Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 23
Offentligt
2460047_0001.png
Kommissions svar på spørgsmål fra danske MEP’ere
Danske MEP’er
Dato
Om
Nye sydafrikanske trusler
om antidumpingtold på
import af fjerkrækød fra
Polen, Spanien, Irland og
Danmark
Spørgsmål
Gennem de seneste fem år har
Sydafrika handlet imod ånden i den
økonomiske partnerskabsaftale
(ØPA) mellem Den Europæiske
Union og Southern African
Development Community (SADC).
South African International Trade
Administration Commission har
indført adskillige urimelige og
juridisk uberettigede
handelsforanstaltninger for at
forhindre EU i frit at eksportere
fjerkrækød.
Kommissionen anmodes derfor om
at besvare følgende spørgsmål:
1. Det panel til bilæggelse af
tvister om
beskyttelsesforanstaltninger, der
er nedsat i medfør af ØPA'en,
skrider ikke frem på grund af
Sydafrikas obstruktion. Hvordan
agter Kommissionen at reagere
på denne mangel på
samarbejde?
2. Er Kommissionen, for at
opveje handelsbarriererne for
eksport af fjerkrækød fra EU til
Sydafrika, rede til at anvende
forordningen om håndhævelse
af handelsaftaler proaktivt og
Svar
Kommissionen arbejder på at nedsætte et
voldgiftspanel med hensyn til den igangværende tvist
med Toldunionen for Det Sydlige Afrika (SACU) om
de bilaterale beskyttelsesforanstaltninger mod import
af fjerkræ fra EU, så der kan træffes en afgørelse i
sagen hurtigst muligt. Kommissionen er i øjeblikket
ved at afslutte de kontraktlige drøftelserne med SACU
og voldgiftsmændene, så panelet snart kan
nedsættes. Derefter udsendes en rapport inden for
fem til seks måneder efter datoen for nedsættelsen af
voldgiftspanelet.
Anvendelsen af håndhævelsesforordningen er
underlagt specifikke betingelser. Kommissionen
mener, at sådanne betingelser i øjeblikket ikke er
opfyldt i den igangværende tvistprocedure over for
den beskyttelsesforanstaltning, som SACU har indført
over for import af fjerkræ fra EU. Dette skyldes
navnlig, at SACU efter udvælgelsen af medlemmerne
af voldgiftspanelet har samarbejdet om at forhandle
de kontrakter, der skal indgås med voldgiftsmændene.
På nuværende tidspunkt følger Kommissionen
tvistbilæggelsesmekanismen i henhold til den
økonomiske partnerskabsaftale. Ikke desto mindre vil
Kommissionen overveje en eventuel anvendelse af
håndhævelsesforordningen i tilfælde af enhver
eventuel fremtidig mangel på samarbejde fra SACU's
side.
Kommissionen ser også på alternative muligheder for
markedsadgang. Hvad angår Kina, vedrører den
omfattende investeringsaftale ikke markedsadgang for
landbrugsprodukter, da der netop er tale om en
Spg: Asger Christensen
14/4
Svar:
18/6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0002.png
reagere på passende vis, skønt
der ikke foreligger en konklusion
fra tvistbilæggelsespanelet?
3. Sydafrikas indførelse af
yderligere antidumpingtold på
den årlige eksport af over 100
000 tons fjerkrækød fra de
berørte medlemsstater, som
føjer sig til andre
handelsforanstaltninger over for
EU's fjerkrækødeksporterende
lande, betyder, at det med tiden
vil være nødvendigt at afsætte
dette fjerkrækød på andre
markeder uden for EU. Vil
Kommissionen som led i den
omfattende investeringsaftale
mellem EU og Kina prioritere
adgangen til det kinesiske
marked for fjerkræ fra EU?
investeringsaftale. EU arbejder på at forbedre
markedsadgangen for europæiske
landbrugsfødevarer til Kina, herunder fjerkrækød, ved
at afholde tekniske drøftelser med de relevante
agenturer og sætte spørgsmålet på dagsordenen for
møder på højeste niveau, herunder topmøder mellem
EU og Kina.
Spg: Kira Marie Peter-
11/5 Hansen
Svar:
17/7
Misbrug af dyr og
overtrædelser af direktiv
2010/63/EU i Vivotecnia,
Spanien
Der er blevet afsløret
dyremishandling og overtrædelser
af direktiv 2010/63/EU om
beskyttelse af dyr, der anvendes til
videnskabelige formål, i Vivotecnia,
en testfacilitet i Madrid, Spanien.
Denne nyhed kommer mindre end
to år efter, at lignende
overtrædelser blev afsløret i Institut
für Pharmakologie und Toxikologie
i Niedersachsen, Tyskland. På
baggrund af disse oplysninger:
De sager, der blev indberettet i 2019 i Tyskland og i
2021 i Spanien, repræsenterer hverken kompetent
eller hensigtsmæssig behandling af dyr. De afspejler
ikke den omsorgskultur, der forventes at være
etableret via gennemførelsen af direktivet om
beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabelige
formål
(1)
. De billeder, der blev vist, kunne tyde på, at
der er sket forsætlige overtrædelser af lovgivningen.
Kommissionen har ingen dokumentation for
systematisk manglende overholdelse eller alvorlige
problemer med håndhævelsen af direktivet.
Tværtimod bekræftes det i den første
gennemførelsesrapport
(2)
, at der gennemføres
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0003.png
1. Er Kommissionen enig i, at
der tydeligvis er et alvorligt
problem med håndhævelsen af
dette direktiv i hele Unionen?
2. Da medlemsstaternes næste
gennemførelsesrapporter først
skal forelægges i 2024, hvilke
foranstaltninger agter
Kommissionen at træffe nu for at
sikre, at det, der skete på disse
to testfaciliteter, ikke sker igen?
regelmæssige inspektioner. I 18 medlemsstater
inspiceres der mere end det krævede minimum,
herunder i Tyskland og Spanien. Selv om fem
medlemsstater rapporterede, at de ikke har brugt
uanmeldte inspektioner, siden direktivet trådte i kraft,
blev i gennemsnit ca. 40 % af inspektionerne i EU
foretaget uanmeldt. I Tyskland og Spanien blev
henholdsvis 36 % og 40 % af inspektionerne foretaget
uanmeldt.
Direktivet blev gennemført i national lovgivning og
trådte i kraft i 2013. Det er medlemsstaterne, der er
ansvarlige for håndhævelsen. I direktivet fastlægges
strukturer og ansvarsområder for de relevante aktører,
som skal forhindre manglende overholdelse og dårlig
praksis, også internt i virksomheder. Desuden
beskrives myndighedernes forpligtelse til at føre tilsyn
med overholdelsen.
Kommissionen samarbejder med medlemsstaterne
om at udveksle bedste praksis. Sammen med
medlemsstaterne og interessenterne har
Kommissionens tjenestegrene udsendt retningslinjer
for inspektion og håndhævelse
(3)
. Kommissionen agter
endvidere at udvikle to Open Access e-
læringsmoduler rettet mod inspektører og
kompetencebedømmere for at fremme direktivets
gennemførelse og gøre inspektionerne mere effektive.
Den 31. maj 2021 vedtog Kommissionen
retningslinjerne for engangsplastprodukter
(1)
i
overensstemmelse med direktivet om engangsplast
(2)
.
Retningslinjerne understøtter gennemførelsen af
centrale bestemmelser i direktivet om engangsplast.
De ændrer ikke direktivets anvendelsesområde, men
tager sigte på at gøre det muligt at anvende kravene
deri på ensartet vis i hele EU.
Spg: Margrete Auken
25/6
Svar:
23/8
Undtagelse af artikler, der
udelukkende er fremstillet af
viskose eller cellulosefilm,
fra anvendelsesområdet for
direktivet om engangsplast
Den seneste kendte udgave af
Kommissionens retningslinjer for
direktiv (EU) 2019/904 om
engangsplast udelukker artikler,
der udelukkende er fremstillet af
viskose eller "cellulosefilm", fra
direktivets anvendelsesområde.
Dette er i strid med forhandlernes
beslutning om at medtage sådanne
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0004.png
artikler i den retlige ramme. Det er
også i strid med den udgave af
udkastet til retningslinjer, der blev
fremlagt i december 2020, og hvori
viskose blev anset for at være
omfattet af anvendelsesområdet for
direktivet om engangsplast.
1. Mener Kommissionen, at den
kan ændre direktivets
anvendelsesområde ved hjælp
af retningslinjer? Kan den i
bekræftende fald forklare
årsagerne til denne ændring og
følgevirkningerne for forbrugere
og håndhævelsesmyndigheder
med hensyn til f.eks.
vådservietter og sugerør
fremstillet af viskose eller
cellofan sammenlignet med
andre plastmaterialer?
2. Vil Kommissionen overveje at
give yderligere vejledning til
håndhævelsesmyndighederne
med henblik på at tackle
udfordringen med at skelne
mellem cellofan- og
viskoseartikler og konventionelle
plastartikler?
3. Hvis Kommissionen vedtager
retningslinjerne i den seneste
version, vil den så forpligte sig til
at foreslå nye lovbestemmelser
for engangsprodukter, der ikke
længere er omfattet af
I den fremlagte fortolkning af kemisk modifikation
tages der hensyn til en bred vifte af input fra eksterne
interessenter, og det tilstræbes at finde den rette
balance mellem forskellige tilgange til at fortolke den
måde, hvorpå naturlige polymerer såsom cellulose
modificeres under produktionen. Regenereret
cellulose såsom viskose og cellulosefilm skal anses
for ikke at være kemisk modificeret, når man ser på
deres lighed med cellulose efter
produktionsprocessen. Det skal bemærkes, at
produkter, der indeholder konventionel plast såsom
polypropylen eller polyethylen, vil være omfattet af
direktivets anvendelsesområde.
Uden at det berører Kommissionens beføjelser som
traktaternes vogter, er det primært medlemsstaternes
ansvar at sikre overholdelsen og håndhævelsen af
EU-lovgivningen, herunder at fastslå, om en polymer
skal undtages fra direktivets anvendelsesområde som
en naturlig polymer, der ikke er blevet kemisk
modificeret. Kommissionen har ikke planlagt nye
retlige bestemmelser, men har i overensstemmelse
med artikel 15 til hensigt at revidere direktivet i 2027.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0005.png
direktivets anvendelsesområde,
men som er lige så skadelige for
miljøet?
Spg: Nikolaj Villumsen
13/7
Svar:
7/9
EU-dækkende hvide lister
over arter der må
importeres, holdes,
opdrættes og handles som
selskabsdyr
EU er et vigtigt transitknudepunkt
og bestemmelsessted for tusindvis
af vilde dyrearter, der lovligt holdes
og handles som selskabsdyr. Den
uregulerede handel med eksotiske
kæledyr har en ødelæggende
indvirkning på biodiversiteten både
i EU og på verdensplan og udgør
en alvorlig sundhedsrisiko for EU’s
borgere. EU’s lovgivning om
handel med vilde dyr og planter
(Rådets forordning (EF) nr. 338/97)
dækker kun en brøkdel af de
handlede arter, og i
dyresundhedsloven (forordning
(EU) 2016/429) fokuseres der ikke
på handel med vilde dyr og planter.
På baggrund af de konstant
skiftende tendenser dukker nye
arter regelmæssigt op i den
europæiske handel med kæledyr.
Men EU-dækkende sorte lister i
hele EU som den, der blev oprettet
ved forordning (EU) nr. 1143/2014,
opfylder ikke
forsigtighedsprincippet og kræver
regelmæssige opdateringer, som
kræver omfattende ressourcer og
medfører betydelige forsinkelser. I
sin beslutning om EU’s
biodiversitetsstrategi for 2030
Som Kommissionen har anført i sine svar på skriftlige
forespørgsler P-2424/2020 og E-2442/2021, er der
visse forventede problemer med at oprette »hvide
lister« over arter, hvor udelukkende handel og opdræt
som selskabsdyr er tilladt:
problemet med at skelne »(eksotiske) selskabsdyr«
fra andre (vilde) dyr, da der ikke er nogen
videnskabelig eller juridisk definition
spørgsmålet om, hvordan et sådant nyt
reguleringsredskab i juridisk og praktisk forstand
(også håndhævelse) ville være knyttet til den
eksisterende lovgivning om handel med vilde dyr,
invasive fremmede arter og dyresundhed
bekymringer vedrørende proportionaliteten af et
totalforbud mod handel eller opdræt af nogen af de
arter, der ikke er opført på en »hvid liste«, da et
forbud reelt ville være et resultat af en sådan
foranstaltning.
Også med hensyn til disse bekymringer har
Kommissionen endnu ikke truffet nogen beslutninger
om at udarbejde en sådan »hvid liste« på EU-plan.
Som anført i biodiversitetsstrategien for 2030
(1)
vil
revisionen af handlingsplanen for vilde dyr og
planter
(2)
blive baseret på resultaterne af den
igangværende evaluering, hvilket omfatter samtlige
spørgsmål, der er rejst i handlingsplanen. Det ville
ikke være i overensstemmelse med Kommissionens
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0006.png
opfordrede Parlamentet
Kommissionen til snarest muligt at
foreslå EU-dækkende hvide lister
over arter, der er tilladt til import,
hold, avl og handel som
selskabsdyr.
1. Hvad agter Kommissionen at
gøre for at tage hensyn til
Parlamentets anmodning?
2. Er Kommissionen enig i, at
revisionen af EU’s handlingsplan
mod ulovlig handel med vilde dyr
og planter giver mulighed for at
indlede processen med at
udarbejde EU-dækkende hvide
lister for eksotiske kæledyr?
principper og standardpraksis i forbindelse med bedre
regulering
(3)
at have fokus på individuelle spørgsmål
eller prioritere særlige politikvalg på dette tidspunkt.
Spg: Nikolaj Villumsen
7/6
Svar:
4/8
Reglerne om miljøvurdering
af projekter, herunder af
kumulative virkninger
Er det Kommissionens opfattelse,
at direktiv 2011/92/EU om
miljøvurdering af projekter (ændret
ved direktiv 2014/52), som bl.a.
kræver, at man skal vurdere et
projekt og dets kumulative
virkninger i sin helhed, er
overholdt, hvis der er tale om en
vurdering af et projekt, hvor der er
erklærede politiske mål og aftaler
om et større og mere omfattende
projekt end det, der er blevet
behandlet i forbindelse med en
miljøvurdering?
Som eksempel kan nævnes
miljøvurdering af anlægslov for
De projekter, der er omfattet af direktivet om vurdering
af virkninger på miljøet (VVM-direktivet)
(1)
, er defineret
i direktivets artikel 4, stk. 1, og artikel 4, stk. 2, med
henvisning til projektkategorier i henholdsvis bilag I og
II. De projekter, som det ærede medlem nævner,
falder ind under forskellige projektkategorier
(2)
og kan
som sådan være underkastet særskilte procedurer
(miljøkonsekvensvurdering eller screening) i henhold
til VVM-direktivet.
Både screeningprocedurer (for projekter opført i
bilag II) og miljøkonsekvensvurderinger (for projekter
opført i bilag I eller for projekter, der er opført i bilag II,
og for hvilke det er fastslået, at de kan have
væsentlige indvirkninger på miljøet) skal tage hensyn
til hele det pågældende projekts indvirkning i anlægs-,
drifts‐ og, hvis det er relevant, nedrivningsfasen.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0007.png
Spg: Pernille Weiss
2/6
Svar:
5/8
Medtagelse af gartnerier i
anvendelsesområdet for
EU-klassificeringssystemet
under "bæredygtig
anvendelse af vand- og
havressourcer"
Lynetteholm L220 som blev
tredjebehandlet af det danske
Folketing den 4. juni 2021 og hvor
der blev miljøvurderet anlæggelsen
af et jorddeponi som en halvø, men
ikke den efterfølgende byudvikling
og etablering af infrastruktur i form
af en ringvej og metro. Dette til
trods for at der ligger klare politiske
aftaler, som omhandler disse
projekter som en del af et samlet
projekt, og til trods for at der i
anlægslovens bemærkninger
henvises til senere byudvikling på
jorddeponi, og til trods for at der
allerede er lavet en
forundersøgelse af en ringvej i
forbindelse med det samlede
projekt.
Vandknaphed er et voksende
miljøproblem, som også bidrager til
politisk og social ustabilitet.
Vandforbruget er steget med en
hastighed på mere end det
dobbelte af befolkningstilvæksten i
det seneste århundrede, og
fødevareindustrien og landbruget
tegner sig for den største del af
vandforbruget.
I dag anvendes 70 % af verdens
ferskvand til kunstvanding i
landbruget. I gartnerisektoren
varierer vandforbruget med en
faktor på to eller mere afhængigt af
vækstteknologier. Ny innovation,
f.eks. vertikalt landbrug, indeholder
Derudover skal der tages hensyn til kumulative
virkninger med andre eksisterende og/eller godkendte
projekter.
For at undgå dobbeltarbejde skal den kompetente
myndighed og bygherren desuden tage hensyn til
tilgængelige resultater af andre relevante vurderinger
foretaget i henhold til EU-lovgivningen eller national
lovgivning, f.eks. under screeningsprocessen (VVM-
direktivets artikel 4, stk. 4-5) eller ved udarbejdelsen
af miljøkonsekvensvurderingsrapporten (VVM-
direktivets artikel 5, stk. 1).
Den anden delegerede retsakt til
klassificeringsforordningen
(1)
vil omfatte de fire
»ikkeklimarelaterede« miljømål, der er fastsat i
artikel 9. Den forventes vedtaget i 2022. I
overensstemmelse med artikel 20 i denne forordning
arbejder platformen for bæredygtig finansiering, der
består af eksperter og repræsentanter for
interessenter fra forskellige økonomiske sektorer, i
øjeblikket på de tekniske screeningkriterier. Disse
kriterier bør for hver sektor fastlægge, hvad der udgør
et »væsentligt bidrag« til disse mål, herunder
»bæredygtig anvendelse og beskyttelse af vand‐ og
havressourcer«. De delsektorer, der er omfattet af
landbruget, følger Eurostats nomenklatur for
økonomiske aktiviteter
(2)
. Arbejdet er på et for tidligt
stadium til, at Kommissionen kan give oplysninger om
resultatet.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0008.png
store muligheder for at optimere
ressourcer i sektoren.
1. I betragtning af det
presserende behov for at gøre
noget ved vandknapheden og
det betragtelige potentiale for at
forbedre vandeffektiviteten og
nedsætte kvælstofforureningen i
gartnerisektoren, idet drivhuse
er lukkede systemer, vil
Kommissionen så medtage
gartnerisektoren i den
kommende delegerede retsakt
om EU-klassificeringen under
bæredygtig anvendelse af vand?
2. I øjeblikket er det med den
direkte indkomststøtte under den
fælles landbrugspolitik ikke
muligt at yde støtte til
gartnerisektoren, på trods af at
nogle regioner i EU har alvorlige
udfordringer med vandknaphed
og i nogle tilfælde
kvælstofforurening. Vil
Kommissionen overveje at
udvide anvendelsesområdet for
den fælles landbrugspolitik?
Gartneri kan få direkte indkomststøtte under den
fælles landbrugspolitik
(3)
. Arealer, der anvendes til
gartnerier, og som opfylder betingelserne for
støtteberettigelse, kan modtage de grundlæggende
arealbetalinger, og medlemsstaterne kan desuden
yde koblet støtte på særlige betingelser. Den
fremtidige fælles landbrugspolitik vil fortsætte disse
ordninger. Landbrugerne vil fortsat være bundet af
konditionalitetskravene, herunder
vandrammedirektivet
(4)
. Desuden skal
medlemsstaterne i deres strategiske planer forklare,
hvordan deres interventioner med koblet støtte er i
overensstemmelse med nævnte direktiv.
Desuden kan de nationale programmer for udvikling af
landdistrikterne omfatte foranstaltninger til støtte for
gartneri, og den fælles markedsordnings generelle
bestemmelser finder anvendelse på dets produkter.
Kommissionens reformforslag vil gøre sektoren
berettiget til sektorspecifikke interventioner fra
producentorganisationer som defineret i de nationale
strategiske planer under den fælles landbrugspolitik,
som skal godkendes af Kommissionen.
Spg: Pernille Weiss
15/6
Svar:
16/8
Afgiftsligestilling af
produktion af vedvarende
energi på lavbundsjord og
retningslinjerne for EU's
statsstøtte-regler
Danmark har 171.000 hektar
lavbundsjord, som udleder 5,7 mio.
ton CO2 om året, svarende til knap
40 pct. af landbrugets samlede
udslip af drivhusgasser.
Jordbeskatningen på
1. Ifølge direktivet om vedvarende energi fra 2018 er
biomasse, solenergi og vindenergi alle vedvarende
energikilder, der bidrager til energisikkerhed,
miljøbeskyttelse, beskæftigelse og vækst. For at
kunne medregnes i direktivets mål for vedvarende
energi er biomasse imidlertid underlagt visse
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0009.png
lavbundsjorder med produktion af
vedvarende energi (VE), såsom
sol- og vindkraft, er i dag højere
end for lavbundsjorder med
produktion biomasse, som fx
energipil. Anlægges VE-produktion
fra sol og/eller vindenergi i dag på
lavbundsjord i Danmark, vil
beskatningsgrundlaget ændre sig
fra såkaldt produktionsjord til
industrijord. Anlægges VE-
produktion fra energipil på
lavbundsjord i Danmark, er
beskatningsgrundlaget fortsat
produktionsjord. Det bør her
bemærkes, at sol- og vindkraft og
energipil, der anvendes til VE-
elproduktion, opfylder samme
energiformål, jf. retningslinjerne for
statsstøtte.
I lyset af dette bedes
Kommissionen besvare:
1. Kan Kommissionen bekræfte,
at elproduktion fra biomasse
eller sol- og vindkraft opfylder
samme energiformål?
2. Kan Kommissionen bekræfte,
at det vil være muligt for det
danske Folketing at ligestille
sammenlignelig VE-baseret
elproduktion fra sol- og vindkraft
med VE-baseret elproduktion fra
biomasse i forhold til
grundskyldspromillen og
specifikke bæredygtighedskrav. Disse krav blev
yderligere skærpet i Fit for 55-forslagene i
overensstemmelse med den øgede klima‐ og
biodiversitetsambition i den europæiske grønne pagt.
2. En skatteforanstaltning vil kun falde ind under
statsstøttereglerne, hvis den udgør en selektiv fordel
for bestemte virksomheder, hvilket ikke vil være
tilfældet, hvis den også gælder for operatører, der
befinder sig i en sammenlignelig situation, eller hvis
en anden skattemæssig behandling ville være
berettiget som følge af karakteren af og logikken i det
system, som foranstaltningen er en del af. I denne
henseende kan medlemsstaterne anvende forskellige
regler, hvis de er begrundet i objektive forhold, der er
uløseligt forbundet med den pågældende
skatteordning.
3. Bæredygtig udvikling af bioenergi i landdistrikter
spiller en vigtig rolle med hensyn til at nå EU's miljø-
og klimamål og er betinget af, at de skærpede
bæredygtighedskrav, der blev indført med Fit for 55-
forslagene, opfyldes. Bæredygtig bioenergi bidrager
også til energisikkerhed og udvikling af
landdistrikterne. Bioøkonomi og vedvarende energi er
derfor udtrykkeligt nævnt i de ni specifikke mål for den
fremtidige fælles landbrugspolitik. Desuden kan
udtagning af jord for at give plads til vilde dyr, planter,
bestøvere og andet, der medvirker til naturlig
skadedyrsregulering, bidrage til at vende tabet af
biodiversitet som anerkendt i EU's
biodiversitetsstrategi.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0010.png
beregning af grundværdien,
uden at det vil stride med EU's
statsstøtteregler?
3. Kan Kommissionen bekræfte,
at en hurtigere udtagning af
lavbundsjord samt en øget VE-
baseret produktion vil
understøtte opfyldelsen af EU's
miljø- og klimamål?
Spg: Søren Gade
1/6
Svar:
9/8
Greenpeaces aktioner i et
beskyttet havområde
Greenpeace-aktivister placerede
for nylig granitblokke i et område
på 55 kvadratkilometer havbund i
det beskyttede havområde
Offshore Brighton. Lignende
aktioner er blevet gennemført i
Nordsøen og Østersøen siden
2008.
1. Betragter Kommissionen
disse aktiviteter som lovlige, og
hvad gør den for at forhindre og
standse den ulovlige udbredelse
af dumpning af blokke i EU's
havområder? Hvilke retlige
instrumenter anbefaler
Kommissionen til
medlemsstaterne for at stoppe
denne ulovlige aktivitet?
2. Hvad gør Kommissionen for
at sikre sikkerheden og
fortsættelsen af fiskeriet i disse
områder i betragtning af, at
blokkene kan hænge fast i
Den placering af granitblokke på havbunden, som det
ærede medlem henviser til, fandt sted i det beskyttede
havområde Offshore Brighton. Dette område er
beliggende i Den Engelske Kanal inden for Det
Forenede Kongeriges eksklusive økonomiske zone (i
Det Forenede Kongerige ved grænsen til franske
farvande). Det Forenede Kongerige har som sådan
jurisdiktion over det pågældende område, som fastsat
i de relevante bestemmelser i De Forenede Nationers
havretskonvention. Da Det Forenede Kongerige ikke
længere er en EU-medlemsstat, ser Kommissionen
intet retsgrundlag, på hvilket den kan gribe ind. Dette
gælder også for sikkerheden i forbindelse med fiskeri,
som er omhandlet i det andet spørgsmål.
For så vidt angår placeringen af sten på havbunden i
EU-farvande, er gennemførelsen af EU-retten, med
forbehold af Kommissionens beføjelser som
traktaternes vogter, hovedsageligt de nationale
myndigheders ansvar. I Natura 2000-områder er det
således op til disse myndigheder at fastslå, hvorvidt
det er sandsynligt, at sådanne handlinger påvirker
området væsentligt, og at træffe passende
foranstaltninger for at undgå forringelse af
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 23: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2460047_0011.png
fiskenet, hvilket udgør en alvorlig
fare for skibstrafikken og
menneskeliv, og kan sænke
fartøjer?
3. Eftersom blokkene kommer
fra et stenbrud i Nordtyskland,
vurderer Kommissionen da de
miljømæssige konsekvenser af
ødelæggelsen af fjerntliggende
bjerge med det formål at dumpe
disse klippeblokke i et helt nyt
levested, der ændrer dets
økosystem og ødelægger de
sandbanker, som det beskyttede
havområde har til formål at
beskytte? Mener Kommissionen,
at den kunstige indførelse af
hårdt substrat er en
kvalitetsændring i sandbanker
som defineret i Natura 2000, og
er dette i overensstemmelse
med bevaringsmålene og
beskyttelsen af det specifikke
biologiske samfund i
sandområder?
levestederne og forstyrrelser af arterne, jf. artikel 6,
stk. 2, i habitatdirektivet
(1)
.
Kommissionen mener, at enhver handling, som
foretages i EU-farvande, fuldt ud skal respektere de
gældende retlige rammer og må under ingen
omstændigheder underminere nogen relevant
interessents juridiske rettigheder og sikkerhed.
For så vidt angår udvindingen af blokkene, er det de
kompetente tyske myndigheders ansvar at sikre, at
udvindingen af materialer fra stenbrud sker i
overensstemmelse med den relevante miljølovgivning.
Kommissionen stoler på, at alle relevante nationale
forvaltninger vil sikre fuld overholdelse af den
gældende lovgivning.