Kommentarer fra Foreningen Mor til svar fra
beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard vedrørende
lovforslag L 104 lov om ændring af Barselsloven
1.3.2022
Tak for svarene på vores spørgsmål!
I dag er der 2. behandling af forslag til ændring af barselsloven.
Loven burde ikke blive vedtaget, da den fratager kvinder de gode
barselsrettigheder, som tidligere generationer har kæmpet for af
hensyn til os selv og fremtidige generationer.
Det gælder både i EU og i Danmark. Det er et tilbageskridt for
ligestillingen, selv om det modsatte har været fremført.
Lovforslaget strider imod flere EU-direktiver og burde ikke blive
vedtaget. Det er en ulovlig lov, som er på vej.
Der er blevet advaret om dette siden oktober 2021, men
regeringen har alligevel valgt at loven skal gennemføres uden at
rette fejlene.
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard skriver den 15.
februar 2022 i et svar til Foreningen Mor i anledning af vores
spørgsmål 21. februar 2022 blandt andet:
”Jeg skal indledningsvist slå fast, at den måde regeringen foreslår at
gennemføre orlovsdirektivet på er i overensstemmelse med både direktivet og
EU-retten
i øvrigt.”
Hertil må siges, at regeringens forslag til ændring af barselsloven ikke kun
vedrører orlovsdirektivet, men også graviditetsdirektivet. Ingen af direktiverne
ser ud til at være overholdt, idet begge har som forudsætning, at mor har
mindst 14 ugers barselsorlov, der ligesom fars ret til mindst 2 ugers
fædreorlov og begge forældres ret til 9 ugers øremærket forældreorlov til hver
IKKE kan deles.
Både i forhold til orlovsdirektivet og i forhold til graviditetsdirektivet giver
lovforslaget færre orlovsuger til mor, end hun har ret til.
Lovforslaget synes at give far positiv særbehandling i strid med lov om
ligebehandling og EU-retten. Man må ikke diskriminere en kvinde i forbindelse
1