Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 30
Offentligt
2461972_0001.png
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0002.png
Agenda
1. Kernefortælling
hvem er vi
2. DANMARK har den gastronomiske førertrøje
- men mangler I den grad arbejdskraft
3.
Forslag til Fi a slove ”e ga gs evilli g” 5-7
mio.
Projekt ”FOLK PÅ GULVET” Tiltræk i g af ar ejdskraft til de Gastro o iske fag & fødevare ra he ge erelt.
4.
Fre tidige projekter, ”Verde s Læ gste La g ord” Tour de Fra e 2022, Det Gastro o iske Hus.
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0003.png
Kernefortælling
hvem er vi
Dansk Gastronomisk Unions mål er at give de største talenter inden for dansk gastronomi en platform til at
dygtiggøre sig og vinde nationale og internationale konkurrencer. Vi vil være verdens bedste samtidig med at
vi vil bidrage til at fremme kendskabet til dansk gastronomi.
Holdene
Kokkelandsholdet, Juniorkokkelandsholdet, Cateringlandsholdet, Tjenerlandsholdet og
Konditorlandsholdet
skal være spydspidser for kvalitet og gastronomisk faglighed. Holdene skal hele tiden
forbedre deres kompetencer og løfte hinanden i en positiv og motiverende ånd.
Holdenes resultater skal skabe interesse for faget og tiltrække unge til branchen. Deltagerne skal individuelt og
som hold agere rollemodeller og bidrage til fornyelse af smag, kvalitet, faglighed og oplevelse i dansk
gastronomi.
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at
gerne lokale, danske produkter. Vi anvender både økologiske og
Vi anvender råvarer af høj kvalitet
redigere undertiteltypografien i masteren
konventionelle råvarer, og vi undgår naturligvis madspild.
Dansk Gastronomisk Union ønsker samarbejde med interessenter på fødevareområdet og lægger vægt på
koordinering med andre aktører inden for gastronomien og på involvering af baglandet.
Dansk Gastronomisk Union er en fond. En fond der arbejder på tværs af siloer og interesser til gavn for
gastronomien. Fonden skal være med til at genere investeringer både fra erhvervslivet og andre fonde. Dansk
Gastronomisk Union er afhængig af støtte fra sponsorer, offentlige tilskud og af frivillige, der leverer en stor
arbejdsindsats.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0004.png
DANMARK har den gastronomiske førertrøje
- men mangler I den grad arbejdskraft
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Det Danske kokkelandshold har fostret mange store danske kokke:
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
Kenneth Toft-Hansen -
SVINKLØV BADEHOTEL & BOCUSE D’OR-VINDER
2019
Rasmus Kofoed -
GERANIUM & BOCUSE D’OR-VINDER
2011
Rasmus Munk - ALCHEMIST
Christian Wellendorf -
BOCUSE D’OR-VINDER
2019
BEDSTE COMMIS
Kristoffer Ringsing - B-SPIS & ÅRETS KOK 2019
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0005.png
Projekt ”FOLK PÅ GULVET”
Klik for at redigere
titeltypografien i
det…
masteren
Lad os spørge dem der virkelig ved noget om
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
Kokken, Kokkeeleven, Tjeneren, Konditoren, Bageren,
Slagteren & Cateren
- folk på gulvet
Hvordan tiltrækker vi arbejdskraft til de
Gastronomiske fag & fødevarebranchen generelt ‘
- uden gætterier.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0006.png
Lad os spørge ansatte indenfor de forskellige fag
Lad os spørge mænd og kvinder i alle aldre
Lad os spørge på tværs af landet
Lad os stille de spørgsmål der kan afdække de konkrete problematikker
Lad os ikke være forudindtagede eller fordømmende
• Lad os ikke forvente eller bede om ”rigtige svar”
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
Lad os spørge analysere dem på kryds og tværs af fag, køn, alder, landsdel mm.
Lad os derefter udarbejde konkrete løsnings- og implementeringsforslag
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0007.png
Vi skal lykkes sammen
- på den lange bane
Vi a søger derfor fi a slove o e ”e ga gs evilli g” 5-7
mio.
til gennemførelse af
Projekt ”FOLK PÅ GULVET”
Formål: At tiltrække arbejdskraft til de Gastronomiske fag & fødevarebranchen generelt.
Vi søger yderligere fremadrettet 500.000 kr. om året på finansloven til støtte for fremtidige
projekter
”Verde s Læ gste La g ord” Tour de Fra e 2022
Formål: Synlighed blandt både danskere
undertiteltypografien
Klik for at redigere
og turister,
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
i masteren
Det Gastronomiske Hus.
Formål: At skabe en turistattraktion og fungere som motivator indenfor
erhvervsuddannelserne samt skabe opmærksomhed omkring den nordiske madkultur og
dens historie.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0008.png
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
På 2. etape af Tour de France den 2. juli 2022 / Kalundborg
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0009.png
Her er vores langbord placeret
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
1100 Meter - 3000 Gæster - 100 Kokke - 50 tjenere - 30 Konditorer & Bagere +400 hjælpere
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0010.png
Langbords
Klik for at redigere
Menu
titeltypografien i masteren
Vine fra Dyrehøj Vingård.
Ørred fra Musholm.
Gris, asparges, kartofler, bær m.m. fra lokale
leveandører.
Vilde blomster og urter fra Asnæs skove.
Lokale råvarer
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
Planter og kål fra Kalundborgs strande.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0011.png
Gastronomiske Landshold
Kokkelandsholdet
Juniorkokkelandsholdet
Konditorlandsholdet
Bagerlandsholdet
Cateringlandsholdet
Tjenerlandsholdet
Sommelierlandsholdet
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0012.png
Vi skaber talenterne!
Landsholdenes betydning for Gastro-turisme,
Danske jobs, Dansk fødevareproduktion &
Gastronomisk udvikling.
Landsholdene er gastronomisk eksponent for
kvalitet, faglighed og innovation. Det er den danske
madkulturs gastronomiske ansigt ude i verden og
på dansk jord.
for at redigere undertiteltypografien i masteren
Klik
Landsholdsdeltagerne er fødevarebranchens
rollemodeller, ambassadører og influencer, f.eks.
når det handler om at brande, vækste og fastholde
Danmarks gastronomiske styrkeposition.
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0013.png
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0014.png
Det Gastronomiske Hus
Vision
Vi ønsker at etablere et sanse- og oplevelsesbaseret hus med gastronomien i centrum. Med afsæt i nordisk gastronomi og madkultur vil vi skabe en unik
attraktion med henblik på at fremme national såvel som international gastroturisme samt inspirere og motivere flere unge til at vælge madfagene til.
Formål
Vi har en værdifuld nordisk madkultur, som blot venter på at komme frem i lyset. Vi har en fantastisk gastronomisk kultur i Danmark, hvis potentiale endnu ikke
er blevet udnyttet til fulde. Derfor ønsker vi at etablere Gastronomiens Hus med det formål:
At skabe en turistattraktion med fokus på national såvel som international gastroturisme
Klik for at redigere
titeltypografien i masteren
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren
At inspirere og motivere flere unge til at vælge klassiske madfag på erhvervsuddannelserne
At skabe opmærksomhed omkring den nordiske madkultur gennem sanselige og oplevelsesbaserede aktiviteter og inspirere til en bedre madkultur
ave ”. I dag a ve des ordet i etyd i ge ”læren
om højere
Ordet gastronomi stammer fra græsk
gastro
og
nomos,
og helt ko kret etyder det ”regler o
kogekunst”.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 30: Kopi af materialet til mødet den 27/10-21 mellem fødevareministeren & Dansk Gastronomisk Union
2461972_0015.png