Åbent
Brev
Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Rasmus Prehn.
((nebel den 5. Oktober2021.
forbindelse med en anmeldelse at Naturhistorisk Museum/Mols Laboratoriets rewilding
-forsog er der blevet forespurgt,
om
Østjyllnnds Potti vil foelægge komphcerede veterinære
spørgsmål
for det Veterinær
e Sundhedsråd. Det er spørgsmål
som
det ikke
kan foc,entes. at hverken en politiassistent eller en politanklager har nogen forudsætn
inger for at vurdere’
Det Veterinære Sundhedsråd kan kun afgive veterinærfaglige udtalelser i sager,
der forelægges rådet at en offentlig mynd,ghed
eller af ministeren for tødesarer, Landbrug og Fiskeri.
En udtalelse fra rådet kan fastlægge, om rewilding forsøget
pS Naturhistorisk Museum/Mols Laboratoriet har overholdt gældende
dyrevelfærdslov i perioden 2016 til foråret 2021
.
National interesse i sagen Natarhistorisk Museum/Mols Lahoratoriets rewilding-forsøg
er model for regeringens nye lov
om naturnationalparker Personkredsen omkring rewrding forsøget på Mols Laborator
iet var også rådgivere og
konsulenter på udarbeidelsen af regeringens lovforslag i nr 2020-5425 udkast til lovforslag
om ændring af lov om
naj±eskytt&,e. low om skoen i
nr
?-?G 542a udkest tl evfo;lag om ændring
af lov om caturbeskystaise, lov om
skove, drevelfærdsloven, lav om mark og vej! red og færdselsloven.
Det er derfor af stor betkdning or offentligheden at vide, om rewilding-forsøget
på Mols laboratoriet er udført i strid
med gældende dyrevetfærdslos og dyreforsøg;lovgivningen i perioden fra etablering
en al rewilding forsøgets
start
i 2016
og frem til foråret 2021
Det forekommer at være i almenhedens interesse at få afklaret, hvorvidt den nye lov
(vedtaget juni 2021) bygger på
anbefalinger og erfaringer fra e: ulovligt udført rewilding-forsøg, udført af Naturhisto
risk Museum i perioden fra 2016 til
2021 eller ej
For at belyse ovennævnte spørgsmål bør Ministeren forlægge nedenstående spørgsmå
l for Det Veterinære Sundhedsråd
Mener Det Veterinære Sundhedsrâd at;
,v
‘r
•
•
•
•
•
En benætnfngsejer overholder dyrevelfærdslovens § 1, §2 og §3,
når denne offentlig 5kr ver
og udtaler at
“Vi
fcdre ikke,
vi har ikke fodret og vi kommer aldrig til at fodre”,
“farvel til
vinterfodring af dyrene”,
“Bestanden voksede i løbet af
sommeren til 40 dyr, som til vores store overraskelse alle formåede at overleve vinteren
2017-18
og som desuden i
praksis stoppede med at fodre dyrene?
En besætningsejer. deri praksis har behandlet/behandler dyrene som beskreset i foregende
spørgsmll siden 2016 har
overholdt dyreeelfærdslovens § 1, §2 og §3, både i handling og ånd
i
denne periode?
Det er normalt, at man over en kort periode (fra november 2019 til april 2020) reducerer
en kvægbesætning med 67%
(46 til 15 dyr), hvoraf halvdelen at de udsattv dyr 114 dyr) levere,, til forarbejdning ari
overensstemmelse med
dyrevelfærdslovens §3?
Det er normalt og
i
overensstemmelse med dyrevelfærdslovens §3, at der ren besætning
med 10 køer
i
den
reproduktive alder, der har gået sammen med 7 tyre i den reproduktive alder kun
føder 3 kalve (kæ’vingsprccent
En besætning som beskrevet ovenfor, må/skal betrgnes som en almindelig besætning
eller må/skal en stdar besætc
betragtes som en forsøgsbesætning, der hører under forsogsdyrslovgivningen5
“—
Tilsyn med Mols Laboratorrets besætning
FØdevarestyrelsen, herunder dyrlæger anSat ved fødevarestyrelsen, fører tils’n med
de praktiserende dyrlæger. Det har derfor en
almen faglig interesse, at få fastslået den faglige nedre grænse for et korrekt udført tilsyn
og diagnostik at dynæger i