3.2.2022
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 24/133
KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE (EU) 2022/146
af 1. februar 2022
om fastlæggelse af, hvorvidt et produkt indeholdende alkyl(C
12-16
)dimethylbenzylammoniumchlorid
er et biocidholdigt produkt i henhold til artikel 3, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 528/2012
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 af 22. maj 2012 om tilgængeliggørelse
på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter (
1
), særlig artikel 3, stk. 3, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den 2. juli 2020 anmodede Danmark Kommissionen om at afgøre, hvorvidt et produkt indeholdende alkyl(C
12-16
)
dimethylbenzylammoniumchlorid (»ADBAC/BKC (C
12
-C
16
)«) i en koncentration på 2,4 %, som af fabrikanten
markedsføres i Danmark som et langtidsvirkende rengøringsmiddel til fjernelse af belægninger på træ, murværk,
tagplader og belægningssten og andre overflader (»produktet«), er et biocidholdigt produkt som defineret i artikel 3,
stk. 1, litra a), i forordning (EU) nr. 528/2012.
(2)
Alkyl(C
12-16
)dimethylbenzylammoniumchlorid (»ADBAC/BKC (C
12
-C
16
)«) er opført i bilag II til Kommissionens
delegerede forordning (EU) nr. 1062/2014 (
2
) om arbejdsprogrammet for systematisk undersøgelse af alle
eksisterende aktivstoffer. ADBAC/BKC (C
12
-C
16
) er omfattet af vurderingsprogrammet for bl.a. produkttype 2 (dvs.
produkter til desinfektionsmidler og algedræbende midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på mennesker
eller dyr) som defineret i bilag V til forordning (EU) nr. 528/2012. Produktet indeholder derfor et aktivstof som
defineret i artikel 3, stk. 1, litra c), i nævnte forordning.
(3)
Som Domstolen fastslog i sin dom af 19. december 2019 i sag C-592/18, Darie (
3
), er begrebet »biocidholdigt
produkt« som omhandlet i artikel 3, stk. 1, litra a), i forordning (EU) nr. 528/2012 bredt. Denne brede fortolkning
understøttes af det formål, der er fastsat i nævnte forordnings artikel 1, som bygger på forsigtighedsprincippet, og
som har til formål at »sikre et højt beskyttelsesniveau for både menneskers og dyrs sundhed og miljøet« (
4
).
(4)
Som Domstolen også bemærkede, er kategoriseringen som »biocidholdigt produkt« som omhandlet i artikel 3, stk. 1,
litra a), i forordning (EU) nr. 528/2012 bl.a. betinget af, at produktet »er bestemt til at kunne ødelægge, afskrække,
uskadeliggøre, hindre virkningen af eller bekæmpe virkningen af skadegørere« (
5
).
(
1
) EUT L 167 af 27.6.2012, s. 1.
(
2
) Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1062/2014 af 4. august 2014 om det arbejdsprogram for systematisk undersøgelse af
alle eksisterende aktivstoffer i biocidholdige produkter, der er omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 528/2012 (EUT L 294 af 10.10.2014, s. 1).
(
3
) Domstolens dom af 19. december 2019, Darie, C-592/18, ECLI:EU:C:2019:1140.
(
4
) Jf. sag C-592/18, Darie, op. cit., præmis 42.
(
5
) Jf. sag C-592/18, Darie, op. cit., præmis 32. Jf. tillige Domstolens dom af 14. oktober 2021, Biofa, C-29/20, ECLI:EU:C:2021:843,
præmis 26.