Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 12
Offentligt
2458835_0001.png
TALEPAPIR
Den 6. oktober 2021
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål A:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 11. og 12. oktober 2021 samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
Jeg vil gennemgå dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober. Der er 11
punkter. Punkt 1 er til forhandlingsoplæg, mens de
resterende punkter er til orientering.
Punkt 1 er
fiskerimuligheder for Østersøen i
2022.
Forslaget indeholder kvoter for 10 bestande.
Forslaget lægger op til meget store reduktioner på
især torsk i vestlig Østersø, men også sild. Endelig må
laks i 2022 som noget nyt kun fanges som bifangst.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0002.png
TALEPAPIR
Det siger sig selv, at det vil have store negative
erhvervsøkonomiske konsekvenser for de fiskere, der
bliver ramt af kvotereduktioner.
For vest-torsk har Kommissionen foreslået en kvote
på 324 tons til det kommercielle fiskeri, som alene må
anvendes til bifangster. Lukkeperioden udvides
desuden med 14 dage i den vestlige Østersø.
Og igen i år er øst-torsk også begrænset til bifangst.
Det bliver svært for fiskerne at tilrettelægge deres
fiskeri med så begrænsede bifangstkvoter særligt for
vest-torsk og vest-sild. Ikke mindst fordi vest-torsk er
en af vigtigste kvoter for de danske fiskere i
Østersøen.
Kommissionen har anlagt en forsigtig tilgang med
henvisning til det blandede fiskeri med behov for
beskyttelse af særligt torsk.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0003.png
TALEPAPIR
Således har den biologiske rådgivning lagt op til, at
der ville kunne fastsættes lidt højere kvoter, end
Kommissionen har foreslået, på brisling, centralsild
og rødspætte. Det ville kunne ske med respekt for
bæredygtigheden.
Derfor bør der også findes en samlet løsning for torsk
i Østersøen, som tillader fortsat fiskeri på andre
bestande,
idet
der
tages
højde
for
landingsforpligtelsen.
Det rekreative fiskeri efter torsk begrænses betydeligt
til én torsk, som den enkelte lystfisker må tage med i
land per dag. Dertil kommer, at der ikke må være
rekreativt fiskeri efter torsk i lukkeperioden.
Rekreativt trolling
1
fiskeri efter laks er tilladt med
maksimum en laks per lystfisker per dag. Og vilde
laks skal genudsættes.
1
Trolling dækker over en fiskemetode hvor man trækker en agn (madding) gennem vandet efter en båd.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0004.png
TALEPAPIR
Der er lagt op til, at alle skal indrette sig på at få meget
lidt torsk. Og det er jo også derfor, at det er væsentligt
med en samlet plan for fremtidens fiskeri i Østersøen.
Som en del af en sådan plan, mener jeg, at der er
behov for at hjælpe nogle fiskere ud af fiskeriet på en
god måde.
Efter
min
opfattelse
er
der
behov
for
en
ophugningsordning. Jeg vil fortsætte drøftelserne om
dette med Folketingets partier.
Det er nogle helt ekstraordinære omstændigheder, vi
er i. Uanset hvordan vi forholder os, må vi forudse et
forhandlingsresultat,
som
ligger
tæt
op
ad
Kommissionens restriktive forslag.
Det tilsiger den alvorlige situation. Derfor kan
regeringen
også
overordnet
bakke
op
om
Kommissionens forslag.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0005.png
TALEPAPIR
Regeringen vil i den sammenhæng lægge vægt på, at
der findes en samlet tilfredsstillende løsning for torsk
i Østersøen, som tillader fortsat fiskeri på andre
bestande.
Regeringen er enig i behovet for restriktioner for det
rekreative fiskeri efter torsk og laks, som har det
dårligt.
Regeringen kan også støtte supplerende tiltag, som er
målrettede og afbalancerede.
Jeg håber, I har forståelse for den ekstraordinære
situation. Under alle omstændigheder bliver det
meget svære forhandlinger.
Udover
Østersøen
skal
der
også
fastsættes
fiskerimuligheder for sperling i Nordsøen fra den 1.
november samt eventuelt for lodde ved Grønland.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0006.png
TALEPAPIR
Punkt 2 er
fiskerikonsultationer mellem EU og
Storbritannien for 2022.
Det omfatter i alt 76
fælles bestande.
Af de fælles bestande, der skal diskuteres i efteråret
er særligt havtaske, kulmule, jomfruhummer samt en
række fladfisk i Nordsøen af betydning for Danmark.
Det er meget vigtigt, at forhandlingerne afsluttes, så
der er klarhed om kvoterne fra 1. januar 2022.
Vi vil derudover lægge vægt på, at aftalen for 2022
understøtter den fulde adgang til fiskeri i britiske
farvande, som det er fastlagt i Handels- og
Samarbejdsaftalen med Storbritannien.
Punkt 3 vedrører
fiskerikonsultationer mellem
EU og Norge for 2022.
Det er blevet mere
komplekst efter Brexit. En række fiskerimuligheder i
Nordsøen skal nu fastsættes mellem tre parter: EU,
Norge og Storbritannien.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0007.png
TALEPAPIR
Fiskerimulighederne i Skagerrak fastsættes fortsat
mellem EU og Norge.
Jeg forventer, det bliver vanskelige forhandlinger.
Efterdønningerne fra Brexit påvirker stadig alle
parter på fiskeriområdet omkring Nordsøen.
Diskussionerne om torsk i Nordsøen og Skagerrak
forventes – igen i år – at blive svære. Og
diskussionerne om sild i Nordsøen og Skagerrak
forventes også at blive svære.
Jeg har stort fokus på, at forhandlingerne afsluttes, så
der er adgang til norske farvande fra 1. januar 2022.
Det er særligt vigtigt for det danske demersale fiskeri.
Endelig skal jeg nævne, at forhandlingsklimaet med
Norge
også
påvirkes
af
problematikken
om
fiskerimulighederne efter makrel, samt om adgangen
til fiskeri ved Svalbard.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0008.png
TALEPAPIR
Jeg håber, at der kan findes forhandlingsløsninger på
begge problemer. Vi har ikke interesse i en konflikt.
Punkt 4 er
forberedelse af årsmøde i ICCAT,
som er Den Internationale Kommission for bevarelse
af Tunbestanden i Atlanterhavet. Vi deltager for at
følge arbejdet med at skabe mere information om
tunens udbredelse i Skagerrak og Kattegat.
Under
punkt
5
drøftes
”fit
for
fiftyfive”
klimapakken
med fokus på landbrugssektoren.
Pakken skal udmønte EU’s klimamål for 2020 og
bidrage til at nå EU’s klimamål for 2030 på mindst
55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet.
Pakken indeholder en række forslag, hvor nogle af
dem vil påvirke landbrugssektoren direkte.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0009.png
TALEPAPIR
Regeringen ser generelt positivt på forslaget om
regulering
af
arealanvendelse,
ændringer
2
i
arealanvendelse og skovbrug (LULUCF ). Det er
meget positivt, at forslaget lægger op til etablering af
en særskilt landsektor efter 2030.
Fra dansk side arbejder vi netop for en ny og ambitiøs
model
for
klimaregulering
gennem
en
landsektorsøjle, der skal dække både landbrug samt
optag og udledninger fra jorde og skove.
Det vil mindske konkurrenceforvridningen i EU og
give bedre incitamenterne for klimavenligt landbrug.
I reformforhandlingerne har vi arbejdet aktivt for, at
EU’s nye landbrugspolitik kan anvendes til at
fremme klimavenligt landbrug, for eksempel udtag af
kulstofrige jorde.
2
LULUCF – Land Use, Land Use Change and Forestry (udtales LU-LU-C-F).
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0010.png
TALEPAPIR
Desuden ser vi frem til Kommissionens meddelelse
om ”carbon farming” eller på dansk ”kulstof
landbrug” i slutningen af året samt Kommissionens
forslag om afskovningsfri fødevareforsyningskæder.
Det er vigtigt, at alle instrumenter tages i brug for at
håndtere klimaudfordringen i landbrugssektoren.
Derfor er jeg også rigtig stolt af vores landbrugsaftale
fra denne uge. Jeg synes, at vi sætter barren højt i
Danmark.
Men ”fit for fiftyfive” klimapakken er en kompleks
størrelse, som vi er ved at analysere nærmere på,
herunder de potentielle økonomiske konsekvenser.
Punkt 6 er en drøftelse af Kommissionens
ny EU-
skovstrategi.
Sagen hører under miljøministeren.
Strategien er et godt afsæt for en indsats for skovenes
bidrag til klima- og biodiversitetsudfordringerne.
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0011.png
TALEPAPIR
Punkt 7 er status for forberedelse af de
strategiske
planer under den fælles landbrugspolitik.
Med
landbrugsreformen
skal
medlemslandene
udarbejde en strategisk plan til gennemførelse af
landbrugspolitikken for perioden fra 2023 til 2027.
Planen skal vise, hvordan det enkelte medlemsland
vil
udmønte
midlerne
under
den
fælles
landbrugspolitik.
Den endelige strategiske plan skal fremsendes til
Kommissionen senest den 31. december 2021.
En række medlemslande er bekymrede for, om det er
realistisk at nå at udarbejde og fremsende den
strategiske plan inden nytår.
Denne bekymring deler vi. Det er endvidere vigtigt,
at de strategiske planer holder sig til rammen og
kriterierne fastlagt i landbrugsreformen.
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0012.png
TALEPAPIR
Punkt 8 er
revision af EU’s handelsnormer for
landbrugsprodukter,
hvor Kommissionen i 2022
forventes at komme med et forslag.
Kommissionen vurderer, at man bør indarbejde
specifikke bæredygtighedskriterier i forhold til
fødevaretab og madspild.
Regeringen støtter fokus på bæredygtighed. Der er
dog generelt ikke behov for nye handelsnormer. En
revision bør derfor også føre til en ophævelse af
handelsnormer, der ikke længere er relevante.
Et andet emne er honning, hvor vi – som andre
medlemslande – ønsker en opstramning i forhold til
mærkning med oprindelse.
Punkt 9 omhandler
begrænsning af adgangen til
EU-farvande.
Forslaget
viderefører,
at
medlemslandene har ret til at begrænse fiskeriet i
farvande indtil 12 sømil.
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0013.png
TALEPAPIR
Det gør, at fiskeriet forbeholdes fartøjer, der
traditionelt har fisket i disse kystnære områder.
Ellers ville det udløbe den 31. december 2022.
Vi mener dog, at perioden måske skal være kortere
end 10 år. Så kan man se på adgangsregimet sammen
med en kommende reform af den fælles fiskeripolitik.
Punkt 10 er
EU’s holdning til brug for de årlige
fiskerikonsultationer
med
Storbritannien.
Kommissionen har fremsat forslag til et generelt
mandat for de årlige fiskerikonsultationer mellem EU
og Storbritannien i perioden frem til 2026.
Overordnet set er mandatets tilgang, at EU i
konsultationerne med Storbritannien skal følge de
principper og tilgange, som EU også følger internt i
fastsættelsen af de årlige fiskerimuligheder.
Det støtter vi selvfølgelig. Det er også vigtigt for os, at
der sikres en effektiv og inddragende proces.
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 12: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 6/10-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021
2458835_0014.png
TALEPAPIR
Punkt 11 er en
ny fiskeripartnerskabsaftale med
Mauretanien.
Forslaget giver EU’s fiskerfartøjer
mulighed for fiskeri af blandt andet tun og pelagiske
arter. Regeringen har fokus på, at fiskeriet skal være
bæredygtigt, og at fiskeri alene må ske på et overskud.
---o0o---
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogen sager.
14