NOTAT
Transportministeriet
Københavns Kommune, Økonomiforvaltningen
Bemærkninger vedr. notat om grønbroget tudse og Lynetteholm
23. november 2021
S-20150609-0787
D-20211123-183091
Baggrund
Transportministeriet har ved mail af 23. november 2021 bedt By & Havn om be-
mærkninger til et notat udarbejdet af Amphi Consult for Danmarks Naturfrednings-
forening med titlen ”Vurdering af grønbroget tudses udbredelse i konsekvensområ-
det for anlæg af Lynetteholmen i Københavns Kommune” af 14. november 2021.
Bemærkninger
Indledningsvis skal det bemærkes at Amphi Consults notat omtaler observationer
af grønbroget tudse på en række geografiske områder, som ikke direkte berøres af
anlægsarbejderne for Lynetteholms modtageanlæg eller adgangsvejen via Kraf-
værkshalvøen og Prøvestenen. Det drejer sig om Nordhavn, Prøvesten Syd og
Kløverparken.
Det omtales i notatet at adgangsvejen kan gå via Kløverparken/Skanskas arealer.
Dette er ikke tilfældet. Adgangsvejen, som er fastlagt i lovgrundlaget (L220), går
via den eksisterende Prøvestensbro og via industriarealer på Prøvestenen og vi-
dere til Kraftværkshalvøen. Ligeledes omtales etablering Østlig Ringvej som ad-
gangsvej med betydning for Prøvestenen/Kløverparken. En østlig ringvej indgår
ikke i det anlægsarbejde som udføres på baggrund af L220 som Folketinget vedtog
4. juni 2021.
I forbindelse med den miljøkonsekvensrapport, som var i offentlig høring i perioden
30. november 2020 til 25. januar 2021, har forekomsten af grønbroget tudse i om-
råderne omkring det kommende anlægsarbejde været behandlet (jf. ”Lynetteholm,
Miljøkonsekvensrapport” af 24. november 2020 side 437f og side 444.).
Der er ikke er foretaget fund af grønbroget tudse på arealet, hvor modtageanlæg-
get skal ligge. Modtageanlægget er placeret på et tørt areal uden egnede leveste-
der, og tilkørslen hertil kommer hovedsagelig til at foregå på eksisterende veje og
via en ny adgangsvej på via Prøvestenen, som allerede er et eksisterende industri
og havneområde, hvor der i forvejen kører tung trafik. By & Havn rådgiver har der-
for vurderet at bestande eller levesteder for grønbroget tudse ikke bliver negativt
påvirket af projektet, og at der derfor heller ikke er behov for afværgeforanstaltnin-
ger.
I Trafikstyrelsens sammenfattende redegørelse (”Sammenfattende redegørelse
Miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm, temarapport for uddybning
af sejlrende og klapning samt supplerende miljøkonsekvensrapport for etablering af
Lynetteholm”) af 14. maj 2021 har By & Havn bemærket (side 33):