Ligestillingsudvalget 2021-22
LIU Alm.del Bilag 1
Offentligt
Forord
Danmark kan mere
Danmark er kommet stærkt igennem coronakrisen. Langt de fleste danskere er nu vaccineret. Og vores
økonomi har for længst genvundet det tabte. Rekordmange danskere er i arbejde. Eksporten vokser. Vi
har i år udsigt til den højeste vækst i 15 år.
Vi står et godt sted. Det skyldes en enestående indsats fra alle i det danske samfund. Borgere, erhvervsliv,
organisationer, institutioner, myndigheder og civilsamfund. Sammen beviste vi, at vi kan, hvad vi sætter
os for.
Og Danmark kan mere.
Vi ønsker at styrke den grønne omstilling i Danmark
og inspirere resten af verden til at følge med. Den
seneste rapport fra FN’s klimapanel, IPCC, understreger behovet på skræmmende vis. Med klimaloven
stadfæstede vi målet om 70 procent reduktion i 2030. Og tidligere i år blev vi enige om et nyt indikativt
klimamål for 2025. Samtidig vil vi anlægge verdens første energiø, der skal være fremtidens knudepunkt
for grøn energi. Og vi vil stoppe al efterforskning og indvinding af fossile brændstoffer i Nordsøen i
2050.
Vi vil have et Danmark, der hænger bedre sammen på tværs af land og by. Vi vil bl.a. gøre det lettere at
låne penge til at købe bolig i landdistrikter. Og vi ønsker en mere blandet elevfordeling i gymnasierne i
hele landet.
Også når det gælder vores velfærd, vil vi sætte barren højere. Velfærdsloven skal sikre, at pengene følger
med, når vi bliver flere børn og ældre. Og med en ny barnets lov vil vi give udsatte børn og unge bedre
hjælp og støtte tidligere i livet.
Samtidig fortsætter vi indsatsen for et tryggere Danmark. Vi vil slå hårdt ned på social kontrol og på
utryghedsskabende adfærd i boligområder.
Årets lovprogram er slankere, end det plejer at være. Formålet er at give ministerier og Folketinget bedre
mulighed for at sætte tempoet ned og grundigheden op. Så vi får bedre og mere gennemarbejdede love
og mere fokus på implementeringen. Som det har været tilfældet tidligere år, vil der dog uundgåeligt
komme nye lovforslag til i løbet af folketingsåret, herunder på baggrund af politiske forhandlinger, bl.a.
om regeringens udspil Danmark kan mere.
Jeg ser frem til et godt samarbejde med partierne i det nye folketingsår.
Mette Frederiksen
Statsminister
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 1: Ministeren for ligestilling - lovprogram 2021-22
LOVFORSLAG I LOVPROGRAMMET, DER FORVENTES HENVIST TIL
LIGESTILLINGSUDVALGET
Ministeren for ligestilling
Ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd, lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v., straffeloven og forskellige andre love (Styrket beskyttelse af LGBTI-personer
mod forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadefulde ytringer samt beskyttelse af personer med
handicap mod hadefulde ytringer) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at styrke beskyttelsen af LGBTI-personer mod forskelsbehandling, hadforbrydelser
og hadefulde ytringer. Uden for arbejdsmarkedet styrkes beskyttelsen mod forskelsbehandling og chikane på
grund af seksuel orientering. Der foreslås endvidere indsat et eksplicit forbud mod forskelsbehandling på grund
af kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika i lov om ligestilling af kvinder og mænd og i
forskelsbehandlingsloven. Med lovforslaget tydeliggøres derudover beskyttelsen af transpersoner og
interkønnede mod hadforbrydelser og hadefulde ytringer i straffelovens § 81, nr. 6, og § 266 b. Denne del af
lovforslaget følger op
på regeringens udspil ”Frihed til forskellighed –
styrkede rettigheder og muligheder for
LGBTI-personer”
fra august 2020. Endelig foreslås der indsat en beskyttelse af personer med handicap mod
hadefulde ytringer i straffelovens § 266 b.
Ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Måltal og politik for kønssammensætningen i
ledelse og bestyrelser for offentlige institutioner og virksomheder m.v.) (Jan I)
Lovforslaget har sammen med et lovforslag på Erhvervsministeriets område til formål at styrke den
eksisterende lovgivning, så den i højere grad understøtter en mere ligelig kønssammensætning i private og
offentlige institutioner og virksomheders ledelse og bestyrelser m.v. Der lægges med ændringen op til, at der
fremover også skal opstilles måltal for kønssammensætningen i ledelse, hvis der ikke er en ligelig
kønssammensætning, og at målgruppen udvides med offentlige
myndigheder m.v. uden en bestyrelse samt de største kommunale § 60 fællesskaber.
REDEGØRELSER TIL FOLKETINGET AF RELEVANS FOR
LIGESTILLINGSUDVALGET
Redegørelse og perspektiv- og handlingsplan for ligestilling for 2022 (Feb II)
LOVFORSLAG I LOVPROGRAMMET AF RELEVANS FOR
LIGESTILLINGSUDVALGET
Her følger en oversigt over de lovforslag i regeringens lovprogram, som er af relevans for
Ligestillingsudvalgets sagsområde. I forbindelse med, at regeringen fremsætter de enkelte lovforslag i
Folketinget, kan det vise sig, at også andre lovforslag har indholdsmæssigt er relevante for
Ligestillingsudvalget. Hvis udvalget ønsker at behandle et lovforslag, som ikke henvises til udvalget efter
endt 1. behandling, kan dette f.eks. ske i form af en parallelbehandling ud fra et ligestillingsperspektiv. Det
indebærer, at lovforslaget efter 1. behandling bliver henvist til udvalgsbehandling i et andet (fag)udvalg, men
at Ligestillingsudvalget forventes at blive inviteret til at deltage i evt. samråd og under foretræder, som
særligt vedrører lovforslagets ligestillingsmæssige konsekvenser. Ligestillingsudvalgets medlemmer har
adgang til at stille spørgsmål til skriftlig besvarelse på lovforslaget. Lovforslaget vil endvidere blive sat til
drøftelse på et udvalgsmøde i Ligestillingsudvalget, inden der bliver afgivet betænkning over lovforslaget i
(fag)udvalget.
LIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 1: Ministeren for ligestilling - lovprogram 2021-22
Af beskæftigelsesministeren
Ændring af barselsloven (Gennemførelse af dele af direktiv (EU) 2019/1158 og ophævelse af direktiv
2010/18/EU) (Dec II)
Med lovforslaget øremærkes forældreorlov med barselsdagpenge til hver forælder med det overordnede
formål at tilskynde til en mere ligelig fordeling af orlov og omsorgsforpligtelse mellem mænd og kvinder for at
styrke ligestillingen på arbejdsmarkedet. Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1158 fra juni 2019 om balance mellem arbejdsliv og privatliv for forældre og
omsorgspersoner og om ophævelse af Rådets direktiv 2010/18/EU i dansk ret.
Ændring af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v. og lov om
lønmodtageres ret til fravær af særlige familiemæssige årsager (Gennemførelse af dele af direktiv (EU)
2019/1158 og ophævelse af direktiv 2010/18/EU) (Feb I)
Med lovforslaget sikres lønmodtageres ret til omsorgsorlov på fem dage pr. år samt lønmodtageres
ansættelsesretlige beskyttelse i forbindelse med orlov med det overordnede formål at tilskynde til en mere
ligelig fordeling af orlov og omsorgsforpligtelse mellem mænd og kvinder for at styrke ligestillingen på
arbejdsmarkedet. Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1158
fra juni 2019 om balance mellem arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner og om ophævelse af
Rådets direktiv 2010/18/EU i dansk ret.
Af erhvervsministeren
Ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven m.fl. (Skærpede krav til måltal og politikker for det
underrepræsenterede køn m.v.) (Jan I)
Lovforslaget indbefatter skærpede krav til måltal og politikker for det underrepræsenterede køn samt øget
transparens i de største danske virksomheder. Lovforslaget har til formål, at de største danske virksomheder
skal arbejde hen imod en ligelig kønsfordeling på minimum 40/60 af kvinder og mænd. Derudover sker der en
række mindre ændringer af selskabsloven samt søloven f.s.v.a. idriftsættelse af digitalt skibsregister.
Af forsvarsministeren
Ændring af lov om værnepligt (Øget ligestilling mellem kvinder og mænd, der frivilligt indgår aftale om
værnepligtstjeneste) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at skabe øget ligestilling mellem kvinder og mænd, der frivilligt indgår en aftale om
værnepligtstjeneste. Lovforslaget vil indebære, at kvinder vil blive omfattet af de samme regler og vilkår i
relation til bl.a. opsigelse og fortrydelsesret som værnepligtige mænd, der frivilligt indgår aftale om
værnepligtstjeneste.
Af social- og ældreministeren
Ændring af børneloven, navneloven og forskellige andre love (Smidiggørelse af registrering af
medmoderskab, fastsættelse af transpersoners forældreskab og navneændring for transpersoner)
(Nov I)
Lovforslaget har til formål at forenkle registreringen af medmoderskab, at fastsætte transpersoners
forældreskab i forhold til deres juridiske køn og at forenkle transpersoners adgang til at antage et navn, der
svarer til deres kønsidentitet. Med forslaget udmøntes de familieretlige aspekter af regeringsudspillet ”Frihed
til forskellighed
styrkede rettigheder og muligheder for LGBTI-personer”
fra august 2020.