Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 235
Offentligt
2513928_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14. januar 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 18-22
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens delegerede retsakt om ændring
med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende fornyelse af undtagelse 4.f for anvendelsen af kviksølv i andre ud-
ladningslamper til specialformål (d
elegeret retsakt).
Kommissionen har den 17. december 2021 fremsendt den delegerede retsakt. Rådssekretariatet har anmodet
om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 21. januar 2022.
Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at svække beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte undtagelsen, da det ikke er teknisk muligt i praksis at eliminere eller substituere kvik-
sølv i denne anvendelse, og da beskyttelsesniveauet ikke vil være svækket. Regeringen kan derfor støtte, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af
nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Grundnotat om ændring af RoHS-direktivet angående anvendelsen af kviksølv i andre udladningslamper til specialformål, delegeret retsakt
2513928_0002.png
Kemikalier
Ref. MIAUM/HESEL
Den 12. januar 2022
MIM 18-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende fornyelse af undtagelse 4.f for
anvendelsen af kviksølv i andre udladningslamper til specialformål (delegeret
retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 17.12.2021 fremsendt en delegeret retsakt om ændring med henblik på tilpas-
ning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af
8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr.
Med retsakten fornys undtagelse 4.f for anvendelsen af kviksølv i andre udladningslamper til speci-
alformål i en tidsbegrænset periode. Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at svække beskyt-
telsesniveauet i Danmark, eller at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da der er tale om en forlængelse af en undtagelse. Regeringen kan støtte undtagelsen,
da det ikke er teknisk muligt i praksis at eliminere eller substituere kviksølv i denne anvendelse, og
da beskyttelsesniveauet ikke vil være svækket. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsi-
gelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 17.12.2021 fremsendt delegeret retsakt om tilpasning til den tekniske udvikling
af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra
a), som et delegeret direktiv. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og
IV til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde indtil
14.02.2022. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Rådssekretariatet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 21.01.2022.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Grundnotat om ændring af RoHS-direktivet angående anvendelsen af kviksølv i andre udladningslamper til specialformål, delegeret retsakt
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidige undtagelser fra
de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet eller fornyelse af eksisterende undtagelser.
Direktivets bilag III og IV indeholder en optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og
elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages eller fornyes på bilag III og IV
skal det fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved hjælp
af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse af
materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge af
substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele
herved.
Beslutninger om optagelse eller fornyelse af undtagelser og disses gyldighedsperioder skal tage hensyn
til alternativernes tilgængelighed, substitutionens socioøkonomiske indvirkning og enhver potentiel
indvirkning på innovationen.
Er ingen af ovenstående betingelser opfyldt, skal undtagelsen ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra b)
ophæves og fjernes fra bilag III og IV. I de tilfælde udløber undtagelsen tidligst tolv måneder og senest
atten måneder efter beslutningen er truffet.
Kommisionen modtog den 15. januar 2015 flere ansøgninger om fornyelse af undtagelse 4.f i RoHS-
direktivets bilag III for anvendelsen af kviksølv i andre udladningslamper til specialformål.
Undtagelsen gælder i alle produktkategorier af elektrisk og elektronisk udstyr, som direktivet dækker,
jf. RoHS bilag I.
Kviksølvs funktion i gasudladningslamper til specialformål er at indgå i den lysproduktionsproces, som
omdanner elektricitet til lys.
Kommissionens tekniske og videnskabelige vurdering fremhævede følgende forhold:
Undtagelsen omfatter en lang række anvendelser såsom flere typer ultraviolette lyskilder (f.eks.
hærdningslamper, lyskilder til fotokemi, udvikling af polymerer), projektorlamper, gartnerilam-
per osv.
Kviksølvfrie alternativer anses for at være tilgængelige på systemniveau (til brug i nye LED-arma-
turer), men sådanne alternativer har forskellige begrænsninger og kan ikke anvendes i de mange
typer af eksisterende udladningslamper til specialformål (udskiftning af komponenter).
Det er i øjeblikket ikke teknisk muligt i praksis at substituere kviksølv i de pågældende anvendel-
ser, og den nuværende undtagelse bør fornyes. Hvor det er muligt, bør anvendelserne dog præci-
seres yderligere. For en del af undtagelsen er det allerede muligt nærmere at præcisere de anven-
delser, hvor kviksølv ikke kan substitueres. Den maksimale gyldighedsperiode for undtagelsen
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Grundnotat om ændring af RoHS-direktivet angående anvendelsen af kviksølv i andre udladningslamper til specialformål, delegeret retsakt
bør finde anvendelse herfor. Den tidligere formulering af undtagelsen vedrørende "andre udlad-
ningslamper til specialformål, som ikke udtrykkeligt er nævnt" er stadig nødvendig for de anven-
delser, der ikke er omfattet af den specifikke formulering, men den bør forlænges med en kortere
periode end de maksimale fem år på grund af udsigten til at kunne begrænse undtagelsen i frem-
tiden.
De videnskabelige og tekniske vurderinger, herunder interessenthøringerne, har således vist, at
undtagelseskriterierne fortsat er opfyldt med hensyn til undtagelse 4.f, som omformuleret, da der
endnu ikke findes pålidelige alternativer. Samtidig fremgik det af evalueringsresultaterne, at for-
nyelsen af den specifikke undtagelse ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes
efter REACH-forordningen, som krævet i artikel 5 i direktiv 2011/65/EU.
Kommissionen har vurderet, at en undtagelse kan fornys for den specifikke anvendelse, da det er
vurderingen, at den ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH), og da kravet i artikel 5 stk. litra a) vurderes at være opfyldt med henvisning til, at
det ikke er teknisk muligt i praksis at substituere eller eliminere kviksølv i de anvendelser, der er
omfattet af undtagelsen.
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan fornys med en gyldighedsperiode på tre år, og fem år
for de anvendelser, der kvalificerer til en fornyelse af undtagelsen på grund af deres funktionalitets- og
anvendelsesområde, dvs. for højtrykskviksølvlamper, der anvendes i projektorer, lyskilder, der
anvendes til gartneribelysning, og lyskilder, der udstråler lys i det ultraviolette spektrum, i lyset af
alternativernes udviklingsstadie.
Det delegerede direktiv forventes ikke at få nogen negativ indvirkning på innovationen på området.
Kommissionen har hørt ekspertgruppen for delegerede retsakter under RoHS-direktivet den 1. septem-
ber 2016, den 29. oktober 2018 og den 21. oktober 2019.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil
14.02.2022, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrører
realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at retsakten er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af anvendelse af visse
farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr i EU (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det delegerede direktiv skal implementeres i dansk ret ved en tilpasning af RoHS-bekendtgørelsen,
hvorved undtagelsen fornys. Implementeringsfristen er seks måneder efter det delegerede direktivs
ikrafttræden.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 235: Grundnotat om ændring af RoHS-direktivet angående anvendelsen af kviksølv i andre udladningslamper til specialformål, delegeret retsakt
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelse af det delegerede direktiv forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller admini-
strative konsekvenser for det offentlige
eller EU’s budget. Det
skønnes heller ikke at medføre sam-
funds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det bevarer status quo.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Vedtagelse af det delegerede direktiv vurderes ikke at svække beskyttelsesniveauet i Danmark, da det
viderefører status quo.
Høring
Et notat om retsakten har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
bemærkning fra Rådet for Grøn Omstilling, som finder, at den fastsatte periode for forlængelse af den
gældende undtagelse på 5 år bør reduceres til 3 år. Det bemærkes hertil, at i de tilfælde, hvor undtagel-
serne forlænges i 5 år, er substitution af kviksølv ikke teknisk muligt, og forlængelsesperioden fastsættes
under hensyntagen hertil. I de tilfælde, hvor der forlænges med 3 år, er der tale om områder, hvor der
ikke på nuværende tidspunkt findes alternativer, men hvor indrømmelse af en periode, til at tilveje-
bringe flere oplysninger om alternativer eller begrundelser for fortsat anvendelse af kviksølv, vil med-
virke til at understøtte både udviklingen af alternativer, men også behovet for at kunne markedsføre sine
produkter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af kviksølv, som har en samlet uændret påvirkning af
beskyttelsesniveauet. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4