Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 293
Offentligt
2523094_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 3. februar 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om forslag om en et-årig forlængelse af Kom-
missionens gennemførelsesbeslutning om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infek-
tion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter (komitesag).
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) med forventet frist den 11. februar 2022.
Gennemførelsesbeslutningen vurderes generelt at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Dan-
mark og i EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 293: Grundnotat om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2523094_0002.png
Den 2. februar 2022
FVM 135
GRUNDNOTAT TIL FOKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag om en et-årig forlængelse af Kommissionens gennemførelsesbeslut-
ning om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infektion med
SARS-CoV-2 i visse dyrearter (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om forlængelse af gyldigheden af gennemførelsesbeslutning (EU)
2021/788 om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i
visse dyrearter (komitesag). Den nugældende gennemførelsesbeslutning indeholder bestemmelser om
tilrettelæggelse og gennemførelse af overvågning for SARS-CoV-2 i pelsdyr af minkfamilien og mår-
hunde. Overvågningen berører både raske og smittede besætninger såvel som andre former for hold
af disse dyr og dødfundne vilde dyr af arter, der er modtagelige for sygdommen. Gennemførelsesbe-
slutningen indeholder desuden retningslinjer for indberetning af udbrud med sygdommen til Kommis-
sionen og offentliggørelse af resultaterne. Gennemførelsesbeslutningen vurderes generelt at have po-
sitiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. En harmoniseret overvågning af COVID-
19 i pelsdyr og fortsat krav om rapportering af udbrud af COVID-19 i pelsdyrbesætninger vil fremme
mulighederne for at iværksætte effektive harmoniserede bekæmpelsesforanstaltninger, såfremt der
fremkommer varianter af SARS-CoV-2 fra pelsdyr med potentiale til at forværre COVID-19 pande-
mien. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder (SCoPAFF) med forventet frist den 11. februar 2022. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om at forlænge gyldigheden af den gældende gennemførelsesbeslut-
ning om indførelse af regler for overvågning og fortsat rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse
dyrearter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten og i artikel 4, punkt 5 og artikel 9, punkt 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/99/EF af 17. november 2003 om overvågning af zoonoser og zoo-
notiske agenser, om ændring af Rådets beslutning 90/424/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
92/117/EØF.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 293: Grundnotat om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder, sektion for dyresundhed og dyrevelfærd. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret
flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal,
vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komi-
téen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der
ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget eller inden for to må-
neder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appelud-
valget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissio-
nen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kom-
missionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med forventet frist den 11. februar 2022.
Formål og indhold
Baggrunden for det oprindelige forslag var, at der i flere medlemsstater i 2020 var set udbrud med
SARS-CoV-2 i besætninger med mink. Der er i 2021 set yderligere udbrud med sygdommen i minkbe-
sætninger i flere medlemsstater. Samtidig er det vist, at sygdommen er en zoonose. Det vil sige, at der
sker smitte fra mennesker til dyr og vice versa. Der er stadig behov for en harmoniseret tilgang til over-
vågning i besætninger med modtagelige dyrearter som f.eks. mink og fritter og for indrapportering af
udbrud med sygdommen til Kommissionen med henblik på koordineret bekæmpelsesindsats.
Den nuværende gennemførelsesbeslutning indeholder fire elementer som forventes videreført:
1) Et overvågningsprogram for COVID-19 i dyr af minkfamilien (mink, fritter, ilder o.l.) og hos mår-
hunde.
2) En forpligtelse til medlemsstaterne om, at virus, der påvises, skal typebestemmes og sammenlignes
med de typer af SARS-CoV-2 virus, der findes i mennesker med COVID-19, så udviklingen i virus-
varianter kan følges og spores.
3) Krav til informationer der skal indberettes til Kommissionen, hvis der ses infektion med SARS-CoV-
2 hos disse dyr. Disse oplysninger svarer til det, der indberettes i andre udbrudssammenhænge.
4) Forpligtelse til Kommissionen om at samle indberetningerne og offentliggøre resultaterne. Dette
sker også løbende ved fremlæggelse på møderne i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder, sektion for dyresundhed og dyrevelfærd.
Overvågningsprogrammet er baseret på anbefalinger fra rapport af 29. januar 2021 fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Syg-
domme (ECDC) om overvågning af SARS-CoV-2 infektioner i dyr af minkfamilien, samt i anbefalinger
fra risikovurdering af SARS-CoV-2 i pelsdyrproduktionen udarbejdet af Verdensorganisationen for dy-
resundhed (OIE) i samarbejde med Verdenssundhedsorganisationen (WHO) og FN’s fødevare- og land-
brugsorganisation (FAO).
Overvågningsprogrammet indeholder to muligheder (a og b) og et supplerede udredningsprogram (c):
a. Overvågning i besætninger med dyr af minkfamilien eller mårhunde. Programmet omfatter ugentlig
udtagning af svaberprøver fra svælget hos døde, syge eller raske levende mink. Stikprøvestørrelsen,
som er foreslået, svarer til ca. 60 dyr pr. uge fra en besætning med ca. 10.000 dyr.
b. Et alternativt overvågningsprogram i besætningerne. Dette kan vælges, hvis der foreligger en nati-
onal risikovurdering, der godtgør, at de anvendte alternative metoder til svælgsvaberprøver giver
samme sikkerhed som standardmetoderne. Stikprøvestørrelsen svarer til ca. 15 dyr hver anden uge
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 293: Grundnotat om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
ved en besætningsstørrelse på 10.000 dyr. Der kan vælges mellem forskellige svaberprøver på enten
døde dyr eller fra syge eller raske levende dyr og de skal være kombineret med prøver af udåndings-
luft fra dyrene i besætningen.
c.
Derudover foreslås det, at dødfundne vilde dyr af modtagelige arter og andre former for hold af
modtagelige dyr overvåges ved udtagning af svaberprøver ved dødsfald eller symptomer på smitte
med SARS-CoV-2 hos dyrene. Ved øget dødelighed eller symptomer i besætninger eller hvis en med-
arbejder testes positiv for COVID-19, suppleres overvågningsprogrammet med særskilte svælgsva-
berprøver. Prøvetagningsfrekvensen er her fem prøver til undersøgelse, hver gang en af de udlø-
sende faktorer ses (dødfundne dyr, øget sygelighed eller dødelighed i dyreholdet eller at en medar-
bejder testes positiv for COVID-19).
Kommissionen har tilkendegivet, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) arbejder på
en rapport om SARS-CoV-2 infektioner i dyr. Rapporten forventes klar i efteråret 2022. Herefter for-
ventes det, at Kommissionen vil tage stilling til, om der er grundlag for at justere i overvågningspro-
grammet. Substantielle ændringer i gennemførelsesafgørelsen forventes derfor først at blive foreslået
senere i 2022 eller i starten af 2023.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en forlængelse af en gennemførelsesbeslutning til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Gældende dansk ret
Overvågning af husdyrsygdomme og zoonoser som f.eks. COVID-19 reguleres i medfør af bekendtgø-
relse af lov nr. 9 af 6. januar 2022 om hold af dyr, § 30 og er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1589 af 11.
november 2020 om COVID-19 i pelsdyr, med senere ændringer.
Sygdommen er gjort anmeldepligtig i Danmark hos mink og ildere i medfør af bekendtgørelse nr. 1171
af 17. juli 2020 om lister over smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr og anmeldepligt af sygdom-
mene.
COVID-19 hos dyr er ikke en listet sygdom i EU lovgivningen, og er dermed ikke gjort anmeldepligtig i
dyresundhedsloven (Europaparlamentet og Rådets forordning (EU) 2016/429 af 9. marts 2016 om over-
førbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af visse retsakter på området for dyresundhed).
Konsekvenser
De danske bekendtgørelser om anmeldepligtige sygdomme og om COVID-19 i pelsdyr indeholder ret-
ningslinjer for indberetning af sygdommen i mink og ilderbesætninger samt om overvågning mv. af syg-
dommen i besætninger med mink og ildere, men ikke med andre modtagelige dyrearter. En forlængelse
af den gældende gennemførelsesafgørelse vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser. Ved substan-
tielle ændringer i den gældende gennemførelsesafgørelse, f.eks. hvis der stilles forslag om at inkludere
andre modtagelige dyrearter, kan det få lovgivningsmæssige konsekvenser, idet bekendtgørelse nr. 1589
af 11. november 2020 om COVID-19 i pelsdyr og bekendtgørelse nr. 1171 af 17. juli 2020 om smitsomme
sygdomme og anmeldepligt skal tilpasses gennemførelsesbeslutningens krav til overvågningsprogram-
met og til hvilke dyr, der er omfattet.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 293: Grundnotat om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
En undersøgelse af en almindelig besætning med 10.000 dyr i det foreslåede overvågningsprogram vil
beløbe sig til minimum ca. 3.000 kr. pr. uge. Det forudsætter, at det fortsat tillades at sammenlægge fem
enkeltprøver i én samlet prøve (12 prøver á 113 kr.), og at materiel og prøvetagningsudgiften kan be-
grænses til 1.600 kr. Beløbene svarer til den pris Statens Serum Institut tager for at analysere en over-
vågningsprøve for Fødevarestyrelsen i 2022 tillagt omkostninger for prøvemateriel. Det skal bemærkes,
at den danske pelsdyrproduktion omfattet af de foreslåede krav er minimal i 2022, idet det midlertidige
forbud mod hold af mink er forlænget til 31. december 2022. Der er fortsat ikke taget stilling til minker-
hvervets fremtid efter 31. december 2022. I en dansk kontekst forventes forslaget derfor ikke for nuvæ-
rende at få større statsfinansielle konsekvenser eller større erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at have en fortsat positiv virkning for beskyttelsesniveauet i EU og dermed også i
Danmark. En harmoniseret overvågning af COVID-19 i pelsdyr og krav om rapportering af udbrud af
COVID-19 i pelsdyrbesætninger vil fremme mulighederne for at iværksætte effektive harmoniserede be-
kæmpelsesforanstaltninger, skulle der vise sig varianter af SARS-CoV-2 fra pelsdyr med potentiale til at
forværre COVID-19 pandemien.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke modtaget bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Formålet med at forlænge det etablerede overvågningsprogram for COVID-19 i dyr af minkfamilien og
hos mårhunde er hensigtsmæssigt, da smitte kan overføres fra menneske til dyr og vice versa, og da der
stadig er behov for at overvåge udviklingen af sygdommen i dyr. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget, idet et fortsat harmoniseret overvågningsprogram er ønskeligt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 25. marts 2021 om den gældende gen-
nemførelsesbeslutning (EU) 2021/788 om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infek-
tion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
4