Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 197
Offentligt
2507323_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 21. december 2021
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 111
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS
FORORDNING om overførsel af affald og om ændring af forordning (EU) nr. 1257/2013 og
(EU)2020/1056(2021) 709.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat vedr. overførsel af affald
2507323_0002.png
Den 21. december 2021
MIM 111
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om overførsel af affald og om ændring af forordning (EU) nr. 1257/2013 og (EU)
2020/1056(2021) 709
KOM(2021)709
Resumé
Med Kommissionens forslag
til EU retsakt ”EUROPA-PARLAMENTETS
OG RÅDETS FORORDNING
om overførsel af affald og om ændring af forordning (EU) nr. 1257/2013 og (EU)
2020/1056”
foreslås en
omfattende revidering af de eksisterende europæiske regler om
grænseoverskridende overførsel af affald. Revisionen skal blandt andet sikre den effektive overgang
til fuld cirkulær økonomi. De forslåede ændringer kan grupperes inden for 3 hovedoverskrifter:1)
lette overførsler af affald med henblik på genbrug og genanvendelse i Unionen”, 2)
”sikre,
at Unionen
ikke eksporterer sine affaldsproblemer til tredjelande”, og 3)
”imødegå
ulovlige overførsler af affald”.
Forslaget vil potentielt have mindre lovgivningsmæssige konsekvenser for den danske
miljølovgivning. Forslaget forventes at have både administrative og økonomiske konsekvenser for
det offentlige og erhvervslivet. Miljøministeriet har iværksat et arbejde mhp. at kunne fremlægge en
vurdering af disse konsekvenser. Forslaget vil have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark, EU og tredjelande, blandt andet begrundet i de skærpede bindende krav til eksport af
affald ud af unionen, skærpede krav til eksport til deponi og forbrænding uden energiudnyttelse
samt harmoniseringen af klassificeringen af affald.
Baggrund
Som et element i udmøntningen af Kommissionens nye handlingsplan for cirkulær økonomi fra marts
2020 har Kommissionen ved KOM (2021) 709 af den 17. november 2021 fremsendt forslag om
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om overførsel af affald og om ændring af
forordning (EU) nr. 1257/2013 og (EU) 2020/1056. Forslaget er oversendt til Rådet den 19. november
2021 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og skal behandles efter proceduren for den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat vedr. overførsel af affald
2507323_0003.png
Formål og indhold
Udgangspunktet for en revision er, at den nuværende forordning ikke tilstrækkeligt understøtter den
cirkulære økonomi
både fordi sekundære ressourcer eksporteres ud af EU, men også fordi
sekundære ressourcer i for høj grad eksporteres internt i EU til andre formål end genanvendelse. EU er
i dag en af de største eksportører af affald. Hvert år eksporteres således 32,7 millioner tons affald til en
værdi af 13 milliarder euro
1
. Det svarer ifølge Kommissionen til 16 pct. af den globale handel med
affald. I revisionen af forordningen foreslås en omfattende revidering af de eksisterende europæiske
regler om grænseoverskridende overførsel af affald. Hovedformålene med revisionen er at understøtte
den effektive omstilling til cirkulær økonomi gennem bl.a. et mere effektivt indre marked for
sekundære råvarer, mindre eksport ud af EU og bedre affaldsbehandling i tredje lande samt bedre
indsats mod grænseoverskridende affaldskriminalitet.
Lette overførsler af affald med henblik på genbrug og genanvendelse i Unionen
Formålet med at styrke det indre marked for affald er at øge incitamentet til at overføre affald til
genanvendelse og nyttiggørelse internt i EU. Det indre marked for affald skal også sikre, at affaldet
nemmere kan sendes til genanvendelse de steder, hvor det økonomisk og miljømæssigt giver bedst
mening. Kommissionen foreslår derfor blandt andet ændringer, der skal lette processerne omkring
dokumentation og godkendelser for EU-interne affaldsoverførsler. Det gælder eksempelvis for krav om
at overgå til elektronisk deling af data, strømlining af notifikationsproceduren og processen for
transport af affald til forhåndsgodkendte anlæg, bedre afklaring af forordningens anvendelsesområde
og muligheden for at vedtage harmoniserede standarder for forureningsniveau for visse typer af affald.
Samtidig foreslås øget mulighed for medlemsstater til at opponere mod transport af affald til andre
medlemsstater, hvis affaldet skal deponeres eller afbrændes uden energiudnyttelse, hvilket også skal
sikre en bedre overensstemmelse med affaldshierarkiet
2
. Et bedre indre marked for affald forventes at
understøtte investeringer i innovation og udvikling omkring cirkulære løsninger i de relevante
industrier.
Sikre, at Unionen ikke eksporterer sine affaldsproblemer til tredjelande
Selvom der i de nuværende regler er et forbud mod at eksportere anmeldepligtigt affald (farligt affald)
fra Unionen til tredjelande, har det ikke med den nuværende forordning i en tilstrækkelig grad været
muligt at sikre miljømæssigt forsvarlig håndtering af affald, der eksporteres fra EU, især til
udviklingslande
3
. Det er et stort problem, når EU's affald eksporteres til udviklingslande, som ikke har
kapacitet til eller tekniske muligheder for at behandle affaldet på en miljømæssigt forsvarlig måde.
Kommissionen foreslår derfor
at revidere reglerne med det formål at sikre, at EU’s eksport ikke
bidrager med yderligere skade af miljøet og sundheden i modtagerlandene
4
. De reviderede regler
indebærer eksempelvis at både eksportvirksomheder og offentlige myndigheder træffer yderligere
foranstaltninger for at kontrollere, at affald der eksporteres fra EU, behandles på en miljømæssigt
forsvarlig måde i modtagerlandene og at modtagerlandende accepterer at modtage affaldet. Det
foreslås endvidere, at Kommissionen udarbejder specifikke bindende kriterier for skelnen mellem
affald og brugte varer (”used goods”) for udvalgte varer med henblik på at adressere problemer med
eksport af affald der falsk betegnes som brugte varer. Kommissionen vil ligeledes få yderligere
beføjelser i forhold til at monitorere eksport af affald til OECD-lande med mulighed for at suspendere
1
2
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20210420-1
Proposal for revision of the WSR_17-11-2021_0367(COD), side 23, præambel (1).
3
Proposal for revision of the WSR_17-11-2021_0367(COD), side 10 (forslag 2
targeted changes).
4
Proposal for revision of the WSR_17-11-2021_0367(COD), side 3.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat vedr. overførsel af affald
2507323_0004.png
overførsler af affald, hvis det påvises at disse overførsler ikke bliver behandlet på en miljømæssigt
forsvarlig måde. Dette er for at nedbringe eventuelle miljøproblemer forårsaget af sådanne eksporter.
Imødegå ulovlige overførsler af affald
For at bekæmpe grænseoverskridende affaldskriminalitet, vil EU tilpasse de eksisterende regler på
området og dermed give medlemsstaterne og kommissionen bedre værktøjer til at bekæmpe
affaldskriminalitet og sikre, at reglerne implementeres mere ensartet på tværs af medlemslandende.
Der foreslås etableret en EU-gruppe for at øge samarbejdet og koordinationen mod håndhævelse
overfor ulovlig affaldstransport i og uden for EU. Dertil ønsker Kommissionen at styrke de nuværende
regler om administrative sanktioner mod ulovlige overførsler af affald for at øge den afskrækkende
virkning.
Kommissionen vil anvende forskellige ikke-regulatoriske instrumenter, for fortsat at støtte
medlemsstaternes bestræbelser på bedre at gennemføre og håndhæve forordningen om overførsel af
affald.
I forlængelse af EU’s strategier for organiseret kriminalitet, vil kommissionen øge sit
engagement blandt andet gennem EU's Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) og give støtte til alle
aktørerne, der er aktive på dette område, så som medlemsstaterne og
the European Union Network
for the Implementation and Enforcement of Environmental Law
(IMPEL) i komplekse
grænseoverskridende sager.
Kommissionens forslag vil erstatte den eksisterende forordning nr. 1013/2006 om overførsel af affald
5
.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
Da der er tale om en forordning, har reglerne umiddelbar retsvirkning i Danmark. Dog er der få
bestemmelser i den eksisterende forordning om overførsel af affald, der kræver implementering i
national lovgivning. Disse er indført i lov om miljøbeskyttelse og bekendtgørelse om overførsel af
affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr. Der er desuden henvist til forordningen i
andre bekendtgørelser på affaldsområdet. Disse vil med revisionen af forordningen formentlig skulle
opdateres.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil potentielt have lovgivningsmæssige konsekvenser for den danske miljølovgivning. En
vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning.
5
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:02006R1013-
20210111&qid=1617188475088&from=en
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat vedr. overførsel af affald
2507323_0005.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have både administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige og
erhvervslivet. Miljøministeriet har iværksat et arbejde mhp. at kunne fremlægge en vurdering af disse
konsekvenser.
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser. Størrelsen heraf kan dog ikke opgøres på
nuværende tidspunkt. Det vurderes, at der kan være øget administration i forbindelse med
implementering af en ny forordning, som kræver omlægning af nuværende arbejdsgange, i forbindelse
med etableringen af et fælles digitalt system, samt i forbindelse med en styrket indsats mod
grænseoverskridende affaldskriminalitet. I det omfang det bliver lettere at overføre affald internt i
Unionen, vil det kunne føre til en reduktion af de administrative omkostninger for de kompetente
myndigheder, særligt på længere sigt, når de administrative og elektroniske systemer er på plads.
Forslaget forventes at kunne få erhvervsøkonomiske konsekvenser i det omfang danske virksomheder
vil få sværere ved at eksportere affald til deponering eller forbrænding uden energiudnyttelse til andre
lande i EU eller eksportere affald ud af EU, hvis der i Danmark ikke findes egnede anlæg til dette.
Erhvervslivet pålægges også øgede forpligtigelser i forhold til at sikre, at affaldet behandles korrekt,
der hvor det modtages, hvis det eksporteres ud af OECD. Omvendt forventes forslaget at mindske de
administrative byrder for virksomhederne i forbindelse med eksport af affald til genanvendelse internt
i EU. I tilfælde af, at reglerne for eksport af affald til forbrænding med energiudnyttelse skærpes, vil
dette kunne medføre erhvervsøkonomiske omkostninger for danske affaldsforbrændingsanlæg.
Generelt om konsekvensvurderingerne bemærkes det, at der særligt på det økonomiske område stadig
er tale om foreløbige vurderinger, som udbygges i takt med, at forslagets bestemmelser bliver
tydeliggjort under forhandlingerne i Rådets arbejdsgruppe.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark alene begrundet i den bedre
udnyttelse af de sekundære ressourcer, ved at sikre en bedre behandling højere i affaldshierarkiet og
ved begrænsningen af eksport af affald ud af EU. Desuden vil forslaget medvirke til en forbedret
affaldsbehandling i tredjelande.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i Miljøspecialudvalget.
Landbrug og Fødevarer støtter regeringens generelle holdning.
Dansk Industri understreger at en revision af affaldstransportforordningen er højt prioriteret og
afgørende for at understøtte den cirkulære økonomi. Der peges særligt på to aspekter: 1) forordningen
bør understøtte tilbagetagningsordninger samt sourcing af sekundære råvarer på tværs af
landegrænser og 2) forordningen bør understøtte dels en effektiv udnyttelse af teknologier og
behandlingsanlæg på tværs af landene i EU og et nemt samarbejde mellem virksomhederne på tværs af
landegrænser, dels den nødvendige sikkerhed for og kontrol med sundhed og miljøbeskyttelse.
Dansk Industri er på den baggrund glad for at EU-Kommissionen med revisionen netop ønsker at gøre
det indre marked mere effektivt for sekundære råvarer ved at lette processerne omkring
dokumentation og godkendelser for EU-interne affaldsoverførsler. Derudover opfordres til, at heller
ikke handel med farligt affald til destruktion inden for EU begrænses unødigt, da sådanne anlæg er
meget specialiserede og dyre og derfor har et naturligt opland, der er større end et enkelt EU-land.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat vedr. overførsel af affald
2507323_0006.png
Dansk Industri bakker stærkt op om tiltag, der kan øge den ensartede fortolkning på tværs af EU-
landene, herunder udvikling af retningslinjer til at fremme denne udvikling. Dansk Industri støtter
tilgangen om, at EU ikke bør eksportere sine affaldsproblemer til tredjelande, men gør dog
opmærksom på, at eksport af affald ikke er det samme som eksport af affaldsproblemer. I dag foregår
en stor del af affaldsbehandlingen i OECD-lande uden for EU, da kapaciteten i EU ikke er tilstrækkelig.
Dansk Industri er enige i, at kapaciteten i den europæiske affaldssektor skal opbygges, men denne
opbygning vil tage tid. Det bør derfor fortsat være muligt at anvende anlæg uden for EU, der lever op
til miljøkrav og anden lovgivning
uden at europæiske virksomheder pålægges en stor administrativ
byrde. Endelig understreger Dansk Industri, at det også fortsat bør være sådan, at handel og
samarbejde med verden uden for EU om affald er mulig, naturligvis inden for sikre og forsvarlige
rammer.
Danske Rederier støtter en præcisering og strømlining af forordningen med henblik på at sikre en
nemmere og mere smidig eksport af affald til genanvendelse, og er enige i, at affaldet bør håndteres
der, hvor det giver bedst mening i økonomisk og miljømæssig forstand. I forhold til ophugning af skibe
støtter Danske Rederier op om en forbedret affaldsbehandling i tredjelande og noterer sig, at
regeringen støtter, at der træffes yderligere foranstaltninger med henblik på at sikre en miljømæssig
forsvarlig behandling af affaldet i modtagerlandet. I den forbindelse henleder Danske Rederier
opmærksomheden på EU skibsophugningsforordningen, som sætter en standard, der skal sikre at
tredje landes ophugningsfaciliteter efterlever EU kravene.
Danske Rederier noterer sig ligeledes, at regeringen vil arbejde for at styrke sikkerheden for en
bæredygtig behandling af affaldet i bestemmelseslandet ved eksport ud af EU og peger i den
forbindelse også på skibsophugningsforordningen som et værkstøj. Danske Rederier fremhæver, at der
i øjeblikket ikke er noget incitament for ophugningsfaciliteter uden for EU til at søge om godkendelse
under skibsophugningsforordningen, da Basel konventionen forhindrer, at EU flagede skibe kan
ophugges på disse faciliteter. Danske Rederier bemærker, at det forhold kan blive en forspildt chance
for EU til aktivt at bidrage til forbedring af miljø og sikkerhed på disse faciliteter. Det skal ses i lyset af,
at et stort antal skibe skal ophugges de næste 10 år, som følge af skærpede klimaeffektivitetskrav og at
kapaciteten til dette i øjeblikket ikke findes i EU.
Danske Rederier opfordrer på den baggrund regeringen til at sikre, at revisionen af
transportforordningen adresserer det problem, og at det bliver muligt for tredje landes faciliteter, der
opfylder EU skibsophugningsforordningens krav, at blive optaget på listen over godkendte faciliteter,
samt at det bliver muligt for faciliteter i ikke-OECD lande, som er optaget på listen, at ophugge skibe
med EU flag.
Dansk Affaldsforening bakker i forhold til overførsler inden for EU op om mere smidig import og
eksport af affald inden for EU uden at myndighederne slipper tøjlerne. Dansk Affaldsforening peger
på, at ud over at være en ressource er affald desværre fortsat et kæmpe miljøproblem og kun sjældent
en ressource med positiv handelsværdi eller noget som virksomheder i hele Europa efterspørger til
anvendelse i nye produkter (som det ellers fremgår af bemærkningerne til forslag til ændring af
Miljøbeskyttelsesloven). Derfor er det nødvendigt at fastholde kontrol med overførsler af affald. Øget
digitalisering og endnu mere fokus på muligheden for forhåndsgodkendte anlæg samt harmoniseret
klassificering og strømlinet beregning af sikkerhedsstillelse er gode indsatser i forhold til mere smidig
im- og eksport inden for EU.
Dansk Affaldsforening peger på, at der er varslet ændringer i forhold til import af affald til
energiudnyttelse og noterer sig i den forbindelse regeringens foreløbige generelle holdning om ”at
affaldet bør håndteres der, hvor det giver bedst mening
i økonomisk og miljømæssig forstand.”
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat vedr. overførsel af affald
2507323_0007.png
Der peges på, at den seneste undersøgelse fra DTU viser, at det i hvert fald i en årrække endnu vil give
god økonomisk og miljømæssig mening at importere affald til energiudnyttelse i Danmark fremfor at
nedlukke kapaciteten før den er udtjent. Dansk Affaldsforening peger på, at der har været arbejdet for
bedre/særlige muligheder for eksport af testlæs. Sådan en bestemmelse ser ud til at være kommet med
i forslaget. Allerede nu eksporteres store mængder genanvendelige ressourcer ud af Danmark og med
implementering af Klimaaftalen fra juni 2020 er det Dansk Affaldsforenings vurdering, at eksporten
kommer til at stige på bekostning af udvikling af lokale materialekredsløb inden for landets grænser.
I forhold til overførsler ud af EU bemærker Dansk Affaldsforening, at det har stor opmærksomhed
blandt andet fordi en række medlemmer stiller krav i deres udbud om, at affaldet skal håndteres i EU.
Dansk Affaldsforening synes som udgangspunkt, at de foreslåede stramninger kan være med til at
sikre reel genanvendelse under ordnede forhold i ikke-OECD-lande, men peger på, at ideelt set bør
EU-landende selv kunne genanvende affaldsressourcerne. Der bakkes op om, at man endnu engang
kigger dybere ned i skelnen mellem produkt og affald, da grænserne mellem produkt og affald sikkert
også flytter sig over tid. Det undrer Dansk Affaldsforening, at elektronik og måske også tøj ikke er
nævnt som varegrupper, som man vil have fokus på.
I forhold til affaldskriminalitet peger Dansk Affaldsforening på, at den omfattende illegale handel med
affald understreger, at affald ikke er nogen værdifuld ressource, men derimod et miljøproblem som
man kan tjene penge på ved at lade det forsvinde i et hul i jorden eller ud af landet. I den forbindelse
peger Dansk Affaldsforening på, at det i europæisk regi har været drøftet, om det burde adresseres i
affaldsplanerne ligesom i fx Englands seneste plan.
Dansk Affaldsforening forstår, at Kommissionens udspil både består af en styrkelse af sanktionerne
ved overtrædelse af forordningens regler, og ellers af andre indsatser, som skal støtte eksisterende fora
som OLAF og IMPEL, ligesom der skal oprettes endnu en EU-gruppe til øget samarbejde og
koordination i forhold til ulovlige affaldstransporter. Dansk Affaldsforening har ikke mulighed for at
vurdere om disse indsatser er tilstrækkelige, men tænker at det er vigtigt at få et øget fokus på
affaldskriminalitet.
Plastic Change støtter revisionens hovedformål om at sikre, at forordningen i højere grad understøtter
den cirkulær økonomi gennem bl.a. et mere effektivt indre marked for sekundære råvarer, mindre
eksport ud af EU og bedre affaldsbehandling i tredjelande samt bedre indsats mod
grænseoverskridende affaldskriminalitet, og vi ser generelt meget positivt på det fremlagte. Plastic
Change er desuden meget enige i Kommissionens udlægning af problemerne med eksport af affald til
tredjelande og ulovlige overførsler af affald, selvom de mener, at Kommission kunne være gået skridtet
videre på en række punkter i forhold til løsningerne.
I forhold til at lette overførsler af affald med henblik på genbrug og genanvendelse i EU opfordres til,
at der er en stærkere reference til, at der med cirkulære løsninger også menes genbrugsløsninger og at
det fremgår mere tydeligt. Plastic Change fremhæver i forbindelse med en lettelse af processer, at det
er vigtigt, at holde fast i at det også skal give miljømæssig mening, og at det ikke bør gå ud over
muligheden for at holde kontrol med og indsamle data om EU-interne overførsler. Der peges på, at vi i
Danmark har udfordringer med vores affaldsdatasystemer og mener derfor, det vil være i Danmarks
interesse at følge det videre forløb tæt for at sikre sig, at der sker en forbedring af Danmarks
muligheder for at holde kontrol med og indsamle data på affald, der eksporteres ud af landet. Plastic
Change finder umiddelbart, at det er et skridt i den rigtige retning, at der lægges op til øget mulighed
for medlemsstater til at opponere mod transport af affald til andre medlemsstater, hvis affaldet skal
deponeres eller afbrændes uden energiudnyttelse.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat vedr. overførsel af affald
I forhold til at sikre, at EU ikke eksporterer sine affaldsproblemer til tredjelande og at imødegå
ulovlige overførsler af affald, anerkender Plastic Change flere af de tiltag, Kommissionen foreslår. Der
peges på, at mange lav- og mellem-indkomstlande ikke har faciliteter til sikkert og forsvarligt at
behandle affald og plastikaffald, så håndteringen og genanvendelsen vil med stor sandsynlighed ske
under forhold, der ikke lever op til EU's standarder for sikkert arbejdsmiljø. Dertil kommer, at
eksporten har store skadelige effekter for sundhed og miljø, da meget af affaldet spontant vil blive
brændt af eller smidt på åbne lossepladser, i floder, hav mv., hvilket har store konsekvenser for
lokalsamfund og andre lokale industrier, samt levebrød som fiskeri og turisme. Derudover peges på, at
affaldseksporten er med til at opretholde den vestlige levestandard på et falsk grundlag, fordi man ikke
tager ansvar for sit overforbrug og -produktion, hvilket i sidste ende i høj grad gør affaldseksport til et
spørgsmål, der handler om moral og etik. Plastic Change anbefaler derfor, at man i stedet sætter et
bindende mål om at stoppe alle former for affaldseksport ud af EU, da det er den eneste måde at sikre,
at håndteringen af affald foregår på forsvarlig og sikker vis både miljømæssigt og socialt. Der peges på,
at dette også vil være langt nemmere at håndhæve. Plastic Change peger på, at affaldskriminalitet
allerede er en skyggeøkonomi, der foregår uden for den europæiske lovgivnings rækkevidde, og som
ganske enkelt er umuligt at føre kontrol med
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der var bred opbakning til Kommissionens handlingsplan for cirkulær økonomi hvori det fremgår, at
Kommissionen ønskede at revidere transportforordningen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag til forordning om overførsel af affald velkommen som
grundlag for drøftelse af en mere passende og tidssvarende håndtering af overførsler af affald på EU-
niveau. Forslaget kan bidrage til både miljø- og klimagevinster samt til omstillingen til en cirkulær
økonomi gennem øget genanvendelse, mindsket deponering, forøget ressourceeffektivitet og mindre
CO2-udledning. I den forbindelse finder regeringen det vigtigt, at transportforordningen understøtter
en omkostningseffektiv grøn omstilling, herunder gennem et mere frit indre marked for handel med
affald til genanvendelse og nyttiggørelse.
Regeringen støtter en præcisering og strømlining af forordningen med henblik på at sikre en nemmere
og mere smidig eksport af affald til genanvendelse og en mere ensartet implementering af
forordningen på tværs i EU.
Regeringen støtter derfor styrkelsen af det indre marked for affald, hvor affaldshierarkiet udnyttes,
således at affald til deponering og afbrænding uden energiudnyttelse mindskes, sådan at affald
generelt bliver nyttiggjort og genanvendt i behandlinger der ligger højere i affaldshierarkiet, og hvor
det også gøres nemmere og smidigere at eksportere affald til genanvendelse internt i EU. Regeringen
er enig i, at affaldet bør håndteres der, hvor det giver bedst mening i økonomisk og miljømæssig
forstand. Samtidig ønskes importen af plastik til afbrænding i Danmark dog begrænset gennem støtte
og opbakning til mere ambitiøse mål for genanvendelse af plastik i Europa, yderligere opbakning til
finansiering af genanvendelseskapacitet i Europa samt bedre design af produkter.
Det er vigtigt for Regeringen, at Unionen ikke eksporterer affaldsproblemer til tredjelande. Derfor
støtter Regeringen i forlængelse af klimaplanen for affald, at EU som udgangspunkt håndterer sit eget
affald. Her ønskes så stramme regler som muligt. Regeringen bakker op om behovet for klarere fælles
retningslinjer til at skelne mellem affald og ”used goods” for visse vare/affaldstyper.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat vedr. overførsel af affald
Regeringen kan desuden støtte en indsats mod grænseoverskridende affaldskriminalitet med fokus på
ensartet implementering og håndhævelse af lovgivningen på tværs i EU.
Regeringen noterer sig, at forslaget lægger op til øgede beføjelser/kompetence til Kommissionen, både
i forhold til at suspendere overførsler af affald til OECD-lande samt i forhold til at assistere
medlemslandenes arbejde med at håndhæve forordningens bestemmelser i komplekse
grænseoverskridende sager.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8