsforureninger.
Som jeg har sagt før, er det afgørende for mig, at det
bliver i vores tid, at der bliver taget de afgørende
skridt hen mod en reel håndtering og oprensning af
generationsforureningerne i Danmark.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 9/2-22 om håndteringen af forureningerne omkring Grindsted
2527253_0004.png
TALEPAPIR
Generelt om regionernes prioritering af
jordforureninger
Parallelt med de hyppigt omtalte
generationsforureninger findes de øvrige
jordforureninger – store som små - som falder
under regionernes sædvanlige opgave.
Der findes ca. 37.000 kortlagte arealer på landsplan,
og regionerne brugte i 2020 ca. 440 mio. kroner på
jordforureningsområdet – ud over de ekstra midler
afsat til generationsforureninger. Det er rigtig
mange penge.
Men selv en så stor bevilling indebærer, at
regionerne skal prioritere, hvilke jordforureninger
der skal håndteres først, på baggrund af risikoen for
grundvandet, overfladevandet, naturen eller
menneskers sundhed.
En prioritering er derfor en forudsætning for at
sikre, at regionerne tager hånd om de største og
mest akutte forureningstrusler først, så vi får mest
miljø for pengene. Dette princip gælder i øvrigt også
for generationsforureningerne.
Regionernes indsats skal som sagt rettes mod de
jordforureninger, der kan udgøre en risiko over for
grundvandet, overfladevandet, naturen eller
menneskers sundhed – det der omtales som de
offentlige indsatsområder. Det er fastlagt i
jordforureningsloven og har været gældende for den
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 9/2-22 om håndteringen af forureningerne omkring Grindsted
2527253_0005.png
TALEPAPIR
offentlige indsats, siden vi fik loven for mere end 20
år siden. Det er forklaringen på, at der er forskellige
tilgange til hver enkelt forurening. Det, synes jeg, er
et fornuftigt princip.
I den sidste tids pressedækning har der været stillet
spørgsmål ved, hvorvidt regionerne kan iværksætte
en indsats på områder, der falder uden for den
offentlige indsats. Det spørgsmål er tidligere blevet
besvaret af Kammeradvokaten. Og
Kammeradvokaten siger således, at regionerne kan
iværksætte en indsats uden for de offentlige
indsatsområder, hvis regionen vurderer, at der
"er
særlige tungtvejende hensyn til menneskers
sundhed og det omgivende miljø".
For mig er der ikke tvivl om, at regionen har rig
mulighed for at gå i gang der, hvor de synes, det er
nødvendigt. For der er vel enighed om, at det er
regionen, der har ansvaret for at udpege, hvad der
falder under den offentlige indsats og derefter
prioritere, hvor de vil lægge deres indsats.
Særligt i forhold til Grindsted
Grindstedværket er af regionen udpeget som
generationsforurening. I Grindsted er der samtidig
andre kilder, end selve fabriksgrunden.
Banegravsdepotet og en gammel losseplads har
blandt andet i mange år været en del af regionens
sædvanlige indsats, med fokus på at tage hånd om
den risiko disse kilder udgør. Som jeg har sagt
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 9/2-22 om håndteringen af forureningerne omkring Grindsted
2527253_0006.png
TALEPAPIR
tidligere, er det regionens opgave at prioritere de
kilder, der udgør den største risiko.
Vi har fra regeringens side fulgt til punkt og prikke
den opdeling, som regionen har lavet, hvor
grindstedværket defineres som
generationsforurening, mens de øvrige områder
indgår i regionens almindelige
jordforureningsindsats.
Afslutning
Jorden skal IKKE være giftig. Vores natur skal ikke
være forurenet. Man skal kunne nyde naturen uden
frygt for sin sundhed. Jeg er glad for, at vi nu rydder
op efter de allerstørste forureninger fra tidligere
tiders kemiproduktion og virksomheder, der har
forurenet naturen og jorden.
Med de 630 mio. kr. til generationsforureninger har
vi sikret, at opgaven med at rydde forureningen fra
det tidligere Grindstedværk kan igangsættes og
forhåbentligt hurtigere blive ryddet op. Jeg følger
fremdriften af undersøgelser og oprensning, og i
2023 skal der gøres status over indsatsen.
Tak for ordet.
6