Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 302
Offentligt
2523843_0001.png
Thyborøn 3. februar 2022
Til
Rasmus Prehn minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, samt
Folketingets miljø- og fødevareudvalg.
Hjertemuslingefiskeri - ti års kamp skal nu have en politisk afgørelse
Limfjordsfiskernes Østersforening har erfaret at forhandlinger om hjertemuslingefiskeriet i
Limfjorden er nært forestående. På denne baggrund ønsker vi at give ministeren og udvalget en
gennemgang af de sidste 10 års såkaldte ”forvaltning” af dette fiskeri, samt vores forslag til
hvordan fiskeriet kan forvaltes så det er mest fair og gavner flest mulig.
Vi ønsker at understrege følgende:
Et direkte fiskeri efter hjertemuslinger, som der skal etableres efter at der i september 2020
endelig kom en bestandsvurdering er et nyt fiskeri som ingen på forhånd har krav på.
Derfor skal man nu politisk tage stilling til hvem, der skal have ret til at høste af denne
resurse.
Limfjordsfiskernes Østersforening ønsker en fair fordeling af denne resurse, så man ikke
som i de sidste 10 år, favoriserer en lille gruppe fiskere.
Vi foreslår, at man indfører en trappemodel som på sigt tilfører 50 % af
hjertemuslingekvoten til den beskyttede kystfiskerordning, hvor fiskere med en østerslicens
der er tilmeldt ordningen kan fiske på dem.
En sådan ordning vil sikre at
rettighederne ikke kapitaliseres og koncentreres på få store fartøjer.
fiskeriet igen bliver mangfoldigt, med liv i de små havne
en mulighed for at unge mennesker igen får foden på eget dæk, uden stråmænd og
kvotekoncentration
bidrage til at sikre det skånsomme kystfiskeri, da mange af de fiskere, der har en
østerslicens også driver et skånsomt fiskeri ved siden af deres østersfiskeri.
Sagen kort:
Limfjordsfiskernes Østersforening ansøgte i 2012 på vegne af vores medlemmer om tilladelse til et
direkte fiskeri efter hjertemuslinger i Limfjorden. Blåmuslingefiskerne ansøgte efterfølgende også
om en tilladelse til et direkte fiskeri.
Begge parter fik afslag, med den begrundelse, at der ikke var en bestandsvurdering på
hjertemuslinger i Limfjorden, og at Fiskeristyrelsen ikke ønskede at øge fiskeritrykket ved at tillade
et direkte fiskeri efter hjertemuslinger. Ifølge Fiskeristyrelsen ville en sådan tilladelse kræve en
politisk beslutning.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 302: Henvendelse af 3/2-22 fra Limfjordsfiskernes Østersforening og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om Hjertemuslingefiskeriet i Limfjorden
2523843_0002.png
I forbindelse med vores ansøgning, fik Fiskeristyrelsen lavet et baggrundsnotat, til daværende
fødevareminister Mette Gjerskov (S), om hvem der havde retten til et direkte fiskeri efter
hjertemuslinger. Af dette notat fremgik det, at østersfiskernes havde lige så meget ret til et direkte
fiskeri efter hjertemuslinger, som blåmuslinger fiskerne havde
1
.
I 2012 blev der fisket 180 tons hjertemuslinger som bifangst i muslingefiskeriet, altså et ubetydeligt
bifangstfiskeri.
Efter 2012 er bifangstfiskeriet efter hjertemuslinger foregået, efter vores opfattelse, på et ulovligt
grundlag. Det man på” fiskeristyrelsessprog” nok ville kalde et” kreativt hul”.
Fiskeriet er løbende blevet forøget hvert år helt op til 8000 tons. Dette har kunne lade sig gøre fordi
Fiskeristyrelsen ikke har håndhæver teksten i licensen til blåmuslingefiskeriet. Fiskeristyrelsens
kreative forvaltning af muslingefiskernes tilladelse har – som vi ser det - kun haft et formål. Nemlig
at favorisere blåmuslingefiskerne og holde østersfiskerne ude af hjertemuslingefiskeriet.
Blåmuslingefiskerne fik via en kreativ forvaltning – og i vores optik ulovlig praksis - lov til det vi
ansøgte om. Bare uden en bestandsvurdering og en politisk behandling af hvem der skulle have
adgang til resurserne.
Fiskeristyrelsen har i deres forsøg på at dække over deres kreative forvaltning, givet urigtige
oplysninger til fødevareudvalget, omkring bifangstreglerne i licensen til blåmuslingefiskeriet.
Fiskerstyrelsen har således ikke oversendt den rigtige ordlyd fra licensen. Men konstrueret en til
formålet redigeret ordlyd.
Det fremgår således af blåmuslingelicensen at
”Enhver landing og ethvert parti blåmuslinger må højst indeholde en bifangst på 49 vægtprocent
hjertemuslinger, der skal fiskes og landes samtidig med blåmuslingepartiet” (jf. pkt. 22 i de
gældende licenser)
Men i svar til Miljø- og fødevareudvalget nævnes det vilkår ikke, at hjertemuslingerne skal ”fiskes
samtidig”. I
svar til udvalget den 10 januar 2021
skriver ministeren således at:
”Den
måde fiskeriet er tilrettelagt på inden for de gældende regler muliggør, at der fiskes efter
blåmuslinger og dernæst hjertemuslinger, idet bifangstprocenter udregnes for den samlede landing
pr. fangstrejse. Dette er ikke en overtrædelse af vilkårene i tilladelserne"
Det er ikke den korrekte gengivelse af de gældende tilladelser, men en kreativ fortolkning af
licensen. For der står netop i licensen at hjerte- og blåmuslinger skal fiskes og landes samtidig.
Hvorfor gengiver en myndighed ikke den korrekte lovtekst? Selv samme myndighed har ved flere
lejligheder modtaget en sønderlemmende kritik af Rigsrevisionen for ikke at administrere efter
loven, og blandt andet udøve forskelsbehandling.
Østersfiskernes afslag blev i 2012 begrundet med, at der ingen bestandsvurdering forelå og at
man ikke ønskede at øge fiskeritrykket. Men det var åbenbart ingen hindring for at et bifangstfiskeri
1
NaturErhvervsstyrelsen. 8. august 2012. Baggrundsnotat om fiskeri af hjertemuslinger på Limfjorden.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 302: Henvendelse af 3/2-22 fra Limfjordsfiskernes Østersforening og Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om Hjertemuslingefiskeriet i Limfjorden
2523843_0003.png
på 180 tons kunne øges til et kreativt direkte fiskeri på 8000 tons og en enorm øgning af
fiskeritrykket. Her foregik en favorisering af en gruppe fisker på bekostning af østersfiskerne.
Et direkte fiskeri efter hjertemuslinger, er et nyt fiskeri som ingen på forhånd har krav på. Vi håber
at Folketinget fremadrettet vil sikre lovlighed og fairness i Limfjordens fiskeri efter hjertemuslinger.
Med venlig hilsen
Reinhardt Schmidt, formand i Limfjordens Østersforening og næstformand i Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri PO. Kontakt: E-mail: [email protected]
--------------------
Vi henviser derudover til vores øvrige henvendelser til udvalget om denne sag. Henvendelse fra 6.
november 2020,
her,
samt henvendelse fra 13. marts 2021,
her.