Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 145
Offentligt
2492749_0001.png
Bæredygtigt Miljø og
Produktion
J.nr. 2021-636
Den 24. november 2021
Høringsnotat vedrørende husdyrgødningsbekendtgørelsen
Udkast til bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring af gødning
(husdyrgødningsbekendtgørelsen) har været i offentlig høring i perioden fra den 8. oktober til den 5.
november 2021.
Miljøministeriet har modtaget høringssvar fra følgende organisationer, foreninger og kommunale
myndigheder:
Kommunernes Landsforening, Økologisk Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Brønderslev Kommune,
Fredericia Kommune, Vordingborg Kommune, Mariagerfjord Kommune og Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter.
Bemærkningerne er gengivet i al sin væsentlighed i det følgende sammen med Miljøministeriets
bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Aslak Jakobsen
MiljøMiljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Justering af anvendelsesområde ...................................... 3
Afgasset vegetabilsk biomasse ophæves ............................ 3
Dispensationsmulighed for dyreparker og børneinstitutioner fra
bekendtgørelsen............................................................................. 4
4.
Dispensationsmulighed for dyreparker og børne- og ungdomsinstitutioner fra
husdyrbruglovens § 6, stk. 1, nr. 1 og 3 ........................................... 5
5.
6.
Ridehaller undtages fra krav om fast bund og afløb .......... 6
Implementering af byggeblade og ny regulering af husdyranlæg
6
6.1 Generelle bemærkninger til ny regulering af husdyranlæg .......................... 6
6.2 Nye bestemmelser for etablering af husdyranlæg ........................................ 7
6.2.1 Nye regler om pumpesump ......................................................... 8
6.2.2 Krav til dybstrøelseshøjde og tørstofindhold ............................ 9
6.2.3 Placering af fodertrug ............................................................... 12
6.2.4 Afgrænsning af dyrekategorier ................................................. 13
6.2.5 Overgangsordning for byggeblade ........................................... 14
7.
Øvrige bemærkninger ...................................................... 17
7.1 Ønske om forklaring på § 4, stk. 8. .............................................................. 17
7.2 Afstandskrav for fodertrug og vandtrug i § 6 .............................................. 17
7.3 Regler for placering af containere til opbevaring af fast husdyrgødning .. 18
7.4 Overdækning af møddinger og oplag af husdyrgødning m.m. .................. 18
7.5 Plandata.dk ................................................................................................... 18
7.6 Afstandskrav fra en nabobeboelse i § 4, stk. 1, nr. 4 ................................... 19
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0003.png
1. Justering af anvendelsesområde
Brønderslev kommune anfører, at de har behov for hjælpeværktøjer, til at finde ud af, hvilke dyreparker der
er omfattet af reglerne i bekendtgørelsens § 1, stk. 3, nr. 1, og hvilke der ikke er.
Miljøministeriets bemærkninger
En dyrepark og zoologiske haver er kun undtaget fra husdyrbruglovens og bekendtgørelsens
anvendelsesområde, såfremt de er godkendt efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429
af 9. marts 2016 om overførbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af visse retsakter på området
for dyresundhed og bekendtgørelse om zoologiske haver m.v. På Fødevarestyrelsens hjemmeside, er der en
opdateret liste over virksomheder, som er godkendt efter forordningen og bekendtgørelse om zoologiske
haver m.v. Miljøministeriet henviser derfor til listen, som kan tilgås via følgende link
Zoologiske haver
(foedevarestyrelsen.dk).
Herudover kan ministeriet oplyse om, at det fremgår af § 3, stk. 1, nr. 1, i
bekendtgørelse om zoologiske haver m.v., at zoologiske haver defineres som ”Alle
permanente anlæg, hvor
levende dyr af vilde arter holdes med henblik på udstilling for publikum i mindst syv dage om året, og som
er ejet af en juridisk eller fysisk person.”.
Da både forordningen og bekendtgørelse om zoologiske haver m.v.
henhører under Fødevarestyrelsens område, henviser ministeriet til Fødevarestyrelsen, såfremt der er behov
for yderligere afklaringer.
Bemærkningen har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
2. Afgasset vegetabilsk biomasse ophæves
KL anbefaler, at det i bekendtgørelsen tydeliggøres, at afgasset vegetabilsk biomasse skal behandles som
husdyrgødning.
Miljøministeriets bemærkninger
Da der i Danmark ikke produceres ren afgasset vegetabilsk biomasse, og afgasset vegetabilsk biomasse altid
vil blive blandet sammen med husdyrgødning, vil der som følge af sammenblandingen altid være tale om en
faktion, der er omfattet af husdyrgødningsbekendtgørelsens regler. Dette følger af bekendtgørelsens § 3, stk.
1 nr. 1, f, hvoraf fremgår, at blandinger af husdyrgødning med andre stoffer, produkter og materialer er
omfattet af definitionen af husdyrgødning. Herudover kan ministeriet henvise til husdyrvejledningen, hvoraf
fremgår at ”husdyrgødning
blandet med stoffet vand stadig (er) husdyrgødning, og husdyrgødning blandet
med produktet afgasset vegetabilsk biomasse er stadig husdyrgødning, uanset blandingsforholdet.”.
Husdyrvejledningen kan tilgås via følgende link:
https://husdyrvejledning.mst.dk/vejledning-til-
bekendtgoerelserne/husdyrgoednings-bekendtgoerelsen/2-bekendtgoerelsens-anvendelsesomraade-
definitioner-mv/#1
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0004.png
3. Dispensationsmulighed for dyreparker og børneinstitutioner med dyrehold fra
bekendtgørelsens afstandskrav
KL finder det positivt, at der lægges op til en ny dispensationsmulighed for børneinstitutioner med dyrehold.
KL foreslår, at dispensationsbestemmelsen udvides, så kommunerne får en bred adgang til at dispensere i
forhold til dyreparker m.v., herunder både udvidelse af eksisterende og nye anlæg, hvis kommunen finder det
hensigtsmæssigt, og såfremt det ikke vil være til gene for omkringboende. KL mener herunder særligt, at
også dyrehold på bosteder for borgere med særlige behov skal være omfattet af dispensationens
anvendelsesområde, og det ønskes, at der på samme måde indføres en dispensationsmulighed i forhold til
trav- og galopbaner i byzone. Herudover bemærker KL, at der med den nye og snævre
dispensationsbestemmelse ikke er mulighed for, f.eks. at få dispensation til at etablere fast placererede
læskure til græssende dyr i byzone, selvom det nogle steder kan ske uden at være til gene for borgere, og det
vil kunne gavne biodiversitet.
Fredericia kommune bemærker, at det er godt, at der rettes op på den utilsigtede fastlåsning af dyreparker i
byzone.
Miljøministeriets bemærkninger
Hvad angår ønsket om en væsentligt bredere dispensationsbestemmelse, som ønsket af KL, bemærkes, at der
i første omgang søges en snævrere løsning på et afgrænset område. Det vil efterfølgende blive overvejet, om
der konkret vil være grundlag for at kunne dispensere i forhold til yderligere typer af dyrehold, herunder
eksempelvis i forhold til trav- og galopbaner, der rummer andre faglige vurderinger end dyreparker og visse
vokseninstitutioner med dyrehold. Miljøministeriet vurderer, at udgangspunktet fortsat bør være, at
nyetableringer skal ske under overholdelse af reglerne i § 4, stk. 1, idet der typisk her er andre
handlemuligheder, end i forbindelse med udvidelse eller ændringer.
På baggrund af KL´s bemærkninger vil dispensationsreglen dog blive udvidet til også at omfatte
ungdomsinstitutioner med et dyrehold med et pædagogisk sigte, såfremt det har begrænset betydning for
naboer og omgivelserne i øvrigt. Bestemmelsen bliver ændret i overensstemmelse hermed.
Hvad angår bemærkningen om, at der ikke er mulighed for, f.eks. at få dispensation til at etablere fast
placererede læskure til græssende dyr i byzone, kan ministeriet oplyse, at dette ikke er korrekt. Dispensation
fra § 4, stk. 1, i den nye § 4, stk. 5, er ikke begrænset, hvad angår typer af anlæg.
I forlængelse af bemærkninger i høringsbrevet gøres opmærksom på, at der vil blive udarbejdet et
supplement til Miljøstyrelsens husdyrvejledning om bekendtgørelsen. Det vil her blive præciseret, hvad der
nærmere ligger i, at forholdet er af begrænset betydning for naboer og omgivelserne i øvrigt, herunder
betydning af nærmere angivne lokale forhold i området omkring dyreholdet (dyreholdets størrelse og
nærmere indretning, nærhed til privat beboelse, placering af veje, jernbaner, erhverv m.v. i omgivelserne,
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0005.png
etc.). Det vil ligeledes blive præciseret, hvilke institutioner der omfattes, og hvad der menes med, at dyrehold
på omfattede institutioner skal have et pædagogisk sigte.
4. Dispensationsmulighed for dyreparker og børneinstitutioner med dyrehold fra
husdyrbruglovens § 6, stk. 1
Fredericia kommune anfører, at det med den nye ordning skal sikres, at husdyranlæg, der har
produktionsarealer på over 100 m2, og derved er husdyrbrug, får mulighed for at opnå dispensation fra
husdyrbruglovens § 6, stk. 1, idet Fredericia Kommune opfordrer til, at der laves en bred
dispensationsbestemmelse, hvorved kommunen selv kan vurdere, hvorvidt dyrehold i byzonen er
hensigtsmæssigt.
For at sikre, at denne dispensation i alle tilfælde kan udnyttes, bemærker Fredericia Kommune videre, at det
ikke giver mening, at dyreparker skal ansøge om tilladelse efter husdyrbruglovens § 16 b, da
beskyttelsesniveauet er møntet på en effektiv husdyrproduktion i landbrugserhvervet. Hvis det fastholdes, at
dyreparker med et produktionsareal på mere end 100 m2 skal ansøge om en § 16 b tilladelse, mener
Fredericia Kommune, at det skal være muligt at dispensere fra det beregnede lugtgenekrav til byzone i
www.husdyrgodkendelse.dk.
Man peger herunder på, at dyreparken i Fredericia har en placering, der gør, at
der er betydelig afstand til omkringboende, hvorfor omgivelserne ikke vurderes at være lugtfølsomme på
trods af, at dyreparken ligger i byzone.
KL foreslår ligeledes, at der laves en bred dispensationsbestemmelse for dyreparker og børneinstitutioner
med dyrehold med et pædagogisk sigte med et produktionsareal på over 100 m2 fra husdyrbruglovens § 6,
stk. 1. KL foreslår herudover, at dispensationsmulighederne skal udvides til også at omfatte nyetablering og
anlæg på trav og galopbaner.
Miljøministeriets bemærkninger
Miljøministeriet finder ikke Fredericia Kommunes ønske om, at dyrparker og lign. undtages fra reglerne i
husdyrbrugloven og bekendtgørelsen, hensigtsmæssigt, idet der efter omstændighederne kan være tale om
væsentlig miljøgener forbundet med disse husdyrbrug, som skal reguleres med vilkår efter
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Der henvises til høringsnotat af 22. november 2021 om ændring af
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Som anført af KL og Fredericia Kommune vil en anvendelse af den foreslåede dispensationsbestemmelse for
husdyranlæg, der har produktionsarealer i et omfang, der gør, at der er tale om husdyrbrug, i praksis også
nødvendiggøre, at der i forbindelse med en tilladelse efter husdyrbruglovens § 16 b samtidig gives mulighed
for at fravige lugtgeneniveauet i § 31 i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen pga. placeringen i byzone. Der er
behov for juridiske afklaringer, før det vil være muligt evt. at etablere en sådan mulighed. Ministeriet har
derfor udtaget den foreslåede dispensationsbestemmelse i § 4, stk. 9, idet denne ikke vil kunne anvendes
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0006.png
uden en samtidig løsning i forhold til lugtgeneniveauet i § 31 i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Ministeriet vil i forbindelse med en senere bekendtgørelses- eller lovændring overveje, hvorvidt der kan laves
en samlet og mere hensigtsmæssig løsning for dyreparker og børneinstitutioner mv.
5. Ridehaller undtages fra krav om fast bund og afløb
Brønderslev Kommune efterspørger en tydeliggørelse af, hvad der menes med kortvarig i definitionen af en
ridehal.
KL efterspørger en tydeliggørelse eller definition af, hvad der menes med solid bund i udkast til ny § 8, stk. 6.
Miljøministeriets bemærkninger
I udkastet til ny bekendtgørelse, defineres en ridehal som et husdyranlæg, hvor heste opholder sig kortvarigt
i forbindelse med ridning og træning. Definitionen er udarbejdet på baggrund af den allerede gældende regel
i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 38, hvorefter husdyrbrug på arealer, hvor der kortvarigt er dyr, men
som ikke medregnes som produktionsareal, skal foretage effektiv rengøring efter endt ophold
1) senest 4 timer efter, at dyrene har forladt arealet, hvis dyrene har adgang på arealet dagligt, og
2) senest 12 timer efter, at dyrene har forladt arealet, hvis dyrene ikke dagligt har adgang på arealet.
Miljøministeriet finder det rigtigst ikke at indsætte en tilsvarende ordlyd i definitionen for at sikre
fleksibilitet. Afgørende er dog, at dyrene ikke opholder sig i længere perioder i ridehallen, så den får karakter
af en stald. Ridehallen skal således bruges ifm. ridning og træning af dyrene og ikke til at opstalde dyrene,
eksempelvis i flere dage i træk.
Til det af KL efterspurgte bemærker Miljøministeriet, at der med solid bund menes en konstruktion, der
sikrer, at forurening af grundvand og overfladevand ikke finder sted. Som det fremgår af høringsbrevet, har
Miljøstyrelsen beskrevet, hvorledes en bund bl.a. kan konstrueres. Her vil muldjorden normalt være
udskiftet med stabilt grus, og oven på gruset lægges der typisk et lag af stenmel og herefter en bund. Bunden
udgøres af mellem 8-15 cm materiale. Materialet, der anvendes som bund, kan variere afhængig af typen af
ridning, der finder sted i hallen, men der ses oftest materialer som granulat, grus, sand, flis, spåner, hør eller
en blanding af de nævnte materialer. Der bør desuden tilføres nyt materiale efter behov.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
6. Implementering af byggeblade og ny regulering af husdyranlæg
6.1 Generelle bemærkninger til ny regulering af husdyranlæg
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0007.png
Økologisk Landsforening bemærker, at man ikke finder, at det faglige grundlag bag den nye regulering for
hold af dyr på dybstrøelse i stalde uden fast bund er tilstrækkeligt. Økologisk Landsforening udtrykker
desuden bekymring for de fremtidige muligheder for ekstensivt landbrug, der især skyldes de manglende
muligheder for vand og foder i mobile stalde og faste læskure. Økologisk Landsforening ønsker på denne
baggrund, at der igangsættes yderligere undersøgelser.
Miljøministeriets bemærkninger
Miljøministeriet er enig med Økologisk Landsforening i, at datamaterialet i rapporten er begrænset, og at
mange forhold omkring praksis kunne være relevante at undersøge ved yderligere forskningsprojekter. Det er
dog samtidig Miljøministeriets vurdering, at omtalte rapport, udført af Teknologisk Institut, peger på, at
etablering og drift af stalde uden fast gulv, hvor halm udgør ”membranen”, der skal sikre mod forurening af
overfladevand og grundvand, indebærer en øget risiko for forurening herunder navnlig, hvis der ikke er
sikkerhed for måttens tykkelse og løbende vedligehold. Miljøministeriet har med den nye regulering forsøgt
at finde en afbalanceret løsning, hvor der er foretaget en afvejning mellem et generelt forsigtighedsprincip,
som følge af indikationer på forureningsmæssige udfordringer ved denne produktionsform og de praktiske
og økonomiske følger, det måtte have for erhvervet at etablere fast bund og pumpesump. Efter
Miljøministeriets vurdering påpeger rapporten en række risici forbundet med at drive husdyrproduktion
efter byggebladene, og der er herved ikke skabt det fornødne faglige grundlag for, at byggebladene kan
fortsætte som grundlag for nye etableringer. Samtidig er det dog Miljøministeriets vurdering, at rapporten
ikke giver grundlag for det mere indgribende tiltag, det ville være at kræve fast bund og afløb/ pumpesump
etableret i eksisterende anlæg, idet Miljøministeriet vurderer, at det er forsvarligt at afvente, at stalde
etableret efter byggebladene udfases efterhånden som staldene tages ud af brug.
Miljøministeriet vil samtidig henvise til rapportens konklusion, hvoraf det fremgår, at mange producenter,
som oprindeligt er godkendt efter byggebladene, vælger at støbe fast gulv efter nogle år, fordi det er lettere at
muge ud, når der er fast bund. Skulle der opstå ny viden, der har relevans ift. reguleringen af
dybstrøelsesstalde uden bund, er Miljøministeriet åben for at drøfte dette med Økologisk Landsforening.
Miljøministeriet er opmærksom på problematikker omkring manglende muligheder for vand og foder i
mobile stalde. Disse vil blive adresseret i forbindelse med indarbejdelse af byggebladene ”Indretning og drift
af udendørs sohold samt ”Produktion af økologiske slagtekyllinger” i husdyrgødningsbekendtgørelsen.
Miljøministeriet skal afslutningsvist bemærke, at der ikke med det foreslåede ændres på afstandskravene ift.
fodertrug og vandtrug, der fortsat er omfattet af kravene i husdyrgødningsbekendtgørelsens § 6, stk. 2.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
6.2 Nye bestemmelser for etablering af husdyranlæg
Økologisk Landsforening ønsker, at der i bekendtgørelsen indføres en bagatelgrænse for, hvornår nye stalde
eller eksisterende stalde, som tages i brug til dyrehold af benævnte dyreart, skal etablere fast bund og afløb
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
eller pumpesump. Konkret foreslår Økologisk Landsforening, at der skal kunne etableres husdyranlæg uden
fast bund på op til 100 m2 staldareal inklusiv de forhøjede grænser benævnt i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 7. Kravet om fast bund og afløb eller pumpesump skal herefter først
finde anvendelse for husdyrbrug, der er omfattet af godkendelses- eller tilladelsespligt. Baggrunden for
forslaget bunder i det forhold, at etablering af fast bund, afløb eller pumpesump kan medføre store
økonomiske udgifter for især de mindre husdyrhold. Økologisk Landsforening bemærker desuden, at kravet
om afløb eller pumpesump ikke ses nødvendigt ved dyrehold på få dyr eller i stalde, hvor belægningsgraden
er meget lav.
Miljøministeriets bemærkninger
Miljøministeriet er ikke enig med Økologisk Landsforening i, at husdyrgødningsbekendtgørelsens § 8, om
fast bund og afløb m.v. kun bør gælde for husdyrbrug. Bestemmelsen er oprindelig indsat med det formål at
sikre, at der ikke sker unødvendig forurening af naturen, grundvandet og overfladevandet. Kravet er desuden
en vigtig del af Danmarks direktivforpligtelser. Nitratdirektivet har således til formål b.la. at nedbringe
vandforurening forårsaget eller fremkaldt af nitrater, der stammer fra landbruget, og at forebygge yderligere
forurening af denne art. Herudover sikrer den danske tilladelsesordning, at der ikke er behov for screening
efter VVM-direktivet. Miljøministeriet finder derfor, at en lempelse af beskyttelsesniveauet, som forslået af
Økologisk Landsforening, vil være uforenelig med Danmarks EU-retlige forpligtelser.
De nye bestemmelser for etablering af husdyranlæg har desuden til hensigt at udgøre mindre byrdefulde
ordninger ift. gældende ret. Muligheden for at etablere pumpesump som alternativ til fast afløb igennem
tætte lukkede ledninger er netop et af de områder, hvor Miljøministeriet imødekommer erhvervets ønsker for
mindre byrdefulde tiltag. Det estimeres i den forbindelse, at muligheden for at etablere pumpesump vil
medføre betydelige økonomiske lempelser for erhvervet.
Overgangsordningen for bedrifter, der har benyttet sig af byggebladene indtil 31. december 2021, samt de
nye ordninger for ikke fast placerede husdyranlæg, er desuden medvirkende til, at producenterne fortsat vil
kunne videreføre en praksis, der tilgodeser ikke ekstensive dyrehold. Det skal i denne sammenhæng
bemærkes, at reglerne i sagens natur ikke finder anvendelse på ikke-erhvervsmæssige dyrehold, der fortsat er
omfattet af miljøaktivitetsbekendtgørelsens regler.
Afslutningsvis bemærkes det, at byggebladene kun gav mulighed for at fravige kravene til fast bund og afløb i
løsdriftstalde med dybstrøelse for ammekøer og ungdyr m.v. samt for får og geder til mælke- og
kødproduktion. De nye bestemmelser bliver gældende for alle dyretyper på dybstrøelse (bortset fra svin og
fjerkræ) og sikrer en ensartet mere overskuelig regulering.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet
6.2.1 Nye regler om pumpesump
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0009.png
KL og Brønderslev Kommune efterspørger en klar beskrivelse af, hvad en pumpesump er.
Miljøministeriets bemærkninger
Til bemærkningerne fra KL og Brønderslev Kommune vedrørende en klarere beskrivelse af, hvad der forstås
med en pumpesump, skal Miljøministeriet indledningsvist bemærke, at formålet med
husdyrgødningsbekendtgørelsen krav til anlæg er at sikre miljømæssig forsvarlig opbevaring af
husdyrgødning herunder, at stalde indrettes således, at man undgår tab af næringsstoffer fra stalden som
følge af overløb af husdyrgødning og efterfølgende nedsivning eller afstrømning af husdyrgødning.
En pumpesump er, jf. også høringsbrevet, en forsænkning i gulvet under dybstrøelsesmåtten, som opsamler
eventuel overskydende væske fra måtten og hvor i - midlertidigt eller permanent – der kan nedsænkes en
pumpe således, at væsken kan pumpes over i en beholder, som kan udgøre gyllekanaler, gyllebeholder eller
gyllevogn. Denne vil være etableret med rist henover. Ofte vil dybstrøelsesmåtten absorbere væden fra den
afsatte gødning, og pumpesumpen vil derfor primært bruges, når stalden vaskes ned, og herefter tømmes
med dykpumpe eller slamsuger. Pumpesumpen vil desuden tage væske fra eventuelle lækager fra
drikkekopper/drikkenipler.
For at det kan sikres, at dybstrøelsesanlægget er indrettet således, at forurening af grundvand og
overfladevand ikke finder sted, jf. § 8, stk. 1, 1. pkt., vurderer Miljøministeriet, at dette forudsætter, at
dybstrøelsesanlægget er indrettet med kanter, der modvirker overløb, samt har et vist fald til pumpesumpen.
Pumpesumpen skal desuden udføres af bestandige materialer, således at den kan modstå nedsivning samt
påvirkninger fra pumpetrykket i forbindelse med tømning. Det bemærkes desuden, at det kun er kravet til
selve afløbet i § 8, stk. 2, 2. pkt., som kan fraviges i dybstrøelsesstalde. Der vil således fortsat være krav om,
at anlægget, jf. § 8, stk. 2, 1. pkt., skal udføres af bestandige materiale, der er uigennemtrængelige for fugt og
som kan modstå påvirkningerne fra dyr og redskaber. Kravet til en fast bund fraviges således ikke.
Dybstrøelsesmåtten til husdyr vil adskille sig fra den, der anvendes i gødningshuse, ved at der opholder sig
dyr oven på måtten og at disse, for at holde sig rene og ved overholdelse af generelle dyrevelfærdskrav,
tildeles passende mængder strøelse, der sikrer, at der sker begrænsede mængder afløb af næringsstoffer.
Derfor stilles der ikke krav til fastmonteret pumpe. Risten ned til pumpesumpen kan fungere som dræn, og
der stilles ikke krav til, at afløbet skal være friholdt fra måtten. Der vil blive udarbejdet vejledningsmateriale
herom.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
6.2.2 Krav til dybstrøelseshøjde og tørstofindhold
Brønderslev Kommune og Landbrug & Fødevarer ønsker en nærmere beskrivelse/definition af, hvad der
forstås med "et stempelslag af en bigballe", jf. § 8, stk. 7, og hvorfor tykkelsen på dybstrøelsesmåtten skal
være 30 cm og ikke 20 cm, som er det, der fremgår af byggebladet til får og geder.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0010.png
Økologisk Landsforening ønsker, at ordlyden omkring de 0,3 meter fjernes i § 8 Stk. 7, så ordlyden bliver: ”
(…) at der udlægges et tørt lag sammenpresset halm i hele husdyranlægget, der i fasthed svarer til et
stempelslag fra en bigballe (…). Ønsket begrundes i det forhold, at 1) det vil kræve flere stempelslag for at
overholde o,3 meter kravet, og 2) det er vanskeligt for driftsejeren måle/vurdere, om et lag er 0,3 meter tykt.
Økologisk Landsforening ønsker herudover, at ordlyden i § 8 stk. 7, ændres til: ”Hele dybstrøelsesmåtten skal
til enhver tid fremstå tør og velstrøet, så dyrene har et tørt leje. Ønsket begrundes i det forhold, at det i
praksis er svært for driftsejeren at måle/vurdere, om dybstrøelsesmåtten har et tørstofindhold på minimum
30 %.
Brønderslev Kommune efterspørger yderligere vejledning i, hvordan driftsejeren skal dokumentere og
kommunerne kontrollere overholdelse af krav til dybstrøelsesmåtten, herunder tykkelse og tørstofindhold.
Brønderslev Kommune efterspørger eksempler på, hvilke særlige foranstaltninger kommunerne kan påbyde
efter § 8, stk. 16, hvis kravene til dybstrøelse ikke overholdes.
Brønderslev Kommune ønsker, at kravene til dybstrøelsesmåtten i husdyranlæg uden fast bund også finder
anvendelse i stalde med fast bund. Kommunen begrunder ønsket i det forhold, at den ifm. tilsyn
regelmæssigt støder på husdyranlæg med fast bund og dybstrøelse, hvor overfladen ikke er tør og
dybstrøelsesmåtten ikke tilstrækkelig.
Miljøministeriets bemærkninger
Til Landbrug & Fødevarer og Brønderslev Kommunes spørgsmål til baggrunden for differentiering mellem
0,2 meter og 0,3 meter dybstrøelsesmåtte, bemærker Miljøministeriet, at det kun er byggebladet for får og
geder til mælke- og kødproduktion, der indeholder krav om 0,2 meters dybstrøelse. Byggebladet til
løsdriftstalde med dybstrøelse uden fast bund og afløb for ammekøer og ungdyr m.v. indeholder derimod
krav om, at der etableres en dybstrøelsesmåtte på 0,3 meters tykkelse. Miljøministeriet er enig i, at der er
grundlag for at fortsætte denne differentiering, hvorfor der vil foretages ændringer af
bekendtgørelsesudkastet således, at en dybstrøelsesmåtte på 0,2 meter undtagelsesvis kan etableres for
nærmere angivne dyretyper.
Til Brønderslev Kommunes bemærkninger vedrørende forståelsen af et stempelslag bemærker
Miljøministeriet at udtrykket ”et stempelslag af en bigballe” viderefører terminologien fra byggebladene og
skal forstås som halm med en densitet typisk for bigballer. Med udgangspunkt i Farmtest omkring
”Halmmængder i storballer og energiforbrug til tørring af halm” udarbejdet af SEGES i 2016
1
har
Miljøministeriet vurderet, at en densitet svarende til minimum 150 kg pr. m3 passende kan anvendes ved
omregning fra kravet om tykkelse til et mere konkret mål. Kravet til tykkelsen af den udlagte halmmåtte
1
https://www.landbrugsinfo.dk/-/media/landbrugsinfo/public/3/a/1/pl_16_3113_3735_b1.pdf
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
svarer dermed til minimum 30 kg halm pr. m2 ved 0,2 m tykkelse og minimum 45 kg halm ved 0,3 m
tykkelse. Dette vil blive indarbejdet i Miljøstyrelsens husdyrvejledning.
Til Økologisk Landsforenings ønske om, at ordlyden af § 8 stk. 7, ændres så krav om dybstrøelsesmåttens
tykkelse på 0,3 meter og krav til dybstrøelsesmåttens tørstofindhold på 30 % udgår, bemærker
Miljøministeriet, at kravet om dybstrøelsesmåttens tykkelse har til hensigt at sikre, at måtten har den
fornødne tykkelse til at sikre mod nedsivning til grundvand og overfladevand. Miljøministeriet bemærker
desuden, at man vil differentiere ml. 0,2 meter og 0,3 meter afhængigt af dyreholdet, jf. svaret til Landbrug &
Fødevarer og Brønderslev Kommune ovenfor. Hvad angår ønsket om at fjerne kravet om, at
dybstrøelsesmåtten har et tørstofindhold på minimum 30 %, bemærker Miljøministeriet, at kravet (såvel som
kravet om dybstrøelsesmåttens tykkelse) viderefører byggebladenes driftsforskrifter, som har været
gældende siden 1989 med løbende revideringer. Miljøministeriet er ikke bekendt med problemer ift.
kontrollen eller dokumentationen ift. byggebladene.
Til Brønderslev Kommunes ønske om yderligere vejledning i, hvordan producenterne og kommunerne skal
dokumentere og kontrollere overholdelse af krav til dybstrøelsesmåtten, herunder tykkelse og tørstofindhold,
bemærker Miljøministeriet, at producenterne såvel som kommunerne skal videreføre praksis gennem de
sidste mange år, hvor såvel producenter som kommuner har skulle dokumentere overholdelse af
byggebladenes driftsforskrifter og kommunerne kontrollere overholdelse af samme. Miljøministeriet
bemærker, at man fsva. dybstrøelsesmåttens tykkelse kan anvende omregningen nævnt ovenfor i svar til
Brønderslev Kommune. Kravet om 30 % tørstofindhold viderefører også byggebladenes driftsforskrifter.
Husdyrgødningsbekendtgørelsens § 14, stk. 1, indeholder en bestemmelse, der stiller krav til oplag af
husdyrgødningsbaseret kompost med en tørstofprocent på 30 eller derover. Det anbefales, at producenter
såvel som kommuner anvender samme tilgang ifm. dokumentation og kontrol af dette.
Til Brønderslev Kommunes ønske om eksempler på, hvilke særlige foranstaltninger kommunerne kan
påbyde efter § 8, stk. 16, bemærker Miljøministeriet, at man på baggrund af høringssvarene ikke finder det
nødvendigt at lave en særskilt påbudsbestemmelse. Dette stemmer også overens med formuleringen i
høringsbrevet, hvor Miljøministeriet skriver, at kommunalbestyrelsen kan påbyde særlige afhjælpende
foranstaltninger, jf. de almindelige håndhævelsesregler. Miljøministeriet vil således fjerne denne
bestemmelse, der ikke ses at være nødvendig.
Til Brønderslev Kommunes ønske om, at kravene til dybstrøelsesmåtten, jf. udkast til § 44, også finder
anvendelse i husdyranlæg med fast bund, bemærker Miljøministeriet, at byggebladene alene henvender sig
til stalde uden fast bund og afløb. Miljøministeriet finder det bekymrende, at Brønderslev Kommune
regelmæssigt møder dybstrøelsesstalde, hvor dybstrøelsesmåtten ikke er tilstrækkelig. Miljøministeriet
bemærker dog, at det i stalde med fast bund og afløb (og pumpesump) vurderes, at risikoen for forurening af
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0012.png
grundvand og overfladevand er minimal. Miljøministeriet påpeger desuden, at dyrevelfærdsreglerne
indeholder krav om, at dyrene har et rent og tørt leje.
Bemærkningerne har ikke herudover givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet
6.2.3 Placering af fodertrug
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter bemærker, at det bør tydeliggøres i § 6 stk. 3, at kravet om
flytning af fodertrug ikke gælder vandtrug.
Brønderslev Kommune bemærker, at det bør tydeliggøres, hvad der menes med "og lignende".
Økologisk Landsforening ønsker, at der i bekendtgørelsens § 6, indskrives en mulighed for etablering af fast
foderplads, hvor bunden, som dyrene står på, kan holdes fri for gødning ved hyppig skrabning eller årlig
udskiftning af lag af flis eller lignende. Muligheden skal indføres som et alternativ til krav om, at fodertruget
skal flyttes rundt. Hvis ikke der kan etableres en permanent mulighed, kan muligheden opstartes som forsøg,
hvor effekten løbende kan monitoreres. Ønsket begrundes i det forhold, at det vil gøre producenternes
arbejde markant lettere samtidig med, at en stor del af gødningen fra dyrene er under kontrol, da det løbende
fjernes fra foderpladsen.
Økologisk Landsforening ønsker, at sætningen ”hvor dyrene ikke tilbydes foder og vand” i § 8, stk. 4, fjernes,
så producenten får mulighed for at give foder og vand til dyrene, når de opholder sig i mobile stalde uden fast
bund, da det vil gøre det lettere for producenterne, samt mindske risikoen for, at vandslanger fryser til.
Miljøministeriets bemærkninger
Til bemærkningen fra Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, finder Miljøministeriet ikke, at der er
behov for, at det fremgår direkte af bestemmelsen, at den ikke finder anvendelse på vandtrug. Af den
gældende § 6, stk. 2, fremgår det, at fodertrug, vandtrug og lignende ikke må placeres inden for visse
afstande. Af udkast til bestemmelsen i § 6, stk. 3, fremgår udelukkende krav til fodertrug og lignende, hvorfor
man ud fra sammenhængen med § 6, stk. 2, kan se, at der ikke tænkes på vandtrug i stk. 3.
Til Brønderslev Kommune bemærker Miljøministeriet, at det af høringsbrevet fremgår, at "og lignende" er
indsat, da fodertruget skal forstås som det sted, hvor selve fodringen finder sted. Anvendes der ikke
fodertrug, er det således det sted, hvor dyrene fodres. Her tænkes b.la. på udlæg af høhække, en halmballe og
lignende. Miljøministeriet vil sørge for, det bliver uddybet i husdyrvejledningen.
Til Økologisk Landsforenings ønske om, at der etableres en alternativ mulighed for fodertrug, hvorefter der
som alternativ til kravet om flytning indsættes et krav om, at der kan etableres en bund, bemærker
Miljøministeriet følgende. Kravet om flytning af fodertrug og lignende har til hensigt at sikre, at der ikke
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0013.png
forekommer unødig punktkildeforurening, der især ses ved fodertrug, der har været placeret det samme sted
over længere perioder. Kravet skal således være medvirkende til, at dyrene ikke opholder sig det samme sted
og afsætter gødning i længere perioder. Som alternativ til at anvende undtagelsen om at flytte
installationerne vil det være muligt at anvende kravene i husdyrgødningsbekendtgørelsens § 17, om fast bund
inkl. afløb med tilhørende opsamlingsanlæg til regnvand tilsvarende de krav, der gælder for
ensilageopbevaringsanlæg. Miljøministeriet modtager gerne alternative bud på udformning af bund under
fodertrug og lignende til nærmere overvejelse.
Til Økologisk Landsforenings ønske om, at der etableres en ordning, således at producenterne får mulighed
for, at dyrene tilbydes foder og vand i de ikke fast placerede husdyranlæg, bemærker Miljøministeriet, at
kravet har til hensigt at sikre, at der ikke sker en punktkildeforurening. Kravet er desuden indsat mhp. at
følge konklusionerne fra den faglige rapport udarbejdet af Teknologisk Institut, hvor det netop fremgår, at
foder- og vandpladser er afgørende faktorer ift. øget forurening. Miljøministeriet vil se på Økologisk
Landsforenings forslag ifm. implementeringen af byggebladene til hhv. fjerkræ og svin.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
6.2.4 Afgrænsning af dyrekategorier
Mariagerfjord Kommune mener, at fjerkræ, herunder æglæggende høner, også skal inkluderes i
undtagelserne for kravet om fast bund og afløb.
Brønderslev Kommune efterspørger yderligere information om, hvad det betyder, når det i § 8, stk. 4 og 5,
fremgår, at bestemmelsen ikke gælder for svin og fjerkræ.
Miljøministeriets bemærkninger
Som det fremgår af høringsbrevet er svin og fjerkræ ikke omfattet af den foreslåede undtagelse for de ikke
fast placerede husdyranlæg og de fast placerede læskure. Sohold såvel som økologiske slagtekyllinger har
mulighed for at fravige flere af husdyrgødningsbekendtgørelsens bestemmelser, hvis de følger
driftsforskrifterne i
byggebladene til hhv. indretning og drift af udendørs sohold samt produktion af
økologiske slagtekyllinger.
Byggebladene fastsætter nærmere driftsmæssige krav til, hvordan man holder
disse dyretyper. Da Miljøministeriet arbejder med at implementere de to byggeblade i
husdyrgødningsbekendtgørelsen ved en kommende ændring, er det besluttet, at der ikke foretages ændringer
af gældende regler, der kan få betydning for byggebladenes anvendelse eller forbuddet mod indretning af
anlæg til andre dyretyper (eks. produktion af konventionelle slagtekyllinger). Derfor finder reglerne ikke
anvendelse for svin og fjerkræ.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0014.png
6.2.5 Overgangsordning for byggeblade
Økologisk Landsforening ønsker, at ordlyden omkring 0,3 meter tykkelse af dybstrøelsesmåtten samt
tørstofsindhold på minimum 30 % ændres, ligesom foreslået vedr. de nye regler til indretning af husdyranlæg
uden fast bund.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det bør fremgår klart af § 44, at overgangsordningen også finder
anvendelse for hestehold. Endvidere mener Landbrug & Fødevarer, at kravet om fast bund og afløb, jf. § 8,
stk. 2, ikke bør gælde konsekvent for alle eksisterende dele af anlægget ved udvidelse, men kun ved ændring
af eksisterende gulvprofil.
Landbrug & Fødevarer ønsker, at ordet "varm" udgår af § 44, stk. 2, nr. 3.
Kommunernes Landsforening efterspørger yderligere information om, hvad der menes med "andre typer
strøelse end halm" i § 44, stk. 2, nr. 4.
Vordingborg Kommune efterspørger yderligere information omkring, hvor ofte der skal ske udmugning efter
§ 44, stk. 2, nr. 5, herunder hvilke indretningskrav der er til den separate ædeplads med fast bund, og hvor
meget fast areal der skal være pr. ædeplads. Kommunen bemærker desuden, at det må være en fejl, at der i
stk. 3, henvises til kravene i stk. 1, når det er i stk. 2, det opridses, hvilke forhold den ansvarlige for bedriften
skal sikre.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at kravet om separat ædeplads i de anlæg, hvor der ikke er etableret fast
bund eller pumpesump, vil betyde, at driftsejeren må udtage dyr fra stalden, da pladsen til hvileareal, jf.
Bekendtgørelse om mindstekrav til hold af kvæg, reduceres.
Kommunernes Landsforening bemærker, at det er uklart, hvad der menes med fodermidler, som har
begrænsede væskemængder, jf. § 44 stk. 2, nr. 6.
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter og Økologisk Landsforening ønsker, at kravet om
udarbejdelse af logbog, jf. § 44, stk. 3, udgår, da de ikke mener, at hverken overholdelse af kravet om strøelse
eller kontrollen med dette forbedres af kravet om logbog. Hertil bemærkes det, at kommunerne nemt vil
kunne vurdere, hvorvidt reglerne til strøelse er overholdt, idet dybstrøelsesmåtter, hvor kravene til strøning
ikke er overholdt, vil fremstå fugtige og beskidte i overfladen. Endvidere vil der på dyrene være plamager af
gødning og/eller misfarvning af pelsen, såfremt der ikke løbende strøs tilstrækkeligt.
Brønderslev Kommune efterspørger en skabelon for en logbog
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0015.png
Landbrug & Fødevarer finder, at kravet om, at logbogen skal opbevares i fem år, jf. § 44, stk. 3, virker
urimeligt i forhold til, at forholdet kan konstateres ved tilsyn. Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at
der bør gives varsel, før der gives påbud om etablering af fast bund, jf. § 44, stk. 4.
Miljøministeriets bemærkninger
Til Økologisk Landsforenings ønske om at ændre ordlyden omkring de 0,3 meter tykkelse og krav om
tørstofindhold henviser Miljøministeriet til bemærkningerne til Landbrug & Fødevarer, Brønderslev
Kommune og Økologisk Landsforening under afsnit 6.2.2. Samme differentiering ml. 0,2 og 0,3 meter
foretages i overgangsbestemmelsen.
Til bemærkningerne fra Landbrug & Fødevarer vedr. en tydeliggørelse af, at overgangsordningen finder
anvendelse for hestehold, bemærker Miljøministeriet, at det allerede fremgår af § 44.
Til Landbrug & Fødevarers ønske om, at der foretages en ændring af § 44, stk. 1, 2. pkt., bemærker
Miljøministeriet, at forslaget er udarbejdet med det udgangspunkt, at udvidelsen/ændringen kan holdes
bygningsmæssigt adskilt fra det eksisterende anlæg, eksempelvis hvis der bygges en ny stald eller et
opbevaringsanlæg, der er placeret i afstand fra det eksisterende, eller hvis det nye adskilles fra det
eksisterende via en mur. Landbrug & Fødevarer har beskrevet et eksempel, hvor eksisterende staldafsnit
udvides, uden at der herved opstår et nyt staldafsnit, der kan holdes bygningsmæssigt adskilt fra det
eksisterende. I et sådan tilfælde vil den foreslåede formulering medføre, at både det nye og det eksisterende
produktionsareal vil blive omfattet af § 8, hvilket ikke i alle tilfælde ses at være nødvendigt. Det afgørende
bør være, at såfremt der i samme staldafsnit etableres et nyt produktionsareal, der følger bestemmelserne i §
8, skal der samtidig sikres en klar adskillelse af gødningsmåtten i det eksisterende anlæg, således at det ikke
er muligt, at væske kan løbe mellem produktionsarealerne. I praksis betyder dette, at gødningsmåtterne og
gødningsmåtternes underlag skal være adskilte. Der er dog ikke noget til hinder for, at dyrene kan bevæge sig
mellem arealerne, eller benytte fælles faciliteter som foderbord og udearealer m.v. Miljøministeriet vil
foretage ændringer af bestemmelsen, så dette fremgår tydeligere samt udarbejde vejledningsmateriale.
Til Landbrug & Fødevares ønske om, at ordet varm udgår, bemærker Miljøministeriet, at man er opmærksom
på, at gødningsmåtten i starten af måttens cyklus ikke er varm. Ordet "varm" fjernes derfor.
Til Kommunernes Landsforening, der efterspørger yderligere information om, hvad der menes med andre
typer strøelse end halm, bemærker Miljøministeriet, at bestemmelsen er en fortsættelse af praksis fra
byggebladene. Miljøministeriet antager dog, at det efter omstændighederne vil kunne være spåner, tørv, træ-
og halmpiller eller lignende, der kan opsuge den urin og gødning, der udskilles fra dyrene, og som lovligt kan
spredes på arealerne. Det bemærkes desuden, at dyrene altid skal sikres et rent og tørt leje, jf.
dyrevelfærdsreglerne.
15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
Til Vordingborg Kommunes ønske om yderligere information omkring forståelsen af udkast til § 44, stk. 2,
nr. 5, bemærker Miljøministeriet, at der er tale om en fortsættelse af praksis efter byggebladene, som
indebærer, at stalden generelt er undtaget for kravet om fast bund og afløb, og at der for omtalte areal stilles
krav til en fast bund, men ikke til afløb. For at sikre, at der ikke sker ophobning af næringsstoffer i
dybstrøelsen i umiddelbar tilknytning til foderpladsen ved almindelig afløb fra den faste bund ned i
dybstrøelsesmåtten, stilles dog krav til, at gødningen fjernes fra arealet. Der stilles ikke krav til hyppigheden,
hvormed dette gøres, da rengøringsbehovet må formodes at variere over tid. Generelt skal det dog sikres, at
gødning og væske ikke har et direkte afløb ned i dybstrøelsesmåtten, men i stedet spredes ud over måtten
eller fjernes og opsamles på anden måde. Miljøministeriet er desuden enig med Vordingborg Kommune i, at
der er en fejl i henvisningen i stk. 3 og vil tilrette dette.
Til bemærkningen fra Landbrug & Fødevarer om, at kravet om separat ædeplads medfører, at pladsen til
hvileareal reduceres, bemærker Miljøministeriet, at overgangsordningen er en fortsættelse af praksis gennem
de sidste mange år, hvorfor der ikke ses behov for at foretage yderligere rettelser.
Til bemærkningen fra Kommunernes Landsforening om, at det er uklart, hvad der forstås med fodermidler
med begrænset væskemængder, bemærker Miljøministeriet, at der er tale om en fortsættelse af
driftsforskrifterne fra byggebladene. Har kommunerne ikke denne viden tilgængelig, vil Miljøministeriet
indgå i dialog med Miljøstyrelsen for at få dette ind i husdyrvejledningen.
Til bemærkningerne fra Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter og Økologisk Landsforening om, at
kravet om logbog bør udgå, bemærker Miljøministeriet følgende. Formålet med at implementere
byggebladene i husdyrgødningsbekendtgørelsen er at sikre en høj beskyttelse af miljøet herunder især imod
forurening af grundvand og overfladevand. Rapporten udarbejdet af Teknologisk Institut viser, at især visse
fast placerede staldanlæg uden fast bund udgør en øget risiko for forurening. Kravet om logbog har til hensigt
at sikre, at de omfattede bedrifter kan fortsætte denne praksis med husdyranlæg uden fast bund på en
forsvarlig måde, der forpligter producenten at følge driftsforskrifterne. Miljøministeriet vurderer, at
logbogen kan bidrage til, at det kan kontrolleres, om reglerne overholdes.
Til Brønderslev Kommunes ønske om en skabelon for en logbog, bemærker Miljøministeriet, at logbogen kun
skal indeholde dato for udmugning, samt antal dyr og halmforbrug ved efterfølgende ibrugtagning af
dybstrøelsesarealet. Kravet vil kunne opfyldes ved fotodokumentation, og det er Miljøministeriets opfattelse,
at dette ikke kræver selvstændig skabelon i bilag. Det bemærkes desuden, at husdyrgødningsbekendtgørelsen
flere steder også indeholder bestemmelser om påbud om logbog, uden der følger en skabelon med.
Til bemærkningen fra Landbrug & Fødevarer om, at kravet om fem års opbevaring af logbog er for lang tid,
bemærker Miljøministeriet, at man overvejende er enig heri. Det essentielle med kravet er, at
dokumentationen kan forevises ved tilsyn således, at et øjebliksbillede af dybstrøelsesmåtten ved tilsynet
suppleres med historik omkring udmugning og opstart af dybstrøelsesmåtten. Dette fordi Miljøministeriet
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0017.png
mener, at netop mængden af halm, der lægges ud ved opstart af en ny dybstrøelsesmåtte, er afgørende i
forhold til at beskytte mod nedsivning af næringsstoffer til grundvandet. Hvis producenten bliver omfattet af
tilsyn, vil det ikke længere være nødvendigt at gemme logbogsoplysninger, der er blevet forevist.
Miljøministeriet vil uddybe dette i husdyrvejledningen.
Til Landbrug & Fødevarers bemærkning om, at der bør kunne gives varsel før påbud, bemærker
Miljøministeriet, at kommunerne som hovedregel er forpligtet til at varsle, før der gives påbud. Et påbud er
en bebyrdende forvaltningsakt, og kommunen må, jf. de generelle forvaltningsretlige regler, ikke træffe
afgørelse, før den har gjort parten bekendt med oplysningerne eller vurderingerne og givet denne lejlighed til
at fremkomme med en udtalelse. Dette sker i praksis ved at fremsende varsel, dvs. et udkast til afgørelse
(påbud), til parterne inden, der træffes afgørelse om påbud.
Bemærkningerne har ikke herudover givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet
7. Øvrige bemærkninger
7.1 Ønske om forklaring på § 4, stk. 8.
Brønderslev kommune vil gerne vide, hvad der i bekendtgørelsens § 4, stk. 8, menes med ”hvis overholdelse
ikke er mulig”. Brønderslev Kommunen bemærker, at de ikke ved, hvordan de skal håndtere sager, hvor
nogen ønsker at etablere hundepensioner i gamle staldbygninger, men hvor afstanden til naboer ikke er
overholdt, og ansøgerne hævder, at overholdelse ikke er mulig. Brønderslev kommune oplyser, at de på
nuværende tidspunkt meddeler afslag, da det ikke er muligt at stille realistiske vilkår til
reduktion/beskyttelse mod støjgener.
Miljøministeriets bemærkninger
Miljøministeriet kan henvise Brønderslev Kommune til to af Miljøstyrelsens Helpdesk svar, som begge
behandler spørgsmålet om, hvad der i § 4, stk. 8 skal forstås med ”hvis overholdelse ikke er mulig”. Helpdesk
svarene kan tilgås ved følgende links:
1.
Hunde: Hundedagpleje uden udendørs løbegård (mst.dk)
beboelse-paa-samme-ejendom/
7.2 Afstandskrav for fodertrug og vandtrug i § 6
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landbrug & Fødevarer og
Økologisk Landsforening anfører, at den gældende § 6, stk. 2, betyder, at det ikke er muligt at have foder og
vandtrug i områder, hvor der i praksis foretages afgræsning. Dette ønskes ændret.
2.
https://husdyrvejledning.mst.dk/helpdesk/helpdesk-svar/placering-af-anlaeg-mv/afstandskrav-til-
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0018.png
Miljøministeriets bemærkninger
Til ønsket fra Økologisk Landsforening, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter og Landbrug &
Fødevarer om, at afstandskravene for fodertrug, vandtrug og lignende fjernes, bemærker Miljøministeriet, at
man med denne ændring af husdyrgødningsbekendtgørelsen ikke har ændret på de gældende afstandskrav,
jf. § 6, stk. 2. Der er således ikke tale om ny regulering, men en fortsættelse af praksis gennem de sidste
mange år. Miljøministeriet bemærker i denne sammenhæng, at § 6, stk. 3, (nu stk. 4), indeholder en
dispensationsmulighed for kommunerne ift. § 6, stk. 1 og stk. 2.
Miljøministeriet vil frem mod næste ændring af husdyrgødningsbekendtgørelsen overveje, om der er behov
for at se på de gældende afstandskrav for fodertrug, vandtrug og lignende.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudkastet
7.3 Regler for placering af containere til opbevaring af fast husdyrgødning
Landbrug & Fødevarer ønsker, at tætte containere med låg, der bruges til at opbevare tørstofrige
gødningstyper (fx hestemøg), fritages for kravet om placering på befæstet areal med afløb til en
møddingsaftbeholder eller lignende, jf. § 12.
Miljøministeriet bemærkninger
Miljøministeriet kan oplyse, at ministeriet fortsat er i gang med at foretage en faglig kvalitetssikring og
gennemgang af grundlaget for undtagelserne i byggebladene, der har til formål at opdatere det faglige og
juridiske grundlag i byggebladene og relevante bestemmelser i husdyrgødningsbekendtgørelsen under
hensyntagen til miljøhensyn og direktivforpligtelser. De første byggeblade bliver nu indarbejdet i
bekendtgørelsen med nærværende forslag. Miljøministeriet er i gang med at udrede de øvrige med henblik på
evt. at indarbejde dem i bekendtgørelsen. Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige, hvornår dette
arbejde kan afsluttes.
7.4 Overdækning af møddinger og oplag af husdyrgødning m.m.
Landbrug & Fødevarer ønsker, at reglen om overdækninger af oplagret fast husdyrgødning lempes for så vidt
angår husdyrgødning, der opbevares i tætte containere med låg eller lukkede gødningshuse, jf. § 15.
Miljøministeriets bemærkninger
Hvad angår ønsket, om at reglen om overdækninger af oplagret fast husdyrgødning lempes for så vidt angår
husdyrgødning, der opbevares i tætte containere med låg eller lukkede gødningshuse, jf. § 15, kan
Miljøministeriet henvise til pkt. 7.3 ovenfor. Derudover skal Miljøministeriet igen bemærke, at der ikke
foreligger undersøgelser af ammoniaktabet fra opbevaring af gødning i lukkede gødningshuse.
7.5 Plandata.dk
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Orientering om ny husdyrgødningsbekendtgørelse
2492749_0019.png
Landbrug & Fødevarer anfører, at der ikke er konsensus mellem de benævnelser der, fremgår i
husdyrgødningsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 2, og de benævnelser der fremgår af kortgrundlag til
afklaring af plandata.dk. Landbrug & Fødevarer bemærker, at dette giver uklarheder ift. retsgrundlag.
Bestemmelsen bruger kategorierne boligformål, blandet bolig-og erhvervsformål, offentlige formål med
henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål. På plandata.dk bruges kategorierne boligområde,
blandet bolig og erhverv, erhvervsområde, centerområde, rekreativt område, sommerhusområde, offentlige
formål og tekniske anlæg. Videre bemærker Landbrug & Fødevarer, at der kun vises ”offentlige formål” i
plandata, men ikke som i § 4 offentlige formål med henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og
lignende og at der på plandata vises reakreative områder, hvilket de bemærker gør det uklart om teamaet
”offentlige formål” er dækkende. Landbrug & Fødevarer er derfor bekymrede for om ”offentlige formål” kan
dække uspecificeret anvendelse, der aldrig realiseres men alligevel vanskeliggør placering af husdyrbrug.
Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at der bør ske en koordinering og præcisering af begreberne i
bekendtgørelsen og plandata.dk
Miljøministeriets bemærkninger
Hvad angår koordinering og præcisering af begreberne i bekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 2 og plandata.dk,
kan ministeriet oplyse om, at såfremt man skal afgøre om et område er udlagt til offentligt formål med
henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og lignende, er det nødvendigt at gå ind i den konkrete
lokalplan, hvor formålet med udlæggelsen til offentligt formål vil være beskrevet nærmere.
7.6 Afstandskrav fra en nabobeboelse i § 4, stk. 1, nr. 4
Landbrug & Fødevarer opfordrer Miljøministeriet til i forbindelse med ændring af mulighed for dispensation
fra afstandskravene i husdyrgødningsbekendtgørelsen, at der også skal laves en dispensationsmulighed til
anlæggelse af husdyrbrug inden for 50 meter af nabobeboelsen, hvor nabobeboelsen er ejet af ansøgeren eller
dennes husstand. Landbrug & Fødevarer anfører, at fritagelsen for egne boliger allerede gælder, hvad angår
lugtgenekrav og støjgener, men at fritagelse i enkelte tilfælde falder bort som følge af forbudszonen, og at
dette gælder uanset, at nabobeboelse må anses for indforstået og ugeneret af husdyrbruget pga.
ejendomssammenfaldet. Landbrug & Fødevarer ønsker, at ændringen foretages i
husdyrgødningsbekendtgørelsen og husdyrbruglovens § 6, stk. 1.
Miljøministeriets bemærkninger
Der er
i den nærværende bekendtgørelsesændring ikke er lagt op til en ændring af de generelle regler, som er
omfattet af § 4. Ministeriet noterer sig Landbrug & Fødevarers opfordring.
19