Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 20
Offentligt
2459728_0001.png
Til høringsparterne
Bæredygtig Produktion
J.nr. 2021-10307
Ref. AKAHE
Den 8. oktober 2021
Høring af ændringer i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen
Miljøministeriet sender hermed udkast til bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug
(husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen) i høring.
Bekendtgørelsesudkastet er i vid udstrækning en videreførelse af de gældende regler i bekendtgørelse nr.
2256 af 29. december 2020 om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug. De foreslåede ændringer i
bekendtgørelsesudkastet er fremhævet i forhold til den gældende bekendtgørelse.
Bekendtgørelsesudkastets væsentligste ændringer omfatter følgende:
Tilføjelse af henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 af 9. marts 2016
om overførbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af visse retsakter på området for
dyresundhed i § 1, stk. 3, nr. 1
Ophævelse af § 35, nr. 7 om foranstaltninger med henblik på at forebygge uheld og begrænse
konsekvenserne heraf
Krav om inddragelse af lugtgenekriterierne i §§ 31-33 ved revurdering af IE-husdyrbrug aht. BAT-
konklusionerne
Ændring og tilføjelse af overgangsregler for IE-husdyrbrug i §§ 42-48 og § 50
Præcisering af § 61 om fremsendelse af udkast til afgørelse ved udvidet offentlighedsprocedure
Opdatering af emissionsfaktorer for bindestalde med grebning i bilag 3
De foreslåede ændringer beskrives nærmere nedenfor. Udkastet indeholder derudover en række lovtekniske
præciseringer i bl.a. § 30, stk. 5, § 36, stk. 4 og 5, og § 46, stk. stk. 1, hvor Miljøministeriet
vurderer, at ”og” er
overflødigt. Øvrige rettelser, der har karakter af ren korrektur og lignende, omtales ikke, og der tages
tilsvarende forbehold for lovtekniske præciseringer.
Høringssvar bedes senest den 5. november 2021 sendt til
[email protected]
med kopi til [email protected] med
angivelse af j.nr. 2021-10307. Bekendtgørelsen er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af
vedlagte høringsliste.
Miljøministeriet gør opmærksom på, at man ved afgivelse af høringssvar giver samtykke til, at svaret,
herunder afsenders navn og adresse, offentliggøres på Høringsportalen efterfølgende.
Den ændrede bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. januar 2022.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelsesudkastet kan rettes til Anne Kathrine Hermansen på
[email protected].
Med venlig hilsen
Anne Kathrine Hermansen
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Orientering ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
Bekendtgørelsesudkastets indhold:
Høring af ændringer i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen ........ 1
1. Justering af lovens og bekendtgørelsens anvendelsesområde § 1, stk. 3, nr. 1
....................................................................................................... 3
2. Ophævelse af § 35, nr. 7 .............................................................. 3
3. Krav om inddragelse af lugtgenekriterierne i §§ 31-33 ved revurdering af IE-
husdyrbrug aht. BAT-konklusionerne............................................ 3
4. Indførelse af overgangsbestemmelser til §§ 42-48 og § 50 ......... 5
5. Præcisering af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 61, stk. 17
6. Opdatering af tal i bilag 3 Opdatering af ammoniakemissionsfaktorerne for
bindestalde til køer mv. for bindestalde ......................................... 7
7. Miljøvurdering (SMV) af de planlagte ændringer ....................... 8
8. Økonomiske og administrative konsekvenser (for erhvervsliv og borgere) 8
9. Agil erhvervsrettet regulering .................................................... 8
10. Forholdet til EU-retten ............................................................. 8
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Orientering ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1. Justering af lovens og bekendtgørelsens anvendelsesområde § 1, stk. 3, nr. 1
Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 1 afgrænser husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens
anvendelsesområde. Det fremgår af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 3, nr. 1, at
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens regler ikke finder anvendelse for zoologiske haver og dyreparker
omfattet af bekendtgørelse nr. 1397 af 02. december 2015 om zoologiske haver m.v.
Ministeriet er blevet opmærksom på, at § 1, stk. 3, nr. 1, også skal henvise til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/429 af 9. marts 2016 om overførbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af
visse retsakter på området for dyresundhed. Ministeriet opdaterer derfor § 1, stk. 3, nr. 1, så bestemmelsen
fremover henviser til både forordningen og bekendtgørelsen.
2. Ophævelse af § 35, nr. 7
Det følger af § 44, at IE-husdyrbrug skal udarbejde og følge en plan for regelmæssig kontrol, reparation,
vedligeholdelse og beredskab. Det følger endvidere af § 35, nr. 7, at kommunalbestyrelsen ved vurderingen af
en ansøgning om godkendelse af et IE-husdyrbrug, skal sikre sig, at husdyrbruget indrettes og drives på en
sådan måde, at der er truffet de nødvendige foranstaltninger med henblik på at forebygge uheld og begrænse
konsekvenserne heraf. Ministeriet bemærker i den forbindelse, at § 35, nr. 7, har samme ordlyd som den
tidligere vilkårsbestemmelse i § 36, stk. 7, som ved bekendtgørelse nr. 1261 af 29. november 2019, om
godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug, blev ophævet og erstattet af den nugældende § 44.
Kommunalbestyrelsen kan sikre overholdelse af kravene i § 35, ved at fastsætte vilkår i medfør af § 36, stk. 1.
Det følger imidlertid af § 36, stk. 6, 2. pkt., at kommunalbestyrelsen ikke kan fastsætte vilkår om
husdyrbrugets indretning og drift, i det omfang der er tale om forhold, omfattet af de umiddelbart bindende
krav i §§ 37-38, 42-44 og 50.
Ministeriet vurderer på denne baggrund, at § 35, nr. 7, ikke længere har en selvstændig funktion, idet
kommunalbestyrelsen ikke kan fastsætte vilkår vedrørende § 35, nr. 7, i medfør af § 36, stk. 1, fordi der er tale
om forhold, der er omfattet af et umiddelbart bindende krav i § 44.
Ministeriet foreslår på denne baggrund, at § 35, nr. 7, ophæves. Ændringen vil ikke medføre materielle
ændringer af retstilstanden.
3. Krav om inddragelse af lugtgenekriterierne i §§ 31-33 ved revurdering af IE-
husdyrbrug aht. BAT-konklusionerne
IE-direktivet stiller en række krav til både godkendelse og revurdering af et IE-husdyrbrug. Det følger således
af IE-direktivet, at IE-husdyrbrug ikke må drives uden en godkendelse, jf. artikel 4, stk. 1.
Det skal med godkendelsen og vilkårsfastsættelsen bl.a. sikres, at en række generelle principper for drift
anvendes, jf. artikel 11 og artikel 14, stk. 1. Dette omfatter bl.a. anvendelsen af den bedste tilgængelige teknik,
jf. artikel 11, litra b. IE-direktivet stiller derudover krav om, at den nationale godkendelsesmyndighed
(kommunalbestyrelsen) skal revurdere og om nødvendigt ajourføre godkendelsesvilkårene for de
eksisterende IE-husdyrbrug.
BAT-konklusionerne indeholder grænseværdier for udledning samt teknikker, procedurer og retningslinjer
med henblik på at varetage miljøbeskyttelsesformål. BAT-konklusionerne omhandler bl.a. teknikker inden
for støj-, støv- og lugtemissioner. BAT-konklusion 12 og 13 omhandler teknikker med henblik på at forebygge
og reducere lugtemissioner og lugtpåvirkning fra husdyrbrug. BAT-konklusion 12 og 13 er implementeret i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens §§ 31-33, jf. bilag 3, pkt. B og en række øvrige generelle krav
vedrørende afstande og staldindretning m.v. Kommunalbestyrelsen er af hensyn til BAT-konklusionerne
forpligtet til at lægge kravene §§ 31-33, jf. bilag 3, pkt. B, til grund ved godkendelse og tilladelser til IE-
husdyrbrug.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Orientering ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2459728_0004.png
Den gældende § 39, stk. 1, i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens fastsætter en række krav, som
kommunerne skal påse i forbindelse med revurderinger af tilladelser for IE-husdyrbrug. Det fremgår således
af § 39, stk. 1, at kommunerne skal sikre overholdelse af kravene i § 25, jf. bilag 3, pkt. A, §§ 26 og 27, § 35,
samt § 36, stk. 1, nr. 7-13. Derudover fastsætter § 39 også en række øvrige krav vedrørende
kommunalbestyrelsens revurdering af IE-husdyrbrug. Bestemmelsen indeholder dog ikke krav om, at
kommunalbestyrelsen skal revurdere §§ 31-33, jf. bilag 3, pkt. B, vedrørende lugtemissioner.
Af hensyn til art. 21, stk. 2-4, sammenholdt med BAT-konklusion 12 og 13, vurderer ministeriet, at der er
behov for at indsætte et nyt stk. 2, hvorefter kommunalbestyrelsen i forbindelse med revurdering skal sikre,
at geneniveauerne for lugt i § 31-33, jf. bilag 3, pkt. B, er overholdt. Såfremt IE-husdyrbruget ikke overholder
geneniveauerne i §§ 31-33, jf. bilag 3, pkt. B, skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der er grundlag for at
fastsætte vilkår om anvendelse af relevante BAT-teknologier på Miljøstyrelsens Teknologiliste.
Med det foreslåede udkast til § 39, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen vurdere, hvorvidt geneniveauerne i §§
31-33, jf. bilag 3, pkt. B, er overholdt. Konkret skal bestemmelsen forstås således, at kommunalbestyrelsen
indledningsvis vurderer, om geneniveauerne i § 31-32 er overholdt. Hvis dette ikke er tilfældet, vurderer
kommunalbestyrelsen, om IE-husdyrbruget opfylder de § 33, stk. 1, oplistede betingelser, for fravigelse af
geneniveauerne i § 31, og dermed opfylder geneniveauerne i § 33.
Hvis kommunalbestyrelsen finder, at et IE-husdyrbrug ikke opfylder geneniveauerne i § 33, skal
kommunalbestyrelsen foretage en vurdering af, hvorvidt der er grundlag for at fastsætte vilkår om
anvendelse af relevante BAT-teknologier. Med relevante BAT-teknologier forstås BAT-teknologier, som kan
nedbringe lugtemissionen på en omkostningseffektiv måde, og som fremgår af Miljøstyrelsens teknologiliste.
Ministeriet vurderer, at langt hovedparten af alle IE-husdyrbrug, herunder også IE-husdyrbrug godkendt før
2007, vil overholde kravene i §§ 31-33, jf. bilag 3, pkt. B. Det skyldes, at husdyrbrug godkendt før 2007 er
vurderet efter lugtmodellen udgivet af Foreningen for Miljømedarbejdere i Kommunerne (FMK), der fortsat
er en del af lugtberegningen i nuværende system. Husdyrbrug godkendt efter 2007 er alle godkendt efter §§
31-33, jf. bilag 3, pkt. B, hvorfor Ministeriet også forventer, at langt hovedparten af disse husdyrbrug vil
overholde lugtgenekriterierne i §§ 31-33, jf. bilag 3, pkt. B, i forbindelse med en revurdering.
Ministeriet vurderer dog, at den foreslåede ændring i bekendtgørelsesudkastet i enkelte tilfælde kan medføre
situationer, hvor kommunalbestyrelsen vil have mulighed for, at pålægge IE-husdyrbrug at anvende ny og
relevant BAT-teknologi. Det bemærkes, at der i BAT er indbygget et proportionalitetshensyn, hvorefter der
skal foretages en afvejning af hensynet til de potentielle miljømæssige forbedringer på den ene side, og
hensynet til, at teknikken skal kunne anvendes på økonomisk levedygtige vilkår, på den anden side.
Fastlæggelsen af den bedste tilgængelige teknik indebærer således, at der skal findes et balancepunkt mellem
udbedringen af miljøpåvirkningerne og de dertil svarende omkostninger.
I praksis betyder dette, at ældre IE-husdyrbrug ikke kan pålægges relevante BAT-teknologier, som ikke står
mål med omkostningerne, herunder set i lyset af staldanlæggets alder. Dertil kommer, at der for nuværende
kun findes et begrænset udvalg af teknologier, som er relevante i forhold til at nedbringe lugtemission på
Miljøstyrelsens teknologiliste, og at ingen af disse teknologier er anvendelige for IE-husdyrbrug med fjerkræ.
Ministeriet bemærker i den forbindelse, at det eneste relevante virkemiddel på Miljøstyrelsens teknologiliste
er såkaldt
”ugentlig udslusning af svinegylle i fulddrænede stalde”.
Ugentlig udslusning af gylle i fulddrænede
stalde medfører en årlig omkostning på ca. 5 kr. per stiplads, og virkemidlet vil således have en årlig
omkostning på ca. 10.000 kr. per år for et IE-husdyrbrug med 2000 stipladser
1
. Ministeriet bemærker
1
Beregnet ud fra en omkostning på 2,8 kroner per ton gylle, hvor der regnes med 0,5t gylle per slagtegris
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Orientering ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
endvidere, at virkemidlet udelukkende kan anvendes i svinestalde med fulddrænet gulv, og at anvendelsen i
øvrigt kan være hindret som følge af, IE-husdyrbrugets anvendelse øvrige teknologier
Samlet set er det således ministeriets vurdering, at der kun vil være et begrænset antal IE-husdyrbrug, som
ved en revurdering kan pålægges relevant BAT-teknologi fra Miljøstyrelsens teknologiliste, og at de
pågældende IE-husdyrbruge, som følge af proportionalitetsprincippet i BAT, kun kan pålægges at benytte
den pågældende teknologi, såfremt det vurderes, at omkostningerne forbundet herved er proportionale.
Derudover bemærker ministeriet, at alle IE-husdyrbrug netop har været revurderet som følge af seneste
offentliggjorte BAT-konklusioner. Der vil således gå en årrække på op til 5-6 år, før IE-husdyrbrugene igen
skal revurderes.
Samlet set vurderer ministeriet, at der vil være meget få tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen vil vurdere, at
der er grundlag for at fastsætte vilkår om relevant BAT-teknologi fra Miljøstyrelsens teknologiliste.
4. Indførelse af overgangsbestemmelser til §§ 42-48 og § 50
Efter definitionen i bekendtgørelsens § 2, nr. 11, er et husdyrbrug et IE-husdyrbrug, når husdyrbruget er
godkendt til flere end de angivne stipladser i § 16 a, stk. 2, i husdyrbrugloven, § 12, stk. 1, nr. 1-3 i
miljøgodkendelsesloven eller § 33 i miljøbeskyttelsesloven. Det fremgår af høringsbrevet til
husdyrgødningsbekendtgørelse nr. 1261 af den 29. november 2019, at et IE-husdyrbrug ikke mister sin status
som et IE-husdyrbrug, hvis antallet af dyr falder under IE-grænsen efter, at godkendelsen er udstedt. Ønsker
et husdyrbrug at blive undtaget fra de krav, der gælder for IE-husdyrbrug, som følge af et reduceret antal
stipladser, skal husdyrbruget ansøge om en ny godkendelse. Dette gælder også i de tilfælde, hvor et IE-
husdyrbrug som følge kontinuitetsbrud mister en del af sin godkendelse, hvorved husdyrbruget kommer
under stipladsgrænsen i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2.
Af overgangsbestemmelsen i § 71, stk. 5, fremgår det, at kravene til et IE-husdyrbrug i bekendtgørelsens §§
42-44, § 46 og § 48 skal være opfyldt fra det tidpunkt, hvor et IE-husdyrbrug får en godkendelse efter
husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, bliver revurderet, eller når fristen for overholdelse af BAT-konklusionerne er
overskredet. Denne frist er nået pr. 21. februar 2021.
Dette betyder, at overgangsbestemmelsen er mindre relevant nu, hvor fristen er overskredet og alle IE-
husdyrbrug skal overholde de generelle regler i §§ 42-44, § 46 og § 48 samt § 50. Disse regler vedrører krav
om miljøledelse, krav om udarbejdelse af plan for regelmæssig kontrol, vedligeholdelse og beredskab,
fodringskrav og krav vedrørende støvemissioner fra staldanlæg samt krav om indsendelse af nærmere fastsat
dokumentation.
Dertil kommer, at overgangsordningen navnlig mønter sig på situationer, hvor IE-husdyrbruget eksisterer på
det tidspunkt, hvor de generelle regler om IE-husdyrbrug træder i kraft. Denne ordning er mindre
hensigtsmæssig i de tilfælde, hvor IE husdyrbruget ikke er etableret ved meddelelse af godkendelsen, f.eks.
hvis der er tale om et IE-husdyrbrug, der skal etableres fra bunden (barmarksprojekt), eller i de tilfælde, hvor
et husdyrbrug efter modtagelsen af en godkendelse efter § 16 a, stk. 2 i husdyrbrugloven, kan udvide
husdyrbruget til over stipladsgrænsen for IE-husdyrbrug. Her vil anvendelse af de generelle regler hænge
naturligt sammen med, at der rent faktisk er etableret et IE-husdyrbrug.
På denne baggrund foreslås det at ændre og præcisere overgangsordningen. Da alle IE-husdyrbrug nu skal
overholde reglerne i §§ 42-44, § 46 og § 48 samt § 50 ophæves den særregel i § 71, stk. 5, og afløses af en ny
overgangsregel, der præciserer, at reglerne træder i kraft, når IE-husdyrbruget når en størrelse, hvor
stipladsgrænserne i § 16 a, stk. 2, overskrides. Dette er møntet på situationen, hvor der etableres et helt nyt
IE-husdyrbrug fra bunden (barmarksprojekt) eller de tilfælde, hvor et eksisterende husdyrbrug, der før
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Orientering ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
ansøgningen til udvidelsen eller ændringer er under grænserne i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, men med en
§ 16 a, stk. 2, godkendelse kan udvide til op over disse grænser. Her skal kravene være opfyldt fra det
tidspunkt, hvor godkendelsen er udnyttet i et omfang, så husdyrbruget kommer over grænserne i
husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2. Udnyttelse skal i denne sammenhæng forstås i overensstemmelse med
reglerne i § 54.
Ministeriet finder det endvidere hensigtsmæssigt, at særreglen for IE-husdyrbrug i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 45 vedrørende kommunens procedure ved hændelser og uheld på et
IE-husdyrbrug, skal finde anvendelse på de samme tidspunkter, som kravene i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 42-44, § 46, § 48 og § 50, jf. ovenfor.
Hvad angår kravet i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 47 vedrørende energieffektiv belysning for IE-
husdyrbrug, fremgår det af § 47 stk. 1, at IE-husdyrbrug er forpligtet til at anvende energieffektiv belysning i
overensstemmelse med reglerne i det til enhver tid gældende bygningsreglement, jf. byggelovens § 5, idet
kravet indtræder ved ændring eller udskiftning af eksisterende belysningssystem eller belysningsanlæg, jf. §
47, stk. 2. Dette er en overgangsbestemmelse, der rettelig bør indarbejdes i overgangsreglerne i § 71. Samtidig
bør reglen, i lighed med ordningen for de øvrige generelle krav for IE-husdyrbrug, jf. ovenfor, tage højde for,
at der kan være situationer, hvor husdyrbruget ikke overskrider stipladsgrænserne i § 16 a, stk. 2, når der
meddeles en godkendelse, idet der enten er tale om et barmarksprojekt eller om, at grænserne først nås ved
etablering af det ansøgte.
Ved barmarksprojekter foreslås det, at kravet i § 47, stk. 1, skal være overholdt i takt med, at godkendelsen
udnyttes (jf. § 54), dvs. efterhånden som stalde mv. opføres. I situationen, hvor et eksisterende husdyrbrug,
der før ansøgningen til udvidelsen eller ændringer er under grænserne i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, men
med en godkendelse efter § 16 a, stk. 2, kan udvide til op over disse grænser, finder ministeriet det
hensigtsmæssigt, at kravene skal være opfyldt i den del af byggeriet, der bygges for at nå over grænserne.
Hvad angår de eksisterende stalde mv. fastholdes reglen om, at belysningsreglerne skal være overholdt ved
ændring eller udskiftning af eksisterende belysningssystem eller belysningsanlæg.
5. Præcisering af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 61, stk. 1
Efter reglerne i bekendtgørelsens § 4, stk. 4, nr. 1-3 skal ansøger i nærmere angivne situationer udarbejde en
miljøkonsekvensrapport. Disse situationer omfatter alle afgørelser efter husdyrbruglovens §§ 16 a, stk. 1 og
16 a stk. 2, og i de særlige situationer, hvor der træffes afgørelse efter lovens § 16 a, stk. 4
(ændringer/udvidelser af husdyrbrug omfattet af lovens § 16 a, stk. 1 eller 2) eller efter § 16 b (husdyrbrug der
ikke er omfattet af § 16 a), hvor kommunen vurderer, at projektet kan få væsentlig indvirkning på miljøet jf.
bekendtgørelsens § 4, stk. 4, nr. 3.
§ 61, stk. 1, indeholder en pligt til, at kommunalbestyrelsen skal fremsende udkast til afgørelse til dem, som
har anmodet om det, med en frist på mindst 30 dage til at kommentere udkastet til ansøgningen. Herudover
skal kommunalbestyrelsen fremsende udkast til afgørelse eller en orientering om udkastet til afgørelse til
naboer og andre berørte, samt oplyse at der er en frist på mindst 30 dage til at kommentere udkastet.
På nuværende tidspunkt fremgår det ikke tydeligt af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 61, stk. 1, at
kravet kun finder anvendelse for afgørelser, hvor der efter afgræsningen i § 4, stk. 4, nr. 1-4 er udarbejdet en
miljøkonsekvensrapport, jf. ovenfor. Der er derfor opstået tvivl om, hvorvidt der som følge af reglen i § 61,
stk. 1, om fremsendelse af udkast til afgørelse eksempelvis kan være en forpligtelse til i alle sager om § 16 b at
udarbejde en miljørapport. Desuden har det skabt tvivl om, hvorvidt alle udkast til afgørelser efter § 16 b skal
i 30 dages høring.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Orientering ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2459728_0007.png
Kravene i § 61, stk. 1, er indarbejdet i bekendtgørelsen ved ændringsbekendtgørelse nr. 2256 af 29. december
2020. Reglerne om den udvidede underretningsprocedure i sager hvor der udarbejdes en
miljøkonsekvensrapport fremgik forud for denne ændringsbekendtgørelse af husdyrbruglovens § 55.
I overensstemmelse herved foreslås det nu at præcisere § 61, stk. 1, således at det alene er afgørelser, hvor
ansøger har haft pligt til at udarbejde en miljøkonsekvensrapport efter reglerne i § 4, stk. 1-4, der er omfattet
af bestemmelsen. I forhold til tilladelser efter § 16 b tydeliggøres det herved, at det alene er i den særlige
situation, hvor kommunen vurderer, at projektet kan få væsentlig indvirkning på miljøet, at den udvidede
offentlighedsprocedure skal gennemføres.
Ændringen medfører ikke praktiske konsekvenser, idet der er tale om en præcisering af gældende ret.
6. Opdatering af tal i bilag 3: Ammoniakemissionsfaktorer for bindestalde til køer
mv.
Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3 angiver ammoniakemissionsfaktorer for relevante
dyrekategorier og staldtyper. AU har oplyst, at ammoniakfordampningskoefficienten for bindestalde ændres
i normtalsystemet som følge af ny viden. I seneste udgave af kapitel 8 om tab fra stalde i DCA-rapport
”Normtal for husdyrgødning”
2
, fremgår det således, at fordampningskoefficienten for bindestalde med
grebning reduceres fra 0,10 til 0,06 kg NH3-N per kg TAN ab dyr svarende til bindestalde med ristegulv. Ved
nedjustering af ammoniakemissionen for bindestalde med grebning ensrettes den med bindestalde med
riste. Baggrunden for at benytte ens fordampningskoefficienter for de to typer af bindestalde skyldes, at der i
forbindelse med opdatering af kapitel 8
tab fra stalde
3
, blev gennemført et nyt litteraturstudium, og at
resultatet af dette ikke understøtter en differentiering i ammoniakfordampningen mellem grebning og
ristegulv.
Miljøministeriet har på denne baggrund vurderet, at ammoniakemissionsfaktorerne for bindestalde med
grebning i bilag 3 tilsvarende bør nedjusteres.
På baggrund af AU’s rapport forslås det at ændre emissionsfaktorerne i bilag for grebning, således at disse
emissionsfaktorer fremadrettet ensrettes med emissionsfaktorerne for bindestalde med riste.
Ministeriet betragter de opdaterede emissionsfaktorer som ny viden, hvilket betyder, at de opdaterede
emissionsfaktorer skal anvendes i alle afgørelsessager, som er under behandling på husdyrgodkendelse.dk,
herunder også eventuelt påklagede afgørelser.
7. Miljøvurdering (SMV) af de planlagte ændringer
Miljøministeriet har gennemført en screening i overensstemmelse med
miljøvurderingslovens § 10. Udkast til screeningsafgørelse sendes i høring hos de berørte myndigheder
i perioden 7. oktober 2021 til 3. november 2021. En eventuel endelig afgørelse vil blive offentliggjort på
høringsportalen.dk.
2
https://anis.au.dk/fileadmin/DJF/Anis/dokumenter_anis/normtal/2020_normtal/normtal_juni_ny/Kap8_Normtal_f
or_stalde_klar_NETVERSION_SLUT_25082021.pdf
3
https://anis.au.dk/fileadmin/DJF/Anis/dokumenter_anis/normtal/2020_normtal/normtal_juni_ny/Kap8_Normtal_f
or_stalde_klar_NETVERSION_SLUT_25082021.pdf
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Orientering ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
8. Økonomiske og administrative konsekvenser (for erhvervsliv og borgere)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget bekendtgørelsesudkastet i præhøring.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekvenser for erhvervslovet. Disse
konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
9. Agil erhvervsrettet regulering
Miljøministeriet har vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er
relevante for de konkrete ændringer i bekendtgørelsesudkastet. OBR har ingen bemærkninger hertil.
10. Forholdet til EU-retten
Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen bidrager bl.a. til at gennemføre visse dele af IE-direktivet.
Miljøministeriet vurderer, at husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen på den ene side fortsat vil overholde
ovennævnte direktivforpligtelser, og på den anden side ikke indebærer, at den danske ordning på de områder,
som ændringerne vedrører, går videre end foreskrevet efter direktiverne, herunder fordi de foreslåede
ændringer begrænses til at omfatte IE-husdyrbrug.
8