Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 163
Offentligt
2498964_0001.png
TALEPAPIR
Den 7. december 2021
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål Q:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 12. og 13. december 2021 samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
Jeg vil gennemgå dagsordenen til rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 12.-13. december. Punkt 1
om
fiskerimulighederne
for
2022
er
til
forhandlingsoplæg, mens de resterende 3 punkter er
til orientering.
Punkt 1 er
fiskerimuligheder i blandt andet
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat for 2022.
Der er tale om de årlige kvoteforhandlinger på
rådsmødet i december. Forhandlingerne er igen i år
svære.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 163: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 8/12-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2021
2498964_0002.png
TALEPAPIR
Det er bestemt ikke blevet lettere efter Brexit. Nu skal
vi fra EU’s side både forhandle med Norge og
Storbritannien om fiskerimulighederne for en række
bestande.
Det er vigtigt, at fiskeriet i norsk farvand kan starte
fra nytår. Det lykkedes desværre ikke sidste år.
Samtidig er det vigtigt, at der fastholdes en reel
adgang til
de
britiske
farvande
– også
for
industrifiskeriet efter tobis og sperling. Det er en del
af Brexit-aftalen.
Torsk i Nordsøen og Skagerrak er en af de bestande,
som EU deler med både Norge og Storbritannien.
Derfor indgår den i forhandlingerne med de to lande.
Vi arbejder i den sammenhæng for, at torskekvoten
fastsættes på et niveau, som gør det muligt at
genopbygge bestanden. Samtidig støtter jeg en
videreførelse af de supplerende tiltag, som er
vedtaget for 2020 og 2021.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 163: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 8/12-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2021
2498964_0003.png
TALEPAPIR
I forhold til adgang til fiskeri i norske farvande, er der
særligt behov for at sikre det rette kvotemiks for et
blandet demersalt fiskeri i den norske del af
1
Nordsøen.
Her er det vigtigt at optimere de traditionelle
fiskerimuligheder efter blandt andet havtaske,
kulmule og ”andre arter” i norsk zone af Nordsøen.
2
Hvis det ikke lykkes at opnå enighed om kvoterne
rettidigt i konsultationerne, vil vi støtte, at EU
fastsætter foreløbige fiskerimuligheder. Det ligger
der nu et forslag på fra Kommissionen. Vi mener, at
uanset modellen skal der tages højde for den
videnskabelige rådgivning.
Jeg vil nu fremhæve de væsentligste udeståender i
forhandlingerne internt i EU.
1
2
Typiske fangster i det demersale fiskeri (ved bunden) er: rødspætter, torsk, sej, kuller, jomfruhummer.
Kvoten for ”andre arter” omfatter blandt andet skærising, rødtunge og havkat.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 163: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 8/12-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2021
2498964_0004.png
TALEPAPIR
I forhold til torsk i Kattegat er det vigtigt, at vi får
genopbygget bestanden. Samtidig skal vi fortsat have
en bifangstkvote på et niveau, som indebærer, at der
kan finde fiskeri sted i Kattegat efter andre arter.
Og der skal være supplerende foranstaltninger med
krav om redskaber med høj torskeselektivitet eller
deltagelse i projekt med elektronisk monitorering
med kamera i Kattegat.
For at fremme sådanne projekter bør der fastsættes
en supplerende, begrænset mængde til bifangst af
torsk. Denne mængde kan anvendes af fartøjer, der er
omfattet af et projekt med elektronisk monitering
med kamera.
Kommissionen har nu fremlagt et forslag om ål, hvor
det foreslås at videreføre lukkeperioden på tre
måneder,
men
medlemslandene
skal
placere
perioden, når ålen vandrer, så den har størst effekt.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 163: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 8/12-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2021
2498964_0005.png
TALEPAPIR
I lyset af den bekymrende bestandssituation for ål vil
Kommissionen i 2022 efter en nærmere analyse
fremlægge et yderligere ændringsforslag om ål.
Der er behov for en solid drøftelse, men situationen
er bekymrende. Vi vil derfor arbejde for, at der
kommer ambitiøse EU-foranstaltninger for ål, der
gælder alle medlemslande. Derved får vi den
nødvendige effekt.
Der forudses også drøftelser af den interne
kvotefordeling af makrel i EU. Samt om adgangen til
at kunne fiske vores sildekvoter. Kvotefordelingen
har overordnet set ligget fast i omkring 40 år. Her er
det vigtigt, at vi forsvarer vores historiske rettigheder
– den relative stabilitet. Det kan blive rigtig svært.
Punkt 2 er
fiskerimuligheder i Middelhavet og
Sortehavet for 2022.
Her vil jeg nøjes med at
henvise til samlenotatet.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 163: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 8/12-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2021
2498964_0006.png
TALEPAPIR
Punkt 3 handler om Kommissionens rapport om
status for medlemslandenes implementering af
direktivet
om
urimelig
handelspraksis
i
fødevareforsyningskæden.
Rapporten konkluderer, at 15 ud af 27 medlemslande
har implementeret direktivet rettidigt, herunder
Danmark.
Fødevarehandelsloven,
som
implementerer
direktivet i Danmark, blev tilbage i april vedtaget af
et bredt flertal i Folketinget. Og trådte rettidigt i kraft
den 1. juli 2021.
Direktivet forbyder en række former for urimelig
handelspraksis
i
handler
med
landbrugs-
og
fødevareprodukter. For eksempel hvor køberen
antages at have en stærkere forhandlingsstyrke end
leverandøren.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 163: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 8/12-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2021
2498964_0007.png
TALEPAPIR
Kommissionen har nu indledt traktatkrænkelses-
procedurer mod de 12 medlemslande, der ikke
rettidigt
har
givet
meddelelse
om
afsluttet
gennemførelse.
Punkt 4 er rådskonklusioner om Kommissionens
meddelelse
om
en
beredskabsplan
om
fødevareforsyning.
Kommissionen lægger op til at styrke koordination og
samarbejde om fødevareforsyning i krisetider.
Kommissionen lægger ikke op til, at der skal
opbygges fælles fødevarelagre. Det vil også være både
dyrt og vil kunne skabe uro på markedet.
Regeringen er positiv over for en styrket koordination
på EU-niveau til sikring af fødevareforsyningen og
fødevaresikkerheden i krisetider.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 163: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 8/12-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2021
2498964_0008.png
TALEPAPIR
Det er meget vigtigt at fastholde, at det er
medlemslandene selv, der fastlægger hvilke tiltag, der
er nødvendige i krisetider. Men øget koordination og
samarbejde med fokus på at sikre et velfungerende
indre marked er fornuftigt.
Vi forventer at kunne støtte rådskonklusionerne fra
dansk side.
---o0o---
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogen sager.
8