Kommissions svar på spørgsmål fra danske MEP’ere
Dato
29.
september
2021
Danske MEP’er
Asger Christensen
(V)
Om
Mærkning af
hjorte
Spørgsmål
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/429 af 9. marts 2016 om overførbare
dyresygdomme og om ændring og ophævelse af
visse retsakter på området for dyresundhed har
skabt en uhensigtsmæssig situation for hjorteavlere,
særligt med mindre indhegninger, da de bliver
tvunget til at øremærke vilde dyr i indhegning med
en række negative konsekvenser til følge.
1. Er det hensigten med forordningen, at vilde
dyr i indhegninger, såsom hjorte, skal
mærkes?
2. Findes der dispensationsmuligheder for
medlemsstater i forhold til mærkning af vilde
dyr i mindre indhegninger?
3. Overvejer Kommissionen at lave en større
sondring mellem tamdyr og vilde dyr i
forhold til mærkning?
5. oktober
2021
Linea Søgaard-Lidell Havvindmøll
(V)
eprojektet
Omø Syd i
Smålandsfarv
andet
Grøn omstilling og udbygning af vedvarende energi
er den vigtigste fælles opgave, som EU står overfor.
Det bekræftede energikommissær Kadri Simson
efter et møde med EU’s energiministre.
Desværre møder udrulningen af vedvarende energi
stigende udfordringer i EU, og i Danmark er der
eksempler på, at vigtige vedvarende energiprojekter
1
Svar
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/429
1
er der ikke fastsat regler om identifikation af
vilde dyr.
Hjortedyr, der holdes på en virksomhed under menneskelig
kontrol, falder ind under definitionen af opdrættede dyr i
artikel 4, nr. 5), i nævnte forordning og betragtes ikke
længere som vilde dyr. Operatører, der holder sådanne dyr,
skal derfor sikre, at de er identificeret i overensstemmelse
med de regler, der er fastsat for opdrættede hjortedyr i
delegeret forordning (EU) 2019/2035
2
og
gennemførelsesforordning (EU) 2021/520
3
. Disse
kommissionsforordninger giver medlemsstaterne
fleksibilitet til at træffe afgørelse om identifikationsmidlerne
(øremærker, tatoveringer, elektroniske identifikatorer) og
fristerne for anbringelse af dem.
Naturbeskyttelse er afgørende for at modvirke
klimaændringerne. Kommissionen mener, at udviklingen af
vedvarende energi i EU skal være i overensstemmelse med
miljølovgivningen. Strategisk fysisk planlægning,
kortlægning af økologisk følsomme områder og
afbødningsforanstaltninger er derfor vigtige redskaber til at
udvikle win-win-løsninger.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 af 9. marts 2016 om overførbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af visse retsakter på området for dyresundhed (»dyresundhedsloven«)
(EUT L 84 af 31.3.2016, s. 1).
2
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/2035 af 28. juni 2019 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 for så vidt angår regler for virksomheder, der
holder landdyr, og rugerier samt sporbarhed for visse opdrættede landdyr og rugeæg (EUT L 314 af 5.12.2019, s. 115)
3
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/520 af 24. marts 2021 om fastlæggelse af regler for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 for så vidt angår
sporbarheden af visse opdrættede landdyr (EUT L 104 af 25.3.2021, s. 39).