Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 225
Offentligt
2513868_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14. januar 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 08-22
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om Kommissionens delegerede retsakt om ændring med henblik
på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU
(RoHS-direktivet) vedrørende fornyelse af undtagelse 1.f for anvendelsen af kviksølv i (kompakt)lysstofrør
med én sokkel til specialformål (d
elegeret retsakt).
Kommissionen har den 16. december 2021 fremsendt den delegerede retsakt. Rådssekretariatet har anmodet
om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 21. januar 2022.
Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at svække beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte forslaget, da det ikke er teknisk muligt i praksis at eliminere eller substituere kviksølv i
denne anvendelse, og da beskyttelsesniveauet ikke vil være svækket. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet
ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af nærvæ-
rende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 225: Grundnotat om ændring af RoHS-direktivet angående anvendelsen af kviksølv i (kompakt) lysstofrør med én sokkel til specialformål, delegeret retsakt
2513868_0002.png
Kemikalier
Ref. MIAUM/HESEL
Den 12. januar 2022
MIM 08-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende fornyelse af undtagelse 1.f for
anvendelsen af kviksølv i (kompakt)lysstofrør med én sokkel til specialformål
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 16.12.2021 fremsendt en delegeret retsakt om ændring med henblik på tilpas-
ning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af
8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr.
Med retsakten fornys undtagelse 1.f for anvendelsen af kviksølv i (kompakt)lysstofrør med én sokkel
til specialformål i en tidsbegrænset periode. Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at svække
beskyttelsesniveauet i Danmark, og den vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det er en forlængelse af en eksisterende undtagelse. Regerin-
gen kan støtte forslaget, da det ikke er teknisk muligt i praksis at eliminere eller substituere kviksølv i
denne anvendelse, og da beskyttelsesniveauet ikke vil være svækket. Regeringen kan derfor støtte, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendel-
sen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 16.12.2021 fremsendt en delegeret retsakt om tilpasning til den tekniske udvik-
ling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen
af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra
a), som et delegeret direktiv. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og
IV til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde indtil
14.02.2022 Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Rådssekretariatet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 21.01.2022.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 225: Grundnotat om ændring af RoHS-direktivet angående anvendelsen af kviksølv i (kompakt) lysstofrør med én sokkel til specialformål, delegeret retsakt
2513868_0003.png
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om optag af midlertidige undta-
gelser fra de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet, eller fornyelse af eksisterende
undtagelser. Direktivets bilag III og IV indeholder en optegnelse over de materialer og komponenter i
elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til
direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages eller fornyes på bilag III og IV
skal det fastslås, at optagelsen eller fornyelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes
efter forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved hjælp
af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse af
materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge af
substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele
herved.
Beslutninger om optagelse eller fornyelse af undtagelser og disses gyldighedsperioder skal tage hensyn
til alternativernes tilgængelighed, substitutionens socioøkonomiske indvirkning og enhver potentiel
indvirkning på innovationen.
Er ingen af ovenstående betingelser opfyldt, skal undtagelsen ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra b)
ophæves og fjernes fra bilag III og IV med en overgansperiode på minimum tolv og maksimum atten
måneder
Kommisionen modtog to ansøgninger om fornyelse af undtagelse 1.f i RoHS-direktivets bilag III for an-
vendelsen af kviksølv i (kompakt)lysstofrør med én sokkel til specialformål henholdsvis den 19. decem-
ber 2014 og den 15. januar 2015. En af ansøgningerne blev fornyet med yderligere oplysninger i januar
2020.
Undtagelsen gælder i alle produktkategorier af elektrisk og elektronisk udstyr, som direktivet dækker,
jf. RoHS bilag I.
Kviksølv anvendes i kompaktlysstofrør (CFL
1
) med én sokkel til specialformål til at frembringe
ultraviolet lys, som derefter kan omdannes blandt andet til synligt lys af pærens fluorescerende coating.
Kommissionens tekniske og videnskabelige vurdering fremhævede følgende forhold:
kompaktlysstofrør (CFL) til specialformål dækker på grund af deres særlige udformning,
materialer og fremstillingsproces et meget bredt udvalg af lyskilder med flere egenskaber, som er
afhængig af den resulterende bølgelængde af det frembragte lys. Ultraviolet lys bruges
eksempelsvis til medicinsk hudbehandling; disinfektion af luft, vand og overflader og hærdning af
materialer. Blåt lys anvendes i insektfælder, En anden produktanvendelse er kontrol af
validiteten af pengesedler
1
CFL er en forkortelse for kompakt(compact) fluorescerende lyskilder
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 225: Grundnotat om ændring af RoHS-direktivet angående anvendelsen af kviksølv i (kompakt) lysstofrør med én sokkel til specialformål, delegeret retsakt
for CFL-lyskilder til specialformål, der er konstrueret til at udsende lys i det ultraviolette
spektrum, er der tilstrækkelige oplysninger om, at det vil være teknisk umuligt i praksis at
substituere kviksølv i de pågældende anvendelser, og det anbefales derfor i undersøgelsen at
forlænge undtagelsen med den maksimale varighed på yderligere fem år
for andre CFL-lyskilder til specialformål, hvor der for den brede vifte af anvendelser mangler
oplysninger om substitutionen af kviksølv, bør undtagelsen forlænges med tre år. Derved gives
der mulighed for at tilvejebringe mere detaljerede oplysninger, der kan begrunde undtagelsen for
andre typer lyskilder, der bør anses for at være omfattet af udtrykket "specialformål", såfremt der
indgives nye ansøgninger.
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan fornys for den specifikke anvendelse, da det er
vurderingen, at den ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH), og da kravet i artikel 5 stk. litra a) vurderes at være opfyldt med henvisning til, at
det ikke er teknisk muligt praksis at eliminere kviksølv i de relevante anvendelser eller substituere det
med et stof med sammenlignelig ydeevne.
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan fornys med en gyldighedsperiode på fem år for CFL-
lyskilder til specialformål konstrueret til at udsende lys i det ultraviolette spektrum, da der på
nuværende tidspunkt ikke findes nogen pålidelige alternativer. Undtagelsen kan fornys med en
gyldighedsperiode på tre år for alle andre typer CFL-lyskilder, der er omfattet af kategorien af CFL-
lyskilder til specialformål, således at branchen får mulighed for at tilvejebringe detaljerede oplysninger
med henblik på at begrunde opretholdelsen af denne undtagelse for specifikke lyskildekategorier i
overensstemmelse med direktivets mål om, at undtagelser bør være af begrænset omfang og varighed.
Det delegerede direktiv forventes ikke at få nogen negativ indvirkning på innovationen på området.
Kommissionen har hørt ekspertgruppen for delegerede retsakter under RoHS-direktivet den 1. septem-
ber 2016, den 29. oktober 2018 og den 21. oktober 2019.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil
14.02.2022, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrører
realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at retsakten er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af anvendelse af visse
farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr i EU (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det delegerede direktiv skal implementeres i dansk ret ved en tilpasning af RoHS-bekendtgørelsen,
hvorved undtagelsen fornys. Implementeringsfristen er seks måneder efter det delegerede direktivs
ikrafttræden.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 225: Grundnotat om ændring af RoHS-direktivet angående anvendelsen af kviksølv i (kompakt) lysstofrør med én sokkel til specialformål, delegeret retsakt
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelse af det delegerede direktiv
forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller admini-
strative konsekvenser for det offentlige eller
EU’s budget. Den skønnes heller ikke at medføre sam-
funds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Vedtagelse af det delegerede direktiv vurderes ikke at svække beskyttelsesniveauet i Danmark, da det
viderefører status quo.
Høring
Et notat om sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet be-
mærkninger fra Rådet for Grøn omstilling, som finder at den besluttede 3-årige fornyelse af undtagelsen
for ”andre” CFL-lyskilder
bør reduceres til 1 år. Det bemærkes hertil, at i de tilfælde, hvor undtagelserne
forlænges i 5 år, er substitution af kviksølv ikke teknisk muligt, og forlængelsesperioden fastsættes under
hensyntagen hertil. I de tilfælde, hvor der forlænges med 3 år, er der tale om områder, hvor der ikke på
nuværende tidspunkt findes alternativer, men hvor indrømmelse af en periode, til at tilvejebringe flere
oplysninger om alternativer eller begrundelser for fortsat anvendelse af kviksølv, vil medvirke til at un-
derstøtte både udviklingen af alternativer, men også behovet for at kunne markedsføre sine produkter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af kviksølv, som har en samlet uændret påvirkning af
beskyttelsesniveauet. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4