Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 189
Offentligt
2503822_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. december 2021
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 109
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til to
gennemførelsesretsakter om afvisning af godkendelse af anvendelsen af højtemperaturs stenkulstjære
(CTPHT) som proceskemikalie i produktion af lerduer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslagene blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen den 22. september og er nu sat til afstemning i
skriftlig procedure med frist den 3. januar 2022.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslagene.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Grundnotat om afvisning af godkendelse af stenkulstjære (CTPHT), lerduer, (komitésag), fra miljøministeren
2503822_0002.png
Den 19. december 2021
MIM 109-21
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til to gennemførelsesretsakter om afvisning af
godkendelse af anvendelsen af højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) som
proceskemikalie i produktion af lerduer i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat to forslag til gennemførelsesretsakt om afvisning af godkendelse af
anvendelse af stoffet højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) som proceskemikalie i produktion af
lerduer henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag). Forslagene afviser tilladelse til fortsat anvendelse af højtemperaturs stenkulstjære
(CTPHT) som proceskemikalie i produktion af lerduer for den spanske virksomhed Bilbaina de
Alquitranes S.A på to fabrikker og for den tjekkiske virksomhed DEZA a.s. på tre fabrikker.
Afvisningerne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH,
med ”solnedgangsdato”
den 4. oktober 2020 og gælder fra vedtagelsesdatoen af forslagene. Forslagene blev drøftet på et
videomøde i REACH-komitéen d. 22. september og er nu sat til afstemning i skriftlig procedure med
frist den 3. januar 2022. Forslagene forventes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, da der i vid udstrækning anvendes alternative bindemidler
i produktionen af lerduer. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er ikke
tilstrækkelige til at sikre et beskyttelsesniveau, der svarer til det danske, og udledningen til miljøet er
ikke minimeret. Der findes egnede og kommercielt tilgængelige alternativer til den specifikke
anvendelse. Kommissionens forslag afviser derfor godkendelse. Regeringen vurderer, at der ikke er
redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, samt at det er muligt at anvende alternativer.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om afvisning af godkendelse af
anvendelsen af stenkulstjære i produktion af lerduer.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Grundnotat om afvisning af godkendelse af stenkulstjære (CTPHT), lerduer, (komitésag), fra miljøministeren
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen
indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 22. september 2021 og er nu sat til
afstemning i skriftlig procedure med frist den 3. januar 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter
solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomhederne Bilbaina de Alquitranes S.A og DEZA a.s.
fra henholdsvis Spanien og Tjekkiet om afvisning af samlet anvendelse af op til ca. 20.000 tons om
året af højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT):
1.
Til anvendelse som bindemiddel i produktionen af lerduer.
Bilbaina de Alquitranes og DEZA fremsendte den 20. marts 2019 ansøgninger om godkendelse af
højtemperaturs stenkulstjære (CTPHT) til ovennævnte anvendelse. Ansøgningerne har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Grundnotat om afvisning af godkendelse af stenkulstjære (CTPHT), lerduer, (komitésag), fra miljøministeren
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 10. december 2020
har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår CTPHT er
kræftfremkaldende eller for stoffets miljøeffekter som meget persistent, meget bioakkumulerbar og
toksisk. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. RAC var ikke i stand
til at foreslå krav til godkendelserne, som ville sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold var passende og effektive.
SEAC
konkluderede, at ansøgerne ikke har demonstreret, at der på nuværende tidspunkt ikke
findes alternative stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for
ansøgeren. SEAC konkluderede, at ansøgernes substitutionsplaner ikke er troværdige. SEAC har
desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele ved fortsat anvendelse udgør 0,5-5 mio. euro
om året og kan medføre udledning af samlet 140-1400 tons om året af polycyckliske aromatiske
hydrocarboner (PAH’er) til miljøet. SEAC har væsentlige betænkeligheder ved ansøgernes
vurdering af socioøkonomiske fordele og risici forbundet med fortsat anvendelse. SEAC har
anbefalet ikke at give en godkendelse.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der afvises at give godkendelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser
for EU’s budget. Forslagene
skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, men skønnes at
påvirke beskyttelsesniveauet i EU positivt.
Høring
Et notat om forslagene har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), som støtter regeringens holdning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre
medlemsstater.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Grundnotat om afvisning af godkendelse af stenkulstjære (CTPHT), lerduer, (komitésag), fra miljøministeren
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø. Regeringen finder, at der ikke er redegjort for et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende til det danske, og at der findes egnede alternativer til den
specifikke anvendelse. Regeringen agter på den baggrund at støtte kommissionens forslag om at afvise
godkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4