Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 141
Offentligt
2491844_0001.png
NOTAT
J.nr. 2021-636
Ref. AKAHE
Den 22. november 2021
Høringsnotat til udkast til ny
husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
Udkast til bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug
(husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen) har været i offentlig høring i perioden fra den 8. oktober til
den 5. november 2021.
Miljøministeriet har modtaget høringssvar fra Landbrug & Fødevarer, Kommunernes Landsforening
(KL), Danske Æg, Fredericia Kommune og Brønderslev Kommune.
Region Sjælland har angivet, at regionen ikke har bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet.
Derudover har Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) afgivet høringssvar til
høringsudkastet.
Bemærkningerne er gengivet i al væsentlighed i det følgende sammen med Miljøministeriets
kommentarer hertil. De gengivne høringssvar er endvidere tilgængelige på Høringsportalen.
Herudover bemærkes, at Miljøministeriet har gennemført en screening af de foreslåede ændringer af
bekendtgørelsen i overensstemmelse med miljøvurderingslovens § 10. Udkast til screeningsafgørelse
har været i høring hos de berørte myndigheder fra den 8. oktober til den 29. oktober 2021. Den
endelige screeningsafgørelse er offentliggjort på Høringsportalen den [indsæt dato]. november 2021.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
Indhold
Høringsnotat til udkast til nyhusdyrgodkendelsesbekendtgørelse . 1
1.
Generelle bemærkninger .................................................. 3
2.
Bemærkninger til de enkelte forslag til ændringer ........... 3
2.1.
Krav om inddragelse af lugtgenekriterierne i §§ 31-33 ved revurdering af IE-
husdyrbrug aht. BAT-konklusionerne ................................................................ 3
2.1.1. Implementering af IE-direktivet i dansk ret .......................... 3
2.1.2. BAT-konklusionerne vedrørende lugt ................................... 3
2.1.3. Ordlyden af § 39, stk. 2 ........................................................... 4
2.1.4. Miljøstyrelsens teknologiliste ................................................ 6
2.1.5. Sammenhæng med planloven ................................................ 6
2.2.
Ændring og tilføjelse af overgangsregler for IE-husdyrbrug i §§ 42-48 og § 50 7
3.
Øvrige bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet .......... 9
3.1.
Miljøregulering af travbaner i byzoner ............................................... 9
3.2.
Dispensationsmulighed for dyreparker og børneinstitutioner fra husdyrbruglovens § 6,
stk. 1 og undtagelse fra husdyrgodkendelsesbekendtgørelse § 31 ..................... 9
3.3. Digitalisering af husdyrgodkendelse.dk ................................... 9
Danske Æg bemærker, at den gældende husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
indeholder en uklarhed om, hvordan produktionsarealet i æglæggerstalde med
redekasser skal fastlægges. ................................................................ 10
3.5. Administrative konsekvenser m.m. ........................................ 10
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2491844_0003.png
1. Generelle bemærkninger
Landbrug og Fødevarer har en bemærkning til forslaget om at slette ordet ”og” i sætningen ”en god
aminosyrebalance og lavt indhold af råprotein kan opnås ved at kombinere fodermidler, hvor
aminosyreprofilen supplerer hinanden og/eller ved at tilsætte frie essentielle aminosyrer til foder med
lavt indhold af råprotein”. Landbrug & Fødevarer anfører, at det i denne situation vil være
forståelsesmæssigt forkert at slette ordet ”og”, idet der typisk er tale om en ”både og” - situation, hvor
begge metoder anvendes, og hvis der kun står ”eller”, vil det skulle forstås som en ”enten eller” –
situation. Dette, mener Landbrug & Fødevarer, er fagligt forkert.
Miljøministeriet tager Landbrug og Fødevarers bemærkning til efterretning og bibeholder den
gældende formulering i § 46, stk. 1.
2. Bemærkninger til de enkelte forslag til ændringer
2.1.
Krav om inddragelse af lugtgenekriterierne i §§ 31-33 ved revurdering af IE-
husdyrbrug aht. BAT-konklusionerne
2.1.1. Implementering af IE-direktivet i dansk ret
L&F finder, at det er frustrerende, at godkendelsesbekendtgørelsen igen ændres med henvisning til IE-
direktivet, idet det skaber usikkerhed om rammerne for at drive husdyrbrug, når EU-kravene drypvis
implementeres. Landbrug & Fødevarer savner en robust og transparent analyse af, hvor BAT-
konklusionerne er implementeret, så det er klart, hvilke regler der stammer fra EU, og hvilke der er
national særlovgivning. Landbrug & Fødevarer håber tillige, at ministeriet har gennemkontrolleret, at
BAT-konklusionerne nu er korrekt implementeret, så der fremover er ro om reglerne.
Miljøministerierede bemærker, at ministeriet som opfølgning på offentliggørelsen af BAT-
konklusionerne og implementeringen af disse i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, udarbejdede en
omfattende analyse i forhold til dagældende ret. Denne analyse resulterede bl.a. i en oversigt over
implementering af BAT-konklusioner i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen og et baggrundsnotat
angående implementering af BAT-konklusioner vedrørende intensivt opdræt af fjerkræ eller svin i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Begge notater er offentliggjort på høringsportalen, hvortil der
henvises. Ministeriet er beklageligvis efterfølgende blevet opmærksom på, at der er behov for at
ændre husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen af hensyn til IE-direktivets art. 21, stk. 2-4, sammenholdt
med BAT-konklusionerne 12 og 13 vedrørende lugt. Ministeriet anerkender, at det er
uhensigtsmæssigt, at implementeringen af IE-direktivet ikke er sket samlet, men forventer samtidigt,
at implementeringen nu er endeligt på plads.
2.1.2. BAT-konklusionerne vedrørende lugt
Landbrug & Fødevarer anfører, at ændringen indebærer en væsentlig stramning af lugtreglerne, som
ikke kan begrundes med BAT-konklusionerne, og at der derfor er tale om en væsentlig
overimplementering. Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at BAT-konklusionerne ikke
indeholder krav om overholdelse af specifikke lugtgrænser og ej heller, at de danske lugtgrænser skal
overholdes.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2491844_0004.png
Miljøministeriet er ikke enig med Landbrug & Fødevarer i, at ændringen af § 39, stk. 2, indebærer en
væsentlig stramning af lugtreglerne. Som det også er nævnt i afsnit 2.2.3. nedenfor, er det
ministeriets vurdering, at langt hovedparten af alle IE-husdyrbrug vil overholde geneniveauerne i §§
31-33, jf. bilag 3, pkt. B.
I forhold til Landbrug & Fødevarers bemærkning vedrørende overimplementering bemærker
ministeriet, at BAT-konklusion 12 og 13 omhandler teknikker med henblik på at forebygge og
reducere lugtemissioner og lugtpåvirkning fra husdyrbrug. BAT-konklusion 12 og 13 er
implementeret i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens §§ 31-33, jf. bilag 3, pkt. B og en række øvrige
generelle krav vedrørende afstande og staldindretning m.v. Af hensyn til IE-direktivets art. 21, stk.
2-4, sammenholdt med BAT-konklusion 12 og 13, vurderer ministeriet, at der er
behov for at indsætte et nyt stk. 2, hvorefter kommunalbestyrelsen er forpligtet til at foretage en
revurdering af § 31-33, jf. bilag 3, pkt. B. Det er korrekt, at Miljøministeriet kunne have valgt en
anden implementering af BAT-konklusionerne i forhold til lugt, men der er ved implementeringen
valgt at tage udgangspunkt i den lugtregulering i Danmark, som allerede eksisterede forud for BAT-
konklusionerne. Dette fastholdes ligeledes i revurderingssituationen, hvorved det undgås, at det
konkret skal overvejes, om andre af de mange virkemidler, der nævnes i BAT-konklusionerne, skal
overvejes. Ved at holde fast i at anvende teknologier fra Miljøstyrelsens teknologiliste sammenholdt
med en proportionalitetsvurdering, er det ministeriets vurdering, at der kun i ganske få tilfælde vil
være grundlag for at fastsætte vilkår om relevant BAT-teknologi forbindelse med
revurderingssagen.
2.1.3. Ordlyden af § 39, stk. 2
Landbrug & Fødevarer er generelt uforstående over for formuleringen af den nye § 39, stk. 2. Det
fremgår af første sætning, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at geneniveauerne er overholdt. Dette
efterfølges af en sætning om, at såfremt husdyrbruget ikke overholder geneniveauerne, skal
kommunalbestyrelsen vurdere, om der er grundlag for at fastsætte vilkår om anvendelse af relevant
teknologi fra Miljøstyrelsens teknologiliste. Landbrug & Fødevarer mener ikke, at de to sætninger efter
hinanden giver mening, da den første sætning fastslår, at geneniveauerne skal sikres overholdt, og den
anden sætning siger, at hvis husdyrbruget ikke overholder lugtgenekriterierne, så skal det vurderes,
om der kan anvendes relevant teknologi. Ud fra paragraffens ordlyd kan det opfattes som om, at
såfremt geneniveauerne ikke overholdes, så kan husdyrbruget ikke revurderes, hvilket i Landbrug &
Fødevarers optik ikke er i overensstemmelse med teksten i høringsbrevet. Landbrug & Fødevarer
foreslår, at paragraffen formuleres i overensstemmelse med indholdet i det medfølgende høringsnotat.
Landbrug & Fødevarer ønsker endvidere, at husdyrbrug i en revurderingssituation får mulighed for at
anvende 50%-reglen og at 120%-reglen genindføres i bekendtgørelsen. Landbrug & Fødevarer anfører
i den forbindelse en række argumenter herfor, herunder at der med ændringen af husdyrbrugloven i
2017 er sket en ændring af beregningsprincipperne for lugt og ammoniakemission.
Landbrug & Fødevarer bemærker herudover, at der i en række sager er anvendt OML-beregning af lugt
i forbindelse med godkendelse af et produktionsanlæg. Ved genberegning i IT-ansøgningsskemaet kan
der opstå situationer, hvor genegrænserne beregningsmæssigt ikke er overholdt. Det vil være yderst
byrdefuldt, hvis en landmand dermed tvinges til at afholde omkostningen til en ny OML-beregning,
som hurtigt løber op i 20.000-25.000 kr. per OML-beregning. En løsning herpå vil være, at et retskrav
om at overholdelse af ”50%-reglen”, jf. § 33, stk. 1, for lugtemission er et tilstrækkeligt grundlag for
revurdering af et IE-husdyrbrug. På denne måde undgås det, at der skal foretages en ny OML-
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2491844_0005.png
beregning, idet der er tale om uændret staldanlæg og produktion, som faktuelt ikke lugter mere,
selvom det skal revurderes.
KL bemærker, at der med hensyn til regulering af lugt i forbindelse med revurdering skal vejledes om,
hvad ’omkostningseffektiv’ vil sige, herunder med fordel nogle operative størrelser. KL vurderer, at der
ellers vil kunne ske en uhensigtsmæssig forskelsbehandling imellem de enkelte kommuner. KL
vurderer, at vejledningen udmærket kan ske uden ændringer af bekendtgørelsesteksten, som den
foreligger.
Miljøministeriet er enig med Landbrug & Fødevarer i, at den foreslåede formulering ikke er i tråd
med beskrivelsen af bestemmelsens retsvirkning i høringsbrevet. Ministeriet har på denne baggrund
foretaget en justering af bestemmelsen, hvorefter bestemmelsen får følgende ordlyd: Ved
revurdering af IE-husdyrbrug skal kommunalbestyrelsen beregne, om geneniveauerne for lugt i §§
31-32, jf. bilag 3, pkt. B, overholdes. Overholder IE-husdyrbruget ikke geneniveauerne i § 31, skal
kommunalbestyrelsen beregne, om IE-husdyrbruget overholder betingelserne i § 33, stk. 1. Såfremt
IE-husdyrbruget efter denne beregning ikke overholder betingelserne for fravigelse af
geneniveauerne i 31, skal kommunalbestyrelsen ved inddragelse af proportionalitetshensyn vurdere,
om der er grundlag for at fastsætte vilkår om anvendelse af relevante BAT-teknologier på
Miljøstyrelsens Teknologiliste.
Ministeriet vurderer, at ændringen tydeliggør, at kommunalbestyrelsen efter § 39, stk. 2,
indledningsvis foretager en beregning af, hvorvidt IE-husdyrbruget overholder geneniveauerne i §§
31-32. Såfremt IE-husdyrbruget ikke overholder geneniveauerne i § 31, vurderer
kommunalbestyrelsen, om IE-husdyrbruget opfylder betingelserne i § 33, stk. 1, for fravigelse af
geneniveauerne i § 31 (50%-reglen). Det bemærkes hertil, at der vil blive udarbejdet en
beregningsmodel i Husdyrgodkendelse.dk til brug for denne beregning. Hvis beregningen viser, at
IE-husdyrbruget opfylder betingelserne i § 33, stk. 1, nr. 1 og 2, skal kommunalbestyrelsen således
ikke vurdere, om der ved inddragelse af proportionalitetshensyn er grundlag for at fastsætte vilkår
om relevant teknologi på Miljøstyrelsens teknologiliste. Hvis beregningen derimod viser, at IE-
husdyrbruget ikke opfylder betingelserne i § 33, stk. 1, for at fravige geneniveauerne i § 31, skal
kommunalbestyrelsen foretage en vurdering af, hvorvidt der er grundlag for at fastsætte vilkår om
anvendelse af relevant BAT-teknologi, herunder ved inddragelse af proportionalitetshensyn. Det
bemærkes endvidere, at kommunalbestyrelsen kun kan fastsætte vilkår om anvendelse af relevant
BAT-teknologi på Miljøstyrelsens teknologi liste, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at et sådant
vilkår er proportionelt.
I forhold til Landbrug & Fødevarers bemærkning vedrørende OML-beregninger, er det ministeriets
vurdering, at IE-husdyrbrug, der er godkendt på baggrund af konkrete OML-beregninger vil kunne
overholde betingelserne i § 33, stk. 1 (50% reglen). Ministeriet vurderer derfor ikke, at § 39, stk. 2, vil
medføre et behov for en OML-beregning, heller ikke i situationer, hvor der ligger en konkret OML-
beregning til grund for godkendelsen.
Ministeriet bemærker, at den såkaldte 120%-regel blev ophævet ved ændring af
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen i 2018. Som det fremgår af Miljø- og Fødevareministeriets
høringsnotat af 4. juli 2018, blev 120%-reglen taget ud, fordi den baserer sig på et forkert fagligt
grundlag i forhold til det fastlagte beskyttelsesniveau, idet den giver mulighed for bortscreening af
staldafsnit, som reelt har betydning for vurderingen af, hvorvidt et projekt overholder det fastlagte
beskyttelsesniveau. Ministeriet er fortsat enig i denne vurdering, og henviser i øvrigt til høringsbrev
og høringsnotat til ovennævnte bekendtgørelsesændring. Der henvises ligeledes til, at den samtidige
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2491844_0006.png
ændring af 50%-reglen i en række tilfælde omvendt medfører en fordel for IE-husdyrbruget i en
ansøgningssituation.
Til KL’s bemærkning vedrørende behovet for vejledningsmateriale kan ministeriet oplyse, at der i
samarbejde med Miljøstyrelsen vil blive udarbejdet vejledningsmateriale
til § 39, stk. 2, i
Miljøstyrelsens vejledning om miljøregulering af husdyrhold. Ministeriet vil i forbindelse med
udarbejdelsen af vejledningsmaterialet inddrage relevante interessenter, herunder kommuner,
erhvervet og grønne organisationer.
2.1.4. Miljøstyrelsens teknologiliste
Landbrug & Fødevarer savner en logisk og juridisk sammenhæng mellem BAT-konklusionerne og den
danske teknologiliste. Landbrug & Fødevarer bemærker, at BAT-teknologierne på teknologilisten
udelukkende er baseret på, hvilke investeringer der med rimelighed kan kræves for at reducere
ammoniakemissionen. Dette vil indebære en betydelig risiko for, at kommunen stiller krav om
anvendelse af teknologier – uden at der foretages en korrekt proportionalitetsvurdering
Miljøministeriet er ikke enig med Landbrug & Fødevarer i, at Miljøstyrelsens Teknologiliste
udelukkende er baseret på, hvilke investeringer der med rimelighed kan kræves for at reducere
ammoniakemission. Miljøstyrelsens teknologliste er en liste over miljøteknologier til
landbrugsproduktion, som har en dokumenteret miljøeffekt på ammoniakfordampning,
lugtforurening eller begge dele.
Ministeriet bemærker, at det følger af § 39, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal vurdere, om der ved
inddragelse af proportionalitetshensyn er grundlag for at fastsætte vilkår om anvendelse af relevant
teknologi på Miljøstyrelsens teknologiliste. Med relevant teknologi forstås teknologi, som er relevant
i forhold til at nedbringe lugtemission. Kommunalbestyrelsen kan således ikke fastsætte vilkår om
anvendelse af teknologi, som udelukkende er relevant til nedbringelse af ammoniak. Ministeriet
bemærker endvidere, at kommunalbestyrelsen skal vurdere, om et vilkår om anvendelse af relevant
BAT-teknologi på Miljøstyrelsens teknologiliste er proportionelt. I den forbindelse skal
kommunalbestyrelsen foretage en afvejning af hensynet til de potentielle miljømæssige forbedringer
på den ene side, og hensynet til, at teknikken skal kunne anvendes på økonomisk levedygtige vilkår,
på den anden side. IE-husdyrbrug kan således ikke pålægges relevante BAT-teknologier, som ikke
står mål med omkostningerne, herunder set i lyset af staldanlæggets alder.
Proportionalitetsvurderingen vil blive uddybet nærmere i vejledningsmaterialet til bekendtgørelsen,
jf. afsnit 2.1.3. ovenfor.
Ministeriet bemærker endvidere, at Miljøstyrelsens teknologiliste afgrænser, hvilke teknologier
kommunen kan fastsætte vilkår om, at husdyrbrugene skal anvende. Dette forventes at indsnævre
kommunalbestyrelsens valgmuligheder, idet Miljøstyrelsens teknologiliste på nuværende tidspunkt
kun omfatter tre typer af teknologier, som er relevante for nedbringelse af lugtemissioner, nærmere
bestemt ugentlig udslusning af gylle i slagtesvinestalde med fulddrænede gulve, forskellige
fabrikater af luftrensere og JH Smellfighter. Ministeriet vurderer, at afgrænsningen af teknologier
sikrer, at der ikke stilles vilkår om anvendelse af teknologier, hvor effekterne ikke er anerkendte.
2.1.5. Sammenhæng med planloven
Landbrug & Fødevarer kan ikke genfinde, om der er taget stilling til konsekvenserne af § 39, stk. 2, i
forhold til planloven. Landbrug & Fødevarer bemærker, at planloven blev ændret i juni 2017 og beder
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2491844_0007.png
ministeriet om, at konsekvenserne heraf fremlægges før bekendtgørelsen ændres, og at der indføres
undtagelsesbestemmelser for husdyrbrug, der er udfordret heraf.
I forhold til kommunernes rammer for at meddele tilladelse til udlægning af boliger i lugtbelastede
områder efter lov om planlægning (planloven), henviser Miljøministeriet til, at dette er
Erhvervsministeriets ressort.
Ministeriet bemærker derudover, at såfremt et husdyrbrug ikke overholder lugtgeneniveauerne i §§
31-32 eller § 33, stk. 1, vurderer kommunalbestyrelsen, om der ved inddragelse af
proportionalitetshensyn er grundlag for at fastsætte vilkår om relevante teknologier på
Miljøstyrelsens teknologiliste. Ministeriet bemærker endvidere, at Miljøstyrelsens teknologiliste
omfatter et begrænset udvalg af relevante lugtreducerende teknologier, og at § 39, stk. 2, desuden
forudsætter, at vilkåret om anvendelse af relevant teknologi på Miljøstyrelsens teknologiliste er
proportionelt. Det er således Miljøministeriets vurdering, at ændringen af § 39, stk. 2, kun vil berøre
meget få IE-husdyrbrug, og at det ikke nødvendigvis vil være proportionelt at fastsætte vilkår om
anvendelse af relevant teknologi for alle berørte IE-husdyrbrug. Ministeriet bemærker endvidere, at
husdyrbrug i tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen vurderer, at der ikke eksisterer relevant teknologi
på Miljøstyrelsens teknologiliste, eller at et vilkår om anvendelse af relevant teknologi ikke vil være
proportionelt, ikke vil få fastsat vilkår om anvendelse af teknologi på Miljøstyrelsens teknologiliste.
2.2.
Ændring og tilføjelse af overgangsregler for IE-husdyrbrug i §§ 42-48 og § 50
Brønderslev Kommune opfordrer Miljøministeriet til at genoverveje de nye overgangsregler i
bekendtgørelsens § 71, stk. 5. Brønderslev kommune oplever, at der er mange, som ansøger om en
godkendelse til noget, der er meget større, end de reelt vil udvide til. Brønderslev Kommune
bemærker, at hvis IE-husdyrbrugene først bliver omfattet af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens
§42-44, § 46, § 48 og § 50, når de kommer over stipladsgrænserne i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, vil
det medføre et stort arbejde for tilsynsmedarbejderne i forhold til at finde ud af, om ansøger når over
stipladsgrænsen, og hvornår dette er sket. Dette gælder også i forhold til kravet om indrapportering.
Herudover anfører kommunen, at overgangsreglerne kan medføre tvivl om, hvilken godkendelse et
husdyrbrug har, såfremt et husdyrbrug aldrig når over stipladsgrænsen, men udnytter en godkendelse
til at udføre en mindre stald, end de har ansøgt om.
KL vil gerne have præciseret, at et IE-husdyrbrug stadig er omfattet af de særlige krav for IE-
husdyrbrug i bekendtgørelsens § 42-44, § 46, § 48 og § 50, hvis husdyrbruget reducerer antallet af
stipladser til under stipladsgrænserne ved anmeldelse, kontinuitetsbrud eller lignende varige
reduktioner.
KL foreslår endvidere at § 71, stk. 5, ændres, så det tydeligt fremgår, at det første år, der skal
indberettes for efter § 50, er det år, hvor IE-husdyrbruget bliver omfattet af de krav, som
indberetningen omfatter (§ 42-44, §46 og § 48). KL anfører, at som det fremgår nu, træder
indberetningskravet i kraft på samme tid, som de krav indberetningen omfatter, hvilket vil sige, at det
første år IE-husdyrbruget skal indberette for, er året før, de blev omfattet af de krav, som
indberetningen omfatter. KL bemærker, at dette vil være svært at efterleve for husdyrbruget.
Landbrug & Fødevarer anbefaler, at der indføjes en bestemmelse, der sikrer, at husdyrbrug, der vokser
ud af § 16 a, stk. 2, fordi husdyrbruget mindskes, ikke længere skal opfylde krav til IE-husdyrbrug
uanset om de fortsætter på samme godkendelse, subsidiært fra det tidspunkt, hvor husdyrbruget ikke
længere kan opretholde antal stipladser, over IE-grænsen, fx som følge af delvist kontinuitetsbrud.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2491844_0008.png
Miljøministeriets kan på baggrund af Brønderslev Kommunes opfordring til, at ministeriet skal
genoverveje ændringen af tidspunktet, for hvornår et IE-husdyrbrug bliver omfattet af de bindende
krav, oplyse, at ændringen er sket ud fra en betragtning om, at det i praksis ikke er hensigtsmæssigt,
at et IE-husdyrbrug bliver omfattet af kravene, fra det øjeblik husdyrbruget modtager en § 16 a, stk.
2, godkendelse i husdyrbrugloven, f.eks. i forhold til et barmarkprojekt, hvor der på
godkendelsestidspunktet ikke findes et husdyrbrug. Miljøministeriet fastholder derfor, at det er
hensigtsmæssigt, at et IE-husdyrbrug først bliver omfattet fra det tidspunkt, hvor husdyrbruget når
op over stipladsgrænserne i § 16 a, stk. 2.
Endvidere bemærker ministeriet, at det er husdyrbrugets ansvar at overholde de generelle regler,
herunder sikre sig, at de generelle, bindende krav for IE-husdyrbrug overholdes, når produktionen
passerer stipladsgrænserne i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2. Kommunen skal føre tilsyn med, at
husdyrbruget overholder miljøgodkendelsens vilkår og de generelle regler. Dette kan foregå bl.a. ved
de ordinære tilsyn, hvor kommunen skal tilse, hvor stort produktionsarealet er. Dette kan – ud over
at se, hvor meget der er blevet bygget - også vurderes ved hjælp af CHR registrets oplysninger om
antal producerede dyr sammenholdt med kravene om plads til dyrene i dyrevelfærdsreglerne.
Kommunerne kan finde yderligere information om, hvordan størrelsen af produktionsarealet kan
vurderes ud fra oplysninger i CHR registret i husdyrvejledningens
afsnit om tilsyn.
I vejledningen
findes der et
link til et værktøj
til at vurdere dette.
I forhold til Brønderslev Kommunes bemærkning om, at de nye overgangsregler kan skabe tvivl om,
hvilken godkendelse et husdyrbrug har, bemærker ministeriet, at dette ikke berøres af de nye
overgangsregler, der ikke påvirker den underliggende godkendelse, bortset fra, at visse vilkår kan
bortfalde på tidspunktet, hvor forholdet efter overgangsreglerne overgår til generelle regler i stedet
for eventuelle vilkår.
KL’s anbefaling om, at der skal ske en præcisering af, at et IE-husdyrbrug stadig er omfattet af de
særlige krav for IE-husdyrbrug i bekendtgørelsens §§ 42-44, § 46, § 48 og § 50, i de tilfælde hvor
husdyrbruget reducerer antallet af stipladser til under stipladsgrænserne, der sker kontinuitetsbrud
eller lignende varige reduktioner, vil ske i form af vejledningsmateriale.
Hvad angår KL’s forslag vedrørende kravet om årlig indberetning til kommunalstyrelsen efter § 50,
vil det i vejledningsmateriale nærmere blive redegjort for, at det første år, der skal indberettes for,
vil være det år, hvor IE-husdyrbruget bliver omfattet af kravet.
Landbrug & Fødevares anbefaling om, at der indføres en bestemmelse, hvorefter et IE-husdyrbrug
med en godkendelse efter § 16 a, stk. 2, som kommer under stipladsgrænsen, ved b.la. at reducere til
under stipladsgrænsen eller ved kontinuitetsbrud, ikke skal være omfattet af de særlige krav for IE-
husdyrbrug, forfølges ikke i indeværende bekendtgørelsesændring. Ministeriet anser det nuværende
system, hvorved et husdyrbrug skal søge om en ny godkendelse for ikke at være omfattet af kravene,
for hensigtsmæssigt. En sådan ændring vil medføre stor forvirring b.la. i tilfælde, hvor et IE-
husdyrbrugs antal af stipladser svinger op og ned.
Ministeriet er blevet opmærksom på, at ordet ”senest” i § 71, stk. 5, er overflødeligt, da kravene i §§
42-44, § 46, § 48 og § 50, ikke kan finde anvendelse på et tidligere tidspunkt, hvorfor det fjernes.
Herudover er ministeriet blevet opmærksom på at, overgangsbestemmelsen i § 71, stk. 8, stadig er
relevant, hvorfor den ikke bliver ophævet. Datoen den 21. februar 2021 slettes, hvorefter
bestemmelsen kommer til at have følgende ordlyd ”De bindende krav til IE-husdyrbrug, jf. §§ 37-38,
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2491844_0009.png
42-48 og 50, træder i stedet for vilkår, der måtte være fastsat i IE-husdyrbrugets godkendelse for de
samme forhold”.
3. Øvrige bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet
3.1.
Miljøregulering af travbaner i byzoner
KL bemærker at travbaner, der ligger tæt på en byzone, på nuværende tidspunk er fastlåst, idet de ikke
kan få en tilladelse eller en godkendelse, blandt andet på grund af lugtkravet, hvorfor de gerne vil vide,
om det er muligt at forbedre mulighederne for, at travbaner, der ligger tæt på eller i en byzone, kan
tilpasses eller udvides.
Miljøministeriet bemærker, at denne problemstilling ikke er omfattet af nærværende høring. KL’s
bemærkninger vil dog indgå i ministeriets overvejelser angående kommende ændringer af
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
3.2.
Dispensationsmulighed for dyreparker og børneinstitutioner fra
husdyrbruglovens § 6, stk. 1 og undtagelse fra
husdyrgodkendelsesbekendtgørelse § 31
Fredericia Kommune bemærker, at det ikke giver mening, at dyreparker skal ansøge om tilladelse efter
husdyrbruglovens § 16 b, da beskyttelsesniveauet er møntet på en effektiv husdyrproduktion i
landbrugserhvervet. Fredericia Kommune bemærker endvidere, at såfremt det fastholdes, at
dyreparker med et produktionsareal på mere end 100 m2 skal ansøge om en § 16 b tilladelse, mener
Fredericia Kommune, at det skal være muligt at dispensere fra det beregnede lugtgenekrav til byzone i
www.husdyrgodkendelse.dk.
KL anfører, at dyreparker, som er omfattet af dispensationsmuligheden i
husdyrgødningsbekendtgørelsen stadig er fastlåst og uden mulighed for at ændre produktionsarealer,
dyrehold, møddingpladser m.v. Herudover bemærker KL, at der ikke er foreslået en
dispensationsmulighed til byzone eller alternativt en undtagelse for godkendelses/tilladelsespligtige
dyreparker og børneinstitutioner fra husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Hvad angår Fredericia Kommunes og KL’s bemærkning om behovet for en undtagelse fra
bekendtgørelsens lugtgeneniveau i § 31, henviser ministeriet til pkt. 4 i høringsnotat til ændring af
bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring og anvendelse af gødning
(husdyrgødningsbekendtgørelsen) med ikrafttrædelse 1. januar 2022.
Miljøministeriet finder ikke Fredericia Kommunes og KL’s ønske om, at dyrparker og lign. undtages
fra reglerne i husdyrbrugloven og bekendtgørelsen hensigtsmæssigt, idet der efter
omstændighederne kan være tale om væsentlige miljøgener forbundet med disse husdyrbrug, som
skal reguleres med vilkår efter husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
3.3.
Digitalisering af husdyrgodkendelse.dk
KL beklager, at ministeriet ikke synes at have gjort sig nye overvejelser ift. at gøre
godkendelsesbekendtgørelsen mere digitaliseringsklar. Dette skal ses i lyset af, at der siden
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Orientering om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
2491844_0010.png
lanceringen af husdyrgodkendelse.dk i 2007 (snart 15 år) ikke har været en relevant digital
videreudvikling af systemet – ud over tilpasning af beregningsmodellerne m.v. KL oplister en række
konkrete ændringsforslag.
Miljøministeriet er ikke enigt i, at der ikke er foretaget relevant digital videreudvikling af
husdyrgodkendelse.dk siden 2007. Ministeriet bemærker, at husdyrgodkendelse.dk i 2016-2017 blev
opbygget som et helt nyt system. På de områder, hvor husdyrgodkendelse.dk ligner det tidligere
system, har dette været tilsigtet af hensyn til systemets brugervenlighed. Ministeriet bemærker, at
husdyrgodkendelse.dk er opbygget som et ansøgnings -og sagsbehandlingssystem, som er målrettet
de sagstyper, der følger af husdyrbrugsloven og husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. I forbindelse
med sagsbehandlingen af disse sagstyper trækker husdyrgodkendelse.dk på flere kilder af eksterne
data, hvor dette er muligt og hensigtsmæssigt, herunder fx arealinfo.dk. På samme måde trækker
husdyrgodkendelse.dk på data fra sagsbehandlingen af relevante ansøgninger helt tilbage fra 2007.
Derudover bemærkes, at Miljøministeriet løbende overvejer, hvorledes disse hensyn bedst muligt
sikres i lovgivningen.
3.4.
Produktionsarealet
i æglæggerstalde med redekasser
Danske Æg bemærker, at den gældende husdyrgodkendelsesbekendtgørelse indeholder en uklarhed
om, hvordan produktionsarealet i æglæggerstalde med redekasser skal fastlægges.
Landbrug & Fødevarer havde forventet, at det tidligere påpegede og presserende problem med
emissionsfaktoren for stalde med æglæggende høner med redekasser ville blive løst som
tidligere tilkendegivet (høringsnotat af 29. december 2020).
Miljøministeriet er opmærksom på problemstillingen, som indgår i det igangværende arbejde med at
opdatere det faglige og økonomiske grundlag for fastsættelse af BAT-krav for husdyrproduktioner,
herunder fjerkræ. Ministeriet bestilte i 2019 en udredning på problemstillingen. Denne udredning er
efterfølgende blevet en del af BAT-projektet, som ministeriet forventede afsluttet i 2020. Ministeriet
må dog beklageligvis oplyse, at BAT-projektet er udfordret af forsinkelser, og at der ikke forventes
en endelig afklaring af ovennævnte problemstilling før tidligst sommeren 2022. Ministeriet vil dog
afsøge mulighederne for at få en løsning med i en kommende ændring af bekendtgørelsen
uafhængigt af, om BAT-projektet er afsluttet.
3.5.
Administrative konsekvenser m.m.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) anfører i høringssvaret, at OBR vurderer, at
bekendtgørelsesudkastet ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet. OBR har ikke
bemærkninger til ministeriets vurdering af, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er
relevante for de konkrete ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
Miljøministeriet tager OBRs bemærkninger til efterretning.
10