Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
2520140_0001.png
DR Økonomi | Budgetnotat 2022
Kulturudvalget 2021-22
KUU Alm.del - Bilag 89
Offentligt
Budgetnotat 2022 KUM
[Godkendt af
DR’s bestyrelse
den 16. december 2021]
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: DR’s budget for 2022, jf. radio- og fjernsynslovens § 19, samt tilhørende redegørelse for fordelingen af ressourcer på kanaler og formål
2520140_0002.png
Indholdsfortegnelse
Budget 2022
Resultatopgørelse
Balance
2
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
3
Budgetnotat 2022 | Side 1
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: DR’s budget for 2022, jf. radio- og fjernsynslovens § 19, samt tilhørende redegørelse for fordelingen af ressourcer på kanaler og formål
2520140_0003.png
Budget 2022
Budgettet for 2022
afspejler DR’s økonomiske rammer,
som er fastsat i finanslov-
forslaget for 2022. Finanslovforslaget bygger på beslutningen i finansloven 2021
om at tilbagerulle planlagte besparelser på DR fra og med 2022. Dermed er DR’s
offentlige finansiering uændret fra 2021 til 2022 bortset fra en mindre stigning på
17 mio. kr., som skyldes en forventet indtægtsførelse af flere merlicensmidler i
2022 sammenlignet med 2021. Udover tildelingen af merlicensmidler til viderefø-
relse af P6 og P8 frem til og med 2024 forventer DR bl.a. at indtægtsføre merlicens-
midler i 2022 til serien om 300-året for den dansk-grønlandske forbindelse, der er
forsinket fra 2021 på grund af coronasituationen.
DR’s
øvrige indtægter forventes samlet set at stige med 48 mio. kr. fra 2021 til
2022. Det skyldes særligt indtægtsførelsen af betalingen fra Netflix vedrørende vis-
ningsrettigheder til Borgen, som delvist modgås af bortfaldet af indtægter fra ud-
sendelse af rykkergebyrer, fordi medielicensen er fuldt udfaset ved udgangen af
2021.
DR budgetterer med et underskud på 50 mio. kr. i 2022. Det afspejler primært op-
startsomkostninger i forbindelse med initiativer i den digitale udviklingsplan og en
gradvis tilpasning af DR’s økonomi til et lavere niveau for
indtægter fra rykkerge-
byrer og inddrivelsesrenter,
jf. opmærksomhedspunkt nedenfor.
service om at understøtte demokratiet, bidrage til dansk kultur og styrke fælles-
skaber udvikles til brugerne i en digital virkelighed.
Den digitale udviklingsplan har gennemgribende konsekvenser for styringen af DR,
herunder DR’s programindhold. I den forbindelse er den hidtidige styringsmodel,
der var udviklet til styringen af indhold på flow-kanaler, afskaffet. Bestiller-udfører
modellen erstattes således med en model, hvor programrammen prioriteres og
udmøntes ud fra genrer. Den digitale plan har desuden medført en væsentlig om-
organisering i DR for bedst muligt at kunne understøtte den opdaterede strategi
og den nye styring. Med omorganiseringen er direktørområdet DR Medier blevet
nedlagt, og et nyt direktørområde, DR Bruger, marked og publicering, er blevet op-
rettet.
Digital udviklingsplan
I oktober 2021 udmeldte DR en digital udviklingsplan, der skal sikre, at DR også
fremadrettet kan leve op til sine public-service-ambitioner. Den digitale plan er en
opdatering af DR’s strategi ’Sammen om det vigtige’, der lægger sporene for DR’s
udviklingsarbejde frem mod 2025. Planen skal således sikre, at kernen i DR’s public
Budgetnotat 2022 | Side 2
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: DR’s budget for 2022, jf. radio- og fjernsynslovens § 19, samt tilhørende redegørelse for fordelingen af ressourcer på kanaler og formål
2520140_0004.png
Resultatopgørelse
Som følge af bl.a. et midlertidig forhøjet udgiftsniveau i forbindelse med omstillin-
gerne i den digitale udviklingsplan budgetterer DR i 2022 med et underskud på 50
mio. kr. Nedenfor beskrives de økonomiske bevægelser, der samlet set bestemmer
niveauet for DR’s driftsudgifter i 2022.
Tabel 1: Budgetteret resultatopgørelse, mio. kr.
2022-priser
Indtægter
Finanslovbevilling
Licensindtægter
Offentlig finansiering i alt
Øvrige indtægter
Indtægter i alt
Udgifter
Driftsudgifter i alt
Resultat før af- og nedskrivninger
Af- og nedskrivning
Resultat før finansiering
Finansielle poster
Årets resultat
-3.703
160
-283
-122
47
-75
-3.716
211
-280
-69
19
-50
13
51
-3
53
-28
25
2.612
881
3.493
369
3.863
3.463
47
3.510
417
3.927
851
-834
17
48
64
Revideret Bud-
get 2021
Budget 2022
Forskel
Fra og med 2022 vil licensen være fuldt udfaset. Det er dermed første år,
hvor DR’s
faste offentlige finansiering udelukkende er finanslovsbevilling. DR budgetterer
med indtægter fra finanslovsbevilling for 3.463 mio. kr. i 2022. Udover finanslovs-
bevillingen kan DR fortsat modtage licensindtægter gennem disponering af merli-
censmidler fra tidligere år, hvilket de 47 mio. kr. i licensindtægter i 2022 er udtryk
for. Merlicensmidlerne forventes i 2022 at finansiere flere forskellige projekter,
herunder videreførelse af P6 og P8 samt udsendelse af serien om 300-året for Dan-
mark og Grønlands fælles historie, der på grund af coronasituationen har flyttet
udsendelsestidspunkt til 2022. Samlet set budgetterer DR med offentlige indtæg-
ter for i alt 3.510 mio. kr. i 2022, hvilket er en stigning på 17 mio. kr. sammenlignet
med revideret budget 2021.
DR’s øvrige indtægter
forventes at stige med 48 mio. kr. i 2022 sammenlignet med
revideret budget 2021. Stigningen skyldes særligt indtægtsførelse af betalingen fra
Netflix vedrørende rettigheder til Borgen. Modsatrettet bortfalder DR’s indtægter
forbundet med udskrivning af rykkergebyrer,
jf. opmærksomhedspunkt ovenfor.
Indtægter fra finansielle poster forventes at falde med 28 mio. kr. som følge af
færre forventede indtægter fra Skatteforvaltningens inddrivelse af renter på li-
censfordringer.
Overgangen fra et forventet underskud på 75 mio. kr. til et underskud på 50 mio.
kr. betyder isoleret set, at DR forventer et lavere niveau af driftsudgifter i 2022
sammenlignet med 2021.
Som følge af ovenstående bevægelser forventes DR’s samlede driftsomkostninger
inkl. programlagerændringer at stige med 13 mio. kr. i forhold til revideret budget
2021 til i alt 3.716 mio. kr. i 2022.
Note: Totalen kan afvige fra summen af delelementerne grundet afrunding.
Budgetnotat 2022 | Side 3
KUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: DR’s budget for 2022, jf. radio- og fjernsynslovens § 19, samt tilhørende redegørelse for fordelingen af ressourcer på kanaler og formål
2520140_0005.png
Balance
DR’s balancesum forventes at falde med
230 mio. kr. i 2022,
jf. tabel 2.
Tabel 2: Budgetteret balance, mio. kr.
Årets priser
Aktiver
Anlæg
Programlager
Tilgodehavender
Likvide beholdninger
Aktiver i alt
Passiver
Egenkapital
Hensættelser
Gæld
Passiver i alt
976
136
4.591
5.703
4.318
598
487
300
5.703
Revideret Budget
2021
Budget 2022
Forskel
På aktivsiden budgetteres der med en reduktion af anlægsaktiverne på 99 mio. kr.
Faldet skyldes bl.a., at reinvesteringer i DR Byen er lavere end afskrivningerne.
Programlageret falder med 144 mio. kr., hvilket primært skyldes den forventede
udsendelse af store dramaproduktioner som Borgen og Carmen Curlers i 2022.
Der budgetteres med et fald på 287 mio. kr. i tilgodehavender, hvilket afspejler en
forventning om, at Skatteforvaltningen fortsat vil inddrive licensfordringer i 2022.
Likviditeten forventes forbedret med 300 mio. kr. ved udgangen af 2022. Stignin-
gen skyldes bl.a. engangsindtægten som følge af salg af visningsrettigheder til Bor-
gen. Derudover betyder overgangen til fuld
finanslovsfinansiering, at DR’s indtæg-
ter er mere forudsigelige og sikre sammenlignet med betalinger igennem licensen.
På balancens passivside forventes
DR’s egenkapital at falde grundet det budgette-
rede underskud på 50 mio. kr. i 2022. Den samlede gæld ventes at falde med 180
mio. kr. i 2022. Faldet skyldes bl.a. afdrag på gælden i DR Byen og pensionskasse-
lånet samt indbetaling af den resterende del af de feriepenge, der blev indefrosset
som følge af overgangen til den nye ferielov, til fonden Lønmodtagernes Feriemid-
ler.
4.219
454
200
600
5.473
926
136
4.411
5.473
-99
-144
-287
300
-230
-50
0
-180
-230
Budgetnotat 2022 | Side 4