Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 134
Offentligt
2490305_0001.png
15.03.2021
Kommentarer fra Danmarks Cykle Union vedr. NNP i hhv. Gribskov og
Fussingø
Mountainbikere er glade for en varieret og rig natur. DNA’et i Mountainbiking er at cykle i terræn
der er foranderligt og udfordrende. Foranderligt fra dag til dag, årstider og geografi mm.
DCUs mange foreninger og medlemmer nyder dagligt godt af at kunne cykle på veje, stier, spor
mv. Til cykling i almindelighed, pendling, rekreative ture, motion, træning, events og løbsafvikling.
DCU’s formål er at skabe bedst mulige sportslige resultater indenfor cyklingens discipliner, og
heraf kommer en masse talent og elitearbejde med især børn og unge rundt i det ganske land.
Mountainbike er en relativ ung disciplin med sin spæde start for omkring 30 år siden. De første
MTB-spor blev etableret for 20 år siden på Naturstyrelsens arealer. Og i de seneste 10 år er det
blevet til en folkesport med omkring 500.000 udøvere jf. de seneste tal fra IDAN
1
. Under 10% af
disse udøvere er organiseret i klubber og foreninger, hvor vi kan kommunikere med dem.
Der er etableret flere hundrede spor de senere år, og ca. halvdelen af de 1.400 km officielt
graduerede spor
2
, er beliggende i Naturstyrelsens skove. Disse mange kilometer spor er
etableret af frivillige
3
i samarbejde med NST, under naturhensyn, hensyn til øvrige skovbrugere,
og med en kvalitet der gør sporene spændende og udfordrende for især Mountainbikere. Men
også Trail-løbere, vandrere og andre der ønsker at bevæge sig i kuperet terræn.
Som sporbyggere arbejder vi ud fra et bæredygtighedsprincip der går på tre ben –
bæredygtighed og hensyn til natur og miljø, social bæredygtighed i forhold til at planlægge spor
klogt for at mindske risiko for gene med andre brugergrupper, økonomisk bæredygtighed i forhold
til at etablere spor der er holdbare og har en kvalitet der fortsat gør det interessant at benytte
sporet (og dermed gør at mountainbikerne primært benytter de etablerede spor).
Cyklende har ikke fri fladefærdsel. Og er derfor afhængig af veje, stier og spor i passende kvalitet
til både rekreativ cykling og til organiseret træning på Mountainbike.
Det ønskes at træning, events og konkurrence afvikling stadig vil kunne lade sig gøre på sikkert
1
Idrættens Analyseinstitut, dec.2020, https://idan.dk/vidensbank/downloads/status-paa-danskernes-
idraetsdeltagelse-2020/cb5a3970-42f4-4199-ba12-aca800dad3c4
2
OnTrail, https://ontrail.dk/?page_id=664
3
Syddansk Universitet, Jan.2021. https://www.sdu.dk/-
/media/files/om_sdu/centre/c_isc/pixi/2021/frivillig_mtbsporbygning_final.pdf
Danmarks Cykle Union
Danish Cycling Federation
Idrættens Hus
Brøndby Stadion 20
DK-2605 Brøndby
Denmark
web
facebook
email
tel
cyklingdanmark.dk
facebook.com/DanmarksCykleUnion
[email protected]
+45 43 26 28 02
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Henvendelse af 29/11-21 fra Danmarks Cykel Union om udfordring omkring Naturnationalparkers afgræsninger i forhold til MTB i de danske skove
2490305_0002.png
grundlag, særligt de steder hvor der er tradition for sådanne gennemført af lokale frivillige
klubber.
Sikkerhed og formidling
DCU er bekymret for sikkerheden, og at det udvidede ansvar som træner for mindreårige vil
betyde, at konsekvensen bliver, at ingen vil tage den risiko, der er forbundet med store dyr i
indhegning. Ikke kun i forbindelse med egen aktivitet, men ligeledes når generel aktivitet, hunde
eller andet kan gøre, at man uforvarende kan komme i en farlig situation.
Og det vil ganske sikkert have negativ indflydelse på manges, og især børn og unges, adgang på
MTB, enten med trænere, forældre eller alene, hvis ikke det er sikkert at være aktiv i
Naturnationalparkerne.
Vi er som cyklende vant til at følge færdselsloven – som også er gældende i skoven.
Vi er også oplært med at man følger den, af lodsejer, opsatte skiltning.
Skiltning som i dag ikke indbyder til aktivitet i indhegninger med dyr. Anbefalingerne er direkte
imod og handler om rolig adfærd og sikkerhedsafstand. Hvad er fx ’sikker afstand’ når man
kommer på MTB i fart med fx 40 km/t på en nedkørsel på et Mountainbikespor? Eller bare som
cyklende i almindelighed?
DCU er bekymret for om formidlingen af informationer, vejledning, anbefalinger osv. vil blive set,
forstået og efterlevet (manglende info kan få katastrofale følger for fx turisten på MTB).
Det skal være tydelig præcisering af reel risiko, samt hvem der bærer ansvaret for uheld
forårsaget af dyrene, uanset i hvilken forbindelse man er der.
Fussingø - Etableret MTB-spor
Mountainbikesport er planlagt og udført af frivillige efter aftale med NST Kronjylland med mindst
mulig indgriben og tilførsel af materiale samt med bedst mulige naturhensyn.
Vi læser af projektforslaget, at MTB-sporet i fremtiden skal udvikle sig udenfor det hegnede areal.
Det håber vi bliver en reel mulighed og ser frem til dette via samarbejdet med de lokale
Mountainbikere og sporbyggere fra bl.a. MTB Randers.
Vi ser det svært/umuligt at kunne afvikle sportslige arrangementer med spor og eventplads i en
hegning, og træning med børn og unge vil nok primært afvikles på områderne udenfor hegn.
DCU vil gerne sikre, at der fortsat bliver reel adgang på 2 hjul på sporene samt veje og stier
indenfor hegningen. Samt sikre mulighed for at vedligeholde Mountainbikesporet, hvor adgang
med fx biler med Trailere, maskineri osv. vil være en nødvendighed. Ikke bare efter parkens
indvielse, men også i årene for eftertiden.
Det bliver uden tvivl en hård belastning for sporene, med tunge planteædere som kvæg og heste
vil trampe eksisterende spor i stykker, da de bruger sporene til at traversere på i kuperet terræn.
Det har vi erfaringer med fra andre steder, hvor bunden ikke er naturlig bærestærk (hvilken den
kun naturligt er i områder på Bornholm)
Idrættens Hus
Brøndby Stadion 20
DK-2605 Brøndby
Denmark
web
facebook
email
tel
cyklingdanmark.dk
facebook.com/DanmarksCykleUnion
[email protected]
+45 43 26 28 02
Danmarks Cykle Union
Danish Cycling Federation
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 134: Henvendelse af 29/11-21 fra Danmarks Cykel Union om udfordring omkring Naturnationalparkers afgræsninger i forhold til MTB i de danske skove
2490305_0003.png
Vi vil nok kunne leve med dyrenes efterladenskaber. Men erfaringen med især kvæg er her, at
denne kan stedvis være så intens, at man ikke ønsker at cykle der. Hverken i forhold til føret eller
efterfølgende voldsomme lugtgene mm.
Gribskov
Her findes der ikke et officielt Mountainbikespor, men skoven bruges flittigt på det etablerede sti
og vejsystem der findes i skoven. Desuden danner skoven også areal til det årlige traditionsrige
H12 mountainbikeløb.
Vi ser med bekymring på en evt. fremtid hvor flere af Naturstyrelsens skove udpeges til NNP’er
og måske hegnes tilfølge. På hele Nordsjælland findes der kun Mountainbikespor på
Naturstyrelsens arealer. Og spor som er blandt de mest benyttede i Danmark bl.a. grundet
befolkningstætheden.
Såfremt MTB-spor vil blive indhegnet i Nordsjælland ser vi et scenarie hvor rigtigt mange vil
benyttede de ikke-hegnede arealer – MTB-spor eller ej. Vi forudser desværre også i det scenarie,
at vi vil komme til at se mere uhensigtsmæssig færdsel fra ”stærke” grupper både i og udenfor
NNP’er hvor flere piratspor muligvis vil opstå, uden hensyn eller omtanke for natur og miljø mm.
Det er netop dette scenarie vi bevidst og strategisk har og fortsat arbejder for at undgå. Med
intelligent planlægning af bæredygtige Mountainbikespor. Og uddannelse af trænere og
sporbyggere der involverer børn, unge og voksne i en sund kultur der i høj grad udspiller sig i
naturen.
P.v.a. Danmarks Cykle Union
Christoffer Riis Svendsen
Projektleder / Udviklingskonsulent
Danmarks Cykle Union
Danish Cycling Federation
Idrættens Hus
Brøndby Stadion 20
DK-2605 Brøndby
Denmark
web
facebook
email
tel
cyklingdanmark.dk
facebook.com/DanmarksCykleUnion
[email protected]
+45 43 26 28 02