Ligestillingsudvalget 2021-22
LIU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2534290_0001.png
Redegørelse/Perspektiv- og
handlingsplan for ligestilling
2022
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0002.png
Udgivet af:
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 22
1220 København K
M: [email protected]
T: 41 71 27 00
Fotos:
Gettyimages
Side 12: Mads Jensen / Ritzau Scanpix
Side 18: John Randeris / Ritzau Scanpix
ISBN: 978-87-93292-67-3
2
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
Indholdsfortegnelse
1
3
5
11
17
21
23
Ministerens forord
Baggrund og vision for ligestillingsindsatsen i Danmark
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
Frihed og lige rettigheder for alle
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
Ligestilling og rettigheder globalt
Status for initiativer fra Perspektiv- og handlingsplan 2021
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0004.png
4
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0005.png
Ministerens forord
To skridt frem og et tilbage. Vi oplever desværre i
disse år, at nogle af de fremskridt og den ligestilling,
som kvinder har kæmpet sig til flere steder i verden,
rulles tilbage. Det gælder fri abort og kvinders ret til
at bestemme over egen krop. Og det gælder LGBT+
personers basale rettigheder.
Det er en øjenåbner for os alle og understreger vig-
tigheden af, at vi i Danmark står fast på vores værdier.
Står fast på at forsvare piger og kvinders frihed og
rettigheder. Står fast på, at alle skal have lige mulighe-
der for at være den, man er, og elske dem, man vil. Og
det gælder uanset, hvor man bor i verden.
For regeringen handler ligestilling om at gøre en kon-
kret forskel i menneskers hverdag. Det kræver, at vi
arbejder med strukturelle ændringer i vores samfund.
Det kan kun ske igennem en bred indsats på tværs
af regeringen og i tæt samarbejde med Folketingets
partier, arbejdsmarkedets parter og civilsamfundsor-
ganisationer.
Regeringen har taget vigtige skridt for den ligestil-
lingspolitik, vi gerne vil føre. Den nye samtykkelov er
banebrydende for ligestillingen i Danmark. Vi har styr-
ket tilbuddene til både voldsudsatte og voldsudøvere
– blandt andet ved at forbedre adgangen til psykolog-
hjælp. Alt for mange – og særligt kvinder – lever i frygt
i deres parforhold. Vold skal ikke accepteres, det skal
være helt klart.
Vi har sammen med arbejdsmarkedets parter og
et bredt flertal i Folketinget fundet en god løsning
på, hvordan EU-direktivet om øremærket orlov skal
implementeres i Danmark. Fra 2. august 2022 bliver
orloven mellem mor og far fordelt mere ligeligt. Det er
godt for fædre, mødre og ikke mindst børnene. Og det
fremmer ligestillingen både i familierne og på arbejds-
markedet.
Regeringen er også meget opmærksom på, at Dan-
mark stadig har et meget kønsopdelt arbejdsmarked.
Både i forhold til brancher og sektorer og i forhold til,
hvordan ledelsesposter bliver besat. Det giver et uflek-
sibelt arbejdsmarked, hvor vi ikke får alle kompetencer
i spil. Og det kan forklare en del af den lønforskel, der
fortsat er mellem kvinder og mænd.
Der er langt fra en enkelt løsning på det kønsopdelte
arbejdsmarked. Det kræver, at vi sætter ind på en
række områder. Det vil regeringen gøre. Vi har allere-
de indført en barselsordning for selvstændige, nedsat
en lønstrukturkomité og fremsat lovgivning, som skal
understøtte flere kvinder i ledelse. Vi kommer også
til at arbejde med, hvordan uddannelsesvalget bliver
mindre bestemt af ens køn.
Regeringen har med en ny whistleblowerlov og
styrket hotline og tilsyn taget nogle første vigtige
skridt til at bekæmpe seksuel chikane. Men vi er ikke i
mål. Sammen med arbejdsmarkedsparter vil vi styrke
indsatsen yderligere med en ny trepartsaftale om sek-
suel chikane på arbejdspladsen. Det er helt centralt,
at vi får sat gang i den nødvendige kulturændring på
arbejdspladserne. Det er aldrig i orden at bruge sin
magtposition til at skabe en nedladende, undertryk-
kende og sexistisk kultur og omgangsform.
Desværre er det ikke kun ude i verden, at vi ser, at
piger og kvinders helt grundlæggende rettigheder
bliver krænket. Vi oplever det også herhjemme. Der er
kræfter i nogle indvandrermiljøer og religiøse miljøer,
der begrænser piger og kvinders frihed.
Regeringens holdning er klar. Vi skal som samfund
træde langt stærkere i karakter og stå fast på, at vores
værdier gælder for alle i Danmark. Regeringen har
derfor nedsat en kommission, der skal styrke indvan-
drerpiger og -kvinders frihed og rettigheder.
Regeringens ønsker også at indføre en 37 timers ar-
bejdspligt for blandt andre nogle af de mange indvan-
drerkvinder, der i dag står uden for arbejdsmarkedet.
De skal blive en del af det danske arbejdsmarked og
fællesskab. Det styrker muligheden for, at de kommer
i arbejde og opnår den frihed og uafhængighed, der
følger med, når man tjener sine egne penge.
Der er sket mange fremskridt for ligestillingen i Dan-
mark, siden regeringen kom til. Det er jeg stolt over.
Og vi fortsætter arbejdet. Alle skal kunne udfolde sig,
leve frit og bidrage til vores fælles samfund.
God læselyst.
Trine Bramsen
Minister for ligestilling
1
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0006.png
2
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0007.png
Baggrund og vision for ligestillingsindsatsen i
Danmark
Ligestilling er en af forudsætningerne for demokrati,
velstand, velfærd og sammenhængskraft i samfundet.
Og for den enkeltes udfoldelsesmuligheder. Ligestil-
ling er mål 5 i FN’s verdensmål for en bæredygtig
udvikling. Samtidig er det et mål, der skal tænkes
med i arbejdet for at opnå de øvrige verdensmål. FN’s
verdensmål danner rammen om Danmarks ligestil-
lingsindsats – både nationalt og internationalt.
Danmark har de sidste 15 år ligget på en 2. plads i EU’s
opgørelser over, hvor langt medlemslandene er kom-
met på ligestillingsområdet. Men der er fortsat struk-
turer, barrierer og kulturer, der begrænser kvinder og
mænds reelt lige muligheder i samfundet. Det kræver
langsigtede og strukturelle ændringer at skabe de
forandringer, der skal til. Det tager tid og kræver en
vedholdende og bred indsats.
Denne perspektiv- og handlingsplan danner rammen
om regeringens ligestillingsindsats i det kommende år.
Indsatsen understøtter en overordnet vision:
Regeringen ønsker et velfærdssamfund, hvor der er
reelt lige muligheder for kvinder og mænd, hvor ingen
udsættes for diskrimination, og hvor der er plads til
forskellighed.
For at opfylde visionen er der opstillet en række
målsætninger inden for fire indsatsområder, hvor der
i det kommende år vil blive arbejdet med konkrete
initiativer.
VISION:
Regeringen ønsker et velfærdssamfund, hvor der er reelt lige
muligheder for kvinder og mænd, hvor ingen udsættes for
diskrimination, og hvor der er plads til forskellighed.
Lige muligheder i
uddannelse, arbejde og
familieliv
• Fremme lige muligheder i
uddannelse og på arbejds-
markedet samt ligeløn
• Mere orlov og lige mulighe-
der for fædre
• Fremme offentlige myn-
digheders arbejde med
ligestilling
Frihed og lige
rettigheder for alle
• Fremme ligestilling blandt
indvandrere og flygtninge
• Bekæmpe kønsbaseret
vold og overgreb
• Bekæmpe menneske-
handel
Tryghed, trivsel og lige
muligheder for LGBT+
personer
• Styrke rettigheder
• Øge trivsel og lige mulig-
heder
Ligestilling og rettighe-
der globalt
• Fremme af kvinders og
pigers rettigheder og
muligheder globalt
• Stærkt dansk engagement
i det internationale ligestil-
lingsarbejde
3
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0008.png
Udviklingstal
Fraværsdagsværk på grund af barnets
sygdom fordelt på køn, 2019
0,7
Fraværsdagsværk per fuldtidsansat
0,6
0,5
0,72
0,69
0,69
0,70
0,68
0,68
0,69
Udviklingen i andel kvindelige værne-
pligtige i pct., 2005-2020
20 %
15 %
0,4
0,38
0,38
0,38
0,40
0,39
0,39
0,40
0,3
0,2
10 %
5%
0,1
2013
2014
2015
Mænd
2016
2017
Kvinder
2018
2019
2005
2010
2015
2020
Anm.: Statistikken baserer sig udelukkende på personer, som har
børn.
Kilde: Danmarks Statistik.
Kilde: Forsvarsministeriets Personelstyrelse.
4
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0009.png
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
I Danmark skal alle - kvinder og mænd, piger og drenge - have reelt lige muligheder for
at udfolde sig. Det gælder både i forhold til uddannelse, arbejdsliv og i familien. Traditio-
nelle forestillinger om køn skal ikke være en barriere for den enkeltes muligheder eller en
hæmsko for et fleksibelt arbejdsmarked.
Fremme lige muligheder i
uddannelse og på arbejdsmarkedet
samt ligeløn
Det danske arbejdsmarked er stadig meget kønsop-
delt. Kvinder arbejder typisk i den offentlige sektor,
mænd i den private. Flere mænd end kvinder indta-
ger ledelses- og bestyrelsesposter og vælger at være
iværksættere. Og kvinder og mænd fordeler sig i høj
grad inden for, hvad der traditionelt opfattes som
kvinde- og mandefag.
Det starter tidligt. I folkeskolen er pigers faglige niveau
højere end drengenes i nogle fag, flere drenge end
piger vælger en erhvervsuddannelse, og generelt er
kvinder underrepræsenteret i uddannelsessystemet,
når det kommer til naturvidenskab, teknologi, ingeni-
ørvidenskab og matematik. Ligesom mænd er i for-
hold til humaniora, omsorg, sundhed og pædagogik.
Det er et problem for samfundet, at uddannelserne og
arbejdsmarkedet er så kønsopdelt, fordi det bidrager
til et mindre fleksibelt arbejdsmarked. Både virksom-
heder og det offentlige kan have svært ved at skaffe
kvalificeret arbejdskraft, når der hovedsageligt rekrut-
teres fra den ene halvdel af befolkningen. Det gælder
fx inden for omsorgsområdet, hvor der er mangel
på SOSU-assistenter, sygeplejesker og pædagoger.
Og inden for håndværksfagene og it og teknik. Det
risikerer fx at forringe ydelserne til borgerne, og det
kan hæmme vækstmulighederne.
Det kønsopdelte arbejdsmarked bidrager samtidig til
de forskelle i løn og pensionsopsparing, der stadig er
mellem kvinder og mænd, og det kan begrænse den
enkelte i at udnytte sine muligheder og interesser.
Kvinder oplever desuden i højere grad end mænd
et usikkert og utrygt studie- og arbejdsmiljø. Både i ud-
dannelse og på arbejdspladserne er kvinder i højere
grad end mænd udsat for seksuel chikane. Særligt
unge kvinder, lavtlønnede, unge i praktik og løst ansat-
te er udsatte.
Der er behov for fortsat at fremme en bedre kønsba-
lance i uddannelse og på arbejdsmarkedet, fremme
ligeløn mellem kvinder og mænd og mindske seksuel
chikane.
Fakta
• Et år efter 9. klasse er 26 pct. af drengene og 11 pct. af
pigerne i gang med en erhvervsuddannelse.
• Både i 2009 og i 2019 udgjorde mænd 69 pct. af
optagne på STEM-uddannelserne (naturvidenskab,
teknisk videnskab, det it-faglige område og matema-
tik).
• Ca. 4 pct. af danske kvinder i alderen 18-64 år er nye
iværksættere. OECD-landenes gennemsnit er 9,2 pct.
• 46 pct. af de kvindelige og 17 pct. af de mandelige
beskæftigede er ansat inden for offentlig administra-
tion, undervisning og sundhed.
• Kvinder udgør i gennemsnit 34 pct. af ledere på top-
chefniveau i staten, 32 pct. i kommunerne og 27 pct. i
regionerne.
• Andelen af generalforsamlingsvalgte kvinder i de
børsnoterede virksomheders bestyrelser er steget fra
15,5 pct. til 20,6 pct. i perioden fra den 15. august 2016
til den 15. august 2020.
• 3,1 pct. af kvindelige og 0,9 pct. af mandlige lønmod-
tagere angiver, at de har været udsat for seksuel chi-
kane på arbejdet i løbet af de seneste 12 måneder. 50
pct. af dem har oplevet seksuel chikane fra en kollega
og 24 pct. fra en leder.
• De 10 pct. af lønmodtagere med lavest indkomst
oplever ca. 7 gange så meget seksuel chikane som de
10 pct. med højest indkomst.
Uddannelsesstatistik,
Overgang til ungdomsuddannelse efter grund-
skolen, Elever der afslutter grundskolen i skoleåret 2019/2020,
Den
Koordinerede Tilmelding (KOT), Danmarks Statistik (2019)
Studerende
ved ordinære uddannelser i Danmark (tillæg),
Dansk Erhverv (2020)
Danske kvinders iværksætteraktivitet er blandt de laveste i OECD,
Beskæftigelsesministeriet, (2020),
Mænd og kvinder på arbejdsmarkedet,
Beskæftigelsesministeriet (2021)
Ligestillingsredegørelser 2020 – Hove-
drapport,
Erhvervsstyrelsen (2020)
Kønsfordelingen i de største danske
virksomheders bestyrelse pr. 15. august 2020,
VIVE (2021)
En undersø-
gelse af omfanget af krænkende handlinger og konflikter på det danske
arbejdsmarked,
NFA (2018)
Arbejdsmiljø og helbred 2018
5
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0010.png
Mere orlov og lige muligheder for
fædre
Mange fædre ville gerne have holdt mere orlov, end
de gjorde. Alligevel går udviklingen kun langsomt
fremad. Det er også stadig oftest kvinder, der tager
barns første sygedage og går på deltid, og kvinder
står også for flest opgaver i hjemmet.
De sidste fem år har fædre i gennemsnit taget én
dags mere barsel om året. Der er samtidig stor
geografisk forskel. Fædre i København holder længst
orlov. Og fædre i Vest- og Sydjylland holder kortest
orlov. Derudover er det især højtuddannede mænd,
der tager orlov.
Undersøgelser peger på, at der er en lang række
positive effekter af, at fædre holder længere orlov og
bliver tidligt involveret i deres børns liv. Det gavner
børnenes udvikling og trivsel. Det forbedrer fars sund-
hed og tilknytning til barnet. Det mindsker konflikter
og risikoen for brud i familien – og det kan stille fædre
bedre i forhold til forældremyndighed og samvær ved
skilsmisser. Undersøgelser peger også på, at fædres
brug af orlov fører til større ligestilling i hjemmet.
Der er behov for at skabe bedre rammer for, at flere
fædre tager mere orlov og større ligestilling i familier-
ne.
Fakta
• Mødre, der blev forældre i 2019, holdt i gennemsnit
280 dages orlov, mens fædrene i gennemsnit holdt
34 dage.
• Fra 2015 til 2019 er antallet af dages orlov, som fædre
gennemsnitligt tager, steget fra 29,7 til 34,2 dage.
• Blandt de fædre, der blev forældre i 2019, tog fædre
fra København i gennemsnit 48,6 dages orlov, mens
fædre i Vestjylland og Sydjylland i gennemsnit tog
24,9 dages orlov.
• Blandt de fædre, der blev forældre i 2019, tog fædre
uden ungdomsuddannelse i gennemsnit 20 dages
orlov, fædre med kort videregående uddannelse tog
32,3 dage, og fædre med lang videregående uddan-
nelse tog i gennemsnit 51,1 dage.
• Fædre, der har holdt mindst 3 ugers orlov, tager en
større andel af opgaverne i hjemmet. Jo længere
orlov fædre tager, jo oftere tages barnets første
sygedag.
• I 2020 var den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
for kvinder 32,2 timer, mens mænd i gennemsnit
arbejdede 36,6 timer ugentligt.
• I 2020 var 14,6 pct. af de mandlige lønmodtagere og
32,4 pct. af de kvindelige lønmodtagere deltidsbe-
skæftigede.
Danmarks Statistik (2020)
Fædre øger deres barselsorlov med en dag
pr. år, Danmarks Statistik, Statistikbanken: BARSEL05,
Danmarks Statistik
og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger, Oxford Research (2019)
Undersøgelse af effekterne af fædres brug af orlov
CASES
Til kamp for diversitet på værkstedet
Som den første skole i Danmark vil Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier iværksætte en 360 graders-indsats
for at få flere kvinder ind i håndværksfag. Sammen med projektet ”Boss Ladies” har skolen iværksat aktiviteter, som
skal styrke kvinders trivsel, talentudvikling, optag og fastholdelse på håndværksfagene. På kort sigt er det blandt
andet et øget fokus på piger på brobygningsforløb, skabe netværk blandt de kvindelige elever på tværs af uddan-
nelserne og bruge dem aktivt som rollemodeller. På lang sigt er det blandt andet målet at forbedre trivslen i under-
visningen og på skolen, kvinders adgang til praktikpladser og skolens kommunikation i forbindelse med optag.
Far-ambassadører i sundhedsplejen
I sundhedsplejen i Silkeborg Kommune har de udnævnt to far-ambassadører, der skal inspirere kommunens øvrige
sundhedsplejersker til at være mere fokuserede på farens integration og rolle i familien, når et spædbarn kommer til
verden. Samtidig faciliterer far-ambassadørerne fædregrupper, og sørger for at målrette sundhedsplejens kommuni-
kation til begge forældre. Inspirationen henter de fra det landsdækkende projekt ”Far for livet”, som leverer materiale
og arrangerer kurser for far-ambassadørerne i landets kommuner.
”Tal trygt” - rådgivning til studerende, der udsættes for sexisme
Studenterrådgivningen udvidede i 2021 tilbuddet ”Tal trygt” til studerende på alle videregående uddannelser, så de
anonymt kan henvende sig med oplevelser med grov mobning, sexisme, krænkelser og overgreb på deres uddan-
nelse. I rådgivningen bliver de studerende tilbudt professionel psykologisk samtale og rådgivning, vejledning og
bistand i forhold til henvendelse til deres uddannelsesinstitution og eventuel politianmeldelse af oplevelsen.
6
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0011.png
Fremme offentlige myndigheders
arbejde med ligestilling
Danmark har et stærkt velfærdssystem, der har stor
betydning for borgerne, og hvor der er mange ansat-
te. Derfor spiller offentlige myndigheder en vigtig rolle
i forhold til at fremme ligestilling både i de offentlige
kerneydelser og på personaleområdet.
For at styrke og målrette de offentlige ydelser er det
relevant at se på mulige forskelle i kvinder og mænds
adfærd og behov. På en række områder er mænd
fx mere udsatte end kvinder og befinder sig oftere
på kanten af samfundet. Det gør sig blandt andet
gældende i forhold til hjemløshed og misbrug. Mens
kvinder blandt andet er mere udsat i forhold til psykisk
mistrivsel end mænd.
Den offentlige sektor har også en rolle at spille i for-
hold til det kønsopdelte arbejdsmarked. Langt største-
delen af de offentligt ansatte er kvinder, men kvinder
er stadig underrepræsenteret, når det gælder ledelse.
Kvinder er overrepræsenteret i omsorgs- og uddan-
nelsessektoren, mens mænd fx er overrepræsenteret
inden for Forsvaret og politiet.
Der er fortsat behov for, at offentlige myndigheder ar-
bejder med at fremme ligestilling både på personale-
området og i forhold til at tænke køn ind i de offentlige
kerneydelser, hvor det er relevant.
Fakta
• Kønsfordeling i statslige institutioner er 47 pct. kvin-
der og 53 pct. mænd. Kommuner har 77 pct. kvinder
og 23 pct. mænd ansat, mens regionerne har 78 pct.
kvinder og 22 pct. mænd ansat.
• I 2020 havde 35,2 pct. af statslige institutioner og
virksomheder en underrepræsentation af kvinder i
deres bestyrelse.
• Andelen af værnepligtige kvinder er steget fra 17,3
pct. i 2017 til 22,2 pct. i 2020.
• 8,7 pct. af de uniformerede ansatte i Forsvaret er
kvinder pr 1. januar 2021.
• I 2019 blev der registreret 4.923 hjemløse mænd og
1.454 hjemløse kvinder. Mænd udgjorde 77 pct. af alle
registrerede hjemløse, mens kvinder udgjorde 23 pct.
• 36 pct. af de kvindelige 19-årige og 16 pct. af de
mandlige 19-årige svarede i 2017, at de på mindst ét
tidspunkt har haft en psykisk lidelse.
Beskæftigelsesministeriet (2021)
Ligestillingsredegørelser 2020 –
Hovedrapport,
Rambøll (2021)
Rapport om måltal og politikker 2020
– for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder,
Forsvarsministeriets Personalestyrelse (2021), VIVE (2019)
Hjemløshed i
Danmark 2019 - National kortlægning,
VIVE (2018)
Børn og unge i Dan-
mark – Velfærd og trivsel
Initiativer
Ekspertgruppe om køns betydning for læring og
udvikling i dagtilbud, folkeskole og ungdoms-
uddannelser:
Børne- og Undervisningsministeren
nedsætter i 2022 en ekspertgruppe, som kommer
med anbefalinger til, hvordan betydningen af køn kan
mindskes i dagtilbud og i forhold til elevernes faglige
udbytte i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
National indsats for digital dannelse af børn og
unge:
Regeringen styrker i 2022 den nationale ind-
sats for digital dannelse af børn og unge. Det vil blandt
andet ske igennem en digital trafikklub, der skal klæde
børn og unge på til at begå sig på internettet på en
sikker og tryg måde og med skolepatruljer for digital
færdselssikkerhed, der skal bidrage til en sund digital
kultur på den enkelte skole og ungdomsuddannelses-
institution.
Nedsættelse af et Trivselsråd:
Der nedsættes i 2022
et Trivselsråd bestående af videnspersoner og folk
med kendskab til børn og unges liv og hverdag. Rådet
forventes at komme med anbefalinger til tiltag, der
kan mindske mistrivslen blandt børn og unge. Trivsels-
rådet har fokus på forskellige faktorer, blandet andet
trivslen blandt LGBTI-elever og betydningen af køn.
Ekspertgruppe om kønsbalance på de videregåen-
de uddannelser:
Regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Enhedslisten er enige om at
nedsætte en ekspertgruppe, der skal komme med
konkrete anbefalinger til, hvordan der kan skabes en
bedre kønsbalance på de videregående uddannelser.
Så snart der er fundet finansiering til ekspertgrup-
pen, igangsættes arbejdet, som skal omhandle selve
uddannelsesvalget og studiemiljø, trivsel og gennem-
førelse af uddannelserne.
Kvinder i forskning:
Som en del af aftalen om for-
deling af forskningsreserven for 2022 har regeringen
sammen med Folketingets partier prioriteret i alt 80
mio. kr. til forskertalentprogrammet Inge Lehmann
under Danmarks Frie Forskningsfond, som skal
understøtte en mere ligelig kønsbalance i forsknings-
miljøerne med fokus på de karrieretrin, hvor uligheden
sætter ind.
7
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0012.png
Maritime uddannelser er for alle:
Uddannelses- og
Forskningsministeriets projekt om at få flere kvinder
ind på de maritime uddannelser fortsætter i 2022. De
maritime uddannelsesinstitutioner samarbejder med
Kvinfo og brancheorganisationer om bl.a. at fremme
en sundere kultur på skibene og de maritime arbejds-
pladser på land via et nyt online undervisningsforløb,
samt med at udbrede kendskabet til uddannelserne
og en karriere i den maritime branche via et nyt vej-
ledningsmateriale målrettet folkeskoler.
Lovforslag om ligestilling i værnepligten:
Forsvars-
ministeriet fremsætter i 2022 et lovforslag om øget
ligestilling af kvinder og mænd i relation til værne-
pligtstjeneste. Med initiativet vil kvinder få de samme
rettigheder og pligter og dermed være på lige fod
med værnepligtige mænd.
Fremme af kvinder i ledelse og bestyrelser:
Er-
hvervsministeren og ligestillingsministeren fremsatte
i februar 2022 to lovforslag, som skal understøtte
arbejdet med at fremme en mere ligelig kønssam-
mensætning i ledelse og bestyrelser i private virksom-
heder og i det offentlige. Med forslaget skal der bl.a.
fremover opstilles måltal for kønssammensætningen
i de øverste ledelsesniveauer, hvis der ikke er en
ligelig kønssammensætning, og der skal være større
gennemsigtighed med de indberettede måltal og
udviklingen mv.
Iværksætterdanmark sætter fokus på kvindelige
iværksættere:
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
vil i 2022 opskalere projektet ’Iværksætterdanmark’
med 60 mio. kr. fra REACT-EU. Målet er, at 50 pct. af
deltagerne i projektet fremover vil være kvinder. Kon-
kret arbejdes med målrettet kommunikation, brug af
rollemodeller, kompetenceforløb og 1:1 rådgivning.
Lønstrukturkomitéen:
Regeringens lønstrukturkomi-
té fremlægger i 2022 sin rapport om lønstrukturer og
lønudvikling i den offentlige sektor. Lønstrukturerne
analyseres blandt andet på baggrund af kønssam-
mensætningen i de offentlige personalegrupper og
konsekvenserne ved det kønsopdelte arbejdsmarked.
Kommissionen afdækker også muligheder for at ud-
vikle løndannelsen inden for rammerne af den danske
aftalemodel.
Implementering af løngennemsigtighedsdirektiv:
Regeringen tiltrådte i december 2021 EU-direktivet om
øget løngennemsigtighed, som skal fremme lige løn
til mænd og kvinder for samme arbejde eller arbejde
af samme værdi. Regeringen forventer at fremsætte
lovforslag i 2022 om gennemførelsen af direktivet.
Ligelønsredegørelser i 2022:
Beskæftigelses- og li-
gestillingsministeren udarbejder i 2022 en redegørelse
for indsatsen for at fremme lige løn mellem mænd og
kvinder. Redegørelsen følger af ligebehandlingsloven
og indeholder en gennemgang af de sidste tre års
initiativer på ligelønsområdet, herunder ved arbejds-
markedets parter, en analyse af lønforskellene mellem
mænd og kvinder og retspraksis om ligeløn.
Trepartsaftale om at modgå seksuel chikane på ar-
bejdspladser:
Regeringen vil sammen med arbejds-
markedsparter indgå en trepartsaftale om at modgå
seksuel chikane på arbejdspladser. Aftalen forventes
at indeholde en række forslag til lovgivningsinitiati-
ver og en række øvrige tiltag om forebyggelse og
håndtering af sager om seksuel chikane. Regeringens
forventer at fremsætte lovforslag som opfølgning på
aftalen i folketingsamlingen 2022/23.
Alliance om forebyggelse af seksuel chikane:
Beskæftigelses- og ligestillingsministeren etablerer
en alliance til forebyggelse af seksuel chikane på
arbejdspladser, uddannelser og i samfundet generelt. I
alliancen deltager bl.a. arbejdsmarkedsparter, uddan-
nelses- og elevorganisationer og organisationer fra
civilsamfundet. Målet med alliancen er at fastholde
fokus på at forebygge seksuel chikane bl.a. gennem
dialog og videndeling samt ved, at deltagerne hver
især og sammen igangsætter konkrete projekter.
Forebyggelse af seksuel chikane på arbejdsplad-
ser:
I 2022 fortsætter Arbejdstilsynets indsats om at
understøtte virksomhedernes arbejde med at forebyg-
ge seksuel chikane og andre krænkende handlinger.
Arbejdstilsynet vil i forbindelse med tilsyn oplyse og
vejlede virksomhederne om regler, forebyggelse, og
hvor de kan søge hjælp. Desuden afholdes inspirati-
onsmøder, og der gennemføres løbende kommunika-
tionsinitiativer.
Kortlægning af omfanget af uønsket seksuel op-
mærksomhed i den danske arbejdsstyrke og i Nor-
den:
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
(NFA) færdiggør i 2022 en undersøgelse af omfanget
og karakteren af uønsket seksuel opmærksomhed og
chikane på danske arbejdspladser. Der er afsat 1 mio.
kr. til undersøgelsen. NFA udvikler derudover fra 2022
sammen med en skandinavisk forskergruppe et fælles
nordisk spørgeskema, der kan måle omfanget af uøn-
sket seksuel opmærksomhed i Skandinavien.
Indsatser mod seksuel chikane og sexisme i
Forsvaret og Beredskabet:
En række initiativer skal
i 2022 adressere sexisme. Søværnskommandoen
fortsætter blandt andet sin træning af chefer og le-
dere inden for håndtering af situationer med forskels-
behandling og/eller grænseoverskridende adfærd
på baggrund af køn. Beredskabsstyrelsen vil i 2022
evaluere og implementere et revideret undervisnings-
materiale til sergentelever om håndtering af kræn-
kende adfærd samt evaluere et tiltag om kønsfælles
indkvartering, herunder hvorvidt det har haft en effekt
på antallet af sager om krænkende adfærd.
8
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0013.png
Ligedeling og øremærkning af orlov:
Den 2. august
2022 træder ændringerne af barselsreglerne i kraft på
baggrund af den politiske aftale om implementering
af EU’s orlovsdirektiv. Formålet er at bidrage til ligestil-
ling mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet
og i familien ved at tilskynde til en mere lige deling af
orloven mellem forældrene, og ved at forældrene får
tildelt øremærket orlov. Med de nye regler får hver
forælder 24 ugers orlov hver, hvoraf 9 uger øremær-
kes til hver forælder.
Bedre rettigheder for forældre, der holder orlov,
og ret til omsorgsorlov:
Regeringen fremsætter, som
følge af orlovsdirektivet, i 2022 et lovforslag om at æn-
dre ligebehandlingsloven for at justere den gældende
beskyttelse af forældre, der holder orlov med deres
børn. Samtidig ændres lov om lønmodtageres ret til
fravær af særlige familiemæssige årsager også, så alle
lønmodtagere bl.a. får ret til omsorgsorlov og beskyt-
tes mod forskelsbehandling. Forslagene fremmer
ligestilling mellem kvinder og mænd i hjemmet og på
arbejdspladsen.
Ligestilling i adgangen til ekstra SU i forbindelse
med fødsel eller adoption:
Regeringen og SU-for-
ligskredsen har indgået aftale om en ny model for
tildeling af SU-fødselsklip, der stiller forældrene lige i
adgangen til ekstra SU i forbindelse med fødsel eller
adoption. Den nye model forventes at træde i kraft
august 2022.
Kampagne målrettet erhvervsuddannede kvinder:
Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste lancerer i 2022
en kampagne målrettet erhvervsuddannede kvinder
i Forsvaret samt kvinder, der skal vælge læreplads.
Kampagnen skal gøre op med de bevidste og ubevid-
ste fordomme, som knytter sig til kvinder i et værk-
stedsmiljø, og skabe et nyt fundament for ligestilling.
Formålet er at fastholde og rekruttere både flere
færdiguddannede kvinder såvel som kvinder under
uddannelse, der skal vælge elev- eller læreplads.
Optagelse og undervisning med fokus på mangfol-
dighed:
Den Dansk Filmskole igangsætter i 2022 en
udvikling af skolens optagelsesprocesser, så optagel-
sesprøverne fremmer en mere mangfoldig gruppe af
studerende. Derudover fortsætter skolen i 2022 en un-
dervisningsrække for de studerende i mangfoldighed
for, at de studerende allerede under deres uddannelse
lærer at arbejde med diversitet som en integreret del
af deres kunstneriske virke.
Undersøgelser af kønsforskelle i akademia og
konsekvenser ved skilsmisser:
I 2022 fortsætter
VIVE og Aarhus Universitet projektet ’Kønsforskelle i
Akademia’, der undersøger, om kvinder har de samme
muligheder som mænd for at blive fastansat i akade-
miske stillinger på de danske universiteter, herunder
betydningen af at få børn. Derudover fortsætter VIVE
og Aarhus Universitet en igangværende undersøgelse
af de økonomiske konsekvenser ved skilsmisse for
kvinder og børn.
Diversitet og inklusion på Det kongelige Teater:
Det kongelige Teater vedtager i 2022 en diversitets-
politik med henblik på at skabe øget diversitet og
inklusion. Konkret vil teateret arbejde med diversitet i
forhold til rekruttering og talentudvikling blandt teate-
rets personalet såvel som i kunsten og i forhold til at
få et mere mangfoldigt publikum. Politikken vil blive
suppleret med et idékatalog over mulige aktiviteter.
Fokus på kvinder i Søværnet:
Søværnskommando-
en fortsætter i 2022 sit fokus på at fastholde kvinde-
lige medarbejdere gennem blandt andet mentorord-
ninger for kvindelige officerer og indsamling af viden
om kvinders karrierevalg og fravalg for at kunne iden-
tificere og udvikle fastholdelsesinitiativer. Der vil fortsat
være fokus på rekruttering af kvindelige instruktører
og delingsførere blandt andet ved brug af kvindelige
rollemodeller på inspirationsdage og sociale medier.
Søværnet fortsætter i 2022 sit strategiske samarbejde
”More Women at Sea” med Det Blå Danmark. Foruden
fastholdelse af kvinder til søs er formålet at øge kend-
skabet til Søværnet som arbejdsplads.
Indsats mod ensomhed og funktionstab hos ældre
mænd:
Som en del af udmøntningen af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedsområdet 2022-2025 er der afsat 16,1 mio. kr. til at
udvikle og afprøve indsatser for at modvirke ensom-
hed blandt ældre med særligt fokus på ældre mænd.
Her vil civilsamfundsorganisationer eller foreninger
samarbejde med de ældre selv og fagprofessionelle,
fx i hjemmeplejen, om at modvirke ensomhed. Derud-
over oprettes en ansøgningspulje, som civilsamfunds-
organisationer og foreninger kan søge.
Køn i sygdomsovervågning, epidemiologisk forsk-
ning og analyser af vaccinationstilslutning:
Køn
inddrages ofte i Statens Serum Instituts epidemiologi-
ske forskning og sygdomsovervågning. Derfor bliver
der også i 2022 taget højde for, at forskelligheden
mellem køn kan udmønte sig i, at eksponeringer og
behandlinger har forskellige effekter. Generelt bestræ-
ber Statens Serum Institut sig på at lave kønsopdelte
opgørelser i sygdomsovervågningen, især når det
har betydning for sygedomsforekomst, smitteveje og
risikofaktorer, fx ved seksuelt overførte sygdomme.
9
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0014.png
Udviklingstal
Andel i beskæftigelse eller under uddannelse for yngre 18-42-årige indvandrere
afhængig af køn og ægtefælles oprindelse
Kvinder
100 %
Mænd
100 %
80 %
80 %
60 %
-5
-4
-3
-2
-1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
60 %
-5
-4
-3
-2
-1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Antal år gift
Ægtefælle dansk oprindelse
Ægtefælle dansk, ikke-vestlig oprindelse, 2. generation
Ægtefælle dansk, ikke-vestlig oprindelse, 1. generation
Antal år gift
Ægtefælle dansk oprindelse
Ægtefælle dansk, ikke-vestlig oprindelse, 2. generation
Ægtefælle dansk, ikke-vestlig oprindelse, 1. generation
Kilde: Rockwool Fonden, 2021,
Ægteskabs- og uddannelsesmønster blandt unge med indvandrerbaggrund – udviklingen i 25 år
10
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0015.png
Frihed og lige rettigheder for alle
I Danmark skal ligestilling og rettigheder gælde for alle, uanset om man er pige eller
dreng, kvinde eller mand. Vold, overgreb og negativ social kontrol skal ikke begrænse
den enkeltes muligheder og friheden til at leve det liv, man ønsker.
Fremme ligestilling blandt
indvandrere og flygtninge
Ligestilling er en grundlæggende frihedsrettighed
i Danmark, som alle skal nyde godt af. Det gælder,
uanset om man er ny i landet eller har været her læn-
gere tid, og det gælder uanset ens baggrund, kultur,
traditioner og religion.
Der er en positiv tendens til, at flere etniske minori-
tetskvinder bliver uddannet. Men når kvinderne bliver
gift, falder deres uddannelses- og arbejdsfrekvens,
særligt hvis de indgår ægteskab med en partner med
ikke-vestlig minoritetsbaggrund. Alt for mange kvinder
med etnisk minoritetsbaggrund går hjemme på pas-
siv forsørgelse. Særligt indvandrerkvinder fra lande i
Mellemøsten og Nordafrika har høj langtidsledighed.
Det betyder, at de ikke kommer ud og møder det
danske samfund, danske normer og værdier, og tjener
deres egne penge og får den frihed, det giver. Negativ
social kontrol og forældede kønsnormer kan være en
barriere for at deltage i samfundet og leve det liv, man
ønsker. Mange minoritetsetniske unge, særligt piger
og kvinder oplever, at de ikke frit kan vælge venner,
kæreste eller ægtefælle. I ekstreme tilfælde kan det
føre til æresrelaterede konflikter mellem den unge og
familien, hvor den unge har brug for hjælp og støtte til
at komme væk fra familien.
Der er behov for, at hele samfundet siger fra over
for negativ social kontrol og står fast på, at alle skal
bidrage på arbejdsmarkedet, og at ligestilling gælder
for alle i Danmark.
Fakta
• Kvinder fra MENAPT-landene (Mellemøsten, Nordafri-
ka, Afghanistan, Pakistan og Tyrkiet) udgør 20 pct. af
de personer, der ubrudt har modtaget kontanthjælp
mv. i minimum 10 år, selvom de kun udgør 2 pct. af
befolkningen.
• Hver tredje (34 pct.) jobcentermedarbejder i Køben-
havns Kommune har haft kontakt til ledige etniske
minoritetskvinder, som har givet udtryk for, at de
oplever pres fra deres familie eller omgangskreds i
forhold til ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
• 70 pct. af jobcentermedarbejderne i Københavns
Kommune har oplevet, at en ægtefælle eller en anden
slægtning har presset på for at komme med ind til
samtaler eller på anden vis har forsøgt at blande sig
i ledige etniske minoritetskvinders forløb på jobcen-
tret.
• Ca. 4 ud af 10 kvinder med oprindelse i MENAPT-lan-
dene, der er født og opvokset i Danmark, mener, at
arbejdsløse skal kunne afvise et jobtilbud ud fra egen
religiøs overbevisning, uden at det har konsekvenser
for dem. Det samme gælder for ca. 3 ud af 10 kvinder
med oprindelse i øvrige ikke-vestlige lande, der er
født og opvokset i Danmark, og for ca. 2 ud af 10
kvinder med dansk oprindelse.
Beskæftigelsesministeriet (2021), Als Research (2020)
Social kontrol som
barriere for etniske minoritetskvinders beskæftigelse i Københavns Kom-
mune,
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2021)
Medborgerskab
2021 - Notat nr. 2: Religiøs praksis og særhensyn
11
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0016.png
Bekæmpe kønsbaseret vold og
overgreb
Vold og overgreb er helt uacceptabelt i Danmark
og har store konsekvenser for både den enkelte og
samfundet.
Både kvinder og mænd er udsatte for vold fra deres
partner, men kvinder rammes i uforholdsmæssig
stor grad af både partnervold, seksuelle overgreb og
stalking.
Kvinder er mest udsat – både i forhold til fysisk og psy-
kisk partnervold – og de er i langt højere grad udsat
for gentagen livstruende vold som kvælningsforsøg
eller vold med våben. I gennemsnit bliver én kvinde
dræbt af sin partner eller ekspartner hver måned. Det
er fire gange så ofte, som mænd er ofre for partner-
drab.
Nogle kvinder og mænd flygter fra volden og søger
hjælp på et krisecenter. Over halvdelen af kvinderne
på krisecentrene har været udsat for vold i mere end
3 år. Omkring halvdelen af kvinderne har børn med.
Antallet af kvinder og børn på krisecentrene har stort
set ikke ændret sig de sidste 30 år. Der er dog sket
en positiv udvikling de seneste år, hvor flere og flere
kvinder vælger ikke at flytte tilbage til deres voldelige
partner efter krisecenterophold, men i egen ny bolig.
Der er behov for løbende at styrke indsatsen, så
partnervold og overgreb forebygges, og de forskellige
former for kønsbaseret vold bekæmpes.
Fakta
• 21 pct. af de voldsudsatte kvinder og 5 pct. af de
voldsudsatte mænd har oplevet livstruende vold som
kvælningsforsøg, brug af kniv eller skydevåben.
• I perioden 1992-2016 blev 298 kvinder dræbt af deres
partner eller ekspartner. Det svarer til ca. 12 kvinder
om året. I samme periode blev 78 mænd dræbt af
deres partner, svarende til ca. 3 om året.
• I 2020 havde 2.294 kvinder og 2.110 børn ophold på
et kvindekrisecenter.
• Sammenholdes opgørelser fra 2006 og 2018 er ande-
len af kvinder, der flytter tilbage til den voldsudøven-
de mand, faldet fra 24 pct. i 2006 til 13 pct. i 2018.
• 71 pct. af de voldsudøvere, der har været i behandling
i Dialog mod Vold, er selv vokset op i hjem med vold.
Laursen og Johansen (2020)
Omfang og konsekvenser af fysisk og
seksuel partnervold i et kønsperspektiv,
Thomsen, Leth, Hougen, Villesen
og Brink (2019)
Homocides in Denmark 1992-2016,
Danmarks Statistik
(2021)
Lidt flere kvinder på kvindekrisecenter i 2020,
Lund-Jensen (2020)
Kvinder og børn på kvindekrisecentre – viden om volden gennem 30 år,
Dialog mod Vold, AskovFonden (2020)
Klienterne, volden og effekten af
behandlingen.
12
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0017.png
Bekæmpe menneskehandel
Menneskehandel er et globalt problem, hvor kyniske
bagmænd udnytter mennesker i en svag og sårbar si-
tuation og krænker deres grundlæggende rettigheder.
Menneskehandel finder sted inden for mange forskel-
lige områder og brancher. Det er fx kvinder handlet
til prostitution, mænd handlet til tvangsarbejde og
mindreårige handlet til kriminalitet. Kvinder handlet
til prostitution udgør stadig den største gruppe af de
ofre, myndighederne identificerer i Danmark. Knap
tre fjerdedele af det samlede antal ofre er kvinder. De
kommer især fra Nigeria og Thailand. Uanset handels-
formen er der tale om en alvorlig krænkelse af den
enkeltes menneskelige værdighed - den enkeltes ret til
egen krop og eget liv.
For at forebygge menneskehandel og hjælpe ofrene
kræver det, at der er fokus på hele spektret. Fra grov
udnyttelse af arbejdskraft til egentlig menneskehan-
del.
Der er behov for at styrke indsatsen over for perso-
ner, der er udsat for menneskehandel, retsforfølge
bagmændene og forebygge, at der er mennesker i
Danmark, der lever og arbejder under helt urimelige
vilkår.
Fakta
• I perioden 2007-2021 har de danske myndigheder
vurderet, at 1.048 personer har været ofre for menne-
skehandel.
• I 2021 blev 80 personer vurderet som ofre for
menneskehandel, heraf blev 33 handlet til seksuel
udnyttelse, primært i form af prostitution. Ud af de 80
personer var 42 kvinder, 1 transkønnet og 37 mænd
• Ifølge FN udgør kvinder fortsat størstedelen af alle
ofre for menneskehandel på verdensplan. Kvinder
udgør 50 pct. af ofrene, mænd 20 pct., piger 19 pct.
og drenge 15 pct.
• 50 pct. af alle ofre for menneskehandel på verdens-
plan bliver handlet til seksuel udnyttelse og 38 pct. til
tvangsarbejde, mens 6 pct. bliver handlet til krimina-
litet. Et mindre antal bliver handlet til tiggeri, tvangs-
ægteskaber, fjernelse af organer og andre formål.
Socialstyrelsen (2022)
Center Mod Menneskehandel – statistik – nøgletal,
UNODC (2020)
Global Report on Trafficking in Persons 2020
CASES
Social kontrol-vejledere på Jobcenter København
Fra 2021 har Københavns Kommune ansat fem social kontrol-vejledere til at rådgive og hjælpe jobkonsulenter,
når de møder etniske minoritetskvinder, der udviser tegn på negativ social kontrol. Vejlederne kan også inddrage
kvindernes ægtefæller og familie, så der bliver en fælles forståelse i familien af, at en kvinde har både ret og pligt til
at deltage på arbejdsmarkedet og i aktivering. Derudover har Københavns Kommune opkvalificeret jobkonsulen-
ter bredt, så de er bedre i stand til at spotte og handle på tegn på negativ social kontrol. Dette for at sikre, at social
kontrol ikke er en barriere for etniske minoritetskvinders deltagelse på arbejdsmarkedet.
Opsporing af voldsudsatte gravide kvinder
En familieforøgelse kan udløse eller eskalere vold i et parforhold – allerede under graviditeten. I samarbejde med
Dialog mod Vold, Amager og Hvidovre Hospital og Østifterne udvikler Mary Fonden en model for, hvordan jor-
demødre kan opspore vold blandt alle gravide. Samtidig udvikles en indsats, hvor familier med voldsproblematikker
kan få støtte og rådgivning. Projektet hedder Sammen uden vold, og er en del af det større udviklings- og forsk-
ningsprojekt God Start på Familielivet.
13
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0018.png
Initiativer
Kommissionen for den glemte kvindekamp:
I
2022 nedsætter regeringen en kommission, der skal
se på piger og kvinders frihed og rettigheder. Kom-
missionen skal understøtte, at også piger og kvinder
fra indvandrermiljøer får mulighed for at bestemme
over eget liv og leve i overensstemmelse med danske
værdier.
Nye krav til håndtering af negativ social kontrol og
flere indvandrekvinder i beskæftigelse:
I forlæn-
gelse af aftalen om Børnene Først fra maj 2021 vil der
blive udarbejdet en ny Barnets Lov, hvor der bl.a. vil
blive stillet krav til kommunerne i forhold til at fore-
bygge, opspore og håndtere negativ social kontrol,
æresrelaterede konflikter og ekstremisme. Endvidere
fortsætter 15 kommuner i 2022 samarbejdet om at
få flere indvandrerkvinder i beskæftigelse. Gennem
rådgivning og kurser rustes kommunerne til at møde
kvinderne med en forventning om og tro på, at kvin-
derne kan og skal ud på arbejdsmarkedet samt til at
give kvinderne redskaber hertil. Der er afsat 39,5 mio.
kr. til initiativet i 2022.
Støtte til minoritetsetniske kvinder udsat for nega-
tiv social kontrol og vold:
I 2022 støttes foreningen
Søstre mod vold og kontrol med 1,4 mio. kr. til arbej-
det med at opsøge og uddanne kvinder fra udsatte
boligområder i demokratisk dannelse, seksualitet,
ligestilling, rettigheder, voldsformer og negativ social
kontrol. Danners ambulante rådgivningstilbud ’Sig det
til nogen – Migrant’ hvor der tilbydes rådgivning og
psykologforløb til kvinder med migrantbaggrund, der
er udsat for vold og negativ social kontrol, men som
ikke har behov for et krisecenterophold, støttes med
0,8 mio. kr. Derudover er der afsat 0,6 mio. kr. til for-
sættelse af Danners fire overgangspladser til kvinder,
der har haft ophold på et krisecenter på grund af en
æresrelateret konflikt/negativ social kontrol og vold.
Rettighedsskoler i udsatte boligområder:
Som
følge af den politiske aftale om reformen Børnene
Først blev der i 2021 udmøntet en ansøgningspulje til
at oprette rettighedsskoler i boligkvarterer på regerin-
gens ghettoliste 2020. Formålet er at øge børn med
minoritetsbaggrunds kendskab til og forståelse for
deres rettigheder, hvilket forventeligt også vil styrke
dem i at bryde med eventuel negativ social kontrol.
Tidlig indsats til voldsudsatte og udøvere af part-
nervold:
Der er i 2021-2024 afsat 24,3 mio. kr. til tidlig
indsats til voldsudsatte og udøvere af partnervold. I
2022 udmøntes en ansøgningspulje på 11,4 mio. kr.
til tidlig opsporing af voldsudsatte og voldsudøvere.
Puljen støtter, at kommuner, politiet og en NGO eller
et behandlingstilbud samarbejder om opsporing og
rådgivning. Socialstyrelsen vil også i 2022 begynde
at tilbyde undervisning til fagpersoner i brugen af
konkrete værktøjer til at vurdere borgernes risiko for
at blive udsat for eller udøve vold. Danmarks Statistik
vil fra 2022 begynde at indsamle oplysninger om hen-
vendelser på boformer efter servicelovens § 110.
Styrket hjælp til voldsudøvere og voldsramte
familier:
Der er i 2022-2025 afsat 23,1 mio. kr. til hjælp
til voldsudøvere og voldsramte familier. Dialog Mod
Volds tilbud og Lev Uden Volds tilbud Slip Volden
tildeles midler til at udvide kapaciteten, så flere volds-
udøvere kan få hjælp. Samtidig videreudvikles Slip Vol-
den, så der skabes kontakt til den voldsudsatte og evt.
børn og der skal i Dialog Mod Volds tilbud udvikles og
gennemføres digital rådgivning. Dertil afsættes midler
til, at Lev Uden Vold kan styrke kommunernes viden
om og kompetencer i at opspore voldsudsatte og
-udøvere samt indgå partnerskaber med frontaktører,
der kommer i kontakt med voldsudsatte og -udøvere.
Psykologhjælp til mænd udsat for vold i nære re-
lationer:
Der gennemføres i 2022 et forsøg med psy-
kologhjælp til mænd udsat for vold i nære relationer.
Lev Uden Vold vil i 2022-2023 tilbyde psykologhjælp
til mænd udsat for vold i nære relationer med ophold
på § 110-tilbud og øvrige mandekrisecentre og til
ledsagende børn. Der er med aftalen om udmøntning
af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 afsat 3,5 mio. kr.
årligt til arbejdet i 2022 og 2023.
Undersøgelser af omfang af vold og vold i nære re-
lationer:
Statens Institut for Folkesundhed udarbejder
i 2022 en undersøgelse af omfang af vold i Danmark.
Undersøgelsen vil analysere voldsudsatte, som ikke
søger hjælp, og samle data om fysisk og psykisk part-
nervold samt voldtægt opdelt på blandt andet alder,
køn og seksuel orientering. Socialstyrelsen udgiver
i 2022 en undersøgelse om vold i nære relationer,
blandt andet baseret på registerdata og spørgeskema-
besvarelser fra kvinder, mænd og ledsagende børn,
som har ophold på kvindekrisecentre, Mandecentrets
botilbud, mandekrisecentre og ambulante rådgiv-
ningstilbud til voldsudsatte personer. Der er afsat 0,7
mio. kr. i 2022 til undersøgelsen, der udgives hvert
andet år.
14
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0019.png
Bedre hjælp til ofre for stalking:
I august 2021 præ-
senterede regeringen sammen med Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Alter-
nativet udspillet ’Bedre hjælp til ofre for stalking’. Som
et af initiativerne i udspillet indføres en selvstændig
bestemmelse om kriminalisering af stalking i straffelo-
ven, som trådte i kraft den 1. januar 2022. Derudover
vil ofre for stalking, hvis de anmoder om det, fremad-
rettet blive underrettet, når gerningsmanden løslades,
prøveløslades, forsøger at flygte fra afsoning eller
optræder i medierne, mens den pågældende afsoner.
Ny handlingsplan til bekæmpelse af menneske-
handel:
Partierne bag aftalen om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 har afsat 118,2
mio. kr. fra 2022-2025 til en styrket indsat til ofre for
menneskehandel. Det indebærer, at det opsøgende
arbejde på prostitutionsområdet i regi af NGO’erne
styrkes, det specialiserede botilbud til ofrene opkva-
lificeres, og indkvarteringsmulighederne bliver mere
fleksible. Derudover styrkes Center mod Menneske-
handel ved, at rammerne for deres indsats klargøres.
Initiativerne indgår i en samlet handlingsplan til be-
kæmpelse af menneskehandel 2022-2025 og vil blive
fulgt op af lovgivning på området.
Styrket indsats mod menneskehandel og men-
neskesmugling:
Med aftalen om politiet og ankla-
gemyndighedens økonomi 2021-2023 etableres en
ny slagkraftig national efterforskningsenhed, hvor de
mest specialiserede politi- og anklagerfaglige kompe-
tencer samles. Det skal sikre en markant styrkelse af
indsatsen mod den mest komplekse økonomiske og
organiserede kriminalitet, herunder bl.a. organiseret
menneskehandel og menneskesmugling.
Fokus på menneskehandel ved anvendelse af
proformaægteskaber:
Familieretshuset vil i 2022
sætte øget fokus på afdækning af menneskehandel
via ægteskab. Konkret planlægger Familieretshuset
at opbygge et analyseværktøj, hvor der systematisk
opsamles viden og erfaring fra konkrete sager om
menneskehandel eller mistanke herom, således at
sagsbehandlerne i højere grad bliver opmærksom på
forhold, der kan indikere mulig handel.
Forebyggelse af prostitutionslignende relationer
blandt unge:
I 2022 udmøntes en ansøgningspulje
på 14,5 mio. kr. til støtte til frivillige organisationers
arbejde med forebyggelse af prostitutionslignende
relationer blandt unge i hele landet. Det skal ses i lyset
af, at muligheden for at sælge eller bytte seksuelle
ydelser er blevet lettere tilgængelig for unge menne-
sker, der er i risiko for at indgå i prostitutionslignende
relationer eller sugardating.
Tilskud til Kvinderådet:
Med aftalen om finansloven
for 2022 er der afsat 0,8 mio. kr. årligt i 2022-2024
i forhøjet tilskud til Kvinderådet til indsatsen for at
fremme kvinders rettigheder og vilkår. Kvinderådets
samlede tilskud udgør dermed 2,0 mio. kr. årligt i de
pågældende år.
15
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0020.png
Udviklingstal
Udvikling i børnefamilier med voksne af samme køn – 1990-2021
100 %
3+ børn
2 børn
1 barn
80 %
1 barn
60 %
40 %
2 børn
3 eller flere
børn
20 %
1990
1991
1992
1993
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Kilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken:
FAM44N
1994
16
2021
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0021.png
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+
personer
I Danmark skal alle have lige rettigheder og muligheder uanset køn, seksuel orientering
og kønsidentitet. Alle skal kunne være trygge ved at være den, de er uden at skulle fryg-
te fordomme eller homo- og transfobi.
Styrke rettigheder
Rundt om i verden er lesbiske, bøsser, biseksuelle og
transkønnedes rettigheder i de her år under pres –
også her i Europa. Internationalt står Danmark derfor
fortsat fast på, at retten til at være den, du er, og elske
den, du vil, ikke kan gradbøjes efter kultur eller religion.
Men også i Danmark oplever LGBT+ personer ikke at
kunne være dem, de er. Nogle oplever at blive udsat
for vold, fordi de fx er homoseksuelle eller transkøn-
nede. Hadforbrydelser efterlader fysiske og psykiske
mærker på den enkelte, men resulterer også i frygt og
utryghed hos andre homoseksuelle og transkønnede.
I løbet af de sidste ti år er antallet af regnbuefamilier
fordoblet, og den typiske regnbuefamilie er blevet
større. Mange regnbuefamilier lever i en dagligdag,
hvor der kan være op til fire forældre.
Der er behov for fortsat at sætte ind over for vold,
diskrimination og chikane mod LGBT+ personer, både
internationalt og nationalt, og tage højde for de sær-
lige vilkår, der kan være, når LGBT+ personer danner
familier.
Fakta
• I perioden 2008-2020 angiver 4 pct. af voldsofre-
ne, at voldhændelsen helt sikkert var motiveret af
offerets (formodede) seksuelle orientering eller
kønsidentitet. Det svarer til, at mellem 1.900 og 2.900
personer mellem 16 og 74 år årligt udsættes for vold
grundet seksuel orientering eller kønsidentitet.
• Fra 2009-2019 er antallet af regnbuefamilier mere
end fordoblet, så der nu findes 1.465 danske familier,
hvor enten to mænd eller to kvinder bor sammen og
har hjemmeboende børn.
• I dag har 46 pct. af regnbuefamilier to hjemmeboen-
de børn, mens det for 10 år siden var 35 pct.
• 37 pct. af LGBTQ+ elever føler sig i meget høj grad
eller i høj grad ensomme på skolen
• 17 pct. af LGBTQ+ elever har oplevet nedladende eller
hadefulde kommentarer, 12 pct. har oplevet tilråb
og skældsord og 3 pct. har oplevet vold på grund af
deres seksuelle orientering.
• 20 pct. af danske LGBTI-personer har aldrig været
åbne omkring deres seksualitet. På tværs af alle 28
EU lande gælder det for 30 pct. af alle LGBTI-perso-
ner.
• 50 pct. af danske transpersoner har oplevet diskri-
mination de seneste 12 måneder. På tværs af alle 28
EU-lande gælder det for 60 pct. af transpersoner.
• Det estimeres, at 3 pct. af LGBT-personer i Danmark
har oplevet, at deres familie har forsøgt at ”helbrede”
dem for deres seksuelle orientering eller kønsidenti-
tet.
Justitsministeriet (2021)
Udsathed for vold og andre former for kriminalitet
Øge trivsel og lige muligheder
Selvom Danmark er et land, der er kendetegnet ved,
at der er plads til forskellighed, er der stadig for mange
LGBT+ personer, som mistrives. Særligt transkønnede
er udsatte. Mange oplever ikke at kunne være åbne
om fx deres seksuelle orientering eller kønsidentitet.
Det gælder blandt unge, hvor en undersøgelse peger
på, at elever med en LGBTQ+ identitet oplever en
større grad af mistrivsel end andre elever. Det gælder
bl.a. i forhold til ensomhed, selvskade, mobning, ho-
mofobiske og transfobiske skældsord og manglende
tryghed. Særligt unge med minoritetsetnisk baggrund
er i risiko for at blive udsat for negativ social kontrol og
æresrelateret konflikt fra deres familie.
Der er behov for at fortsætte arbejdet for en kultur,
der er fri for homo- og transfobi, og hvor den enkelte
kan være sig selv – uanset om det er på arbejdsplad-
sen, i uddannelse og idrætslivet eller i samfundet
generelt.
- Offerundersøgelserne 2005-2020
Danmarks Statistik (2019)
Regnbue-
familien er blevet større,
LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark (2021)
Stop
diskrimination i skolen LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen,
FRA, LGBTI Survey data explorer, Als Research (2021)
”Omvendelsesterapi”
- Viden om udbredelse og karakter i Danmark – med blik til udlandet
17
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0022.png
Initiativer
Initiativer til styrkelse af indsatsen mod hadfor-
brydelser:
Justitsministeriet forsætter i 2022 en
række initiativer mod hadforbrydelser, herunder bedre
oplysning om hadforbrydelser, efteruddannelse af
politiet og bedre håndtering af ofre for hadforbrydel-
ser i forbindelse med anmeldelsessituationen. Derud-
over er der fokus på mere viden til de anklagere, der
beskæftiger sig med hadforbrydelser.
Mulighed for at dele forældreorlov mellem op til
fire forældre:
Folketinget behandler i 2022 et lov-
forslag om at give LGBT+ familier mere fleksibilitet i
forhold til forældreorlov, så det fra 1. januar 2024 bliver
muligt i LGBT+ familier, at op til fire forældre tager
del i orloven med det fælles barn. Det sker ved, at de
retlige forælder - ud over at overføre forældreorlov til
hinanden - også får mulighed for at overføre forældre-
orlov til sociale forældre, der er tiltænkt en forældrelig-
nende relation til barnet.
Forbedrede rettigheder for LGBT+ personer på
familieområdet:
Regeringens lovforslag om smidig-
gørelse af reglerne om medmoderskab, så medmo-
derskab kan registreres automatisk, om at transper-
soner kan blive forældre i overensstemmelse med
deres juridiske køn, og om at transpersoner lettere kan
ændre fornavn, så det stemmer overens med deres
kønsidentitet vedtages i 2022.
Mulighed for nyt personnummer til transkønnede:
Regeringen forventer i 2022 at fremsætte lovforslag
om, at børn og unge, som oplever at tilhøre det andet
køn, kan få et nyt personnummer, samt at refleksions-
perioden, som i dag er en betingelse for, at personer
over 18 år kan få et nyt personnummer begrundet i
en oplevelse af at tilhøre det andet køn, afskaffes.
Etablering af krisecenter til dobbeltminoriteter:
I 2022 åbner et nyt krisecenter til minoritetsetniske
LGBTI+ personer, som er udsat for fysisk og psykisk
vold samt er ofre for æresrelaterede konflikter. Udover
at tilbyde ophold i ind- og udslusningsboliger tilbydes
beboerne rådgivning, vejledning og hjælp til at starte
en selvstændig tilværelse efter endt ophold. Projektet
varetages af RED Center, Als Research og Sabaah, og
støttes med 5 mio. kr. i 2022.
Ny LGBT+ handlingsplan:
Med finansloven for 2022
er der afsat i alt 24,8 mio.kr til en ny handlingsplan
til fremme af tryghed og trivsel for LGBT+ personer i
2022- 2025. Derudover videreføres ligestillingsministe-
rens koordinerende funktion på LGBT+ området med
3,0 mio. kr. årligt frem til udgangen af 2025. Formålet
med initiativerne er at forsætte det målrettede og
sammenhængende arbejde med at fremme tryghed,
trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer.
Tilskud til organisationer på LGBT+ området:
Med
finansloven for 2022 er der afsat 2,5 mio. kr. årligt i
2022-2024 i forhøjet tilskud til LGBT+ Danmark, så de
årligt modtager 4 mio. kr. til indsatsen med bl.a. at støt-
te, rådgive og skabe netværksmuligheder for LGBT+
personer. Desuden er der afsat 0,7 mio. kr. i 2022 og
1,2 mio. kr. i 2023 i forhøjet tilskud til Sabaah, så de
årligt i perioden modtager 1,7 mio. kr. til støtte og råd-
givning af minoritetsetniske LGBT+ personer og deres
pårørende. Endelig er der med aftalen om reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedsområdet 2022-2025 afsat 0,5 mio. kr. årligt i 2022-
2025 til LGBT Asylum, der rådgiver og støtter LGBT+
personer i asylsystemet med lovligt ophold.
Nyt materiale om LGBT+ elever til grundskoler og
ungdomsuddannelser:
Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet fortsætter i 2022 indsatsen med at udvikle
inspirations- og vejledningsmateriale om fremme af
LGBT+ elevers trivsel i grundskoler og ungdomsud-
dannelser. Der udvikles bl.a. videoer og materiale med
anbefalinger til tiltag og dialogmateriale til lærere, an-
det pædagogisk personale og ledelse samt materialer
til en elevkampagne.
Styrket vejledning og rådgivning på det familie-
retlige og sundhedsretlige område:
Med aftalen
om reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 er der afsat
3,6 mio. kr. til at styrke vejledningen og den juridisk
rådgivning til LGBT+ personer om familiedannelse. Der
etableres blandt andet en samlet indgang til oplysning
om gældende familieretlig og sundhedsretlig lovgiv-
ning i relation til familiedannelse, og LGBT+ Danmark
får midler til at styrke deres rådgivningstilbud om
blandt andet familieforøgelse.
Bedre sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitets-
forhold:
Sundhedsstyrelsen igangsætter i 2022 en
revision af ’Vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved
kønsidentitetsforhold’ med afsæt i nyeste sundheds-
faglige viden samt patienternes og sundhedsperso-
nernes erfaringer. Formålet er yderligere at styrke
kvaliteten i det sundhedsfaglige tilbud til børn og
voksne, der ønsker sundhedsfaglig hjælp ved kønsi-
dentitetsforhold.
Øget trivsel for LGBT+ personer i idrætsforeninger:
DGI og Danmarks Idrætsforbund har modtaget tilsagn
fra Kulturministeriet på i alt 1,5 mio. kr. til aktiviteter i
2021 og 2022, der kan bidrage til at fremme trivslen
for LGBT+ personer i idrætsforeningerne. Aktiviteterne
omfatter bl.a. udvikling af værktøjer til at arbejde med
trivsel og inklusion, workshops og en kampagne, der
skal skabe opmærksomhed og viden om dagsorde-
nen i hele landet.
18
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0023.png
Undersøgelse af LGBT-personers levevilkår:
VIVE
offentliggør i 2022 en undersøgelse af LGBT-personers
levevilkår i Danmark med særligt fokus på familiebag-
grund, uddannelse, arbejdsmarked, sundhed og det
sociale liv. Undersøgelsen er baseret på register- og
surveydata.
Undersøgelse af muligheden for forbud mod
omvendelsesterapi over for mindreårige:
Lige-
stillingsministeren forventer i 2022 at offentliggøre
en undersøgelse af muligheden for et forbud mod
omvendelsesterapi over for mindreårige. Der vil bl.a.
blive set på gældende ret, udenlandske erfaringer og
forholdet til Danmarks internationale forpligtelser.
Undersøgelse af levevilkår og livskvalitet for
LGBT+ personer i Norden, særligt ældre:
Danmark
og de øvrige nordiske lande har i Nordisk Ministerråd
iværksat en flerårig undersøgelse af levevilkår og livs-
kvalitet for LGBT+ personer i Norden, herunder særligt
ældres møde med omsorgs- og sundhedsvæsenet.
Undersøgelsen skal bidrage til viden og præsentere
konkrete anbefalinger til forbedring af ældre LGBT+
personers livskvalitet.
CASES
Inspirations- og vejledningsmateriale om LGBTI-elever til grundskoler og ungdomsuddannelser
Børne- og Undervisningsministeriet har fået udarbejdet et inspirations- og vejledningsmateriale til skoler og ung-
domsuddannelsesinstitutioner om, hvilke udfordringer LGBTI-unge eller børn og unge af LGBTI-forældre kan møde.
Materialet sætter fokus på, hvordan ledelse, lærere og pædagogisk personale kan understøtte LGBTI-elevers trivsel
og fremme åbenhed og forståelse blandt klassekammerater. Materialet ligger på emu.dk, hvor personale på grund-
skoler og ungdomsuddannelser og andre frit kan tilgå det.
19
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0024.png
20
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0025.png
Ligestilling og rettigheder globalt
Danmark har en lang og stærk tradition for at kæmpe for kvinder og pigers rettigheder
og lige muligheder globalt. Indsatsen er en central prioritet i udviklingssamarbejdet og i
de internationale fora, hvor Danmark aktivt arbejder for at løfte barren globalt.
Fremme af kvinders og pigers
rettigheder og muligheder globalt
COVID-19 har skabt endnu større uligheder mellem
kvinder og mænd mange steder i verden. Særligt de
fattigste lande mærker følgerne af pandemien, som
har haft alvorlige konsekvenser i forhold til blandt
andet kønsbaseret vold, mødredødelighed, børneæg-
teskaber, pigeomskæringer og pigers skolegang.
Danmark har som et af få lande i over 40 år levet op
til FN’s anbefaling om, at bruge minimum 0,7 procent
af BNP til udviklingsbistand. I krisetider som nu er der
behov for et fortsat stærkt dansk engagement igen-
nem udviklingssamarbejdet samt ved humanitære
indsatser for at støtte kvinder og piger.
Ligestilling og kvinder og pigers rettigheder er et af
FN’s 17 verdensmål. Det er også en tværgående priori-
tet i dansk udviklingssamarbejde, hvor den danske ud-
viklingsbistand er en løftestang for det globale arbejde
for ligestilling og kvinder og pigers rettigheder.
Fakta
• FN estimerer, at 12 mio. kvinder i 115 lav- og mellem
indkomstlande fik afbrudt deres adgang til præventi-
on i løbet af COVID-19 pandemiens første år. FN esti-
merer, at det har ført til 1,4 mio. uønskede graviditeter.
• I 2018 var der på verdensplan 128 mio. piger, som ikke
gik skole. Efter COVID-19-pandemien forventes yderli-
gere 11 mio. piger ikke at vende tilbage til skolen.
• I Afrika syd for Sahara forventes op mod 1 mio.
piger at være holdt op med at gå i skole under CO-
VID-19-pandemien på grund af en graviditet.
• FN estimerer, at 736 mio. kvinder og piger over 15 år
har oplevet psykisk eller seksuel partnervold eller
seksuel vold fra en anden en ens partner mindst en
gang i deres livstid.
• Inden 2030 forventes der at være op mod 2 mio.
yderligere tilfælde af pigeomskæring på grund af
manglende adgang til ydelser under COVID-19.
UN Women (2021)
Progress on the Sustainable Development Goals – the
Stærkt dansk engagement i det
internationale ligestillingsarbejde
Danmark bidrager gennem det internationale samar-
bejde løbende til at fremme ligestilling, samt kvinder
og pigers rettigheder. Den positive udvikling møder
dog i disse år en stigende modstand fra en række
lande og forskellige modbevægelser, som besvær-
liggør fremskridt eller ligefrem tilbageruller nogle af
de hårdt tilkæmpede landevindinger. Det gælder
uddannelse. Retten til et liv fri for vold. Og det gælder
fri abort. Kvinders ret til at bestemme over egen krop,
og beslutte, om og hvornår de vil have børn, er helt
afgørende for den enkelte.
Der er behov for, at Danmark skærper indsatsen for
ligestilling, samt kvinders og pigers rettigheder i de
relevante internationale fora som Nordisk Ministerråd,
Europarådet, EU og FN. Danmark skal forsvare og
fastholde de resultater, der er opnået gennem årtiers
aktive indsats, og fortsætte vidensdeling og samarbej-
de med ligesindede lande.
gender snapshot 2021
21
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0026.png
Initiativer
Implementering af FN’s Sikkerhedsråds resoluti-
on om kvinder, sikkerhed og fred:
Som en del af
implementeringen af FN’s Sikkerhedsråds resolution
om kvinder, sikkerhed og fred (UNSCR 1325) integrerer
Forsvaret et kønsperspektiv i sin struktur, herunder i
planlægningen og gennemførelsen af internationale
operationer og missioner. Blandt andet styrkes indsat-
sen mod kønsbaseret og seksuel vold i konfliktsituatio-
ner og kønskrænkende adfærd i Forsvaret.
Ny udviklingspolitisk strategi:
Med afsæt i rege-
ringens nye udviklingspolitiske strategi, Fælles om
Verden, vil ligestilling og kvinder og pigers rettigheder
fortsat være en tværgående prioritet i det danske
humanitære arbejde og i udviklingsindsatser. Ligestil-
ling samt piger og kvinders rettigheder er en del af
det fundament af demokratiske værdier og menne-
skerettigheder, som udgør fundamentet for strategien
Fælles om Verden
Dansk formandskab af globalt initiativ mod
kønsbaseret vold i konflikt- og krisesituationer:
Danmark fortsætter i 2022 sit formandskab for det
globale initiativ ”Call to Action on Protection from
Gender Based Violence in emergencies”, hvor i alt 96
stater, donorer, FN-organisationer og civilsamfunds-
organisationer har forpligtet sig i et partnerskab om
at bekæmpe kønsbaseret vold i alle stadier af huma-
nitære indsatser. Med formandsskabet går Danmark
i front for kvinder og pigers rettigheder med fokus på
ulighed mellem kønnene, adgang til seksuel og repro-
duktiv sundhed og rettigheder og uddannelse, samt
støtte til ofre i form af adgang til juridisk-, psykologisk-
og social støtte.
Dansk lederskab af SRSR-handlingsspor:
Danmark
fortsætter også i 2022 sit medlederskab af SRSR
-handlingssporet vedr. seksuel, reduktiv, sundhed og
rettigheder (SRSR) – SRHR Action Coalition – hvor
Danmark fokuserer særligt på danske kerneprioriteter
som ligestilling, kvinder og pigers rettigheder, herun-
der adgang til sikker abort, seksualundervisning, præ-
vention samt involvering af unge, mænd og drenge.
FN’s Kvindekommissions samling:
Årets sam-
ling i FN’s Kvindekommission i New York har som
hovedfokus fremme af ligestilling og kvinder og
pigers deltagelse i arbejdet for at imødegå og skabe
modstandsdygtighed i forhold til klimaforandringer,
miljø- og naturkatastrofer. Danmark deltager aktivt i
forhandlingerne om samlingens slutdokument og i
side-events.
Ligestillingssamarbejdet i EU:
De franske og
tjekkiske formandskaber i EU vil sætte fokus på bl.a.
køn og klimaforandringer, psykisk vold og kvindelige
iværksættere. EIGE, det europæiske ligestillingsinstitut,
vil fortsat udvikle deres europæiske ligestillingsindeks.
Danmark afholder i 2022 en EU-konference med
henblik på at udveksle erfaringer om, hvordan man
skaber varige kulturforandringer på arbejdspladser for
at bekæmpe seksuel chikane.
Konference om ligestilling i arbejde og uddan-
nelse:
I regi af Nordisk Ministerråd afholdes en
konference om ligestilling i arbejdsliv og uddannelse i
2022. Formålet er at dele viden omarbejdet med det
kønsopdelte arbejdsmarked, herunder på uddannel-
ser, samt at inspirere til hvordan man kan arbejde med
området.
Undersøgelse af psykisk mistrivsel blandt unge
mænd i Norden:
I regi af Nordisk Ministerråd igang-
sættes en undersøgelse af unge mænds psykiske hel-
bred. Projektet skal øge den samlede viden om unge
mænds psykiske mistrivsel ved at se nærmere på de
bagvedliggende årsager hertil, samt hvilke konsekven-
ser det har gennem mændenes liv.
Ligestillingssamarbejde i Nordisk Ministerråd:
Nor-
ge vil under sit formandskab for Nordisk Ministerråd
have fokus på køn og klimaforandringer samt unge
mænds psykiske helbred under COVID-19 pandemien.
Der afholdes endvidere i efteråret en nordisk konfe-
rence om det kønsopdelte arbejdsmarked. Derudover
sætter det norske formandskab bl.a. fokus på sundhed
og velvære for ældre LGBT+ personer i Norden, hvor
de vil indsamle øget viden om livsvilkår og -kvalitet.
CASES
Danmark og UN Women etablerer stort kvindekrisecenter i Etiopien
Kønsbaseret vold er et stort problem i Etiopien, og for at hjælpe voldsramte kvinder og piger har Danmark og UN
Women etableret et af Etiopiens største kvindekrisecentre i byen Adama. Her får kvinderne og pigerne kost og
logi, læge- og psykologhjælp, men også uddannelse, jobtræning og retshjælp. Centeret træner også politiet blandt
andet i forhold til bedre efterforskning af voldssager og rådgivning til voldsramte piger og kvinder, deres pårørende
og lokalsamfund. Siden etableringen i 2015 har centeret hjulpet 680 kvinder, piger og deres børn.
22
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0027.png
Status for initiativer fra Perspektiv- og
handlingsplan 2021
Indsatsområde
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
Frihed og lige rettigheder for alle
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
Ligestilling og rettigheder globalt
I alt
Gennemført
10
7
10
5
32
Igangsat
10
7
5
5
27
Ikke
gennemført
0
0
1
0
1
Indsatsområder
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
Køn og ligestilling i dagtilbud og grundskoler
Tiltag for at styrke undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen
Analyse af fagligt gab mellem drenge og piger igennem folkeskolen og i overgang til ungdomsuddannelser
Alliance til fremme af ligestilling på erhvervsuddannelserne
Fremme af kvinder i beslutningsprocesser
Kvinder i forskning
Kvindelige iværksættere
Forhandlinger af det kommende løngennemsigtighedstiltag fra EU-Kommissionen
Trepartsdrøftelser om seksuel chikane
Forebyggelse af seksuel chikane på arbejdspladser
Forebyggelse af seksuel chikane på uddannelser
Implementering af EU-orlovsdirektivet
Lige adgang til børne- og ungeydelse
Social ulighed i sundhed og sygdom
Inklusion og mangfoldighed på forsvarsområdet
Forebyggelse og håndtering af kønskrænkende adfærd på Forsvarets område
Politik mod mobning og chikane i politiet
Løft af KVINFO’s videnscenter
Kønsbalancen i dansk film
Fokus på kønsforskelle i trafikformer og -sikkerhed
Gennemført
X
Igangsat
X
Ikke
gennemført
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Frihed og lige rettigheder for alle
Flere indvandrerkvinder i beskæftigelse
Styrke etniske minoritetskvinder og –mænds deltagelse i samfundet
Styrket indsats mod negativ social kontrol
En samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i straffeloven
Kampagne og undervisning om voldtægt og samtykke
Forlængelse af Lev Uden Vold, hotline for voldtægtsofre og fokus på kærestevold
Styrket indsats mod stalking
Etablering af pladser på kvindekrisecentre
Forsøg med psykologhjælp til mænd udsat for vold i nære relationer
Mere viden om kønsbaseret vold
Børn og unges digitale liv og dannelse
Nordisk konference om manosfæren
Exitpakke til mennesker i prostitution
Analyse og fremtidig indsats mod menneskehandel
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Styrket lovgivning mod forskelsbehandling og hadforbrydelser
Initiativer til styrkelse af indsatsen mod hadforbrydelser
Lovforslag om nyt personnummer til børn og unge, som oplever at tilhøre det andet køn m.v.
Forbedring af LGBTI-personers rettigheder vedr. forældreskab
Styrket indsats for dobbeltminoriteter
Løft af LGBT+ Danmark
Kampagne om åbenhed og inklusion af LGBTI-personer på arbejdsmarkedet
Undersøgelse af omvendelsesterapi
Mere viden om LGBTI-personers levevilkår og trivsel
Forbedring af LGBTI-personers forhold i idrætsforeninger
Inspirations- og vejledningsmateriale om LGBTI-elever til grundskoler og ungdomsuddannelser
Evaluering af reglerne om dobbeltdonation
Etablering af videnscenter på transområdet
Rådgivning for transkønnede børn og voksne
Styrket sundhedsindsats i almen praksis målrettet LGBTI-personer
Informationsmateriale til pleje- og aktivitets-personale på ældreområdet vedrørende ældre LGBTI-personer
Ligestilling og rettigheder globalt
Danmark til eksamination i FN’s Kvindekonvention (CEDAW)
FN’s Kvindekommissions samling
Generation Equality Forum i Paris
Ligestillingsmainstreaming i det nordiske samarbejde
Dansk lederskab af SRSR-koalition
Dansk SRSR-slagplan
Ny dansk handlingsplan for kvinder, fred og sikkerhed
Call to Action on protection from Gender Based Violence (GBV in emergencies)
Styrket nordisk LGBTI-samarbejde
EU-Kommissionens LGBTI+-strategi
23
X
X
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2022, fra ministeren for ligestilling
2534290_0028.png