Ligestillingsudvalget 2021-22
LIU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2557700_0001.png
APRIL 2022
Handlingsplan til
bekæmpelse af
menneskehandel
2022-2025
Transportministeriet
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0002.png
April 2022
Transportministeriet
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Tlf. +45 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
ISBN 978-87-93292-68-0 (digital version)
ISBN 978-87-93292-69-7 (trykt version)
Design og produktion: MONTAGEbureauet ApS
Print: Kailow Graphic
Fotos: Forside: Michael H, GettyImages
Side 4: Eric Van Horrik / EyeEm, GettyImages
Publikationen kan hentes på
www.trm.dk
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0003.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
3
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
Indsatsområde 1: Styrket myndighedsindsats, opsøgende arbejde og identifikation
. . . . .
10
Indsatsområde 2: Bedre tilbud til ofre for menneskehandel
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
Indsatsområde 3: Styrket retsforfølgning af bagmænd
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
Oversigt over statslige aktører
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
Internationale forpligtelser
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0004.png
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0005.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
5
Forord
Menneskehandel er et globalt problem, hvor kyni-
ske bagmænd udnytter sårbare menneskers søgen
efter en bedre tilværelse i blandt andet Danmark.
Fra 2007 til 2020 har de danske myndigheder vur-
deret 968 personer som ofre for menneskehandel. I
hver eneste sag er der tale om en alvorlig krænkelse
af den enkeltes grundlæggende menneskerettighe-
der og ret til at bestemme over egen krop og eget
liv.
Et bredt flertal i Folketinget har med aftalen om
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet afsat 118,2 mio. kr. i
perioden 2022-2025 til en styrket indsats til perso-
ner udsat for menneskehandel. Det er et historisk
højt beløb og et markant løft af indsatsen, der udgør
en central del af den samlede indsats til bekæm-
pelse af menneskehandel i Danmark.
Danmark har siden 2002 haft handlingsplaner til
bekæmpelse af menneskehandel. Med denne hand-
lingsplan sættes rammerne og retningen for indsat-
sen i perioden 2022-2025.
Med handlingsplanen bliver Center mod Menne-
skehandels myndighedsrolle styrket og fokuseret,
så centret fremadrettet bl.a. varetager identifika-
tionssamtaler og kontaktpersonsrollen for ofre i
hele landet, og det undersøges, om Center mod
Menneskehandel kan få bedre mulighed for at indgå
i fælles myndighedsaktioner. Det opsøgende social-
og sundhedsarbejde, som en række NGO’er vareta-
ger for at skabe kontakt til mulige ofre på prostitu-
tionsområdet, bliver styrket. Og endelig forbedres
indkvarteringstilbuddene til ofrene.
Gennem de seneste år er der set en række eksem-
pler på grov udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft
på det danske arbejdsmarked, og Center mod
Menneskehandel har set et stigende antal personer,
der vurderes at være handlet til tvangsarbejde.
Derfor ønsker regeringen at arbejde for, at der
sættes bredere ind i forhold til hele spektret fra
grov udnyttelse af arbejdskraft til egentlig menne-
skehandel. Det er et centralt skridt i forhold til at
forebygge menneskehandel og forebygge, at der er
mennesker i Danmark, der lever og arbejder under
helt urimelige vilkår. Et stærkt arbejdsmarked med
tydelige arbejdsgiverforpligtelser og et målrettet
myndighedstilsyn er grundlaget for ordnede vilkår
for udenlandske arbejdstagere og for forebyggelse
af menneskehandel til tvangsarbejde.
Regeringen har endvidere som opfølgning på afta-
len om politiets og anklagemyndighedens økonomi
2021-2023 etableret National enhed for Særlig
Kriminalitet, hvor de mest specialiserede politi- og
anklagerfaglige kompetencer samles. Det skal sikre
en markant styrkelse af indsatsen mod den mest
komplekse økonomiske og organiserede krimina-
litet, herunder bl.a. organiseret menneskehandel.
Samtidig har regeringen i januar 2022 fremsat et
lovforslag om en styrket indsats mod menneske-
udnyttelse, hvor der foreslås indsat en ny bestem-
melse i straffeloven, som selvstændigt kriminalise-
rer udnyttelse af andre til arbejde under åbenlyst
urimelige forhold.
Det er også ambitionen, at vi gennem lovgivning
skaber klarere rammer for myndighedsindsat-
sen og for bistanden og støtten til ofrene for
menneskehandel.
Samlet tager vi nogle centrale skridt i forhold
til at forebygge menneskehandel, at hjælpe det
enkelte offer til et værdigt liv og at retsforfølge
bagmændene.
Trine Bramsen,
transportminister og
minister for ligestilling
Nick Hækkerup,
justitsminister
Mattias Tesfaye,
udlændinge- og integrationsminister
Peter Hummelgaard,
beskæftigelsesminister
Jeppe Bruus,
skatteminister
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0006.png
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0007.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
7
Indledning
Danmark er forpligtet af en række internationale
konventioner til at have en indsats til bekæmpelse
af menneskehandel. De centrale forpligtelser findes
i FN’s Palermoprotokol og Europarådets konvention
om indsatsen mod menneskehandel. Derudover
findes der en række ILO-konventioner
1
om forebyg-
gelse af tvangsarbejde samt specifikke forpligtelser
bl.a. ift. forebyggelse af handel med børn og kvinder.
Menneskehandel er et globalt problem. På ver-
densplan estimerer ILO, at næsten 25 millioner
mennesker er ofre for tvangsarbejde, herunder
menneskehandel
2
. Ifølge FN udgør kvinder fortsat
størstedelen af alle ofre for menneskehandel
3
. FN’s
opgørelse viser, at mennesker bliver handlet til
mange forskellige udnyttelsesformer. Størstedelen
bliver på verdensplan handlet til seksuel udnyttelse,
derefter følger menneskehandel til tvangsarbejde
og handel til kriminalitet. Et mindre antal bliver
handlet til tiggeri, tvangsægteskaber, fjernelse af
organer og andre formål.
I perioden 2007-2020 har de danske myndigheder
(Udlændingestyrelsen, Center mod Menneskehan-
del (CMM) og domstolene) ifølge CMM’s opgørelse
vurderet 968 personer som ofre for menneskehan-
del
4
. Kvinder udgør over årene knap 80 procent og
hermed størstedelen af det samlede antal ofre. Per-
soner vurderet handlet til seksuel udnyttelse udgør
74 procent af ofrene, mens 11 procent har været
vurderet handlet til tvangsarbejde og 10 procent
til strafbare handlinger. Mindreårige udgør knap
6 procent af de vurderede ofre i samme periode.
Størstedelen af de vurderede ofre har ikke lovligt
ophold i Danmark.
Den danske indsats til bekæmpelse af menneske-
handel har siden 2002 været forankret i
1
2
3
International Labour Organization
Kilde: Global Estimates of Modern Slavery, ILO 2017.
Kilde: Global Report on Trafficking in Persons 2020, United
Nations Office on Drugs and Crime, 2020.
4
Kilde: Center mod Menneskehandel. Det bemærkes, at udlæn-
dingemyndighedernes og CMM’s vurdering af, at en person er
offer for menneskehandel, ikke er ensbetydende med, at der
strafferetligt er tale om menneskehandel, og at domstolenes
vurdering derfor er en anden.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0008.png
8
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
tværministerielle handlingsplaner, fordi indsatsen
går på tværs af forskellige myndigheder og aktø-
rer. CMM blev oprettet i 2007 og udgør kernen i
den landsdækkende socialfaglige indsats i forhold
til ofrene for menneskehandel. CMM er placeret
i Socialstyrelsen og refererer til ministeren for
ligestilling.
Bistand og støtte til ofrene for menneskehandel
ydes i regi af CMM, Hjemrejsestyrelsen, Udlændin-
gestyrelsen og andre relevante aktører på baggrund
af handlingsplanen på området. Lovgivningsmæssigt
har den udlændingeretlige indsats hjemmel i udlæn-
dingeloven og hjemrejseloven. En række myndig-
heder, bl.a. Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og
politiet bidrager til at forebygge menneskehandel
gennem tilsyn, kontroller og aktioner i miljøer, hvor
der kan være mistanke om menneskehandel eller
grov udnyttelse af arbejdskraft. Menneskehandel er
kriminaliseret i straffelovens § 262 a med indtil 10
års fængsel.
Denne handlingsplan er den sjette i rækken. Den er
bygget op om tre overordnede indsatsområder, som
bidrager til at skabe klarere rammer for en sammen-
hængende og tværgående indsats til bekæmpelse af
menneskehandel, der lever op til Danmarks interna-
tionale forpligtelser:
1.
2.
3.
Styrket myndighedsindsats, opsøgende arbejde
og identifikation
Bedre tilbud til ofre for menneskehandel
Styrket retsforfølgning af bagmænd
Definition af menneskehandel
Boks 1
Menneskehandel er kriminaliseret i straffelovens § 262 a, hvorefter den som rekrutterer,
transporterer, overfører, huser eller modtager en person, hvor der anvendes eller har været
anvendt ulovlig tvang, frihedsberøvelse, trusler, retsstridig fremkaldelse, bestyrkelse eller
udnyttelse af en vildfarelse eller anden utilbørlig fremgangsmåde med henblik på udnyt-
telse af den pågældende ved prostitution, optagelse af pornografiske fotografier eller film,
forestilling med pornografisk optræden, tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold,
strafbare handlinger eller fjernelse af organer, straffes med fængsel indtil 10 år.
Menneskehandel er i straffelovens § 262 a defineret i tråd med FN’s Palermoprotokol, og
strafferammen er fastsat i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor.
Kilde: Center mod Menneskehandel
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0009.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
9
Grafik 1
150
Personer
vurderet handlet
i 2007-2020
121
120
93
90
98
97
77
64
76
53
60
66
71
60
47
28
17
30
0
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Kilde: Center mod Menneskehandel
Grafik 2
Personer
vurderet handlet
2007-2020
fordelt på
udnyttelse
og år
120
100
80
60
40
20
0
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Seksuel udnyttelse
Tvangsarbejde
Strafbare handlinger
Slaverilignende forhold
Øvrige
Kilde: Center mod Menneskehandel
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0010.png
10
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
Indsatsområde 1:
Styrket myndigheds-
indsats, opsøgende
arbejde og identifi-
kation
Menneskehandel finder sted inden for mange
forskellige områder og brancher. Det er et kom-
plekst område, der involverer flere myndighe-
der bl.a. Center mod Menneskehandel (CMM),
Udlændingestyrelsen, politiet, Skattestyrelsen og
Arbejdstilsynet.
CMM udgør kernen i den socialfaglige indsats rettet
mod ofre for menneskehandel. CMM afholder iden-
tifikationssamtaler med potentielle ofre for men-
neskehandel og står derudover for at give tilbud om
støtte til ofrene, herunder indkvartering, rådgivning
og i samarbejde med Hjemrejsestyrelsen planlæg-
ning af den forberedte hjemsendelse. Identifikati-
onssamtalen ligger til grund for vurderingen af, om
en person er offer for menneskehandel.
CMM vurderer, hvorvidt personer med lovligt
ophold i Danmark har været udsat for menneske-
handel og skal have tilbud under handlingsplanen.
Udlændingestyrelsen vurderer, hvorvidt asylansø-
gere, personer uden lovligt ophold samt personer,
der er forelagt styrelsen vedr. mulig administrativ
udvisning for fx ulovligt arbejde, har været udsat for
menneskehandel og skal have tilbud under hand-
lingsplanen. Som absolut hovedregel træffes der
dog ikke afgørelse om udvisning, hvis udlændingen
med lovligt ophold er offer for menneskehandel. I
stedet henvises udlændingen til at modtage tilbud
under handlingsplanen gennem CMM. Domstolene
tager stilling til handelsspørgsmålet, hvis et poten-
tielt offer for menneskehandel er tiltalt for en over-
trædelse af straffeloven.
CMM koordinerer indsatsen over for ofrene med
øvrige myndigheder og NGO’er. CMM kan deltage
i andre myndigheders kontrolaktiviteter og i fælles
myndighedsaktioner og bistå med opkvalificering af
relevante myndigheder og aktører. Desuden driver
CMM en hotline, som myndigheder, organisationer,
borgere mv. kan henvende sig til ved mistanke om
menneskehandel. Endelig har CMM ansvaret for
at indsamle og formidle viden om menneskehandel
samt for at deltage i internationalt samarbejde.
Myndigheder som politiet, Skattestyrelsen,
Arbejdstilsynet og Styrelsen for International
Rekruttering og Integration har typisk via deres
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0011.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
11
almindelige kontrolaktiviteter den første kontakt
til mulige ofre. Skattestyrelsen foretager bl.a. udgå-
ende kontrolbesøg og opfølgende skatte- og afgifts-
kontroller, særligt med fokus på formodede bag-
mænd og andre, som opnår økonomisk vinding ved
udnyttelse af mennesker og/eller tvangsarbejde.
Menneskehandel indgår ligeledes som et opmærk-
somhedspunkt i forbindelse med Arbejdstilsynets
kontrolaktivitet. Udlændingestyrelsen opnår kon-
takt til mulige ofre i forbindelse med deres asylsags-
behandling. Politiet er ifølge CMM’s opgørelse den
aktør, der har skabt kontakt til størstedelen af de
personer, der vurderes som ofre for menneskehan-
del (62 procent af ofrene i årene 2015-2019).
Ud over myndighedsindsatsen varetager en række
NGO’er en særlig opsøgende indsats over for poten-
tielle ofre for menneskehandel på prostitutions-
området. Arbejdet består bl.a. af sundhedstilbud til
udenlandske kvinder i prostitution ud fra et mål om
at skabe kontakt til målgruppen og videregive infor-
mation om menneskehandel med henblik på identi-
fikation af potentielle ofre. Den særlige indsats på
prostitutionsområdet skyldes, at området - fx sam-
menlignet med menneskehandel til tvangsarbejde
– ikke er organiseret som det øvrige arbejdsmarked
og foregår i miljøer, der kan være sværere at nå.
Den opsøgende indsats skal bidrage til at forebygge
menneskehandel samt til at etablere kontakt til ofre
for menneskehandel med henblik på, at de får den
rette hjælp.
I denne handlingsplan vil der særligt blive arbejdet
med at styrke myndighedssamarbejdet, fokusere og
styrke CMM’s myndighedsrolle og styrke NGO’er-
nes opsøgende arbejde på prostitutionsområdet.
Samtidig vil regeringen styrke indsatsen ift. udnyt-
telse af sårbare udenlandsk arbejdskraft i Danmark.
Med aftalen ”En ny reformpakke for dansk økonomi.
Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, inve-
steringer i fremtiden og innovative virksomheder”
er regeringen og aftalepartierne enige om at følge
op på en række af anbefalingerne fra den tværmi-
nisterielle arbejdsgruppe om sårbare udenlandske
arbejdstagere fra september 2021. Dette indebæ-
rer bl.a., at der i lovgivningen indføres et generelt
krav om, at en arbejdsgiver, som stiller bolig til
rådighed for sine ansatte, skal sikre gode og tids-
svarende boligforhold, og at der indføres et myn-
dighedstilsyn på området. Aftalen indebærer også,
at indsatsen mod illegal arbejdskraft styrkes, og at
Arbejdstilsynets indsats mod falske selvstændige
intensiveres.
Dermed arbejdes der for at sætte ind over for hele
spektret fra sårbare udenlandske arbejdstagere,
der er udnyttet til arbejde under urimelige vilkår,
til egentlige ofre for menneskehandel. En styrket
indsats over for grov udnyttelse af sårbare uden-
landske arbejdstagere vil også kunne medvirke til at
forebygge menneskehandel.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0012.png
12
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
Koordinering af indsatsen, viden og statistik
Boks 3
Den overordnede koordination af handlingsplanen er forankret i en tværministeriel arbejdsgruppe
til bekæmpelse af menneskehandel. Arbejdsgruppen består af Ligestillingsafdelingen i Transport-
ministeriet (formand), Udlændinge- og Integrationsministeriet, Justitsministeriet, Beskæftigelses-
ministeriet, Social- og Ældreministeriet, Skatteministeriet, Sundhedsministeriet og Udenrigsmini-
steriet. Herudover er CMM ansvarlig for en række faste og ad hoc-baserede mødefora, netværk og
partnerskaber.
CMM samler aktører på regionalt og nationalt niveau med henblik på håndtering af indsatsen over
for ofre for menneskehandel gennem forpligtende samarbejde, videndeling, træning og undervis-
ning. Her deltager relevante offentlige og private aktører.
CMM er ansvarlig for at indsamle og udbrede viden og statistik på menneskehandelsområdet. Des-
uden står CMM for oplysning om menneskehandel til både relevante aktører og den bredere offent-
lighed. Dette varetages fx gennem undervisningsaktiviteter, årskonference, rapporter og CMM’s
hjemmeside.
CMM deltager endvidere i internationale samarbejder og fora, herunder varetager CMM en rappor-
tør-lignende mekanisme ift. menneskehandel og deltager i EU’s forum for nationale rapportører og
lignede mekanismer. Politiet bidrager med statistik omkring straffesager i forhold til anmeldelser,
sigtelser, mv. og deltager efter behov.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0013.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
13
Under handlingsplanen vil der blive arbejdet med følgende initiativer:
Boks 2
CMM’s opsøgende myndighedsarbejde styrkes:
For at identificere ofre for menneskehandel
undersøges muligheden for, at CMM får klarere beføjelser til at indgå i andre myndighe-
ders kontrolaktiviteter og i fælles myndighedsaktioner, herunder til at tale med mulige
ofre uden andre, fx arbejdsgiveren, er til stede.
Styrkelse af identifikationssamtaler:
NGO’er har tidligere kunnet foretage identifikations-
samtaler med potentielle ofre for menneskehandel. Fremover varetages samtalerne
af CMM og Udlændingestyrelsen for at skabe ensartethed i identifikationen af ofre og
dermed grundlaget for tildeling af støtte mv. samt for at sikre persondatabeskyttelse
ved udveksling af persondata mellem myndigheder. Der vil fortsat være et tæt samar-
bejde mellem CMM og NGO’erne i forhold til de potentielle ofre for menneskehandel,
som NGO’erne opnår kontakt til, samt generel videndeling på området.
Deling af oplysninger mellem myndigheder:
Det undersøges, om der er behov for at præci-
sere CMM’s muligheder for mere systematisk at dele følsomme og fortrolige oplysnin-
ger, herunder handelsvurderinger, med relevante myndigheder med henblik på forebyg-
gelse og identifikation af ofre samt retsforfølgning af bagmænd. Her inddrages bl.a. de
databeskyttelsesretlige aspekter og de socialfaglige hensyn ift. samarbejde med ofrene.
Styrket opsøgende arbejde i regi af NGO’erne:
Reden International overtager CMM’s opsø-
gende arbejde i form af social- og sundhedstilbud i hovedstadsområdet og på Sjælland,
og indsatsen styrkes. AmiAmi overtager CMM’s opsøgende arbejde i Nord- og Midtjyl-
land, og indsatsen styrkes. AmiAmi fortsætter desuden deres eksisterende opsøgende
indsats over for potentielle ofre for menneskehandel særligt i forhold til udenlandske
kvinder i prostitution i Region Syddanmark. HopeNows eksisterende opsøgende indsats
særligt i København fastholdes.
Undersøgelse af indsatsen til bekæmpelse af menneskehandel:
Institut for Menneskerettig-
heder gennemfører i 2024-2025 en undersøgelse af indsatsen til ofre for menneskehan-
del, herunder i forhold til Danmarks internationale forpligtelser.
Initiativer under
indsatsområde 1
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0014.png
14
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
Indsatsområde 2:
Bedre tilbud til ofre
for menneskehandel
Ofre for menneskehandel er ofte påvirket både
fysisk og psykisk af de voldsomme oplevelser, som
de har været udsat for. Det følger af de
internationale konventioner, at der straks skal ydes
bistand og støtte, når myndighederne har en rimelig
begrundet indikation af, at en person er offer for
menneskehandel.
Alle ofre for menneskehandel tilbydes en refleksi-
ons- og restitutionsperiode. Det giver den enkelte
mulighed for at restituere sig og blive styrket med
henblik på at komme fri af sit handelsforhold.
I refleksionsperioden får ofrene støtte og bistand,
herunder bl.a. tildeling af en kontaktperson fra
CMM, rådgivning og juridisk bistand, adgang til
indkvarteringstilbud, kost og lommepenge, mulig-
hed for udvidet sundhedsbehandling, psykosocial
bistand og relevante undervisningsaktiviteter.
For så vidt angår ofre for menneskehandel, som er
afviste asylansøgere, eller som opholder sig ulovligt
i Danmark, har refleksionsperioden karakter af en
forlænget udrejsefrist på 30 dage. Refleksionspe-
rioden meddeles af Udlændingestyrelsen og kan
forlænges op til i alt 120 dage, hvis personen sam-
arbejder om en forberedt hjemsendelse, eller hvis
særlige grunde taler for det.
CMM meddeler en tilsvarende restitutionsperiode
med samme tilbud om bistand og støtte til ofre, som
har lovligt ophold i Danmark, hvor de kan få ro og
hjælp til at komme videre i deres liv.
Ofre uden lovligt ophold og ofre, der søger om asyl,
er under Udlændingestyrelsens forsørgelsesforplig-
telse og indkvarteres som udgangspunkt i asylsyste-
met. Der tilbydes alternativ indkvartering ved sær-
lige behov, som ikke vurderes at kunne tilgodeses i
regi af asylsystemet.
Siden 2002 har de skiftende handlingsplaner finan-
sieret et indkvarteringstilbud i regi af Reden Inter-
national målrettet udenlandske kvinder i prostitu-
tion udsat for menneskehandel. Både kvinder med
og uden lovligt ophold kan indkvarteres hos Reden
International. Ud over indkvartering hos Reden
International anvender CMM alternativ indkvarte-
ring på andre botilbud, fx hvis der ikke er plads eller
ved særlige behov. Mandlige ofre for menneskehan-
del indkvarteres i asylsystemet, på mandecentre og
herberger samt i særlige tilfælde på vandrehjem og
hoteller mv.
Ved indkvartering på botilbud godkendt efter
serviceloven (fx §§ 109 og 110) finansieres ind-
kvartering af hjemkommunen eller i nogle tilfælde
af Udlændingestyrelsen, hvis der er tale om en
udlænding omfattet af styrelsens forsørgelsesfor-
pligtelse. Ofrene kan dog i dag kun indkvarteres på
botilbud godkendt efter serviceloven, hvis de har
lovligt ophold, herunder processuelt ophold, og i
øvrigt falder inden for målgruppen for botilbuddet.
Det begrænser mulighederne for fleksibilitet og
alternativ indkvartering. Det skal også ses i lyset af,
at størstedelen af de vurderede ofre ikke har lovligt
ophold i Danmark.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0015.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
15
Udenlandske ofre for menneskehandel, som skal
eller vil udrejse af Danmark, får desuden tilbudt en
forberedt hjemsendelse, som sigter mod, at per-
sonen modtages i hjem- eller opholdslandet og får
støtte til at etablere sig på ny. Hjemrejsestyrelsen
står for udmøntning af reintegration i hjemlandet.
Hjemsendelsen forberedes i restitutions- og
refleksionsperioden i samarbejde med Hjemrej-
sestyrelsen, CMM, Dansk Flygtningehjælp og
reintegrationspartneren i hjemlandet.
Reintegrationsstøtten udbetales efter hjemrejse
primært som in-kind støtte suppleret med et kon-
tant beløb, som udbetales over en periode på seks
måneder. Reintegrationsprojektet skal være afsluttet
inden for et år. Støtten tilpasses ofrenes individuelle
behov og kan bl.a., men ikke udelukkende, bruges til
bolig, medicin, uddannelse eller hjælp til at komme
i beskæftigelse. Den endelige godkendelse af rein-
tegrationsplanen foretages af Hjemrejsestyrelsen,
hvorefter offeret kan påbegynde sine reintegrati-
onsaktiviteter med støtte og rådgivning fra reinte-
grationspartneren i hjemlandet. Tilbuddet er til alle
udenlandske ofre for menneskehandel uanset, om
de har lovligt eller ikke lovligt ophold i Danmark
5
.
Under handlingsplanen vil der særligt blive arbejdet
på at styrke indkvarteringstilbuddene til ofre for
menneskehandel og understøtte kvalitet samt øge
fleksibilitet i indkvarteringsmulighederne.
Adgang til støtte under handlingsplanen
Boks 4
Adgangen til tilbud om bistand og støtte efter handlingsplanen omfatter alle, der af myndighederne
er vurderet til at være ofre for menneskehandel, og som aktuelt er underlagt et handelsforhold.
Det vil sige personer, som af enten Udlændingestyrelsen (asylansøgere og udlændinge uden lovligt
ophold i Danmark) eller CMM (danskere og udlændinge, der opholder sig lovligt i Danmark) er vur-
deret handlede samt ofre, hvor domstolene har taget stilling til handelsspørgsmålet. Støtten omfat-
ter desuden potentielle ofre, som er under udredning.
Vurderingen af, hvorvidt der er tale om et aktuelt handelsforhold, sker ud fra en individuel vurde-
ring og kan bl.a. tage i betragtning, om bagmanden stadig har relationer til ofret, om offeret fortsat
afkræves betaling af gæld til bagmanden, om der er verserende trusler mod ofret, eller om offeret
fortsat er underlagt følgevirkninger af sit handelsforhold, og dermed kan være i risiko for at blive
handlet igen.
5
Ofre for menneskehandel, der samtidig er omfattet af reg-
lerne i Dublinforordningen, får dog ikke tilbudt en forberedt
hjemsendelse, da de ikke kommer i udsendelsesposition. For
deres vedkommende sker alene en overførsel til den ansvarlige
medlemsstat.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0016.png
16
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
Tilbud til mindreårige
Boks 5
Uledsagede mindreårige ofre for menneskehandel får udpeget en personlig repræsentant, der
kan træffe de samme beslutninger, som indehaveren af forældremyndigheden normalt kan.
Repræsentanten skal støtte og vejlede den mindreårige og sikre dennes tarv. Udlændingesty-
relsen er ansvarlig for udpegning af en repræsentant.
Udlændingestyrelsen har det overordnede ansvar for mindreårige asylansøgere og mindre-
årige udlændinge med ulovligt ophold. Den pågældende opholdskommune har efter servicelo-
ven en handlepligt, herunder en generel tilsynspligt, over for alle mindreårige udlændinge, der
opholder sig i kommunen.
I forhold til mindreårige, der er ofre for menneskehandel og har lovligt ophold i Danmark, vil
handlekommunen træffe afgørelse om anbringelse på fx et opholdssted eller i en plejefamilie
(jf. servicelovens bestemmelser). Uledsagede mindreårige, som er asylansøgere, eller som
opholder sig ulovligt i Danmark, indkvarteres på særlige indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige. Den ansvarlige handlekommune kan dog også for uledsagede mindreårige, der er
asylansøgere, eller som opholder sig ulovligt i Danmark, træffe afgørelse om anbringelse på fx
et opholdssted eller i en plejefamilie. En afgørelse herom træffes efter udlændingeloven.
Hjemrejsestyrelsen kan, hvis den mindreårige samtykker – og i det omfang det er muligt
- iværksætte en eftersøgning af den uledsagede mindreåriges forældre eller anden
familie, hvis der ikke er kontakt til dem. Den mindreårige kan også benytte Røde Kors’
eftersøgningstjeneste.
Uledsagede mindreårige uden lovligt ophold tilbydes ligeledes forberedt hjemsendelse
og samtalerne med Hjemrejsestyrelsen foregår med deltagelse af den mindreåriges
repræsentant.
Forberedt hjemsendelse og reintegration
Boks 6
For at harmonisere den forberedte hjemsendelse og reintegration med andre hjemsendelsesordnin-
ger er denne siden 1. april 2020 varetaget inden for rammerne af de eksisterende reintegrations-
programmer under Udlændinge- og Integrationsministeriet, som på nuværende tidspunkt tilbydes i
ca. 40 forskellige lande af European Return & Reintegration Network (ERRIN) og European Reinte-
gration Support Organisation (ERSO).
Taksten for reintegrationsstøtte til ofre fremgår nedenfor. Taksterne anskues som et maksimumbe-
løb, og der udarbejdes en konkret og realistisk reintegrationsplan med tilhørende budget i forhold
til det enkelte offers ønskede indkomstgenererende aktivitet i hjemlandet. Taksterne for reintegra-
tionsstøtten til uledsagede mindreårige følger satserne for voksne.
In-kind støtte til projekt:
Støtten per voksen udgør samlet op til USD 6.000 per voksen, svarende til DKK 40.000.
Hertil ydes støtte til ofrenes mindreårige børn, hvad enten de opholder sig i Danmark eller hjemlan-
det. Satserne for støtte per mindreårig barn er op til samlet USD 1.350, svarende til DKK 9.000.
Kontant beløb:
Satsen for kontant beløb til personer, som ikke er forsørgere, er samlet USD 1.550, svarende
til DKK 10.000.
Satsen for kontant beløb til personer, som er forsørgere, er samlet USD 3.100, svarende til DKK 20.000.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0017.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
17
Under handlingsplanen vil der blive arbejdet med følgende initiativer:
Boks 7
Opkvalificering af det specialiserede indkvarteringstilbud:
Indkvarteringen styrkes gennem en
opkvalificering af Reden Internationals specialiserede indkvarteringstilbud. Tilbuddet finan-
sieres fremover gennem en driftsbevilling og delvis takstfinansiering med henblik på at etab-
lere en bestiller-udførermodel, der kendes fra botilbud på det sociale område.
Større fleksibilitet i indkvarteringstilbuddene:
Der arbejdes på at øge fleksibiliteten i indkvarte-
ring af ofre for menneskehandel ved at skabe hjemmel til, at ofre for menneskehandel uanset
opholdsgrundlag kan indkvarteres på eksisterende botilbud, fx tilbud godkendt efter service-
loven, hvis de opnår særskilt godkendelse hertil. Dermed kan ofrene indkvarteres efter deres
individuelle situation og konkrete behov, fx offerets sikkerhed, køn, graden af udsathed og
traumatisering, relationer til andre ofre, geografisk placering mv. Samtidig er der behov for
pladser ved spidsbelastninger samt i forhold til mandlige ofre for menneskehandel.
Godkendelse af og løbende tilsyn med indkvarteringstilbud til ofre for menneskehandel:
Der arbejdes
for, at indkvarteringstilbud uden for asylcentersystemet med pladser til ofre for menneske-
handel, herunder hos Reden International, fremover skal godkendes af Socialtilsynet, så der
tages højde for målgruppens behov og sikres en ensartet kvalitet. Indkvarteringstilbuddene
skal endvidere som øvrige godkendte botilbud være underlagt et driftstilsyn fra Socialtilsy-
net. CMM vil fortsat kunne indkvartere på tilbud, der ikke er godkendt af Socialtilsynet, i en
begrænset periode fx hoteller, privat indkvartering mv.
Centralisering af kontaktpersonsopgaven:
CMM varetager kontaktpersonsrollen for ofre i hele
landet i forhold til tildeling af støtte under handlingsplanen samt processen omkring den for-
beredte hjemsendelse og reintegration. Tidligere har også NGO’er kunnet varetage denne
opgave. Botilbuddene varetager som udgangspunkt socialfaglige støtte- og aktivitetstilbud til
målgruppen.
Initiativer under
indsatsområde 2
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0018.png
18
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
Indsatsområde 3:
Styrket retsforfølgning
af bagmænd
Menneskehandel er et brud på den enkeltes ret til at
bestemme over egen krop og eget liv og en alvorlig
forbrydelse. Der er tale om en organiseret og ofte
også grænseoverskridende kriminalitetsform.
Sager om menneskehandel efterforskes af poli-
tikredsene. I det omfang, der er tale om sager
vedrørende organiseret menneskehandel og
menneskesmugling, hvor der kan være grund til at
antage, at overtrædelsen har et særligt betydeligt
omfang, eller på anden måde er af særlig kvalificeret
karakter, vil efterforskningen dog blive varetaget af
National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK). NSK
understøtter endvidere politikredsene i kredsenes
indsatser mod tvangsarbejde, ligesom NSK bistår
politikredsene i kredsenes efterforskninger med
specialiserede kriminaltekniske ydelser og særlige
kompetencer mv.
Det er indskærpet i Rigspolitiets nationale vejled-
ning om politikredsenes behandling af sager om
menneskehandel og Rigsadvokatmeddelelsens
afsnit om menneskehandel, at politikredsene skal
inddrage anklagemyndigheden og CMM rettidigt
under efterforskningen.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten deltager desuden i
en myndighedsgruppe til bekæmpelse af menne-
skehandel til tvangsarbejde sammen med CMM,
Skattestyrelsen, Udlændingestyrelsen, Arbejdstil-
synet, Fødevarestyrelsen og Styrelsen for Interna-
tional Rekruttering og Integration. Formålet med
myndighedsgruppen er overordnet at bidrage til,
at flere ofre for menneskehandel til tvangsarbejde
identificeres og får hjælp og støtte, at bagmændene
retsforfølges, og at menneskehandel på danske
arbejdspladser og i private hjem forebygges.
Det er i dag vanskeligt at retsforfølge bagmænd bag
menneskehandel. Det gør sig særligt gældende i
forhold til menneskehandel til tvangsarbejde, hvor
der endnu ikke er faldet dom i en sag efter straffe-
lovens § 262 a om menneskehandel. Det hænger
sammen med, at sagerne er af høj kompleksitet og
kræver mange ressourcer at efterforske. Samtidig
kan det efter de gældende regler være svært at
løfte bevisbyrden for, at der reelt har været tale om
menneskehandel. Retspraksis viser, at det kan være
en særlig udfordring at bevise det tvangselement,
der er en forudsætning for, at der kan ske domfæl-
delse for menneskehandel til tvangsarbejde. I nogle
sager er gerningsmændene i stedet blevet dømt for
åger af særlig grov beskaffenhed, jf. straffelovens §
282, jf. § 286, stk. 1.
Uanset om der konkret foreligger et tvangselement
– og om dette kan bevises – skal udnyttelse af andre
til arbejde under åbenlyst urimelige forhold efter
regeringens opfattelse bekæmpes hårdt, og der skal
slås ned på bagmændene. Derfor har regeringen
den 27. januar 2022 fremsat lovforslag nr. L 111
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsple-
jeloven og udlændingeloven (Styrket indsats mod
menneskeudnyttelse). Med lovforslaget foreslås
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0019.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
19
der indsat en ny bestemmelse i straffeloven om
udnyttelse af andre til arbejde under åbenlyst uri-
melige forhold med en strafferamme på indtil 6 års
fængsel. Udnyttelse af andre til arbejde under åben-
lyst urimelige forhold vil kunne straffes efter den
foreslåede bestemmelse, uanset om der foreligger
et tvangselement.
Under handlingsplanen vil der derudover som led i
bl.a. aftalen om politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023 være fokus på at styrke ind-
satsen til bekæmpelse af menneskehandel og styrke
retsforfølgning af bagmænd i Danmark.
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om menneskehandel
Boks 8
I Rigsadvokatmeddelelsen er der fastsat retningslinjer for samarbejdet mellem politi og anklage-
myndighed, herunder bl.a. om hvornår relevante samarbejdspartnere som CMM og Udlændingesty-
relsen bør inddrages i sager relateret til menneskehandel, om identifikation og afhøring af ofre samt
om sikring af beviser og bevisførelse.
Et andet centralt element i Rigsadvokatmeddelelsen er, at ofre for menneskehandel skal behandles
skånsomt, og at der som udgangspunkt skal meddeles tiltalefrafald i medfør af retsplejelovens §
722, stk. 2, hvis det kan lægges til grund, at den sigtede har været udsat for menneskehandel, at det
påsigtede forhold relaterer sig til menneskehandlen, og at det påsigtede forhold ikke kan karakteri-
seres som grov kriminalitet.
Det fremgår desuden af retningslinjerne, at ofre og mulige ofre for menneskehandel så vidt muligt
ikke bør frihedsberøves. Personer, der er vurderet handlet af Udlændingestyrelsen eller CMM, samt
personer, der endnu ikke er vurderet handlet, men hvor der grund til at tro, at de pågældende har
været udsat for menneskehandel, skal således som udgangspunkt indkvarteres på krisecentre, her-
berger mv.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0020.png
20
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
Under handlingsplanen vil der blive arbejdet med følgende initiativer:
Boks 8
Styrket indsats i politiet:
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 er det besluttet at styrke indsatsen mod tvangsarbejde, herunder seksuel udnyttelse og
arbejde under slaverilignende forhold, ved at tilføre 6 ekstra politiårsværk i 2023 til arbejdet
i politikredsene med at gennemføre et passende kontroltryk mod restaurationer, byggeplad-
ser, kiosker, prostitutionsmiljøet mv., der øger sandsynligheden for at identificere og opdage
tvangsarbejde.
National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK):
Som led i udmøntningen af ovenstående aftale er
der etableret en National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), hvor de mest specialiserede
politi- og anklagerfaglige kompetencer samles. Det skal sikre en markant styrkelse af indsat-
sen mod den mest komplekse økonomiske og organiserede kriminalitet, herunder organiseret
menneskehandel og menneskesmugling. Herudover vil NSK understøtte politikredsene i kred-
senes indsatser mod tvangsarbejde.
Ny bestemmelse i straffeloven:
Regeringen har i januar 2022 fremsat et lovforslag, med hvilket
der indsættes en ny bestemmelse i straffeloven, der selvstændigt kriminaliserer udnyttelse af
andre til arbejde under åbenlyst urimelige forhold.
Styrket myndighedssamarbejde:
Politiet og anklagemyndighedens fokus på håndtering af sager
om menneskehandel fastholdes, og anklagemyndigheden indgår fremover i myndighedsgrup-
pen til bekæmpelse af tvangsarbejde.
Fortsat fokus på viden om menneskehandel i retssystemet:
Der vil fortsat være fokus på at sikre
bred viden om menneskehandel inden for retssystemet gennem bl.a. CMM’s tilbud om under-
visning af relevante aktører.
Initiativer under
indsatsområde 3
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0021.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
21
Oversigt over
statslige aktører
Ligestillingsafdelingen under ministeren for
ligestilling
står i spidsen for den tværministerielle
arbejdsgruppe, som har ansvar for at koordinere
regeringens indsats til bekæmpelse af menneske-
handel og implementeringen af handlingsplanen.
Center mod Menneskehandel (CMM)
er placeret i
Socialstyrelsen og refererer til ministeren for lige-
stilling. CMM afholder identifikationssamtaler med
potentielle ofre og vurderer, hvorvidt personer med
lovligt ophold i Danmark har været udsat for men-
neskehandel og skal have tilbud under handlingspla-
nen. CMM er ansvarlig for at koordinere og udvikle
den landsdækkende sociale bistand og støtte til ofre
for menneskehandel, for at koordinere samarbejdet
på området og for opsamling og formidling af viden
og statistik.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
har det
overordnede ansvar for implementeringen af rege-
ringens handlingsplan til bekæmpelse af menneske-
handel i relation til den udlændingeretlige indsats
på området.
Udlændingestyrelsen
træffer afgørelse om,
hvorvidt asylansøgere og udlændinge uden lovligt
ophold i Danmark er ofre for menneskehandel.
Udlændingestyrelsen træffer også afgørelse herom
i sager om mulig administrativ udvisning af udlæn-
dinge med lovligt ophold, fx for ulovligt arbejde. Sty-
relsen er ansvarlig for indkvartering og underhold
af ofre for menneskehandel, som er asylansøgere
eller har ulovligt ophold i Danmark.
Styrelsen for International Rekruttering og
Integration (SIRI)
er i forbindelse med sagsbe-
handling af ansøgninger om opholdstilladelse og
kontrolarbejde i tilknytning til virksomheders
beskæftigelse af tredjelandsstatsborgere fx ved
deltagelse i udgående kontrolaktioner opmærksom
på tegn på menneskehandel. Styrelsen under-
retter politiet og CMM, hvis der er mistanke om
menneskehandel.
Hjemrejsestyrelsen
er ansvarlig for den forbe-
redte hjemsendelse, selve hjemrejsen og reinte-
grationsstøtten til ofre for menneskehandel både
med og uden lovligt ophold. Hjemrejsestyrelsen er
herunder ansvarlig for den endelige godkendelse
af ofrenes reintegrationsplaner, som er udarbejdet
i samarbejde med ofret, reintegrationspartneren i
hjemlandet og CMM.
Justitsministeriet
har det overordnede ansvar for
implementering af regeringens handlingsplan til
bekæmpelse af menneskehandel i relation til den
politi- og strafferetlige indsats på området.
Rigsadvokaten
repræsenterer anklagemyndighe-
den i det overordnede koordinerende arbejde, her-
under i det referencesystem som CMM har etable-
ret. Rigsadvokaten har blandt andet ansvaret for at
understøtte anklagemyndighedens indsats, navnlig
gennem undervisning og formidling af anklagerfag-
lig viden om menneskehandel.
Rigspolitiet
er overordnet ansvarlig for den politi-
mæssige indsats til bekæmpelse af menneskehan-
del. Rigspolitiet fungerer som kontaktpunkt mellem
politiet og CMM.
De lokale politikredse og National enhed for
Særlig Kriminalitet (NSK)
er ansvarlige for
at håndhæve straffelovens bestemmelser om
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0022.png
22
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
menneskehandel, herunder efterforske og forfølge
strafbare forhold.
Skattestyrelsen
er i forbindelse med udøvelsen af
sine kerneopgaver i kontakt med mange borgere og
virksomheder. Skattestyrelsen er i den forbindelse
opmærksom på indikatorer på menneskehandel og
videregiver i tilfælde heraf oplysningerne til poli-
tiet og CMM. Hertil gennemfører Skattestyrelsens
opfølgende skatte- og afgiftskontroller, bl.a. med
fokus på formodede bagmænd.
Beskæftigelsesministeriet
er ansvarlig for den
danske indsats mod social dumping og i forhold til
sårbar udenlandsk arbejdskraft. Ministeriet koor-
dinerer samarbejdet om tvangsarbejde, herunder
menneskehandel til tvangsarbejde, i regi af ILO.
Arbejdstilsynet
er i forbindelse med tilsyn på
arbejdspladser opmærksom på tegn på menneske-
handel og underretter politiet og CMM, hvis der er
mistanke herom.
Social- og Ældreministeriet
har ansvaret for lov
om social service (serviceloven). Serviceloven regu-
lerer bl.a. kommunernes indsats for udsatte børn
og unge, herunder også mindreårige udlændinge
med lovligt ophold. Serviceloven regulerer ligeledes
kommunernes indsats i forhold til udsatte voksne,
herunder bl.a. borgere i prostitution og hjemløse,
der har lovligt ophold.
Socialstyrelsen
hører under Social- og Ældremini-
steriet og har til opgave at tilvejebringe ny social-
faglig viden, formidle og udbrede virkningsfulde
socialfaglige metoder og praksisser samt varetage
socialfaglig rådgivning af kommuner, regioner og
borgere. CMM er placeret i Socialstyrelsen.
Sundhedsministeriet
har en rolle vedrørende de
sundhedstilbud, som ofre for menneskehandel kan
tilbydes inden for rammerne af sundhedsloven.
Udenrigsministeriet
bidrager til, at bekæmpelse af
menneskehandel fastholdes på den internationale
dagsorden. Udenrigsministeriet støtter den inter-
nationale indsats gennem kernebidrag til en række
internationale organisationer, der medvirker til at
bekæmpe menneskehandel. Endvidere forebygges
menneskehandel generelt gennem udviklingssamar-
bejdet, der sigter særligt på at bekæmpe fattigdom
med bæredygtig vækst og jobskabelse og ved at
fremme kvinders rettigheder. Udenrigsministeriet
bistår danske myndigheder med at formidle kontakt
til relevante samarbejdspartnere i afsenderlande.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0023.png
HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL 2022-2025
23
Internationale
forpligtelser
Palermo-protokollen:
Danmark har undertegnet og
ratificeret FN-konventionen fra 15. november 2000
om bekæmpelse af grænseoverskridende organise-
ret kriminalitet samt tilhørende protokol (Palermo-
protokollen) om forebyggelse, bekæmpelse og rets-
forfølgning af menneskehandel, særligt handel med
kvinder og børn.
Europarådets konvention om indsatsen mod menneske-
handel:
Danmark ratificerede den 19. september
2007 med ikrafttræden pr. 1. februar 2008
Europarådets konvention af 16. maj 2005 om
indsatsen mod menneskehandel. Konventionen
fokuserer på beskyttelse af ofre og bekæmpelse af
menneskehandel.
ILO-konventioner:
Danmark har ratificeret flere
ILO-konventioner, heriblandt Forced Labour
Convention (29), Abolition of Forced Labour Con-
vention (C105) og Worst Forms of Child Labour
Convention (182). Senest har Danmark den 14. juni
2017 ratificeret ILO’s protokol fra 2014 til konven-
tionen om tvangsarbejde. Protokollen forpligter
bl.a. landene til at have en national handlingsplan,
forebygge tvangsarbejde og sikre ofre adgang til
passende retsmidler, såsom erstatning.
EU’s Menneskehandelsdirektiv:
Europa-Parlamentet
og Rådet har vedtaget direktiv nr. 2011/36/EU af
5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af
menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor
samt om ophævelse af rammeafgørelse 2002/629/
RIA. Direktivet fastsætter bl.a. regler om straf-
bare handlinger og sanktioner og om bistand og
beskyttelse til ofre for menneskehandel i form af
bl.a. sikker indkvartering, lægehjælp og psykolog-
bistand, adgang til juridisk rådgivning og advokat-
bistand. Direktivet er omfattet af det danske
EU-retsforbehold. Danmark har dog bl.a. ved lov nr.
275 af 27. marts 2012 om ændring af straffeloven
bragt dansk straffelovgivning i overensstemmelse
med direktivet.
FN’s Kvindekonvention og FN’s Børnekonvention:
Konventionerne indebærer forpligtelser med hen-
blik på at forebygge bortførelse, salg eller handel
med henholdsvis kvinder og børn.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 68: Handlingsplan til bekæmpelse af menneske-handel 2022-2025, fra ministeren for ligestilling
2557700_0024.png
Transportministeriet
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Tlf. +45 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk