Ligestillingsudvalget 2021-22
LIU Alm.del Bilag 9
Offentligt
2469968_0001.png
På vegne af
Ligestillingsafdelingen, Beskæftigelsesministeriet
RAPPORT OM MÅLTAL
OG POLITIKKER 2020
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE
INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
Dokumenttype
Rapport
Dato
Udarbejdet af
Oktober 2021
Rambøll Management Consulting
Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
https://dk.ramboll.com
Rambøll Management Consulting
A/S
CVR NR. 60997918
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
INDHOLD
1.
1.1
1.2
1.3
1.4
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
3.3
4.
4.1
4.2
5.
5.1
5.2
6.
6.1
Indledning
Indledende ord
Rapportens formål og baggrund
Rapportens indhold
Resumé
Anvendt metode og datagrundlag
Indberetningens temaer
Indberettende statslige institutioner og virksomheder
Kønssammensætning i bestyrelse
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser fra 2019-2020
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser fra 2013-2020
Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser i 2020 – et blik på fordelingens variation
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
Måltal hos statslige institutioner og virksomheder uden en ligelig
kønssammensætning
Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt
statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med en politik for
kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer
Statslige aktieselskabers kønssammensætning i bestyrelsen
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
2
2
2
2
3
5
5
6
8
8
11
12
14
14
16
17
17
18
20
20
Bilag 1:
Spørgsmål besvaret af statslige virksomheder og institutioner i henhold til
ligestillingslovens § 11
Bilag 2:
Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder fordelt på
institutionsvirksomhedstype
Bilag 3:
Supplerende tabeller om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
Bilag 4:
Supplerende figur om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
1/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
1.
INDLEDNING
1.1 Indledende ord
Ligestillingslovens § 11 indebærer, at alle statslige institutioner og virksomheder med et kollektivt
ledelsesorgan skal opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen, hvis de ikke har
en ligelig kønssammensætning. Statslige institutioner og virksomheder med 50 medarbejdere eller
flere skal tillige udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledel-
sesniveauer, hvis denne ikke allerede er ligelig. Der skal afrapporteres om måltal og politikker én
gang om året.
Formålet med lovgivningen er at fremme en mere ligelig kønssammensætning i det øverste ledel-
sesorgan/bestyrelsen såvel som i institutionens og virksomhedens øvrige ledelse.
Med denne rapport gøres der for ottende gang status over de statslige institutioner og virksomhe-
ders afrapportering af måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i deres ledelse i
2020.
1
Rapporten er udarbejdet af Rambøll Management Consulting og baseret på modtagne ind-
beretninger medio 2021 på vegne af Ligestillingsafdelingen i Beskæftigelsesministeriet.
I denne rapport betegnes ”det kollektive ledelsesorgan” og/eller ”det øverste ledelsesorgan” i stats-
lige institutioner og virksomheder for ”bestyrelsen”, mens resten af ledelsen betegnes som ”den
øvrige ledelse/de øvrige ledelsesniveauer”.
1.2 Rapportens formål og baggrund
Formålet med denne rapport er at gøre status over de statslige institutioner og virksomheders
arbejde med at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og udarbejde politik-
ker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer, jf. reglerne i ligestillingslovens § 11.
Det er desuden hensigten at afdække niveauet for de opstillede måltal i statslige institutioner og
virksomheder og tidshorisonten for opfyldelsen af måltallene. På baggrund af indberetningerne gø-
res derudover status over kønsfordelingen i bestyrelserne. Ligesom der gøres status over måltal i
statslige aktieselskabers bestyrelser mv.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen som ligelig, hvis hvert køn er repræsenteret
ved minimum 40 pct., mens kønsfordelingen betragtes som afbalanceret, hvis hvert køn er repræ-
senteret med 30 pct.
Denne rapport beskriver de statslige institutioner og virksomheders indberetninger om måltal og
politikker ved afslutning af regnskabsperiode 2020.
1.3 Rapportens indhold
Rapporten består af et resumé samt en række kapitler og bilag.
I
kapitel 2
beskrives anvendt metode og datagrundlag. I
kapitel 3
redegøres for kønssammen-
sætningen i bestyrelsen hos de statslige institutioner og virksomheder. Kapitel
4
redegøres der for
de statslige institutioner og virksomheders opstilling af måltal. I
kapitel 5
redegøres for de statslige
institutioner og virksomheders udarbejdelse af politikker.
Kapitel 6
indeholder en beskrivelse af
kønssammensætningen i statens aktieselskaber.
1
Den årlige indberetning skal ske senest fem måneder efter regnskabsperiodens afslutning, det vil sige senest den 31. maj. Det fremgår af § 4, stk.
3, jf. bekendtgørelse nr. 114 af 30. januar 2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og
virksomheder for at fremme en ligelig kønsmæssig sammensætning.
2/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0005.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Bilag 1
indeholder det skema, som de indberettende statslige institutioner og virksomheder har
udfyldt.
Bilag 2-4
indeholder supplerende oplysninger om de indberettende statslige institutioner og virk-
somheder.
Denne rapport om de statslige institutioner og virksomheders indberetninger kan findes på
www.bm.dk.
1.4 Resumé
I 2020 har 1.101 statslige institutioner og virksomheder været forpligtet til at indberette måltal og
politikker for den kønsmæssige sammensætning af deres ledelse. Af disse har 1.081 institutioner
og virksomheder fremsendt en indberetning, hvilket svarer til en svarprocent på 98,2 pct. Svarpro-
centen sidste år var på 91,8 pct. (1.003 institutioner ud af 1.092).
Hovedparten af de modtagne indberetninger – 994 (92,0 pct.) – hører under Børne- og Under-
visningsministeriets ressortområde, mens de resterende 87 indberetninger (8,0 pct.) fordeler sig
på i alt 14 øvrige ministeriers ressort.
Derudover har 11 statslige aktieselskaber indberettet måltal og politikker via årsregnskabslovens §
99 b. De statslige aktieselskaber behandles separat i denne rapport.
Set under ét er kønssammensætningen i de statslige bestyrelser ligeligt fordelt. Den gennemsnitlige
andel af kvinder i bestyrelser blandt de indberettende statslige institutioner og virksomheder er
således 42,9 pct. ultimo 2020. Det svarer til en stigning på 3,2 procentpoint i forhold til ordningens
start i 2013, hvor den gennemsnitlige andel af kvinder var 39,7 pct. Sidste år udgjorde kvinder
42,5 pct. i bestyrelserne.
Lidt over halvdelen af de indberettende statslige institutioner og virksomheder (i alt 586, 54,2 pct.)
har en ligelig kønssammensætning i deres bestyrelse og er dermed ikke forpligtet til at opstille
måltal. Dette er en lille stigning i forhold til sidste års afrapportering, hvor andelen af institutioner
og virksomheder med en ligelig kønssammensætning var på 53,5 pct.
Blandt de 495 indberettende statslige institutioner og virksomheder i 2020, som ikke har en ligelig
kønssammensætning i deres bestyrelse, har 225 (45,5 pct.) opstillet et måltal. Sammenlignet med
2019-tallene er andelen af institutioner og virksomheder, der har fastsat et måltal, faldet med 6,0
procentpoint fra 51,5 til 45,5 pct. Fra 2018 til 2019 faldt andelen af institutioner og virksomheder,
der har opstillet et måltal, i øvrigt med 22,1 procentpoint.
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i bestyrel-
sen, har i gennemsnit opstillet et måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 42,9
pct., hvilket svarer til en mindre stigning sammenlignet med niveauet for sidste afrapportering
(41,6 pct.). Langt de fleste statslige institutioner og virksomheder har fastsat et måltal for det
underrepræsenterede køn på mellem 30 og 60 pct. Det gælder således 92 pct. af institutionerne.
Ses der alene på andelen af institutioner og virksomheder, der har fastsat et måltal, der svarer til
en ligelig kønssammensætning i intervallet 40-60 pct., er tallet 81 pct.
Den forventede tidshorisont for opnåelse af måltallet er inden udgangen af 2023 for knap fire ud af
fem (79,1 pct.) af institutionerne og virksomhederne.
3/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
For de 11 statslige aktieselskaber er den totale andel
2
af kvinder (her det underrepræsenterede
køn) i bestyrelsen 37,5 pct. Det svarer til en stigning på 6,2 procentpoint fra 2019, hvor den totale
andel af kvinder var 31,3 pct.
10 af de statslige aktieselskaber har en lige kønssammensætning i bestyrelsen og er dermed ikke
forpligtede til at opstille måltal. Det sidste selskab har en bestyrelse på tre personer, der alle er
mænd. Selskabet har ikke opstillet måltal.
378 (35,0 pct.) af de statslige institutioner og virksomheder har oplyst, at de har 50 ansatte eller
flere. De er derfor forpligtede til at have en politik for at fremme en ligelig kønsfordeling i deres
øvrige ledelsesniveauer, medmindre de har en ligelig kønssammensætning i øvrige ledelseslag. 245
institutioner og virksomheder heraf (64,8 pct.) har oplyst, at de allerede har en ligelig kønssam-
mensætning i øvrige ledelsesniveauer, hvilket er en stigning på 7,8 procentpoint sammenlignet med
2019. Tilbage er 133 statslige institutioner og virksomheder, som er forpligtede til at have en politik
for kønssammensætningen i deres øvrige ledelsesniveauer. Heraf har 60 institutioner og virksom-
heder (45,1 pct.) svaret, at de har en politik, hvilket svarer til andelen af forpligtede institutioner i
2019, der havde udarbejdet en politik.
2
Til forskel fra tidligere rapporter er gennemsnittet nu beskrevet som ”den totale andel” frem for ”den gennemsnitlige andel”, da beregningsmetoden
for gennemsnittet varierer mellem de statslige institutioner/virksomheder og de statslige aktieselskaber. For at gøre det tydeligt, at beregningsme-
toden varierer mellem de to typer af organisationer, er gennemsnittet nu beskrevet forskelligt. For at kunne sammenligne udviklingen i de statslige
aktieselskaber over tid, er beregningsmetoden for gennemsnittet bibeholdt.
4/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0007.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
2.
ANVENDT METODE OG DATAGRUNDLAG
2.1 Indberetningens temaer
Rambøll Management Consulting har på vegne af Ligestillingsafdelingen stillet et elektronisk indbe-
retningssystem til rådighed for ministerierne til brug for deres institutioner og virksomheders af-
rapportering om måltal og politikker. De 11 statslige aktieselskaber har indberettet via deres års-
rapport i henhold til årsregnskabslovens § 99 b.
Denne rapport bygger på en gennemgang/statistisk beskrivelse af de afrapporteringer, der er ind-
sendt elektronisk til Ligestillingsafdelingen i 2021. Derudover er der foretaget en separat gennem-
gang af de 11 statslige aktieselskaber på baggrund af de oplysninger, som selskaberne har afgivet
i deres årsrapporter for 2020.
De statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet via ministeriets elektroniske indbe-
retningssystem, er blevet bedt levere oplysninger om følgende:
Kønssammensætningen i bestyrelsen ved afslutning af henholdsvis regnskabsperiode 2019
og regnskabsperiode 2020
Opstillet måltal for det underrepræsenterede køn
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
Det præcise indhold af indberetningsskemaet fremgår af tabellen nedenfor og af bilag 1.
Tabel 2-1: Indhold - Indberetningsskemaet
Kønssammensætningen i bestyrelsen
v/afslutning af regnskabsperiode 2019: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
v/afslutning af regnskabsperiode 2020: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
Har virksomheden/institutionen måltal for kønssammensætningen i øverste ledelsesorgan/besty-
relse? Ja: ____ Nej: ____
Hvis ja: Opstillet måltal: Antal: ____ Procent: ____
Hvis ja: Hvornår forventes måltallet opfyldt? – Angiv årstal: ____
Fritekst (til forklaring af status vedr. måltal/til begrundelse i tilfælde, hvor virksomheden/institu-
tionen ikke har opstillet måltal): _________________________
Har virksomheden/institutionen 50 ansatte eller flere? Ja: ____ Nej: ____
Har virksomheden/institutionen en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer?
Ja: ____ Nej: ____
Har virksomheden/institutionen en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesni-
veauer? Ja: ____ Nej: ____
Fritekst (til beskrivelse af politikken/til begrundelse, i tilfælde hvor virksomheden/institutionen
ikke har en politik): _____________________________
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
5/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0008.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
2.2 Indberettende statslige institutioner og virksomheder
I alt 1.101 statslige institutioner og virksomheder har ifølge ministerierne været forpligtede til at
indberette måltal og eventuelt politikker. Af disse har i alt 1.081 indberettet (98,2 pct.). Det er en
stigning sammenholdt med sidste år (2020), hvor svarprocenten var 92 pct. (1.003 institutioner).
Tabel 2-2: Statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet måltal og politikker
3
– fordelt på
ministerier
Ressortministerium
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Social- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
I alt
Antal institutioner/virksomheder
1
994
6
1
2
4
2
0
2
3
1
16
1
7
0
0
0
38
3
0
1.081
Note: Tabellen viser antallet af indberettende institutioner og virksomheder fordelt efter ressortområde. Bemærk, at de mini-
sterier, hvortil 0 institutioner og virksomheder har indberettet, heller ikke har institutioner eller virksomheder på deres ressort-
område, der er forpligtede til at indberette. I bilag 2 fremgår navnene på de indberettende institutioner og virksomheder fra
alle ministerierne med undtagelse af Børne- og Undervisningsministeriet.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
3
De 10 statslige aktieselskaber indgår ikke i tabel 2, men er gennemgået særskilt i kapitel 6 i rapporten.
6/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0009.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Børne- og Undervisningsministeriet tegner sig med 994 institutioner for hovedparten af de indbe-
rettende enheder (92,0 pct.). Hovedparten af de indberettende institutioner og virksomheder på
Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde er friskoler og private grundskoler samt efter-
skoler. De udgør således tilsammen lidt mere end to ud af tre af de indberettende enheder.
De resterende 87 institutioner og virksomheder fordeler sig på 14 ministeriers ressort med hoved-
vægten på Uddannelses- og Forskningsministeriet, som har 38 institutioner og virksomheder, der
skal indberette måltal.
Fem ministerier har ikke nogen institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at indberette
efter § 11 i ligestillingsloven. Det drejer sig om Kirkeministeriet, Statsministeriet, Sundhedsmini-
steriet, Transportministeriet samt Udlændinge- og Integrationsministeriet.
I tabellen nedenfor ses, hvordan de indberettende institutioner på Børne- og Undervisningsministe-
riets ressortområde fordeler sig på institutionstype.
Tabel 2-3: Indberettende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet – fordelt på institutions-
type
Institutionstype
Efterskoler
Efterskoler med samlet særligt tilbud
Erhvervsskoler mv.
Frie fagskoler
Friskoler og private grundskoler
Gymnasier og HF-kurser
Institutioner for forberedende grunduddannelse
Private gymnasier og HF-kurser
Studenterkurser
UVM-institutioner
Voksenuddannelsescentre
I alt
Antal
174
37
74
9
508
117
27
18
4
2
24
994
Procent
17 pct.
4 pct.
7 pct.
1 pct.
51 pct.
12 pct.
3 pct.
2 pct.
0 pct.
0 pct.
2 pct.
100 pct.
Note: Tabellen viser fordelingen af indberettende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet. For flere institutioner
gælder, at de er under samme bestyrelse. Her har institutionen selv bestemt, hvilken institutionstype de vil være registreret
som i indberetningen.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020
.
For en yderligere uddybning af de øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder
henvises til bilag 2.
7/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
3.
KØNSSAMMENSÆTNING I BESTYRELSE
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2019-2020
De indberettende statslige institutioner og virksomheder er blevet bedt oplyse den kønsmæssige
sammensætning i deres bestyrelser ved afslutning af regnskabsperioden for henholdsvis 2019 og
2020
4
. Det giver mulighed for at følge udviklingen i kønssammensætningen i de statslige instituti-
oner og virksomheders bestyrelser inden for det seneste år.
Som det fremgår af forrige kapitel, udgør de indberettende institutioner og virksomheder på Børne-
og Undervisningsministeriets ressortområde 92,0 pct. af samtlige indberettende enheder i staten.
Resultaterne præsenteres i dette og de følgende kapitler både samlet og særskilt for Børne- og
Undervisningsministeriet og øvrige ministeriers ressortområder.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser som ligelig, hvis hvert køn er repræsenteret med minimum 40 pct.
Det fremgår af figur 3-1 nedenfor, at den gennemsnitlige kønssammensætning i de statslige besty-
relser samlet set er ligelig i 2019 og 2020. Ultimo 2020 var den gennemsnitlige andel af kvinder i
de statslige bestyrelser 42,9 pct. Der er sket en marginal stigning i perioden fra ultimo 2019 til
ultimo 2020 på 0,4 procentpoint (fra 42,5 pct. til 42,9 pct.).
For institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressort ses også en marginal stigning
på 0,7 procentpoint i den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelsen fra 42,6 pct. ultimo 2019
til 43,3 pct. ultimo 2020. For øvrige ministeriers institutioner og virksomheder er den gennemsnit-
lige andel kvinder i bestyrelsen på 38,1 pct. ultimo 2020, hvilket er et fald på 1,9 procentpoint i
forhold til 2019.
3.1
4
Forpligtelsen til at sætte måltal gælder for institutionens eller virksomhedens øverste ledelsesorgan, for så vidt der ikke er en ligelig kønssammen-
sætning i det øverste ledelsesorgan, defineret som minimum 40/60 pct. I langt de fleste tilfælde vil det øverste ledelsesorgan være en bestyrelse.
8/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0011.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Figur 3-1: Gennemsnitlig andel mænd og kvinder i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser
ultimo 2019 og 2020
Note: N=1.003 for 2019; N=1.081 for 2020. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020. Data vedrø-
rende 2019 er hentet fra sidste års rapport.
Ses der nærmere på kønsfordelingen blandt de forskellige institutionstyper på Børne- og Under-
visningsministeriets område, er der en vis spredning. Frie fagskoler samt friskoler og private grund-
skoler har således en gennemsnitlig kønssammensætning i deres bestyrelser, som er meget tæt på
50/50, mens erhvervsskoler m.v., studenterkurser samt institutioner for forberedende grundud-
dannelse ligger lavest med henholdsvis 33, 32 og 27 pct. kvinder i deres bestyrelser. Det fremgår
af figur 3-2.
9/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0012.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Figur 3-2: Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser på Børne- og Un-
dervisningsministeriets område ultimo 2020 – fordelt på institutionstype
Note: N=994. Figuren viser besvarelser fra alle uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsministeriet. Parente-
serne angiver antal institutioner for hver institutionstype. UVM-institutioner er modsat tidligere år indsat som selvstændig in-
stitutionstype i figuren (EVA og DCUM).
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
10/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0013.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
3.2
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2013-2020
Ses der på udviklingen fra reglernes ikrafttræden i 2013 og frem til 2020, er der en stigning i
kvindernes andel i bestyrelser på i alt 3,2 procentpoint (fra 39,7 pct. til 42,9 pct.), jf. figur 3-3
nedenfor. For institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde ses også en
stigning i kvindernes andel i bestyrelserne på 3 procentpoint i perioden (fra 40,3 pct. til 43,3 pct.),
mens andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer blandt øvrige ministeriers institutioner og virk-
somheder er steget med 4,8 procentpoint i samme periode (fra 33,3 pct. til 38,1 pct.).
Figur 3-3: Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser fra
2013 til 2020
Note: N=1.081. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder. Parenteserne angiver antal insti-
tutioner/virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020. Tallene for køns-
sammensætningen 2013 er hentet fra den første hovedrapport, der blev udarbejdet i december 2013.
11/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0014.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser i
2020 – et blik på fordelingens variation
For at kortlægge nuancerne bag de gennemsnitlige andele kvinder og mænd i statslige institutioner
og virksomheders bestyrelser viser figur 3-4 en opdeling fordelt på 10 procentintervaller.
Figur 3-4: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020. Kun andel kvinder angivet. Alle
indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
5
3.3
Note: N=1.081. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder. Parenteserne angiver antal insti-
tutioner for hvert interval. Kun andelen af kvinder i bestyrelserne er visualiseret i figuren. Inden for de stiplede linjer findes
andelen af bestyrelser, der har en afbalanceret kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 30 og 70 pct.
Inden for de optrukne linjer ses andelen af bestyrelser, der har en ligelig kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med
mellem 40 og 60 pct.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf.
ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
Figuren viser, at 586 statslige institutioner og virksomheder har en kønssammensætning i interval-
let 40-60 pct., som svarer til en ligelig kønssammensætning. De 586 statslige institutioner udgør
lidt over halvdelen (54,2 pct.) af samtlige indberettende institutioner og virksomheder. Sammen-
lignet med sidste års afrapportering er der sket en stigning på 0,9 procentpoint (fra 53,3 pct. sidste
år) i andelen af statslige institutioner med en kønssammensætning i intervallet 40-60 pct.
For de resterende 495 statslige institutioner og virksomheder (de resterende 45,8 pct.), som endnu
ikke har en ligelig kønssammensætning, ligger andelen af kvinder for mange institutioners vedkom-
mende (60,4 pct. af institutionerne) på 20-29 pct. og 30-39 pct.
De statslige institutioner og virksomheders bestyrelser med en kønssammensætning i intervallet
30-70 pct. har en afbalanceret kønsfordeling. Således har 2 ud af 3 (67,0 pct.) af de statslige
institutioner og virksomheder en afbalanceret kønssammensætning.
Figuren viser desuden, at der fortsat er relativt få statslige institutioner og virksomheder, der ligger
i yderintervallerne med en kønssammensætning på 0-9 pct. og 91-100 pct.
5
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en lige kønssammensætning, er de midterste intervaller ”skæve” i forhold til de øvrige,
idet de er ændret til 40-50 pct. og 51-60 pct. (i stedet for 40-49 pct. og 50-59 pct.).
12/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Ydermere kan det nævnes, at 2,9 pct. af samtlige institutioner og virksomheder har en bestyrelse,
hvor kun det ene køn er repræsenteret. Heraf har 26 institutioner og virksomheder ingen kvinder i
deres bestyrelse og fem institutioner ingen mænd.
Derudover kan det konstateres, at den ulige kønssammensætning blandt 35,2 pct. af alle de stats-
lige institutioner og virksomheder skyldes en underrepræsentation af kvinder, mens det for 10,7
pct. af institutionerne og virksomhederne skyldes en underrepræsentation af mænd. Hovedparten
af de indberettende statslige institutioner og virksomheder, der har en underrepræsentation af
mænd, er uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressort.
For en yderligere uddybning af, hvorledes procentintervallerne fordeler sig på henholdsvis Børne-
og Undervisningsministeriets institutioner og øvrige ministeriers institutioner og virksomheder, hen-
vises til bilag 3. For en visualisering af procentintervallerne med andelen af mænd i bestyrelserne
henvises til bilag 4.
13/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0016.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
4.
MÅLTAL FOR DET UNDERREPRÆSENTEREDE KØN I
BESTYRELSEN
4.1
Måltal hos statslige institutioner og virksomheder uden en ligelig
kønssammensætning
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i bestyrel-
sen, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtede til at opstille måltal for det underre-
præsenterede køn. Blandt de 1.081 indberettende institutioner og virksomheder drejer det sig om
495 enheder (45,8 pct.).
Figur 4-1 nedenfor illustrerer, hvor stor en del af de forpligtede institutioner og virksomheder, der
har opstillet måltal for det underrepræsenterede køn.
Figur 4-1: Måltal for det underrepræsenterede køn – alle forpligtede institutioner og virksomheder i 2019
og 2020
Note: N=468 for 2019; N=495 for 2020. Figuren viser besvarelser fra statslige institutioner og virksomheder, der er forpligtede
til at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen. Parenteserne angiver det samlede antal institutioner i
kategorien.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020. Data vedrørende
2019 er hentet fra sidste års rapport.
Blandt de forpligtede 495 institutioner og virksomheder har 225 (45,5 pct.) opstillet et måltal, mens
270 institutioner og virksomheder (54,5 pct.) ikke har opstillet et måltal. Sammenlignet med sidste
års indberetning er der sket et fald i andelen af forpligtede statslige institutioner og virksomheder,
14/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0017.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
som har opstillet et måltal på 6,0 procentpoint (fra 51,5 pct. sidste år). Fra 2018 til 2019 faldt
andelen af institutioner og virksomheder, der har opstillet et måltal med 22,1 procentpoint.
Ses der nærmere på de 270 institutioner, der ikke har indberettet et måltal, har 86 af institutionerne
50 eller flere ansatte, mens 184 af institutionerne har under 50 ansatte. Desuden ses det, at de
270 institutioner, der ikke har indberettet et måltal, fordeler sig med 243 institutioner inden for
Børne- og Undervisningsministeriets ressort (54,2 pct. af de forpligtede institutioner og virksomhe-
der under Børne- og Undervisningsministeriet) og 27 institutioner inden for øvrige ministeriers res-
sort (57,4 pct. af de forpligtede institutioner og virksomheder under øvrige ministerier). Ud af de
27 institutioner og virksomheder under øvrige ministerier, der ikke har opstillet måltal, er 11 af
dem inden for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris ressort.
De 225 indberettende forpligtende institutioner, der har opstillet et måltal har i gennemsnit opstillet
et måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 42,9 pct. Det svarer til en stigning i
niveauet for sidste års afrapportering på 1,3 procentpoint (41,6 pct. i 2019).
Figur 4-2 viser de
opstillede måltal blandt de 225 institutioner og virksomheder med opsat måltal fordelt på 10 pro-
centintervaller.
Figur 4-2: Måltal for det underrepræsenterede køn – alle forpligtede statslige institutioner og virksomheder
ultimo 2020 – fordelt på 10 procentintervaller
Note: N=225. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at opstille måltal, og som har
indberettet dette for 2020.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
Som det ses af figur 4-2 ovenfor, har langt de fleste statslige institutioner og virksomheder et måltal
for det underrepræsenterede køn på 40-50 pct. Det gælder således for 78 pct. af de statslige insti-
tutioner og virksomheder.
Figur 4-2 viser endvidere de opstillede måltal for institutioner og virksomheder fordelt under hen-
holdsvis Børne- og Undervisningsministeriets og de øvrige ministeriers ressort. Her fremgår det, at
15/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
79 pct. af institutioner på Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde har sat deres måltal
i intervallet 40-50 pct. Det gælder tilsvarende for 70 pct. for øvrige ministeriers institutioner og
virksomheder.
4.2 Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Institutionerne og virksomhederne har skullet angive, hvornår de forventer at opfylde deres måltal.
6
189 institutioner og virksomheder (84,0 pct.) har angivet et årstal for perioden 2021-2024, mens
33
7
(14,7 pct.) har angivet et årstal efter 2024
.
Desuden har tre institutioner og virksomheder (1,3
pct.) angivet et årstal før 2021.
6
I ”Bekendtgørelsen om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledelsesniveauer” (BEK nr. 114 af den 30.1.2014) præciseres, at måltallet
som udgangspunkt højst bør fastsættes til fire år, hvilket er den tid, det almindeligvis vil tage at udskifte bestyrelsen.
30 af institutioner og virksomheder med en tidshorisont på opfyldelse af måltal efter 2024 er institutioner inden for Børne- og Undervisningsmini-
steriets ressort.
7
16/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
5.
POLITIKKER FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I DE
ØVRIGE LEDELSESNIVEAUER
5.1
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt statslige institutioner
og virksomheder med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere, der ikke har en ligelig kønssam-
mensætning i de øvrige ledelsesniveauer, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtede til
at udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn på deres øvrige ledel-
sesniveauer.
Blandt de 1.081 statslige institutioner og virksomheder, der har fremsendt en elektronisk indberet-
ning, har 703 (65,0 pct.) oplyst, at de har under 50 ansatte. De er dermed ikke lovgivningsmæssigt
forpligtede til at udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledel-
sesniveauer. De øvrige 378 institutioner og virksomheder (35,0 pct.) af samtlige indberettende
enheder har oplyst at have 50 ansatte eller flere.
Af figur 5-1 nedenfor fremgår det, hvor stor en andel af de 378 institutioner og virksomheder med
50 ansatte eller flere der har angivet, at de allerede har en ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer. Af de 378 institutioner og virksomheder har 245 af dem (64,8 pct.) oplyst at have
en ligelig kønssammensætning i deres øvrige ledelsesniveauer. Det er en stigning på 7,6 procent-
point sammenlignet med 2019, hvor 214 (57,2 pct.) havde en ligelig kønssammensætning i øvrige
ledelsesniveauer. Af de 245 institutioner med ligelig kønssammensætning udgør Børne- og Under-
visningsministeriets institutioner de 215 (65,2 pct. af institutionerne og virksomhederne i Børne-
og Undervisningsministeriet) og øvrige ministeriers institutioner og virksomheder udgør 30 (65,5
pct. af institutionerne og virksomhederne under øvrige ministerier).
17/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0020.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Figur 5-1: Kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og virksomheder med
50 ansatte eller flere i 2019 og 2020
Note: N=374 for 2019; N=378 for 2020. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der har 50 ansatte eller
flere. Andelene viser, om institutionen/virksomheden har angivet at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesni-
veauer eller ej. Parenteserne angiver det totale antal institutioner/virksomheder med 50 ansatte eller flere.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020. Data vedrørende
2019 er hentet fra sidste års rapport.
5.2
Statslige institutioner og virksomheder med en politik for kønssammensætningen
i de øvrige ledelsesniveauer
De 245 statslige institutioner og virksomheder, der allerede har en ligelig kønssammensætning, er
ikke forpligtede til at udarbejde en politik for kønssammensætningen i deres øvrige ledelsesni-
veauer. Derimod er de resterende 133 institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
forpligtede til at udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn på de
øvrige ledelsesniveauer. Det svarer til 12,3 pct. af de 1.081 indberettende institutioner og virksom-
heder.
I nedenstående figur 5-2 fremgår det, hvor stor en andel af de 133 forpligtede institutioner og
virksomheder der har indberettet, at de har udarbejdet en politik for kønssammensætningen på de
øvrige ledelsesniveauer. Figuren viser andelen ud fra indberetningerne i 2019 og 2020.
18/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0021.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Figur 5-2: Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og
virksomheder med 50 ansatte eller flere i 2019 og 2020
Note: N=160 for 2019; N=133 for 2020. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at
udarbejde en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer – det vil sige institutioner og virksomheder med
50 ansatte eller flere, som ikke allerede har en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer. Andelene viser om
institutionen/virksomheden har udarbejdet en politik eller ej. Parenteserne angiver det totale antal forpligtede institutioner/virk-
somheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020. Data vedrørende
2019 er hentet fra sidste års rapport.
I figuren ses, at 60 ud af de 133 forpligtede institutioner og virksomheder (45,1 pct.) har svaret ja
til, at de har en politik i 2020, mens 73 (54,9 pct.) har svaret, at de ikke har en politik i 2020.
Niveauet er stort set det samme i 2020 som i 2019, hvor andelen af forpligtede institutioner og
virksomheder, der har en politik, var 45,0 pct.
Det fremgår endvidere af figur 5-2, at andelen, som har svaret ja til, at de har en politik i 2020, er
langt højere blandt øvrige ministeriers institutioner (88,9 pct.) end på Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets ressortområde, hvor blot 38,3 pct. heraf svarer, at de har en politik. Denne forskel mellem
Børne- og Undervisningsministeriets ressort og øvrige ministeriers ressort var også stor i 2019. De
forpligtede institutioner på øvrige ministeriers ressortområde udgør dog kun 18 institutioner i alt,
hvorfor små antalsmæssige forskydninger vil vise sig i større procentvise ændringer.
19/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
6.
STATSLIGE AKTIESELSKABERS KØNSSAMMENSÆTNING
I BESTYRELSEN
6.1
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
De statslige aktieselskaber skal ikke indberette måltal og politikker via det elektroniske indberet-
ningssystem, som Ligestillingsafdelingen har stillet til rådighed. Statslige aktieselskaber skal i stedet
indberette måltal og politikker i henhold til årsregnskabslovens § 99 b. Det fremgår af ligestillings-
lovens § 11, stk. 5.
Der er i alt 11
8
statslige aktieselskaber i Danmark. Det viser en opgørelse fra Erhvervsstyrelsen i
august 2021.
Erhvervsstyrelsen har gennemgået de 11 statslige aktieselskabers årsrapporter for 2020 med hen-
blik på at indsamle de oplysninger, som selskaberne har angivet dels om kønssammensætningen i
deres bestyrelse, dels om eventuelle måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og om
politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
I tabel 6-1 nedenfor er udarbejdet en oversigt med de informationer, som de 11 statslige aktiesel-
skaber har givet i deres årsrapport for 2020 om kønssammensætningen i deres bestyrelse og om
eventuelle måltal og politikker.
Som det ses af tabellen, er den totale andel
9
af kvinder i de 11 aktieselskabers bestyrelser på 37,5
pct. Der er derfor sket en stigning på 6,2 procentpoint sammenlignet med sidste år, hvor den totale
andel af alle de statslige aktieselskabers kvinder i de statslige aktieselskaber var 31,3 pct.
Det skal oplyses, at Erhvervsstyrelsen har foretaget en række præciseringer i deres ”Vejledning om
Måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen og for afrapportering herom”
i marts 2016, herunder bl.a. for så vidt angår definitionen ”en ligelig fordeling”. I vejledningen er
følgende præciseret: ”Ved en ligelig kønsfordeling forstås en fordeling på 40/60 pct. af henholdsvis
kvinder og mænd eller det antal/pct., som ligger tættest på 40 pct.”. Denne præcisering betyder,
at en række statslige aktieselskaber, der i tidligere rapporter ikke blev defineret som havende en
ligelig kønssammensætning, nu indgår som havende en ligelig fordeling (det gælder fx selskaber,
der har kønssammensætningen 1 kvinde + 3 mænd, 2 kvinder + 4 mænd, 3 kvinder + 5 mænd),
jf. tabel 6-1.
Efter Erhvervsstyrelsens opgørelsesmetode har 10 af de 11 aktieselskaber (91 pct.) en ligelig køns-
sammensætning i bestyrelsen og har dermed nået lovens mål for kønssammensætningen i deres
bestyrelse. Det ene statslige selskab, der har en underrepræsentation af kvinder i deres bestyrelse,
og som dermed er forpligtet til at opstille måltal, har ikke gjort dette. Der er tale om en bestyrelse
på 3 personer, som udelukkende består af mænd.
Fem statslige aktieselskaber er ikke forpligtede til at udarbejde politikker til fremme af en ligelig
kønssammensætning i deres øvrige ledelse, fordi de har under 50 ansatte. Blandt de øvrige seks
8
Danmarks Genopretningsfond A/S har ikke afleveret regnskab for regnskabsåret 2020 og indgår derfor ikke i opgørelsen. Selskabets første regn-
skabsår løber fra 23.12.2020 - 31.12.2021.
Til forskel fra tidligere rapporter er gennemsnittet nu beskrevet som ”den totale andel” frem for ”den gennemsnitlige andel”, da beregningsmetoden
for gennemsnittet varierer mellem de statslige institutioner/virksomheder og de statslige aktieselskaber. For at gøre det tydeligt, at beregningsme-
toden varierer mellem de to typer af organisationer, er gennemsnittet nu beskrevet forskelligt. For at kunne sammenligne udviklingen i de statslige
aktieselskaber over tid, er beregningsmetoden for gennemsnittet bibeholdt.
9
20/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0023.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
selskaber med over 50 ansatte oplyser alle, at de har en politik til at fremme en ligelig kønssam-
mensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
Tabel 6-1: Oversigt over statslige aktieselskabers kønssammensætning i bestyrelsen
10
og angivelse af
eventuelle måltal og politikker
Selskab
Kønsfordeling
GF-valgte medlemmer af
det øverste ledelsesorgan
Kvinder
Mænd
2
Måltal
Har selskabet opstillet
måltal? Eller har selskabet
en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen?
Politikker
Er selskabet forpligtet
til at have en politik –
og har de én?
Bornholmstrafik-
ken Holding A/S
Dansk Jagtforsik-
ring A/S
Danske Spil A/S
Det Danske Klas-
selotteri A/S
Ørsted A/S
Eksport Kredit Fi-
nansiering A/S
Evida Holding
A/S
Statens Ejen-
domssalg A/S
Statens og Kom-
munernes Ind-
købsservice A/S
Sund og Bælt
Holding A/S
TV2/Danmark
A/S
I alt
I alt pct.
1
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har ikke fastsat måltal.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
Har en ligelig kønsforde-
ling i bestyrelsen.
0
3
2
3
1
3
2
4
3
4
2
2
3
2
1
3
3
6
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
den øvrige ledelse.
i
i
i
i
i
3
21
37,5
3
35
62,5
Ja, har en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse.
Kilde: De 10 aktieselskabers årsrapporter for 2020.
10
Tallene om kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan er udarbejdet af Erhvervsstyrelsen på baggrund af de statslige aktieselskabers
årsrapporter fra 2020 – det vil sige opgjort på tidspunktet for godkendelsen af årsrapporten.
21/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
BILAG 1: SPØRGSMÅL BESVARET AF STATSLIGE VIRKSOMHEDER
OG INSTITUTIONER I HENHOLD TIL LIGESTILLINGSLOVENS § 11
22/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0025.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Bilagstabel 1-1: Spørgsmål og vejledninger i indberetningsskemaet
Spørgsmål i indberetningsskemaet
1. Indberettende institution/virksomhed
1.1 Skriv venligst jeres virksomheds-/insti-
tutionsnavn i nedenstående tekstfelt:
____
1.2 Skriv venligst jeres ressortministerium i
nedenstående tekstfelt: ____
Vejledning
Skriv navnet på den virksomhed/institution, som I indberetter måltal og
politikker for i tekstfeltet. Skriv fx Det Kongelige Teater.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet besvares.
Skriv i tekstfeltet navnet på jeres virksomheds/institutions ressortministe-
rium. Skriv fx Børne- og Undervisningsministeriet.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet besvares.
2. Kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
2.1 Anfør antal kvinder og antal mænd v/af-
slutning af regnskabsperiode 2019:
Kvinder: ____
Mænd: ____
Angiv, hvor mange (numerisk) kvinder og mænd I har i jeres øverste le-
delsesorgan/bestyrelsen, som er generalforsamlingsvalgte eller udpegede
medlemmer. Tallet skal være eksklusive medarbejderrepræsentanter og
elevrepræsentanter.
Angiv antallet af kvinder og mænd i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen ved
afslutning af regnskabsperioden for 2019 samt antallet af kvinder og
mænd i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen ved afslutning af regnskabspe-
rioden for 2020. Indtast antallet i boksene, der relaterer sig til henholdsvis
kvinder og mænd. Skriv fx 3 ved kvinder og 4 ved mænd i 2019 og 4 ved
kvinder og 4 ved mænd i 2020.
Alle fire bokse skal udfyldes med numeriske tal for at kunne gå videre i
indberetningsskemaet.
3. Måltal for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
3.1 Har virksomheden/institutionen måltal
for kønssammensætningen i øverste ledel-
sesorgan/bestyrelse?
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.2 Angiv det opstillet måltal for det under-
repræsenterede køn:
Antal: ____
Procent: ____
Angiv ved at trykke ”ja” eller ”nej” om jeres virksomhed/institution har
måltal for kønssammensætningen i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis I har oplyst, at der ikke er en ligelig kønssammensætning i øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen, er I forpligtet til at oplyse et måltal for det un-
derrepræsenterede køn.
Bemærk, at hvis institutionen har oplyst at have en ligelig kønssammen-
sætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er I ikke forpligtet til at op-
stille måltal, men Ligestillingsafdelingen ønsker alligevel at kende til even-
tuelt måltal.
Måltallet for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/be-
styrelsen skal være højere end den gældende kønssammensætning angi-
vet i spm. 2.2. og skal både angives i antal og proces (procenttallet skal
være mellem 0 og 100).
Skriv fx 3 ved antal, hvis I har et mål om at have 3 personer af det under-
repræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen. Hvis målet
om 3 personer svarer til en repræsentativitet på 50 procent i det øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen, skriv da 50 ved procent.
Spørgsmålene skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
2.2 Anfør antal kvinder og antal mænd v/af-
slutning af regnskabsperiode 2020:
Kvinder: ____
Mænd: ____
23/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0026.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Spørgsmål i indberetningsskemaet
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.3 Hvornår forventes måltallet opfyldt?
Angiv årstal: ____
Vejledning
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn.
Bemærk, at hvis institutionen har oplyst at have en ligelig kønssammen-
sætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/institutio-
nen ikke forpligtet til at opstille måltal.
Angiv, hvornår I forventer, at det opstillede måltal vil være opfyldt ved at
skrive et årstal i tekstboksen, hvor der står årstal. Årstallet skal fremgå
som ÅÅÅÅ. Skriv fx 2023.
Der bør max afsættes 4 år til opnåelse af måltallet.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spm. 3.1
3.4 Angiv status for arbejdet med opfyldelse
af måltal. Skriv status for arbejdet med op-
fyldelse af det opstillede måltal samt en be-
grundelse for, hvorfor virksomheden/institu-
tionen i givet fald ikke har opnået det opstil-
lede måltal.
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomhe-
den/institutionen ikke forpligtet til at opstille måltal, men Ligestillingsafde-
lingen ønsker alligevel at kende til status på opfyldelse af måltallet.
I tekstfeltet skal I skrive status for arbejdet med opfyldelse af det opstil-
lede måltal samt en begrundelse for, hvorfor virksomheden/institutionen i
givet fald ikke har opnået det opstillede måltal.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Nej” i spm. 3.1
3.4 Hvis virksomheden/institutionen ikke
har opstillet måltal, må I gerne skrive en
begrundelse for dette i tekstfeltet.
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er den ikke for-
pligtet til at opstille måltal, men Ligestillingsafdelingen ønsker alligevel at
kende til, hvorfor institutionen/virksomheden har opsat måltal. Her kan
svaret godt være, at virksomheden/institutionen ikke er forpligtet til at op-
sætte måltal, og derfor ikke har gjort det.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
24/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0027.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Spørgsmål i indberetningsskemaet
Vejledning
Angiv om jeres virksomhed/institution har 50 ansatte eller flere ved at
trykke ”Ja” eller ”Nej”.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
4. Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
4.1 Har virksomheden/institutionen 50 an-
satte eller flere:
Ja: ____ Nej: ____
4.2 Har virksomheden/institutionen en lige-
lig kønssammensætning i de øvrige ledel-
sesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Angiv om jeres virksomhed/institution har en ligelig kønssammensætning i
de øvrige ledelsesniveauer ved at trykke ”Ja” eller ”Nej”.
En kønssammensætning betragtes som ligelig, når hvert køn er repræsen-
teret med en andel på mindst 40 pct. jf. § 1, stk. 2 og 3 i bekendtgørelse
nr. 114 af 30/1/2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige
ledelsesniveauer i statslige institutioner og virksomheder for at fremme en
ligelig kønssammensætning.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
4.3 Har virksomheden/institutionen en poli-
tik for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Hvis ”Ja” i spm. 4.3
4.4 Beskriv virksomheden/institutionens po-
litik til fremme af ligelig kønssammensæt-
ning i ledelse, hvordan denne gennemføres,
og hvad der er opnået:
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have 50 ansatte eller der-
over og ikke at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er den forpligtet til at udarbejde en politik herom.
Bemærk, at hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have under 50
ansatte eller at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at udarbejde en politik
herom.
I tekstfeltet skal I beskrive virksomheden/institutionens politik til fremme
af en ligelig kønssammensætning i ledelsen, jf. § 4 i bekendtgørelse nr.
114 af 30/1/2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige le-
delsesniveauer i statslige institutioner og virksomheder for at fremme en
ligelig kønssammensætning.
Beskrivelsen skal indeholde følgende:
Hvad jeres politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn
går ud på.
Hvordan politikken gennemføres.
Hvad der er opnået i politikken indtil videre.
Angiv ved at trykke ”Ja” eller ”Nej” om jeres virksomhed/institution har en
politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis “Nej” i spm. 4.3
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have 50 ansatte eller der-
over og ikke at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen forpligtet til at udarbejde en politik herom.
25/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0028.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Spørgsmål i indberetningsskemaet
4.4 Har virksomheden/institutionen ikke en
politik, skriv da gerne hvorfor:
Fritekst
Vejledning
Bemærk at hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have under 50
ansatte eller at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at udarbejde en politik
herom.
Beskriv i tekstfeltet begrundelse for, hvorfor virksomheden/institutionen
ikke har en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i ledelsen.
Her kan svaret godt være, at virksomheden/institutionen ikke er forpligtet
til at have en politik og derfor ikke har det.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
5. Afrapportering indsendt af
Dato for den endelige indberetning: ____
Navn på den ansvarlige for indberetningen:
____
Stilling på den ansvarlige for indberetnin-
gen: ____
Angiv information om den person, der indberetter, samt dato for den en-
delige besvarelse af indberetningsskemaet.
I boksen ud for ”Dato” skal en valid dato fremgå (ÅÅÅÅ-MM-DD). Her er
ÅÅÅÅ årstal, MM er måned og DD er dag. Skriv fx 2021-04-21.
I boksen ud for ”Navn” skal navn på den person, der indberetter, fremgå.
I boksen ud fra ”Stilling”, skal stillingsbetegnelsen på den person, der ind-
beretter, fremgå.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
26/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
BILAG 2: ØVRIGE MINISTERIERS INDBERETTENDE INSTITUTIO-
NER FORDELT PÅ INSTITUTIONS- OG VIRKSOMHEDSTYPE
27/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0030.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Bilagstabel 2-1: Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Boligministe-
riet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Antal institutioner og
virksomheder
1
6
1
2
Institutions- og virksomhedstype
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA)
DanPilot, EKF Danmarks Eksportkredit, VisitDenmark,
Vækstfonden, Finansiel Stabilitet, Nordsøenheden
DREAM
Beredskabsforbundet, Fonden Danske Veteranhjem
Center For Bolig Social Udvikling, Danmarks Statistik, VIVE
4
2
2
- Det Nationale Forsknings- og Analysecenter Velfærd, In-
denrigs- og Boligministeriets Benchmarkingenhed
Domstolsstyrelsen, Den Uafhængige Politiklagemyndighed
Energinet, De Nationale Geologiske Undersøgelser for Dan-
mark og Grønland (GEUS)
Det Kongelige Teater, DR, Det Danske Filminstitut
Miljømærkenævnet
3
1
16
11
Fx tænketanke og fonde
1
Kompetencesekretariatet
Den Sociale Investeringsfond, Kofoed Skole, Livslinien, Cen-
Social- og Ældreministeriet
7
ter for Frivilligt Socialt Arbejde, Center for Selvmordsforsk-
ning, Døvefilm, Den Uvildige Konsulentordning på Handi-
capområdet
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Udenrigsministeriet
I alt
38
12
3
87
Fx professionshøjskoler, erhvervsakademier og universiteter
Institut for Menneskerettigheder, Dansk Institut for Interna-
tionale Studier, Danida Fellowship Centre
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslovens
§ 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
11
Følgende 16 institutioner under Ministeriet for Fødevarer, Fiskeri og Landbrug har indberettet for 2020: Tænketanken om Forebyggelse af Madspild og Fødeva-
retab, Madkulturen, Fjerkræsafgiftsfonden, Sukkerroeafgiftsfonden, Frøafgiftsfonden, Mælkeafgiftsfonden, Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter,
Kvægafgiftsfonden, Promilleafgiftsfonden for landbrug, Hesteafgiftsfonden, Svineafgiftsfonden, Kartoffelafgiftsfonden, Pelsdyrafgift-fonden, Fonden for økologisk
landbrug, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget, Planteforædlingsfonden.
12
Følgende 38 institutioner under UFM har indberettet for 2020: Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business Academy, Copenhagen Business School, Danmarks
Frie Forskningsfond, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Medie og Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Dekommissionering, Design-
skole Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur Design og Konservering, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi MidtVest, Erhvervs-
akademi Sydvest, Erhvervsakademi Aarhus, Fredericia Maskinmesterskole, IBA Erhvervsakademi Kolding, Innovationsfonden, IT-Universitetet, Københavns Er-
hvervsakademi, Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Maskinmesterskolen København, Professionshøj-
skolen Absalon, Roskilde Universitet, SIMAC – Svendborg International Maritime Academy, Skoleskibet Georg Stage, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet,
UC Syd, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, University College Nordjylland, VIA University College, Zealand Sjællands Erhvervsakademi, Aalborg Uni-
versitet, Aarhus Maskinmesterskole, Aarhus Universitet.
28/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
BILAG 3: SUPPLERENDE TABELLER OM KØNSSAMMENSÆTNING
FORDELT PÅ 10 PROCENTINTERVALLER
29/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0032.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020
-
fordelt på 10 procentintervaller
Bilagstabel 3-1: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020
Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2020
Antal institutioner
Procent
0-9
29
2,7
5
0,5
10-19
52
4,8
15
1,4
20-29
191
17,7
65
6,0
30-39
108
10,0
30
2,8
40-50
378
35,0
295
27,3
51-60
208
19,2
291
26,9
61-70
30
2,8
108
10,0
71-80
65
6,0
191
17,7
81-90
15
1,4
52
4,8
91-100
5
0,5
29
2,7
Total
1081
100
1081
100
Andel kvinder, ult. 2020
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
Bilagstabel 3-2: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020
Børne- og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2020
Antal institutioner
Procent
0-9
24
2,4
5
0,5
10-19
46
4,6
15
1,5
20-29
175
17,6
63
6,3
30-39
94
9,5
26
2,6
40-50
348
35,0
270
27,2
51-60
198
19,9
276
27,8
61-70
26
2,6
94
9,5
71-80
63
6,3
175
17,6
81-90
15
1,5
46
4,6
91-100
5
0,5
24
2,4
Total
994
100
994
100
Andel kvinder, ult. 2020
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
30/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0033.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Bilagstabel 3-3: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2020
Antal institutioner
Procent
0-9
5
5,7
0
0
10-19
6
6,9
0
0
20-29
16
18,4
2
2,3
30-39
14
16,1
4
4,6
40-50
30
34,5
25
28,7
51-60
10
11,5
15
17,2
61-70
4
4,6
14
16,1
71-80
2
2,3
16
18,4
81-90
0
0
6
6,9
91-100
0
0
5
5,7
Total
87
100
87
100
Andel kvinder, ult. 2020
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019
-
fordelt på 10 procentintervaller
Bilagstabel 3-4: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019
Alle indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
0-9
25
2,5
6
0,6
10-19
62
6,2
14
1,4
20-29
177
17,6
53
5,3
30-39
93
9,3
38
3,8
40-50
355
35,4
248
24,7
51-60
180
17,9
287
28,6
61-70
38
3,8
93
9,3
71-80
53
5,3
177
17,6
81-90
14
1,4
62
6,2
91-100
6
0,6
25
2,5
Total
1003
100
1003
100
Andel kvinder, ult. 2019
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
31/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0034.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Bilagstabel 3-5: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019
Børne- og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
0-9
21
2,3
6
0,6
10-19
56
6,0
13
1,4
20-29
168
18,0
50
5,4
30-39
81
8,7
32
3,4
40-50
329
35,3
235
25,2
51-60
175
18,8
269
28,9
61-70
32
3,4
81
8,7
71-80
50
5,4
168
18,0
81-90
13
1,4
56
6,0
91-100
6
0,6
21
2,3
Total
931
100
931
100
Andel kvinder, ult. 2019
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
Bilagstabel 3-6: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Antal institutioner
Procent
0-9
4
5,6
0
0
10-19
6
8,3
1
1,4
20-29
9
12,5
3
4,2
30-39
12
16,7
6
8,3
40-50
26
36,1
13
18,1
51-60
5
6,9
18
25,0
61-70
6
8,3
12
16,7
71-80
3
4,2
9
12,5
81-90
1
1,4
6
8,3
91-100
0
0
4
5,6
Total
72
100
72
100
Andel kvinder, ult. 2019
Andel mænd, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. ligestillingslo-
vens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
32/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
BILAG 4: SUPPLERENDE FIGUR OM KØNSSAMMENSÆTNING FOR-
DELT PÅ 10 PROCENTINTERVALLER
33/34
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 9: Rapport om måltal og politikker 2020 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2469968_0036.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2020
Bilagsfigur 4-1: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2020. Kun andel mænd angivet. Alle
indberettende institutioner og virksomheder – fordelt på 10 procentintervaller
13
Note: N=1081. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder. Parenteserne angiver antal institu-
tioner for hvert interval. Kun andelen af mænd i bestyrelserne er visualiseret i figuren. Inden for de stiplede linjer findes andelen
af bestyrelser, der har en afbalanceret kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 30 og 70 pct. Inden for de
optrukne linjer ses andelen af bestyrelser, der har en ligelig kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 40 og
60 pct.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, jf. lige-
stillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2020.
13
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en lige kønssammensætning, er de midterste intervaller ”skæve” i
forhold til de øvrige, idet de er ændret til 40-50 pct. og 51-60 pct. (i stedet for 40-49 pct. og 50-59 pct.).
34/34