Ligestillingsudvalget 2021-22
LIU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2598807_0001.png
JUNI 2022
Handlingsplan
mod partnervold
og partnerdrab
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0002.png
Juni 2022
Transportministeriet
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Tlf. +45 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
ISBN 978-87-93292-70-3 (digital version)
Design og produktion: MONTAGEbureauet ApS
Fotos: Shutterstock
Publikationen kan hentes på
www.trm.dk
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0003.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
3
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
Vold er et samfundsansvar – opmærksomhed og tidlig opsporing
..................................
9
Der skal handles – tidligt, effektivt og koordineret
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Voldscirklen skal brydes – større fokus på voldsudøveren
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0004.png
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0005.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
5
Forord
Hvert år udsættes ca. 82.000 kvinder og ca. 43.000
mænd for fysisk, psykisk, seksuel eller økonomisk
partnervold. Ikke fjernt herfra. Men i Danmark. Alt
for længe har vi lukket øjnene over for partnervold.
Volden er et tabu, som vi ikke taler om og ikke spør-
ger ind til. Det er et kæmpe svigt af voldsofrene. Et
svigt som vi ikke kan være bekendt. Derfor skal vi
have ændret samfundsopfattelsen af partnervol-
den. Det kan vi kun gøre, hvis vi anser partnervold
som et samfundsansvar. Vi skal ændre strukturerne
for at ændre kulturen.
Udspillet til handlingsplanen har først og frem-
mest fokus på at bryde tabuet omkring vold. Vold
er ikke en privat sag, men noget vi som samfund
skal reagere på. Vi skal blive langt bedre til at få
øje på volden og spørge ind til den. Og vi skal vide,
hvor man hjælper voldsofre hen. Det stiller krav til
vores myndigheder og til os som familier, naboer og
venner.
I værste fald kan vold ende med drab. Hvert år
dræbes ca. 12 kvinder af deres partner eller eks-
partner. Tallet har ikke ændret sig gennem mange
år. Det understreger, hvorfor vi skal ændre syn på
volden. Hvorfor vi skal blive bedre til at reagere på
den, forebygge den og sikre hjælp til voldsofre.
Men vi skal også blive langt bedre til at passe på de
børn, der vokser op med vold i hjemmet. Deres ret
til at være børn uden vold er vores ansvar. Vi svigter
børnene, når vi lukker øjnene over for volden, eller
lader dem være kastebold i det system, der er sat i
verden for at beskytte dem.
Dette udspil til handlingsplan er blevet til på bag-
grund af ønsker fra voldsofre, fagpersoner, krise-
centre og mange andre, der er tæt på volden i dag-
ligdagen. Udspillet løser ikke alle problemer med et
fingerknips. Men det er vores ønske og ambition, at
det skal rulle den nødvendige samfundsændring i
gang. At ændringerne i strukturen skaber ændrin-
ger i kulturen. Med større fokus på volden, på tidlig
opsporing af volden, hjælp til ofre, udøvere og børn.  
Regeringen vil søge opbakning til en række indsat-
ser i udspillet blandt Folketingets partier blandt
andet i forbindelse med efterårets forhandlinger om
udmøntningen til reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2023-2026.
Trine Bramsen
Minister for ligestilling
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0006.png
6
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
Indledning
Alt for mange kvinder og mænd udsættes for vold
fra en partner eller ekspartner. Alt for mange børn
vokser op som vidner til vold i hjemmet. Kvinder
er særligt udsatte. Langt flere kvinder udsættes
for psykisk vold. Kvinder udsættes oftere for grov
fysisk vold.
1
Og alt for mange kvinder dræbes hvert
år af deres partner eller ekspartner. Ny forskning
fra Storbritannien peger på, at partnerdrab på kvin-
der typisk ikke sker impulsivt eller i affekt. Det er
drab, hvor vold og kontrol ofte går forud, og hvor
vold, kontrol, trusler og stalking eskalerer over tid i
hyppighed og intensitet.
2
Det er drab, der kan fore-
bygges ved at sætte ind over for partnervold.
Der er gennem tiden taget en række vigtige poli-
tiske skridt for at gøre op med partnervold. Rege-
ringen har senest blandt andet styrket politiets
arbejde med ofre for vold i nære relationer, stalking
og voldtægt, kriminaliseret stalking og psykisk vold
og indført en samtykkebaseret voldtægtslovgivning.
Men der er brug for at gøre mere. Og der er behov
for et styrket fokus på at forebygge partnerdrab.
Med udspillet styrkes indsatsen i forhold til vold i
nære relationer og partnerdrab. Færre skal opleve
og leve med vold i familien, og færre børn skal vokse
op i et hjem med vold. Der skal sættes tidligere ind,
så volden ikke eskalerer og i sidste ende risikerer at
ende i partnerdrab.
Der sættes ind på tre områder for at gøre op med
partnervold og partnerdrab.
For det første
Vold er et samfundsansvar – opmærksomhed og tidlig
opsporing.
Partnervold er ikke den enkeltes problem,
men et samfundsproblem. Det betyder også, at vi
alle skal være bedre til at spotte partnervold og
vold mod børn. Tale om den. Og handle på den. Vi
må ikke lade den voldsudsatte stå alene. Vi må ikke
lade børn vokse op med vold i hjemmet. Og vi må
ikke lade volden udvikle sig, så den risikerer at ende
i partnerdrab. Der ligger et særligt ansvar hos myn-
dighederne. Men der er også et ansvar hos alle os
andre – naboer, familie, venner - for at spørge ind,
støtte op og hjælpe til.
For det andet.
Vi skal handle - tidligt, effektivt og koordineret.
Vi skal
blive endnu bedre til at hjælpe den voldsudsatte og
børnene effektivt og tidligt, inden der bliver behov
for et krisecenterophold. Krisecentre er en vigtig
del af indsatsen mod vold, men det er også vidt-
gående tilbud. Kvinder og børn flytter ud af deres
vante omgivelser og væk fra nærmiljøet, deres bolig
og netværk. Samtidig er det kun en lille gruppe af de
voldsudsatte kvinder, der tager ophold på et krise-
center. Vi har gennem de seneste år i stigende grad
fået ambulante tilbud til voldsudsatte. Men vi skal
være endnu bedre til at hjælpe, inden volden for
alvor slår rod i familien.
For det tredje.
Voldscirklen skal brydes – større fokus på voldsudøve-
ren.
Vi skal sørge for, at ansvaret for partnervolden
er placeret der, hvor det hører hjemme. Hos den,
der udøver volden. Lovgivningen er blevet skærpet,
og tilbuddene om ambulant behandling af voldsud-
øvere er styrket. Men hvis vi vil volden til livs, skal
vi have endnu større fokus på at ændre voldsadfær-
den. Den, der udøver vold mod sine nærmeste, er
i mange tilfælde selv vokset op i et hjem med vold.
Sætter vi ind over for voldsudøveren og voldsad-
færden, kan vi forebygge, at volden tages med
videre i en ny generation.
Regeringen har gennemført en række vigtige tiltag
mod partnervold. Men der er stadig mange udfor-
dringer forbundet med at gøre op med partnervold
og partnerdrab. Vi løser ikke dem alle med ét udspil.
Men med dette udspil tager vi de første skridt til en
mere helhedsorienteret og forebyggende indsats
mod partnervold og partnerdrab.
Udspillet indeholder 22 forslag til initiativer.
1 Statens Institut for Folkesundhed, SDU (2022): Vold og over-
greb i Danmark 2021
2 Monckton-Smith (2020): Intimate Partner Femicide: using
Foucauldian analysis to track an eight stage relationship pro-
gression to homicide.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0007.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
7
Vold er et samfundsansvar
– opmærksomhed og tidlig opsporing
Voldscirklen skal brydes
– større fokus på voldsudøveren
17. Begrænsning af retten til prøveløsladelse for
indsatte, der er dømt for partnervold eller
partnerdrab
18. Landsdækkende ambulant behandling af
voldsudøvere
19. Dansk Stalking Centers behandlingskapacitet
styrkes
20. Styrket opfølgning på vold i hjemmet, når poli-
tiet har været ude til voldsepisoder i hjemmet
21. Styrket indsats over for ofre for vold i nære
relationer
22. Viden om relationen mellem offer og gernings-
person samt om drab i Danmark, herunder
partnerdrab
Samlet oversigt
over initiativer:
1. Skærpet underretningspligt ved formodning om
at børn overværer vold i hjemmet
2. Udvikling af et systematisk opsporingsredskab
til sundhedspersonale i mødet med gravide og
nybagte forældre
3. Opkvalificeringsforløb til sundhedspersonale
om opsporing og håndtering af vold mod gravide
og nybagte forældre
4. Kommunale beredskaber til opsporing og hånd-
tering af vold i nære relationer
5. Lev Uden Volds tilbud og rådgivning om vold i
nære relationer forlænges
6. En national oplysningsindsats om vold i nære
relationer
7. Øget viden om og måling af forekomsten af vold
i Danmark
8. Landsdækkende årlig kreativ konkurrence til
forebyggelse af kærestevold blandt unge
Der skal handles
– tidligt, effektivt og koordineret
9. Styrket beskyttelse af børn ift. forældremyndig-
hed og samvær
10. Mulighed for iværksættelse af psykologbehand-
ling af børn ved kun én forælders samtykke
11. Bedre beskyttelse af børn, der har ophold på
krisecenter og skifter skole
12. Målrettet støtte og behandlingstilbud til
voldsudsatte gravide og nybagte forældre i
sundhedssystemet
13. Pulje til indsatser for børn og unge, der er vokset
op med vold i hjemmet
14. Guide – Den rette hjælp til børn og pårørende til
partnerdrab
15. Partnerskab til bekæmpelse af partnerdrab
16. Udvidelse af voldsbestemmelsen i
udlændingeloven
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0008.png
8
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
Omfang af partnervold og -drab
Centrale tal
• Omfanget af partnervold i Danmark er afdækket i flere forskellige befolkningsundersøgelser
og varierer i høj grad efter opgørelsesmetode, herunder hvilke spørgsmål befolkningen er
stillet.
3
Estimaterne over omfanget af partnervold er blandt andet af den årsag forbundet med
usikkerhed.
-
Det er estimeret af VIVE, at omkring 82.000 kvinder (mellem 74.000 og 89.000) og
43.000 mænd (mellem 37.000 og 50.000) i alderen 16-64 år årligt er udsat for fysisk,
psykisk, seksuel og/eller økonomisk vold af en nuværende eller tidligere partner.
Undersøgelsen er foretaget i 2020.
Syddansk Universitet estimerer, at 5,5 pct. af kvinder (antalsmæssigt ca. 118.000) og
4,0 pct. af mænd (ca. 83.000) over 16 år har været udsat for fysisk og/eller psykisk
partnervold i 2021. 1 pct. (ca. 24.000) kvinder og 0,8 pct. (ca. 20.000) mænd har været
udsat for fysisk vold.
Justitsministeriet estimerer, at 0,1 pct. af befolkningen svarende til 3.800-4.900 personer
i alderen 16-74 år årligt udsættes for partnervold, som er så alvorlig, at vedkommende
blev bange. 85 pct. af de udsatte er kvinder. Tallet er baseret på et gennemsnit for årene
2005-2021.
-
-
• Kvindekrisecentre: I 2020 havde op mod 2.300 kvinder og 2.100 børn ophold på et
kvindekrisecenter.
• Partnerdrab:
-
Hvert år bliver 12 kvinder og 3 mænd i gennemsnit dræbt af deres partner eller ekspartner.
Mere end halvdelen (56 pct.) af de dræbte kvinder i perioden 1992-2016 blev slået ihjel af
deres nuværende eller tidligere partner. 
Partnerdrab udgør 26,7 pct. af alle drab i perioden 1992-2016.
Analyser fra Justitsministeriet viser, at gerningsmand og offer havde fælles barn/børn i 13
ud af 35 undersøgte partnerdrab (37 pct.) i perioden fra slutningen af 2012 til og med 2017.
-
-
Kilder: VIVE (2022): Partnervold i Danmark 2020, Statens Institut for Folkesundhed, SDU (2022): Vold og overgreb i Danmark
2021, Justitsministeriet (2022): Udsathed for vold og andre former for kriminalitet. Offerundersøgelserne 2005-2021. Hoved-
tal, Social- og Ældreministeriet (2022): Socialpolitisk Redegørelse 2021, Thomsen et al. (2019): Homicide in Denmark 1992-
2016, Justitsministeriet (2020): Typer af drab i Danmark
3 Dette ses eksempelvis i undersøgelserne fra Statens Institut for Folkesundhed og Justitsministeriet, som beskrives i fak-
taboksen. Disse undersøgelser anvender forskellige spørgsmålsformuleringer og rapporterer vidt forskelligt estimater af
partnervold. Statens Institut for Folkesundheds spørgsmålsformulering vedr. fysisk vold: ”Er du inden for det seneste år
blevet udsat for en eller flere af følgende former for fysisk overgreb? A) skubbet, revet, rusket, slået med flad hånd eller
lignende, B) Sparket, slået med knyttet hånd eller genstand, C) Kastet ind mod møbler, vægge, ned ad trappe eller lignende D)
Udsat for kvælningsforsøg, angrebet med kniv eller skydevåben”. Justitsministeriets spørgsmålsformulering: ”Forekomsten af
vold diskuteres meget for tiden. Har du inden for de sidste 12 måneder været udsat for vold eller trusler, som var så alvorlige,
at du blev bange?”
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0009.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
9
Vold er et
samfundsansvar –
opmærksomhed og
tidlig opsporing
Partnervold og vold i familien er stadig et tabu i
samfundet. Mange har svært ved at tale åbent om
volden. Den bliver stadig ofte behandlet som et
privat anliggende inden for hjemmets fire vægge.
Det er noget, som er svært at gribe ind overfor.
Også selvom lovgivningen på området er klar: part-
nervold og vold mod børn er forbudt. Og selvom
langt størstedelen af danskere er uenige i, at vold er
en privat sag, der ikke komme andre ved.
4
Det skal være tydeligt: Partnervold og vold mod
børn er et samfundsproblem. Og det er et sam-
fundsansvar at træde til og gribe ind. Og ingen
børn skal være i tvivl om, at vold i hjemmet aldrig er
acceptabelt.
Det kræver, at der er større viden om tegnene på
partnervold og de risikofaktorer, der gør en person
særligt udsat for partnervold. Forskningen fra Stor-
britannien om de 8 trin i et partnerdrab peger på,
at partnerdrab på kvinder typisk ikke sker i affekt
eller impulsivt. Partnerdrab er ofte kulminationen
på en længere periode med vold, trusler og stalking.
Derfor kan partnerdrab forebygges.
4
VIVE (2022): Danskernes kendskab til partnervold
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0010.png
10
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
Det er ikke kun fagfolk, der har et ansvar. Voldsud-
satte kvinder foretrækker at søge hjælp hos aktører
i deres eget netværk, typisk hos nære venner eller
familiemedlemmer. Kun hver tiende voldsudsatte
kvinde har været i kontakt med et krisecenter eller
et andet tilbud, som har en særlig voldsfaglig viden.
Og kun hver 20. af de voldsudsatte har anmeldt
volden til politiet. Mange danskere er parate til at
hjælpe. Jo mere man ved om partnervold, jo mere
villig vil man være til at handle over for volden.
5
At handle på vold i nære relationer forudsætter, at
både myndigheder, pårørende, naboer og venner
er klædt på til opgaven og tager ansvaret på sig. De
skal kende tegnene på vold. Og de skal vide, hvor-
dan man kan støtte voldsudsatte og børn i familier
med vold, og hvor der findes hjælp og støtte.
1. Forhistorie. Gerningsmanden har typisk en forhistorie med stalking eller vold.
De 8 trin i et
partnerdrab på
en kvinde
2. Første impuls. Forholdet udvikler sig hurtigt til at blive meget seriøst.
3. Tvangsmæssig kontrol. Forholdet bliver mere kontrollerende.
4. Udløser. Gerningsmanden oplever kontroltab f.eks. hvis kvinden vil stoppe forholdet.
5. Optrapning. Gerningsmandens kontroltaktikker øges.
6. En ændret måde at tænke på/beslutning. Tanker om hævn og drab opstår.
7. Planlægning. Gerningsmanden planlægger, hvordan han vil dræbe kvinden.
8. Drabet.
Kilde: Monckton-Smith (2020): Intimate Partner Femicide: using Foucauldian analysis to track an eight stage
relationship progression to homicide.
5 VIVE (2020): Danskernes kendskab til partnervold. Undersø-
gelsen viser bl.a., at blandt ca. 260 kvinder, der på et tidspunkt
har været udsat for partnervold, har kun hver tiende været i
kontakt med et krisecenter eller andet tilbud.
VIVE (2022): Partnervold i Danmark 2020. Undersøgelsen base-
rer sig på VIVE's SHILD-data, der er indsamlet blandt et tilfæl-
digt udsnit af ca. 20.000 voksne danskere i alderen 16-64.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0011.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
11
Med udspillet foreslås:
Skærpet underretningspligt ved formodning
om at børn overværer vold i hjemmet.
I dag
er personer, der udøver offentlig tjeneste eller
offentligt hverv, forpligtet til at underrette
kommunen, hvis de under udøvelsen af tjene-
sten eller hvervet får kendskab til eller grund
til at antage, at et barn eller en ung under 18 år
er udsat for overgreb. Det foreslås, at samme
forpligtelse skal gælde, hvis vedkommende får
kendskab til eller grund til at antage, at et barn
overværer vold i hjemmet.
Udvikling af et systematisk opsporingsred-
skab til sundhedspersonale i mødet med
gravide og nybagte forældre.
Jordemoderen,
sundhedsplejersken og den almen praktiserende
læge står ofte i en unik position til at opspore
vold i en nær relation, så der kan sættes tidligt
ind. Der udvikles et systematisk opsporings-
redskab, som sundhedspersonale kan benytte
i mødet med gravide og nybagte forældre. Det
skal understøtte en tidlig opsporing af vold mod
gravide og i nybagte familier. Derudover udar-
bejdes en faglig vejledning om opsporing af vold
og indsatser herunder ift. æresrelateret vold og
negativ social kontrol. Dette forankres i eksi-
sterende anbefalinger for svangreomsorg og
sundhedspleje. Opsporingsredskabet skal udar-
bejdes på baggrund af en kortlægning og videns-
afdækning af bl.a. eksisterende tidlig opsporing
og aktuelle indsatser på området.
Opkvalificeringsforløb til sundhedspersonale
om opsporing og håndtering af vold mod gra-
vide og nybagte forældre.
Der iværksættes en
tværprofessionel opkvalificering og rådgivning,
som skal tilbydes relevant sundhedspersonale i
bl.a. de regionale familieambulatorier. Opkvali-
ficeringen skal understøtte, at sundhedsprofes-
sionelle er i stand til at genkende tegn på vold og
håndtere sager om vold i nære relationer herun-
der æresrelateret vold og negativ social kontrol.
Opkvalificeringen skal også give de sundheds-
professionelle kendskab til, hvordan situationen
kan håndteres uden at kompromittere kvindens
sikkerhed, og forberede sundhedsprofessionelle
på brugen af opsporingsredskabet.
Kommunale beredskaber til opsporing og
håndtering af vold i nære relationer.
Kom-
muner skal i højere grad træde systematisk og
effektivt til, når der er vold i familier, og de skal
være bedre til at opspore volden tidligt og sætte
ind. Socialstyrelsen understøtter kommuner, der
ønsker at udarbejde og implementere beredska-
ber, der giver klare rammer for, hvordan der skal
arbejdes med forebyggelse og opsporing af vold,
og arbejdes med de handleveje medarbejdere
og ledere skal følge ved mistanke eller viden om
voldsproblematikker.
Lev Uden Volds tilbud og rådgivning om vold
i nære relationer forlænges.
Voldsudsatte,
voldsudøvere, familie og venner skal let kunne
få hjælp, råd og vejledning om, hvad de gør, når
de oplever vold i nære relationer. Lev Uden
Vold driver den nationale hotline, hvor der er
rådgivning til voldsudsatte, pårørende og andre
samt krisecenterhenvisning. Derudover tilbyder
Lev Uden Vold juridisk rådgivning inden for vold
i nære relationer, ligesom enheden driver et
telefonisk behandlingstilbud til voldsudøvere
og fungerer som videncenter. Lev Uden Vold får
midler frem til medio 2025.
En national oplysningsindsats om partner-
vold.
Det er et samfundsansvar at sætte ind og
hjælpe, når man oplever og ser vold. Derfor skal
danskerne have mere viden om vold, voldens
dynamikker, konsekvenser, hvordan man spotter
tegn på vold, hvordan man kan hjælpe, og hvor
der kan findes viden. Oplysningsindsatsen skal
få flere danskere til at gribe ind og hjælpe, når
de ser vold i familierne.
Øget viden om og måling af forekomsten af
vold i Danmark.
Vold er et alvorligt problem.
Derfor skal udviklingen i omfanget af volden
løbende følges. Siden 2004 er der jævnligt blevet
udarbejdet undersøgelser af omfanget af vold
i nære relationer i Danmark. Statens Institut
for Folkesundhed gennemfører undersøgelser
af omfanget af vold i nære relationer, så der
sikres en systematisk måling af udviklingen,
der kan sammenlignes over årene. Desuden har
Justitsministeriet siden 2005 blandt andet årligt
udgivet en offerundersøgelse, som blandet andet
belyser omfanget af partnervold i Danmark.
Landsdækkende årlig kreativ konkurrence
til forebyggelse af kærestevold blandt unge.
Unge skal være opmærksomme på vold, hvad
vold er og det fælles ansvar for at sige fra over
for vold og hjælpe. Gennem en konkurrence,
målrettet udskolinger og ungdomsuddannelser,
sættes der årligt fokus på de forskellige former
for vold i nære relationer, samt på, hvordan man
kan hjælpe og sige fra.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0012.png
12
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
Der skal handles
– tidligt, effektivt
og koordineret
Vold i familier kan have langvarige og skadelige
konsekvenser for den voldsudsatte og de børn, der
overværer volden. Og partnervold kan i sidste ende
resultere i partnerdrab. Hvert år tager omkring
2.000 kvinder og næsten lige så mange medføl-
gende børn ophold på et kvindekrisecenter.
6
Krisecentrene er vigtige tilbud. Regeringen og parti-
erne bag finansloven for 2020 afsatte varige midler
til oprettelse af flere pladser på krisecentre og ret
til 10 timers gratis psykologbehandling. Men det er
langt fra alle, der vil, kan eller skal på et krisecenter.
Styrkelse af
den tidlige og
ambulante
indsats de
seneste år
Med finansloven for 2020 anerkendte Regeringen, Enhedslisten, De Radikale, SF og Alternativet
vigtigheden af ambulant voldsbehandling og afsatte 48 mio. kr. i perioden 2020-2023 og 18,7 mio.
kr. årligt varigt herefter til ambulant behandling. Mødrehjælpens ”Ud af voldens skygge”, Danners
”Sig det til nogen” og Dialog mod Volds ambulante behandlingstilbud fik alle varige midler.
Med
Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsom-
rådet 2021-2024
afsatte Regeringen og partierne bag 24,3 mio. kr. til initiativet
Tidlig indsats til
voldsudsatte og udøvere af partnervold.
Der blev bl.a. afsat midler til at videreudvikle interventions-
modellen, som er er et samarbejde mellem politiet, kommunen og et specialiseret tilbud til voksne
mennesker, der er udsat for eller udøver vold i nære relationer.
Med
Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
området 2022-2025
afsatte Regeringen og partierne bag 23,1 mio. kr. til initiativet
Tidlig hjælp til
voldsudøvere og voldsramte familier.
Som en del af initiativet blev kapaciteten i to ambulante tilbud til
voldsudøvere udvidet, så flere voldsudøvere kan komme i behandling.
6 Social- og Ældreministeriet (2022): Socialpolitisk Redegørelse
2021
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0013.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
13
• Blandt de op mod 2.300 kvinder, der tog ophold på et kvindekrisecenter i 2020, havde ca. 8 pct.
mere end ét ophold i løbet af året.
Kvinder på
krisecenter
• Kvinder på kvindekrisecentre har generelt et lavere uddannelsesniveau, en svagere tilknytning
til arbejdsmarkedet og kommer oftere fra ikke-vestlige lande.
• 23 pct. af kvinderne med ophold på et krisecenter i 2020 fik stillet én eller flere af en række psy-
kiatriske diagnoser i perioden 2014-2018, oftest angst mv., herunder stressrelaterede lidelser.
• En undersøgelse af Syddansk Universitet viser, at blandt 150 kvinder på krisecenter i perioden
2017-2019 udviste knap 70 pct. symptomer på PTSD eller Kompleks PTSD ved indskrivning. Ca.
30 pct. havde fortsat symptomer ved udskrivelsen.
• Blandt kvinderne, der deltog i undersøgelsen af Syddansk Universitet, havde 86 pct. været udsat
for grov fysisk vold som eksempelvis slag med en genstand eller kvælertag. Derudover havde
98 pct. af kvinderne oplevet at blive udsat for psykisk vold, mens 59 pct. havde oplevet at blive
truet på livet.
Kilde: Social- og Ældreministeriet (2022): Socialpolitisk Redegørelse 2021, Dokkedahl et al. (2021): Kvinder på kvindekrisecenter
Der skal sættes ind før et ophold på krisecenter
bliver nødvendigt for at bryde med volden. Derfor
er der gennem de seneste år afsat midler til en
række ambulante tilbud. Men på trods af det løft,
er det ikke alle voldsudsatte, der får den hjælp og
støtte, de har brug for, og der sættes for sent ind.
Omvæltninger i en familie f.eks. i forbindelse med
graviditet og familieforøgelse, kan udløse eller eska-
lere vold i et parforhold. Der er gode erfaringer med
et forsøg, hvor jordemødre taler med de gravide og
parrene om vold eller voldsomme konflikter i for-
bindelse med deres graviditetsforløb
7
. Nye familier
skal have hjælp fra starten, så de kan etablere et
familieliv uden vold.
Børn, der vokser op med vold i hjemmet, har blandt
andet større risiko for at blive fjernet fra hjemmet,
for at mistrives og for at klare sig dårligere i skolen.
Undersøgelser viser også, at der er en øget risiko for
at udvikle voldelig adfærd som voksen, hvis man er
vokset op med vold i hjemmet. Derfor skal der øget
fokus på at bryde med generationsvold. Med aftalen
om ”Børnene først” er der taget en række skridt for
at tage hånd om børn, der bl.a. oplever og lever med
vold i familien. Men der er behov for at gøre endnu
mere.
Den nuværende indsats i forhold til vold i nære rela-
tioner involverer mange forskellige myndigheder og
aktører. Der er behov for, at aktørerne i højere grad
opbygger, deler og bruger relevant viden og styrker
koordinationen på tværs af myndigheder og interes-
senter. Samtidig er der behov for, at aktørerne ser
på mulige forbedringer i de nuværende indsatser,
procedurer og samarbejder. Vold i nære relationer
skal håndteres og bygge på den nyeste viden.
7 https://www.maryfonden.dk/projekt/sammen-uden-vold/
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0014.png
14
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
• Omfanget af børn, der vokser op med vold i hjemmet, er afdækket i flere forskellige undersøgel-
ser og kan variere efter opgørelsesmetode.
Børn, der vokser
op med vold i
hjemmet
-
-
-
En undersøgelse af Børns Vilkår fra 2022 viser, at blandt 1.156 elever i 8. klasse er der 9 pct.,
der har været udsat for grovere fysisk vold i form af slag med flad hånd, slag med knyttet
hånd, slag med genstande og spark af deres forældre, stedforældre eller plejeforældre i
løbet af det seneste år.
Undersøgelsen belyser også forekomsten af psykisk vold og viser blandt andet, at 6 pct. er
blevet udelukket med tavshed, og 4 pct. er blevet truet med noget voldsomt.
En undersøgelse af VIVE viser, at blandt 52.010 børn på 9 måneder, 2 år og 3 år, har ca. 12
pct. oplevet dask, rusk, smæk eller er blevet slået af deres forældre i løbet af de sidste to
måneder. Opgørelsen er baseret på svar fra forældre i perioden 2017-2018.
• Der er en stigende andel af elever i 6.-10. klasse, som synes, det er i orden, at forældre straffer
deres børn fysisk, f.eks. ved at ruske sit barn eller give en lussing. Andelen af steget fra 3 til 9 pct.
i perioden 2014-2021, ifølge en undersøgelse af Kantar Gallup.
• En anden undersøgelse af SFI viser, at vold i hjemmet blandt andet kan have konsekvenser for
barnets fysiske og mentale helbred, adfærd og trivsel.
• En analyse i Socialpolitisk Redegørelse 2021 viser, at ledsagende børn på kvindekrisecenter
samlet set klarer sig dårligere fagligt i skolen, har mere fravær og oftere skifter skole end børn i
befolkningen som helhed.
• Analysen viser også, at børn, der er med deres mor på krisecenter, oftere modtager sociale ind-
satser. Blandt børn, der ledsagede deres mor på et kvindekrisecenter i 2020, har 3 pct. været
anbragt, og knap 45 pct. har modtaget forebyggende foranstaltninger. Til sammenligning gælder
det henholdsvis 1 og 9 pct. af børn og unge i befolkningen.
• Oplevelser med vold i barndommen kan øge risikoen for selv at udvikle voldelig adfærd som
voksen. Blandt 872 voldsudøvere, der har været i behandling hos Dialog mod Vold i perioden
2010-2015, er 72 pct. selv vokset op i hjem med vold.
Kilder: Børns Vilkår (2022): Vold mod børn i Danmark – Analyse af fysisk og psykisk vold i hjemmet, VIVE (2021): SPOR – Børns
udvikling og trivsel gennem livet – Præsentation af undersøgelsen og udvalgte resultater fra første dataindsamling 2017/2018,
Kantar Gallup (2021): Undersøgelse af børns kendskab til menneskerettigheder og Børnekonventionen 2021 for UNICEF
Danmark og Institut for Menneskerettigheder, SFI (2017): Børn, der oplever vold i familien – omfang og konsekvenser, Social- og
Ældreministeriet (2022): Socialpolitisk Redegørelse 2021, Dialog mod Vold (2018): Karakteristik af voldsudøvere i behandling.
Barndommens skygger rækker ind i voksenlivet
Aftalen om
”Børnene først”
Med aftalen ”Børnene først” blev det bl.a. besluttet, at når et barn kommer på krisecenter med den ene
forælder på grund af fysisk eller psykisk vold i hjemmet, suspenderes den anden forælders ret til samvær
med barnet, medmindre det er bedst for barnet fortsat at have kontakt med den anden forælder.
Det blev også besluttet, at når en forælder afbryder et ophold på et krisecenter og vender tilbage
til et voldeligt miljø med barnet, får kommunerne pligt til at udrede, om barnet har behov for et nyt
hjem eller anden hjælp og støtte, f.eks. psykologsamtaler, familiebehandling mv.
Kilde: Aftale om Børnene Først (2021)
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0015.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
15
Med udspillet foreslås:
Styrket beskyttelse af børn ift. forældremyn-
dighed og samvær.
Udgangspunktet i forældre-
ansvarsloven om, at en forælder ikke er egnet
til at have del i forældremyndigheden, barnets
bopæl eller samvær med barnet, hvis forælde-
ren er idømt ubetinget fængselsstraf for visse
former for personfarlig kriminalitet af grovere
karakter, herunder grov vold, udvides til også at
omfatte vold, der er udøvet gentagne gange over
en periode af en person i eller nært knyttet til
den forurettedes husstand, uden at forholdet er
omfattet af straffelovens § 245, jf. straffelovens
§ 244, stk. 2.
Mulighed for iværksættelse af psykolog-
behandling af børn ved kun én forældres
samtykke.
Det foreslås at præcisere, at psy-
kologbehandlingen efter servicelovens § 109,
stk. 8, kan iværksættes med samtykke alene fra
den forældre, som barnet følger på krisecenter.
Ligeledes foreslås det, at der kan iværksættes
psykologbehandling i offentligt, frivilligt eller
privat regi af børn under 18 år, med det formål
at afhjælpe følgevirkninger af vold i hjemmet,
ved kun én forældres samtykke, uanset om for-
ældremyndigheden er delt.
Bedre beskyttelse af børn, der har ophold på
krisecenter og skifter skole
Regeringen vil
sammen med folkeskoleforligskredsen under-
søge muligheden for at ændre folkeskolelovens
regler, så skoler kan undlade at orientere begge
forældremyndighedsindehavere om et skole-
skift, hvis barnet er med en forælder på krise-
center, og det er vurderet, at barnet af hensyn
til sin egen eller forælderens sikkerhed bør
skifte skole til distriktsskolen.
Målrettet støtte og behandlingstilbud til
voldsudsatte gravide og nybagte forældre i
sundhedssystemet.
Der udvikles et behand-
lingstilbud, hvor voldsudsatte gravide og
nybagte forældre kan modtage støtte og rådgiv-
ning. Indsatsen skal have særlig opmærksomhed
på kvinder med ikke-vestlig baggrund, da de
udgør en særlig sårbar målgruppe. Indsatsen
skal understøtte den tidlige opsporing i forbin-
delse med fødsel og graviditet. Der udbydes
en pulje, som de regionale familieambulato-
rier kan søge, med henblik på at udvikle et
behandlingstilbud.
Pulje til indsatser for børn og unge, der er
vokset op med vold i hjemmet.
Børn og unge
i familier med vold skal have hjælp og støtte til
at mestre de udfordringer, som følger af deres
opvækst. Det langsigtede mål er, at børn, der
vokser op i familier med vold, ved at modtage et
målrettet tilbud opnår bedre forudsætninger for
en positiv udvikling og en højere grad af livs-
kvalitet. Der udbydes en pulje, hvor kommuner,
private og frivillige organisationer kan søge om
etablering af tilbud til børn, der oplever vold i
familien.
Guide - Den rette hjælp til børn og pårørende
til partnerdrab.
Børn, hvis ene forælder dræber
den anden, og de bedsteforældre eller fami-
liemedlemmer, der skal tage vare på barnet,
skal have den bedst mulige hjælp. Der udvikles
oplysningsmateriale, f.eks. en guide, så kommu-
nerne ved, hvordan de bedst håndterer sager
om partnerdrab og kan støtte børnene.
Partnerskab til bekæmpelse af partnerdrab og
vold i nære relationer.
Den nuværende indsats
til bekæmpelse af partnervold involverer og går
på tværs af mange forskellige myndigheder og
aktører. Der er behov for øget koordinering og
samarbejde på tværs af aktørerne. Der etab-
leres et partnerskab, som bl.a. skal bidrage til
øget vidensdeling og styrke samarbejdet mellem
relevante myndigheder og øvrige aktører. Part-
nerskabet skal endvidere bidrage til at styrke
den eksisterende indsats gennem eksempelvis
forbedringer i indsatser, procedurer samt mere
systematisk henvisning af voldsudsatte og
voldsudøvere til relevante tilbud. Der afsættes
endvidere midler til, at partnerskabet kan gene-
rere ny viden.
Udvidelse af voldsbestemmelsen i udlæn-
dingeloven,
så også udlændinge med asyl på
baggrund af såkaldt konsekvensstatus samt
medfølgende familie til udenlandske arbejds-
tagere og studerende omfattes af bestem-
melsen. Ingen skal blive i et voldeligt forhold,
fordi vedkommende er bange for at miste
sin opholdstilladelse.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0016.png
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0017.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
17
Voldscirklen
skal brydes –
større fokus på
voldsudøveren
Volden er voldsudøverens ansvar. Derfor skal der
være et øget fokus på voldsudøverne. For de volds-
udøvere, der søger behandling, er resultaterne
lovende
8
. Men i dag er der ikke behandlingstilbud i
hele landet.
Dansk forskning peger på, at næsten 2/3 af de
drabsmænd, der har dræbt en partner, forinden
havde udøvet psykisk vold mod partneren. Det
kommer bl.a. til udtryk ved stærk dominans og/
eller kontrol, udadreagerende jalousi, døds- og
andre trusler mod partneren samt isolering og
ydmygelser.
9
 
Stalkingadfærd er en af de mere markante forudgå-
ende indikationer i forhold til drab på kvinder. En
undersøgelse fra Storbritannien viser, at i 94 pct. af
de undersøgte sager om drab på kvinder var stal-
kingadfærd til stede forud for drabet.
10
Partnervold, stalking, trusler og partnerdrab er
uacceptabelt i Danmark. Der er allerede taget en
lang række relevante lovgivningsinitiativer. Der
er indført samtykkebaseret voldtægtslovgivning,
kriminalisering af psykisk vold og social kontrol, og
der er indført en særskilt bestemmelse om stalking i
straffeloven. Herudover er der iværksat flere straf-
skærpende tiltag de senere år.
Der er behov for større opmærksomhed på, at
volden skal stoppe ved udøveren for at komme
partnervold og partnerdrab til livs.
8 Dialog Mod Vold (2020): Klienterne, volden og effekten af
behandlingen
9 Rasmussen et al. (2016): Forebyggelse af drab og dødelig vold i
nære relationer
10 Monckton-Smith et al. (2017): Exploring the Relationship
between Stalking and Homocide
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0018.png
18
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
Stalking
Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Nye Borgerlige og Alternativet præsenterede i august 2021 udspillet ”Bedre
hjælp til ofre for stalking”, som indeholder 14 initiativer, der samlet skal sikre en bedre, hurtigere og
mere helhedsorienteret støtte til stalkingofre. Samtidig skal dem, der stalker, i højere grad mødes
med såvel behandling som konsekvens, så deres stalkingadfærd bliver brudt.
Som opfølgning på udspillet har et enigt Folketing pr. 1. januar 2022 bl.a. kriminaliseret stalking i
en selvstændig bestemmelse i straffeloven. Et af hovedformålene med den nye bestemmelse er at
gøre det muligt for politiet at sætte hurtigere ind over for stalking. Efter bestemmelsen kan stalking
således straffes, selv om der ikke på forhånd er udstedt et tilhold. Stalking kan nu straffes med op til
tre års fængsel, og der er blevet bedre muligheder for at varetægtsfængsle personer, der udsætter
andre for stalking.
Desuden er der med udspillet introduceret en konsekvent indsats mod stalking ved styrket behand-
ling af tilholdssager i politikredsene, nye klagefrister i tilholdsloven, effektiv og digital forkyndelse af
tilhold og en ny it-løsning til systematisk fremsøgning af sager om stalking i politikredsene.
Udspillet bidrager endvidere med øget tryghed for ofre for stalking herunder ved underretning af
stalkingofferet ved gerningsmandens løsladelse og udgang, ret til en bistandsadvokat og mulighed
for videoafhøring af stalkingofre i straffesagsbehandlingen og underretning af kriminalforsorgen
om sigtelser for overtrædelser af tilhold.
Endelig bidrager udspillet med en udvidelse af Dansk Stalking Centers psykologbehandlingskapaci-
tet for stalkingudøvere til og med 2023, styrket efter- og videreuddannelse af politiet og oprettelse
af specialiserede teams i politikredsene, så kvaliteten af politiets behandling af bl.a. stalkingsager
løftes.
Styrket
lovgivning og
strafskærpende
tiltag de
seneste år
Styrket lovgivning:
• Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse
• Psykisk vold, herunder negativ social kontrol, er blevet kriminaliseret
• Ny særskilt bestemmelse om stalking i straffeloven
• Reglerne om tilhold er blevet skærpet
• Beskyttelse af børn mod vold, når der træffes afgørelse om forældreansvar
Strafskærpende tiltag:
Straffen for gentagen vold i nære relationer blev fordoblet i sommeren 2018 ved indførelsen af
straffelovens § 244, stk. 2, som skærper straffen for simpel vold, der begås gentagne gange over en
periode af en person i eller nært knyttet til forurettedes husstand, uden at forholdet er omfattet af
straffelovens § 245 om bl.a. mishandling.
Med virkning fra den 1. maj 2022 er der desuden indført en yderligere skærpelse med en tredjedel
af straffen for gentagen vold og for mishandling og grov vold begået mod en person under 18 år af
en person i eller nært knyttet til den pågældendes husstand.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0019.png
UDSPIL TIL HANDLINGSPLAN MOD PARTNERVOLD OG PARTNERDRAB
19
Med udspillet foreslås:
Begrænsning af retten til prøveløsladelse for
indsatte, der er dømt for partnervold eller
partnerdrab.
Med initiativet indføres krav om
behandling for voldsadfærd som betingelse
for den indsattes ret til prøveløsladelse, når
den indsatte er dømt for partnervold eller
partnerdrab.
Landsdækkende ambulant behandling af
voldsudøvere.
Dialog mod Volds behandlings-
tilbud til personer, der udøver vold, og deres
familier, styrkes, så der er landsdækkende
behandlingstilbud til dem, der udøver vold i
nære relationer. Samtidig skal midlerne anven-
des til, at Dialog mod Vold kan indgå samarbejde
med politiet om vejledning af voldsudøvere om
behandling.
Dansk Stalking Centers behandlingskapacitet
styrkes.
Stalking går ofte forud for partnerdrab.
Derfor skal flere kunne få behandling mod deres
stalkingadfærd, og behandlingen skal komme så
tidligt som muligt. Regeringen har med stalking-
udspillet fra august 2021 tilført Dansk Stalking
Center midler med henblik på at udvide Dansk
Stalking Centers behandlingskapacitet fra 25
til 120 behandlingsforløb om året i 2021-2023.
Der tilføres midler til Dansk Stalking Center
i perioden 2023-26, så flere personer, der
udøver stalking, kan få psykologisk behandling,
og politiet kan vejlede stalkingudøvere om
behandlingstilbud.
Styrket opfølgning på vold i hjemmet, når
politiet har været ude til voldsepisoder i
hjemmet.
Der pågår som følge af flerårsaftalen
for politiets og anklagemyndighedens økonomi
2021-2023 udvikling af en it-understøttet løs-
ning i politiet, der muliggør løbende og systema-
tisk fremsøgning og visitering af sager om vold
i nære relationer og stalking mv. Initiativet skal
understøtte, at relevante sager opdages, og at
politiet iværksætter de nødvendige hjælpe- og
beskyttelsesforanstaltninger med den fornødne
hurtighed.
Styrket indsats over for ofre for vold i nære
relationer.
Som følge af flerårsaftalen for poli-
tiet og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 er der etableret specialiserede teams i
samtlige politikredse. De specialiserede teams
skal tilføre politikredsenes medarbejdere viden
om sager om vold i nære relationer, voldtægt,
stalking mv. og understøtte efterforskning og
forebyggelsesarbejde. Kvaliteten i politikredse-
nes behandling af sagerne skal løftes, og politi-
ets møde med ofre skal fremadrettet bygge på
bedre viden om traumer, hjælp og beskyttelses-
foranstaltninger. Derudover er der pr. 1. novem-
ber 2021 indført en politigaranti, som skal sikre,
at politiet rykker hurtigere ud i sager om vold
i hjemmet, ligesom politiet skal underrette de
sociale myndigheder i sager, hvor der er børn til
stede i hjemmet.
Viden om relationen mellem offer og ger-
ningsperson samt om drab i Danmark.
Dan-
marks Statistik og Rigspolitiet samarbejder om
en udvidet kriminalitetsstatistik, hvori der vil
indgå oplysninger om bl.a. relationen mellem
offer og gerningsperson for bestemte sagsom-
råder herunder drab, vold og seksualforbry-
delser. Justitsministeriets Forskningskontor vil
desuden i løbet af 2023 udarbejde en opdateret
version af rapporten ”Typer af drab i Danmark”
fra 2020, som skal indeholde de nyeste tilgæn-
gelige oplysninger herunder om partnerdrab.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Regeringens udspil til handlingsplan mod partnervold og partnerdrab, fra ministeren for ligestilling
2598807_0020.png
Transportministeriet
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Tlf. +45 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk