Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 270
Offentligt
2518002_0001.png
Notat
Kystdirektoratet
J.nr. 22/02910
12-01-2022
Notat vedr. tilladelser af længere varighed til kommercielle
tanganlæg
Miljøministeren har i maj 2021 informeret Miljø- og Fødevareudvalget om, at
Kystdirektoratet gennemfører en faglig evaluering af tidsbegrænsede tilladelser
til kommercielle tanganlæg i 2021.
Med dette notat informerer Kystdirektoratet om resultatet af evalueringen, samt
at varigheden af tilladelser til tanganlæg på baggrund af evalueringen forlænges
til op til 10 år samt mulighed for en yderligere afviklingsperiode på to år.
Varigheden af en tilladelse vil dog altid afhænge af en konkret vurdering i den
pågældende sag.
Tangerhvervet er en forholdsvis ny branche i Danmark, og det er vigtigt, at
tilladelser til tanganlæg baseres på viden om og konkrete erfaringer med
tanganlægs eventuelle påvirkning af det omgivende havmiljø.
Nedenstående skema opsummerer de fordele og ulemper ved
tangdyrkningsanlæg, som der pt. er kendskab til. Cellerne er markeret med
farver alt efter hvilke forhold, der er tale om: grøn angiver miljømæssige
forhold, og blå angiver andre forhold.
Fordele
Tanganlæg kan potentielt udgøre
”hængende tangskove” og medføre øget
lokal biodiversitet.
Tang optager næringsstoffer som kvælstof
og fosfor fra havmiljøet.
Ulemper
Tanganlæg kan medføre bortskygning af
naturligt voksende tang samt ålegræs.
Dyrkning af tang på anlæg kan medføre
øget tilførsel af organisk materiale til
havbunden, hvilket forbruger ilt under
nedbrydning.
Tanganlæg beslaglægger store arealer,
som oftest ikke kan udnyttes samtidig af
andre.
Tang optager CO
2
under vækst. Samtidig
bidrager tangen til at reducere
påvirkninger fra klimaforandringer på
lokal skala, idet tangen under
fotosyntesen øger pH og derved
modvirker forsuring af havet.
Konflikt med andre aktiviteter til havs,
f.eks. svømmere, sejlads med båd, kajak,
kano, SUP eller surfing.
Tanganlæg er visuelt dominerende.
Kystdirektoratet • Højbovej 1 • 7620 Lemvig
Tlf. 99 63 63 63 • CVR
33157274
• EAN (drift)5798000893313 • [email protected] • •
www.kyst.dk
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 270: Notat om tilladelser af længere varighed til kommercielle tanganlæg
2518002_0002.png
Affald på kysten i form af løsrevet og
opdrevne elementer fra anlægget (bøjer,
tovværk, tang)
Potentiel frigivelse af mikroplast fra
anlæg (tovværk).
Ud fra Kystdirektoratets erfaring med sager om tanganlæg, samt tilgængelig
viden fra forskningsprojekter, vurderes det, at der ikke umiddelbart er noget til
hinder for, at der kan gives tilladelser af op til 10 års varighed. Kystdirektoratet
har i den forbindelse skelet til varigheden af Fiskeristyrelsens tilladelser til
muslinge- og østersanlæg, som er 10 år, idet det vurderes, at disse anlæg på
mange måder er sammenlignelige med tanganlæg mht. den visuelle påvirkning,
anlægs omfang mv. Varigheden af en tilladelse vil dog altid afhænge af en
konkret vurdering i den pågældende sag.
Kystdirektoratet vurderer desuden fortsat, at anlæg i udgangspunktet bør
placeres på vanddybder uden for ålegræssets (potentielle) dybdegrænse
1
, hvilket
også anbefales af diverse forskere. Derved imødekommes de fleste af de
ulemper, der er nævnt i skemaet oven for. Dette stemmer overens med, at
Kystdirektoratet i sagsbehandlingen har fokus på henholdsvis god økologisk
tilstand jf. vandrammedirektivet og god miljøtilstand i havet jf.
havstrategidirektivet. Placering af anlæg på dybere vand tilgodeser også
problematikken vedr. den rekreative udnyttelse af det meget kystnære
søterritorie og medfører mindre visuel påvirkning fra land.
Der vil endvidere være visse administrative fordele ved op til 10-årige tilladelser,
bl.a. mindre administration pga. af den længere varighed, samt umiddelbar
ensretning af varigheder for kommercielle tanganlæg og hav- og fjordhaverne.
Øvrige vilkår fastholdes, herunder at der alene må ske dyrkning af
hjemmehørende arter.
Indstillingen om tilladelser af op til 10 års varighed blev præsenteret på et
dialogmøde med repræsentanter fra tangbranchen d. 7. december 2021.
Repræsentanterne fra tangbranchen var meget positive over for tilladelser af op
til 10 års varighed. Der blev dog udtrykt bekymring over for mulig tab af
indtjening i forhold til den stående biomasse på anlægget, såfremt det ikke er
muligt at opnå ny tilladelse i forbindelse med genansøgning.
Kystdirektoratet har valgt at imødekomme dette og vil i forbindelse med de
kommende længerevarende tilladelser indsætte et vilkår, der giver ejeren af
anlægget mulighed for en afviklingsperiode på op til to år, hvor den stående
biomasse kan høstes, før anlægget fjernes. Dvs. i praksis gives der op til en 10
årig dyrkningstilladelse plus mulighed for en efterfølgende 2-årig
afviklingsperiode.
1
Dybdegrænsen for ålegræs varierer for de forskellige vandområder og fremgår af
vandplanerne.
Kystdirektoratet • Højbovej 1 • 7620 Lemvig
Tlf. 99 63 63 63 • CVR
33157274
• EAN (drift)5798000893313 • [email protected] • •
www.kyst.dk
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 270: Notat om tilladelser af længere varighed til kommercielle tanganlæg
2518002_0003.png
Varigheden af tilladelser vil kunne tages op til revision igen, hvis der kommer
nye erfaring eller resultater, herunder på langtidseffekterne, som viser uønskede
konsekvenser.
Endvidere kan det oplyses, at KDI har påbegyndt et netværkssamarbejde med
de relevante myndigheder i de nordiske lande, med det formål at udveksle
erfaringer om administration af kommercielle tanganlæg.
Kystdirektoratet • Højbovej 1 • 7620 Lemvig
Tlf. 99 63 63 63 • CVR
33157274
• EAN (drift)5798000893313 • [email protected] • •
www.kyst.dk
3