Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 249
Offentligt
2514985_0001.png
VANDET
KOMMER
VANDET
KOMMER
Danske Regioners syv anbefalinger
til en national klimatilpasningsplan
Danske Regioners syv anbefalinger
til en national klimatilpasningsplan
1
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0002.png
Kun
14%
af danskerne
havde risiko for
oversvømmelse med i
overvejelserne ved deres
sidste boligkøb. I dag
er det
64%,
der svarer,
at de vil have det med i
overvejelserne ved et
fremtidigt boligkøb
Kilde: National undersøgelse af klimatilpasning i et
borger- og virksomhedsperspektiv, Epinion, 2021
Ved en
100-årshændelse* vil
468.238
bygninger
i Danmark blive
oversvømmet**
Kilde: Analyse: Risikoen for oversvømmelse
af ejendomme, SCALGO, 2019
*En hændelse, der rent statistisk
sker hvert hundrede år
** Ved T100 vil 10.664 bygninger oversvømme
ved vandløb, 393.574 bygninger vil
oversvømme ved lavninger, og
64.000 bygninger vil oversvømme ved
kysten ved kote 2 meter
2
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0003.png
VANDET KOMMER
Danske Regioners
syv anbefalinger
til en national klimatilpasningsplan
Klimaforandringerne medfører ekstreme vejrfænome-
ner. Uanset hvor meget vi reducerer udledningen af
drivhusgasser, vil hav, åer og kloakker flyde over. Og
allerede nu er Danmark det EU-land, som har haft de
næststørste omkostninger fra klimaskader målt pr. ind-
bygger.
Det kræver handling!
Vi må som samfund på alle niveauer indrette og tilpas-
se os, så vi beskytter mennesker, boliger, erhvervsliv og
natur mod det vand, vi ved kommer.
Vand kender ikke til administrative grænser. Derfor skal
klimatilpasning løses i fællesskab og med fokus på hel-
heder. Klimatilpasning er både en lokal, regional og na-
tional opgave, og kun hvis vi samarbejder, kan vi lykkes
med at tilpasse Danmark til de ekstreme vejrfænomener.
Det viser både forskningen og erfaringerne.
Regeringen arbejder på en national klimatilpasnings-
plan, som skal udstikke de overordnede rammer for
indsatsen. Det ser vi frem til, for der er brug for bedre
planlægning og koordinering af klimatilpasning, ligesom
der er brug for en tydelig organisering og et langsigtet
fokus på finansiering.
Regionerne har gennem en årrække understøttet kom-
munernes arbejde med klimatilpasning og vist, hvilken
forskel det gør at samarbejde på tværs. Vi er overbevi-
ste om, at fremtiden kalder på fælles ansvar og fælles
løsninger. Derfor foreslår Danske Regioner, at regionale
klimatilpasningsplaner skal adressere de udfordringer
og løsninger, der går på tværs af kommunegrænser. De
skal skabe enighed om, hvem der skal betale, og hvilke
projekter, der skal prioriteres hvornår.
Regionerne kan sikre effektive løsninger og sammen-
hæng mellem det nationale og det lokale. Det vil skabe
demokratisk forankring samtidig med, at omstillingen
accelereres.
Danske Regioner præsenterer derfor syv anbefalinger til
en bedre håndtering af klimaforandringerne:
1
2
3
4
5
6
7
Regionale
klimatilpasningsplaner skal
sikre sammenhæng
Indsatser skal følge
vandets geografi
Der oprettes
Kyst- og Vandråd
De regionale klima-
tilpasningsplaner udmønter
en national fond til
finansiering af indsatserne
Flere fællesprojekter
for kystbeskyttelse skal
gennemføres
Naturbaserede løsninger
foretrækkes
Regionerne skal fremme
innovation og videndeling
på tværs
3
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0004.png
Vandet stiger
handling
er nødvendig
Gennemsnitlig
stigning i
havvandstand
i forhold til 1950
2,0
1,5
Meter
Observeret
stigning
i
havvandstand
1,0
0,5
0
1950
2000
2020
4
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0005.png
To scenarier
for en fremtid med
intensiv brug af fossile brændstoffer.
Forskellen skyldes usikre konsekvenser
af vejr- og naturekstremer
Kilde: Summary for Policymakers, IPCC, 2021
2050
2100
Fremtid baseret på
bæredygtighed
5
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0006.png
1
ANBEFALING
Regionale
klimatilpasningsplaner skal
sikre sammenhæng
Regionale klimatilpasningsplaner kan:
• Sikre helhedsplanlægning for
sammenhængende kyststrækninger og
vandoplande i partnerskab med borgere og
andre berørte interessenter.
• Sikre prioritering af de områder, hvor
udfordringerne med oversvømmelser er
størst, og hvor der er flest hensyn, der kræver
beskyttelse.
• Udgøre et solidt planlægningsgrundlag for
udmøntning af nationale midler.
• Hente finansiering fra mange finansieringskilder
og koble til konkrete projekter.
• Fastsætte bidragsfordelinger.
• Skabe demokratisk forankring med en
kombination af armslængde og nærhed.
• Samle og dele viden og erfaringer.
• Sætte tempo på klimatilpasningen af Danmark.
I samarbejdet mellem regioner og kommuner er
der gode erfaringer med klimatilpasningsprojek-
ter. Det ser man fx ved Gudenåen, Limfjorden og
i projektet
Stormflod og havvandstigninger
i ho-
vedstaden.
Men ofte strander klimatilpasning på forskellige
tilgange til bidragsfordelinger, risikoopfattelser
og betalingsvillighed. For at øge samarbejde og
fremdrift bør regionale klimatilpasningsplaner
skabe rammen, når løsningerne går på tværs af
kommunegrænser.
Derfor anbefaler Danske Regioner, at regions-
rådet vedtager bindende regionale klimatil-
pasningsplaner.
Regionale klimatilpasningsplaner kan sikre ro-
bust og langsigtet planlægning på baggrund af
de statslige rammer. Planerne skal udarbejdes
i tæt samarbejde med kommunerne, der både
bidrager med input og er med til implementerin-
gen.
De regionale klimatilpasningsplaner skal tage
afsæt i vandets geografi, gælde for alle dele af
vandets kredsløb og inddrage samtlige aktører
og bidragsydere i området.
Planerne bør også fastsætte ansvarsfordelingen
og håndtere tværgående finansieringsspørgsmål.
Det kan fx være bidragsfordelingen i et tværkom-
munalt samarbejde eller koordineringen af an-
søgninger til eksterne midler, fx EU-finansiering.
Det er vigtigt, at planerne både bygger på et ens-
artet datagrundlag, tager højde for de forskellige
udfordringer og vurderer mulige løsninger. På
baggrund af en risikovurdering og en værdiopgø-
relse kan regionerne beslutte, hvilke tilpasnings-
projekter, der skal prioriteres. Planerne skal
inddrage borgere og interessenter, og dokumen-
tere, hvordan der gribes ind over for sårbarheder
eller uligheder i området.
Der er i flere
kommuner
opmærksomhed
omkring, at der kan
være behov for håndtering af
udfordringerne på tværs af
kommunegrænser, men det kan i
praksis være svært at lave aftaler
om løsningerne. Kommunerne
peger således på, at fælles
løsninger strander på forskellige
politiske, økonomiske og
tidsmæssige prioriteringer”
Kilde: Evaluering af kommunal klimatilpasning,
Miljøstyrelsen, 2017
6
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0007.png
Forslag: Opgaver
for stat, regioner
og kommuner
STAT
• Definere vandoplande og
kyststrækninger
• Fastsætte klimascenarier
• Fastlægge
planlægningshorisonter
• Udpege nationale interesser
• Samle og udstille data
REGION
Samle planlægning
Prioritere indsatser
Etablere partnerskaber
Fastsætte bidrags-
fordelinger
• Samle finansieringskilder
til projekters økonomi
KOMMUNE
Bidrage til planlægning
Sikre lokal implementering
Sikre lokal inddragelse
Koble til lokale planer og
udvikling
Sådan kan en
løsning se ud:
Klima-
tilpasnings-
plan
Input fra Kyst-
og Vandråd
Projekt 1
Udtagning af
lavbundsjorde
Projekt 2
Fjordløsning
Projekt 3
Digeprojekt
VANDOPLANDENE
Kommune 1
Kommune 2
Kommune 3
• Regionsrådet
udformer bindende
klimatilpasningsplaner
for sammenhængende
vandoplande og
kyststrækninger.
• Kyst- og Vandrådene
kommer med input til
planernes udformning
og gennemførelse.
Rådene består af borgere,
kommuner, regioner,
forsyninger, erhverv,
digelag, foreninger mm.
• Projekter, der kræver
tværkommunale løsninger
tænkes ind i en regional
plan sammen med relevante
partnere, fx kommuner og
digelag.
7
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0008.png
2
ANBEFALING
Indsatser skal
følge vandets
geografi
De enkelte steder, hvor vandoplande og kyststræk-
ninger går på tværs af regionsgrænser, er det den re-
gion, som har den største del af området, der er
lead
på udviklingen af den regionale klimatilpasningsplan.
Bortset fra den jyske vestkyst, som er Kystdirektora-
tets ansvar, så ligger en hovedkyststrækning eller et
vandopland oftest i én region – og aldrig i mere end
to.
Kystdirektoratet har inddelt Danmarks kyster i 15
hovedstrækninger. Vandoplandene er grupperet i 21
vandplanområder. Her vil det være hensigtsmæssigt
med en underopdeling, fordi det enkelte område net-
op er en gruppe af vandoplande, der ikke nødvendig-
vis hænger sammen. Udpegningen af disse oplande
bør være statslig.
Vand respekterer ikke administrative grænser, og løs-
ningerne mod de stigende mængder vand håndteres
bedst i vandets naturlige geografi. Det er ikke den
virkelighed, vi ser i dag. Der er derfor behov for en
integreret planlægning, der kan håndtere vandfor-
valtningen i hele vandets kredsløb.
Derfor anbefaler Danske Regioner, at indsatserne
skal følge vandets geografi.
Lokale løsninger skal tænkes ind i en større sammen-
hæng, og derfor skal de regionale klimatilpasnings-
planer håndtere de udfordringer, der går på tværs
af kommunegrænser. Det vil sikre, at løsninger ikke
modvirker hinanden. På den måde kan vi undgå, at
der bygges diger i forskellige højder i tilstødende
kommuner, og at oversvømmelse på én å-strækning
løses ved, at vandet i stedet sendes nedstrøms og
medfører skade et andet sted.
2/3
af Danmark
er dækket af vandoplande,
der ligger i mindst to
og helt op til
11 kommuner
Alle
kysttekniske
hovedstrækninger
,
på nær Bornholm, går på
tværs af 3-17 kommuner
Kilde: Kystplanlægger, Kystdirektoratet, 2021
Kilde: SCALGO/WSP, 2020
8
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0009.png
Arbejdsgruppen anbefaler stærkt at tage
udgangspunkt i hele vandets kredsløb i
forvaltningen af klimatilpasningen. Der er
derfor behov for at samtænke den samlede
vandforvaltning på baggrund af vandets
kredsløb”
Kilde: Klimatilpasning for fremtiden. Udfordringer, dilemmaer
og løsningsveje, Teknologirådet, 2021
Fysiske vandoplande sammenholdt
med administrative grænser
Antal kommuner i et vandopland
Regionsgrænse
Kommunegrænse
Kilde: SCALGO/WSP, 2020
9
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0010.png
3
ANBEFALING
• 31 partnere
• 24 delprojekter
Der oprettes
Kyst- og Vandråd
For at sikre de bedste løsninger, en faglig begrundet
prioritering og en planlægning, der tager højde for
de nære forhold, skal borgere, erhvervsliv, naturin-
teresser mm. involveres tidligt. Det er afgørende for
den demokratiske forankring.
Derfor anbefaler Danske Regioner, at der oprettes
Kyst- og Vandråd for hvert opland og for hver kyst-
strækning.
Kyst- og Vandrådene skal nedsættes og faciliteres af
regionerne og bestå af relevante aktører, herunder
borgere, kommuner, regioner, forsyningsselskaber,
erhvervsinteresser, digelag, naturforeninger mm.
Kyst- og Vandrådene skal bidrage til udformningen
og gennemførslen af de regionale klimatilpasnings-
planer. Regionen binder initiativer mellem rådene
sammen, understøtter indsatserne i det omfang det
er nødvendigt og hjælper med finansiering og viden-
deling. De steder, hvor der allerede er velfungerende
råd, tages der udgangspunkt i dem.
Beredskabet er også en væsentlig partner i den re-
gionale klimatilpasningsplan på tværs af de enkelte
kyst- og vandoplande. Det er vigtigt, at beredskabet
er tæt inddraget. Dels så de kan bidrage med deres
viden – dels så de bedst kan tilrettelægge deres egen
indsats.
Samskabelse er vigtig
både mellem offentlige
aktører, interessegrupper
og borgere. Det er også
vigtigt at involvere den
private sektor, der skal
gennemføre projekterne.
Der er ofte tale om
komplekse projekter, som
kræver højt specialiseret
viden. Samskabelse kan
sikre billigere, bedre
og mere innovative
løsninger”
Kilde: Opsamling fra konferencen Vandet
kommer – Erfaringer fra Holland med klima-
tilpasning og deres anvendelse i Danmark,
CONCITO, DI Dansk Infrastruktur, Danske
Regioner, 2021
Region Midtjylland har som projektleder
af
Coast to Coast Climate Challenge
samlet:
• 90 mio. kr. i budget (52 mio. kr. fra EU)
• Rammesat investeringer for 3 mia. kr.
10
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0011.png
4
ANBEFALING
Forebyggelse er billigere og bedre, og risikoen for
oversvømmelse falder ikke nødvendigvis sammen
med et områdes betalingsevne. Danske Regioner
støtter derfor, at der etableres en national klimatil-
pasningsfond eller -pulje, der i højere grad kan sikre
solidarisk og stabil finansiering. En fond eller pulje ga-
ranterer dog ikke i sig selv hverken de rette projekter
eller den rette prioritering.
Derfor anbefaler Danske Regioner, at de regionale
klimatilpasningsplaner indstiller til og udmønter
puljer og fonde til finansiering af indsatserne.
De regionale klimatilpasningsplaner bør fungere som
grundlag for og indstilling til en national fond, og for-
holdet mellem fonden og de regionale planer tæn-
kes dynamisk; Regionerne kan ansøge om midler til
konkrete projekter i den regionale plan og fondspro-
grammet rammesætter, sammen med øvrige statsli-
ge retningslinjer, de regionale klimatilpasningsplaner.
Tilsammen giver dette set-up både en samlet nati-
onal klimatilpasningsplan og et lokalt og regionalt
ejerskab til de enkelte kyststrækninger, vandoplande
og projekter. Modellen kendes fra generationsfor-
ureninger, hvor regionernes plan for oprensning er
grundlaget for udmøntningen af de 630 mio. kr. stats-
lige midler på finansloven til oprydningens fase 1.
Udover nationale midler, og de bidragsfordelinger,
som regionen fastsætter, kan andre finansieringskil-
der målrettes de konkrete projekter. Det kan være:
• Midler fra puljen til kystbeskyttelse
• Miljøstyrelsens tilskud til vand- og klimaprojek-
ter, fx klima-lavbundspuljen eller puljer til at for-
følge vand- og miljømål
• Landbrugsstyrelsens tilskud til eks. lavbundsjor-
de og vådområder
• Developere og
investorer
Koblingen af flere
forskellige midler kan
bedre fremmes regi-
onalt, end hvis enkelte
aktører var overladt til
sig selv.
Ifølge
Det Europæiske
Miljøagentur er Danmark
det EU-land, der har haft
de
næststørste omkostninger
fra klimaskader målt pr.
indbygger
Derudover kan regionerne med
deres erfaring og administrative tyngde hente finan-
siering fra EU. Region Midtjyllands projekt Coast to
Coast Climate Challenge med en EU-finansiering på 52
(+) mio. kr. er et eksempel. Det tværregionale projekt,
Circular Economy Beyond Waste, der har sikret ca. 80
mio. kr. i EU-støtte, er et andet.
I dag er kommunen
og lodsejeren
ladt alene med
klimatilpasning, og der er
behov for finansierings- og
samarbejdsmekanismer
særligt for tværkommunale
projekter”
Kilde: Opsamling fra konferencen Vandet kommer
– Erfaringer fra Holland med klimatilpasning og
deres anvendelse i Danmark, CONCITO, Dansk
Byggeri, Danske Regioner, 2021
11
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
Kilde: Economic losses from climate-
related extremes in Europe, Det
Europæiske Miljøagentur, 2019
De
regionale klima-
tilpasningsplaner
udmønter puljer og
fonde til finansiering
af indsatserne
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0012.png
5
ANBEFALING
Flere
fællesprojekter
for kystbeskyttelse skal
gennemføres
Særligt ved kysterne skal beskyttelse tænkes sam-
men med benyttelse, på en måde, der ikke begræn-
ser borgernes adgang. Kystbeskyttelse skal ikke kun
sikre det bagvedliggende land, det skal også sikre et
af de største aktiver vi har i Danmark – den smukke
kystlinje.
Da vand ved kysterne kommer over store strækninger
på samme tid, er kystbeskyttelse, der skal forhindre
oversvømmelse, tværkommunal. Kystbeskyttelsen
udføres ofte i én kommune, men har også effekt i en
anden kommune. Derfor kan det være svært at finde
fælles sikringsløsninger og bidragsfordelinger. Større,
sammenhængende løsninger er svaret. Fællesprojek-
ter er her et vigtigt værktøj.
Derfor anbefaler Danske Regioner, at regionerne
får ansvaret for fællesprojekter efter Kystbeskyt-
telsesloven.
Den regionale kystsikring skal tænke kysten sammen
med vandoplandene, altså det vand, der kommer fra
grundvand, å-udløb og spildevand.
Når det kommer til beskyttelse mod erosion, kan lo-
kale anlæg være effektive lokalt, men de kan forværre
situationen nedstrøms. Derfor bør de tilladelser som
kommunerne giver til enkeltanlæg være i overens-
stemmelse med den regionale plan for kystsikring.
Havne og kystområder er blandt de mest populære,
når der skal byudvikles og opføres boliger. Det er vig-
tigt, at disse byggerier og anlægsarbejder bidrager
til den samlede langsigtede kystsikring og ikke blot
udgør et nyt område, der også skal beskyttes. Der bør
derfor være et tæt samspil mellem planerne for kyst-
beskyttelse og de langsigtede visioner for den fysiske
planlægning.
Siden 2018 er der
givet 207 tilladelser efter
Kystbeskyttelsesloven til
enkeltprojekter og 10 tilladelser
til kommunale fællesprojekter.
Ingen af projekterne
går på tværs af
kommunegrænser
12
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0013.png
KYSTLINJERNE
Kystdirektoratet har delt landets
kystlinje op i 15 hovedstrækninger,
der kræver sammenhængende
planlægning. På nær Bornholm går
de alle på tværs af kommuner. Fire af
strækningerne fordeler sig mellem
to regioner. Vestkysten fordeler sig
mellem tre regioner.
Kun 22 af landets 98 kommuner
er uden kyststrækning.
2 regioner
10 kommuner
2 regioner
8 kommuner
Kommuner
med kyststrækninger
Kommuner
uden kyststrækninger
1 region
4 kommuner
1 kommune
3 regioner
5 kommuner
2 regioner
8 kommuner
2 regioner
8 kommuner
1 region
3 kommuner
1 region
8 kommuner
1 region
5 kommuner
1 region
3 kommuner
1 region
7 kommuner
2 regioner
17 kommuner
1 region
4 kommuner
1 region
5 kommuner
Manglende opbakning og uenighed
blandt nogle af de implicerede
grundejere bevirker, at kommuner
beslutter ikke at fremme
kystbeskyttelsesprojekter, hvorved
behov for kystbeskyttelse enten
ikke dækkes eller sker som mindre
omkostningseffektive enkeltløsninger”
Kilde: Kystanalyse, Miljø- og Fødevareministeriet, 2016
13
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0014.png
6
ANBEFALING
Der er
lagt planer for
Naturbaserede
løsninger
foretrækkes
Der er allerede lagt planer for 140 procent af Dan-
marks arealer. Derfor er det vigtigt, at én planlæg-
ningsopgave imødekommer flere behov for både
mennesker og natur. Naturen er en del af løsningen
på klimatilpasning og kan udgøre en buffer og et for-
svar mod vandet. Det kan være i form af et klitland-
skab ved kysten eller et vådområde i en ådal.
Naturbaserede klimatilpasningsløsninger tilgodeser
også andre formål og medvirker til at styrke helheds-
løsninger. De kan fremme biodiversitet, binde CO
2
i
vådområder, udgøre rekreative elementer og øge
den landskabelige værdi. Det er vigtigt, da klimatil-
pasning skal understøtte mere sammenhængende
natur – både langs de danske kyster og i det åbne land
Derfor anbefaler Danske Regioner, at naturbasere-
de løsninger foretrækkes.
De regionale klimatilpasningsplaner vil netop sikre
helhedsløsninger, der i videst muligt omfang giver
merværdi. Det giver ikke kun mening i forhold til
planlægning af Danmarks arealer. Det giver også øko-
nomisk mening. Jo mere og jo bredere værdi et pro-
jekt skaber, jo flere finansieringskilder kan inddrages.
Øges projektets merværdi, øges kort sagt kredsen
af potentielle bidragsydere. Det vil kunne koble et
klimatilpasningsprojekts økonomi til flere relevante
investorer og puljer, herunder klima-lavbundspuljen.
På den baggrund er det oplagt, at ambitionen om at
udtage 100.000 hektar lavbundsjorde ses i sammen-
hæng med klimatilpasning.
Naturhensyn kan dog også komplicere klimatilpas-
ning i nogle områder. Mange af de danske kyster er
udlagt som Natura 2000-områder, og her kræves der
kompensationsordninger og fravigelsesprocedurer.
Det er processer der ofte er juridisk tunge og fagligt
svære.
af befolkningen
ønsker helhedsløsninger,
selv når de er dyrere
68%
140%
af Danmarks
arealer
af den danske kystlinje
er enten fredet eller
udpeget som
Natura
2000-område
60%
Kilder: Prioritering af Danmarks areal i fremtiden, Tekno-
logirådet, 2017; National undersøgelse af klimatilpasning i
et borger- og virksomhedsperspektiv, Epinion, 2021; WSP
2021
14
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0015.png
HÅRD LØSNING
Hård kystbeskyttelse, som fx et dige, kan være en effektiv
løsning, men ofte går hårde løsninger ud over den land-
skabelige værdi og muligheden for at skabe merværdi. I
stedet for at lukke vandet ude skal vi i højere grad lukke
naturen ind, arbejde sammen med den, og bruge naturen
aktivt, når vi klimatilpasser.
NATURBASERET LØSNING
Naturbaserede løsninger tager udgangspunkt i øko-
systemers og naturtypers egen evne til at bidrage til
klimatilpasning. Naturbaserede løsninger giver også
mere værdi og kan fx binde CO
2
, øge biodiversiteten
og gøre landskaber attraktive for borgerne.
Klimatilpasningstiltag bør i det videst mulige omfang arbejde med
naturen, frem for blot at beskytte menneskeskabte værdier imod
naturens kræfter. Naturbaserede løsninger, der understøtter de
naturlige processer, bør prioriteres højt. Det kan føje ekstra værdier til
klimatilpasningen og give den bedste sikring på lang sigt”
Kilde: Klimatilpasning for fremtiden, Teknologirådet, 2021
15
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0016.png
7
ANBEFALING
Regionerne skal
fremme
innovation og
videndeling
på tværs
De erfaringer der høstes i ét projekt, skal kunne
bruges i andre projekter på tværs af administrative
grænser. Regionerne er vant til at facilitere netværk
og samle viden og erfaringer mellem fagligheder og
geografi. Videndeling, kompetenceopbygning og in-
novation er allerede en del af regionernes myndig-
hedsopgaver fx med jordforurening og råstoffer.
Derfor anbefaler Danske Regioner, at regionerne
skal fremme innovation og videndeling på tværs
af projekter og myndigheder.
Gennem de sidste 10 år har regionerne været driven-
de i udviklingen af faglige netværk på klimatilpas-
ning, fx Klimatorium, CALL Copenhagen, KLIKOVAND
og Det Nationale Netværk for Klimatilpasning.
I Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi og via
Danmarks Miljøportal har regionerne sammen med
kommuner og stat prioriteret og afsat ressourcer
til udvikling af digitale værktøjer som KAMP og HIP.
Regionerne har i forskellige samarbejder med kom-
muner fremmet udvikling og anvendelse af fælles
hydrauliske modeller, prognoseværktøjer og over-
svømmelseskort.
Innovative udbudsformer og offentlige private part-
nerskaber skal også fremme innovative løsninger.
Det kan samtidig nedbringe anlægsomkostningerne
og mindske andelen af projekter, der bliver dyrere
end planlagt. Regionerne har allerede stor erfaring
med komplicerede anlægsprojekter som sygehus-
byggerier og generationsforureninger.
Regionerne er også internationalt engageret og
samler viden fra andre lande. De har erfaringer med
at søge og gennemføre større samarbejdsprojekter
med ekstern finansiering som Coast to Coast Clima-
te Challenge og DK2020. Samtlige regioner deltager
i det danske bidrag til udformning af EU’s Horizon
program, hvor klimatilpasningsområdet er en af fem
centrale EU-missioner, hvis midler skal geare natio-
nale tiltag.
Klimatilpasning
er én af fem
EU-missioner,
der er retningsgivende for EU’s
forsknings- og innovationsprogram
Horizon Europe 2021-2030. Det
forventede budget til missionen
lyder på € 1 mia., og der skal bl.a.
etableres 150 fyrtårnsprojekter, der
fokuserer på at styrke samarbejdet
mellem det regionale og lokale
niveau
16
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0017.png
Erfaringerne med Region Hovedstaden og Region
Midtjylland endvidere peger på, at man med fordel
kunne give regionale aktører stærkere muligheder for
at kompetenceopbygge, vidensunderstøtte og koordinere
de respektive kommuner i sikringen af en styrket og fælles
vidensdelende og samskabende indsats”
Kilde: Robusthed i kommunale klimatilpasningsplaner, CONCITO, 2017
Livredderhus ved Stængehus, Stormen Bodil, 2013. Fotograf: Søren Agerlund, Naturstyrelsen Sjælland
17
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0018.png
Regionale erfaringer
med klimatilpasning
Coast to Coast Climate
Challenge (C2C-CC)
Region Midtjylland er projektleder.
Projektet består af 31 parter, 24
delprojekter og 90 mio. kr. budget,
heraf 52 mio. kr. fra EU-midler.
DK2020
Regionerne udgør partnerskabskredsen
samen med Realdania og KL
Det Nationale Netværk for
Klimatilpasning (DNNK)
Regionerne Sjælland, Midtjylland
og Hovedstaden er medlemmer af i
bestyrelsen og overfører erfaringer fra
C2C-CC til netværket.
Cluster for Cloud to
Coast Climate Adaptation
(C5a)
Region Midtjylland deltager som
partner i det interregionale projekt og
samler data for tilpasningsstrategier.
KLIKOVAND
Region Hovedstaden har været med til
at etablere projektet og samle parterne
og ydet vejledning til kommuner og
forsyninger.
Climate Adaptation
Living Lab for Greater
Copenhagen (CALL
Copenhagen)
CALL Copenhagen blev etableret
som led i implementeringen af Den
Regionale Vækst- og Udviklingsstrategi
for 2015-2018 I Region Hovedstaden.
Klimatilpasning i
Nordjylland
Region Nordjylland arbejder på en
model, hvor miljø- og klimaindsatser
samles i samarbejder på tværs af
nordjyske kommuner.
Fotos fra venstre: Rågeleje, Stormen Bodil, 2013. Fotograf: Christian Helledie NIRAS /
Gudenåen, vinteren 2020. Fotograf: Rune Borre-Jensen, Region Midtjylland
18
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0019.png
Klimatilpasning på Tværs
Region Hovedstaden har udviklet,
igangsat og sikret hovedparten af
midlerne til projektet, der er et part-
nerskab mellem stat, kommuner, for-
syninger, forskningsinstitutioner og
interesseorganisationer.
Stormflod og
havvandsstigninger
Region Hovedstaden har udviklet pro-
jektet og sikret hovedparten af mid-
lerne, der har medvirket til at skabe
fælles datasæt og overblik over for-
ventede skader og tab samt optimale
sikringsniveauer.
Kystteknologier i dansk
kontekst
Region Hovedstaden har medvirket til
udarbejdelse af en videnskabelig rap-
port om kystbeskyttelsesstrategier.
Task Force for Klimatil-
pasning
Task Forcen blev etableret som led i
implementeringen af den Regionale
Vækst- og Udviklingsstrategi 2015-2018
i Region Hovedstaden og medvirker
til at give kommuner og vandselskaber
kompetencer til at gå fra plan til hand-
ling.
NEPTUN
Region Syddanmark faciliterer kortlæg-
ning af offentlige myndigheders udfor-
dringer på klimatilpasningsområdet på
tværs af den dansk-tyske grænse.
TOPSOIL
Region Midtjylland er ledende partner
i det interregionale samarbejde og bi-
drager med administration, regnskab
og afrapporterer til bevillingsgiver i
EU.
Nordkystens Fremtid
Region Hovedstaden har bidraget med
midler til projektet, der undersøger
betalingsmodeller og juridisk afklaring
af bidragsfordeling.
Vand på Tværs
Robust beredskab
Region Hovedstaden har udviklet pro-
jektet og sikret hovedparten af midler-
ne, der giver kommunerne værktøjer
til at planlægge beredskabsindsatser.
Region Hovedstaden har udviklet initi-
ativet, der understøtter politisk og ad-
ministrativ dialog på tværs af aktører.
Fotos fra venstre: Gudenåen, vinteren 2020. Fotograf: Rune Borre-Jensen, Region Midtjylland /
Rågeleje, Stormen Bodil, 2013. Fotograf: Tine Wandall
19
/ VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2021
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 249: Henvendelse af 17/1-22 fra Danske Regioner om Danske Regioners syv anbefalinger til en national klimatilpasningsplan
2514985_0020.png
Danske Regioners syv anbefalinger
til en national klimatilpasningsplan
1
2
3
4
5
6
7
Regionale klimatilpasningsplaner skal sikre sammenhæng
Hvis vi skal sikre Danmark mod vand fra alle sider, er det nødvendigt med løsninger for
samlede vandoplande og kyststrækninger. Regionerne kan samle planlægningen og ind-
drage borgere, kommuner og andre aktører i processen. Samtidig kan de regionale planer
udgøre et grundlag for prioritering, løfte indsatsen ved at koble mange finansieringskilder
og bruge de regionale erfaringer med at hente EU-finansiering.
Indsatser skal følge vandets geografi
Ofte ligger et oversvømmelsestruet område i én kommune, mens løsningen er bedst place-
ret i en anden kommune. Klimatilpasning skal derfor planlægges ud fra en samlet tilgang
til vandløbssystemet, hvor grundvand, hav og åer tænkes sammen. Lokale løsninger skal
ses i større sammenhæng, og de regionale klimatilpasningsplaner skal håndtere udfordrin-
gerne i vandets geografi, når de går på tværs af kommunegrænser.
Der oprettes Kyst- og Vandråd
De gode løsninger opstår i partnerskaber, hvor lokal viden og erfaring sættes i spil. Kyst- og
Vandrådene skal skabe dialog, inddragelse og bidrage til løsningerne. Rådene skal bestå af
borgere, kommuner, regioner, erhvervsliv, naturinteresser mm. De skal dække de enkelte
vandoplande og kyststrækninger, og de skal nedsættes og faciliteres af regionerne.
De regionale klimatilpasningsplaner udmønter en national fond
eller pulje til finansiering af indsatserne
Risikoen for oversvømmelse falder ikke nødvendigvis sammen med et områdes betalings-
evne. Derfor er det vigtigt, at klimatilpasning understøttes af nationale midler. Men nati-
onale midler er ikke i sig selv en garanti for den rette prioritering af projekter. Derfor skal
de regionale planer sikre, at pengene bruges bedst muligt. Modellen kendes fra generati-
onsforureninger, hvor regionernes plan for oprensning er grundlag for udmøntningen af
de statslige midler.
VANDET KOMMER / DANSKE REGIONER 2022 / LAYOUT: UHI, DANSKE REGIONER / ISBN tryk: 978-87-7723-445-3 / ISBN elektronisk: 978-87-7723-446-0
Flere fællesprojekter for kystbeskyttelse skal gennemføres
Der er brug for sammenhængende kystbeskyttelse på tværs af kommunegrænser, og der
er brug for flere fælles løsninger. Ofte går projekter i stå pga. uenighed om bidragsforde-
linger, og enkeltprojekter gør klimatilpasningen dyrere end nødvendigt. Derfor bør regi-
onerne få ansvaret for fællesprojekter efter Kystbeskyttelsesloven og kunne fastlægge
bidragsfordelinger, så flere fællesprojekter gennemføres.
Naturbaserede løsninger foretrækkes
Vi skal bruge naturen aktivt når vi klimatilpasser. Det kan fx gøres ved genslyngning af
vandløb, bevarelse af strandenge eller ved udtagning af lavbundsjorde. Ud over at bidrage
til klimatilpasning forbedrer naturlige løsninger forholdene for de danske økosystemer, re-
ducerer CO2 og gør områder mere attraktive for borgerne. Det er også økonomisk smart,
for når et projekts merværdi øges, så udbredes også kredsen af potentielle bidragsyde-
re. Det kan fx være, at klimatilpasningsprojekter kobles med puljen til udtagning af lav-
bundsjord.
Regionerne skal fremme innovation og videndeling på tværs
De gode løsninger skal udbredes på tværs af projekter og myndigheder, og regionerne
skal have ansvar for at dele best practice på tværs af administrative grænser. At regionerne
har en god størrelse til dette, ses i regionale klimatilpasningsprojekter, fx Coast to Coast
Climate Challenge.