Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 212
Offentligt
2510723_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 10. januar 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 01-22
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om krav til visse råvarer og produkter associeret med afskovning og skovforarmelse, før
de gøres tilgængelige på EU’s indre marked eller eksporteres, samt ophævelse af forordning (EU) nr.
995/2010
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedema
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
2510723_0002.png
Den 3. januar 2022
MIM-01-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
krav til visse råvarer og produkter associeret med afskovning og skovforarmelse,
før de gøres tilgængelige
på EU’s indre
marked eller eksporteres, samt ophævelse
af forordning (EU) nr. 995/2010
KOM (2021) 706
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til forordning om krav til visse råvarer og produkter associeret
med afskovning og skovforarmelse, før de gøres tilgængelige
på EU’s indre marked
eller eksporteres,
samt ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010 om fastsættelse af krav til virksomheder, der bringer
træ og træprodukter i omsætning (’tømmerforordningen’). Forslaget har til formål at dæmme op for
EU-drevet afskovning og skovforarmelse, mindske tab af biodiversitet og nedbringe drivhusgasudled-
ninger. Forslaget omfatter træ, soja, palmeolie, kaffe, kakao og kvæg, og stiller krav til, at disse råva-
rer og afledte produkter heraf ikke må gøres tilgængelige
på EU’s indre marked eller eksporteres fra
EU, hvis de har bidraget til afskovning, skovforarmelse, ikke er produceret i overensstemmelse med
lovene i oprindelseslandet og ikke er omfattet af en due diligence-erklæring.
Forslaget ophæver EU’s
tømmerforordning, som det nye forslag i vid udstrækning bygger videre på. Væsentlige krav i tøm-
merforordningen indlemmes i det nye forslag. Forslaget indeholder en række forpligtelser til erhvervs-
drivende om due diligence (nødvendig omhu) som skal sikre, at råvarer og produkter, der kan have
bidraget til afskovning eller skovforarmelse, ikke eksporteres eller gøres tilgængelige
på EU’s indre
marked. Forpligtelserne om nødvendig omhu til erhvervsdrivende afhænger af, hvor stor en risiko
(lav, standard eller høj) der er forbundet med landet/området, der importeres fra. Derfor kan der
enten være lempede eller udvidede due diligence forpligtelser for de erhvervsdrivende. Forslaget fast-
sætter også et minimumskontrolniveau for de kompetente myndigheder, herunder for antallet af til-
syn. Endeligt vil Kommissionen intensivere dialogen med centrale producent- og forbrugerlande, og
engagere sig i det multilaterale samarbejde for at fremme afskovningsfri værdikæder, herunder for
at mindske EU’s globale fodaftryk. Forslaget vil potentielt have konsekvenser for lovgivning inden for
miljø, fødevarer, erhverv, samt klima-, energi- og forsyningsområdet. Forslaget forventes at have
statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil have en positiv virkning for be-
skyttelsesniveauet i Danmark og EU.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 706 den 17. november 2021 fremlagt forslag til Europa-Parlamentet
og Rådet om krav til visse råvarer og produkter associeret med afskovning og skovforarmelse, før de
gøres tilgængelige på EU’s indre marked eller eksporteres, samt ophævelse af forordning
(EU) nr.
995/2010 (EU’s
tømmerforordning).
Forslaget er endnu ikke modtaget i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) ar-
tikel 192, stk. 1, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at dæmme op for EU-drevet afskovning og skovforarmelse, reducere tab af
biodiversitet og drivhusgasudledninger relateret til EU’s fodaftryk, samt understøtte bæredygtige for-
brugs- og produktionsmønstre i både EU og globalt.
Forslaget har baggrund i Kommissionens meddelelse om
Intensivering af EU’s indsats for at beskytte
og genoprette verdens skove (juli 2019),
og forslaget er
en integreret del i EU’s
Grønne Pagt
om fremme
af biodiversitet og klima. Forslaget fremhæves som indsats i både
EU’s Biodiversitetsstrategi 2030 (maj
2020), Jord-til-bord strategien (maj 2020)
og den nye
Skovstrategi 2030 (juli 2021),
og nævnes også i
Kommissionens nye handelspolitiske strategi
En åben, bæredygtig og determineret handelspolitik (fe-
bruar 2021).
Centralt for forslaget er, at det bygger videre på erfaringer med EU’s tømmerforordning,
som allerede i dag sætter krav om lovlighed og due diligence-forpligtelser for træ og træbaserede varer.
Forslaget ophæver EU’s tømmerforordning, men viderefører de
centrale krav om due diligence og mini-
mering af risiko for ulovligt fældet træ samt krav om sporbarhed. Sammenlignet
med EU’s tømmerfor-
ordning, så udvider forslaget rækkeviden til at inkludere nye råvarer som soja, palmeolie, kaffe, kakao
og kvæg, men tilføjer også krav om fravær af afskovning/skovforarmelse, således, at lovlighed alene ikke
længere vil være tilstrækkeligt for at bringe produkterne i omsætning i EU eller eksport disse.
Forslaget omfatter råvarer og produkter, der er associeret med afskovning eller skovforarmelse, men
dækker ikke omlægning af andre økosystemer, f.eks. vådområder. Med forslaget lægger Kommissionen
op til at foretage den første evaluering efter to år, herunder med henblik på om forordningen skal gælde
andre økosystemer eller inkludere nye råvarer og produkter. Efter fem år foretages en generel vurdering,
herunder af bl.a. anvendelsen af certificeringssystemer og påvirkning af landbrugere og oprindelige folk.
Forslagets elementer kan opdeles i følgende emner:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Generelle krav
Krav til erhvervsdrivende om due diligence
Benchmarking-system og internationalt samarbejde
Registrering af importører og eksportører i en EU database
Krav og forpligtelser til de kompetente myndigheder og deres kontrol
Samarbejde mellem myndigheder og toldmyndighedernes opgaver
1) Generelle krav
Forslaget fastlægger bl.a. en række centrale definitioner, og omfatter træ, soja, palmeolie, kaffe, kakao
og kvæg. Med forslaget lægges der op til, at produkter, der enten indeholder disse råvarer eller hvor
råvarerne er blevet brugt i produktionen, f.eks. som foder, ikke må gøres tilgængelige
på EU’s indre
marked, medmindre de er: 1) afskovningsfri/fri for skovforarmelse, 2) produceret i overensstemmelse
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
med oprindelseslandets love og regler, og 3) omfattet af en due-diligence-erklæring, som bl.a. skal inde-
holde en række informationer om produktionsland og geografiske koordinater for de jordområder, hvor
varen er blevet produceret.
2) Krav og forpligtelser til erhvervsdrivende om due diligence
Forslaget stiller krav til erhvervsdrivende, som skal sikre sig, at visse råvarer og produkter som de ek-
sporterer eller gør tilgængelige på
EU’s indre marked, lever op til en række krav.
I forslaget skelnes mellem ’økonomiske operatører’ (operators) og ’forhandlere’ (traders). ’Økonomiske
operatører’
er virksomheder, som placerer varer på EU’s indre marked
første gang
eller eksporterer dem
fra EU’s indre marked. ’Forhandlere’ er virksomheder, som gør varer tilgængelige på EU’s indre marked,
men efter at de allerede er placeret på markedet første gang.
Denne sondring går igen fra EU’s tømmer-
forordning.
Med forslaget stilles krav om, at økonomiske operatører skal udvise due diligence (nødvendig omhu)
inden de placerer visse råvarer og produkter på markedet, for at sikre, at deres varer efterlever kravene
i forslaget. Nødvendig omhu udvises ved at gennemgå en fastlagt due diligence-procedure, som beskri-
ves nedenfor. Derudover skal økonomiske operatører afgive en due diligence-erklæring, før de placerer
de omfattede
varer på EU’s indre marked eller eksporterer
fra EU's indre marked. Ved at indsende en
due diligence-erklæring påtager virksomhederne sig ansvaret for, at varerne overholder kravene. For de
relevante råvarer og produkter, der overgår til fri omsætning eller eksport, skal der i toldangivelsen hen-
vises til virksomhedens due diligence-erklæring. Såfremt en fysisk eller juridisk person etableret uden
for EU gør omfattede råvarer eller produkter tilgængelige på EU's indre marked, betragtes den første
fysiske eller juridiske person, der køber eller tager de pågældende varer i besiddelse, som økonomisk
operatør i dette forslags forstand. For råvarer og produkter der stammer fra lavrisiko-lande, eller dele
heraf, jævnfør forslagets benchmarking-system, gælder det, at økonomiske operatører ikke er forpligtet
til at gennemføre trin to og tre af due diligence-proceduren.
Dette kaldes ’forenklet due diligence’.
Med forslaget lægges der op til, at forhandlere generelt skal være underlagt lettere forpligtelser end øko-
nomiske operatører, da varerne allerede er placeret på markedet. I forslaget lægges der op til at skelne
mellem store forhandlere og små- og mellemstore virksomheder (SMV’er). Forhandlere, som er
SMV’er,
skal indsamle oplysninger om deres leverandører og kunder, gemme oplysningerne i fem år, og skal ved
forespørgsel kunne give kompetente myndigheder adgang til denne information. Store forhandlere, som
ikke er
SMV’er,
er derimod underlagt de samme forpligtelser som økonomiske operatører. Store for-
handlere skal således også afgive en due diligence-erklæring og dermed påtage sig ansvar for de pågæl-
dende varers kravoverholdelse. Det betyder også, at store forhandlere er underlagt samme due dili-
gence-procedure som økonomiske operatører.
Due diligence-procedure
Due diligence-proceduren beskriver de forpligtelser, som økonomiske operatører samt store forhandlere
er underlagt. Proceduren er opdelt i tre trin og kendes som ’udvidet due diligence’:
i.
Indsamling af information:
Først og fremmest skal økonomiske operatører og store forhandlere indsamle relevant informa-
tion, herunder oplysninger om produktionslandet, leverandører og kunder, sporbarhed; geo-
grafisk koordinater om, hvor de pågældende varer er produceret/vokset/høstet, dokumentation
for, at de pågældende varer er produceret afskovningsfrit og i overensstemmelse med lovgivnin-
gen i produktionslandet mv.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
ii.
Risikovurdering:
På baggrund af den indsamlede information skal virksomhederne foretage en vurdering af,
hvorvidt der er en risiko for, at de pågældende råvarer og produkter ikke overholder kravene i
forslaget. Såfremt virksomheder ikke kan påvise, at risikoen for uoverensstemmelse med kra-
vene er ubetydelig, må de hverken placere de pågældende råvarer eller produkter på det indre
marked eller eksportere dem. Risikovurderingen skal bl.a. lægge særlig vægt på produktions-
landets risikoprofil, forekomsten af afskovning i produktionslandet, pålideligheden og validite-
ten af den indsamlede information, kompleksiteten af den pågældende forsyningskæde og sup-
plerende oplysninger om overholdelse af dette forslag, som kan omfatte oplysninger leveret af
certificering eller andre tredjepartsverificerede ordninger.
Risikoreduktion
Den tredje del af den interne due diligence-procedure omhandler reduktion og håndtering af de
identificerede risici, som skal sikres ved, at økonomiske operatører samt store forhandlere skal
have relevante politikker, kontroller og procedurer på plads. Det indebærer bl.a. risikostyrings-
modeller, rapportering, registerføring samt interne kontroller. Derudover gælder det for øko-
nomiske operatører, som ikke er
SMV’er,
at de skal udnævne en ansvarlig for håndhævelse af
regulering på ledelsesniveau, samt indføre en uafhængig revisionsfunktion til at kontrollere de
ovennævnte politikker, kontroller og procedurer.
iii.
3) Benchmarking-system og internationalt samarbejde
Med forslaget introduceres et benchmarking-system for lande, hvor Kommissionen vil vurdere risikoen
for, at lande eller dele heraf producerer råvarer og produkter, som ikke er afskovningsfri. Hvert land kan
blive tildelt et af tre mulige risikoniveauer: lav, standard eller høj. Som udgangspunkt er alle lande tildelt
en standard risikoniveau, og vil herefter blive vurderet ud fra en række kriterier, herunder bl.a. hastighe-
den af afskovning og skovforarmelse, hastigheden af udvidelsen af landbrugsjord til de omfattede råva-
rer, national og sub-national lovgivning mm. Tildelingen af risiko afgør, hvorvidt europæiske virksom-
heder skal udvise forenklet eller udvidet due diligence ved import. En offentliggørelse af en evt. liste
over lande, der enten udgør en lav eller høj risiko, vil blive vedtaget som en gennemførelsesretsakt.
Som en del af forslaget vil Kommissionen samarbejde og indgå i partnerskaber med produktionslande,
som er omfattet af forslaget, for at adressere afskovning og skovforarmelse i fællesskab. Sådanne part-
nerskaber vil have fokus på en række emner såsom bevarelse, bæredygtig brug af skove, omstilling til
bæredygtige produktionssystemer og andet. Det fremhæves, at partnerskaberne skal involvere en bred
række af aktører, herunder civilsamfund, oprindelige folk, lokalsamfund og den private sektor, herunder
småbønder og
SMV’er.
4) Registrering af importører og eksportører i en EU database
Med forslaget lægger Kommissionen op til at etablere et informationssystem, der skal registrere alle
virksomheder omfattet af due diligence-kravet i en central EU database. Due diligence-erklæringerne
skal kunne tilgås af kompetente myndigheder, økonomiske operatører og forhandlere, alt efter deres
respektive forpligtelser. Formålet med informationssystemet er at fremme samarbejdet mellem er-
hvervsdrivende, Kommissionen og de kompetente myndigheder, herunder toldmyndigheder. Derud-
over skal den bredere offentlighed have adgang til data i en anonymiseret form.
5) Krav og forpligtelser til de kompetente myndigheder og deres kontrol
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
Forslaget fastlægger en række krav og forpligtelser til de kompetente myndigheder, herunder fastlæg-
gelse af et minimumskontrolniveau. Forslaget baserer sig på erfaringer med EU’s tømmerforordning,
hvor der bl.a. har været udfordringer med uensartet håndhævelse blandt medlemslande. Kommissionen
lægger op til, at medlemslandene skal sikre sig, at myndighederne har de nødvendige ressourcer til at
foretage inspektioner og tilsyn. De relevante myndigheder skal foretage risikobaseret virksomhedskon-
trol, bl.a. baseret på Kommissionens informationssystem og agere hurtigt, såfremt der importeres eller
eksporteres varer og produkter, der kan udgøre en høj risiko. Myndighederne skal bl.a. kontrollere, om
de økonomiske operatører og forhandlere har et velfungerende due diligence-system, herunder om der
eksisterer risikovurderings- og håndteringsprocedurer. Forordningen åbner mulighed for, at der opkræ-
ves gebyr for opfølgende tilsyn i tilfælde af brud på reglerne, for udtagning af prøver og analyser mv. hos
de erhvervsdrivende.
Forslaget indfører også et minimumskontrolniveau i medlemslandene. Der lægges op til, at de kompe-
tente myndigheder skal kontrollere min. 5 pct. af alle økonomiske operatører for hver råvare (træ, soja,
palmeolie, kaffe, kakao og kvæg) samt min. 5 pct. af volumen for hver råvare. Dette minimumskontrol-
niveau er gældende for både råvarer og produkter, der gøres tilgængelige
på EU’s indre marked samt for
eksportformål. For råvarer og produkter, der kan udgøre en høj risiko, dvs. hvis de importeres fra et
højrisiko-område, vil der være krav til udvidede inspektioner, og her foreslår Kommissionen, at andelen
af inspektioner skal være 15 pct. for økonomiske operatører for hver råvare samt 15 pct. af volumen for
hver råvare. Endvidere lægger Kommissionen op til at fastlægge kvalitative mindstekrav for sanktioner,
som medlemslandene skal implementere, bl.a. i forhold til størrelsen af bøder, beslaglæggelse af de på-
gældende råvarer eller produkter, beslaglæggelse af indtægter fra handel vedrørende de pågældende
råvarer eller produkter og midlertidig udelukkelse fra offentlige udbudsprocesser.
Endelig lægger Kommissionen op til et øget samarbejde blandt de kompetente myndigheder, herunder
deling af informationer om økonomiske operatører, forhandlere, og due diligence-erklæringer for at
styrke håndhævelsen af forslaget. Forslaget pålægger også myndigheder at notificere øvrige medlems-
lande samt Kommissionen i tilfælde af brud på forordningen, hvor flere lande kan være berørt.
6) Samarbejde mellem myndigheder og toldmyndighedernes opgaver
Forslaget fastsætter en række procedurer for varer og produkter, der eksporteres eller gøres tilgængelige
på EU’s indre marked. Forslaget lægger
op til et øget samarbejde blandt myndigheder, herunder med
toldmyndighederne, og dette skal ske bl.a. via deling af informationer i det fælles informationssystem
”Register”/database samt opkobling til toldsystemet
EU Single Window Environment for Customs
(som
er under udarbejdelse). De kompetente myndigheder har ansvaret for den overordnede håndhævelse af
forslaget, mens toldmyndigheder skal kontrollere, at de relevante produkter har den nødvendige told-
dokumentation, herunder en due diligence-erklæring, før de kan gøres tilgængelige
på EU’s indre mar-
ked eller eksporteres. Dette betyder også, at toldmyndighederne har mulighed for at tilbageholde varer
og produkter, såfremt der ligger en vurdering fra de relevante myndigheder om dette i det fælles infor-
mationssystem.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
I oktober 2020 vedtog Europa-Parlamentet en resolution, der opfordrer Kommissionen til at fremsætte
retsakter, der adresserer EU-drevet afskovning. Resolutionen indeholder bl.a. en lang række anbefalin-
ger til indhold i forslaget, herunder inklusion af øvrige økosystemer og fokus på menneskerettigheder
mv.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
Europa-Parlamentets Miljøudvalg havde den 18. november 2021 en
meningsudveksling med EU’s mil-
jøkommissær om det nye forslag. Medlemmerne i Miljøudvalget bød forslaget velkommen og så det som
et stort skridt i den rigtige retning, men med behov for forbedringer.
Nærhedsprincippet
Kommissionens forslag omhandler minimering af EU-drevet afskovning og skovforarmelse, der både er
relateret til EU’s indre marked og international handel. Forslaget omhandler en række centrale miljø-
problemer, herunder afskovning og skovforarmelse, men også bekæmpelse af tab af biodiversitet samt
klimaforandringer. Forslaget fastsætter krav til varer på både EU’s indre marked, men også for varer,
der eksporteres fra EU.
Regeringen er enig i Kommissionens betragtninger, herunder at fælles regler på EU-plan er nødvendige
for at adressere EU’s fodaftryk
i forhold til afskovning og skovforarmelse i tredjelande på en koordineret
og harmoniseret måde med fælles standarder og ens vilkår for virksomheder. Derfor vurderes det, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Gældende dansk regulering om bekæmpelse af ulovlig skovhugst er baseret på EU’s tømmerforordning
nr. 995/2010 af 20. oktober 2010 og forordningen om FLEGT-licenser (Forest, Law Enforcement,
Governance and Trade) nr. 2173/2005 af 20. december 2005. Administrationen af disse forordninger
er fastsat i Lov nr. 1225 af 18. december 2012 om administration af Den Europæiske Unions forordnin-
ger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ,
og bekendtgørelse nr. 849 af 27. juni 2016 om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæm-
pelse af handel med ulovligt fældet træ.
Konsekvenser
Generelt om konsekvensvurderingerne bemærkes, at der er tale om foreløbige vurderinger. Folketinget
vil senere blive oplyst om regeringens mere konsoliderede vurderinger af forslagets konsekvenser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil potentielt have lovgivningsmæssige konsekvenser for lovgivning inden for miljø, fødevarer,
erhverv samt klima-, energi- og forsyningsområdet. En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for
tilpasning af dansk lovgivning, herunder bl.a. for den danske administration af EU’s tømmerforordning
samt FLEGT.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der er iværksat et ar-
bejde med henblik på at kunne fremlægge en vurdering af forslagets statsfinansielle, erhvervsøkonomi-
ske og administrative konsekvenser. Når dette arbejde er tilvejebragt, vil Folketinget blive orienteret
herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
2510723_0008.png
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget, § 2-udvalget (landbrug) samt Det Rådgivende Fø-
devareudvalgs EU-underudvalg.
Greenpeace Danmark byder overordnet Kommissionens forslag velkomment. Hertil fremhæver Green-
peace elementer, som man finder, at Danmark bør støtte: Det som Greenpeace kalder skov- og økosy-
stemrisikoråvarer (FERC) og deres afledte produkter skal opfylde en nul-afskovningsstandard, der sik-
rer, at de ikke er forbundet med nogen form for afskovning eller skovforarmelse, hverken lovlig eller
ulovlig. Etablering af en produktbaseret due diligence-forpligtelse, som omfatter et krav om fuld spor-
barhed baseret på geolokalisering af produktionsstedet, samt forpligtelse til at indsende en due dili-
gence-erklæring. Ingen undtagelser fra due diligence for certificerede produkter, og operatører, der bru-
ger certificering. Due diligence-forpligtelsen gælder for alle operatører uanset deres størrelse, omsæt-
ning eller handelsvolumen, uden nogen undtagelser.
Greenpeace fremhæver behovet for at sikre større ambition i forslaget og understreger følgende: For-
ordningen bør udvides til også at omfatte andre økosystemer end skove (f.eks. græssavanner, tørveom-
råder og vådområder). Råvarer og produkter bør ikke alene være i overensstemmelse med nationale
love, de bør også respektere menneskerettigheder i henhold til international lov. Forordningen bør som
minimum kræve, at operatører sikrer respekten for sædvaneret og andre legitime landrettigheder, sær-
ligt ved at kræve frit, forudgående og informeret samtykke fra oprindelige folk og andre samfundsgrup-
per. Forordningen bør inkludere målrettede regler for at forhindre finanssektoren i at finansiere øde-
læggelse af skove og økosystemer og krænkelser af menneskerettighederne, herunder krav om at finan-
sielle institutioner foretager passende due diligence i deres finansieringsbeslutninger. Forslagets liste
over relevante produkter skal udvides til at omfatte gummi, majs og andre husdyr end kvæg (f.eks. fjer-
kræ og svin) samt alle afledte produkter, herunder en bestemmelse, der sikrer, at alle produkter, der
indeholder, er blevet fodret med eller er blevet fremstillet ved hjælp af relevante råvarer, er inkluderet i
forordningens anvendelsesområde. Greenpeace fremhæver den globalt udbredte afskovning og skovfor-
armelse og finder i den forbindelse ikke, at det er hensigtsmæssigt, at der oprettes en liste over "lavri-
siko-lande",
hvorfra råvarer og produkter kan placeres på EU’s marked uden due diligence.
Forordnin-
gen bør indeholde klare og fyldestgørende skovrelaterede definitioner, der er i overensstemmelse med
forordningens målsætninger om at støtte biodiversiteten og beskytte klimaet. Særligt finder Greenpeace,
at definitionerne bør anerkende naturskoves biodiversitetsværdi, og klart sondre mellem naturskove,
beplantede skove og plantageskove.
Endelig fremhæver Greenpeace en række punkter, som man finder kræver opmærksomhed: Greenpeace
finder, at Kommissionens valg af skæringsdato bør fastsættes et godt stykke før 2020 for at forhindre
accept af skovrydning, der er sket tidligere. Med henblik på at sikre gennemsigtighed og rapporterings-
forpligtelser bør operatørers og forhandleres, såvel som de kompetente myndigheders, aktiviteter være
underlagt offentlig kontrol. Forordningen bør præcisere, at afhjælpende foranstaltninger ikke kan træde
i stedet for sanktioner, og der bør oprettes et register over operatører, der ikke overholder kravene. Lo-
ven bør gøre det klart, at parter, der har lidt skade som følge af overtrædelser af dens bestemmelser, skal
have adgang til passende klagemuligheder ved nationale domstole. Greenpeace fremhæver i den forbin-
delse oprindelige folk og lokalsamfund, hvis jordrettigheder er blevet krænket af producenter af råvarer
og produkter, men også importører, som overholder loven og hvis markedsposition bliver uretfærdigt
påvirket af konkurrenter, der bryder due diligence-kravene.
Verdens Skove finder, at Danmark bør stille sig positiv over for, hvad man kalder en anti-afskovningslov.
Verdens Skove mener i forlængelse heraf, at Danmark bør arbejde for, at Kommissionens forslag styrkes
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
2510723_0009.png
på en række områder. Især anbefaler man, at Danmark arbejder for følgende fire områder: 1. Definitio-
nerne i forordningen skal styrkes, så skov ikke kan omfatte plantage. Afskovning skal indeholde al men-
neskelig aktivitet, der medfører fjernelse af skov, og skovforringelse bør omfatte al degradering af na-
turlig skov. I forlængelse heraf fremhæver Verdens Skove, at skovforringelse bør vurderes ud fra skovens
helhed og trivsel inkl. biodiversitetens status. 2. Alle varer med risiko for afskovning skal medtages in-
klusive gummi og majs. I forlængelse heraf fremhæver Verdens Skove, at Danmark bør støtte Kommis-
sionens forslag om, at afledte produkter inklusiv de produkter, der er afledt via foder, forbliver dækkede.
Danmark bør endvidere arbejde for, at afledte produkter ikke dækkes på varekodeniveau, men på et
overordnet niveau, i forhold til om de indeholder råvarer med risiko for afskovning eller ej. 3. Alle typer
økosystemer skal dækkes, ikke kun skov. 4. Menneskerettigheder, især oprindelig folks rettigheder, skal
inkluderes. Samtidig bør Danmark arbejde for, at klagemulighederne styrkes for oprindelige folk og lo-
kalsamfund i producentlandene.
Foruden disse fire områder fremhæver Verdens Skove, at Danmark bør arbejde for, at både import og
eksport forbliver reflekteret i forordningen samt at det tydeligere bør fremgå, at både lovlig og ulovlig
afskovning skal være dækket heraf. Endvidere bør Danmark arbejde for, at de nuværende sanktionsmu-
ligheder ikke udvandes, og at muligheden for strafferetligt ansvar medtages. Danmark bør også stå fast
på, at certificeringer ikke kan erstatte nødvendig omhu, og at de ikke bør tillægges mere vægt, end hvad
Verdens Skove finder er tilfældet i forslaget. Dernæst bør Danmark arbejde for, at forordningen gøres
mere transparent med bedre muligheder for offentligheden for at følge med i forordningens overhol-
delse bl.a. med indførelsen af et register over virksomheder, der ikke overholder loven. Danmark bør
arbejde for, at alle typer virksomheder bliver dækkede, herunder også finanssektoren og SMV’er, der er
forhandlere. I forhold til forslagets oplæg til skæringsdato i 2020 finder Verdens Skove, at Danmark bør
arbejde for at sikre en tidligere skæringsdato, der i Verdens Skoves opfattelse bedre flugter med nuvæ-
rende lovgivning og certificeringer. Danmark bør opfordre Kommissionen til at lave en konsekvensana-
lyse af de forskellige muligheder for skæringsdato. Derudover understreger Verdens Skove, at Danmark
bør støtte op om forslagets initiativer vedrørende samarbejde med tredjelande og være med til at sikre,
at civilsamfundet og oprindelige folk forbliver en del af processen. Samtidig bør Danmark arbejde for,
at disse samarbejder også kommer til at omhandle bevaring af andre økosystemer. Danmark bør arbejde
for, at disse partnerskaber bliver baseret på erfaringer fra FLEGT. Endelige fremhæver Verdens Skove,
at Danmark bør arbejde for, at lande ikke rangeres, men at der kræves den samme grad af nødvendig
omhu, uanset hvilket land virksomhederne importerer fra, herunder med henblik på at sikre mod hvad
Verdens Skove påpeger som risiko for hhv. hvidvaskning af varer, fejlrangering af lande og skævvrid-
ning, der diskriminerer de fattigste lande.
Dansk Skovforening finder det positivt, at der med forslaget tages et vigtigt skridt mod bekæmpelse af
afskovning og skovforarmelse. Man finder det positivt, at der sættes fokus på, at konvertering af skov
ikke kun skyldes træ, men også landbrugsproduktion.
Dansk Skovforening finder det væsentligt, at forordningen bliver operationel, og det er vigtigt med klare
definitioner særligt
af ’afskovningsfrie’ og ’skovforarmelse’,
desuden i forhold til hvad der i forslaget
kaldes ”agricultural plantations” og betydningen for dyrkning af juletræer (som man antager falder un-
der denne definition). Dansk Skovforening finder yderligere, at forordningen kan være svær at forstå for
de virksomheder, der bliver omfattet af kravene. Dansk Skovforening finder, at definitionen af 'forest
degradation' (skovforarmelse) er for uspecifik i forhold til geografisk skala, og efterspørger, at Danmark
anmoder Kommissionen om at klarlægge dette, da definitionen vil have stor betydning for de virksom-
heder, der skal efterleve kravet. Endvidere henviser Dansk Skovforening til Forest Europe’s definition
af bæredygtig skovdrift. Dansk Skovforening mener, at det er tvetydigt, hvorvidt bæredygtig skovdrift er
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
2510723_0010.png
omfattet af forordningen, samt hvad der kvalificerer en produktion som værende bæredygtig. Dansk
Skovforening mener ikke, at due diligence-erklæringen og informationssystemet vil skabe bedre hånd-
hævelse af reglerne eller skabe en reel forbedring for skovene, men blot flytte myndighedernes fokus til
dokumentkontrol. Dansk Skovforening ser derfor gerne, at der gennemføres en analyse af kravene om
due diligence-erklæringen. Dansk Skovforening finder det væsentligt, at den kompetente myndighed
besidder skovbrugskompetencer i forhold til at vurdere, om kravene i forordningen er efterlevet. Endvi-
dere efterspørges der klarhed om Kommissionens benchmarking-system, herunder hvordan landevur-
deringerne gennemføres, og om EU-medlemsstater bliver vurderet. Slutteligt gør Dansk Skovforening
opmærksom på, at de finder formuleringen af 'sustained concern' mangelfuld, og finder det væsentligt,
at skovejernes retssikkerhed beskrives og sikres i forslaget.
92-gruppen ser forslaget som et vigtigt skridt i den rigtige retning i kampen mod afskovning. 92-gruppen
mener, at Kommissionens forslag skaber et godt udgangspunkt for, at EU og virksomheder tager ansvar.
92-gruppen finder, at Danmark bør sikre, at forslaget ikke udvandes i den videre forhandlingsproces.
92-gruppen oplister en række elementer, som de mener, at Danmark bør arbejde for: At alle naturtyper
omfattes straks fra forordningens ikrafttrædelse. Beskyttelse af alle vigtige økosystemer nu, både af hen-
syn til klimaet og i at stoppe tabet af biodiversitet. At den kommende lovgivning specifikt kommer til at
stille krav om overholdelse af menneskerettigheder og oprindelige folks rettigheder ifølge internationale
FN-beslutninger. At alle definitionerne i Kommissionens udspil bliver så konkret defineret, at de ikke
kan misforstås, og samtidig stadig er målbare. Forordningen bør ifølge 92-gruppen benytte de definiti-
oner, der anvendes i Accountability Framework Initiative, og biodiversitet bør inddrages mere i alle de-
finitioner. At (udover naturligvis ulovlig afskovning) lovlig afskovning tydeligt omfattes af forordningen.
At alle varer med risiko for afskovning, bliver dækket inklusive gummi, majs og animalske produkter.
Derudover bør Danmark støtte Kommissionens forslag om, at afledte produkter er inkluderet samt at
afledte produkter ikke dækkes på varekodeniveau, men på et overordnet niveau i forhold til om de inde-
holder råvarer med risiko for afskovning eller ej. At certificeringer ikke kan erstatte nødvendig omhu,
og at certificeringer ikke tillægges mere vægt, end hvad 92-gruppen finder er tilfældet i forslaget. At
finansielle institutioner også bliver dækket af den nye EU-lov, ligesom 92-gruppen finder, at alle virk-
somheder bør omfattes,
også SMV’er.
At der indgår afskrækkende sanktioner og passende klagemulig-
heder overfor virksomheder, der ikke overholder forordningen. At både import og eksport forbliver i
forordningen. Støtte til initiativerne vedrørende samarbejde med tredjelande samt at sikre, at civilsam-
fundet og oprindelige folk forbliver en del af processen, og at samarbejdet også kommer til at omhandle
bevaring af andre økosystemer, desuden at disse partnerskaber bliver baseret på erfaringer fra FLEGT.
Endeligt, at virksomheder som minimum skal lave en risikovurdering for alle lande og ikke undtages
ved lavrisiko-lande.
Landbrug & Fødevarer bakker op om fælles europæiske regler for afskovningsfri forsyningskæder, som
bl.a.
vil kunne give ens konkurrencevilkår på EU’s indre marked. Landbrug & Fødevarer finder, at EU
kan sende et stærkere signal på verdensmarkedet end Danmark kan alene, herunder i forhold til at på-
virke producentlande i en mere bæredygtig retning. Landbrug & Fødevarer fremhæver, at det er vigtigt,
at EU overholder aftaler med internationale handelspartnere, og at implementeringen af forordningen
sker i tæt samarbejde med producentlandene. Endvidere finder man det afgørende, at de regler, der
vedtages, kan håndteres i praksis, og at
der fra EU’s
side ikke indføres yderligere administrative og om-
kostningstunge krav end nødvendigt for at opnå formålet.
Landbrug & Fødevarer fremhæver seks områder, som Danmark bør arbejde for i de videre forhandlinger
af forslaget. For det første bør forordningen omfatte andre typer af bevaringsværdig natur end skov
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
2510723_0011.png
(’high value conservation areas’ jf. Accountability Framework Initiative),
ligesom det er gældende for en
række eksisterende certificeringsordninger, herunder dem, der lever op til den europæiske foderindustri
FEFAC’s retningslinjer for ansvarlig soja. Derudover mener Landbrug & Fødevarer, at
Kommissionen
ikke bør vente fem år efter ikrafttrædelsesdatoen med at tage stilling til, om forordningens krav kan
opfyldes via anerkendelse af certificeringsordninger, samt vurdere behovet for støtte til overgangen til
bæredygtige forsyningskæder blandt småbønder, oprindelige folk og lokale samfund. I stedet bør disse
forhold undersøges og indarbejdes i forordningen, inden den træder i kraft. Landbrug & Fødevarer frem-
hæver, at forordningens krav først bør træde i kraft, når leverandører i tredjelande har haft mulighed
for at komme på plads, herunder i forhold til påkrævede dokumentationskrav. Som det tredje påpeger
Landbrug & Fødevarer, at Kommissionen bør gennemføre en konsekvensvurdering af omkostningerne
for kravet om geolokalisering og sporbarhed for de omfattede råvarer og produkter, herunder vurdere
om kravene er proportionale i forhold til bl.a. de lande/områder, som ikke falder
i kategorien ”høj
ri-
siko”.
Landbrug & Fødevarer finder ikke, at disse krav er proportionelle
for lande/områder med ”lav
risiko”. For det fjerde
påpeger Landbrug & Fødevarer, at brugen af certificeringsordninger som doku-
mentation for due diligence-kravene bør overvejes. Som det femte fremhæves, at tilbagekaldelse og de-
struktion af varer bør forbeholdes situationer, hvor forbrugersikkerheden er i fare. Afslutningsvis finder
Landbrug & Fødevarer, at der bør foretages en kritisk gennemgang af forslagets artikel om bødeni-
veauer.
Dansk Erhverv er overordnet positiv over for fælles europæiske regler for afskovning. Dansk Erhverv
fremhæver, at der parallelt med Kommissionens sektorspecifikke forslag om afskovning, forberedes ho-
risontal lovgivning om due diligence, og det derfor er vigtigt, at der i begge lovgivninger anvendes den
samme forståelsesramme og de samme definitioner. Dansk Erhverv finder, at forslaget bør henvise til
OECD’s retningslinjer for multinationale selskaber og FN’s retningslinjer for menneskerettigheder
og
erhverv. Dansk Erhverv fremhæver, at Kommissionen bør udarbejde principper og/eller krav, som pri-
vate ordninger for chain-of-custody (CoC) standardiseringer og -certificeringer skal efterleve, såfremt
man ønsker at leve op til forordningens krav. Dansk Erhverv ser et behov for klarere definitioner, her-
under af ’økonomiske operatører’ og ’forhandlere’, samt forskellen på disse to og hvem der er forpligtet
til at dokumentere kravene om due diligence. Fsva. due diligence mener Dansk Erhverv, at der bør være
krav til producenten om forbedringer i værdikæden, således at der kan skabes et incitament, fremfor
alene at producenten bliver valgt fra, hvis det ikke kan dokumenteres, at der en ubetydelig risiko for
overtrædelse af krav. Dansk Erhverv peger på, at implementering af kravet om geolokalisering og tilhø-
rende dokumentation kan blive udfordrende i praksis, og kan samtidig øge de administrative omkost-
ninger for virksomhederne, når der skal indrapporteres til Kommissionens informationssystem. Ende-
ligt mener Dansk Erhverv, at der bør være en differentieret implementering af forordningens artikler,
således at disse ikke træder i kraft samtidigt.
DAKOFO (Dansk Korn & Foder) støtter op om det overordnede sigte i Kommissionens forslag, nemlig
at sikre afskovningsfri værdikæder og fælleseuropæiske tiltag. Derudover ser man positivt på, at forsla-
get dækker både lovlig og ulovlig afskovning. DAKOFO mener, at branchens egne guidelines (bl.a. den
europæiske foderindustri, FEFAC’s ’Soy Sourcing Guidelines’)
skal kunne benyttes til at levere på kra-
vene om due diligence.
DAKOFO finder, at forslaget vil medføre en betydelig belastning for handelsleddet, og at det indeholder
elementer, som vil vanskeliggøre handelen, og give øgede omkostninger uden, at det er den mest effek-
tive måde at opnå de ønskede effekter. DAKOFO fremhæver, at branchen ikke finder kravet om fysisk
segregerede forsyningskæder som den mest effektfulde eller omkostningseffektive model. DAKOFO vur-
derer, at markedet ikke er klar til at levere på kravet om fysisk segregering samt at dette krav vil kunne
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
2510723_0012.png
medføre negative konsekvenser for producenter og regioner, som ikke kan honorere kravet om fysisk
segregering. DAKOFO fremhæver branchens ønske om, at der fortsat kan arbejdes med forskellige for-
mer for Chain of Custody (f.eks. mass balance) til at verificere ansvarlig råvareproduktion til EU. Man
fremhæver ligeledes vigtigheden af, at ny regulering indeholder incitamenter for branchen til at fremme
ansvarlig råvareforsyning, samt at den skal understøtte varige forandringer i producentlandene fremfor
at boykotte handelen eller forlade risikoområder, hvor DAKOFO finder, at tilstedeværelsen med samti-
dige krav om ansvarlig produktion kan bidrage til yderligere ansvarlig produktion.
Dansk Træforening
byder forslaget velkomment, og finder det afgørende, at EU’s medlemsstater arbej-
der i fællesskab for at standse den globale afskovning og skovforarmelse. Dansk Træforening støtter en
effektiv forordning, der kan dæmme op for EU-drevet afskovning og skovforarmelse, og ser positivt på,
at forslaget i høj grad bygger videre på de væsentligste principper
og krav fra EU’s tømmerforordning.
Dansk Træforening finder, at forslaget kan være vanskeligt at læse og forstå, herunder omsættes til ope-
rationel handling for de virksomheder,
inkl. SMV’er,
som vil blive omfattet af forslaget.
Dansk Træforening mener, at forslaget også bør omfatte møbler, videreforarbejdede trævarer, trækul,
bøger, trykt materiale mv. Endvidere mener Dansk Træforening, at der kan være udfordringer med flere
af forslagets definitioner, herunder af dokumentationskravet om, at træprodukter skal være fri for skov-
forarmelse,
men også på hvilket administrationsniveau ’skovforarmelse’ skal vurderes.
Ifølge Dansk
Træforening kan dette blive vanskeligt at håndhæve i lande uden for EU. Dansk Træforening finder det
afgørende, at erhvervsdrivende anvises reelle dokumentationsmuligheder i forbindelse med implemen-
teringen af forordningen. Fsva. due diligence-erklæringen, stiller Dansk Træforening sig tvivlende over
for, hvorvidt erklæringen i sig selv vil lede til mere effektiv håndhævelse fra myndighedernes side og
skabe en reel effekt i skovene. Dansk Træforening finder, at det er selve due diligence-ordningen, som
kan skabe den reelle effekt i skovene samt deres fortsatte bevarelse.
Dansk Træforening stiller sig tvivlende over for krav om due diligence til forhandlere, som ikke er
SMV’er.
Man finder samtidig, at forslaget ikke gør det klart, på hvilket præcisionsniveau kravet om geo-
lokalisering gælder. Dansk Træforening finder det vigtigt, at de kompetente myndigheder har de nød-
vendige ressourcer til at sikre effektiv kontrol, og støtter op om et minimumskontrolniveau for at sikre
en ensartet håndhævelse på tværs af EU. Dansk Træforening støtter op om et øget samarbejde og infor-
mationsudveksling blandt myndigheder, herunder samarbejde med tredjelande. Dansk Træforening
finder det afgørende for forordningens effekt, at den kompetente myndighed besidder relevante skov-
brugskompetencer. Fsva. forslagets benchmarking-system, finder Dansk Træforening, at det kan blive
vanskeligt for Kommissionen at implementere, herunder hvordan landevurderinger skal gennemføres,
og om hvorvidt EU’s medlemsstater også skal vurderes. Dansk Træforening stiller spørgsmålstegn ved,
om Kommissionen har den nødvendige kapacitet til at etablere og opretholde landevurderinger. Med
hensyn til en udvidet adgang til at anmelde virksomheder, hvor der er en begrundet mistanke om, at
forordningens krav ikke efterleves, savner Dansk Træforening en tydelig definition af ’begrundet mis-
tanke’.
Dansk Træforening mener endvidere, at der ikke bør gå fem år efter forordningens ikrafttrædelse
før der tages stilling til certificeringsordningers rolle i opfyldelsen af kravene, herunder FSC og PEFC,
men at disse bør være på plads inden forordningen træder i kraft. Endeligt undrer Dansk Træforening
sig over, at forslaget ikke inkluderer en videreudvikling af de overvågningsorganer man kender fra EU's
tømmerforordning, og som man finder vil kunne lette mindre virksomheders arbejde med due diligence.
WWF Verdensnaturfonden hilser forslaget velkommen, og mener, at Danmark bør arbejde for, at for-
slaget lever op til forpligtelserne i regi af verdensmålene, New York Declaration on Forests samt Glasgow
Leaders’ Declaration on Forests and Land Use.
WWF mener, at Danmark bør arbejde for, at forslaget
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
2510723_0013.png
ikke udvandes i den videre forhandlingsproces. WWF finder, at definitionerne af
’afskovning’, ’skovfor-
armelse’ og
’plantager’
bør være i overensstemmelse med Accountability Framework Initiative, samt at
skæringsdatoen bør være 2015 i stedet for 2020. Endvidere påpeger WWF, at andre økosystemer, her-
under græsarealer, savanner, vådområder, tørvemoser og mangrover bør omfattes af forslaget, samt at
forslaget bør omfatte øvrige råvarer og produkter som gummi, majs, fjerkræ og mejeriprodukter. WWF
finder desuden, at den finansielle sektor bør omfattes af forslaget, og at forordningen bør inkludere hen-
visninger til internationale menneskerettighedsstandarder, herunder for oprindelige folk og lokalsam-
fund, samt begrebet ’free, prior and informed consent’.
WWF bakker op om, at der med forslaget stilles krav om due diligence for virksomheder, og at certifice-
rings- og tredjeparts verificeringssystemer identificeres som understøttende værktøjer, men som ikke
kan erstatte due diligence. WWF fremhæver, at der ikke bør være forenklede due diligence-krav til er-
hvervsdrivende, og at der i Kommissionens benchmarking-system ikke bør være en kategori for lavri-
siko-lande/områder. WWF finder det positivt, at forslaget indeholder klare krav til håndhævelse og
sanktioner, og mener, at indførelsen af en EU-database for importører og eksportører kan styrke gen-
nemsigtigheden og håndhævelsen på tværs af EU, men at indberetningskravene også bør gælde SMV’er.
WWF ser dog gerne, at midlertidige og korrigerende foranstaltninger såsom konfiskation ikke bør er-
statte sanktioner, og der i forbindelse med alvorlige overtrædelser af forordningen, bør indføres civilret-
ligt ansvar og adgang til domstolsprøvelse.
Coop hilser forslaget velkommen. Coop finder, at certificeringsordninger bør accepteres som dokumen-
tation for overholdelse af forslagets krav om due diligence. Coop ser positivt på, at både lovlig og ulovlig
afskovning er dækket af forslaget. Coop ser gerne, at skæringsdatoen i forslaget ændres, således at den
reflekterer de skæringsdatoer, som flere certificeringsordninger arbejder med, f.eks RSPO, som har en
skæringsdato på 2005. Coop finder, at forslagets due diligence-krav om bl.a. tilgængelig information
kan blive en udfordring, og ser derfor gerne, at der udvises fleksibilitet over for virksomhederne i forhold
til implementeringen af forslagets krav om tilgængelig information, således at virksomheder og leveran-
dører har mulighed for at omstille sig. Endeligt fremhæver Coop, at forslaget bør forholde sig mere dyb-
degående til de særlige vilkår, der kan være for småbønder og oprindelige folk, der bor og arbejder i
områder med skov af høj bevaringsværdi.
Træ- og Møbelindustrien, DI Fødevarer, DI og Brancheforeningen for Dansk Vask-, Kosmetik- og Hus-
holdningsindustri (VKH) bakker op om, at EU spiller en ledende rolle i den globale kamp mod afskov-
ning og skovforarmelse, og at EU’s tømmerforordning erstattes af en ny og mere omfattende regulering,
som dækker yderligere produktkategorier. Fsva. forslagets produktkategorier, ser Træ- og Møbelindu-
strien m.fl. at denne bør udvides, således at flere træprodukter, herunder visse møbelemner, trækul,
bøger og trykt materiale m.v. inkluderes i forslaget. Foreningerne
mener, at definitionen af ’skovforar-
melse’
bør defineres nærmere og indeholde konkrete anvisninger på, hvordan erhvervsdrivende kan do-
kumentere fraværet af skovforarmelse i produkter.
Træ- og Møbelindustrien m.fl. er tvivlende over for, hvorvidt due diligence-erklæringen kan få en mærk-
bar effekt i producentlandene, og om det vil flytte myndighedernes fokus til dokumentkontrol frem for
kontrollen af virksomheders due diligence-ordning og risikohåndtering. Endvidere er man uforstående
overfor, at forslaget fastsætter forpligtelser for forhandlere, som ikke er
SMV’er,
og som kan give kon-
kurrencemæssige udfordringer for mindre forhandlere.
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
Træ- og Møbelindustrien m.fl. påpeger, at det kan blive svært at angive den præcise geolokalisering for
sammensatte og forarbejdede varer, og at forslaget derfor bør angive margin for hvilket præcisionsni-
veau. Træ- og Møbelindustrien m.fl. mener, at forslagets krav om indsamling af information mv. gen-
nem værdikæden, ikke bør udfordre fortrolige handelsrelationer. De fremhæver, at certificeringsordnin-
ger inden for træ, fødevarer, pleje- og rengøringsprodukter bør spille en afgørende rolle i at sikre spor-
barhed. Træ- og Møbelindustrien m.fl. finder det vigtigt, at implementering og håndhævelse af forord-
ningen sker ensartet på tværs af EU, og støtter derfor op om et minimumskrav for myndighedskontrol,
herunder, at kompetente myndigheder har de nødvendige ressourcer. Fsva. bødeniveauet mener de, at
det bør være op til en dommer at afsige proportionale og afskrækkende domme og bøder. Fsva. forslagets
benchmarking-system ser Træ- og Møbelindustrien m.fl., at risikovurderingen af lande sker i overens-
stemmelse
med WTO’s regler, så denne
ikke udgør handelshindringer, og ikke afskær producentlande i
deres udvikling. Organisationerne anser det derfor for vigtigt, at EU fortsat arbejder på at udvikle part-
nerskaber med producentlande for at adressere afskovning og skovforarmelse. Endeligt påpeger Træ-
og Møbelindustrien m.fl., at der er behov for en klarere definition af ’begrundet mistanke’ af hensynet
til virksomheder og myndigheder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Overordnet set er forslaget blevet budt velkommen af medlemsstaterne ved en række indledende præ-
sentationer. Der foreligger endnu ingen substantielle officielle udmeldinger om forslaget.
I 2019 vedtog Rådet, på baggrund af Kommissionens meddelelse om
Intensivering af EU’s indsats for
at beskytte og genoprette verdens skove,
rådskonklusioner, som bl.a. bød meddelelsen velkommen,
men som også anmodede Kommissionen om at komme med yderligere regulatoriske og ikke-regulato-
riske tiltag mod afskovning.
Danmark har siden 2015 været aktivt medlem af Amsterdam Partnerskabet, som foruden Danmark be-
står af Norge, Storbritannien, Nederlandene, Frankrig, Italien, Tyskland, Spanien og Belgien. Formålet
med partnerskabet er at fremme ansvarlige og afskovningsfri værdikæder for landbrugsvarer som fx
soja, palmeolie og kakao. Partnerskabet har arbejdet for handling på EU-niveau, og har bl.a. sendt et
brev til Kommissionen under dansk formandskab af partnerskabet (2018), hvor der efterspurgtes kon-
krete og ambitiøse tiltag til at reducere afskovning og skovforarmelse. Det vurderes derfor, at alle de
deltagende EU medlemsstater i Amsterdam Partnerskabet vil støtte et ambitiøst forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, herunder som grundlag for videre drøftelser for
at adressere EU-drevet afskovning og skovforarmelse. Regeringen finder, at det er vigtigt at standse den
globale afskovning og skovforarmelse, bl.a. af hensyn til miljø, biodiversitet, klima, ønsket om fremme
af bæredygtige produktions- og forbrugsmønstre i fødevaresystemet, og for oprindelige folks rettigheder
og lokalbefolkninger. Der er behov for en ambitiøs indsats for at beskytte og genoprette verdens skove,
hvor der sættes ind over for de bagvedliggende årsager til afskovning, herunder betydningen af de glo-
bale fødevaresystemer. Kommissionens forslag kan bidrage til miljø- og klimagevinster, promovere af-
skovningsfri forsyningskæder samt understøtte bæredygtig produktion og forbrug. Derfor vil regeringen
arbejde for, at den kommende forordning om afskovning bliver så ambitiøs og effektiv som muligt inden
for rammerne af EU’s internationale forpligtelser og en fortsat åben, fair og bæredygtig handelspolitik.
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 212: Grundnotat om forslag til forordning om afskovning
Dette er ligeledes i forlængelse af regeringens handlingsplan mod afskovning (offentliggjort i september
2021), hvori det fremgår, at regeringen arbejder for fælles tiltag på EU-niveau, der effektivt hindrer af-
skovning forbundet med importen af landbrugsråvarer til EU, og fremmer ansvarlige og afskovningsfri
værdikæder.
Der udestår dog fortsat en grundig analyse og vurdering af forslagets økonomiske, administrative, juri-
diske og miljømæssige konsekvenser. Der kan derfor ikke på nuværende tidspunkt fastlægges en rege-
ringsholdning til forslagets konkrete krav og oplæg til bindende målsætninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14