Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 118
Offentligt
2488027_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 25. november 2021
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 096
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag IV og V til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Grundnotat om persistente organiske miljøgifte
2488027_0002.png
Sager til Rådet
Cirkulær økonomi
J.nr. 2021-2189
Ref. AMWNO
Den 19. november 2021
MIM 096
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/1021 om persistente organiske miljøgifte
Kommissionens dokumentnummer KOM (2021) 656
Resumé
Med Kommissionens forslag til EU retsakt
”om
ændring af bilag IV og V til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte” foreslås en revidering af de
koncentrationsgrænser for visse stoffer og grupper af stoffer, der er fastsat i bilag IV og V til POP-
forordningen, som bestemmer, hvordan affald der indeholder POP (persistente organiske miljøgifte)
behandles, særligt hvorvidt det kan genanvendes eller bør destrueres eller irreversibelt omdannes.
Formålet med revisionen er at fastsætte eller revidere allerede eksisterende grænseværdier for
indholdet af POP-stoffer i affald, så der opnås den bedst mulige balance mellem tre generelle mål
med revision af forordningen: 1)
”overgang
til et giftfrit materialekredsløb af høj kvalitet”, 2)
”øget
genanvendelse og cirkularitet”
og
3)
”nedbringelse
af drivhusgasemissioner.”
Forslaget vil potentielt have lovgivningsmæssige konsekvenser for den danske miljølovgivning.
Forslaget kan have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Miljøministeriet har iværksat et
arbejde mhp. at kunne fremlægge en vurdering af disse konsekvenser.
Forslaget vil have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, EU og tredjelande blandt
andet begrundet i de skærpede grænseværdier for POP-stoffer, som øger kvaliteten af genanvendte
giftfrie materialer.
Baggrund
Som element i efterlevelsen af EU's internationale forpligtelser i henhold til Stockholmkonventionen
har Kommissionen ved KOM (2021) 656 af 28. oktober 2021 fremsendt forslag om ændring af bilag IV
og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 om persistente organiske
miljøgifte. Forslaget er oversendt til Rådet 28. oktober 2021 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og skal behandles efter proceduren for den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Grundnotat om persistente organiske miljøgifte
Formål og indhold
Formålet med revisionen af POP-forordningen er, at ajourføre de koncentrationsgrænser for visse
stoffer og grupper af stoffer, der er fastsat i bilag IV og V til POP-forordningen så der opnås den bedst
mulige balance mellem tre generelle mål med revision af forordningen: 1) ”overgang til et giftfrit
materialekredsløb af høj kvalitet”, 2) ”øget genanvendelse og cirkularitet” og 3) ”nedbringelse af
drivhusgasemissioner.”.
Forordningen bestemmer, hvordan affald, der indeholder POP-stoffer,
behandles, særligt hvorvidt det kan genanvendes eller bør destrueres eller irreversibelt omdannes.
Denne ajourføring bringer forordningens bilag IV og V i overensstemmelse med
Stockholmkonventionen og POP-forordningens bilag I, der omfatter de POP-stoffer der er opført i
konventionen. Det skyldes, at de stoffer, der er opført i hhv. konventionen og forordningens bilag I,
afstemmes, og der indføres koncentrationsgrænseværdier for POP-stofferne. Revisionen af
forordningen tilpasser også grænseværdierne for visse POP-stoffer, der allerede er opført på
forordningens bilag IV og V, til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Håndteringen af POP-affald, herunder dets genanvendelse, når dette er muligt, bør foretages på en
miljømæssigt forsvarlig måde med minimal indvirkning på menneskers sundhed og miljøet. De
fremkomne sekundære materialer bør altid være sikkert brugbare og egnede til formålet og i videst
muligt omfang frie for giftige stoffer. Revisionen af forordningen bør også minimere det omfang, i
hvilket giftige stoffer udledes i miljøet, og dermed bidrage til målet om nulforurening ved at reducere
POP-stoffers miljø- og sundhedsmæssige virkninger. For at opnå dette skal der være passende
avancerede sorterings- og dekontamineringsteknologier til rådighed.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
Da der er tale om en forordning, har reglerne umiddelbar retsvirkning i Danmark.
Konsekvenser
Generelt om konsekvensvurderingerne bemærkes det, at der særligt på det økonomiske område stadig
er tale om foreløbige vurderinger.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes ikke
at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Der kan være erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomheder, der
tidligere har kunnet komme af med deres affald til genanvendelse eller materialenyttiggørelse ved fx
vejfyld og støjvolde eller for behandlingsanlæg som har modtaget POP-holdigt affald til behandling.
Miljøministeriet vil undersøge disse nærmere.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Grundnotat om persistente organiske miljøgifte
2488027_0004.png
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark alene begrundet i, at
uønskede POP-stoffer i affald ikke længere vil indgå i nye materialestrømme, hvilket vil skabe bedre og
mere sikre sekundære ressourcer, som også vil forhøje forbrugertilliden til genanvendt materiale.
Høring
Notatet har været i høring i Miljøspecialudvalget.
Dansk Industri er indforstået med, at det kan være gavnligt at fokusere på grænseværdierne for POP-
stoffer med det formål at sikre overgangen til et giftfrit materialekredsløb, øge genanvendelsen og
cirkulariteten samt nedbringe drivhusgasemissioner. Dansk Industri gør samtidig opmærksom på, at
der kan opstå en række uhensigtsmæssigheder for cirkulariteten for materialer i tilfælde, hvor stoffet
HBCD har været anvendt som brandhæmmer, herunder som lovpligtig brandhæmmer dels i EPS som
isoleringsmateriale i byggebranchen og dels i elektronik. Der gøres således opmærksom på, at det ved
den foreslåede nedsættelse af grænseværdien til 1/10 del af den tidligere værdi ikke længere vil være
muligt at genanvende en række materialestrømme med potentielt indhold af flammehæmmer. Dansk
Industri peger endvidere på, at det ikke er muligt at detektere og kontrollere en grænseværdi på det
foreslåede niveau. For en række produkter fra tredjelande er det ikke altid muligt at vide, om der er
brugt HBCD som flammehæmmer, og det vil derfor ikke rent praktisk være muligt at detektere
niveauer over grænseværdien i en givet materialestrøm. Det vil gælde for såvel byggeaffald som
elektronikskrot. Endelig peger Dansk Industri på, at investeringer i at undersøge og etablere mulighed
for genanvendelse vil være tabt, idet det ikke længere vil være muligt at genanvende fraktioner med
potentielt indhold af HBCD. Det vil potentielt kunne have meget store konsekvenser for de mulige
genanvendelser af byggematerialer. Dansk Industri opfordrer derfor til, at man sikre en mulighed for
at genanvende EPS og elektronikskrot enten gennem en revidering af grænseværdierne til et niveau,
der kan måles eller gennem etablering af en alternativ metode til vurdering af risikoen for stoffernes
tilstedeværelse i de forskellige materialestrømme. Dette for at undgå at stoppe for genanvendelsen af
EPS og elektronikskrot uden der er nogen rimelig grund til det, alene af hensyn til, at tilstedeværelsen
af stoffet hverken kan bevises eller det modsatte.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der var bred opbakning til Kommissionens kemikaliestrategi hvoraf det fremgår, at Kommissionen
ønsker at revidere POP-forordningens bilag IV og V.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag til forordning om persistente organiske miljøgifte
velkomment som grundlag for drøftelse af styrket håndtering af uønskede og problematiske miljøgifte.
Forslaget kan bidrage til både miljø- og klimagevinster ved at sikre, at affald med POP-stoffer ikke
kommer videre i nye materiale strømme og dermed øges kvaliteten af genanvendelsen for det affald,
der ikke indeholder POP-stoffer. Det undersøges, om der er eksisterende genanvendelseskredsløb, som
påvirkes af forslaget, og hvor der bør findes en anden balance mellem ønsket om giftfri materiale
kredsløb og øget genanvendelse og cirkularitet, end den, der er lagt til grund i forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.
3