Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 174
Offentligt
2501413_0001.png
Beretning nr.
2
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 24. november 2021
Beretning
om
advokatundersøgelse om nedgravning af aflivede mink
Granskningsudvalget og Udvalget for Forretningsordenens
opgaver og arbejdets organisering
Ifølge Folketingets forretningsorden nedsætter Udvalget
for Forretningsordenen et permanent underudvalg, Gransk-
ningsudvalget, til at varetage undersøgelser af sager, der
påkalder sig kritisk opmærksomhed i offentligheden eller i
Folketinget.
Finder medlemmer af Granskningsudvalget, som repræ-
senterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen ud-
gør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, at det er
påkrævet, at en sag undersøges yderligere, indstiller Gransk-
ningsudvalget til Udvalget for Forretningsordenen, at der
iværksættes en egentlig undersøgelse af sagen, med angivel-
se af den ønskede undersøgelsesform.
På baggrund af Granskningsudvalgets indstilling tager
Udvalget for Forretningsordenen de fornødne skridt til at
iværksætte en egentlig undersøgelse af sagen i form af enten
en uvildig advokatundersøgelse, en faglig ekspertudredning,
en granskningskommission eller en undersøgelseskommis-
sion.
Granskningsudvalget fastsætter herefter den nærmere
ramme for uvildige advokatundersøgelser, herunder opdra-
get for undersøgelsen og valget af den eller de advokater,
der skal gennemføre undersøgelsen eller udredningen.
Udkommet af en uvildig advokatundersøgelse behandles
i Granskningsudvalget. Udvalget afgiver indstilling til Ud-
valget for Forretningsordenen om, hvilke konklusioner eller
tiltag udkommet bør føre til.
Baggrunden for advokatundersøgelsen og undersøgel-
sens kommissorium
Efter indstilling fra Granskningsudvalget godkendte Ud-
valget for Forretningsordenen på sit møde den 21. april 2021
kommissoriet for den kommende advokatundersøgelse om
nedgravning af aflivede mink.
Herefter var det op til Granskningsudvalget at udstede
det endelige kommissorium og vælge de advokater, der
skulle forestå undersøgelsen.
Kommissoriet havde følgende ordlyd:
»1. På baggrund af offentlig debat om regeringens ageren
i sagen om aflivning af alle mink i Danmark og et konkret
ønske fra en række partier om en undersøgelse heraf beslut-
tede Udvalget for Forretningsordenen på et møde den 11.
november 2020 at nedsætte et underudvalg bestående af et
medlem for hver folketingsgruppe repræsenteret i udvalget
til nærmere at overveje formen for og indholdet af en sådan
undersøgelse.
Efter en møderække i november og december 2020 nåe-
de underudvalget til en politisk enighed om etablering af
en ny undersøgelsesform betegnet granskningskommissio-
ner og en ny parlamentarisk ramme om iværksættelse af
allerede kendte former for undersøgelser, og underudvalget
indstillede til Udvalget for Forretningsordenen at afgive en
beretning herom. Som indstillet afgav Udvalget for Forret-
ningsordenen den 21. december 2020 beretning nr. 3 om eta-
blering af en undersøgelsesform med særlig parlamentarisk
forankring.
I beretningen noterede Udvalget for Forretningsordenen
sig, at en gennemførelse af den beskrevne ordning ville for-
udsætte lovgivning, og opfordrede regeringen til at fremsæt-
te lovforslag herom, således at en granskningskommission
til undersøgelse af sagen vedrørende aflivning af mink vil
kunne nedsættes og påbegynde sit arbejde senest i april
2021. Endvidere konstaterede udvalget, at der sideløbende
hermed ville skulle gennemføres en række ændringer af Fol-
ketingets forretningsorden. Endelig noterede udvalget sig, at
der blandt de partier, der var nået til politisk enighed den
10. december 2020, ligeledes var enighed om at iværksætte
en undersøgelse af sagen om aflivning af mink efter princip-
perne for en granskningskommission i overensstemmelse et
kommissorium, som var optaget som bilag til beretningen.
2.
På et møde den 13. januar 2021 besluttede Udvalget
for Forretningsordenen at gennedsætte det tidligere nedsatte
underudvalg til nærmere at drøfte mulighederne for at få
undersøgt de forskellige aspekter af sagen om aflivning af
mink, som ikke vil komme til at indgå i kommissoriet for
den kommende granskningskommission.
AX026985
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 174: Kopi af beretning nr. 2 om advokatundersøgelse om nedgravning af aflivede mink afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 24. november 2021
2501413_0002.png
2
Efter en kort møderække besluttede det gennedsatte un-
derudvalg den 11. marts 2021 at tage initiativ til at iværk-
sætte en advokatundersøgelse af den del af sagen om afliv-
ning af mink, som vedrører bortskaffelsen af de aflivede
mink ved nedgravning.
3.
Som led i advokatundersøgelsen ønskes der redegjort
for gældende ret af betydning for sagen i det tidsrum, hvor
forløbet med nedgravningen af aflivede mink udspandt sig,
herunder for gældende regler for varetagelse af miljømæssi-
ge, sundhedsmæssige og veterinærsundhedsmæssige hensyn
og for inddragelse af faglige vurderinger på disse områder
i konkrete beslutninger. Såvel dansk ret som relevant EU-re-
gulering ønskes beskrevet.
I forlængelse heraf ønskes en undersøgelse og redegørel-
se for det faktiske hændelsesforløb i forbindelse med ned-
gravningen.
Det ønskes herunder belyst, hvilke statslige, regionale og
kommunale myndigheder og hvilke personer der var invol-
veret i beslutningen om, at aflivede mink skulle bortskaffes
ved nedgravning, og på hvilken måde, samt hvordan eventu-
elle uenigheder imellem myndighederne blev håndteret. Det
ønskes belyst, hvilke konkrete miljømæssige, sundhedsmæs-
sige og veterinærsundhedsmæssige undersøgelser og vurde-
ringer der blev gennemført og på hvilke trin af beslutnings-
processen, samt hvilke øvrige muligheder for bortskaffelse
der blev overvejet, og hvorfor de blev fravalgt.
Endvidere ønskes belyst, hvordan effektueringen af be-
slutningen om nedgravning forløb, herunder særlig med
hvilke midler det under arbejdet blev søgt sikret, at ned-
gravningen skete på en miljømæssigt, sundhedsmæssigt og
veterinærsundhedsmæssigt forsvarlig måde, og at risici blev
minimeret. I samme forbindelse ønskes belyst, hvilket myn-
dighedstilsyn der blev udført med arbejdet, og hvordan der
blev fulgt op på eventuelle afgørelser, anbefalinger m.v. fra
tilsynsmyndigheder. Ydermere ønskes i samme forbindelse
belyst, hvordan der i øvrigt blev reageret på fremkomne
oplysninger eller erfaringer under arbejdet, som kunne in-
dikere, at nedgravningen kunne få utilsigtede miljømæssi-
ge, sundhedsmæssige eller veterinærsundhedsmæssige kon-
sekvenser.
Gennemgående i undersøgelsen og redegørelsen – både
for så vidt angår beslutningen om nedgravning og dens ef-
fektuering – ønskes i særlig grad samspillet, inddragelse og
orientering mellem forskellige myndigheder belyst.
Endelig ønskes belyst, hvorvidt der undervejs i forløbet
er afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til Folketin-
get.
Gennemgående ønskes endvidere en vurdering af, hvor-
vidt myndigheder eller personer har gjort sig skyldige i
fejl eller forsømmelser, herunder egentligt retsstridige for-
hold. Dog ønskes ikke en vurdering til belysning af, om der
er grundlag for at gøre ansvar gældende mod ministre
4.
Advokatundersøgelsen skal bygge på en gennemgang
af materiale i relevante departementer og myndigheder ved-
rørende de forhold og den periode, der er genstand for
undersøgelsen, herunder alle sagens dokumenter, herunder
journaliserede og journaliseringspligtige e-mails og sms’er.
Der kan ikke foretages afhøringer af eller indhentes udta-
lelser el.lign. fra implicerede embedsmænd, politipersonale
eller andre. Derimod er der intet til hinder for, at der som led
i tilrettelæggelsen af advokatundersøgelsen afholdes møder
med de relevante myndigheder i sagsoplysende øjemed, her-
under med det formål at efterspørge materiale, som ikke er
journaliseret.
Hvis gennemgangen af sagen giver anledning hertil, kan
redegørelsen indeholde forslag til, hvordan beslutningspro-
cesser, arbejdsgange, samspil mellem myndigheder m.v.
hensigtsmæssigt kan forbedres af hensyn til eventuelle lig-
nende situationer i fremtiden.
Advokatundersøgelsen bør tilrettelægges sådan, at sam-
menfald med genstanden for den undersøgelse, som foreta-
ges af granskningskommissionen om sagen om aflivning
af mink, jf. bilaget til Udvalget for Forretningsordenens be-
retning af 21. december 2020, så vidt muligt undgås. Ved
eventuelle tvivlsspørgsmål i den forbindelse opfordres den
eller de undersøgende advokater til at rette henvendelse til
Granskningsudvalget.
5.
Advokatundersøgelsen skal afsluttes snarest muligt og
så vidt muligt senest den 1. oktober 2021.
Resultatet af undersøgelsen vil blive offentliggjort.«
Valg af advokater
På baggrund af indstilling fra Advokatrådet udpegede
Granskningsudvalget den 11. maj 2021 advokat Pernille Aa-
gaard Truelsen og advokat Karen-Margrethe Schebye til at
gennemføre advokatundersøgelsen af sagen om nedgravning
af aflivede mink.
Advokaterne afleverede udkommet af undersøgelsen til
Granskningsudvalget den 8. oktober 2021.
Undersøgelsens hovedkonklusioner kan sammenfattes så-
ledes:
Konklusioner om retsstridige forhold vedrørende ned-
gravningens lovlighed og alternativer
Samlet konkluderer undersøgelsen, at der var hjemmel
til at gennemføre nedgravningen den 4. november 2020
af aflivede mink i biproduktforordningen og gennemførel-
sesforordningen. Baggrunden herfor var den, at der forelå
udbredt epizootisk sygdom i form af covid-19-smitte blandt
mink. Bortskaffelseskapaciteten var overskredet hos Daka,
og forbrændingsanlæggene kunne ikke erstatte den bortskaf-
felseskapacitet, der manglede hos Daka.
Som følge af at smittede mink korrekt blev klassificeret
som klinisk risikoaffald, kunne forbrændingsanlæggene ik-
ke brænde de smittede mink. Klinisk risikoaffald kan kun
forbrændes på forbrændingsanlæggene under overholdelse
af en række emballageringskrav, der ikke kunne opfyldes
af Fødevarestyrelsen. Endvidere var der kun begrænset god-
kendt forbrændingskapacitet for klinisk risikoaffald. Føde-
varestyrelsen gav tilladelse til nedgravningen, og nedgrav-
ningen kunne foretages på et andet sted end produktionsste-
det.
Den samlede konklusion er således, at der ikke den 4. no-
vember 2020 forelå lovlige og realistiske mulige alternativer
til nedgravning af de aflivede mink.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 174: Kopi af beretning nr. 2 om advokatundersøgelse om nedgravning af aflivede mink afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 24. november 2021
2501413_0003.png
3
Konklusioner om retsstridige forhold vedrørende effek-
tueringen af nedgravningen i forhold til miljø-, veterinær-
og sundhedslovgivningen
Samlet set vurderes det i undersøgelsen, at nedgravnin-
gen ikke var i strid med miljølovgivningen. Baggrunden
herfor er den, at nedgravningen ikke krævede miljøgodken-
delse. Nedgravningen kunne endvidere gennemføres uden
forudgående miljøvurdering efter miljøvurderingsloven. Na-
turstyrelsens arealudpegning og Miljøstyrelsens screening
og risikovurdering af nedgravningsområder var rimelig og
ikke i strid med habitat- eller naturbeskyttelseslovgivnin-
gen. Miljøstyrelsen varetog interesserne i forhold til vand-
miljøet og anbefalede en fordoblet beskyttelseszone på 300
m til overfladevand samt overvågning og afværgeforanstalt-
ninger til grundvand.
Konklusioner om retsstridige forhold vedrørende effek-
tueringen af nedgravningen i forhold til veterinær- og sund-
hedslovgivningen
Samlet set vurderes det i undersøgelsen, at nedgravnin-
gen var i overensstemmelse med veterinær- og sundhedslov-
givningen. Placering af nedgravningsstedet i Karup og Hol-
stebro i forhold til områderne med smitteudbrud sikrede, at
transport til og fra nedgravningsstederne kunne styres. Ned-
gravningen foregik, uden at kød- og altædende dyr kunne få
adgang til de aflivede mink. Fødevarestyrelsen var til stede
ved nedgravning og udarbejdede og justerede løbende stan-
dard operating procedure (SOP) for nedgravningen sammen
med Forsvarets Ejendomsstyrelse.
Konklusioner om retsstridige forhold vedrørende tilsyn
og oplysninger og reaktioner herpå ved nedgravningen
Samlet set vurderes det i undersøgelsen, at der blev fore-
taget tilsyn i overensstemmelse med lovgivningen og reage-
ret på modtagne oplysninger. Miljøstyrelsen iværksatte til-
syn og reagerede på oplysninger modtaget eller konstateret i
forbindelse med tilsynet. Miljøstyrelsen krævede grave tæt-
tere end 300 meter på Boutrup Sø tildækket og tog initiativ
til et overvågnings- og afværgeprogram. Fødevarestyrelsen
havde sammen med de øvrige tilsynsmyndigheder udarbej-
det SOP for tilsyn med minkgravene efter nedlukning blandt
andet i forhold til håndtering af »pop op-mink« og løbende
håndteret »pop op-mink«.
Konklusioner om retsstridige forhold vedrørende Føde-
varestyrelsens manglende erkendelse af kapacitetsproblemer
Fødevarestyrelsen erkendte først den 4. november 2020,
at der var kapacitetsproblemer i forhold til at bortskaffe afli-
vede smittede mink, på trods af at der forelå oplysninger om
kapacitetsproblemer tidligere. Den 22. oktober 2020 modtog
Fødevarestyrelsen oplysninger om kapacitetsproblemer hos
Daka. Den 29. oktober 2020 lukkede Daka for tilførsel af
aflivede smittede mink og »randzonemink« i 24 timer. Den
1. november 2020 modtog Fødevarestyrelsen information
om, at smittede mink ikke kunne bortskaffes ved affalds-
forbrænding og forbrænding af smittede mink ikke kunne
være en relevant bortskaffelsesmulighed. Fødevarestyrelsen
konstaterede fortsat den 3. november 2020, at det ikke var
nødvendigt at bortskaffe aflivede mink ved nedgravning.
Til trods for Fødevarestyrelsens sene erkendelse af, at
det ikke var muligt at bortskaffe smittede mink ved forbræn-
ding, er det advokaternes vurdering, at den sene erkendelse
ikke som sådan kan betegnes som en fejl, ligesom det ikke
kan fastslås, at den manglende erkendelse kan have indfly-
delse på beslutningen af 3. november 2020 om aflivning af
alle mink.
Konklusioner om fejl og forsømmelser vedrørende myn-
dighedernes vurdering af alternativer til nedgravning
Advokaterne oplyser, at de ikke af det modtagne materia-
le kan se, hvad myndigheden har overvejet om nedgravning
på godkendt deponi. Nedgravning på godkendt deponi kun-
ne have været et muligt alternativ til nedgravning i Karup og
Holstebro. Gennemførelsesforordningen indeholder forskel-
lige alternative bortskaffelsesmuligheder, som kan anvendes,
når der foreligger epizooti og bortskaffelseskapaciteten er
overskredet på de pågældende anlæg:
- Nedgravning på produktionsanlægget eller andet sted
- Nedgravning på godkendt deponi
- Afbrænding på produktionsstedet eller andet sted
Myndighedernes eventuelle manglende undersøgelse af
muligheden af at foretage nedgravning af aflivede mink på
godkendt deponi kan være en fejl.
Konklusioner om fejl og forsømmelser vedrørende Føde-
varestyrelsen og Miljøstyrelsens tilladelse til nedgravning
efter dyreholdsloven
Fødevarestyrelsen gav tilladelse til nedgravning i form
af en bekendtgørelse uden at angive, hvem tilladelsen blev
givet til. Bekendtgørelsen er endvidere i strid med inkor-
poreringsforbuddet, der gælder for forordninger i henhold
til EU-Domstolens praksis. Bekendtgørelsen indeholder in-
gen henvisninger til biproduktforordningen og gennemfø-
relsesforordningen, der indeholder hjemmelen til nedgrav-
ning. Bekendtgørelsen mangler angivelse af, hvem tilladel-
sen er meddelt til, hvilket giver retlig usikkerhed om, hvem
der har ansvaret for nedgravningen.
Fødevarestyrelsens manglende angivelse af, hvem tilla-
delsen blev givet til, samt manglende henvisning til rets-
grundlaget i biproduktforordningen og gennemførelsesfor-
ordningen er efter advokaternes vurdering en fejl. Miljøsty-
relsens dispensation og bekendtgørelse efter miljøbeskyttel-
sesloven angiver heller ikke, hvem tilladelsen blev givet
til. Ligeledes undlod Miljøstyrelsen at henvise til hjemmels-
grundlaget for brug af callinbeføjelsen.
Konklusioner om fejl og forsømmelser vedrørende For-
svarsministeriets dispensation efter miljøvurderingslovens §
4, stk. 1
Forsvarsministeriets dispensation af 16. november 2020
efter miljøvurderingslovens § 4, stk. 1, om undladelse af
miljøvurdering med henvisning til civilt beredskabsformål
var ikke retligt påkrævet. Hvis det havde været retligt på-
krævet med dispensation fra miljøvurderingsloven, var For-
svarsministerens dispensation såvel for sen som indholds-
mæssigt utilstrækkeligt i forhold til miljøvurderingsloven.
Øvrige bemærkninger vedrørende Miljøstyrelsens scree-
ning og risikovurdering og Naturstyrelsens arealudpegning
Miljøstyrelsens indledende screening og risikovurdering
skete uden overvejelse om, hvor mange ton mink der skulle
begraves, og dermed uden konkret stillingtagen til mængden
af udledning af stoffer fra de nedgravede mink. Advokatun-
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 174: Kopi af beretning nr. 2 om advokatundersøgelse om nedgravning af aflivede mink afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 24. november 2021
2501413_0004.png
4
dersøgelsen vurderer i den konkrete situation, at det ikke
udgør en fejl, fordi der ikke kunne gives oplysninger på det
pågældende tidspunkt om mængden af forbrændingskapaci-
tet til de ikke smittede mink.
Øvrige bemærkninger vedrørende nedgravning påbe-
gyndt inden endelig screening og risikovurdering
Nedgravningen blev iværksat, inden Miljøstyrelsens sam-
lede screening og risikovurdering forelå, hvilket blandt an-
det betød, at der blev nedgravet mink tættere end 300 m
fra Boutrup Sø, men ikke tættere på end 150 m, som er
den beskyttelseslinje, der gælder i medfør af Naturbeskyttel-
sesloven. Miljøstyrelsen indhentede den 4. december 2020
en skrivebordsvurdering af forureningsrisikoen fra nedgrav-
ningsområderne i forhold til grundvandet. Rapporten kon-
kluderede, at minknedgravningen udgjorde en væsentlig for-
ureningsrisiko for grundvandet. Miljøstyrelsen sendte først
rapporten til Holstebro Kommune og Viborg Kommune den
10. december 2020. Kommunerne er tilsynsmyndighed på
vandområdet og burde derfor have fået rapporten tidligere.
Uenigheder mellem myndighederne – statslige og kom-
munale myndigheder
Uenighed mellem de statslige myndigheder om 300 me-
ters beskyttelseszone til Boutrup Sø bundede nok særlig
i, at nedgravning var påbegyndt, inden beskyttelseszonen
blev udmeldt af Miljøstyrelsen. Uenighed mellem de stats-
lige myndigheder om udstedelse af dispensation efter mil-
jøvurderingslovens § 4, stk. 1, mellem Forsvarsministeriet
og Miljø- og Fødevareministeriet bundede ifølge advokatun-
dersøgelsen formentlig i, at Forsvarsministeriet relativt sent
i forløbet blev bedt om at udstede dispensation.
Holstebro Kommune og Viborg Kommune rettede den
16. november 2020 henvendelse til de statslige myndigheder
og bad om svar på det retlige grundlag for minknedgrav-
ningen. Kommunerne fik ikke noget skriftligt svar fra de
statslige myndigheder. Kommunerne oplevede et stort pres
fra borgere og pressen, der ønskede oplysninger og savnede
hjælp fra de statslige myndigheder til besvarelse heraf. Fø-
devarestyrelsen har i strid med egen beredskabsplan nedgra-
vet mink uden forudgående aftale med kommunerne. Advo-
katerne har udtrykt undren over kravet om aftale med kom-
munerne i beredskabsplanen, idet kravet er kontraproduktivt
i forhold til overholdelse af biproduktforordningen og gen-
nemførelsesforordningen.
Konklusioner vedrørende fejl og forsømmelser hos en-
keltpersoner
Selv om advokatundersøgelsen har fundet fejl, kan un-
dersøgelsen ikke konstatere præcis, hvem der har begået
fejlene. Det kan ikke afvises, når der ses på, hvor komplekst
et retsområde der er tale om, at fejlene er opstået på tværs
af sagsbehandlingen. Hertil kommer, at sagsbehandlingen
har skullet ske i et forceret tempo og under et betydeligt
pres, ligesom myndighedernes handlinger i vidt omfang har
karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed. På den baggrund
har advokatundersøgelsen konkluderet, at det ikke vil være
muligt på det foreliggende grundlag at henføre de begåede
fejl til enkelte personer eller er grundlag for at konkludere,
at den enkelte persons eventuelle fejl vil have karakter af en
tjenesteforseelse.
Konklusioner om urigtige oplysninger til Folketinget
Undersøgelsen har ikke konstateret, at der er afgivet urig-
tige svar eller forkerte oplysninger til Folketinget og Folke-
tingets udvalg. Undersøgelsen kan konstatere, at der kunne
have været svaret mere præcist. Advokaterne kan også kon-
statere, at der kunne have været stillet andre spørgsmål. De
upræcise svar indebærer ikke forkerte oplysninger til Folke-
tinget og Folketingets udvalg, når der henses til formulerin-
gen af de spørgsmål, der blev stillet.
Advokaterne fremkom på grundlag af undersøgelsen med
følgende anbefalinger:
Det anbefales at sikre klare ansvarsfordelinger og -roller
ved samarbejde i NOST-regi og generelt i tværministeriel-
le samarbejder, både af hensyn til det politiske niveau og
medarbejderne i centraladministrationen. Hermed bliver det
klart, hvor det politiske niveau skal henvende sig for at få
den bistand, der er krav på, og medarbejderne er klar over,
hvad der kan kræves.
Det anbefales at iværksætte en række af de initiativer,
der blev igangsat af Esben Lunde Larsen med lovkompas-
set, der skulle forenkle miljølovgivningen og sikre en bedre
sammenhæng i dansk ret i forhold til EU-lovgivningen på
miljøområdet. Implementering af miljødirektiver sker ofte
i dansk ret ved indarbejdelse i eksisterende loves systema-
tik. Herved bliver det vanskeligt at få et overblik, og den
indbyrdes sammenhæng mellem direktiver og forordninger,
der er fastlagt i EU-lovgivningen, går tabt. I tillæg medfører
tilsidesættelse af inkorporeringsforbuddet for forordninger,
at der opstår usikkerhed om det retlige grundlag.
Det anbefales at overveje, om Danmark har tilstrækkelig
bortskaffelseskapacitet til animalske biprodukter. I sammen-
hæng hermed kan det overvejes at sikre en liste over anlæg
godkendt til at håndtere klinisk risikoaffald samt eventuel
kapacitet på godkendte deponier til nedgravning af animal-
ske biprodukter i tilfælde af epizooti. Endelig anbefales det
at opdatere den Veterinære Beredskabsplan med en beskri-
velse af det retsgrundlag, der indgår i beretningen, ligesom
kravet om forudgående aftale med kommunerne bør udgå.
Endvidere er advokaterne fremkommet med følgende
sammenfattende bemærkninger af mere generel karakter til
advokatundersøgelsens gennemførelse, herunder indhentelse
af materiale og visse retssikkerhedsmæssige overvejelser:
»Vi har indhentet skriftlige materialer i overensstemmel-
se med opdraget, således som præsenteret på mødet i
Granskningsudvalget den 21. maj 2020. Ud over materiale
fra myndigheder har vi indhentet materiale fra en række
involverede aktører, der var involveret i forbindelse med
minknedgravningen, bl.a. Daka og forbrændingsanlæg. Ma-
terialet har været omfangsrigt og præget af meget forskel-
ligartet journaliseringskultur. Endvidere har overlevering af
materiale været meget uensartet.
Generelt er vores ønske om materiale blevet imødekom-
met fra alle parters side, også dem, der ikke var forpligtet
til at udlevere materiale. Justitsministeriet skulle lige finde
sin rolle i forhold til advokatundersøgelsen, men har i øvrigt
været såvel hjælpsomme som samarbejdsvillige.
I forhold til GDPR har vi overvejet, hvilken status ad-
vokatundersøgelsen har, og med hvilken hjemmel personop-
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 174: Kopi af beretning nr. 2 om advokatundersøgelse om nedgravning af aflivede mink afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 24. november 2021
2501413_0005.png
5
lysninger efter GDPR-reglerne kan offentliggøres. Vi har
drøftet spørgsmålet med Justitsministeriet. Vi er endt med
den vurdering, at vi er databehandlere, men undtaget fra
orienteringspligten, og vi har ikke selvstændigt taget stilling
til offentliggørelse. GDPR-overvejelserne er årsagen til, at
vi ikke udleverer de bilag, som vi støtter vores konklusioner
på, men alene citerer fra de relevante og udleverer en over-
sigt som appendix.
Som følge af at mange af de relevante lovbestemmelser
i forbindelse med advokatundersøgelsen er strafsanktioneret,
har vi overvejet forbuddet mod selvinkriminering. Som føl-
ge af at vi ikke har foretaget afhøringer og alene har bedt
om journaliseringspligtigt materiale og kommissoriet ikke
dækkede en strafferetlig vurdering, har vi ikke foretaget os
yderligere i den anledning.
Foranlediget af et spørgsmål fra et affaldsselskab har
vi tillige overvejet, om det materiale, vi har modtaget i
forbindelse med advokatundersøgelsen fra offentlige myn-
digheder, har mistet sin interne karakter. På baggrund af en
retsteoretisk analyse, og henset til at vores funktion er at
sidestille med at være advokater for en offentlig myndighed,
har vi lagt til grund, at udleveringen ikke medfører, at mate-
rialet mister sin interne karakter.«
Advokaternes samlede beretning fra undersøgelsen er
omdelt på GRA alm. del – bilag 8.
Granskningsudvalgets behandling af sagen
Granskningsudvalget holdt et indledende møde med ad-
vokaterne den 21. maj 2021, hvor der var en generel drøftel-
se af advokatundersøgelsen og rammerne for dens gennem-
førelse.
Udvalget har behandlet resultatet af advokatundersøgel-
sen i 3 møder.
Der har i den forbindelse været afholdt 2 møder med
advokaterne. Den 8. oktober 2021 fik udvalget en gennem-
gang af resultatet af advokatundersøgelsen og havde lejlig-
hed til at stille foreløbige spørgsmål til advokaterne. På et
efterfølgende møde med advokaterne den 15. oktober 2021
havde udvalget lejlighed til at stille yderligere spørgsmål til
undersøgelsen.
Henvendelser til Granskningsudvalget
Udvalget har modtaget en henvendelse fra Djøf om visse
retssikkerhedsmæssige spørgsmål i forbindelse med advo-
katundersøgelser. Udvalget har aftalt et møde med Djøf for
at drøfte de spørgsmål af mere generel karakter, som Djøf
rejser i henvendelsen. Henvendelsen er omdelt på GRA alm.
del – bilag 7.
Granskningsudvalget sendte den 9. november 2021 i
overensstemmelse med forretningsordenens § 68, stk. 1, sin
indstilling til Udvalget for Forretningsordenen om, hvilke
konklusioner eller tiltag udkommet bør føre til jf. UFO alm.
del – bilag 15.
Heraf fremgår det, at Granskningsudvalget i forhold til
advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink
for nærværende ikke finder grundlag for, at der iværksæt-
tes yderligere undersøgelser. Granskningsudvalget finder, at
spørgsmålet, om der er behov for yderligere parlamentariske
eller politiske tiltag på baggrund af advokatundersøgelsen,
bør vurderes i regi af de relevante fagudvalg. Gransknings-
udvalget indstiller på den baggrund, at Udvalget for Forret-
ningsordenen afgiver beretning over advokatundersøgelsen
om nedgravning af aflivede mink, jf. det fremsendte udkast.
Udvalget for Forretningsordenens behandling af sagen
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet sagen i 1
møde.
Politiske bemærkninger
Udvalget tager til efterretning, at advokaterne i advo-
katundersøgelsen overordnet har konkluderet,
at
der var
hjemmel til at gennemføre nedgravningen af aflivede mink
i biproduktforordningen og gennemførelsesforordningen den
4. november 2020,
at
der ikke den 4. november 2020 forelå
lovlige og realistiske mulige alternativer til nedgravning af
aflivede mink,
at
nedgravningen ikke var i strid med miljø-
lovgivningen eller veterinær- og sundhedslovgivningen, og
at
der blev foretaget tilsyn i overensstemmelse med lovgiv-
ningen og der blev reageret på de modtagne oplysninger.
Udvalget tager til efterretning, at advokaterne i advo-
katundersøgelsen har fundet, at Fødevarestyrelsens sene er-
kendelse af, at det ikke var muligt at bortskaffe smittede
mink ved forbrænding, ikke som sådan kan betegnes som en
fejl, ligesom det ikke kan fastslås, at den manglende erken-
delse kan have indflydelse på beslutningen af 3. november
2020 om aflivning af alle mink.
Udvalget tager til efterretning, at Miljøstyrelsens indle-
dende screening og risikovurdering skete uden overvejelser
om, hvor mange ton mink, der skulle begraves, og dermed
uden konkret stillingtagen til mængden af udledning af
stoffer fra de nedgravede mink, men at advokaterne i ad-
vokatundersøgelsen ikke vurderer det som en fejl, da der
ikke kunne gives oplysninger på det pågældende tidspunkt
om mængden af forbrændingskapacitet til de ikke smittede
mink.
Udvalget tager til efterretning, at selv om advokaterne
har fundet fejl, kan deres undersøgelse beklageligvis ikke
konstatere præcis, hvem der har begået fejlene. Det fremgår
af advokatundersøgelsen, at det ikke kan afvises, når der ses
på, hvor komplekst et retsområde der er tale om, at fejlene
er opstået på tværs af sagsbehandlingen. Det fremgår endvi-
dere af undersøgelsen, at sagsbehandlingen har skullet ske
i et forceret tempo og under et betydeligt pres, ligesom myn-
dighedernes handlinger i vidt omfang har karakter af faktisk
forvaltningsvirksomhed. På den baggrund har advokaterne i
advokatundersøgelsen konkluderet, at det ikke vil være mu-
ligt på det foreliggende grundlag at henføre de begåede fejl
til enkelte personer, eller at den enkelte persons eventuelle
fejl ville have karakter af en tjenesteforseelse.
Udvalget tager til efterretning, at advokaterne konklude-
rer, at der ikke er afgivet urigtige svar eller forkerte oplys-
ninger til Folketinget og Folketingets udvalg, men at der
kunne have været svaret mere præcist. Det konkluderes end-
videre, at der kunne have været stillet andre spørgsmål fra
Folketingets side, og at de upræcise svar ikke indebærer
forkerte oplysninger til Folketinget, når der henses til for-
muleringen af de spørgsmål, der blev stillet.
Udvalget tager endvidere advokatundersøgelsens anbefa-
linger, herunder om klare ansvarsfordelinger og -roller ved
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 174: Kopi af beretning nr. 2 om advokatundersøgelse om nedgravning af aflivede mink afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 24. november 2021
2501413_0006.png
6
samarbejder i NOST-regi og generelt i tværministerielle
samarbejder, til efterretning.
I forhold til spørgsmålet om selve nedgravningen kon-
staterer udvalget, at advokaterne har oplyst, at de ikke af
det modtagne materiale har kunnet identificere, hvad myn-
dighederne har overvejet om eventuelle alternativer til ned-
gravning i Karup og Holstebro. Dette er tilfældet, selv om
gennemførelsesforordningen anviser forskellige alternative
bortskaffelsesmuligheder og det fremgår af advokatundersø-
gelsen, at nedgravning på godkendt deponi kunne have væ-
ret et muligt alternativ til nedgravningen i Karup og Holste-
bro.
Udvalget finder det beklageligt, at myndighederne har
forvaltet på en sådan måde, at advokaterne ikke af det
fremsendte materiale har kunnet se, hvad myndighederne
eventuelt måtte have overvejet om nedgravning på godkendt
deponi, herunder hvorfor den løsning blev fravalgt.
Udvalget finder anledning til at kritisere, at Fødevaresty-
relsen valgte at give tilladelse til nedgravning på en måde,
hvorved det ikke blev sikret, at det stod klart, hvem tilladel-
sen var meddelt til, og hvem der dermed havde ansvaret for
nedgravningen. Dette skete konkret ved, at tilladelsen blev
meddelt i form af en bekendtgørelse i stedet for konkrete
tilladelser. Bekendtgørelsen var endvidere, ifølge undersø-
gelsen, i strid med det EU-retlige inkorporeringsforbud for
forordninger og indeholdt ingen henvisninger til biprodukt-
forordningen og gennemførelsesforordningen, der indehol-
der hjemmelen til nedgravning.
Udvalget kritiserer i forlængelse heraf, at nedgravningen
blev iværksat, inden Miljøstyrelsens samlede screening og
risikovurdering forelå, hvilket blandt andet betød, at der
blev nedgravet mink tættere end 300 m fra Boutrup Sø, men
ikke tættere på end 150 m, som er den beskyttelseslinje,
der gælder i medfør af naturbeskyttelsesloven, og at Miljø-
styrelsen den 4. december 2020 indhentede en skrivebords-
vurdering af forureningsrisikoen fra nedgravningsområder-
ne i forhold til grundvandet. Rapporten konkluderede, at
minknedgravningen udgjorde en væsentlig forureningsrisiko
for grundvandet.
Udvalget finder det derfor kritisabelt og utilfredsstillen-
de, at Miljøstyrelsen først sendte rapporten til Holstebro
Kommune og Viborg Kommune den 10. december 2020, da
kommunerne er tilsynsmyndighed på vandområdet og burde
have fået rapporten tidligere.
I forhold til samspillet mellem myndighederne konstate-
rer udvalget, at Holstebro Kommune og Viborg Kommune
rettede henvendelse til de statslige myndigheder og bad om
svar på det retlige grundlag for minknedgravningen den 16.
november 2020. Udvalget kan konstatere, at de ikke fik
noget skriftligt svar fra de statslige myndigheder. Det frem-
går endvidere af undersøgelsen, at kommunerne samtidig
oplevede et stort pres fra borgere og pressen for oplysninger
og savnede hjælp fra de statslige myndigheder til besvarelse
heraf. Fødevarestyrelsen havde endvidere i strid med egen
beredskabsplan nedgravet mink uden forudgående aftale
med kommunerne.
Udvalget konstaterer endvidere, at der var uenighed mel-
lem de statslige myndigheder om 300 meters beskyttelseszo-
ne til Boutrup Sø, hvilket efter advokaternes vurdering nok
bunder i, at nedgravning var påbegyndt, inden beskyttelses-
zonen blev udmeldt af Miljøstyrelsen. Der var endvidere
uenighed mellem de statslige myndigheder om udstedelse
af dispensation efter miljøvurderingslovens § 4, stk. 1, mel-
lem Forsvarsministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet,
hvilket efter advokaternes vurdering bunder i, at Forsvars-
ministeriet relativt sent i forløbet blev bedt om at udstede
dispensation.
Udvalget understreger derfor vigtigheden af at sikre den
relevante inddragelse og orientering mellem de relevante
myndigheder både af hensyn til samspillet mellem myndig-
hederne og borgernes retssikkerhed.
Udvalget finder det problematisk, at lovgivningen på om-
rådet tilsyneladende er af en så kompleks karakter, at det
er vanskeligt for myndighederne at sikre en forvaltning af
området, uden at det mere får tilfældighedens karakter, om
reglerne anvendes korrekt eller ej, hvilket ifølge udvalget
bør give anledning til, at både regering, lovgiver og embeds-
værket reflekterer over, hvordan kompleksiteten af lovgiv-
ningen mindskes.
Udvalget tilslutter sig på den baggrund Granskningsud-
valgets indstilling om, at der i forhold til advokatundersø-
gelsen om nedgravning af aflivede mink for nærværende
ikke er grundlag for, at der iværksættes yderligere undersø-
gelser. Udvalget finder ligeledes, at spørgsmålet, om der er
behov for yderligere parlamentariske eller politiske tiltag på
baggrund af advokatundersøgelsen, bør vurderes i regi af de
relevante fagudvalg.
P.u.v.
Henrik Dam Kristensen
formand